jában
Hadd kezdjem egy vallomással. Nem értem magamat. El kell fogadnom, és el
is fogadom, hogy az Így szólott Zarathustra Nietzsche legfontosabb és legjelentősebb könyve.
Ami azonban engem illett: Nietzsche számos más munkája, mint például A vidám tudomány, a
Túl jón és gonoszon vagy A morál genealógiája legkedvesebb filozófiai olvasmányaim
közé tartozik, míg a Zarathustrát nem igazán szeretem. Nem mintha semmit sem szeretnék
belőle. Gyönyörűséggel olvasom például a lírai fejezeteket, így a magányos Zarathustra dalait, és
Zarathustra számos mondása, amennyiben kontextusukból kiemelve epigrammákként olvasom őket,
szellemi izgalmat tud belőlem kiváltani. De az egész könyv, úgy, ahogy van, idegen.
Nietzsche megengedi, sőt szorgalmazza, hogy ilyen esetekben az ízlésemre hivatkozzam. Nos, ez a
könyv számos ponton felborzolja az ízlésemet. Túl hangos, túl patetikus, gyakorta sikoltozik. A
szecessziós stílust jobban kedvelem a képzőművészetben. Persze az embernek lehet rossz ízlése is.
Szeretném az ízlésemet, amennyire lehet, megérteni.
De ha ízlésem elutasítja, miért ismerem el mégis, hogy a Zarathustra, legalábbis mindmáig,
Nietzsche legjelentősebb könyve? Ugyanabból az okból, ahogy elismerném, hogy A tőke Marx
legjelentősebb könyve. Elsősorban azért, mert szerzője ezt így látta. Semmilyen más írására nem
volt Nietzsche olyan büszke, mint éppen a Zarathustrára. Az Ecce Homóban, melyben
minden írását, mint élete főbb állomásait, külön-külön értékeli, a Zarathustráról abszolút
elragadtatással, felsőfokon beszél. Így azt is megjósolja, hogy a Zarathustra interpretálására
egész tanszékeket fognak alapítani, s hozzáteszi, hogy ez a könyv a legnagyobb ajándék, amivel az
emberiséget valaha megajándékozták. Azt is állítja, hogy ez a könyv egyedülálló a művei között. Az
utóbbit persze én is aláírnám. De nem egyedül Nietzsche önértelmezése az, ami a Zarathustra
egyedülálló helyét egész oeuvre-jében meghatározza. Ez volt és maradt a legelterjedtebb,
legismertebb és legbefolyásosabb műve. Ez a mű forrott össze Nietzsche nevével a nagyközönség
előtt. Nietzsche a Zarathustra szerzője volt és maradt a széles közönség szemében. És a
művészeket is ez a könyv ihlette meg. Gondoljunk csak G. B. Shaw-ra vagy Richard Straussra. Igaz,
a filozófusok ezt többnyire másként látták. Heidegger Nietzsche-recepciójában a Hatalomra törő
akarat megjelenése - melyről azóta tudjuk, hogy Elisabeth Förster-Nietzsche kompilációja
volt csupán - jelentette a fordulatot, Foucault ősforrása pedig A vidám tudomány volt. De a
Zarathustrát nemcsak a filozófusok vitték a vállukon, hanem írók, festők, politikusok, a jól
értesültek és a rosszul értesültek, s persze azok a söpredék-olvasók is, akikkel szemben a szerző fel
akarta vértezni magát. Nietzsche sokat ostorozta és gúnyolta Wagner bayreuthi törzsközönségét, a
nyárspolgárokat, a nacionalistákat, a percembereket. A Zarathustra szélesebb olvasótábora
azonban ugyanezekből rekrutálódott, míg a többi Nietzsche-mű olvasótábora szűkebb maradt. Ez
persze nem érv a Zarathustra ellen, ahogy rossz érv volt Wagner zenedrámái ellen is.
Legfeljebb arról győzhet meg, hogy a Zarathustra esetében elsősorban műalkotásról és nem
filozófiai munkáról van szó. Nem mintha többen értenék, de többen hiszik, hogy értik. Van azonban
egy bökkenő. Wagner zenedrámái nem tanítanak semmire, s így abszolúte nyitva állnak a mindig
változó és heterogén közönség értelmezése számára, míg Nietzsche Zarathustrája alkotója
legjobb meggyőződése és szándéka szerint tanít. Így például hirdeti az örök visszatérés, a
hatalomra törő akarat, minden érték átértékelése, és az embert fölülmúló ember gondolatát. Tehát
ha még fel is tesszük, hogy Wagner zenedrámái szempontjából a közönség összetétele közömbös, ez
nem okvetlenül van így Nietzsche Zarathustrájának esetében.
Ha azonban a közönséghatásból indulnék ki, akkor Hegel Fenomenológiájának szellemében
úgy értelmezhetném a Zarathustrát, mint a tudat/öntudat reprezentatív alakzatát (Gestalt)
a tizenkilencedik és huszadik század fordulóján. Így - amennyiben folytatni akarnám Hegel
Fenomenológiáját a 19. század elejétől napjainkig - Nietzsche e könyvének stilizált
bemutatása szolgálhatna a tudat/öntudat egy reprezentatív magatartásának mintájaként. Ebben az
esetben azonban mindegy lenne, hogy megfelel-e a mű ízlésemnek, vagy sem. A tudat/öntudat
alakzatai kulturális alakzatok, s így művészi-filozófiai értékük élettartamától viszonylag
függetlenül értelmezhetők. Ha erőteljesen, radikálisan és prófetikusan megfogalmazzák a
korszellemet, akkor igényt tarthatnak arra, hogy a tudat/öntudat alakzatai sorába emeljük őket.
Az, hogy mint kulturális jelenséget Nietzsche Zarathustráját reprezentatívnak tekintem, még
nem válasz azonban arra a kérdésre, hogy miért nem felel meg ez a könyv az ízlésemnek. Hiszen
Nietzsche számos többi könyve is, azok, melyeket olyan nagyon szeretek, és mindig újra is olvasok,
kulturális jelenségekként a tudat/öntudat ugyanannak az alakzatának manifesztációi, mint a
Zarathustra. S mégsem tekinteném őket elsősorban kulturális jelenségeknek. Meggyőződésem
szerint ugyanis itt nemcsak kulturálisan, hanem filozófiailag is jelentős és reprezentatív művekről
van szó.
De mi a különbség? Ha Nietzsche gondolataiban keresném a különbséget, vakvágányra jutnék.
Zarathustra majdnem minden tanítása megtalálható azokban a művekben, melyeket nagyon szeretek.
Mi több, A vidám tudomány, a Túl jón és gonoszon, vagy akár A morál
genealógiájának minden filozófiailag lényeges gondolata ott van a Zarathustra soraiban.
Hogy egyszerűen fejezzem ki magam, Zarathustra nem mond mást, mint Nietzsche, legfeljebb
másképpen mondja. Az egyetlen kivétel az embert fölülmúló ember hirdetése, ami csak
sporadikusan van jelen Nietzsche egyéb műveiben, s akkor is Zarathustrára hivatkozva.
Be kell vallanom, rosszul érzem magam, ha az embert fölülmúló emberről olvasok. Már csak azért
is, mert mindig Pablo Picasso jár az eszemben, aki szerintem jól megfelel a Zarathustra
hirdette embert fölülmúló ember minden kritériumának. Ő valóban végtelenül szerette, igenelte az
életet, habzsolta is nagykanállal. Abszolút alkotó szellem volt, aki minden órában megújította
önmagát és mindig azzá vált, aki volt, folyton újat és újat alkotva. Bőségszarujából ajándékozott
meg bennünket. Nem ismerte a szánalmat. Túl volt jón és gonoszon, számára Isten halott volt.
Sosem mondta azt, hogy kell, csak azt, hogy így akarom. S még békegalambja is
háborúskodott. Van azonban egy bökkenő. Nem kívánom Pablo Picassót a barátomnak, nem lenne
kedvem vele - sem egy hozzá hasonló fiktív alakkal, akivel tele van az irodalom - személyesen
érintkezni. Nem az a bajom az embert fölülmúló emberrel, legalábbis annak Zarathustra által
gyakorta leírt variánsával, hogy fasiszta lenne, ahogy egy időben sokan értelmezték, mert én nem
így olvasom, hanem az, hogy szerintem alkalmatlan a barátságra.
*
Mit számít, ki beszél? - idézi egy előadásában kérdőjellel ellátva Foucault
Beckett egy elhíresült állítását.1
Ezt a kérdést már többször felvetették a Zarathustrával
kapcsolatban. Titokban már magam is megtettem. Ha a Zarathustrát hegeli módón a
tudat-öntudat egyik reprezentatív alakzatának (Gestaltjának) tekintem, akkor még mielőtt
megkérdezném, hogy ki a szerző, meg kellene kérdeznem, hogy mi a szerző. Most, ebből
az alkalomból nem ezt akarom megkérdezni. Még azt sem, hogy Zarathustra vajon Nietzsche
szócsöve-e, vagy sem, hogy azonosítja-e magát vele, vagy distanciálja magát tőle, hogy egy
életrajzról vagy önéletrajzról van-e szó, hogy irodalmi alak-e Zarathustra, hogy alkotója (apja)
Krisztusról mintázta-e, méghozzá úgy, hogy Jézus alakját és tanait az ellenkezőjükre fordította stb.
Nem azt fogom megkérdezni, hogy ki beszél, nem azt fogom firtatni, hogy fontos-e az, hogy ki
beszél, hanem azt fogom megkérdezni, hogy aki beszél - akár Nietzsche, akár Zarathustra, akár a
történelmi a priori - kinek beszél, kit szólít meg, hogy fontos-e az, hogy valaki kinek beszél, hogy
kit szólít meg. Úgy látom ugyanis, hogy a Nietzsche Zarathustrája és egyéb művei
közötti különbség itt érthető leginkább tetten. Másként jelenik meg ugyanis a megszólított, továbbá
más a megszólító és megszólított viszonya is.
a) Másként használja Nietzsche és Zarathustra az egyes és többes számot, továbbá az első és
második személyt. b) Mást szólít barátjának vagy testvérének (Bruder). S ami az előbbiekből
következik, s ami szerintem talán a legfontosabb: c) máshol jelenik meg a paradoxalitás Nietzsche
gondolatmenetében. Míg a többi művekben a paradoxonok magában a szövegben, a
gondolatmenetben jelennek meg, addig a Zarathustrában maga az alak, Zarathustra testesíti
meg a paradoxikalitást, nem pedig a gondolatok, melyek többnyire kifejtetlenül, kijelentések
formájában jelennek meg.
E tanulmány szűk keretei között csak érzékeltetni tudom a különbséget. S mindez is csak arra lesz
elegendő, hogy értelmezzem, bár meg ne magyarázzam filozófiai ízlésemet magamnak és a
filozófiai iránt érdeklődő olvasóimnak.
a) Nietzsche minden könyvének más a stílusa: a filozófiában ugyanolyan fontos a stílust
megválasztani, mint a szépirodalomban. S az a kérdés, hogy kinek is beszélünk, más súllyal jelenik
meg - ha egyáltalán megjelenik - a különböző írásokban. Így az epigrammák esetében éppen olyan
kevéssé merül fel, mint a kérdés, hogy ki beszél. Az epigramma egy szubjektum nélküli műfaj. A
narratív stílusban a megszólító és a megszólított egyaránt a háttérben maradhat, bár Nietzschénél ez
ritkán esik meg. Az aforizmák esetében - Nietzschéről beszélek itt - mindig alapvető szerepe van a
megszólítottnak, továbbá a megszólított és megszólító viszonyának. Így az Emberi, túlontúl
emberi aforisztikus művének alcíme "Egy, a szabad szellemeknek szóló könyv".2
A
beszélő, aki szintén szabad szellem, a szabad szellemekhez beszél. A leggyakrabban előforduló
"mi" Nietzschénél a "mi filozófusok". Így például a Hajnalpír jóval későbben, 1886-ban írott
bevezetőjében "türelmetlen barátaimnak" nevezi azokat, akik hozzá hasonlóan filozófusok, de nem
mentek a dolgok mélyére, s ezért nem tapasztalták meg az abszolút magányt. Mintha lenne itt valami
hasonlóság a magányába mindig visszatérő Zarathustra és a bevezetés írója között. Van is. De a
bevezetés szerzője mint filozófus beszél; társaival, a többi filozófussal akarja megértetni magányos
útjait. A "mi filozófusok" egy kör, egyfajta ideális közösség, melyben lehet lábjegyzetek nélkül
beszélni, bár nem mindig értik meg az embert. De hát ez így van minden közösségben.
