Minden amiről tudni érdemes
Tollhegy
Ahol tanítják
Pályán lévő tanárok képzése
Akik segíthetnek
Gyakorlatok, tippek, tanácsok
Mindaz amire a tanításhoz szükség lehet
Az oktatásban használható filmek, videók listái
Ahol megbeszélhetjük közös ügyeinket
Amit hasznos lehet ismerni
Ajánlott olvasnivaló
Linkek
Mozgókép- és média tanárok képzése a felsőoktatásban
Visszatérés a főoldalraTartalomjegyzékArchívum a már nem aktuális, de talán még hasznos anyagainkból

A teljes dokumentum letöltése A MOZGÓKÉPKULTÚRA-TERJESZTÉS MÓDSZERTANA
Előző fejezet:
2. A mozgóképkultúra terjesztése a közművelődésben
Tartalom

2.2. Mozgóképkultúra-terjesztés a filmklubokban

2.2.1. Hogyan alapítsunk filmklubot?

A Magyar Filmklubok és Filmbarátok Szövetségének hasonló című ismertetője a következőképpen fogalmaz: "Filmklub megalakulását kezdeményezheti minden olyan magánszemély, aki képzettségével, más filmklubokban való részvétele alapján megfelelő tapasztalatokkal rendelkezik." Milyen jellegűek ezek a tapasztalatok és melyek azok a feltételek, amelyeknek a megléte szükséges egy filmklub indításához? a/ Szakmai ismeretek. Aligha vállalkozhat filmklub alapítására, mozgóképes ismeretterjesztésre olyasvalaki, aki nem ismeri a filmtörténet legfontosabb alkotóit és a kortárs filmet. b/ Módszertani ismeretek. Ezeknek egyik csoportjáról a fentiekben volt szó, másik részükre pedig a következő fejezetekben kerül sor. c/ Technikai háttér. Számos iskolai filmklub jött létre egyszerű televízió-videolejátszó bázisra. Az iskolák felszereltségét ismerve is elmondható azonban, hogy ez a "műszaki háttér" csakis átmeneti lehet. Az egyik megoldás egy korszerű videoprojektor beszerzése, a másik pedig az együttműködés egy olyan intézménnyel - felsőoktatási intézmény, könyvtár, művelődési ház, mozi - amelynek a felszerelése lehetővé teszi a színvonalas vetítéseket. A közművelődési intézmények munkatársai segítségére is számíthat egy kezdő mozgóképterjesztő. A technikai feltételek közé soroljuk a filmtárat, illetve videotárat és a szakkönyvek gyűjteményét. Ezek kialakítását egyrészt a klubvezetőnek kell vállalnia, másrészt igénybe kell venni pályázatok segítségét. d/ A segédanyagok ismerete. Ide sorolunk valamennyi szaklapot (Filmvilág, Filmkultúra, Cinema, Imago, Jel-Kép, Kultúra és Közösség), olyan kulturális lapokat, amelyek valamilyen módon foglalkoznak a mozgóképpel (Élet és Irodalom, Kritika, Magyar Narancs), országos és megyei napilapok kritikai rovatát, pedagógiai folyóiratokat (Iskolakultúra, Új Pedagógiai Szemle, Módszertani Lapok, Magyartanítás). Számon kell tartani továbbá a filmforgalmazók közleményeit és prospektusait, a filmek beszerzési forrásainak (Filmklubszövetség, Filmintézet, MOKÉP, Odeon stb.) kiadványait és valamennyi szóba jöhető, nyomtatott és elektronikus úton hozzáférhető szakirodalmat. e/ Pénzügyi háttér. Úgy tűnik, ez a dolog legnehezebb része. Hasonló problémák viszonylagos enyhítéséhez igyekszünk ötleteket adni a Függelékben. f/ Ismeretségi rendszer. Talán nem szükséges hangsúlyoznunk, hogy személyes kapcsolatainkat is igénybe kell venni például a pályázatoknál. Egy filmklubosnak fel kell térképeznie mindazokat az embereket, akik szakmai, szervezésbeli vagy más ügyekben segítségére lehetnek: lakóhelyéről elérhető és távolabbi - megfizethető - előadókat, moziüzemi vállalatok munkatársait, környékbeli, tapasztalt filmklubosokat, intézményvezetőket, az önkormányzatok kulturális területen felelős munkatársait, kulturális és művészeti egyesületek képviselőit, a lehetséges támogatókat.

2.2.2. A filmklub működése

Egy filmklub tehát éppúgy pénzügyi-ügyviteli-könyvelési alakzat (is), mint más intézmények. Vezetése tehát külön szakma, amelyet talán csak a gyakorlatban lehet elsajátítani. Nézzünk most néhány gazdálkodási tudnivalót!
Egy filmklub lehetséges bevételi forrásai a következők: tagsági díjak, a bérletek árusításából származó összeg, bármely szervezet vagy szponzor támogatása (nem csupán anyagi jellegű lehet, hanem szolgáltatás - ingyenes filmszállítás, kedvezményes helyiségbérlet, csökkentett árú nyomdai költségelszámolás stb.), pályázati pénzek: Filmklubszövetség, Magyar Mozgókép Alapítvány, Nemzeti Kulturális Alap, Közoktatási Modernizációs Közalapítvány, más alapítványok, helyi önkormányzatok pályázatai, megyei pedagógiai intézetek innovációs pályázatai stb. A kiadásoknál számba kell vennünk a filmkölcsönzési- és szállítási költségeket, a terembérlet díját, takarítási és rezsiköltséget, az előadók tiszteletdíját, útiköltségét, a szóróanyagok gépelésének, nyomdai előállításának, terjesztésének költségeit, valamint a postai és telefonköltségeket. A költségek természetesen megfelelő leleménnyel csökkenthetők, a bevételeket pedig a pályázati és egyéb forrásokból "tarthatjuk karban". Egy filmklub azonban természetesen nem haszontermelő gazdasági képződmény, tehát kereskedelmi célú, anyagi hasznot hozó tevékenységet nem folytathat.
A filmklubvezető munkájának szerves része tehát a pályázatok írása és gondozása. Érdemes ezért a pályázatok kiírását gondosan tanulmányozni, hiszen a késve, hiányosan vagy pontatlanul elkészített pályázatok azon túl, hogy bosszúságot okoznak a kiíró szervezetnek és a pályázónak egyaránt, nem hozzák meg a tervezett bevételt a klubnak.

2.2.3. Filmelemzés, vita, ankét

A filmklubvezetés módszertana témakörében mind ez idáig megjelent (kevés számú) anyag figyelmének középpontjában azok a kérdések állnak, amelyek a filmklubok legfontosabb rendezvénytípusaival kapcsolatosak. Egy filmelemzés vagy alkotó-közönség találkozó természetesen nem a vetítőteremben, illetve a rendezvénynek helyet adó teremben és nem a beszélgetés megkezdésének pillanatában kezdődik. A film megrendelésének és a vetítés körüli teendőknek a sorával foglalkoztunk a fentiekben. A vendég meghívásának is megvannak a maga fogásai: ezek közé tartozik a telefonon vagy szóban történő egyeztetés mellett a felkérőlevél postázása, az utazás megszervezése - és a tiszteletdíj megállapítása, kifizetése és adminisztrálása. Ezen utóbbi műveletekben igénybe vehetjük az intézmény gazdasági hivatalának segítségét. Az utóbbi idők változásai teszik szükségessé, hogy a vendéggel tisztázzuk, tud-e számlát adni a szóban forgó tevékenységről, és milyet.
Ha mindezen kérdéseket többé-kevésbé tisztáztuk, akkor kezdődhet maga a rendezvény. Ezeknek a beszélgetéseknek a legkínosabb percei közé tartozik a házigazda-vitavezető suta "tessék kérdezni" felszólítása után beálló csend. Hogy ezt kikerüljük, más fogásokat kell alkalmazni. Jó megoldás, ha a közönséget is előzetesen bevonjuk a beszélgetés előkészítésébe. Ha néhányan egy-egy részkérdésből felkészülve érkeznek, és ismereteiket közzé is teszik, azzal mintegy megteremtődhet az összejövetel alaphangulata. Ismeretlen közönség esetében készíthetünk szóróanyagokat. Fontos, hogy sem a bevezető előadások, sem az írásos anyagok, de még a vitavezető által sugallt szempontok sem lexikális ismeretek tömegét tartalmazzák, hanem ezek törekedjenek inkább az élményszerűségre. A filmelemzés során továbbá igyekezzünk elkerülni a mechanikusszempont-sorokat, a felületes filmnyelvieszköz-leltározást és a vitavezető gondolatmenetének a közönségre való ráerőszakolását. A legkellemesebb élményekkel a közönség azokról a rendezvényekről távozik, amelyeket oldott hangulatban, ugyanakkor tartalmasan sikerül végigkövetni, a közönség, a vendég és a látott film "megerőszakolása" nélkül.

2.2.4. A filmklub és az iskolai mozgóképterjesztés

Az 1.3. számú fejezetekben utaltunk arra, hogy a Mozgóképkultúra és médiaismeret elnevezésű iskolai tantárgy igényli az iskola falain kívüli foglalkozásokat, hiszen a tárgyhoz kapcsolódó rendezvények a helyi moziban vagy művelődési házban, esetleg más városban zajlanak. Aztán szót ejtettünk arról, hogy miként lehet filmklubot alapítani és vezetni. A két tevékenység mindamellett történeti összefüggéseket is mutat, ugyanis a kezdetektől egészen a legutóbbi időkig párhuzamos fejlődést mutatnak, mi több bizonyos időszakokban a filmklubos mozgalom helyettesíteni látszott a formális rendszerű oktatást. Az iskolai mozgóképkultúra-terjesztés, illetve a Mozgóképkultúra és médiaismeret tehát egyszerre szűkebb, ugyanakkor tágabb kört ölel, fel mint a filmklub. Szűkebb az illetékessége, hiszen az iskolában egyrészt nincsen mód valamennyi filmvetítéshez vendéget - akár alkotót, akár vendégelőadót - hívni. A filmklubos keretek azonban azon kívül, hogy kiválóan segítik a tanár munkáját, színesítik a foglalkozások programját. A filmklubok helyszínein ezen túlmenően remélhetőleg kedvezőbb feltételek kínálkoznak a filmek befogadására. Ilyen szempontból tehát a pedagógus lehet egyszemélyben a filmklub vezetője vagy egyik szervezője is; a vetítőhellyel való együttműködés módozatait mindig az adott helyi viszonyok határozzák meg. Másrészt azonban a Mozgóképkultúra és médiaismeret tágabb tematikájú tárgy a hagyományos filmklub nyújtotta kereteknél, hiszen nem csupán a filmmel foglalkozik, hanem más mozgóképpel dolgozó médiával is; magába foglal továbbá kreatív gyakorlatokat (amelyeket azonban szintén szervezhetünk iskolán kívüli helyszínekre: a helyi televíziós stúdióba például). Iskola és filmklub, tanórák és filmankétok, didaktikai meggondolások és szabadidős közművelődési tevékenység következésképpen kölcsönösen feltételezik és gazdagítják egymást éppen azon célok elérésének érdekében, amelyekről jegyzetünkben beszéltünk.

Előző fejezet:
2. A mozgóképkultúra terjesztése a közművelődésben
Tartalom

Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás