BALOG JÓZSEF
végül AZúr

Tolnai Szabolcs: Nyári Mozi *
 

Ájjon itt - akárha tejjes hasonulás, ám semmiképp nem kérdés gyanánt, mert az választ indukálna, sõt koncepcionálisan préjelentene elõre! -, hogy a körülmények vajjon bírnak-e az esztétikum ígéretének szirénhangjaival, vagy éppen ellenkezõleg, a végleges produktum az, amely az esztétikum kék atlettatrikóját magára kapja, és sóvíz jelei térképként igazítják el szerény szemlélõjét.
A szándékos rontást az különbözteti meg az eleve hitványtól - karcos, sötétülõ kérésznyersanyag, tiszahomok vágta fénykvarcsúrlódással, bevilágít a sötét, mekkora hívás! végül árnypantomímelt hangmacera, levágja a faszi fejét az éccaka, aztán a nappal, és hûti a zummot az ártézivíz, szikes talajonnekalózkodj! ennyi! -, hogy abban a túlhordott nagyotmondás készül szóképileg lenni, míg a rossznyersanyag, rosszlámpa, rosszderítõ, satöbbi (de addig ismételd a rossz-t, míg magad is meglátod), na, az éppen kiadja az elégséges jelentést. Sõt még azon is túl.
Az óperenciát éppen Vajdaságnak hívják, noha a szó mindahány semlegesség metszéspontja, közigazgatásilag definitív ígyen. Ha büntetésül választunk más neveket: bús, lomha, bácska, nátha, bánát, gránát, hátha, bicska, bocskor, sör, rádiógyalogmûszerész, távamatõr és tévhitelesített - akkor közelebb vagyunk egy versztávnyit. Nehéz, fûszeres szavak, dús képeket kívánnak, mindenképpen olyasfélét, mely kecsegtet a befejezhetõséggel és az újrakezdés lehetetlenségével. La múr.
Beleszaladtam, hogy egy fájdalmas szerelem miegymásai és, ah, szcénája volna korszakos, beleírni ebbe a földbe, amúgy Onán vagy ellenben kivert kanmacska, hogy senkise bírja nélküle, - rohaggyonmeg lehetõleg mámamég! Az sem volna elég, ha elpusztítani érkezne ide Hõsünk, ha maga is aktív részese lenne e pusztításnak, ha maga is megégne közben, szörnyû, forró, nyári lángok között, Krisztus Szent Sebeire, nem hûsölni az itatóban, böszme barmok! Birkát herülni kézikamerával! Fotó. Pirosszem.
Nem! Éppen ellenkezõleg választ a Fõhõs. Megkocsizik, ha úri kedvem volna, mondanám: kikocsiz. Válasszuk el. Ki kocsiz. És most a kérdõjel. ?
A szabadság mindig passzió? Nézi az eget a föld? És az ég visszanéz? Pillanat... Nézi vissza a föld az égben magát? A fûszál, a sarjú? Mint birtokát a? A rög és a tó? A csillagok pedig - úgy bizony, Atyám! -, a csillagok leszaladnak egy kicsit a stáb tenyerébõl enni! Hogy imbolygó lámpafény? Hogy kaszára, kapára? Hazudóst kiáltani, sántakutya? Utolérni? Jól van. A csillagok nem merõ kövek, ámbátor reflektorfény. Legyen.
Látható, amint birtokba veszik, ami birtokuk és ami távozott tõlük. Satanas. Mégsem övék és hiába veszik vissza. Olyan ez, mint saját várunkat víni, saját árnyékunkat az elsõ sorokba dobva. Olyan, hogy álmodunk, aztán kiderül, nem alszunk, csak valaki kiszúrta a szemünket, de nem fáj, faszt, csak a meleg vér éppen a recehártya elõtt folyik, vagy éppen leül a szemfenékre, és onnan alvad tovább. Olyan, mint anyánkat baszni látni, ami akkor sem jó, ha apánkat szereti nagyon. Olyan, mint amikor apánknak titokban adunk szállást éjszakára, pedig bejelentett lakhelyünkön, helyrajzi számmal és irányítószámmal, s egyéb hivatalos papírokkal bármely hatóság elõtt igazoltan, legális otthonunkban vagyunk. Honviselõ felek vagyunk, csak nem tudjuk, hogy kik viselik még golyóálló mellényként ugyanezt a hont, honnan majd kilõhetnek, mint ágyúgolyót a cirkuszos emberek, hiszemis, nemis. Olyan, mintha zúgna a fülünk, pedig csak újabb vízierõmû épült a fürdõszobánkban. Olyan, mint amikor számunkra nem anya- s mégsem idegennyelven valaki azt pofázza, hogy megvesz kilóra, csak legyünk annyi kiló vagy nem is éppen, hogy nullát nyomjunk, ne többet. És ne kevesebbet. Visszaveszik, s ettõl elveszítik végképp, s mégis ettõl övék az idõk végezetéig. Olyan, hogy végigfosod a lábad szárát, aztán válasszál. Olyan, hogy reggel lesz. Olyan, hogy ott a tenger. Szarás!
Aki kíváncsi, az áruló lesz, alighanem.
Az elárulja, hogy csak úgy és annyiban érdekli a haza, ahogy és amennyiben az megfogalmazható. Ha nem, nem! Nem csinál belõle ügyet. Ügyet sem vet rá. A pillantását, azt igen! Azt reája veti. Lát tücsköt. Lát bogarat. Látja a havert, ahogy szaratja a lázálmait. Énekejjé má', haver! Mutatkozzá má'! Hegedûjjé! Pofázzá'! Hogy mivan! Azt mongyad!
A kalandnak saját az etikája. Azon nem kérünk számon olyan rendet, melyet mi vágtunk. Az olyan, mint szembenézni a sorsunkkal. Nini! Van sorsunk. Kezdõdünk. Következünk. Alighanem rámegyünk. Elõbb. Utóbb már nem bánjuk, kiúszunk a képbõl. Rendjén való, hogy nem a portással próbálkoztunk, hanem átugrottunk a kerítésen. Okés, hogy a szögesdrótot mindvégig a talpunk alá terítettük. Istennek tetszõ dolog, hogy csak akkor vettük elõ a kamerát, amikor nem csináltunk semmi bajt. Ettünk vagy ittunk. Lubickoltunk. Láttuk, porzik az út. Ez is megvolt - bólogattunk. Hogy a fenébe hívják? Kérdeztük csak úgy, foghegyrõl. Mert nincs itt. Mert meghalt. Amaz megõrült. Mi elköltöztünk a városba. Mi visszajárunk. Mi nem jövünk soha. Minket négyökrös szekérrel sem lehetne visszavontatni. Mi titkos alagutakon járunk, kerékpárral, mert ollan magosra ástuk, és nyalókát, azt a robbanós belsejût, azt szopogatunk közben. Nem, ilyenkor már nincs elöl a kamera. Ilyenkor már zötykölõdünk, a fejünk maj' leesik a nyakunkról, de ahogy gurulna lenn, a poros, kitaposott földön, csak észrevennénk! Arra fölriadnánk. Föl ám! Dionüszoszi természete van Tolnai Szabolcs Nyári Mozi címû filmjének, megmutatja, hogy érvényes tájon, ha istenek nem is, de az ember a földre leszállhat. Ott menetbe összefogódzkodhat, ott felebarátja feleségét megkívánhatja, ott ellensége vérét onthatja, ott elveheti, ami a másé, ha mégis õt illeti, ott aztán egyformán ragyogtathatja a napot szegényre, gazdagra, ott letérhet az igaz útról, ha igazabbat lel, ott sûrû sötétlõ erdõbe tévedhet, s tévelygésében is tánc és muzsika kíséri, költészet és bor, s a természet kifogyhatatlan kacaja. Ott célba ér.
Habár a tenger nem volna más, csak egy félbevágott tópart, s Poseidón is mitológiai tévelygõ fekete kutyaként a száraz csapást nyalogatja, s a víz is, fekete-fehérben, inkább zaccos pocsolyának tûnik, mi derékig, ha ér, miben nyakig vizesen mutatkozni egyenesen tornamutatvány - gyerekkorunkban másztunk behúzott lábbal a medence alján így, törpésítve -, de haljak meg mégis izibe, szarás, ha nem tenger az bizony. Én nem tudom, hogy hívják, mert nincsen az odaírva a stáblistára, meg mondom, csak olyan kiflinyi - akárha salak - karéj látszik belõle, de szirének lakják, az igaz.
S lakja még a kék. A kék emléke legalább. Bizonyosan lakja, csak olyan rosszul látni, hogy hinni kell inkább, igen, felidézni, idegesen horkantani, felvetni a fejeket, az orrokat a sós levegõbe vágni fel, s akkor igen, csak ott, ott legalább, az orrok emlékezetében és a testi sötétben megérezni az Azúr illatát.
Aztán leblende.
Vagy fölfény.
Vagy kitömött madár.

Jegyzet

* Nyári Mozi, írta és rendezte: Tolnai Szabolcs, 1999, magyar, Duna Mûhely, fekete-fehér, zene: Lajkó Félix.



Kérjük küldje el véleményét címünkre: jelenkor@c3.hu

Tartalomjegyzék | Jelenkor

http://www.c3.hu/scripta
 


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/