Minden amiről tudni érdemes
Tollhegy
Ahol tanítják
Pályán lévő tanárok képzése
Akik segíthetnek
Gyakorlatok, tippek, tanácsok
Mindaz amire a tanításhoz szükség lehet
Az oktatásban használható filmek, videók listái
Ahol megbeszélhetjük közös ügyeinket
Amit hasznos lehet ismerni
Ajánlott olvasnivaló
Linkek
Mozgókép- és média tanárok képzése a felsőoktatásban
Visszatérés a főoldalraTartalomjegyzékArchívum a már nem aktuális, de talán még hasznos anyagainkból

A mozgókép- és médiaoktatás közoktatási integrációs programjában kidolgozott 7-10 (12) tanterv


tanterv (7-10 oszt)

a minimum követelmények teljesítéséhez

tanterv (7-12)

a részletes követelmények teljesítéséhez

tanterv (7-12)

a kiemelt követelmények teljesítéséhez

 

7. osztály

téma

óra

téma

óra

téma

óra

 

x

 

a mozgókép megjelenésének fontosabb előzményei

megörökítés, képmás, birtoklás és kommunikáció, képek és kép sorozatok, reprodukció, történetek mesélése, azonosulás

 

3

a mozgókép megjelenésének fontosabb előzményei

megörökítés, képmás, birtoklás és kommunikáció, képek és képsorozatok, reprodukció, történetek mesélése, azonosulás

 

9

a technikai képrögzítés alapjai

optikai rendszer, fényérzékeny anyag, fixálás, a szem felbontóképessége és tehetetlensége, pixelek, jel-átalakítók

 

3

a technikai képrögzítés alapjai

optikai rendszer, fényérzékeny anyag, fixálás, a szem felbontóképessége és tehetetlensége, pixelek, jel-átalakítók

 

3

a technikai képrögzítés alapjai

optikai rendszer, fényérzékeny anyag, fixálás, a szem felbontóképessége és tehetetlensége, az elektromagnetikus és digitális jelrögzítés elve

 

6

a mozgókép kettős természete

reprodukció és közlés (ábrázolás)

6

a mozgókép kettős természete

reprodukció és közlés (ábrázolás)

6

a mozgókép kettős természete

reprodukció és közlés (ábrázolás)

6

információ és jelentés viszonya a mozgóképen

inf. bőség – jelentésbizonytalanság

a látvány és a látvány értelme

 

3

információ és jelentés viszonya a mozgóképen

inf. bőség jelentésbizonytalanság

a látvány és a látvány értelme

 

3

információ és jelentés viszonya a mozgóképen

inf. bőség jelentésbizonytalanság

a látvány és a látvány értelme

 

6

a mozgókép a művészi közlésformák rendszerében

a mozgóképi élmény "új művészet: új érzékszerv"

 

3

a mozgókép a művészi közlésformák rendszerében

a mozgóképi élmény "új művészet: új érzékszerv"

 

3

a mozgókép a művészi közlésformák rendszerében

a mozgóképi élmény "új művészet: új érzékszerv"

 

3

az audiovizuális média fogalma

közvetlen és közvetett kommunikáció, közeg, közlés, audiovizualitás

3

az audiovizuális média fogalma

közvetlen és közvetett kommunikáció, közeg, közlés, audiovizualitás

3

az audiovizuális média fogalma

közvetlen és közvetett kommunikáció, közeg, közlés, audiovizualitás

3

x

 

a környezet mediatizálódása

a média funkciói, av. környezet

3

a környezet mediatizálódása

a média funkciói, av. környezet

3

 

18

 

24

 

36

8. osztály

téma

óra

téma

óra

téma

óra

x

 

a mozgóképek befogadása

időbeli meghatározottság, mozihelyzet, tévéhelyzet

3

a mozgóképek befogadása

időbeli meghatározottság, mozihelyzet, tévéhelyzet

6

x

 

x

 

törlés és felidézés

megfigyelés, törlés, felidézés, szerkezet

6

a kiemelés elemi eszközei a mozgóképen

elhagyás, közelkép, megvilágítás, szinek, hossz és tempó, zenei hangsúly, ismétlés

 

3

a kiemelés elemi eszközei a mozgóképen

elhagyás, közelkép, megvilágítás, szinek, hossz és tempó, zenei hangsúly, ismétlés

 

6

a kiemelés elemi eszközei a mozgóképen

elhagyás, közelkép, megvilágítás, szinek, hossz és tempó, zenei hangsúly, ismétlés

 

6

a filmtér és a filmidő

a folymatos téridő felbontása és újra szerkesztése, beállítás, jelenet

3

x

 

 

 

x

 

a mozgóképi alkotások rendszerezésének alapjai

a rendszerezés igénye, heterogén szempontrendszer: alkotói szándék és nézői elvárás, a valóság ábrázolásához való viszony, tematikai és ábrázolási rokonság, közeg, hordozó

 

 

6

a mozgóképi alkotások rendszerezésének alapjai

a rendszerezés igénye, heterogén szempontrendszer: alkotói szándék és nézői elvárás, a valóság ábrázolásához való viszony, tematikai és ábrázolási rokonság, közeg, hordozó

 

 

6

a mozgóképi alkotások rendszerezésének alapjai

a rendszerezés igénye, heterogén szempontrendszer: alkotói szándék és nézői elvárás, a valóság ábrázolásához való viszony, tematikai és ábrázolási rokonság, közeg, hordozó

 

 

9

műsoridő és műsorrend

televíziónézési szokások, a műsoridő mint tulajdon; a műsoridő tagolása: a műsorrend; reklám és nézettség, szakositott csatornák

 

6

műsoridő és műsorrend

televíziónézési szokások, a műsoridő mint tulajdon; a műsoridő tagolása: a műsorrend; reklám és nézettség, szakositott csatornák

 

9

műsoridő és műsorrend

televíziónézési szokások, a műsoridő mint tulajdon; a műsoridő tagolása: a műsorrend; reklám és nézettség, szakositott csatornák

 

9

 

18

 

24

 

36

 

9. osztály

téma

óra

téma

óra

téma

óra

 

x

 

a mozgókép utalásos természete

az élmény egészét felidéző részlet, bemutatás és utalás

 

3

a mozgókép utalásos természete

az élmény egészét felidéző részlet, bemutatás és utalás, az utalás mint művészi módszer, a keret szerepe az utalásos ábrázolásban

 

9

x

 

a filmtér és a filmidő

a folymatos téridő felbontása és újra szerkesztése, a beállítás és a jelenet

6

a filmtér és a filmidő

a folymatos téridő felbontása és újra szerkesztése, a beállítás és a jelenet

12

a mozgóképi elbeszélés alapfogalmai

történet, cselekmény, elbeszélés (narráció), időbeliség és oksági kapcsolatok, expozíció és lezárás

 

6

a mozgóképi elbeszélés alapfogalmai

történet, cselekmény, elbeszélés, időbeliség és oksági kapcsolatok, az elbeszélő a mozgóképen, expozíció és lezárás, stílus

 

9

a mozgóképi elbeszélés alapfogalmai

történet, cselekmény, elbeszélés, időbeliség és oksági kapcsolatok, az elbeszélő a mozgóképen, expozíció és lezárás, fordulat és epizód, stílus

 

18

a mozgóképi ábrázolás alapeszközei: a szerepjáték, a kép és a montázs

a szerepjáték és a fényképezés tradíciója; a viselkedés jelrendszere; színész és civilszereplő, a státuszjáték fogalma, képkivágás és nézőpont, a kamera, a szereplő és az elbeszélő viszonya, a filmtér és filmidő megteremtése a montázs segítségével, a montázs és a jelentés, kép és hang viszonya montázsban

 

 

 

 

12

irodalom és film: eltérő kifejezési formák

fogalmi és képi gondolkodás, megnevezés és bemutatás, az adaptáció és az inspiráció fogalma, kötött időkeret és folyamatos előadásmód, a mozgókép sajátos ábrázoló eszközei: szerepjáték, képiség és megszólalás, montázs

 

 

 

 

6

irodalom, szinház, képzőművészet és film: eltérő kifejezési formák

fogalmi és képi gondolkodás, megnevezés és bemutatás, az adaptáció és az inspiráció fogalma, kötött időkeret és folyamatos előadásmód, a mozgókép sajátos ábrázoló eszközei: szerepjáték, képiség és megszólalás, montázs

 

 

 

 

12

a mozgóképi ábrázolás és a technikai fejlődés kapcsolata

a fejlesztők alaptörekvése: a maximális valósághűség, a technikai korlátok és a művészi kifejezőerő paradox viszonya, a hang, majd a szín megjelenése, a mélységben komponálás jelentősége, a képkészítés és a forgalmazás korlátai

 

 

3

 

 

x

 

 

 

x

 

televíziós műsortípusok

közszolgálati és kereskedelmi modell, az élő és a konzervműsor fogalma, a televíziós műsorok rendszerezése

3

televíziós műsortípusok

közszolgálati és kereskedelmi modell, az élő és a konzervműsor fogalma, a televíziós műsorok rendszerezése

3

televíziós műsortípusok

közszolgálati és kereskedelmi modell, az élő és a konzervműsor fogalma, a televíziós műsorok rendszerezése

3

x

 

a teleregény jellegzetességei

a szérielv a médiában, az epizódikus szerkesztés, "szappanhősök" karaktere

3

a teleregény jellegzetességei

a szérielv a médiában, az epizódikus szerkesztés, "szappanhősök" karaktere

6

x

 

a tévéshow jellegzetességei

a tévéshow eredete és rokonsága, a showműsorok közönsége, a talkshow, a showman

3

a tévéshow jellegzetességei

a tévéshow eredete és rokonsága, a showműsorok közönsége, a talkshow, a showman, a valóság és a show

6

a sztár

a sztár fogalma, a sztárjelenség kultikus jellege, a filmsztár, a médiasztár

 

3

a sztár

a sztár fogalma, a sztárjelenség kultikus jellege,a filmsztár, a médiasztár

 

3

a sztár

a sztár fogalma, tömegesség, a képmás korlátlan sokszorosítása, a sztárjelenség kultikus jellege, a filmsztár, a sztár és az őstípus, a médiasztár

 

6

 

27

 

36

 

72

10. osztály

téma

óra

téma

óra

téma

óra

 

x

 

a mozgóképi ábrázolás alapeszköze a szerepjáték

a szerepjáték tradíciója a mozgóképen, a fotogenitás fogalma, színész és civilszereplő, a viselkedés jelrendszere; a státuszjáték fogalma

 

 

6

a mozgóképi ábrázolás alapeszköze a szerepjáték

a szerepjáték tradíciója a mozgóképen, a fotogenitás fogalma, színész és civilszereplő, a viselkedés jelrendszere; a státuszjáték fogalma, élőbeszéd és dialógus

 

 

15

 

 

x

 

a mozgóképi ábrázolás alapeszköze a kép

a látvány ábrázolásának tradíciója a mozgóképen, a fotografálás fontosabb ábrázoló eszközei, a képkivágás, a nézőpont, a kameramozgás, a felvevőgép, a szereplő és az elbeszélő viszonya

 

 

6

a mozgóképi ábrázolás alapeszköze a kép

a látvány ábrázolásának tradíciója a mozgóképen, a fotografálás fontosabb ábrázoló eszközei, a képkivágás, a nézőpont, a kameramozgás, a felvevőgép, a szereplő és az elbeszélő viszonya

 

 

15

a filmkultúra kettőssége

a magaskultúra és a tömegkultúra, az archetípus fogalma, tömegfilm és szerzői film

6

x

 

x

 

 

 

x

 

a mozgóképi ábrázolás és a technikai fejlődés kapcsolata

a fejlesztők alaptörekvése: a maximális valósághűség, a technikai korlátok és a művészi kifejezőerő paradox viszonya, a hang, majd a mélységben komponálás jelentősége, a képkészítés és a forgalmazás korlátai

 

 

3

a mozgóképi ábrázolás és a technikai fejlődés kapcsolata

a fejlesztők alaptörekvése: a maximális valósághűség, a technikai korlátok és a művészi kifejezőerő paradox viszonya, a hang, majd a szín megjelenése, a mélységben komponálás jelentősége, a képkészítés és a forgalmazás korlátai, digitalizáció

 

 

6

a film és a valóság viszonya

a valószerű fogalma, a klasszikus dokumentarista szemlélet

3

a film és a valóság viszonya

a valószerű fogalma, a klasszikus dokumentarista szemlélet, dokumentum és valóság viszonya a dokumentumfilmben

6

a film és a valóság viszonya

a valószerű fogalma, a klasszikus dokumentarista szemlélet, dokumentum és valóság viszonya a dokumentumfilmben

12

korstílusok a film történetéből

az egyéni stílus és a korstílus fogalma, német expresszionizmus, a huszas évek avantgarde filmművészete, az olasz neorealizmus, az európai új hullámok

 

6

x

 

 

x

 

 

x

 

realimus, stilizáció és hitelesség a mozgóképen

a hitelesség és a művészi igazság kapcsolata, valószerűség és stilizáció

 

3

realimus, stilizáció és hitelesség a mozgóképen

a hitelesség és a művészi igazság kapcsolata, valószerűség és stilizáció, környezet és atmoszféra

 

6

a reklám

alkalmazott művészet, képzettársítás, kép és szöveg viszonya, a reklám manipulatív természete

 

3

a reklám

alkalmazott művészet, képzettársítás, séma és eredetiség, kép és szöveg viszonya, a reklám manipulatív természete

 

6

a reklám

alkalmazott művészet, képzettársítás, séma és eredetiség, kép és szöveg viszonya, reklámtípusok, a reklám manipulatív természete

 

9

 

x

 

a televíziós klip

a klip mint reklám, a zenei produkció és a látvány viszonya a klipben, a klip és a történet, a klipek stílusa

 

6

a televíziós klip

a klip mint reklám, a zenei produkció és a látvány viszonya a klipben, a klip és a történet, a képek kapcsolata, a klip stílusa

 

9

a televíziós hírműsorok

a hír fogalma, a hír és a vélemény, az információ hírré formálása, a televíziós hiradó és a valóság viszonya, a hír kereskedelmi értéke

 

6

 

x

 

 

x

 

új médiumok, új jelenségek

a tömegkommunikáció intézményes jellege, a médium és az üzenet, a technikai kép, a globális távközlési hálózatok és a digitalizáció jelentősége, a valóság virtualizálódása

 

3

 

x

 

 

x

 

27

 

36

 

72

7-10 évfolyamon mindösszesen

90 óra

       

11. osztály

téma

óra

téma

óra

téma

óra

 

 

 

 

a mozgóképi ábrázolás alapeszköze a montázs

a filmtér és filmidő megteremtése a montázs segítségével, a flash-back és a párhuzamos montázs, a montázs és a jelentés, a belső montázs, a kép és a hang viszonya a montázsban

 

 

9

a mozgóképi ábrázolás alapeszköze a montázs

a filmtér és filmidő megteremtése a montázs segítségével, a flash-back és a párhuzamos montázs, a montázselv, a montázs és a jelentés, a belső montázs, a kép és a hang viszonya a montázsban

 

 

