Minden amiről tudni érdemes
Tollhegy
Ahol tanítják
Pályán lévő tanárok képzése
Akik segíthetnek
Gyakorlatok, tippek, tanácsok
Mindaz amire a tanításhoz szükség lehet
Az oktatásban használható filmek, videók listái
Ahol megbeszélhetjük közös ügyeinket
Amit hasznos lehet ismerni
Ajánlott olvasnivaló
Linkek
Mozgókép- és média tanárok képzése a felsőoktatásban
Visszatérés a főoldalraTartalomjegyzékArchívum a már nem aktuális, de talán még hasznos anyagainkból

A teljes dokumentum letöltése MOZGÓKÉP ÉS MÉDIAOKTATÁS KÖZOKTATÁSI INTEGRÁCIÓS PROGRAMJA

1996-98
Előző fejezet:
V. Film és video alprogram
TartalomKövetkező fejezet:
VII. Kontroll alprogram

VI. Regionális Médiaoktatási Központok alprogram

A Regionális Médiaoktatási Központ (RMK)

Mivel a közoktatásban valóságosan ma még nincs jelen a mozgókép és média - s ezzel összefüggésben a közoktatás intézményrendszerében sem dolgoznak kifejezetten erre a területre felkészített szakemberek, továbbá a mozgókép és médiaoktatás közoktatási integrációja a kezdeti időben különösen nagyfokú szervezettséget igényel -, alapvetőnek látszott a közoktatás országos intézményrendszerén belül, mégis azt némileg tehermentesítve létrehozni az erre a feladatra "szakosodó" Regionális Médiaoktatási Központokat.

Az RMK jelenti egy-egy régióban (többnyire a megyékben, de ma még olykor a megyénél nagyobb, máskor kisebb hatósugarú körzetben) azt a szellemi-technikai-szervezési központot, amelyen keresztül a régió iskolái, tanárai és diákjai valamint lakossága a média és mozgóképoktatás ügyében "megszólítható".
A Regionális Médiaoktatási Központok minden esetben a Megyei Pedagógiai Intézetekhez kapcsolódó, együttműködési megállapodásban szabályozott keretben szerveződtek és működnek, többnyire az MPI helyiségeiben, olykor azonban külső intézményeknél (Gimnázium, Ifjusági ház, art-mozi/téka).

Az RMK működése ugyanakkor nem korlátozódik csupán a médiaoktatással kapcsolatos tevékenységekre. Az RMK a későbbiekben egyúttal az oktatással kapcsolatos informatikai (elsősorban multimediás) kutatás-fejlesztési tevékenység regionális központja kell legyen, továbbá a helyi médiával is összekapcsolhatja a régió iskoláit.

Az RMK elsősorban szakmai munkacsoportot jelent. A munkacsoport szakmai vezetője a moderátor, aki a mozgókép és médiaoktatás NAT-implementációjára felkészített szaktanácsadó. A munkacsoport tagjai továbbá a médiatechnikákban jártas, az oktatás iránt elkötelezett informatikai és televíziós szakemberek, továbbá a mozgóképet és médiát oktató, szakmailag felkészült középiskolai ill. általános iskolai tanárok, közművelődésben dolgozó szakemberek. A munkacsoport kiegészül az Regionális Médiaoktatási Központhoz tartozó (art) mozi vezetőjével.
Az RMK a működő szakmai munkacsoporton kívül az alábbiak meglétét feltételezi:
  • Filmek és videofilmek vetítésére egyaránt alkalmas mozi
  • Regionális szakkönyv és videotár telepítésére és működtetésére alkalmas helyiség
  • Oktatásra alkalmas tanterem (klubterem)
  • Kreatív média és multimédia-munkára alkalmas stúdió telepítésére és működtetésére alkalmas helyiség.
Az RMK tehát sem "épületet", sem önálló "tulajdont" nem jelent, a Pedagógiai Intézetek keretében működő, sajátos funkciók ellátására szerveződő formációkról van szó. 1996 végétől folyamatosan szerveződnek az országban a Regionális Médiaoktatási Központok.

Az RMK-k működéséhez kapcsoló fejlesztések
  1. A Regionális Médiaoktatási Központok fejlesztésének első állomása a szakkönyvtár-állomány megalapozása volt. Ez Központonként mintegy 20-30 e Ft értékben, az NKA meghívásos pályázatának keretében egyszeri alkalommal valósult meg idáig, a megadott szakirodalom-lista alapján.
  2. A Központok videoállományának megalapozása. Az NKA az ajánlott műlista alapján ezidáig két ízben segítette meghívásos pályázattal a kazettatárak létesítését. Ennek eredményeképpen Központonként mintegy 60 mű, s hozzávetőlegesen 100 kazetta már az videokönyvtárakban van, ahol jelenleg készítik elő a filmek kölcsönzésének a gyakorlatát az iskolák számára.
  3. A már hivatkozott és a Kontroll alprogramnál részletesebben ismertetendő országos felmérést a moderátorok az RMK működésének a keretében végezték (1997), továbbá standard feladatot jelent a moderátorok számára az iskolák monitorozása (a helyi tantervek mozgókép és médiaoktatásra vonatkozó részeinek felmérése, az oktatásba bekapcsolódó kollegák regisztrálása és tájékoztatása a továbbképzési lehetőségekről és a pályázati lehetőségekről - pl. az NKA pályázata az ajánlott filmek moziban történő vetítéséhez, vagy az MMA által meghirdetett pályázat a magas szinvonalú mozgóképoktatási programmal induló iskolák számára 1997-98 során).
  4. A moderátorok feladata az elkészült taneszközök ismertetése, és az alapozó tanártovábbképzések szervezése és lebonyolítása (ld. tanár továbbképzési alprogramnál).
  5. Az RMK fejlesztés alapvető állomása lehet a multimédia kabinetek létrehozása. Ennek a részprogramnak a megvalósítása céljából felvettük a kapcsolatot az MKM Sulinet programirodájával, és kiírtuk az ún. pilot-projektet azoknak a Regionális Médiaoktatási Központoknak a számára, akik felkészültek egy ilyen kabinet befogadására és működtetésére.
    Az ún. Megvalósítási Tanulmányok szakmailag és pénzügyileg kíváló volta (a bírálók 10 tanulmányból hatot találtak megvalósításra érdemesnek), ill. a Sulinet iroda támogatása azonban nem bizonyult elegendőnek a szükséges források felszabadítására, így jelenleg ez a projekt áll. (A pilot akkor volna eredményesnek tekinthető, ha legalább három RMK-ban megvalósulhatna a beruházás).



Előző fejezet:
V. Film és video alprogram
TartalomKövetkező fejezet:
VII. Kontroll alprogram

Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás