PETERNÁK MIKLÓS

 

 

PUBLIKÁCIÓK

 

Könyvek, önálló kiadványok

 

Koncept.hu / concept.hu. C3 Alapítvány – Paksi Képtár, 2014. http://www.koncept.c3.hu/ http://www.c3.hu/c3/publications/index.php?kiid=35

Németh Hajnal: ÖSSZEOMLÁS – Passzív Interjú. 54. Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilon Hajnal Németh: CRASH – Passive Interview. 2/1. The Hungarian Pavilion at the 54th International Art Exhibition – la Biennale di Venezia. Műcsarnok, Budapest, 2011. http://www.crash-passiveinterview.c3.hu/publikaciok.html

Médiatörténeti szöveggyűjtemény, 2011. http://catalog.c3.hu/mediatortenet/

bauhaus lab budapest. C3 Alapítvány 2010. (társszerkesző: Kozma Éva) http://bauhauslab.c3.hu

Pillanatgépek. Katalógus. C3 – Műcsarnok, Budapest , 2009. (társszerkesző: Kékesi Zoltán) http://pillanatgepek.c3.hu/kiallitas/katalogus/

Képháromszög. Ráció Kiadó, Budapest, 2007.

Kép – írás – művészet. Tanulmányok a 19–20. századi magyar képzőművészet és irodalom kapcsolatáról. Ráció kiadó, Budapest, 2006. (társszerkesző: Kékesi Zoltán)

Látás – kép és percepció. Katalógus. C3 – Műcsarnok, Budapest, 2002.

Perspektíva. Katalógus. C3 – Műcsarnok, Budapest , 2001. (koncepció, társszerkesztő: Erőss Nikolett) http://www.c3.hu/c3/publications/index.php?kiid=15

C3 1996-2001. Katalógus, C3, Budapest, 2001. (társszerkesztő)

Intermédia. Katalógus. Barabás Kkt. Budapest, 1999. (társszerkesztő)  http://www.intermedia.c3.hu/2.0/intermedia-1999/

Perspektíva. Kiállítási ismertető. Műcsarnok, Budapest, 1999. (társszerkesztő)

Perspektíva. Multimédia CD. C3-Műcsarnok, Budapest, 1999. (társszerkesztő)

C3 katalógus. Budapest, 1999 (társszerkesztő)

A pillangó-hatás. Multimédia CD. C3-Műcsarnok, Budapest 1998. (társszerkesztő) http://www.c3.hu/scca/butterfly/index.html

Bódy Gábor: Filmiskola. Palatinus Kiadó – Intermédia, Budapest, 1998. (összeállítás, szerkesztő)

Vidéologie - Videológia. Magyarországi Francia Intézet, Budapest, 1997.

Magyar Tartalom. C3, Budapest, 1997 (szerkesztő) http://www.c3.hu/collection/mt/

Moholy-Nagy László: látás mozgásban. Műcsarnok-Intermédia, Budapest, 1996. (Az első magyar nyelvű kiadás szerkesztése, Borus Judittal és Beke Lászlóval)

Végtelen kép. Bódy Gábor írásai. Pesti Szalon, Budapest, 1996. (összeállítás, szerkesztő)

Erdély Miklós: A filmről. Válogatott írások 2. Balassi Kiadó-TartósHullám - Intermedia, Budapest, 1995. (összeállítás, szerkesztő)

Médiatörténeti szöveggyűjtemény I. Barabás Ilona KKT, Budapest, 1994.

Halasy Márta: Tények vagy mítoszok. Barabás Ilona KKT, Budapest, 1994. (összeállítás, szerkesztő)

Új képfajtákról. Balassi Kiadó – Intermedia, Budapest, 1993 (A könyvből részletek: A megállított kép. Fényképező filmesek. A Magyar Fotográfiai Múzeum kiállítása. Kecskemét, 1993. június 9 – július 10. p. 2.-5.)

INTERMEDIA. Katalógus, Barabás Ilona KKT, Budapest, 1993. Letölthető: http://catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/INTERMEDIA_WEB.pdf

F.I.L.M. A magyar avant-garde film története és dokumentumai. Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1991. (összeállítás, szerkesztő) Letölthető: catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/FILM.pdf

Erdély Miklós: Idő-mőbiusz. Második kötet. Magyar Műhely, Párizs-Bécs-Budapest, 1991 (Beke Lászlóval és a Magyar Műhely szerkesztőségével)

Erdély Miklós: Művészeti írások. Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1991. (összeállítás, szerkesztő)

Belvedere. Elméleti és műkritikai folyóirat. II/1990/6-7. és III/1991/1. sz., Budapest (Beke Lászlóval)

Bachman – Rajk – RAVATAL, NA-NE Galéria, Budapest, 1990. http://www.rev.hu/ords/f?p=107:29:8777020584614::NO:RP,29:P29_DOC_ID:384

Újképkorszak határán. A számítógépes grafika és animáció kezdetei Magyarországon. SZÁMALK, Budapest, 1989.

BBS 1989 (Műhelykiadvány). Budapest, 1989. (Sugár Jánossal és Durst Györggyel)

Új médiumok. A fényképezés, film, videó és a művészet. Szöveggyűjtemény az ELTE poszt-graduális videó szak hallgatóinak. I-II. Budapest 1988 (Kézirat gyanánt)

Mozgó Film 3. BBS, Budapest 1988. (Forgács Péterrel és Durst Györggyel)

Videóművészet. Kossuth Mozi, Budapest, 1988. (sokszorosítás)

Erdély Miklós (1928-1986) Filmek. Budapest Film TIT BBS K-szekció, Budapest, 1988.

Bódy Gábor (1946-1985). Műcsarnok, Budapest 1987. (Beke Lászlóval) http://www.c3.hu/collection/videomuveszet/gabor_body/index.html http://catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/BODY_GABOR_1946-1985_KATALOGUS.pdf

Filmműfajok aktuális és történeti szempontú vizsgálata ma. Mozgókép Innovációs Társulás (6215. Vizuális Költséghely), Budapest, 1986. (sokszorosítás, Elméleti Füzetek I.)

Film/művészet (a magyar kisérleti film története). Budapest Galéria, Budapest, 1983. Letölthető: catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/FILMMUVESZET_WEB.pdf

 

 

Könyvfejezet, katalógus tanulmány

 

Auctor/Autor, Photography, Projection. In: Flusseriana: An Intellectual Toolbox. Edited by Siegfried Zielinkski, Peter Weibel, and Daniel Irrgang. Univocal Publishing, Minneapolis, 2015. English/German/Portuguese

Cinema Think. In: Gusztáv Hámos und Katja Pratschke, Sample Cities. Berlin: Revolver Publishing, 2015. pp. 229 – 232. www.revolver-publishing.de

Tükör, vonal, labirintus. Károlyi Zsigmond és a mozgóképek. In: Károlyi Zsigmond: Régiúj, 1975–2015. Paksi Képtár, 2015. pp. 47 – 54. https://issuu.com/elnfree/docs/karolyi-zsigmond-regiuj-reszlet

Ivan Ladislav Galeta perspektívái / Perspektive Ivana Ladislava Galete / The Perspectives of Ivan Ladislav Galeta. In:Tihomir Milovac (ed.): Ivan Ladislav Galeta A nullpont tájképe. Krajolik nulte točke. Zero-point landscape. Zagreb: MSU, Paksi Képtár, 2013.

Egology (?) – On the videos of Peter Rónai (+ Appendix), in Peter Rónai, FO Art, s.r.o., Bratislava, 2012, pp. 257-340.

Bild, Sehen und Bedeutungszuordnung im Werk von Gábor Bódy, in Der Stand der Bilder. Die Medienpioniere Zbigniew Rybczynski und Gábor Bódy (Eine Publikation der Akademie der Künste, Berlin, des ZKM / Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe und des Polnischen Instituts Berlin). Hg.: Siegfried ZIELINSKI und Peter WEIBEL. Nürnberg: Verlag für Moderne Kunst, 2011, 66-71.

Image, vision and the attribution of meaning in Gábor Bódy’s oeuvre, in State of Images. The Media Pioneers Zbigniew Rybczynski and Gábor Bódy (A publication of the Akademie der Künste, Berlin, the ZKM / Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe and the Polnisches Institut Berlin) Ed.: Siegfried ZIELINSKI and Peter WEIBEL. Nürnberg: Verlag für Moderne Kunst, 66-71.

Icarus és Transitus. A szabadság pillanata./ Icarus and Transitus. The moment of freedom. In: Németh Hajnal: CRASH – Passive Interview 2/1. Peternák Miklós (szerk.) 54. Velencei Képzőművészeti Biennále, Magyar Pavilon, 2011. pp. 25-38 http://www.crash-passiveinterview.c3.hu/iras2.html

The Illusion of the Initiative. In: Sabine Himmelsbach (Ed), GATE(WAY)S: Kunst und vernetzte Kultur. KUMU Art Museum Tallinn, 2011. pp. 201-213. http://www.goethe.de/ins/ee/pro/gateways/katalogtexte/E_Peternak.pdf

“Born/Natura” – A Picture in the Background of a Picture. In: Siegfried Zielinski and Eckhard Fürlus (Eds.). Variantology 5 – Neapolitan Affairs. On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Verlag der Buchhandlung Walther Koenig, Cologne, 2011. pp. 361–384

The Catharsis of Eureka! Attila Csörgő: Archimedean Point. Gurgur Editions, Ljubljana – Ludwig Museum, Budapest, 2010. pp. 80 – 85.

Das Morgen ist Beweis! / Tomorrow is Evidence! (társszerző: Szőke Annamária), in Subversive Praktiken/Practices, Ed. by: Hans D. Christ, Iris Dressler, Hatje Cantz – Württembergischer Kunstverein Stuttgart, 2010, 123-124, 131-133.

Post-Video. In: Transitland: Video art from Central and Eastern Europe 1989-2009. Edit András (Ed.) Ludwig Museum, Budapest, 2009. pp. 105-116

Művészet a “képi fordulaton” túl. / Art Beyond the Pictorial Turn. Szegedy-Maszák Zoltán. Szerkesztő: Prosek Zoltán, Szegedy-Maszák Zoltán. Paksi Képtár, 2008-2009. pp. 5-17.

Kreativitási Gyakorlatok, Fafej, Indigo. Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenysége 1975-1986. (Összeállította: Hornyik Sándor és Szőke Annamária) MTA Művészettörténeti Kutatóintézet – Gondolat Kiadó – 2B Alapítvány – Erdély Miklós Alapítvány. Budapest, 2008

Die heroische Zeit der großen Illusion. In: Nike Bätzner - Eva Schmidt - Werner Nekes (Hrsg.): Blickmaschinen. DuMont, Köln, 2008. pp. 215 – 221. Magyarul: A nagy illúzió hőskora. In: Kékesi Zoltán – Peternák Miklós (szerk.) Pillanatgépek. C3 Alapítvány – Műcsarnok, Budapest, 2009. 101- 106, spanyolul: Máquinas de mirar. O cómo se originan las imágenes. El arte contemporáneo mira a la Colección Werner Nekes. Colonia: DuMont Buchverlag GmbH & Co.KG, 2009. De la edición española, Consejería de Cultura, Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC). 2009. Magyarul letölthető: catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/PILLANATGEPEK.pdf

Attila Csörgő und Moebius Space / Attila Csörgő and Moebius Space. Nam June Paik  Award 2008. Wallraf-Richartz-Museum & Foundation Corboud, Köln, 2008 (lapszámozás nélkül)

Valami dereng. A figyelő tekintet a tudományban és a művészetekben, a kutatás és a képek. In: Művészet mint kutatás. MKE, Budapest, 2007.  153-168. lap

Kunst, Wissenschaft und Glaukerei in der Zeit Wolfgang von Kempelens. / Art, Science and Spectacle in the Age of Kempelen. In: Bernhard Serexhe – Peter Weibel (Eds.): Mensch in der Maschine. Matthes & Seitz, Berlin – ZKM, Karlsruhe, 2007. pp. 28-38.

Művészet, tudomány, mutatvány Kempelen korában. Médiaarcheológiai vázlat a XVIII. század második feléről. In: Kempelen. C3 – Műcsarnok, Budapest, 2007. catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/KEMPELEN.pdf

Convention and Invention. Notes on the Illustrations to Orbis Pictus. In: Variantology 2. On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln,  2006 pp. 87 – 111. http://www.udk-berlin.de/sites/content/themen/forschung/variantology/index_ger.html

Kultúra,  kommunikáció, művészet – a virtualitáson innen és túl. Az analóg és digitális elektronikus médiumok kulturális, művészeti hatásai Magyarországon az ezredfordulón (MTA tanulmánykötet részére, 2006)

Médiatörténeti és művészeti motívumok a magyar irodalomban. Az irodalom mint a médiaarcheológia forrása. in: Kékesi Zoltán – Peternák Miklós (szerk.): Kép - írás – művészet. Tanulmányok a 19–20. századi magyar képzőművészet és irodalom kapcsolatáról. Ráció kiadó, Budapest, 2006. 69-140. lap

Minden másképpen volt. Kolta Magdolna Képmutogatók című könyvéről. in: Kolta Magdolna emlékkönyv, Magyar Fotográfiai Múzeum, 2006.

Light and Sound from Hungary (pp. 84-85), Vision in Motion (pp. 91-95), Hungarian Computer Art (pp 338-340), In: Peter Weibel (ed): Beyond Art: A Third Culture. Springer Wien New York, . (2005) - a Jenseits der Kunst (Hrsg. Peter Weibel, Passagen Vrlg. 1997) angol kiadása http://www.neuegalerie.at/98/jvk2/jvk2.html

Modelos, estructuras, formas: España 1957-79: 22 septiembre-27 noviembre 2005, Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, [Sevilla] / [dir. del catalógo José Lebrero Stals; textos de Juan Bosco Dáz de Urmeneta, José Lebrero Stals, Luisa López Moreno ,y Miklós Peternák] Sevilla : Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, 2005. 214 p. ISBN: 84-9545764--4

Art, Research, Experiment: Scientific Methods and Systematic Concepts. In: Beyond Geometry: Experiments in Form, 1940s-70s. Los Angeles County Museum of Art, 2004. pp. 89-111.

Médium-archeológia. A technikai médiumok története, vagy a média technikatörténete? DLA MKE 2003, 103-122. lap

A Magyar Képzőművészeti Egyetem könyvtárának optikával, perspektívával, érzékeléssel, mozgásillúzióval kapcsolatos tárgyi emlékei, dokumentumai. in: A Mintarajztanodától a Képzőművészeti Főiskoláig. MKE Budapest, 2002. http://www.mke.hu/mintarajztanoda/konyv2-04.htm

Tudomány, művészet, technika – a formálás és a reprezentáció szintjei - látás, tudás, kód / Science, Art, Technology. In: Kőnig Frigyes: Harmonia perturbata. Semmelweis Kiadó, Budapest, 2005. pp. 15-34.

Interdiszciplinaritás, új médiumok az elmúlt három évtized magyar muvészetében – vagy kire hatott Erdély Miklós és kire nem? A második nyilvánosság. Knoll Galéria, Budapest, 1999/2001

Média Modell. Bevezető. Katalógus, Műcsarnok, Budapest, 2001.

Beyond the Image: On Flusser, Reception and the Context of Images. In: Fotografie denken. Hg. Gottfried Jäger. Kerber Verlag Bielefeld, 2001 pp. 81-91.

What happens when the TV times are over? in: Media Revolution /Ost-West Internet. (Hrsg. Stephen Kovats) Campus Vrlg. Frankfurt/New York, 1999. p.96-103.

Der Zeit ist reif - Jetzt? Oder nie? [Itt az idő (most? vagy soha?) - Magyar médiumok] in: Kunst der neunziger Jahre in Ungarn. Akademie der Künste 1999. Berlin

Interdisziplinarität und neue Medien in der Ungarische Kunst der vergangenen drei Jahrzehnte. in: Die zweite Öffentlichkeit. Kunst in Ungarn im 20. Jahrhundert. (Hrsg. Hans Knoll). Verlag der Kunst Dresden, 1999. p. 234-255.

Fény és hang. Adatok az intermédia és az interdiszciplináris gondolkodás kezdeteihez. / "Vision in motion" / MC/M magyar kompjúterművészet. Mindhárom in: A művészeten túl. (szerk. Peter Weibel) Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum / Soros Alapítvány C3 Kulturális és Kommunikációs Központ 1999 Budapest, 93-94, 100-104, 403-405. lapok / Jenseits der Kunst. (Hrsg. Peter Weibel) Passagen Vrlg. 1996 (Vision in Motion, MC/M=HC/A (Hungarian Computer Art)

Der Beginn der zentralen programmsendung - Budapest 1893. Die "Telefonhírmondó". Lab. Jahrbuch 1996/97 für Künste und Apparate. KHM, Köln Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln 1997.

New Ideas in Science and Art. Council of Europe, 1997. 125-126. lap

in medias res. Buldózer. Médiaelméleti Antológia, Media Research 1997. Budapest http://vmek.oszk.hu/00100/00140/html/index.htm

A festő és a fecskék. Archetipologia Hungarica Nº 6. (mai magyar festészet) Olaj, vászon. Műcsarnok, 1997. Budapest

Galeta, Ivan Ladislav. L` art du mouvement. Collection cinématographique d Musée national d`art moderne 1919-1996. Centre Georges Pompidou, Paris 1996. p.168

Detaillierte Spuren von Geheimnisse. artintact 3. ZKM 1996 Karlsruhe, p. 89-94. http://on1.zkm.de/zkm/stories/storyReader$514

Bachman Gábor építészetéről. The Architecture of Nothing. VI. Nemzetközi Építészeti Kiállítás, Velence 1996.

Camera obscura. A Magyar Fotográfiai Múzeum kiállítása. Kecskemét, 1993. augusztus 13.október 20. Katalógus p. 5.-17. (angolul is)

Kunst als ein Zimmer/Art as a room. Medienbiennale Leipzig 1992. (kalatógus) p.36.-39.

Sztuka jako miejsce. WRO 93 4. Miedzynarodowy Festival, Katalog. 1993 Wroclaw, p.18.-21.

Die neuen (künstlerischen) Medien und die ungarische Gesellschaft. Ostrenenie 1993. 1. Internationales Videofestival am Bauhaus Dessau. (Katalógus) lapszámozás nélkül

A "vizuális valami". Médiahelyzet Magyarországon 1957-1971. Hatvanas évek. MNG, Budapest, 1991. 59-63. p.

Adatok a magyar videóművészet történetének tanulmányozásához. Cross Chronology. SUB VOCE. Műcsarnok, Budapest 1991. 21-24. p. http://catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/SVB_VOCE.pdf

Die verstaatliche Sicht. Ein Experiment zur Schaffung des “allegorischen Dokumentarismus” / Nationalized Vision and the Allegorical Documentary /Az államosított látás. Az allegorikus dokumentarizmus megteremtési kísérlete. in: Staatkustwerk. Kultur im Stalinismus. / Art and Society in the Age of Stalin. Corvina, Budapest 1992. (pp. 85-96 – német, pp. 87-98 – angol)

Rőzsehordó nő. Archetypologia hungarica II. SUB MINERVAE NATIONIS PRAESIDIO. AZ ELTE és az ELTE Művészettörténet Tanszéke, Budapest 1989. 349-352. (előzménye: a 84-es kijárat. Archaikus szám 1987 november 25., Pesti Vigadó.)

Két viszony. I. Művészet és tudomány (A XLII Velencei biennálé témáiról.); II. Hang és film. (Mauricio Kagel munkái a 14. Zágrábi Zenei Biennálén.) Mozgó Film 3. BBS, Budapest 1989. 61-74. p.

Bemerkungen zur Theorie des Computerbildes. Entgrentzte Grenzen, Graz Künstlerhaus 1987. 68-70. p.; European Media Art Festival. Osnabrück 1988. 373-379. p. (angolul is)

Lenin mauzóleuma. Mauzóleum. Halálirodalom. Bölcsész Index Centrál könyvek, Budapest 1987. 338-355. p.

Beszélgetések. Hasbeszélő a gondolában. Bölcsész Index, Budapest 1987. 289-294. p.

Legami tra il film e la foto ungheresi tra le due guerre mondiali. Nel raggio del I`utopia Cataloghi Marsilio, Venezia 1987. 42-46. p.

Kassák fotó-képe. Kassák. MNG, Budapest 1987. 95-101. p. http://library.arcanum.hu/en/view/ORSZ_PIMU_KasMuz_29/?pg=0&zoom=h&layout=s

Bódy Gábor. Film és elmélet. B. G. életműbemutató, Műcsarnok, Budapest 1987. 17-31. http://catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/BODY_GABOR_1946-1985_KATALOGUS.pdf

Licht und Klang. Bemerkungen zur Geschichte des Intermedia in den zwanziger Jahren. Wechselwirkungen. Jonas Vrlg. Kassel 1986. 456-460. p.

Vonatút. Mozgó Film 2. BBS, Budapest 1986. 381-392. p.

Die weite der Vergegenwärtigung. /A jelen távolsága. Három történet. Mozgó Film 2. BBS, Budapest 1986. 167-172. p.; németül: European Media Art Festival 1988 Osnabrück 426-427. p.

Videó-művészet-kommunikáció. Mozgó Film 1. BBS, Budapest 1984. 293-302. p. (valamint: Művészet és/mint kommunikáció. Az 1983-as Képzőművészeti Világhét  előadásai. Sokszorosítás, 1983)

A fotó, film, videó és az idő. Művészet a változó világban. Az 1980-as Képzőművészeti Világhét előadásai (sokszorosítás, Budapest) 46-51. p.

 

 

Tanulmányok, elméleti írások, esszék

 

Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 1. rész. Balkon 2015/5. pp. 14–22. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_05

Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 2. rész. Világkiállítások. Mit jelent kiállítani? Balkon 2015/6. pp. 26–30. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_06

Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok, 3. rész. Látni a láthatatlant: látható semmi – láthatatlan valami. Balkon 2015/7–8, pp. 26–30. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_07_08

Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 4. rész. Coda: Csontváry, Moholy-Nagy, a technikai médiumok. Balkon 2015/9. pp. 20–23. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_09

Jövő a múltban / A Future in the Past, 2015. http://eyeresonator.c3.hu/publications/

Változást! Ars Electronica, Linz. Balkon, 2014/9. pp. 14 – 21. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2014_9

Vetítés. In: Kortárs vetített képek. Budapest: Capa Központ, 2013. 112–123. (Kiállítási katalógus) http://capacenter.hu/peternak-miklos-vetites/

mediamuseum.c3, Balkon 2013/11-12. 32 – 35 http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2013_11_12

Az idei hó. IM 2.0, vagy a kooperáció formái. In: Balkon 2013. 5. pp. 16 – 29. http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2013_05/19?e=1035308/7385972

“Nyeletlen bicska penge nélkül” – vagy a bikinivonal. In: Balkon 2013. 1. pp. 4-8. http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2013_01/1

“Fragments /Examples On Science / Art / Collaborations And The Local / Social / Personal Context” (White Paper). SEAD (Science, Engineering, Art and Design) Network Initiative (under National Science Foundation Grant No.1142510). URL: http://wp.me/P2oVig-nT, (2013).

1 híján 20. Várad, 2012/8. pp. 48–57.

Az értelmes kép. Zbigniew Rybczynskiről / The Intelligent Image. On Zbigniew Rybczynski. In: Maurer Dóra (szerk.) Véletlen mint stratégia / Chance as Strategy. Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület / OSAS, Budapest, 2012, 79 – 87.

The State of Images / Der Stand der Bilder. Die Medienpioniere Zbigniew Rybczyński und Gábor Bódy. Akademie der Künste Berlin, 2011. – ZKM│Zentrum für Kunst und Medientechnlologie, Karlsruhe 2012. http://stateofimages.c3.hu/index.html

Möbius-tér. In: Visszacsatolás. exindex antológia. C3 Alapítvány, Budapest, 2011. p. 201-202

Fényvíziók. / Visions of Light. In: Konkrét fotó, fotogram. Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület, Budapest, 2010. 3-12. lap

Traces in Hungarian Media Art / Tropy w węgierskiej sztuce mediów. 3rd Warsaw Media Biennale 2010. p. 19-26. http://wbsm.pl/3b/en/about-biennale/traces-in-hungarian-media-art/ Tropy w węgierskiej sztuce mediów: http://wbsm.pl/3b/o-biennale/tropy-w-wegierskiej-sztuce-mediow/

Posztvideó. Lábjegyzetek a magyar videózás átalakulásához. Balkon, 2010. 03. 4-11. lap

A jelek metamorfózisa. Steina. In: Információs Társadalom, 2009. IX. évf. 1. szám pp. 31-36. http://epa.oszk.hu/01900/01963/00028/pdf/infotars_2009_09_01_031-036.pdf

A kép hatalma, a hatalom képe és a hatalmon lévő kép. Magyar Lettre, 2008 nyár, pp. 18-20.

Art on the Internet, net.art, Artists’ Networks and the Medium of Preservation. In: Acta Historiae Artium, XLIX. 2008, pp. 265-270

Perspektive Ivana Ladislava Galete / The Perspectives of Ivan Ladislav Galeta. In: 25FPS. Internacionalni Festival Eksperimentalnog Filma i Videa. Zagreb, 2008. pp. 119-127. The Perspectives of Ivan Ladislav Galeta. / OI  ΠPOOΠTIKEΣ  TOY IBAN ΛANTIΣΛAB ΓKAΛETA. Forum Experimental. Thessaloniki, 2008. pp.25-29, / fair. Zeitung für Kunst und Ästhetik, Wien/Berlin, Nr. 4/I–2009 p. 15. http://www.pm.c3.hu/text-Peternak-Miklos/

Convención e innovación. Notas sobre las ilustraciones en Orbis pictus. Estudios de Historia Cultural, 2007. http://www.historiacultural.net/hist_rev_paternak.htm

Művészet, kutatás, kísérlet. Tudományos terminusok, módszerek, utalások és fogalmi rendszerek a művészetben az 1940-es és 1970-es évek között. Ars Hungarica, 2005. 1. 193 – 212. lap

Aktív kép. Balkon, 2005/7-8, 45-48. lap, http://www.balkon.hu/balkon05_07_08/13peternak.html

Art and Science – Research and Experiment. (Seven Approaches) in: Art Research. Hungarian Academy of Fine Arts, Intermedia Dept., Budapest, 2006, 25-31. lap

VISION – Image and Perception (Notes on the new sight in the history of vision.) görögül in: ΦΏΣ EIKONA  ΠPAΓMATIKOTHTA. Athén, 2006, 81-86. lap

Fotótriptichon. Román nyelven: Balkon, Román kiadás, No 8., magyarul: Ica naplója, 2001

ABBAHAGYNI ! Filmvilág, 2019. (1999. szeptember) http://filmvilag.hu/xereses_aktcikk_c.php?cikk_id=4566

Bel Tempo. in: Trieste Contemporanea 1998. Catalogue

···· org. Internationaler Videokunstpreis 1998. ZKM, Karlsruhe, Katalog p. 10-14.

