A Levegő Munkacsoport metrópárti

A tervezett 4. metró megépítésével, illetve a fővárosi tömegközlekedés helyzetével kapcsolatban az elmúlt hónapokban az írott és elektronikus sajtóban számos alkalommal jelentek meg a Levegő Munkacsoport nyilatkozatai, állásfoglalásai. Ezeket sokan – talán a mi hibánkból is – úgy értelmezték, hogy szervezetünk alapjában véve metróellenes. Ennek valójában az ellenkezője igaz: környezetvédő civil szervezetként éppen a metróvonalak jelentős kibővítését és korszerűsítését szorgalmazzuk. A mindössze 7 kilométeres 4. metró megépítésének tervét többek között azért is tartjuk elhibázottnak, mert ennek a beruházásnak az összegéből több mint 300 kilométer hosszú korszerű metróhálózatot lehetne létrehozni. Ezen állításunk megértéséhez azonban tudni kell, hogy a „metró" szó az angol „metropolitan railway", vagyis nagyvárosi vasút rövidítése. Egy illyen hálózat kialakításához mindenekelőtt korszerűsíteni kellene a mostani földalatti és HÉV vonalakat. Ezzel egyidejűleg a MÁV 190 kilométer hosszú budapesti és több száz kilométernyi főváros-környéki vonalait a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben kellene bekapcsolni a helyi tömegközlekedésbe – sűrűbben közlekedő és kényelmesebb járatokkal, több megállóval.

Egy ilyen hálózatnak azonban csak akkor van értelme, ha az egész tömegközlekedési rendszer többi eleme – a busz-, villamos- és trolijáratok – megfelelően kapcsolódnak hozzá és egymáshoz is, s egyre magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtanak az utasoknak. Mindehhez az is szükséges, hogy az utasok ugyanazzal a jeggyel vagy bérlettel használhassák a BKV, a MÁV és a VOLÁNBUSZ járatait. Ugyanakkor a viteldíjakat nem szabad az infláció mértékén túlmenően emelni, hiszen a tapasztalatok szerint ez minden esetben az utasok számának csökkenését eredményezi.

Szakértőink megállapították, hogy a 4. metró megépítése elvonná a forrásokat mindezekről a területekről, és így a meglévő tömegközlekedési hálózat elkerülhetetlenül leromlana, ugyanakkor pedig a viteldíjak jelentősen megemelkednének. Ennek következtében a fővárosi tömegközlekedés összeomlana, ami az egyéb kedvezőtlen hatások mellett környezeti katasztrófát is előidézne.

Úgy véljük, hogy a 4. metró megépítésének elhalasztása most lehetőséget nyújt az elmaradt jármű- és pályafelújítások elvégzésére, a meglévő fővárosi tömegközlekedési hálózat korszerűsítésére, jobbítására. Őszintén reméljük, hogy e cél megvalósítása érdekében konstruktív együttműködés alakul ki a kormány és a Fővárosi Önkormányzat között.