|
| |||||||||||||||||
Herzog Nosferatuja: egy megfilmesített film (...) A történet szintjén a két film között egyetlen alapvető különbség van. Murnaunál Ellen, a feleség áldozata nem hiábavaló; ő maga életben marad, Nosferatu megsemmisül. Ez a megoldás válik később konvencióvá a rémfilmekben; a tiszta szerelem erején megtörik a szörny hatalma. Herzognál viszont, aki általában képtelen boldog filmbefejezésben gondolkodni, Lucy, a feleség meghal, és Junathanban reinkarnálódik Nosferatu. Ez a befejezés, túl a világnézeti konzekvenciákon, a film újra feldolgozására, újrafilmesítésére késztet, a mítosz továbbvariálására szólít fel. Herzog vállalja nemcsak az elődök, de az utódok hosszú sorát is.A beállítások többnyire precíz idézése ellenére, döntő formanyelvi különbségeket lehet kimutatni Murnauhoz képest. Murnau az expresszionizmust jellemző fény-árnyék ellentétre építi filmjét. A sötét és a világos itt két tartomány jelölői. Murnau a par excellence expresszionista filmtémára talált rá Drakula történetében. Az irányzatra jellemző a ferde kompozíciós elv; az, hogy a kép síkja többnyire egy átlóval van elmetszve. A Drakula-téma esetében ez a kompozíciós törekvés pontosan megfelel a vámpír által képviselt "természeti ferdeségnek". Herzog színes filmet készített. A két tartomány megjelölésére pedig saját készletéből merít: a Nosferatu a vizek filmje. A mozdulatlan, holt csatornarendszer a nappali, a normális élet jelölője; a sebes, rohanó folyók, patakok, vízesések - az élő vizek, melyek Jonathánt örvényként ragadják el - Drakula birodalmában találhatók. Herzognál a két tartomány között létezik hajózható terület; a vizeket összeköti a tenger, melyen Nosferatu Wismarba ér. Az ő vámpírja szerves része a világnak, nincs oly egyértelműen kirekesztve belőle, mint Murnaunál. Herzog Nosferatuja nem a "rossz", hanem a "más". A ferde kompozíciós elvet csak helyenként alkalmazza a rendező. Nyilván nem tudott ellenállni például a híres hajóhidas jelenetnek. Amikor Wismar felé hajózva a vámpír utolsó áldozatával is végzett, fölmegy a fedélzetre. Egy alsó kameraállásból felvett, kitartott pillanatban látjuk, megnyúlt testének képzeletben meghosszabbított vonalai hegyes szögeket zárnak be a félredőlt árboccal és a hajókötelekkel. Bizonyára Murnau ihletése az a már korábban említett jelenet is, amikor Nosferatu átlósan átrohan Wismar üres főterén, illetve amikor Jonathan a film befejező pillanataiban ugyanilyen átlósan lovagol egy homoksivatagban. Herzog kompozíciói azonban túlnyomórészt frontálisak, sokszor mélység nélküliek; a határok nem világosak a jó és a gonosz között. (...) A film bevezető képsoraihoz Herzog Mexikóban talált egy katakombát, amelyben el nem porladt (egészen meghalni nem tudó) emberi maradványok állnak; a szájuk üvöltésbe merevedik. A nyitóképsorok alatt egy kórusmű szól (a félig halottak kórusa), ami végigkíséri a filmet. Ez a látomás, melyből Lucy egy hosszú sikollyal ébred, rendkívül kitágítja a film időbeli dimenzióit. Évezredes távlatot kap a történet. Összefűzi ez a kép a két Nosferatut is, Murnauét és Herzogét. Ismét idézünk a már említett kerekasztal-beszélgetésből: "Murnau filmje előrejelzése olyan később megtörtént történelmi eseményeknek, mint a nácizmus elterjedése Európában. Mindezt utólag mondjuk. Ma, miután megéltük a náci népirtást, nem takaríthatjuk meg az összefüggések észrevételét Herzog filmjének nyitóképsora és az elgázosított holttestek emléke között, melyet az egykori haláltáborok ma is látható maradványai idéznek." S még egy értelmezési lehetőség: "Vajon Herzog filmje lényegében nem egy 'holttest', azaz Murnau filmjének moziképe? A múmiák Murnau filmjének metaforáiként jelennek meg Herzog művén keresztül; újraéledve, mint ahogyan Nosferatu is új életre kel Jonathanban." (...) Muhi Klára-Perlaki Tamás: Werner Herzog, Budapest, 1986, Múzsák Közművelődési Kiadó, (részletek: 99.-100. és 103.-104. oldal)
| ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||