Three Years of Internet-Art in Hungary. Convergence, Summer 1998. p. 119-123.

Intermédia fotográfia. Fotóművészet 1998/1.

Műalkotás a technikai kommunikálhatóság korszakában. Élet és Irodalom, 1997. március 28. p.5.

Árnyékok nyomában. Árnyékkötők, No. 18./Kiállítási katalógus, Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét 1997. p. 9-27.

Alkotók, archívumok és az információ szabad áramlása 1997 (Tanulmány a Magyar Fotográfiai Múzeum OTKA kutatása számára, publikálatlan)

Három nemzedék. A magyar radikális művészet konszolidálódása (az 1980-as évek második felétől az 1990-es évek végéig) 1997. http://www.c3.hu/~eufuzetek/1/8-v-peternak.html

Tilos művészet. http://www.c3.hu/collection/tilos/

The Influence of Conceptual Art in Hungary http://www.c3.hu/collection/concept/

A konceptuális művészet hatása Magyarországon. http://www.c3.hu/collection/koncept/

Opponensi vélemény Beke László Művészet/elmélet című kandidátusi értekezéséről (1996)

A pillangó-hatás. Balkon 1996 január február, p.38-39

Jelenháromszög. Tűzoltó 72. Kiállítások a Tűzoltó Kiállítóteremben 1991-1995. Katalógus, 1996 Budapest

The Next Hundred Years (Film Utopia). In Sight, YYZ Artists` Outlet 1995 Toronto

Művészakadémiák az intermédia hálójában. Balkon 1995 február, p. 4-9. http://www.intermedia.c3.hu/2.0/balkon-1995-februrar/

PRIVÁT FOTÓ VILÁG KÉP. Balkon 1995 január, p. 41-43

A következő száz év. Filmvilág, 1995. jan.(átvéve: Mozgóképkultúra. Szöveggyűjtemény, Eger 1995) http://filmvilag.hu/xereses_aktcikk_c.php?cikk_id=74

B(alkon) B(öhringer). Balkon 1994. szept.

Az entrópia remény-e? Bortnyik Éva: Rend és káosz. Katalógus, 1993

Remények és hibák. Alföld 1993. 3. p. 72-77.

Videóművészet Elektronikán alapuló művészetek. Szellemkép, 1993. 4.sz. lapszámozás nélkül

Médium-analízis II. Polifónia. Soros Alapítvány Kortárs Művészeti Központ 1993 Budapest, p. 143-145.

2x2. Művészet mint szoba. Kritika 1993.1. p.25-26.

Az új (művészeti) médiumok és a (magyar) társadalom. (Rövid áttekintés). Balkon 1993.1. p.40.-41.

Who is (was) the Victim, Who is (was) the Culprit and What Happened? / Ki (volt) az áldozat, ki (volt) a tettes és mi történt? A nyolcvanas évek magyar művészetéről. Orpheus 11. 1993. IV. évfolyam 1. szám, p. 73.-81. (Angolul: Hungarian Art in the Eighties. Modern Contemporary Hungarian Art, SCCA Bulletin 1985-90, Budapest, 1990 ed. Suzanne Mészöly) http://www.c3.hu/ican.artnet.org/ican/textcd6e.html?id_text=89

Kisérlet és kutatás a XX. századi magyar művészetben. Az intermediális technikáktól a komputerképig.. Magyar Műhely, 1992. június 20. p. 27-49.

A kép a camera obscurától a computerig. Nappali Ház, 1992.2. p. 44.-53. (A "Tudomány és Művészet kapcsolata. Új médiumok" c. Kand. dissz. egyik fejezetének a fele.)

A tekintet útja. A szem és a látás. Filmkultúra, 1992.4. p. 6.-14.

Vázlat a zoetropról. Székely Bertalan mozgástanulmányai. Katalógus, Magyar Képzőművészeti Főiskola-Balassi Kiadó-Tartóshullám, Budapest, 1992. p. 72. http://www.c3.hu/szekely_bertalan/index.html

A kép a képen túl (vagy: hol a határ?). Magyar Műhely 1991. december 20. (82. sz.) 14-17. p.

Gábor Bachman un die NA-NE Galerie. "Dekonstruktivismus" in Ungarn. Kunst Europa  (Ungarn). Kunstverein Bremen, 1991. 62. p.

László Sándor, a színfényzene és a Magyar Triangulum. Filmkultúra 1990. 6. 57-67. p.

A felületek, mint az elérhetetlen támaszai. Sugár János munkáiról. Sugár János, Budapest Galéria, Budapest, 1990. l. n.

Az idő fényképei. Fotó, 1989 április, 177-180. p.

A short History of the Avant-Garde in Hungarian Cinema. Undercut No 18. Autumn 1989. 31-35. p. (London Film Makers Co-op) magyarul: A magyar film avant-garde rövid története. Szellemkép 1990. 2. 1. n.

Képzavar. BBS 1989. A Balázs Béla Stúdió műhelykiadványa, Budapest, 1989. 9-11. p.

Új képfajtákról. Új Symposion. Novi Sad, 1989. 11-12., 83-85. p.

A Balázs Béla Stúdió rövid története. BBS, Budapest 1989 1. n. (angol, német és francia nyelven is)

Erdély Miklós 1928-1986. (Erdély Miklós festészetéről). Magyar Építőművészet 1988. 1. 28-31. p.

Előtér és háttér a fotográfiában. Forrás 1988. 11. (Posztervilág-Édenvilág), 74-81. p.

Érted haragszom nem érted (nagyon Új Írás) és Élet és Művészet. A Lap. Az 1984-es kijárat. Próbaszám. Budapest 1988. 43-45. p.

Még és már. A videóművészet és a videózás Magyarországon. Videóművészet Kossuth Mozi, Budapest 1988. november (sokszorosítás) 43-51. p.

Jegyzetek a komputerkép elméletéhez. Művészet 1989. 9. 69. p.

Meduza varázsa és az Arcimboldo hatás. Művészet 1987. 11-12. 62-67. p.

A vetített pék. Filmvilág 1987. 9. 16. p. http://filmvilag.hu/xereses_aktcikk_c.php?cikk_id=5198

Az új képfajtákról. Filmkultúra 1987. 11. 23-41. p.

Zur Prasentation des Béla Balázs Studios in Hamburg. Zögere Nicht. Metropolis, Hamburg, 1986. No. 3. 14-17. p.; 7. internationaler experimentalfilm workshop. Osnabrück 1987. 84-85. p.

Reveláció-plakát. Sárospataki képtár, 1986. Miskolci Galéria, 1987.

Erdély Miklós (Katalógus-tanulmány), Óbuda Galéria, Budapest 1986 30-34. p.

A holográfiáról. Fotóművészet 1985. 1.

Kondor Béla fényképeiről, Művészet 1984. 8.

André Kertész egy fényképe. Vigadó Galéria, Budapest 1984.

Ockham elve és a fotográfia. Csend. Gödöllő, 1983.

Álomrekonstrukció/Álommásolat. Magyar Műhely 1983. (67. sz. Erdély M. szám) 72-75. p.

Fénykép és történelem. Fotóművészet 1983. 3. 41-44. p.

Video and Advertising. Interpressgrafik 1983. 3. 42-44. p.

A filmről. Kísérleti filmezés Magyarországon. Egyetemi Színpad, Budapest 1982. Újraközlése: Szellemkép 1990. 1. Németül: Vfiper`88 1988. Luzern 108-113. p.; németül és angolul: European Media Art Festival. Osnabrück 1988. 189-191. p.

Az INDIGO csoport. INDIGO, Budapest 1981

A fotó-önarckép. Fotóművészet 1981. 3. 23. és 50-55. p.

Gesztus és kompromisszum. A Magyar Képzőés Iparművészek Szövetsége Tájékoztatója, 1980. 3-4. 21-32. p.

A videóról. Jel-Kép 1980. 4. 155-158. p. (szerkesztőségi változtatásokkal)

Mit nevezünk dokumentumfilmnek és miért? Dokumentum és fikció. ELTE FTDK,  Budapest, 1979. 13. Miskolci Filmfesztivál, I. 1-23. p.

Fényképezés, vizualitás, művészet. Új Symposion, 1978. júl.-aug. 309-314. p. v.ö. Élet és Irodalom 1979. március 3.9. p. és Új Symposion 168. sz. 159. p.

 

 

Kisebb írások, interjúk, kritikák, megnyitók

 

Über Religion, Erinnerung und syntetische Bilder. In: Bodenlos – Vilém Flusser und die Künste. Akademie der Künste, Berlin, 2015. pp. 74 – 77.

”We shall survive in the Memory of Others”, Vilém Flusser. In: Pandilovski, Melentie and Kohut, Tom (Eds.), Marshall McLuhan + Vilem Flusser’s Communication + Aesthetic Theories Revisited. Video Pool, Winnipeg, 2015. pp. 312 – 314.

Armageddon a Kisteremben, exindex 2015. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=56845

Palotai Gábor: Lehetséges táj/kép / Possible Landscapes, megnyitó, Liget Galéria, 2014. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=56570

„Tudomány nincs művészet nélkül, művészet nincs tudomány nélkül.” Beszélgetés Peter Weibellel. Balkon 2014. 2. 10-17. lap http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2014_2?e=1035308/9212120

Csontváry: Zrínyi kirohanása. Archetipologia Hungarica No.5. In: “Visszhangot ver az időben” Pozsony: Kalligram, 2013. 74–83.

Pozitív szikra. Apertúra, 2013. 02. http://mafot.blog.hu/2013/02/01/pozitiv_szikra#more5057007

Polaroid. In: Objects of Knowledge, of Art and of Friendship. A Small Technical Encyclopedia for Siegfried Zielinski. Edited by David Link & Nils Röller. Institut für Buchkunst, Leipzig, 2011. p. 123-124

On Dóra Maurer. Dóra Maurer Traces 1970 – 1980. Dominik Art Projects, Kraków, 2011. p. 5-6.

Hajnal Németh. In: Illuminations. Biennale Arte 2011 Venezia. p 370

Könyv az Intermédia rajzkönyvekről. In: Rajz-Könyv-Feladat. Budapest: MKE Intermédia Tanszék, 2011.

Eike: Cube. In: Nam June Paik Award 2010. Stiftung museum kunst palast Düsseldorf, 2010. pp. 47 – 51.

Ariadné látogatása Platón barlangjában. Nagy Róbert: Szabadnapos Ariadné. Balkon, 2010/11-12, pp. 16-17. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2010_11_12

A heuréka katarzisa. Csörgő Attila Archimédeszi pont című kiállításának megnyitója, Ludwig Múzeum, 2009. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=53259

Lendvai Ádám: Időnyomat. Kiállítás megnyitó, 2007. http://www.exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=51877

Varázstükör. 2006, http://www.sztaki.hu/varazstukor/megnyito/

Paik Award O.K. in: Nam June Paik Award 2006. Internationaler Medienkunstpreis NRW. Revolver, Archiv für aktuelle Kunst, Museum für Angewandte Kunst, Köln 2006

Intermedia, C3, 1990/1996/2004. In: European Media Art Festival Osnabrück, 2004. pp. 219-220

Digitaler Augur. In: Nam June Paik Award 2004. Internationaler Medienkunstpreis NRW. Revolver, Frankfurt am Main, 2004 pp. 43-45

augur digitalis (KissPál Szabolcs Edging című installációjáról) 2004 Nam June Paik Award, katalógus, NRW - Dortmund

C3 első nyolc éve. Soros Évkönyv, 2004.

Csörgő Attila: Fél-tér. Katalógus. Budapest Galéria, Budapest, 2003.

Képi fordulat. (Beszélgetés) Mélyi József, exindex, 2002 http://www.exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=418

Y2K – JANUS X. A 60 éves Horányi Özséb tiszteletére, Pécs, 2002

Képtánc Kovács Ilona fotókiállításához, 2002

„Talán az ördög?” (A terror esztétikájához) exindex 2001. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=525  

Számítógép és művészet. Új Alaplap, 2001. február

A kamera nélküli fényképezésről Christian Schad fotó-kompozícióinak kiállításán. http://www.exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=522

Mi az intermédia? http://balkon.c3.hu/balkon_2000_07_08/intermedia1_text.htm

Szegedy-Maszák Zoltán munkáiról. Új Művészet, 1999. december

Jelenidejű dokumentum. (Ki csinálja a képet, ha a kép csinálja az embert?). Dokumentum, Dorottya utcai kiállítóterem, Budapest, 1999

Optimista vagy pesszimista dolog-e a steganográfia? Collegium Budapest, 1998

Az internet ideje és a perspektíva tere. KissPal Szabolcs kiállítása a Stúdió Galériában, 1998.

Az ember, mint sötétkamra. A. Ádám József munkáiról. Bolt Galéria, 1998. Budapest

Nő-öN. Szabó Ágnes tükörképei. Bartók 32 Galéria, 1998. Budapest

Négy lábjegyzet Muntadasnak. Muntadas: A fordításról. Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum 1998. Budapest

Vízfestők oszlopa. Oszlopok. Tölgyfa Galéria, 1998. Budapest

internet and art in hungary. the first three years. Mediorama, 1998

Dosszié: C3. Balkon, 1997. 7, 8, 9

Effective Butterfly. Imago, 1997. Pozsony

Felsorolás. Révész László László új festményeiről. Dovin Galéria, Budapest 1997

Internet művészet. Beszélgetés Ryszard W. Kluszczynskivel. Élet és Irodalom, 1997. május 16. p.7.

Mire jó az internet és mire nem? internet.galaxis. Katalógus, adam stúdió, Budapest, 1997. p. 11-12.

“Internetet a konyhába.” Beszélgetés, Magyar Műhely 104., 1997 ősz

Kötelező fecsegés. Peternák Miklóssal és Sugár Jánossal Mihancsik Zsófia beszélget. Beszélő, 1997. október

The Electronic Alternative. InterCommunication 19. Tokyo 1997 Winter

Zbigniew Rybczyński az Intermédia Tanszéken (1996 szeptember 27) (fiktív dokumentum). Balkon, 1997

Jó lenne árnyékában... Türk Péter festményeiről. Budapesti Történeti Múzeum Fővárosi Képtár 1996.

The Butterfly Effect. InterCommunication 17. Tokyo 1996 Summer, p.47-50

A százesztendős jövendőmondó. (Szegedy-Maszák Zoltánnal). Balkon 1996. 3. p.8.

Gábor Bódy. Cinéma et théorie. Centre Georges Pompidou, Paris 1996. p. 5-18.

Intermedia. Conference on a New Space for Culture and Society. Prague, The Council of Europe 1996. p.52.

Utószó. in: Moholy-Nagy László: látás mozgásban. Műcsarnok-Intermédia, Budapest, 1996. p. 371-372 (Beke Lászlóval)

A pillangó-hatás. Média Relikviák. Balkon, 1996. 1-2, p. 38-39.

Beszélgetés Siegfried Zielinskivel. Élet és Irodalom, 1996

A film nem avul. Beszélgetés Bódy Gáborral, 1984. Filmvilág, 1995 október http://filmvilag.hu/xereses_aktcikk_c.php?cikk_id=964

Installációforgácsok. Inventárium. Forgács Péter kiállítása. Budapesti Történeti Múzeum Fővárosi Képtár 1995 Budapest, p. 3-13.

Szibériai mókus. VÍZ-, FEST-, ŐK. Szimpozion. Budapest, 1995 május 4. p.22-23

GENIUS LOCI (A hely szelleme) - Mengyán András kiállítása, Műcsarnok 1995.

AZ ENTRÓPIA remény-e (?) Bortnyik Éva - Tubák Csaba, katalógus, 1995

Beke László: Művészet/Elmélet. Alföld, 1995. 7. p. 84-86.

A kamera csak egy nézőgép... Kopper Judit interjú. Élet és Irodalom, 1995. dec. 22. pp. 16-17

Hat a Múzsa? Magyar Hirlap1995 január 2.

Híradóművészet. Magyar Hirlap 1994 dec.; Jelentések könyve. Telehír különszám, 1993-94.

Szövegromlás. Palócföld, 1994. 4. p.334-344.

A sok és az egy a grafikában. Grafikai határok. Holnap, Miskolc 1994. február, p. 31-32.

Porcelán és grafit. Csutak Magdolna kiállítása. Művészet, 1993.2. p-49-50.

Ars Electronica. Művészet, 1993.6. p.33.-39.

De andere kant van de andere kant. De Hongaarse cinema: Continuiteit of verandering. Eldorado, Antwerpen 1993 oktober 5.

Az anyagtalan kép. Beszélgetés a videóművészetről. Korunk, 1993. 9. , p.75.-77.

Videóművészet Elektronikán alapuló művészetek. Szellemkép, 1993.4.sz. lapszámozás nélkül

Forgács Péter videóinstallációi, vagy a szoba-konyha lakója. Forgács Péter kiállítási katalógusa, Francia Intézet, Budapest, 1992.12.1.-1993.1.4.

Ars Electronica. A világ belülről. Beszélő, 1992. június 13. p. 47

A szépség nem minden. Kolombusz és a kacika. Beszélő, 1992. június 13. p. 45

A fotográfia filozófusa (Vilém Flusser) MTV-FRÍZ, Sólyom Andrással, (videó, 42 perc) Word Wide Video Festival. Catalogue 1993 Den Haag, p. 52-53.

Vilém Flusser, a médiumok és a filozófia. Beszélő,1992. május 23. p.42-45.

Vilém Flusser (We shall survive in the memory of others). és: Beszélgetés Vilém Flusserrel (München, 1991. október) Szellemkép, 1992. 3.

Hungarian Video Art from the Late 1980`s. Beyond Borders. Toronto 1991. 3-5. p. (Nina Czeglédyvel)

La periferia come centro. Ovvero lo stano destino dell`arte video ungherese. Dissensi tra film video televisione. (Taormina Arte 1991) Sellerio ed. Palermo 1991 187-189. p.

Est/Ovest. Adila./Adila. Intervista a Gusztáv Hámos. Dissensi tra film video televisione. (Taormina Arte) Sellerio ed. Palermo 1991. 190-196. p.

Az "érzés távlata". Taormina Arte Video. Belvedere 1991. 1. 30-32. p.

Videóművészet Franciaországban a `80-as években. Szellemkép 1991. 2-3. 1. n.

Privát Magyarország. Belvedere 1991. 1. 40-42. p.

KVB (Közgáz Vizuális Brigád). Filmkultúra 1991. 3. 37-40. p.

Fotoanarchiv. Fotoanarchiv II. (ö.á. Marek Grygel Várnagy Tibor) 1991

Beszélgetés Erdély Miklóssal 1983 tavaszán. Árgus, Székesfehérvár, 1991. szept.-okt. (II. évf. 5. sz.) 75-88. p.

Az élőképről, Szellemkép 1991. 1. 1. n.

NA-NE! (Hát ezt aztán ne...). A NA-NE Galéria megnyitója alkalmából (1990 jún. 24. a  Galéria sokszorosítása).

Jegyzetek Ivan Ladislav Galeta munkáihoz. Belvedere 1990. 6-7. 39-41. p.

Hogyan nézhet ki egy média-tanszék (Média Research. Belvedere 1990. 6-7. 60. p.)

Ars Electronica, Belvedere 1990. 6-7. 16-17. p.

Les coordinnées de l`imagination. The coordinates of imagination. Les artistes hongrois et l`ordinateur. Fete de l`image. Lille 1990. 8-10. p. Magyarul: A képzelet koordinátái. Magyar Építőművészet 1990. 6. 55. p.

Beszélgetés Hermann Nitschcsel, 1988. Liget 1983-1990. Budapest 1990. (Jelenczky Istvánnal és Adamik Lajossal)

Xertox. Xertox katalógus. Budapest 1989. I. n.

Computer Art Hungarian Antecendents. DIGITART, Delta-Impulzus 1988-89

Papírváros. Belvedere 1989. 3. 24-45. p.

A Balázs Béla Stúdió K-szekciójának munkájáról és terveiről. Filmkultúra 1989. 3. 78-80. p.

Bódy Gábor munkái, vagy: Mi a videó? Videóművészet. Kossuth Mozi, Budapest 1988.     2-6. p. (korábbi sokszorosítás: Nyíregyháza, Országos videószemle 1987)

A film nem játék. A III. Országos Amatőr Játékfilmszemle. Új Forrás 1988. április 75-78. p.

A Stúdió harminc éve. Fiatal Művészek Stúdiója, Ernst Múzeum, Budapest 1988. 6-7. p.

Türk Péter új képei. Pszichogramok. Fenomének. Budapest Galéria Józsefvárosi Kiállítóterme, Budapest 1987

Majomszemüveg. Sugár János kiállításához. Liget Galéria, Budapest 1987 http://www.c3.hu/~ligal/54.htm

Swierkiewicz Róbert: Meteorológiai jelentés. Ernst Múzeum, Budapest 1987

Lapuló nyúl, 1986. Fotó 1987. 9.

Az ER kollázs. Fotó 1987. 6. 264. p.

A francia avant-garde film a nyolcvanas években. Filmkultúra 1987. 6.

Építők. Bódy Gábor videótervezete. Filmvilág folyóirat 1986/07. 58. p. http://filmvilag.hu/xereses_aktcikk_c.php?cikk_id=5778

AXIS. Európa elektronikus színpadán. Videómagazin 1986. november, 12-13. p.p.

Sándor László. musique film. SCRATCH La Cinématheque Francaise, Paris 1986 22-24. p.

Tavaszi kivégzés. Elemzés-vázlat. Mozgó Film 2. BBS, Budapest 1986 129-132. p.

Bódy Gábor 1946-1985. Életműbemutató. Filmévkönyv 1987. Budapest, 296-299. p.

Beszélgetés Iván Ladislav Galetával. Mozgó Film I. BBS, Budapest 1984. 241-252. p.

Szociofotó I-V. Jóvilág. A Bölcsész Index Antológiája. Budapest 1984. 59-63. p.

Kulturizmus. Révész László. Pécs, Ifjúsági Ház 1984

Maurer Dóra filmjei. Pécsi Galéria, Pécs 1983

Spiritusz és köd. A képek és a tények. Fotóművészet 1982. 1. 51-63. p.

A fényképész és a történelem. Lucien Aigner. Műcsarnok, Budapest 1982.

Suzanne Szász. MNG, Budapest 1982.

A "Családi tűzfészek". Dokumentum és fikció II. ELTE FTDK 13. Miskolci Filmfesztivál, 1979

 

 

Előadás, bemutató, konferencia, szimpózium (válogatás)

 

2015 MAPS symposium, Ludwig Múzeum http://maps.ludwigmuseum.hu/eloadok/peternak-miklos/

2014 Tudomány Napja, MTA, http://tanarblog.hu/cikk/tabla-vagy-tablet-informacios-es-kommunikacios-technologiak-21.-szazadi-tanulasi-kornyezetekben

2014.05.14. Archív. A digitális örökség és a mediamuseum.c3 projekt FFS

2014 április 28. Ivan Ladislav GALETA megnyitó, MAGMA. Sepsiszentgyörgy, http://vimeo.com/93272858

2014 október 17. Palotai Gábor: Possible Landscapes / Lehetséges táj/kép megnyitó, Liget Galéria, https://www.youtube.com/watch?v=u79PX2rQdZ0

2013 Klösz 100 – MAFOT konferencia, MKE Doktori Iskola, Budapest

2013 november 29. „Fogalomtisztítás” Konferencia a Magyar Fotóművészek Szövetsége szervezésében. FUGA http://fuga.org.hu/delete-yes-no/  

2013 A digitális örökség és a médiamúzeum. A művészettörténet útjai 2. http://magyarmuzeumok.hu/muhely/1547_ismet_a_muveszettortenet_utjain

2012 Data 1s Beautiful, http://dataisbeautiful.c3.hu/symposium/

2012 A művészettörténet útjai, Budapest

2011 International Network for Trans-disciplinary (post doctoral) Research. Conference in Budapest, http://www.mke.hu/node/31721

2011 Flusser Archiv, Berlin

2010 Dunaújváros: ICA; ELTE: Disputatio de quodlibet – Marosi Ernő 70

2009.12.02. Erdély Miklós aktualitása (és a fényképezés) FFS

2009 Variantology 5, Nápoly, https://en.wikipedia.org/wiki/Variantology

2009 Blickmaschinen, Siegen http://www.blickmaschinen.de/symposium.php?id=18

2008.05.21. Régi és új képfajták, FFS http://www.fotoklikk.hu/esemeny/ffs-peternak-miklos-regi-es-uj-kepfajtak

2007 HOW TO WRITE ART HISTORY – NATIONAL, REGIONAL OR GLOBAL? CONFERENCE OF THE CIHA, Budapest http://www.matarka.hu/cikk_list.php?fusz=132456

2007 Photographie & corps politiques / Photography & Political Bodies / Fotográfia és Politikai test http://archiv.maimano.hu/esemenyek/20070412_fotopolitika/index.html

