Hogyan segítsük sérült embertársainkat?

Képzeljük magunkat egy rokkant ember helyébe. Nap mint nap fel kell vennünk a harcot a mozgással, hogy eljussunk oda, ahova szeretnénk. Fel kell vennünk a harcot a beszéddel, hogy megértessük magunkat a többi emberrel, akikt?l mondjuk számunkra elengedhetetlenül fontos információt várunk. Fel kell vennünk a harcot az ismeretlen környezettel, hogy ne menjünk neki valaminek, ne essünk le valahonnan, ne botoljunk meg valamiben.
Ha mindezt kell?képpen átéltük most, akkor legyünk újra mi magunk, illetve már kicsivel többek. Ha lemegyünk legközelebb az utcára, vagy állunk a buszmegállóban, vagy toporgunk a pénztárhoz vezet? sorban, segítsük sérült embertársunkat, akivel ott találkozunk. Készségesen feleljünk, ha kérdez valamit, vagy egyszer?en legyünk el?zékenyek, megért?ek.
Minden rokkant ember más, mint ahogyan minden ember más. Másképpen viselkednek ugyanabban a helyzetben, másképpen reagálnak ugyanarra a szituációra. Hogy hogyan, azt els?sorban az határozza meg, hogy melyik fogyatékossági csoportba tartoznak:

Minden rokkant másképp használja megmaradt képességeit. A helyzetekhez való alkalmazkodás nem kizárólag intellektuális vagy fizikai lehet?ségeik függvénye, hiszen jobban boldogulnak egy számukra kedvez?en kialakított környezetben. És most jövünk mi: jobban boldogulnak, ha megfelel? módon segítjük ?ket. Megfelel? módon: err?l szól tájékoztató kiadványunk.

A kiadvány az alábbi tematikát követi:

1. BEVEZETÉS
2. MOZGÁSSZERVI FOGYATÉKOSSÁG
2.1. SEGITSÉG A TÁJÉKOZÓDÁSBAN
2.2. SEGITSÉG A JÁRÁSBAN, ELIGAZODÁSBAN
2.2.1. KEREKESSZÉKES SZEMÉLYEK
2.2.2. JÁRÓKÉPES MOZGÁSKORLÁTOZOTT SZEMÉLYEK
2.2.3. AGYI EREDET? MOZGÁSSZERVI FOGYATÉKOSSÁGBAN SZENVED? SZEMÉLYEK
2.3. SEGITSÉG A KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZÖK HASZNÁLATÁBAN
2.3.1. KEREKESSZÉKES SZEMÉLYEK
2.3.2. JÁRÓKÉPES MOZGÁSKORLÁTOZOTT SZEMÉLYEK
2.3.3. AGYI EREDET? MOZGÁSSZERVI FOGYATÉKOSSÁGBAN SZENVED? SZEMÉLYEK
3. A rokkant személy speciális segítése
3.1. A KEREKESSZÉK
3.1.1. LEIRÁS
3.1.2. NÉHÁNY KEREKESSZÉK-MODELL
3.1.3 A KEREKESSZÉK ELEMEI
3.1.4. A KEREKESSZÉK HASZNÁLATA
Hogyan hajtsuk össze a kerekesszéket (a leggyakrabban el?forduló modelleknél)?
A kerekesszék szétnyitása
3.1.5. HOGYAN TEGYÜK BE A KEREKESSZÉKET A GÉPJÁRM?BE?
ALAPELV
3.1.6. A ROKKANT SZEMÉLY GÉPJÁRM?BE VALÓ BEHELYEZÉSE
3.2. A ROKKANT SZEMÉLY FELEMELÉSE
3.2.1. EGY SZEMÉLY SEGITSÉGÉVEL
3.2.2. A ROKKANT SZEMÉLY FELEMELÉSE KÉT SZEMÉLY SEGITSÉGÉVEL
3.2.3. A ROKKANT SZEMÉLY HORDOZÁSÁNAK MÓDSZERE
3.3. A KEREKESSZÉKKEL VALÓ MAN?VEREZÉS TECHNIKÁI
3.3.1. LEMENETEL EGY LÉPCS?FOKRÓL, JÁRDÁRÓL SZEMB?L
3.3.2. NÉHÁNY LÉPCS?FOK MEGTÉTELE LEFELÉ, EL?RE, AMIKORIS A ROKKANT SZEMÉLY FÉKEZÉSSEL TUD SEGITENI
3.3.3. FELJUTÁS EGY LÉPCS?FOKRA, JÁRDÁRA
3.3.4. NÉHÁNY LÉPCS?FOK MEGTÉTELE HÁTRAFELÉ
3.3.5. KEREKESSZÉKKEL KÖZLEKED? ROKKANT SZEMÉLYEK JÁRM?B?L TÖRTÉN? KISZÁLLÁSÁNAK, ILL. ABBA VALÓ BESZÁLLÁSÁNAK SEGITÉSÉRE VONATKOZÓ SAJÁTOS TANÁCSOK A KEREKESSZÉK KÉT SEGIT? ÁLTAL TÖRTÉN? BEEMELÉSE A JÁRM?BE A KEREKESSZÉK JÁRM?B?L TÖRTÉN? KIEMELÉSE
3.3.6. ELEKTROMOS KEREKESSZÉK
4. LÁTÓSZERVI FOGYATÉKOSSÁG
4.1. TÁJÉKOZÓDÁS, BESZÉLGETÉS
4.2. SEGITSÉG A JÁRÁSBAN, ELIGAZODÁSBAN
4.3. SEGITSÉG A KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZÖK HASZNÁLATÁBAN
4.4. NEM LÁTÓ ÉS ROSSZUL LÁTÓ SZEMÉLYEK VEZETÉSÉNEK (KISÉRÉSÉNEK) TECHNIKÁJA
5. HALLÓSZERVI FOGYATÉKOSSÁG
5.1. SEGITSÉG A TÁJÉKOZÓDÁSBAN
5.2. SEGITSÉG A KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZÖK HASZNÁLATÁBAN
6. ÉRTELMI FOGYATÉKOSSÁG
6.1. SEGITSÉG A TÁJÉKOZÓDÁSBAN
6.2. SEGITSÉG A KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZÖK HASZNÁLATÁBAN
7. SZEMMEL NEM LÁTHATÓ FOGYATÉKOSSÁGOK

A kiadvány letölthető innen (373K), az olvasáshoz szükséges Acrobat Reader 5.0 (8.4M) pedig innen.