Minden amiről tudni érdemes
Tollhegy
Ahol tanítják
Pályán lévő tanárok képzése
Akik segíthetnek
Gyakorlatok, tippek, tanácsok
Mindaz amire a tanításhoz szükség lehet
Az oktatásban használható filmek, videók listái
Ahol megbeszélhetjük közös ügyeinket
Amit hasznos lehet ismerni
Ajánlott olvasnivaló
Linkek
Mozgókép- és média tanárok képzése a felsőoktatásban
Visszatérés a főoldalraTartalomjegyzékArchívum a már nem aktuális, de talán még hasznos anyagainkból

A teljes dokumentum letöltése MOZGÓKÉP ÉS MÉDIAOKTATÁS KÖZOKTATÁSI INTEGRÁCIÓS PROGRAMJA

1996-98
Előző fejezet:
IV. Taneszköz-fejlesztési alprogram
TartalomKövetkező fejezet:
VI. Regionális Médiaoktatási Központok alprogram

V. Film és video alprogram

Ez az alprogram a Regionális Médiaoktatási Központok létesítésére és működésére vonatkozó részprogrammal együtt a MOZGÓKÉP-PROGRAM KÜLÖNÖSEN érzékeny eleme, mivel sajátos, az oktatásügyi projektekbe nehezen vagy semmiképpen sem illeszthető, s meglehetősen forrásigényes fejlesztésekről van szó.

Műlisták

Egyértelmű, hogy a mozgókép és médaioktatás nem lehet meg részben celluloidon ill. videokazettán (esetleg egyéb hordozón) terjeszthető, a diákok számára hozzáférhető művek és műsorok nélkül. Az alprogram első feladata az oktatás számára szükséges ajánlott műlisták, a művek és a műsorok összeállítása volt. Az erre a feladatra felkért, esztétákból és oktatási szakemberekből álló szakbizottság 1996-ban véglegesítette azt a filmlistát (kb. 120 műről, a magyar és az egyetemes filmművészet alapvető darabjairól van szó), amelynek az alapján ez a program koordinálható.
A játékfilmeket tartalmazó műlista 1997-ben megjelent az NKA videokazettákra vonatkozó pályázati kiírásaiban, továbbá a megjelenik a tanári kézikönyv függelékében is.

Celluloid és/vagy video

A részprogram előzetes elképzelése szerint remélhető volt, hogy a listán szereplő műveket friss forgalmazási jogokkal és új (feliratozott) kópiákkal egy sajátos támogatási rendszerben beszerzik majd a filmforgalmazók. Ismerve a magyar mozihálózat technikai-anyagi helyzetét ugyanakkor az is világosan látszott, hogy a celluloidon terjesztett filmek nem juthatnak el a gyerekek döntő többségéhez. Ezért kiemelten nagy jelentősége lesz a videoforgalmazásnak.
Időközben azonban egyértelművé vált, hogy részben a művek beszerzéséhez és bemutatásához kapcsolódó jogok, részben a veszteséges terjesztésből adódó terhek miatt a filmforgalmazók nem érdekeltek ezeknek a filmeknek a bemutatásában, s a közoktatás számára kizárólag a videoforgalmazás jelenthet valós esélyt.
Ezért a külön kell választani a film és a videoállomány kialakítását és bővítését az alábbiak szerint:
  1. a film (celluloid)állomány tekintetében a Magyar Filmintézetnél meglevő kópiaállomány felújítása a reális cél (amely kópiákat az Intézet elsősorban a tanárképzés és továbbképzés számára teszi hozzáférhetővé). Az ehhez szükséges forrásokat a projekt elsősorban a Magyar Mozgókép Alapítványtól és a Nemzeti Kulturális Alaptól remélheti.
  2. a videoállomány bővítése elsősorban a Odeon Art Videokiadótól remélhető, amely kiadói gyakorlatában eddig is tekintettel volt az oktatás szempontjaira. Mivel videón minden (az ajánló listán szereplő mű) hozzáférhető kell legyen a közoktatás számára, így ez a program kiemelt fontossággal bír.

Az ehhez szükséges forrásokat a projekt elsősorban a Soros Alapítványtól, az MKM-től és a Nemzeti Kulturális Alaptól reméli a továbbiakban - természetesen pályázati úton - elnyerni.

A jelenlegi helyzet

Az MFI évente 5-8 film kópiáját újította fel a projekt keretében, míg az Odeon 4-6 film megjelenéséről gondoskodott. Íly módon a kritikus 1998 szeptemberi NAT-start évében az ajánlott filmek mintegy 60%-a elvileg már hozzáférhető videokazettán.


Előző fejezet:
IV. Taneszköz-fejlesztési alprogram
TartalomKövetkező fejezet:
VI. Regionális Médiaoktatási Központok alprogram

Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás