A közlekedési tárca tervei

 

A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) 1999. január 26-án tartott sajtótájékoztatójának a Közlekedési Múzeum adott otthont, mely hangulatosan idézte a közlekedés múltját és fejlődését. Katona Kálmán miniszter úr elmondta, hogy az elmúlt 7 hónap alatt sikerült átvilágítania a minisztériumot, s ezen idő alatt minden területen előrelépést tapasztalt.

Elsőként említette az egységes autópálya-rendszer megvalósítását. Az M3-as autópályát elhagyó forgalom 10%-ot tesz ki, s ennek egy része valószínűleg vissza fog térni az útra. Az eredetileg kisebb forgalomra tervezett kapuknál megszűnt a torlódás. A 10 éves gyorsforgalmi út és autópálya fejlesztési konstrukció 600 milliárd forintos beruházást fog jelenteni, amit nagyrészt hitelből kívánnak megvalósítani.

A tiszai árvíz kapcsán a magyar szakmai irányítást illette dicsérő szavakkal és az ott elvégzett munkát hőstettként említette a miniszter. Megtudtuk, hogy az árvízi levezetés és az ökológiai szempontok együttes vizsgálatára kidolgozás alatt áll a „Tiszai zöld folyosó" program.

A vasúttal kapcsolatos reformokat a minisztérium májusban kívánja előterjeszteni. A költségvetés idén mintegy 23 milliárd forintot irányoz elő a MÁV modernizációs programjára, vasútfejlesztésre és rehabilitációra.

A miniszter elmondta, hogy a tárca tevékenységének alapelvei a következők:

Ezeken kívül fontos szerepet kap az Európai Unió joganyagával való harmonizálás, mely alól a minisztérium néhány esetben kénytelen lesz kivételt kérni.

A Fővárosi Önkormányzat és a KHVM folyamatosan konzultál egymással. A fővárosi munkacsoport keretében a tárca szakmai segítséget kíván nyújtani a tömegközlekedés csökkenésének megállításában, a környezetvédelem terén (kíváncsian várjuk!) és a szennyvíztisztítással kapcsolatos problémák megoldásában. Az egyeztetések során a minisztériumot Manninger Jenő politikai államtitkár képviseli, aki ezen túlmenően elmondta, hogy a tárca a kisebb településekkel is foglalkozik, többek között a vidéki kerékpárút-fejlesztési program keretében. A nagyobb városok közlekedését elkerülő utakkal kívánják segíteni.

Manninger Jenő elmondta még, hogy a minisztérium júniusra-júliusra tervezi az M0-s körgyűrű északi szakaszának befejezését az M3-as és a 2-es út között. A tárca most vizsgálja az M0-s északi hídjának és az újpesti vasúti híd mellett építendő közúti híd megépítésének lehetőségeit.

Dr. Gyurkovics Sándor közigazgatási államtitkár elmondta, hogy a minisztérium jogalkotása az Európai Unióhoz való csatlakozás jegyében történik. Idén kerülnek az Országgyűlés elé a vízi közlekedés szabályozásáról szóló törvénytervezetek. Szintén 1999-re tervezik a távközlési és frekvencia-törvény módosítását, és úgy számítják, hogy a posta törvénnyel kiegészülve az egységes hírközlési törvény – melyet a tárca a 2000. év végéig dolgoz ki – már EU-konform lesz.

1999-ben várható a légiközlekedési politika és stratégia, valamint a légiközlekedési törvény végrehajtási jogszabályainak elkészítése.

A kormány az idén fogadja el az egységes személyszállítási törvény alapelveit.

A járműállomány esetében azoknak a gépkocsiknak, melyek első forgalomba helyezése Magyarországon történik, már most is teljesíteniük kell az EU normáit. A problémát a már használatban lévő járművek műszaki ellenőrzésének szigorítása és a környezetvédelmi előírások betartatása okozza. A minisztérium új alapokra kívánja helyezni a járművezetői vizsgáztatást, továbbképzést, pályaalkalmassági követelményeket.

Várható a KRESZ további kiigazítása – gyermekülésekre vonatkozó jogi szabályozás – és egy közlekedésbiztonsági akcióprogram. A szállítmányozás feltételeit is módosítani fogják.

A tárca tervezi a víz- és csatornadíjak új alapokra helyezését is.

A csatornahálózatba bekötött lakások aránya mintegy 46, a biológiailag tisztított szennyvizek aránya pedig az összes elvezetett víznek csak 45 százaléka.

Az újságírók kérdéseire adott válaszokból megtudtuk, hogy:

Szentpétery Éva