Minden amiről tudni érdemes
Tollhegy
Ahol tanítják
Pályán lévő tanárok képzése
Akik segíthetnek
Gyakorlatok, tippek, tanácsok
Mindaz amire a tanításhoz szükség lehet
Az oktatásban használható filmek, videók listái
Ahol megbeszélhetjük közös ügyeinket
Amit hasznos lehet ismerni
Ajánlott olvasnivaló
Linkek
Mozgókép- és média tanárok képzése a felsőoktatásban
Visszatérés a főoldalraTartalomjegyzékArchívum a már nem aktuális, de talán még hasznos anyagainkból

A teljes dokumentum letöltése A média-és filmoktatás Angliában és Skóciában
Előző fejezet:
A MÉDIAOKTATÁS "ALAPKOORDINÁTA-RENDSZERE"
TartalomKövetkező fejezet:
A MÉDIAOKTATÁSRA FORDÍTOTT ÓRASZÁMOK

A MÉDIAOKTATÁS TEMATIKÁJA

A médiaoktatás tematikai struktúrája rendkívül szilárd. A nyolcvanas évek vége óta ez a felépítés erős szakmai konszenzust tükröz és az alábbi kulcskérdésekre épít:

KI fogalmazza meg a közlést (a médiaszöveget), és miért? médiaINTÉZMÉNYEK
MIFÉLE SZÖVEGTÍPUSRÓL van szó? médiaszövegek RENDSZEREZÉSE
HOGYAN JÖTT LÉTRE az adott médiaszöveg? médiaTECHNOLÓGIÁK
HOGYAN állapíthatjuk meg a SZÖVEGEK JELENTÉSét? médiaNYELVEZET
KI a médiaszöveg BEFOGADÓja, és miféle a befogadás módja? médiaKÖZÖNSÉG
hogyan JELENÍTI meg az adott szöveg annak TÁRGYÁT? médiaREPREZENTÁCIÓ

Ennek megfelelően egy tipikus - médiatanároknak szóló - tankönyv ilyesféle módon épül fel:
BEVEZETÉSa média fogalma, miért fontos a média tanulmányozása
NYELVérzékelés, jeltan (szemiotika), képek és szavak, médiakódok
INTÉZMÉNYEKa média mint ipar, a média és az üzlet, az állami kontroll, a szakemberek, az új technológiák
REPREZENTÁCIÓa hirdetések világa, sztereotípiák, nemi szerepek reprezentációja, az egyes rasszok/etnikumok reprezentációja, a társadalmi osztályok reprezentációja, az életkorok reprezentációja
MŰFAJOKműfaji kategóriák, televíziós műsortípusok, az újság, a popzene mint műfaj,a műfajok fejlődése
KÖZÖNSÉGkikből áll a közönség, a célközönség, a címzés módjai, milyen mértékű a befolyásolás, közönségvizsgálatok
A brit médiaoktatás tehát a tömegkommunikációra fókuszál, a médiával kapcsolatos kérdéseket döntően társadalmi összefüggések mentén tárgyalja, szinte teljes egészében a média szociokultúrális aspektusára koncentrál - vagyis más megfogalmazásban az esztétikai szempontokat nem, vagy csak minimális mértékben kínálja fel a közoktatás számára. A mozgókép magaskultúrája a kötelező tematikában meg sem jelenik.
Igy a film sem játszik kiemelt szerepet. Az oktatás során bemutatásra kerülő művek egyrészt a filmipar intézményi-produkciós-marketing működésének az illusztációjára, másfelől az eltérő rasszok, más kultúrák, a multikulturalitás mozgóképi lenyomataiként kerülnek az órai munkán feldolgozásra. A film részletezőbb tanulmányozására (nyelvi, történeti vagy stiláris nézőpontból) csak a média "A"-level vizsgára készülő, 17-18 éves diákok számára nyílik mód.


Előző fejezet:
A MÉDIAOKTATÁS "ALAPKOORDINÁTA-RENDSZERE"
TartalomKövetkező fejezet:
A MÉDIAOKTATÁSRA FORDÍTOTT ÓRASZÁMOK

Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás