UTASI CSILLA
Freiburgi anziksz

A kép a freiburgi katedrális, a Münster tornyát ábrázolja,
ahogyan elõször láttam. Olyan, mintha kiégett volna, a torony csipkeként
át van törve, keresztüllátszik rajta az ég. Októbertõl tíz hónapig
ösztöndíjjal Freiburgban lehettem, az otthoni háborúval nem volt fizikai
érintkezésem, nem éltem át, egyetlen egyszer a telefonálás kezdõ pillanatában
robbant a vonal túlsó végén egy lövedék, késõbb tompán vijjogtak a
szirénák a háttérben. Július végén hazafelé jövet egyszerre elért
a háború, mint egy feloldó és megsemmisítõ elv. Már fölkelt a nap,
amikor átléptünk a határon, kivilágosodott a földek és a falvak fölött.
Az ország elhagyott nyomorúságában egyetlen büntetõtelepre hasonlított
a borulatban.

Emmanuel Lévinas Totalitás és végtelen címû könyvében
a háborút a "merõ lét merõ tapasztalata"-ként tételezi. A létben tartó
háború Lévinas szerint a nyugati filozófiai diszkurzust uraló fogalomban,
a totalitás fogalmában nyer meghatározottságot. Az individuumok a
totalitás fogalmában olyan erõk hordozói, amelyeknek nincsenek tudatában,
s amelyek a totalitás keretén kívül láthatat>lanok. Az individuumok
értelmüket magától a totalitástól kapják. A metafizikát Lévinas az
ontológia fölé helyezi, hiszen a nyugati ontológiák a létezõ, a Seiende
létét a lét, a Sein semlegességében gondolják, a létezõt ezzel végsõ
soron önmagára vezetik vissza. Egyedül az eszkatológia ítélete képes
a létezõt a létezõ saját létében megragadni, Lévinas ezért könyvében
messianisztikus eszkatológia létrehozását kísérli meg. Anélkül, hogy
a filozófiát eszkatológiával helyettesítené, vagy filozófiailag bizonyítaná
az eszkatológia "igazságait", lehetségesnek véli a hátralépést egy
olyan helyzetbe, amelyben a totalitás széthullik, az exterioritás
vagy a transzcendencia pedig "fölfénylik" a másik arcában.

A metafizikai viszony, a magam és a másik viszonya eredendõen
beszédként jön létre. A másikat Lévinas a descartes-i Meditációk
végtelenség fogalmával határozza meg, amely a definíció szerint a
gondolkodóban meghaladja saját ideátumát: "A másikat megszólítani
azt jelenti, kifejezõdését felfogni, kifejezõdésében a másik minden
pillanatban túllépi azt az ideát, amelyet a gondolkodás kialakíthat
róla." A radikális különbségtevés a magam és a másik között éppen
azzal azonos, hogy lehetetlen a magam és a másik egymáshoz rendeltségébõl
kikerülni. A másikhoz fûzõ kapcsolat nem valamilyen szükséglet kielégítése,
hanem vágy. A vágy a magam és a másik közötti végtelen távolságot
méri, ennek okából nevezhetõ vágynak. A másikban a magasság és a fenséges
nyilvánul meg, arcán áttûnik az Úr orcája. A másikra irányuló kérdés
abból az okból artikulálhatatlan, mert a másik tekintélye a rá irányuló
kérdést nem, kizárólag a hozzá intézett kérdést engedélyezi. "A magam
és a másik viszonya metafizikai aszimmetria: annak radikális képtelensége,
hogy magamat kívülrõl lássam és a másikról e kívüliség alapján szóljak,
ennélfogva a totalizálás lehetõségének képtelensége." A béke a szemtõl-szemben
viszonyában a beszédre és a szóra való képességben valósul meg Lévinas
diszkurzusában.

Derrida Erõszak és metafizika címû, Lévinas filozófiájáról
szóló esszéjében elismeri a kétségbevonás jogosságát, de megkérdõjelezi
a "görögség nyelvébe belefeledkezett, önmagáról megfeledkezett" lévinasi
eszkatológia hitelességét. Nem látja a görögség hagyományával való
szakítás, a meztelen tapasztalathoz való visszatérés esélyét abban
a helyzetben, amelyben a végesség körülvesz minket. Egy olyan világban,
amelyben a metafizikai kapcsolat két véges létezõ között keletkezhetne
- írja Derrida -, ahol sem arc, sem igazi aszimmetria nem léteznének,
vagy ellenkezõleg, egy olyan világban, melyben az arc teljes elismerésben
részesülne, háború sem volna. A háború Isten megszólalásával tör ki,
Isten bele van keveredve a háborúba. "A háború csak a diszkurzus megnyílásával
kezdõdik, s a végével huny ki. A kimondott szó az erõszak elsõ veresége,
az erõszak azonban paradox módon nem létezik a beszéd lehetõsége elõtt.
A filozófusnak (az embernek) a fény eme háborújában kell beszélnie
és írnia, amellyel mindigóta összefonódva tudja magát (...)." A fény
háborújában való részvételét a gondolkodó a "legsötétebb erõszak",
a "prekantiánus infinitizmus veszélyébe visszahullás" kockáztatásával
tudná elkerülni, azzal tehát, ha a saját filozófiai diszkurzusának
végességére irányuló kérdést nem fogalmazná meg.

A lévinasi exterioritás, a másik abszolút kívüllevõsége nyilvánvalóan
nem a térben helyezkedik el, miért szükséges ennek ellenére a kint
és a bent kategóriája leírásakor - kérdezi Derrida -, miért a kívül
áthúzása, ha ez nem teszi olvashatatlanná, nem törli ki a nyelvbõl.
A nyelvnek kiiktathatatlan, úgyszólván veleszületett sajátsága a kint
és a bent metaforája: "Még mielõtt retorikus eljárássá válna a nyelvben,
a metafora volna a nyelvnek mint olyannak a megjelenése. A filozófia
azonban nem más, mint e nyelv maga, a legjobb esetben azt teheti,
hogy a kifejezés szokatlan értelmében, ugyanazt mondja, a metaforát
magát nevezi meg, ami arra megy ki, hogy a metaforát a nem
metafora - a lét - csöndes horizontjában gondolja." "A kitörlés ír,
még mindig a teret jelöli. A hely mondattanát, amelynek archaikus
felirata a nyelv fémén olvashatatlan, nem lehet kitörölni:
ez maga a fém, sötét keménysége és túl fényes csillogása. Nyelv, a
föld és a nap leánya: írás."

A lévinasi diszkurzus beszédével szemben a nyelv írás, a
saját diszkurzus végességének felelõssége, amelybõl nem lehet kikerülni.

Freiburgban végtelenül foglalkoztatott a háború, végtelenül
nem volt jelen, itthon végtelenül próbáltam keresni a maga után hagyott
jelekben, és nem találtam. Nem vagyok ezt képes másképpen megfogalmazni,
mint hogy a háború érzékelésének hiánya az exterioritás tapasztalatával
szembesített.

A háború csak a diszkurzussal veszi kezdetét, s a diszkurzus
a béke elsõ szava. A freiburgi képeslapon nincs felirat. Az anziksz
a nem írás beleírása a nyelvbe, amit most felolvastam. *

Jegyzetek

* Elhangzott a József Attila Kör szigligeti
táborában, 1999. szeptember 2-án.



Kérjük küldje el véleményét címünkre: jelenkor@c3.hu

Tartalomjegyzék | Jelenkor

http://www.c3.hu/scripta
 


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/