15

 

 

a filmkultúra kettőssége

a kultúrahasadás, a magaskultúra és a tömegkultúra, a típus és az őstípus

6

a filmkultúra kettőssége

a folklór és a film, a kultúrahasadás, a magaskultúra és a tömegkultúra, a típus és az őstípus, őstípusok a tömegfilmben

12

 

 

a szerzői és a tömegfilm

a szerzői film és a tömegfilm fogalma és eltérő sajátosságai, a filmműfaj fogalma

9

a szerzői és a tömegfilm

a szerzői film és a tömegfilm fogalma és eltérő sajátosságai, a filmműfaj fogalma, a filmek műfaji karaktere

12

   

x

 

a tömegfilm műfajai

a műfajok rendszerezése, műfaji jegyek, a felettes szöveg fogalma

9

   

szempontok filmek elemzéséhez

a film-és műsorelemzés célja, az elbeszélő szerkezet és a jeletés, a stílus és a jelentés, elemzés és interpretáció

 

3

szempontok filmek elemzéséhez

a film-és műsorelemzés célja, az elbeszélő szerkezet és a jeletés, a stílus és a jelentés, elemzés és interpretáció

 

3

   

x

 

az elbeszélő szerkezet

a makro és mikroszerkezet, expozíció és lezárás, a történet és a cselekmény, a jelenetézés, a ritmus

9

   

a televíziós hírműsorok

a hír fogalma, a társadalmi nyilvánosság fogalma, a hír és a vélemény, az információ hírré formálása, sztereotipiák, a televíziós híradó és a valóság viszonya, a hír kereskedelmi értéke

 

 

9

a televíziós hírműsorok

a hír fogalma, a társadalmi nyilvánosság fogalma, a hír és a vélemény, az információ hírré formálása, szöveg és kép viszonya a hírekben, sztereotípiák, a televíziós híradó és a valóság viszonya, a hír kereskedelmi értéke

 

 

12

 

x

 

36

 

72

12. osztály

téma

óra

téma

óra

téma

óra

   

az egyéni stílus és a korstílus fogalma

a mozgóképi ábrázolás stílusformáló eszközei, az alkotó kézjegye

 

6

az egyéni stílus és a korstílus fogalma

a mozgóképi ábrázolás stílusformáló eszközei, az alkotó kézjegye

 

9

   

korstílusok a film történetéből

német expresszionizmus, a húszas évek avantgarde filmművészete, az olasz neorealizmus, az európai új hullámok

12

korstílusok a film történetéből

német expresszionizmus, a húszas évek avantgarde filmművészete, az olasz neorealizmus, az európai új hullámok

18

   

x

 

komplex filmelemzés

komplex filmelemzési gyakorlat az elbeszélő szerkezet és a stílusformáló eszközök mentén

12

   

a tömegkommunikáció alapkérdései

a tömegkommunikáció intézményes jellege, a média és az üzenet, a technikai kép, a globális távközlési hálózatok és a digitalizáció jelentősége

 

 

6

a tömegkommunikáció alapkérdései

a tömegkommunikáció intézményes jellege, a média és az üzenet, az egyoldalú kommunikáció fogalma, a technikai kép, a globális távközlési hálózatok és a digitalizáció jelentősége

 

 

12

   

új médiumok

az interaktivitás fogalma, a multimédia, virtuális valóság, internet

6

új médiumok

az interaktivitás fogalma, a multimédia, virtuális valóság, internet

12

   

az információs társadalom

a globális és a lokális kapcsolata a információs társadalomban, a média kultikus jellege, a valóság virtualizálódása

 

6

az információs társadalom

a globális és a lokális kapcsolata a információs társadalomban, a média kultikus jellege, a valóság virtualizálódása

 

9

 

x

 

36

 

72

   

7-12 évfolyamon mindösszesen

192 óra

7-12 évfolyamon mindösszesen

360 óra


Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás