Képzeljük magunkat egy rokkant ember helyébe.
Nap mint nap fel kell vennünk a harcot a mozgással, hogy
eljussunk oda, ahova szeretnénk. Fel kell vennünk a
harcot a beszéddel, hogy megértessük magunkat a
többi emberrel, akikt?l mondjuk számunkra
elengedhetetlenül fontos információt várunk.
Fel kell vennünk a harcot az ismeretlen környezettel, hogy
ne menjünk neki valaminek, ne essünk le valahonnan, ne
botoljunk meg valamiben.
Ha mindezt kell?képpen átéltük
most, akkor legyünk újra mi magunk, illetve már
kicsivel többek. Ha lemegyünk legközelebb az utcára,
vagy állunk a buszmegállóban, vagy toporgunk a
pénztárhoz vezet? sorban, segítsük sérült
embertársunkat, akivel ott találkozunk. Készségesen
feleljünk, ha kérdez valamit, vagy egyszer?en legyünk
el?zékenyek, megért?ek.
Minden rokkant ember más,
mint ahogyan minden ember más. Másképpen
viselkednek ugyanabban a helyzetben, másképpen
reagálnak ugyanarra a szituációra. Hogy hogyan,
azt els?sorban az határozza meg, hogy melyik fogyatékossági
csoportba tartoznak:
testi fogyatékosságok,
mozgásszervi fogyatékosságok,
érzékszervi fogyatékosság (siketek és vakok),
értelmi fogyatékosságok,
mentális viselkedés- és magatartászavarok,
nem látható fogyatékosságok.
Minden rokkant másképp használja megmaradt képességeit. A helyzetekhez való alkalmazkodás nem kizárólag intellektuális vagy fizikai lehet?ségeik függvénye, hiszen jobban boldogulnak egy számukra kedvez?en kialakított környezetben. És most jövünk mi: jobban boldogulnak, ha megfelel? módon segítjük ?ket. Megfelel? módon: err?l szól tájékoztató kiadványunk.
A kiadvány az alábbi tematikát követi:
1. BEVEZETÉS
2. MOZGÁSSZERVI FOGYATÉKOSSÁG
2.1.
SEGITSÉG A TÁJÉKOZÓDÁSBAN
2.2.
SEGITSÉG A JÁRÁSBAN, ELIGAZODÁSBAN
2.2.1.
KEREKESSZÉKES SZEMÉLYEK
2.2.2. JÁRÓKÉPES
MOZGÁSKORLÁTOZOTT SZEMÉLYEK
2.2.3. AGYI
EREDET? MOZGÁSSZERVI FOGYATÉKOSSÁGBAN SZENVED?
SZEMÉLYEK
2.3. SEGITSÉG A KÖZLEKEDÉSI
ESZKÖZÖK HASZNÁLATÁBAN
2.3.1.
KEREKESSZÉKES SZEMÉLYEK
2.3.2. JÁRÓKÉPES
MOZGÁSKORLÁTOZOTT SZEMÉLYEK
2.3.3. AGYI
EREDET? MOZGÁSSZERVI FOGYATÉKOSSÁGBAN SZENVED?
SZEMÉLYEK
3. A rokkant személy speciális
segítése
3.1. A KEREKESSZÉK
3.1.1.
LEIRÁS
3.1.2. NÉHÁNY KEREKESSZÉK-MODELL
3.1.3
A KEREKESSZÉK ELEMEI
3.1.4. A KEREKESSZÉK
HASZNÁLATA
Hogyan hajtsuk össze a kerekesszéket
(a leggyakrabban el?forduló modelleknél)?
A
kerekesszék szétnyitása
3.1.5. HOGYAN TEGYÜK
BE A KEREKESSZÉKET A GÉPJÁRM?BE?
ALAPELV
3.1.6.
A ROKKANT SZEMÉLY GÉPJÁRM?BE VALÓ
BEHELYEZÉSE
3.2. A ROKKANT SZEMÉLY FELEMELÉSE
3.2.1.
EGY SZEMÉLY SEGITSÉGÉVEL
3.2.2. A ROKKANT
SZEMÉLY FELEMELÉSE KÉT SZEMÉLY
SEGITSÉGÉVEL
3.2.3. A ROKKANT SZEMÉLY
HORDOZÁSÁNAK MÓDSZERE
3.3. A KEREKESSZÉKKEL
VALÓ MAN?VEREZÉS TECHNIKÁI
3.3.1. LEMENETEL
EGY LÉPCS?FOKRÓL, JÁRDÁRÓL
SZEMB?L
3.3.2. NÉHÁNY LÉPCS?FOK MEGTÉTELE
LEFELÉ, EL?RE, AMIKORIS A ROKKANT SZEMÉLY FÉKEZÉSSEL
TUD SEGITENI
3.3.3. FELJUTÁS EGY LÉPCS?FOKRA,
JÁRDÁRA
3.3.4. NÉHÁNY LÉPCS?FOK
MEGTÉTELE HÁTRAFELÉ
3.3.5. KEREKESSZÉKKEL
KÖZLEKED? ROKKANT SZEMÉLYEK JÁRM?B?L TÖRTÉN?
KISZÁLLÁSÁNAK, ILL. ABBA VALÓ
BESZÁLLÁSÁNAK SEGITÉSÉRE VONATKOZÓ
SAJÁTOS TANÁCSOK A KEREKESSZÉK KÉT SEGIT?
ÁLTAL TÖRTÉN? BEEMELÉSE A JÁRM?BE A
KEREKESSZÉK JÁRM?B?L TÖRTÉN?
KIEMELÉSE
3.3.6. ELEKTROMOS KEREKESSZÉK
4.
LÁTÓSZERVI FOGYATÉKOSSÁG
4.1.
TÁJÉKOZÓDÁS, BESZÉLGETÉS
4.2.
SEGITSÉG A JÁRÁSBAN, ELIGAZODÁSBAN
4.3.
SEGITSÉG A KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZÖK
HASZNÁLATÁBAN
4.4. NEM LÁTÓ ÉS
ROSSZUL LÁTÓ SZEMÉLYEK VEZETÉSÉNEK
(KISÉRÉSÉNEK) TECHNIKÁJA
5.
HALLÓSZERVI FOGYATÉKOSSÁG
5.1. SEGITSÉG
A TÁJÉKOZÓDÁSBAN
5.2. SEGITSÉG
A KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZÖK HASZNÁLATÁBAN
6.
ÉRTELMI FOGYATÉKOSSÁG
6.1. SEGITSÉG A
TÁJÉKOZÓDÁSBAN
6.2. SEGITSÉG A
KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZÖK HASZNÁLATÁBAN
7.
SZEMMEL NEM LÁTHATÓ FOGYATÉKOSSÁGOK
A kiadvány letölthető innen (373K), az olvasáshoz szükséges Acrobat Reader 5.0 (8.4M) pedig innen.