Minden amiről tudni érdemes
Tollhegy
Ahol tanítják
Pályán lévő tanárok képzése
Akik segíthetnek
Gyakorlatok, tippek, tanácsok
Mindaz amire a tanításhoz szükség lehet
Az oktatásban használható filmek, videók listái
Ahol megbeszélhetjük közös ügyeinket
Amit hasznos lehet ismerni
Ajánlott olvasnivaló
Linkek
Mozgókép- és média tanárok képzése a felsőoktatásban
Visszatérés a főoldalraTartalomjegyzékArchívum a már nem aktuális, de talán még hasznos anyagainkból

A teljes dokumentum letöltése MOZGÓKÉP ÉS MÉDIAOKTATÁS KÖZOKTATÁSI INTEGRÁCIÓS PROGRAMJA

1996-98
Előző fejezet:
II. TANÁR TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
TartalomKövetkező fejezet:
IV. Taneszköz-fejlesztési alprogram

III. Tanterv-fejlesztési alprogram

A mozgóképkultúra és médiaismeret műveltségi részterület tantervei az OKI tantervi adatbankjában
Bevezetés

1996-ban és 1997-ben 11 darab olyan tanterv került be az OKI tantervi adatbankjába, amelye a mozgóképkultúra és médiaismeret műveltségi részterület teljes követelményrendszerét tartalmazza. Ezek a tantervek NAT-konformnak tekinthetőek.

Számtalan tanterv * elsősorban a vizuális kultúra, anyanyelv, ember és társadalom, se zen belül főleg a társadalomismeret, informatika tartalmaz követelmény-elemeket a tárgykör NAT-ban megfogalmazott követelmény-rendszeréből. Az elemek kiválasztása azonban meglehetősen véletlennek tűnik, többnyire attól függött, hogy a tantervet író tanár képzettsége és a szerző "bátorsága" mit engedett meg.

A teljes iskolai tantervek sorában van héhány olyan tanterv is, amely az 1-6. évfolyamra is tervezett mozgóképkultúra és médiaismereti képzést. E tantervek értelemszerűen nem NAT-konformak, de a későbbiekben kidolgozásra kerülő egységes 12 évfolyamra kidolgozásra kerülő követelményrendszer szempontjából tanulságosak.

Az OKI által rendelt tantervek

Öt darab tantervet közvetlenül az OKI rendelt meg olyan tanároktól akik a kisérleti mozgókép és médiaoktatásban gyakorlati tapasztalatokat szereztek ezen a területen. Ezeknek a tanterveknek a követelményrendszere erősen meghaladja a mozgóképkultúra és médiaismeret NAT-ban meghatározott követelményeit, s kivétel nélkül önálló tantárgyként értelmezik a tárgyat az iskolában. Ugyankkor valamennyi tanterv önálló modulokból építkezik, ami a helyi tantervek kialakításához lehetővé tette újabb, teljes körű tantervek kialakítását.
A tantervek megredelésére egyrészt az oktatás gyakorlati tapasztalatainak mélyésége alapján (érettségi) került sor,másrészt szempont volt az is, hogy a tantervek minél többféle tanítási formát, illtve szakmai irányzatot fedjenek le.
  1. Gyakorlati médiaismeret a 7-12. évfolyamon (Szent László Gimnázium, Bp) a tantervben a médiaismeret van túlsúlyban, meghatározó a kreatív, műsorkészítési gyakorlat
  2. Mozgóképkultúra és médiaismeret 7-12. (Művészeti Szakközépiskola, Szombathely)
    művészeti szakközépiskolák számára észített tanterv
  3. Mozgóképkultúra és médiaismeret 7-10 (Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen) irodalom-filmesztétika centrikus tanterv
  4. Mozgóképkultúra és médiaismeret 7-12 (Alternatív Közgazdasági Gimnázium, Bp) médiaismeret-központú tanterv
  5. Mozgókép és médiaismeret 7-10 (Városmajori Gimnázium, Budapest) mozgóképkultúra-centrikus tanterv


Teljes iskolai tantervek keretében készített tantervek

  1. 1. ÉKP tanterv
    több önálló tantervet tartalmaz (mozgóképkultúra és médiaismeret 7-10; 11-12, filmesztétika 11-12 lényegében e tantervek alapján íródott a NAT-ban megfogalmazott követelményrendszer
  2. Újreál tantervcsalád
    két változatban: a Művészetek műveltségi területen belül a tárgykör teljes követelményrendszerét tartalmazza, tanítható a tanterv alapján a vizuális kultúra részeként is
  3. Nyíregyházi tantervcsalád 7-10 évfolyam
    két változat: egyrészt a komplex művészeti tantárgy kertében található vizuális és mozgóképkultúra, másrészt az anyanyelv és irodalom kertében megfogalmazott mozgóképkultúra és médiaismereti tanterv (önmagában mind a két tanterv csupán a tárgy részleges követelményrendszerének teljesítésére készít fel)
  4. Nemzeti Tankönyvkiadó tantervcsalád
    Teljes, az megjelölt óraszámokhoz képest némileg túltervezett tanterv a 4-10 évfolyamra
  5. Esterházy tanterv 1-10 évfolyamon
    integrált tanterv, amely a vizuális kultúra keretében fogalmazza meg a mozgóképkultúra és médiaismeret tantervi rendszerét


A mozgókép és médiaoktatás közoktatási integrációs programjának keretében készített, OKI96KIPMM sz. tanterv

A NAT minimális, részletes és kiemelt követelményeinek teljesítésére felkészítő 7-10. ill. 7-12. évfolyamokra készített, három órás tömbökben megfogalmazott tanterv összehangolt a program keretében elkészített mozgóképkultúra és médiaismeret 12-18 évesek számára c. tankönyvben kifejtett tananyaggal, és a diákok számára kiadott Képkorszak c. szöveggyűjteménnyel

Előző fejezet:
II. TANÁR TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
TartalomKövetkező fejezet:
IV. Taneszköz-fejlesztési alprogram

Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás