Mint 1992 óta minden évben, idén is megküldtük alternatív költségvetési javaslatainkat az összes minisztériumnak. Terjedelmi okok miatt sajnos nem tudunk minden választ közölni, néhányukból azonban az alábbiakban idézünk.
Tudomásom van arról, hogy Önök a Pénzügyminisztériummal már a korábbiakban is jó munkakapcsolatot alakítottak ki. A rendszeres szakmai konzultációknak köszönhetően, a költségvetési tervezés folyamatát néhány jó elgondolásuk segítette.
Ami a levelükben jelzett jövőbeli együttműködésünk kereteit illeti – a kormányprogram szelleméből és téziseiből kiindulva – meggyőződésem, hogy a Levegő Munkacsoport komplex ökológiai szemlélete és költségvetés-politikai megközelítése, különösen a stratégiai igényű szakkérdésekre vonatkozóan alkalmas lehet a további gyümölcsöző együttműködésre.
Végezetül felhívnám szíves figyelmét arra, hogy a költségvetés-politika a következő évekre átfogó adókorszerűsítéssel számol, amelyen belül esetlegesen új adók fokozatos rendszerbeállítása (például: ökoadók; termékdíjak kiszélesítése) is szerepelnek az elképzelések között, és ez utóbbiak előkészítése során szívesen fogadjuk az Önök szakértői javaslatait.
Thuma József
helyettes államtitkár
Pénzügyminisztérium
Fontosnak tartom, hogy a magyar kormány kiemelt figyelmet szenteljen a társadalommal való párbeszédnek, különös tekintettel arra, hogyan lehet a politikai döntéshozók számára visszacsatolni a kormányzati körökön kívüli szakértői véleményeket.
Az Önök által készített gondolatgazdag tanulmányok komolyan hozzájárulnak ahhoz, hogy a kormányzat az államháztartási reform és az új költségvetés kialakításakor érvekkel alátámasztott, alternatív véleményeket is figyelembe vehessen. Kiadványaikat magam is érdeklődéssel fogom forgatni.
Munkájukhoz további sok sikert kívánok.
Martonyi János
külügyminiszter
Miniszter úrhoz írt levelét köszönettel vettük. A mellékelt tanulmányaikban kifejtett elgondolásaikra válaszomban nem térek ki, hisz azokkal kapcsolatos véleményünket – korábbi megkereséseikre reagálva – már kifejtettük. Tájékoztatásom csak a konkrétan felvetett kérdéseire vonatkozik.
A KHVM 1999. évi költségvetésében nevesítetten nem jelenik meg a környezetvédelmi felvilágosítást szolgáló keret. Ilyen célú felhasználásra, támogatásra mindig eseti döntés alapján kerül sor. A KKA 1999. évi tervezettt költségvetésének – az 1992. évi LXXXIII. tv. szerint – 20%-a szolgálja a közcélú feladatok megoldását. A szóban forgó feladat érdekében történő felhasználást tárcánk szorgalmazni kívánja.
Dr. Kovács Ferenc
helyettes államtitkár
Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium
*Az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciájának (CEMT) idén májusban hozott határozatáról van szó, amelyben felhívta a tagországokat, hogy a lehető leghamarabb kezdjék meg a közlekedés által okozott környezeti és egyéb károk miatt felmerülő költségek teljes beépítését az árakba. A határozat szerint a kormányoknak széles körű felvilágosító munkát kell végezniük annak érdekében, hogy a közvélemény elfogadja és támogassa azt, hogy a közlekedés résztvevői fizessék meg ezeket az ún. külső költségeket.