A vidám tudományban talán a legérdekesebb és a leggyakoribb a többes szám első személy
használata. A "mi" köre labilis, változó. Hol "mi, filozófusok," hol "mi, megismerők",
(Erkennende), hol "mi művészek", hol "mi, az intellektuális lelkiismeret emberei". De lehet
ez a "mi" történeti is. Így szóltja meg a 107-es aforizmában Nietzsche a művészetszeretőket, "akik
kitaláltuk ennek a valótlanságnak a kultuszát", hozzátéve, hogy "nekünk" felette kellene "állnunk a
morálnak". Vagy a 119-es aforizmában felszólít bennünket: "Vigyázzunk"! Majd felsorolja, hogy
mi mindenre kell "nekünk" vigyáznunk! Az ötödik könyv vége felé, mely már a Zarathustra
után íródott, találunk egy passzust, melyet Nietzsche önmagától idéz az Ecce Homóban:
"Nekünk, újaknak, névteleneknek, magunkat nehezen megértetőknek, egy még bizonyítatlan jövő
koraszülötteinek… egy új egészségre van szükségünk." Akik ki vannak zárva mindezekről a "mik"-
ből, az a nép, a tömeg. Ahogy Sarah Kofman mondja, Nietzsche egy (szellemi) arisztokratikus
körhöz, közönséghez beszél, azokhoz, akik nem törekszenek bizonyosságra. Felteszi, hogy van egy
ilyen ideális közösség, melyet megszólíthat, amikor beszél, s melyhez valamilyen módon maga is
hozzátartozik. A megszólító és a megszólított viszonya így a szimmetrikus reciprocitás viszonya
még párbeszéd nélkül is. A Túl jón s gonoszon, melynek alcíme a jövő filozófiájának
előjátéka, ahol az előszó a perspektivizmus ás az antiplatonizmus programját fogalmazza meg, a
záróakkord a következőképpen hangzik: "De mi, akik sem jezsuiták, sem demokraták, s még jó
németek sem vagyunk, mi jó európaiak és szabad, nagyon szabad szellemek…", míg A morál
genealógiája a következő mondattal kezdődik: "Mi ismeretlenek vagyunk önmagunknak, mi, a
megismerők (wir die Erkennenden)." Majd felteszi a kérdést "mik vagyunk mi egyáltalában…
a magunk számára nem vagyunk megismerők."
A többes szám első személy használata régen elterjedt a filozófiában, bár későbben, mint az
általános alanyé (azt mondják, úgy beszélik, legein, mondja már Arisztotelész is.) A többes szám
első személyben való beszéd (ugyanúgy, mint az általános alany használata) azonban különböző
funkciókat tölthet be. Van, amikor arról van szó, hogy a beszélő, azaz a filozófus, az igazság
letéteményeseként szól, s ebben az esetben a többes szám első személy az Észt, a Helyes
Gondolkodást (recta ratio) reprezentáló királyi többes szám. Véleményünket kifejezhetjük
egyes szám első személyben, de univerzálisan érvényes tudásunkat vagy gondolatunkat nem. De
utalhat a többes szám első személy használata a hagyományra is (mi, filozófusok, ezt szoktuk így és
így nevezni), de az olvasóra is (ti, az olvasók velem együtt követitek most ezt a gondolatmenetet,
együtt gondolkozunk). Nietzschénél azonban a mi-nek más funkciója van. Mint említettem, ő
megnevezi azokat, akikhez beszél (filozófusok, szabad szellemek, az intellektuális lelkiismeret
emberei, művészek, koraszülöttek stb.), s ezek nem az olvasók, nem is okvetlenül potenciális
olvasók. Ha a mi az olvasót vonja be az én körébe, akkor a többes szám első személy a
beszélő és a megszólított különbségét nemcsak megőrzi, hanem ki is élezi. Az olvasó azzal lép be a
mi körébe, hogy figyelemmel követi a beszélőt. Nietzsche azonban nemcsak megnevezi a
megszólítottakat, hanem többnyire magát is közéjük számítja, s így relativizálja a különbséget
beszélő és megszólított között.
Ehhez még hasonlóval sem találkozunk a Zarathustrában. Már a mű alcíme: könyv
mindenkinek és senkinek, is világossá teszi, hogy szerzője nagyon is tisztában van ezzel a
különbséggel. Zarathustra, mint ismeretes, előbb az emberek közé ereszkedett le, majd
megvilágosodik előtte, hogy "társak kellenek, mégpedig élők, akiket magammal cipelhetek, ahová
akarom" (Elöljáró beszéd). Feltehetjük, bár ebben nem lehetünk bizonyosak, hogy többnyire
ezekhez a kiválasztott társakhoz beszél, akiket hol testvéreinek, hol barátainak nevez. Már csak
azért sem lehetünk biztosak ebben, mert időnként egyértelműen a tömegekhez beszél, akiket megvet.
Ilyenkor a többes szám második személyben szólítja meg hallgatóit például "utálattal tölt el sok
jóságotok" (A sápadt vétkesről), de sosem használja a többes szám elsőt. De amikor például azt
mondja, "Rajta, gyilkoljuk hát meg végre a nehézkedés szellemét!" (Az írásról és az olvasásról),
akkor a testvérekhez beszél. De a testvérek sem mindig tartoznak a "mi" körébe, gyakorta és
hirtelenül "őkké" változnak, ha nem is okvetlenül grammatikailag. Zarathustra elkezdi híveit
szidalmazni, s némi iróniával bár, de korbácsolni. (Például "de sem a várakozáshoz, sem a
lustasághoz nincs elég tartás bennetek" - A halálnak prédikátorairól.) Zarathustrának egyenlőtlen
viszonya van a kiválasztottjaihoz. Ő prédikál, azok hallgatják, akár megszívlelik tanításait akár
nem, ő vándorol ide oda, azok kísérik, vagy nem kísérik, ő dicsér vagy gáncsol, de őt sem dicséret,
sem gáncs nem érheti, kivéve az ötödik részben, mely stílusában elüt a korábbi négytől.
Így tehát a Zarathustra és tanítványai (hívei, apostolai) közötti viszony aszimmetrikus. Zarathustra
fölülről lefelé beszél. Prédikál, tanít. Amennyiben én, az olvasó, nem tartozom a megszólítottak
közé, amennyiben Zarathustra nekem nem prédikál, engem nem tanít, akkor csak műalkotásnak vagy
kulturális jelenségnek tekinthetem a művet, s akkor valóban ízlésem dönt, hogy kell-e nekem, vagy
pedig nem, és senki sem tud meggyőzni arról - bármilyen kitűnő érvei vannak is -, hogy mégis
szeretnem kellene. Amennyiben azonban mint filozófiai olvasó követem Zarathustrát, azaz
fölteszem, hogy nekem beszél, akkor zavarban vagyok. Filozófusként nem tudom elfogadni az egyén
autoritását, csak a gondolat autoritását. Jézus mondhatta, hogy én vagyok az igazság, és hogy az, aki
követi, ezzel az igazságot követi, mert ez így is volt, mivelhogy Jézus autoritással beszélt.
Zarathustra nem mondhatja ezt, s - ahogy erre még visszatérek - nem is akarja ezt mondani. De
akkor mit jelent az, hogy hozzám beszél? Mi jogon prédikál nekem, ha erre még felhatalmazva
sincsen? Engem ne tanítson, nekem ne beszéljen rébuszokban, mint filozófus nem kedvelem a
parabolákat. Azt mondtam, hogy filozófiai olvasóként csak a gondolat autoritását fogadom el, de
modern filozófiai gondolkodóként még azt sem. Ha "mi filozófusok" együtt gondolkodunk, attól
még a filozófus beszélhet autoritással (az igazság nevében), de nem okvetlenül teszi ezt. Nietzsche
többnyire nem ezt teszi, nála a gondolat autoritása is megkérdőjeleződik. Rövidesen vissza fogok
térni arra a kérdésre, hogy Nietzsche tisztában van az autoritás dilemmájával a
Zarathustrában, hogy keresi a kiutat a dilemmából, vagy eltökélten együtt él vele.
b) Nietzsche így szólít meg: "mi filozófusok," "mi művészek" stb. Hogyan szólít meg Zarathustra?
"Barátaim, testvéreim".3
(Például: "ekképp hull, barátaim elibétek az én tanításom,
füge gyanánt" - A boldogságos szigeteken.) Azt mondhatnák, hogy ez a megszólítás is
viszonosságra utal. Kierkegaard valamikor megjegyezte, hogy ha azt mondom, én Istenem,
akkor nem azt értem ezen, hogy isten az enyém, hanem hogy én vagyok Istené. Analogikusan
mondhatnánk tehát, hogy a birtokos forma használata (barátaim, testvéreim) azt sugallja, hogy ti az
enyéim vagytok, de én is a tiétek. De ez a viszonosság nem szimmetrikus, s nem is lehet az.
Zarathustra szerzője vagy apja - aki nem szereti az olcsó mentegetődzést - maga is töpreng
ezen. Így például amikor a púposok megkérdezik Zarathustrát, hogy miért beszél
hozzájuk másként, mint a tanítványaihoz, Zarathustra úgy válaszol, hogy púposoknak púpos
beszéd dukál. Azonban, mondja a púpos "miért beszél Zarathustra másképp a
tanítványaihoz, mint magamagához?" (A megváltásról.)
Barátaim, testvéreim, így szólít meg egyeseket, s ha úgy akarjuk, talán bennünket is, Zarathustra -
de mit jelent barátnak lenni, mit jelent testvérnek lenni a Zarathustrában, Zarathustra
számára?4
Vallomással kezdem: a barátról szóló passzus, ahogy ellendarabja, a
magányosságot és egyedüllétet megkülönböztető gyönyörű passzus is, azok közé az elmélkedések
közé tartozik, melyeket a Zarathustrában a legjobban szeretek. Bár Zarathustra beszél itt,
mégis Nietzsche beszél. Mégsem egészen. Annak az árnyalati különbségnek, mely a
Zarathustra "a barátról" szóló passzusát Nietzsche egyéb, a barátságról és barátról szóló
gondolatmenetétől elválasztja, van szerepe a megszólító/megszólított erre a műre jellemző sajátos
viszonyának kialakításában.
Olyan gondolatmeneteket választok, melyek közel állnak ahhoz, amellyel a Zarathustrában
találkozunk: A vidám tudomány első könyvének 14. és 16. aforizmáját és a negyedik
könyv 279-es aforizmáját.5
A 14. paragrafus, a "Mi mindent nem neveznek szeretetnek" (Nietzsche itt elsősorban a nemi
szerelemről beszél), a következőképpen zárul: "Mégis létezik itt a földön egyfajta folytatása a
szerelemnek, ahol két ember egymásra irányuló önző birtoklásvágya utat enged egy új kívánságnak
és birtoklásvágynak, egy közös, felettük álló eszme iránti közös szomjúhozásnak. De ki
ismeri ezt a szerelmet? Ki élte át? Igazi neve: barátság." A 16-os aforizma egy történetet mesél el.
A parabola értelmezése megelőzi a parabola elbeszélését. Olyan emberről beszélek itt, mondja
Nietzsche, aki szégyenli az érzelmeit, s képtelen őket kifejezni. A történet így szól: "Olyan közel
álltunk egyszer az életben egymáshoz, hogy semmi sem látszott barátságunk és testvérségünk közé
állni, s csak egy kis palló választott el bennünket. Mikor Te éppen rá akartál lépni erre a pallóra,
én megkérdeztem: »akarsz-e átjönni a pallón?« De akkor Te ezt már nem akartad, s mikor
másodszorra kértelek, hallgattál. Azóta hegyeket és zúgó áradatokat, mindazt, ami elválaszt, és
idegenné tesz, hajítottak közénk, s még ha el is akarnánk jutni egymáshoz, többé már nem tudánk!
De ha most erre a pallóra gondolsz, nincsenek többé szavaid - csak néma zokogás és álmélkodás."
S végül a 279-es aforizma, a "Csillagbarátság" (Sternenfreundschaft), ezzel a mondattal
kezdődik: "Barátok voltunk és idegenekké váltunk egymásnak." Majd így folytatja: "ez
rendben van, nem kell ezért szégyellni magunkat. Két hajó vagyunk, s mindkettőnknek megvan a
maga pályája és a maga célja. Keresztezhetjük egymás útját és megünnepelhetjük ezt a találkozást,
ahogy meg is tettük… talán nem látjuk egymást többé, talán nem ismerjük meg többé egymást. De
annál szentebbé legyen számunkra egykori barátságunk emléke… Hinni akarok
csillagbarátságunkban, még akkor is, ha földi ellenségekké muszáj válnunk."
Térjünk most rá Zarathustra gondolataira a barátról.6
Mindenekelőtt: nincs többé személyes hangvétel.
A barátságról szóló passzusokban általában Nietzsche nem használja a többes szám első személyt.
Furcsa is lenne. Nem lehet ugyanolyan, de még hasonló módon sem azt mondani, hogy "mi
barátok", mint "mi művészek", vagy "mi filozófusok", vagy "mi koraszülöttek" vagy "mi
megismerők". A barátomat mindenekelőtt ismernem kell, ahogy nem kell ismernem a művészt vagy
a filozófust, akiknek köréhez számítom magamat, s akikhez így szólok. Persze lehet a barátságról a
megfigyelő pozíciójából írni. Mikor ezt teszi, Nietzsche nagy stílusérzékkel epigrammában
fogalmaz. De többnyire nem ölti magára a megfigyelő álarcát, s akkor közvetlenül, személyesen
szól, mint minden, az előbb idézett esetben. Itt az Én beszél a Tehez. Én találkoztam
Veled. Én és Te a barátság alapállása, nem pedig a mi, ugyanúgy ahogy a szerelemben. A barátság
szerelem magasabb fokon, s ennyiben mindig megmarad személyesnek.
A Zarathustrában, mint erről már szó volt, a "mi" majdnem mindig a "barátaim",
"testvéreim" alakban jelenik meg. Ezért különösen fontos itt a barátról szóló passzus. Innen kellene
megtudnunk, hogy kik azok, akiket Zarathustra megszólít, akiknek a körébe tartozónak mondja
magát.
A többes szám arra utal, hogy nem Én-Te viszonyról van szó, tehát hogy a barátság itt nem valami
személyes kapcsolatot jelent, s még kevésbé érzelmet vagy érzést. Annál meglepőbb, hogy a
barátságról szól passzusnak nem az a címe, hogy a barátságról vagy a barátokról, hanem a
barátról, egyes számban. És a cím pontos.
A gondolatmeneten végigvonul egyfajta feszültség, mely csak a végén oldódik fel. Egyrészt
Zarathustra nem saját barátságairól beszél, hanem hallgatóinak, híveinek, a megszólítottaknak
mondja el gondolatait a barátságról. S nemcsak gondolatait mondja el, hanem fel is szólítja őket,
hogy emígy, ne pedig amúgy legyenek barátok. Tehát virtuális többes számban beszél. Ugyanakkor
az a barátság, melyről beszél, nem eszmebarátság, hanem egy Én és egy Te között szövődő,
személyes barátság. Másfajta barátságról beszél, mint az a barátság, mely őt a megszólítottakkal
összefűzi (ha összefűzi). A szöveg egy ponton ezt világossá teszi: "Láttad-e már alvás közben
barátodat? Nem szörnyedtél el barátod ábrázatán? Ó barátom, olyasvalami az ember, aminek
fölébe kell jutni." Zarathustra tehát barátját (nem barátait!) szólítja itt meg, aki a maga részéről
valaki másnak a barátja (hiszen nem az alvó Zarathustra ábrázatán szörnyedt el, ha elszörnyedt
egyáltalán, hanem saját ábrázatának tükörképén). De az a barát, aki nem Zarathustra barátja, hanem
barátjának barátja - miért szörnyedne el vajon alvó barátja ábrázatán, saját ábrázata tükörképén?
Mi lenne akkor, ha azt mondaná, hogy csak annak tudunk igazán barátai lenni, aki esendő?
De ha végigolvassuk mindazt, amit Zarathustra a barátról mond, mondjuk "Rabszolga vagy? Úgy
nem lehetsz barát. Zsarnok vagy? Úgy nem lehetnek barátaid" vagy "Fedje kemény héj barátod
iránti részvétedet", akkor lassan rájövünk arra, hogy itt Nietzsche - sokkal inkább, mint más
írásaiban - a barátság klasszikus filozófiai modelljében gondolkozik. Ami ellen polemizál itt is,
ahogy másutt is, az a keresztény részvét erénnyé stilizálása, a felebaráti szeretet önzetlenségként
való érzelmezése és a filiszteri érzelgősség. Milyen volt például a tökéletes barát Arisztotelésznél?
Autokephalos, azaz tökéletes ember, aki elégséges önmagának. Nos, akinek önmagán kívül
senkire sincs szüksége, az szabadon ajándékoz, annak a másik - ugyancsak tökéletes - ember nem
szükséglete, hanem kiteljesedése. Ha akarom, embert felülmúló ember. És milyen a tökéletes
barátság Kant szemében? Az a tökéletes barátság, amely "ritka, mint a fehér holló", a kapcsolat a
morális törvénynek való magunk-alárendeléséből születik, az egyetlen emberi kapcsolat, melyben
feltételezhető a moralitás és érzelem harmóniája (persze csak Az erkölcsök metafizikájában).
Nem emberentúli emberek ezek is, csupán másként, nagyon is másként, mint Zarathustra
elgondolta? Szubjektív vallomásként hozzáteszem, hogy Arisztotelész barátját sem kívánnám
barátomnak, és Kant tökéletes barátját sem. Bizonyára Nietzsche sem tenné - ehhez mindannyian
már egy ideje túl modernek vagyunk. Lou Salomé, Freud tanítványa, már tudott volna erről egyet-
mást mondani.
Zarathustra története szkeptikusan és fájdalmas hangvétellel végződik. Azaz végződne. Megtudjuk,
hogy a nő még képtelen a barátságra, mert ő csak a szerelmet ismeri. S azután csendül fel a végső
kérdés: "De mondjátok csak, ti férfiak, vajon ki képes barátságra közületek?" S Zarathustra
beszéde (melynek megszólítottja hol barátja, hol a férfiak) ezzel a felkiáltással végződik: "Van
bajtársiasság: bár volna barátság!"
Világos, hogy Nietzschénél nincs performatív ellentmondás, mint Arisztotelész állítólagos
mondásában (barátaim, nincsenek barátok - vagy - nincs barát!) esetleg van. Zarathustra (vagy
inkább Nietzsche, mert ugyan ki beszél itt?) áhítozik barátságra, arra, ami nincsen. De bajtársiasság
van. Akiket Zarathustra megszólít, akiket "barátaimnak", "fitestvéreimnek" nevez, azok sem nem
barátai, sem nem fitestvérei, hanem bajtársai, elvbarátai, harcostársai, eszmetársai… És ez valami
egészen más. Igaz, amikor (A vidám tudomány korábban idézett aforizmájában) Nietzsche
arról beszél, hogy a barátság, mely magasabb a szerelemnél, egy közös eszme iránti szomjúságban
forrasztja össze a barátokat, a barátság modern, új formáját vetíti elénk, egy olyan barátságét, mely
Arisztotelész idejében nem létezett, s Kant idejében is csak szárnyait bontogatta. A bajtársak között
lehetnek barátok, feltéve, ha vannak. Zarathustra szerint ma még nincsenek.
Úgy látom tehát, hogy a Zarathustrában a megszólítottak a bajtársak, eszmetársak,
elvbarátok stb… Mi az a közös, ami őket összefűzi? Milyen eszme? Ez, hál' Istennek, nem világos.
Legfeljebb az, hogy mindannyian Zarathustra környezetéhez tartoznak, hiszen ők azok, akikhez
Zarathustra beszél, akiket tanít. Mire? Leginkább az örök visszatérés, a minden érték átértékelése, a
hatalomra törő akarat és az embert fölülmúló ember gondolatának elviselésére.
c) Azokban a munkákban (itt elsősorban a Zarathustrát körülölelő már felsorolt kedvenc
Nietzsche-könyveimre utalok, mint A vidám tudomány, a Túl jón és gonoszon és A morál
genealógiája), Nietzsche, aki egy közülünk, filozófusok, szabad szellemek, műértők és
művészek között, előttünk és velünk együtt töpreng. A töprengés nem hangvétel kérdése, hiszen a
pátosz, a nyomatékosság, azaz saját személyiségének bedobása a ringbe, Nietzsche kedvenc
stíluselemei közé tartozik. Töprengésnek azt nevezem, hogy velünk, a köréhez tartozókkal együtt
gondolja végig mindazt, amit végiggondol, hogy bevon bennünket szellemének aktivitásába, s
mindenekelőtt azt, hogy gondolatmenetének ugyan megvan a megszabott iránya, de nincs
végkifejlete, mert a szerző nem akarja, hogy legyen végkifejlete. Elindul egy irányba, elmegy a
szélsőségekig, megfordítja az előjeleket, megbotránkoztat. De gyakorta meg is áll. Kiteszi a
kérdőjelet, s nem ad választ. Vagy pedig újra elindul, immár a másik irányba, más utakat jár be,
más válaszokkal kísérletezik. Feltételezi, hogy mi, akiknek beszél, az intellektuális lelkiismeret
emberei vagyunk, akik képesek vagyunk kérdőjeleket kitenni minden meggyőződés mellé, a régi
mellé, ahogy az új mellé is, hogy nem akarjuk a bizonyosságot. Mert Nietzsche nem kínál
bizonyosságot. Elvezet egy irányba, majd megfordulunk vele együtt: nézzük meg, hátha másként is
el lehetne a dolgot gondolni. Igaz, nem minden út egyformán emfatikus, nem minden
gondolatmenetben érzi az ember egyformán súlyosnak a meggyőződés erejét. Mégis Nietzsche
többnyire apóriákban gondolkozik, paradoxonokat fogalmaz meg. Feltételezi, hogy akár érvel,
demonstrál vagy mesél, mi hajlandók vagyunk legalábbis egy gondolatmenet, egy történet erejéig
(vagy idejére) elfogadni azt, amit mond, amennyiben azt elgondoljuk. Elgondoljuk, azaz elviseljük
a gondolat elgondolását, megtapasztaljuk a gondolatot. És el tudunk gondolni, meg tudunk
tapasztalni az előbbivel szembenálló gondolatot is. Nietzsche többnyire nem puszta kijelentéseket
tesz, hanem, csak megismételhetem, történeteket mesél el, érvekkel él, tapasztalatokra utal. De hát
hogy lehet az, hogy mindezt elgondoltatja velünk, ahogy elgondoltat olyan gondolatmeneteket is,
melyek a korábbiakkal vagy későbbiekkel keresztben állnak? Az, amit Nietzsche
következetlenségének szoktak nevezni, az éppen az olvasó szabadsága. Az egyik gondolattal egy
másikat szembeállítani Nietzschénél nem logikai ellentmondás. Mi több, a második nem cáfolja az
elsőt, ahogy az első nem cáfolja a másodikat. Nietzsche beszél a szégyen ellen és a szégyen mellett,
a bizonyosság ellen és a bizonyosság szükségességéről. Pátosszal üdvözli a nagy egészséget, hogy
az egészség kultuszát ugyanabban a könyvben (A vidám tudomány) "kifinomult
barbarizmusnak" és avíttnak nevezze, vagy mikor A morál genealógiájának narratívjában
ahhoz a ponthoz érkezik, ahol a papok beteggé teszik az emberi állatot, azonnal hozzáfűzi, hogy
csak a beteg állat érdekes. Az olvasó, a résztvevő, az együttgondolkozó elfogadhat vagy
visszautasíthat. De nem deklarációkkal van szembesítve. Fontos Nietzschénél annak a
megkülönböztetése, hogy valami (mondjuk egy kijelentés, meggyőződés, érték, tétel, gyakorlat) mit
mond, s az, hogy mit tesz, hogy mi érhető el általa. Így például azt írja, hogy az igazságösztön
életfenntartó erővé vált. De nem sokkal későbben úgy fogalmaz: az élet nem érv. "Egy olyan világot
teremtettünk magunknak, melyen élni tudunk (itt egy néhány bizonyosság felsorolása következik) …
ezek nélkül a hittételek nélkül egyikünk sem tudna életben maradni. De ezzel még nincsenek
bebizonyítva. Az élet nem érv. Az életfeltételek között helyet kaphat a tévedés is." (VT 121.)
Utalhatnék akár A morál genealógiájának egyik leghíresebb apóriájára is. Az aszketikus
ideál, mondja Nietzsche, nihilizmus, de az aszketikus ideálon kívül és túl az emberi életnek eleddig
nem volt semmi értelme. "S még mindig inkább akarja az ember a Semmit akarni, mint semmit sem
akarni." Az apória mindkét oldalát végig kell gondolni. Nincsenek egyértelmű válaszok, végső
bizonyosságok.
De Zarathustrának vannak egyértelmű válaszai, végső bizonyosságai. Mi több, Zarathustra korholja,
ostorozza azokat, akik még nem vésték agyukba ezeket az új igazságokat. Mint például: "Nem
bűneitek-mértékletességetek kiált az égre, fukarkodástok a bűnnel az, ami égre kiált!… Hol van a
téboly, melynek ott kellene lennie bennetek, véretekbe oltva? Íme, én az embert fölülmúló embert
tanítom néktek: ő a villám, ő a téboly." (Elöljáró beszéd.) A megszólított nem tudja meg, mi a bűn,
mellyel nem szabadna fukarkodnia, sem azt, hogy miért téboly az embert felülmúló ember, és hogy
mi az egyáltalán, legfeljebb azt, hogy az ember híd vagy kötél, mely oda vezethet. Itt nincs mit
végiggondolni, filozófiailag bizonnyal nem. A megszólítottnak el kell fogadnia, amit Zarathustra
tanít, azaz magát olyan embernek kell tudnia, aki önkéntes híd az embert felülmúló emberhez.
Mondanom sem kell, hogy minden üresfejű filiszter, aki a mindenhatóság olthatatlan vágyával
kistafírozva hagyja megszólítani magát, boldogan azonosul ezzel a szereppel, hacsak nem hiszi
máris embert felülmúló embernek önmagát. A példákat nem szükséges szaporítani, csak fel kell
ütni a könyvet, ha szembe akarunk nézni ezzel a rejtvénnyel.
Utóvégre Nietzsche, a Zarathustra szerzője, ugyanaz a Nietzsche, aki számára nincsenek végső
igazságok, bizonyosságok, aki minden mellé kiteszi a kérdőjelet, aki visszavonja, amit korábban
mondott, aki paradoxonokban, apóriákban gondolkoztatja meg a megszólítottat. Ha azt mondanám,
hogy "ugyanaz, mégsem ugyanaz" (a Nietzsche), akkor ostobaságot mondanék. Nietzsche Én-jei
számosak, de Zarathustra szövegeiben mintha egyetlen Én jelenne csak meg, egyetlen perspektíva. S
éppen ez, ami a rejtély.
Mindenesetre nekem ez volt a rejtély, s erre kerestem a megoldást. Úgy láttam, úgy látom, hogy a
Zarathustra szerzője bizony ugyanaz a Nietzsche, azaz ugyanaz a többszörös énű Nietzsche,
mint más könyveiben, csak éppen áthelyezte a paradoxikalitást a szövegből a szöveg elmondójának
személyiségébe. A tanítás lehet apodiktikus, de a tanító nem az, vagy legalábbis csak az első,
felületes pillantása az. A tanító, a próféta prédikál, butít, gáncsol, igazságokat hirdet, de ugyanez a
tanító distanciával és iróniával néz nem pusztán saját tanítására, nem is elsősorban arra, hanem
inkább arra a szerepre, melyet játszik. Ezért (is) kell táncolnia, könnyedén. Ezért (is) kell mondania
vagy érzékeltetnie, hogy mindez játék, ha akarjuk egyfajta szatírjáték, művészkedés és bűvészkedés,
hogy a hegy meg a barlang színpadi kellékek, és hogy a nézők ugyanúgy kifütyülhetik, ahogy
tapsolhatnak neki. S főleg hogy ő olyan próféta akar lenni, aki kihúzza, kitörli önmagát mint
prófétát. Az én kedvenc Nietzsche-könyveim a metafizikát destruálják, a Zarathustra a
keresztény vallást destruálja. Nos, mindenfajta destruálás a destrukció saját elemében történik; a
metafizikát a filozófia nyelvén lehet destruálni, a vallást a vallás nyelvén. És a Zarathustra
éppen ez utóbbit teszi. Tehát nem egyszerűen arról van szó, hogy Zarathustra mondásai, tanításai
keresztben állnak a keresztény hagyománnyal, hanem arról, hogy Zarathustra figurája
"visszavonja" a próféta alakját és a próféta funkcióját is azzal, hogy megjátssza és imitálja. S nem
egyszerűen megjátssza és imitálja, mert az puszta szatíra lenne. Zarathustra valóban be is tölti
a próféta küldetését, saját küldetését azzal, hogy igazságait mondja és tanítja. Aki az
igazságot tanítja, azt akarja, hogy kövessék. Zarathustra nem akarja, hogy kövessék. Így hát benne
(ebben a típusban, ahogy Nietzsche egyszer mondta) testesül meg a paradoxikalitás.
Megkísérlem értelmezésem poénját A költőkről szóló passzus néhány sorával érzékeltetni. Az
olvasó összevetheti ezt a szövegrészt, ha akarja, A vidám tudomány 107-es, már említett,
aforizmájával.
Az egyik tanítvány megkérdi Zarathustrától, hogy miért mondta, hogy a költők hazudnak. Zarathustra
válasza így hangzik: "Azt kérded, miért? Nem vagyok azok közé való, kiknek miértjeit
szabad volna vallatóra fogni… Rég volt már, hogy megéltem, mik nézeteim alapjai lettek. Avagy
nem emlékezet-hordó volnék-e tán, ha alapjaim is mind magamnál akarnám tartani? Még nézeteimet
észben tartani, az is túl sok nekem; és bizony el-elröppen egynémely madár… De mit is mondott
néked Zarathustra egykoron: Hogy túl sokat hazudoznak a költők: - Csakhogy Zarathustra költő ám
maga is. Azt hiszed talán, hogy ezúttal igazat mondott? Ugyan miért hiszed?" A tanítvány hihet is,
meg nem is Zarathustrának, Zarathustrában. Ez az ő felelőssége; teheti a zsetonját erre is, arra is.
De nem kérdezheti, hogy miért mondja Zarathustra azt, amit mond. Igaz, lehet, hogy hazudik;
Zarathustra utóvégre költő. Nos, lehet, hogy hazudik azzal is, hogy a költők hazudnak, lehet, hogy
nem, lehet, hogy tudja, ismeri alapjait, és hogy nem reppentek el fejéből a miértek, de lehet, hogy
valóban kiröppentek, mint a madarak. De akár így, akár úgy, válaszolni akkor sem fog
Zarathustra ezekre a "miértekre": sem egyik irányban nem fog válaszokat keresni, sem a
másikban, és nem fog eljutni az apóriákhoz. Tehát nem fogja azt tenni, amit Nietzsche tesz. A költő
a prófétához hasonlóan nem akar válaszolni arra, hogy "miért", talán mert nem véli tudni, talán mert
ha tudná sem lenne fontos, s végül talán mert ahol bizonyosság van, ott nincs többé miért.
S még erőteljesebben, radikálisabban fogalmaz Zarathustra egy korábbi helyen, melyet majd
Nietzsche is idézni fog: "Bizony óva intlek benneteket: távozzatok tőlem, és óvakodjatok
Zarathustrától! Vagy még inkább: szégyenkezzetek miatta! Ki tudja, nem csapott-e be benneteket…
Nem kerestétek magatokat: hát megtaláltatok engem. A hívek mindig így cselekszenek; ezért nem ér
egy fabatkát sem a hit… Azt mondom hát néktek, veszítsetek el most már engem, és találjátok meg
végre önmagatokat; és csakis akkor térek vissza közétek, mikor már megtagadtatok… Minden isten
halott: azt akarjuk immár, hogy az embert fölülmúló ember éljen." (Az akadozó erényről -
kiemelés Nietzschétől.)
Jól értettem Zarathustrát? Nemde azt mondja nekünk, hogy senkiben se higgyünk, benne sem, hanem
inkább legyünk önmagunk? Hogy ne őt kövessük, inkább magamagunkat kövessük, s hogy csak ha őt
megtagadjuk, akkor tudunk önnönmagunkká válni? Hogy aki teljesen önmagává vált, aki saját
akaratát, saját sorsát, végzetét követi, aki újra tudja választani nemcsak magát, hanem egész múltját
is (hiszen ki más tudná elviselni az örök visszatérés gondolatát?) az ember az embert fölülmúló
ember? De ha ez így lenne, akkor Zarathustra semmit sem taníthatna. Csak azt prédikálhatná
híveinek, tanítványainak, hogy ne legyenek se tanítványok, se hívők, se követők - hanem
kizárólagosan önmaguk. Hogy azzá váljanak, amik. Valamit, amit nem lehet tanítani.
Itt vagyunk már megint az autokephalosznál, de mégis szakadék választ el tőle. Arisztotelész
tökéletes (embert fölülmúló) embere kora minden erényét a tökélyig fejlesztette; Kant barát-típusa
kedélyét a kategorikus imperatívusz alá rendelte. Ezeket a típusokat nem lehet elérni, de meg lehet
közelíteni. Ha saját magunk maximum lehetőségét akarjuk megközelíteni, lehet, hogy szükségünk
van, bár lehet hogy nem, valamiféle erkölcsi vagy az erkölcsi helyét elfoglaló útmutatásfélére.
Mikor Zarathustra azt prédikálja, hogy legyünk önmagunk, akkor ő sem hagyja teljesen üresen az
embert fölülmúló ember vázlatát. Belerajzol egyet-mást, sokszor ad valami útmutatásfélét is. S ezt
az ábrázatot, ezt az útmutatást hol szeretem, hol utálom. Már mondtam, hogy nem szeretnék
Zarathustra embert fölülmúló emberének barátja lenni, s különben is úgy hiszem, hogy alkalmatlan
a barátságra. De ha egyszer azt mondja nekünk, hogy legyünk önmagunk, miért akarja Zarathustra
mégis unos-untalan előírni, hogy milyen legyen is az ember, aki történetesen önmaga? Igaz, itt is azt
mondja, hogy tagadjuk meg Zarathustrát. Mondhatjuk (miért is ne mondhatnánk?), hogy igen,
nagyszerű dolog önmagunkká válni (már amennyire lehetséges, hiszen, remélem, nem vagyunk
embert felülmúló emberek), de mégsem nagyon vonzó olyanná válni, amilyennek Zarathustra (és
állítólag az asszonyok) szeretnének bennünket, mert mások vagyunk, és így mások is leszünk.
Mondhatjuk ezt is. Miért is ne?
Végül is: mit számít, hogy Zarathustra ki(k)nek beszél! Pontosabban szólva, maga a szöveg még
nem dönti el, hogy kihez, kinek szól. Éppen olyan kevéssé, mint azt, hogy ki (mi) beszél. Az ember
eldönti, hogy hagyja-e magát megszólítani a szövegtől, s ha hagyja, akkor a szöveg hozzá (is)
beszél. És nem kell egy szövegre mint egészre odahallgatni. A megszólított, aki eldönti, hogy a
szöveg megszólította, eldöntheti azt is, hogy mi szólította meg, és mi nem. Hogy elfogadhatja és
visszautasíthatja a mondottakat, az magától értetődő. Ami talán kevésbé magától értetődő, hogy
perspektívát is változtathat. Ha az egyik szövegrész megszólítja, akkor a szöveg hozzá beszél, de
ettől még egy másik szövegrészt elidegeníthet magától (mondjuk, kulturális dokumentumnak
tekintheti). Így vagy úgy, de újraírja a szöveget. Méghozzá, minden szövegrészt külön-külön.
Barbarizmus? Megsértése a mű egységének s ezzel szentségének? Lehet. De én most így látom.
S ha így látom, máris eltűnik, vagy inkább felszívódik a Zarathustrával szembeni
ellenérzésem. Ha így látom, ha így olvashatom, akkor szeretni is tudom.
Vissza a tartalomjegyzékhez