2007 Berlin, re_place http://www.mediaarthistory.org/mah-conf-series/replace

2007 Egy portré háttere. Kempelen. Ember a gépben. Műcsarnok, Budapest http://www.kempelen.hu/szimpozium.html

2006 Művészet mint kutatás. MKE, A tudomány ünnepe, szimpózium http://www.mkf.hu/

2005 Light Image Illusion. Aegina, Symposion http://www.c3.hu/events/2005/aegina/index.html

2004 Before and After. Transition as Intermedia. Osnabrück, European Media Art Festival

2004 Médiaművészet, új kommunikációs technikák. A digitális örökség. Pécs, MediaFactory

2004 http://mindentudas.hu/archívum/magazin/klubrendezvények/6219-tudomany-muveszet-anatomia.html

2003 The new sight in the history of vision. Aegina Academy, Light Image Reality, Aegina (Kultúra 2000 projekt) http://gustavdeutsch.net/index.php/en/long-term-projects/171-licht-i-bild-i-realitaet-die-aegina-akademie-2003.html

2003 Dortmund, 404 – A megőrzés médiuma / workshop (Kultúra 2000 projekt)

2002 mama, Zagreb

2002 archeomedia, intermedia, aftermedia – ZKM, Kalsruhe

2001 The record of the gaze. From perspective to “vision in motion” and beyond: Prága, Goethe-Institute,

2001 Vilém Flusser Symposion, Ascona/Monte Veritá,

2001 Párizs MEP http://www.mep-fr.org/evenement/c3-ou-la-jeune-creation/ http://mep.c3.hu/fr.html

2000 Video Art in Hungary, Galeria Priestor, Pozsony

1999 The Photographic Concept of Freedom. Kunsthochsule für Medien, Köln,

What happens when tv-times are over? Bauhaus Dessau

C3. Berlin, Akademie der Künste

Intermedia. mikro, Berlin

What is the Image? ISSS, Bécs

1998 On C3. MECAD, Barcelona

Culture and Competece. Linz

ALAPZAJ – a médiatörténetben. Pécs

International Vilém Flusser symposion. Bielefeld

Thinking Institutions, New York, Guggenheim - SoHo

1997 From Practice to Policy. Amszterdam - Rotterdam, V2

internetgalaxis 2., 1997 Műalkotás a technikai kommunikálhatóság korszakában

1996 "The Electronic Alternative" - Media Art in Central, Eastern and South-eastern Europe. V2-East Meeting on Documentation and Archives of Media Art. DEAF96 - , Rotterdam, 18 and 20 September 1996.

Art and Science, UCLA, Los Angeles, 1996

New Ideas in Science and Art. Council of Europe, 1996, Prága

A tartalom formái a médiatörténetben. Metaforum III. 1995

Sztuka jako miejsce. WRO 93 Wroclaw,

Kunst als ein Zimmer/Art as a room. Medienbiennale Leipzig 1992.

Art Gallery of Ontario, Toronto (A magyar avant-garde film), 1991 Pacific Cinématheque, Vancouver (A magyar avant-garde film és a Balázs Béla Stúdió), Emily Carr College of Art and Desing, Vancouver (Magyar videóművészet), Obscure, Québec City (Videóművészet)

Mi az esemény? A médiumok velünk vannak. A televízió szerepe a román forradalomban. Műcsarnok, 1990

Taormina Arte Video, Taormina 1990

A kép mítosza. Myths and Images. modern vs. postmodern. Budapest/Esztétika Tanszék, ELTE szervezésében, 1990

Video-Werkschau. Offensive Video Kunst/Kommunales Kino, Dortmund 1988

Start/Alkotárs. Jászberényi Tanárképző Főiskola, 1988

Osztrák-magyar fotónapok. Műcsarnok, Budapest 1988

European Media Art Festival, Osnabrück 1988

Metropolis Kino / Hamburger Filmbüro, Hamburg, 1986

London Film Makers Coop, London, SCRATCH, Paris, 1986

Festival International de l`Avant-Garde (FIAG) 1985, Paris

Université Paris 8 (Groupe de Recherche en Estétique Photographique) 1985

II., IV. Esztergomi Fotóbiennálé, 1980, 1984

I. Országos Videószemle, Nyíregyháza, 1983

Képzőművészeti Világhét 1980, 1983, Budapest

 

 

Film, videó, CD, DVD (válogatás)

 

2014 Beszélgetés Maurer Dórával és Bak Imrével, videó, társszerző Peternák Zsigmond, bemutatva: http://www.concept.c3.hu/

2011 Bódy Gábor: Videóművek (PAL DVD, teljes játékidő: 138’) szerkesztés, Kozma Évával http://stateofimages.c3.hu/body_dvd.html

2010 „We shall survive in the memory of others”– Vilém Flusser., DVD, Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln http://flusserdvd.c3.hu/index.html

2009 Sirály (DVD)

2006 Könyvet lapozni (DVD)

1993 A FOTOGRÁFIA FILOZÓFUSA (Vilém Flusser) MTV-FRÍZ, Sólyom Andrással, 42´

1991 THE MEDIA WERE WITH US (A médiumok velünk voltak) BBS, MII, 131`

         On-line: http://catalog.c3.hu/index.php?page=work&id=274&lang=HU

1990 MEDIOLOGY (R. Kriesche, J-P. Fargier. G. Lovink P. Weibel, V. Flusser interjúk), M II, 60`

1989. A FÉNY KÉPEIRŐL (M.I.T. IPV) I inch. 121` (4 részes változatát sugározta az MTV, Duna TV, VHS kiadása: 1998) On-line: http://catalog.c3.hu/index.php?page=work&id=836&lang=HU

1988/89 HERMANN NITSCH BUDAPESTEN. U-matic II-band, 46` (BBS K-szekció) On-line: http://catalog.c3.hu/index.php?page=work&id=133&lang=HU

1988 PHAISTOS (fotó-videó installáció, Ernst Múzeum/Studió kiállítás 3 órás VHS szalaggal)

1988-tól részvétel az MTV VIDEOVILÁG adásaiban, rendszeresen és más TV-produkciókban

1986/88 IRODALMI SÉTAHAJÓ (Az Örley kör hajókirándulása) BBS, U-matic, H-band, 61` On-line: http://catalog.c3.hu/index.php?page=work&id=827&lang=HU

1985/87 BESZÉLGETÉSEK I. ("Hozz nekem egy piros virágot" Wittgenstein) BBS-K szekció, 16 mm színes és fekete-fehér, 46`

1985/87 BESZÉLGETÉSEK II. (Vénusz születése) BBS K-szekció. U-matic H-band, 93 perc (Bemutatók pl.: The 4th Fukui International Video Biennale, 1991. Beyond Borders. Hungarian Video Art from the late 1980`s. Art Gallery of Ontario, Toronto, Les Instants Video. Manosque, Franciaország 1990. Video: Les beaux jours, Strassbourg, 1989; Transmission Gallery, Glsagow. 1989; Goethe Institut 1989 Budapest; Offensive Video Kunst, Dortmund 1988, 7. internationaler experimentalfilm workshop, Osnabrück, 1987.) On-line: http://catalog.c3.hu/index.php?page=work&id=132&lang=HU

1985/86 AJÁNLÁS U-matic H-band, 14`

1986 EGY NAP MAGYAR TV (társszerzők: Beke L., Száva Gy., Nagy L. G.) U-matic L-band

1985 CSENDÉLET U-matic H-band 4`

 PRIVÁT (1978-1985) U-matic H-band 24`

1982/83 XERTOX 7, 9, 11, D. M. S8, színes, mindegyik 6`

1982 ZENON BBS 16 mm fekete-fehér 11` (Bemutatók: Art Gallery of Ontario, Toronto, 1991, Image Forum Festival, Tokyo 1989, Center of Contemporary Art, Warszawa, Ujazdowski Castle. 1990; SCRATCH, Paris, London Film Makers Co-op London 1986. Plánum`84 Budapest, Almássy tér, Magyar Filmszemle 1983)

1981/88 RESTAURÁCIÓ BBS 35 mm fekete-fehér, 14` (Magyar Filmszemle, 1989, BBS 50 Műcsarnok 2009)

1981 SIRÁLY (párhuzamos utirajz) két vetítő, S8 színes és ff. 20`

1980 ARC Kép S8 színes 7`

1979 TÁJKÉP, VAGY.... S8 színes 18`

 

Kiállítások (válogatás)

 

Koncepció, rendezés

 

2016 FOTÓ / MODELL. Képek a természet és művészet között. Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem, http://www.mke.hu/fotomodell/index.html

2015 IDŐALAP / TIMEBASE. Idő-alapú médiaművek a kortárs képzőművészetben. Új Budapest Galéria, http://budapestgaleria.hu/uj/

2015 Szemrezonátor az erőműben. Zics Brigitta kiállítása. Kelenföldi Erőmű, http://eyeresonator.c3.hu/

2014 Intermédia foto(an)archív. Labor Galéria, Budapest, http://www.intermedia.c3.hu/2.0/fotoanarchiv/ és http://labor.c3.hu/2014/10/intermedia-fotoanarchiv/

2014 Ivan Ladislav GALETA. MAGMA Kortárs Művészeti Kiállítótér, Sepsiszentgyörgy 2014. április 28 - június 1. http://www.magma.maybe.ro/archive.php?id=163

2014 JELENTÉSPARALLAXIS. Paksi Képtár – Hangár 2014. március 28. - 2014. június 8 http://www.paksikeptar.hu/naptar/kiallitas_lap.php?mid=15310725a93eb9

2014 1,2, ! ? „Itt jelentkezzen öt egyforma ember” Koncept palimpszeszt, vagy a magyar konceptuális művészet Paksi Képtár, 2014. március 28. - június 8. http://www.koncept.c3.hu/

2013 Virtuális-e a valóság? A kortárs médiaművészet és a médiatörténet mérföldkövei, vagy a mediamuseum.c3.hu. Labor Galéria, 2013. november 22. – december 6. http://labor.c3.hu/2013/11/virtualis-e-a-valosag/

2012 1 híján 20. A Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszékének kiállítása. MAGMA Kortárs Művészeti Kiállítótér. Sepsiszentgyörgy, Románia, 2012. április 25-május 13

2012 A KÉPEK ÁLLÁSA – Zbigniew Rybczyński, A VÉLETLEN MINT STRATÉGIA, a Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) nemzetközi kiállításának keretében. Vasarely Múzeum, Budapest, 2012. október 20 – 2013. január 6. http://stateofimages.c3.hu/budapest/

2012-2011 A képek állása / State of Images / Der Stand der Bilder. Die Medienpioniere Zbigniew Rybczyński und Gábor Bódy. Akademie der Künste Berlin 2011 / ZKM│Zentrum für Kunst und Medientechnlologie, Karlsruhe 2012 http://stateofimages.c3.hu/ Vasarely Múzeum / Labor, Budapest; WRO Wroclaw http://stateofimages.c3.hu/wro/

2011 Németh Hajnal: ÖSSZEOMLÁS – Passzív Interjú. 54. Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilon / Hajnal Németh: CRASH – Passive Interview. The Hungarian Pavilion at the 54th International Art Exhibition – la Biennale di Venezia. http://www.crash-passiveinterview.c3.hu/index.html

2010. A VIDEO és a MÉDIA VILÁGA 1988 – 2009. Labor Galéria, március 5 – 18 http://labor.c3.hu/2010/02/a-video-es-a-media-vilaga-1988-2009/

2009 Pillanatgépek / Blickmaschinen / Máquinas de mirar (társkurátor: Eva Schmidt, Nike Bätzner, Werner Nekes) Siegen – Sevilla – Budapest http://pillanatgepek.c3.hu/en/

2009 Subversive Praktiken / Practices / Szubverzív részletek, Württembergischer Kunstverein Stuttgart / Trafó, Budapest http://subversive.c3.hu/hu/index.php

2007 A mű ideje/A mű az időben. Labor, Budapest  http://labor.c3.hu/

2005 Aktív kép – Moszkva NCCA  http://activeimage.c3.hu/index.html

2005 IQ (Illusionistic Quadrat – Light/Image/Illusion. Aegina Academy II. (Erőss Nikolettel)

2003 Aura. Millenáris, Budapest  http://aura.c3.hu

2002 Látás – kép és percepció. (társkurátor: Erőss Nikolett) Műcsarnok, Budapest, http://vision.c3.hu/

2000 Média Modell. Intermédia, új képfajták, interaktív technikák. Műcsarnok, Budapest, http://www.mediamodell.c3.hu/

1999 Perspektíva. (társkurátor: Beke László). Műcsarnok, Budapest. http://www.c3.hu/perspektiva/

1998 Inter/Média/Művészet (társkurátor: Megyesi Zsuzsa) Ernst Múzeum, Budapest - Trieste Contemporanea, Trieszt

1997 Flusser nyomán, szabadon. C3, Budapest  http://www.c3.hu/events/97/flusser/kiallitas.html

1996 A művészeten túl. Ludwig Múzeum - C3, Budapest (művészeti tanácsadó) http://www.c3.hu/events/96/bart/beyond.html

1996 Exploration network. Megnyitó kiállítás. C3 Kulturális és Kommunikációs Központ, Budapest http://www.c3.hu/log/anno/index.html

1996 A pillangó-hatás. (társkurátor: Suzanne Mészöly) Műcsarnok, Budapest. http://www.c3.hu/scca/butterfly/index.html

1983 Film/művészet (a magyar kísérleti film története). Budapest Galéria, Budapest

 

 

Részvétel

 

2016 Vilém Flusser and the Arts. West den Haag, http://westdenhaag.nl/exhibitions/16_04_Flusser

2015 Bodenlos – Vilém Flusser und die Künste. Akademie der Künste, Berlin http://www.adk.de/de/programm/?we_objectID=49532&

2015 Without Firm Ground – Vilém Flusser and the Arts, ZKM Karlsruhe http://zkm.de/event/2015/08/globale-bodenlos-vilem-flusser-und-die-kuenste

2015 Give me five! MAGMA Kortárs Művészeti Kiállítótér, http://magma.maybe.ro/archive.php?id=190

2014 Múzeumháló. MaDok LABOR, http://www.neprajz.hu/kiallitasok.php?menu=3&kiallitas_id=164

2013 Liget 30 (Palotai Gáborral). Olof Palme Ház, Budapest

”We shall survive in the Memory of Others”, Vilém Flusser, DVD bemutatók:

2013 SOMETHING OTHER THAN PHOTOGRAPHY: PHOTO & MEDIA. Edith-Russ-Haus für Medienkunst, Oldenburg, 26. Juni 2013 - 15. September 2013. http://www.edith-russ-haus.de/

2012 Winnipeg Cinematheque

A Rencontres Internationales Paris/Berlin/Madrid fesztivál programjának részeként:

2010. november 27 - december 4. VIDEOTHEQUE, Centre Georges Pompidou, Paris

2011. május 23 - 29. Tabacalera, Madrid

2011. június 28 - július 3. Haus der Kulturen der Welt, Berlin

2010 3rd Warsaw Media Biennale 2010. december 6-10

2010. 02 Transmediale Berlin http://www.transmediale.de/node/11535

2009 BBS 50 Más hangok, más szobák – rekonstrukciós kísérlet(ek), a Balázs Béla Stúdió ötven éve. Műcsarnok, Budapest

2007 !Revolution? Műcsarnok, Budapest

2005 VEG KEP. Az Indigo csoport kiállítása. 2B Galéria Budapest http://pipacs.hu/2b/archiv21.html

2000 Időképek. Vetített képek, Szegedy-Maszák Zoltánnal, http://www.neprajz.hu/idokepek/intro.html

1998 sic transit gloria mundi. Bartók 32 Galéria, Budapest http://www.c3.hu/~bartok32/sic.htm

1997 A kód. Goethe-Institut  Budapest (Hámos Gusztávval és Szegedy-Maszák Zoltánnal) http://szmz.hu/Achilleus/

1994 Második kortárs magyar epigon kiállitás, KX Hamburg. (Installáció)

1993 Mi a kép? Újlak

1993 INTERMEDIA Jövőgyűjtés (Liget Galéria) Jövődobozok (Szegedy-Maszák Zoltánnal) http://www.c3.hu/~ligal/152.html

1992 Epigonkiállítás (Liget Galéria) http://www.c3.hu/~ligal/165+1.htm

1991 SUB VOCE (Műcsarnok) Műelemzés (Videóinstalláció)

1990 Mi a kép? (Liget Galéria) Videóinstalláció http://www.c3.hu/~ligal/111.htm#miakep

1989 Fotó - Modell (Szombathelyi Képtár) Phaistos 1-5.(fotók)

1988 Mátrix (Liget Galéria) Képmátrix (fotók)

Stúdió Kiálítás (Ernst Múzeum) Phaistos-korong (Fotó-videó installáció)

1987 Wunderbaum (Liget Galéria) Palotai Gáborral

Mail-Art plakát (Sárospataki Képtár-Miskolci Galéria)

Magyar-Osztrák fotónapok (elméleti kiállítás, Műcsarnok)

1986 Hellász.(Liget Galéria) Palotai Gáborral http://www.c3.hu/~ligal/48.html

1985 Fotókiállitás, Palotai Gáborral (Párizs,Atelier des Maitres)

1983 FF 80 (Miskolci Galéria)

1982 Egy napos fotókiállitás Nagy László Gáborral (Egyetemi Színpad

1981 Legszebb nyári élményem (az INDIGO csoporttal) Postás Művelődési Ház

1980 Aquarelle (az INDIGO csoporttal) Bercsényi Galéria

Filmvég (FMK)