Villamosfejlesztési tervek

A budapesti villamosközlekedés fejlesztésével kapcsolatos elképzelésekről kérdeztük a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. tervezőmérnökét, Mayer Andrást. A szakember két csoportra osztva mutatta be a terveket.

Kivitelezésre alkalmas, részletesen kidolgozott tervek

Mayer András elmondta, hogy a korábbi elképzelések alapján az Örs vezér téren összekötik a 13-as és a 62-es villamos viszonylatok pályáját. További változás, hogy a járat végállomása nem Rákospalota MÁV-telepen, hanem Nagy Lajos király út-Erzsébet királyné útja-Mexikói út útvonalon vezetve a kisföldalatti végállomásánál lenne.

A Thököly úti villamosközlekedés visszaállításáról a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztálya megbízásából készített tanulmány szerint a 67-es villamos viszonylatot helyre kellene állítani a Baross tér vá.-Thököly út-Bosnyák tér-Nagy Lajos király útja-Erzsébet királyné útja-Rákospalotai MÁV-telep vá. módosított útvonalon.

A Thököly úti villamospálya Újpalota irányú ún. pre-metróként (a metró előzeteseként) történő meghosszabbítása után a villamos viszonylat a Baross tér és Újpalota között közlekedne a Baross tér vá.-Thököly út-Bosnyák tér-Csömöri út-Drégelyvár út-Nyírpalota út útvonalon a Szentmihályi útig és ezen túl épülő forgalmi telepig úgy, hogy az a 4-es metró távlati üzemeltetésére is megfelelő legyen.

Ezeket a terveket a 4-es metró megépülése nem befolyásolja, s ha az anyagiak rendelkezésre állnának, akár már holnap elkezdhetnék az építkezést. Az így kialakított vonal az utasokat a Thököly útra és a metróra hordaná. Az útvonalakon a meglévő buszjáratokat megszüntethetnék, illetve ritkítanák – így javulhatna a levegő tisztasága is.

Mayer András szerint a Thököly úton a közlekedési helyzet ebben a formában már nem tartható sokáig. A szakemberek szerint a villamospálya minősége a Stefánia útig kielégítő, de onnan új pálya építésére lenne szükség. Az építkezés során tömegközlekedési sáv épülne, ahol a gömbsüveg sorral leválasztott pályán csak a villamosok és autóbuszok közlekedhetnének.

Távlati elképzelések

A tervek másik csoportja még csak távlati elképzelés, két hosszú villamosjáratra tesz javaslatot, melyek a belvárosban átlapolják egymást. Kelet-Pest és Nyugat-Buda között az egyik vonal az előbb bemutatott Baross tér-Újpalota között közlekedő villamos viszonylat meghosszabbítása lenne a Thököly út-Rákóczi út-Kossuth Lajos utca-Erzsébet híd-Hegyalja út-Jagelló út útvonalon az Apor Vilmos térig. A másik vonal úgy alakulna ki, hogy a Hűvösvölgyből induló 56-os járat a Moszkva tértől a 18-as villamos útvonalán, majd az Erzsébet híd-Kossuth Lajos utca-Rákóczi út vonalán haladna. Innen a folytatás két változata jöhet szóba, vagy a Blaha Lujza tértől a Népszínház utcán menne tovább, vagy a Baross tértől a Fiumei úton át Kőbányára és onnan kelet felé a Jászberényi út-Pesti út mentén haladna a vonal. Dél- és Észak Budához képest Közép-Buda (vagyis a hegyvidék) kötöttpályás tömegközlekedési hálózata hiányos, ezen a területen az utasok főleg gépkocsival közlekednek. Az elképzelések szerint az új vonalak külső szakaszain a villamosok közúti gyorsvasútként üzemelnének zárt pályán haladva, nagy sebességgel (44-es, 56-os stb.) míg a belvárosi (Kossuth Lajos utca-Rákóczi út) szakaszon hagyományos üzemmódban.

Ez a kettősség a nyugat-európai városokban gyakran alkalmazott megoldás. A terv számol az Erzsébet híd felújításával mint megoldandó feladattal, mivel jelenlegi állapotában nem bírná el a rajta közlekedő villamos megterhelését. A terv egyelőre csak előtanulmány szintű, mely részleteiben még kidolgozatlan. Az építkezések anyagi vonzata még nem körvonalazódott, illetve változhat; megvalósulásuk pedig a Fővárosi Önkormányzat kezében van. A BKV ugyanis még a meglévő vonalak fenntartására és felújítására sem rendelkezik kellő anyagi eszközzel.Örvendetesnek tartjuk, hogy a szakemberek az évek óta megfigyelhető rossz irányzatot – a járatok szétdarabolását, ritkítását és megszüntetését – meg kívánják fordítani, és ismét hosszú villamosjáratok létesítését javasolják. Bízunk abban, hogy a Fővárosi Önkormányzat az eddigieknél jóval nagyobb összeget fordít majd a villamoshálózatra. Véleményünk szerint a villamosjáratok korszerűsítésével viszonylag gyorsan lehet elérni, hogy a tömegközlekedés az egyéni közlekedés vonzó alternatívája legyen, és ettől csökkenjen a levegő szennyezettsége és az utak zsúfoltsága.

dr. Mucsy Endre –Szentpétery Éva