Az 1999-rõl 2000-re
forduló éjszakát az Ernst Múzeumban töltöttem,
együtt mindazokkal, akik ma a budapesti értelmiségi
társaság krémjének tartják magukat,
s akikrõl a XXI. századvég majd eldönti, hogy
maradt-e utánunk legalább két mondat. Az éjszaka
nehézkesen indult, hogy aztán éjfél után
tényleg elkezdjem magam jól érezni egészen
addig, amíg – immáron a Tütü Tangó pincéjében
– bele nem találtam ülni egy kosárnyi lemezbe. Nem kívánom
senkinek azt a három másodpercet, amíg tisztáztam
magamban, hogy a történtek ellenére is érdemes-e
még családalapításra gondolnom. Mindezek ellenére
2000-ben is maradtam agglegény, s ennél többet nem is
árulnék el személyes viszonyaimról. 2000 kísértetiesen
úgy zajlott le az életemben, mint 1990. Az év elsõ
felében úgy éreztem, hogy pályámon megállíthatatlanul
lendülök fölfelé, hogy azután õszre
kiderüljön, tartogat még meglepetéseket számomra
a sors, vagy az emberi akarat.
Az új év egy
nemzetközi üzleti blöff leleplezõdésével
indult. Kiderült ugyanis, hogy semmire sem volt jó a Y2K hisztéria,
a világ számítógépes rendszereinek semmi
gondot nem jelentett az 1999-rõl 2000-re való átmenet.
A második blöff pedig nyilvánvalóan az volt,
hogy 2000-ben nem is volt itt az igazi évezredforduló. A
tömeghisztéria azonban eleve akkora volt, hogy nyilvánvalóan
drágább és nehézkesebb lett volna planétánk
lakóinak zömével megértetni, hogy a bûvös
szám beköszönte nem valaminek a kezdetét, hanem
éppen a végét jelenti, mint kétszeresen kihasználni
az üzleti lehetõségeket. A magát becsapni és
becsapatni vágyó tömeg nem csak most játszotta
el, amit eljátszhatott. Már 1900-ban is az egekig törõ
hisztéria köszöntötte a XX. század beköszöntét,
holott az, mint tudjuk, csak 1901-ben következett be. A honi közvélemény
a magyar állam millenniumát is ünnepelte, a pápa
az egész világnak katolikus Szentévet hirdetett. Az
olimpia és az amerikai elnökválasztási küzdelem
szintúgy lekötötte a figyelmet. Bár nem volt egy
percig sem kétesélyes, a magyarországi elnökválasztás
sem kerülhet ki figyelmünk középpontjából,
Jugoszláviáról nem is szólva.
Ami a magyar politikai élet
történéseit illeti, a politikai év történetesen
éppen újévtõl szilveszterig tartott az idén.
Miközben a megátalkodott mulatozóknak még az
újévi korhelyleves és a lencse elfogyasztása
is komoly próbatételnek bizonyult, addig polgáraink
egy markáns része fegyelmezett sorokban állt az Országház
elõtt, hogy a metszõ hidegbõl bebocsátsák
a Nemzeti Múzeumból frissen és külön törvény
nyomán átszállított korona elé. Az év
lezáró eseménye pedig a kisgazdák gödi
szilvesztere volt.
Ami a korona átszállítását
illeti, a szimbolikus aktus nem annyira arról árulkodott,
hogy mik a Fidesz-MPP vezette koalíció intenciói,
nem jut eszembe kriptomonarchistáknak tartani õket e miatt
az aktus miatt. Ugyanakkor feltûnõen árulkodik ez a
tett arról, hogyan látják a magyar történelmet
a jelenleg kormányzók, illetve, milyen magyar történelemképet
sugallnak nekik tanácsadóik. A Szent Korona mint Magyarország
nemzeti egységének közjogilag is megszemélyesített
jelképe, az ország szimbolikus államfõje utoljára
a Horthy-korszakban töltötte be ténylegesen e szerepét.
Közjogilag természetesen a második köztársaság
kikiáltásáig. A Szent Korona-tan szerint Magyarország
Szent Koronájának tagja minden országlakos, s a nemzet
által megválasztott, illetve elfogadott uralkodó éppen
e koronával megkoronázva válik az országlakosokat
megilletõ szuverenitás birtokosává. Az 1848-ban
bekövetkezett alkotmányos változás lényege
ezek szerint az volt, hogy az áprilisi törvényektõl
kezdve az országlakosok fogalma alatt már nemcsak a nemességet,
hanem valóban az ország minden lakosát kellett érteni,
amennyiben a magyar király alattvalója volt. A Szent Koronának
ez a szerepe azon a magyar közjogi hagyományon alapult, amely
a magyar alkotmányosságot az Aranybullából
igyekezett levezetni. Ez a hagyomány azonban éppen a XX.
század konzervatív történészei, Szekfû
Gyula, és még inkább Eckhart Ferenc kutatásai
alatt omlott össze. Tekintve, hogy a legnagyobb kormánypárt
gerincét jogászok és történészek
alkotják, föltehetjük a kérdést: mire véljük
az 1999. december 31-én bekövetkezett aktust. Egyfelõl
nyilvánvalóan szimbolikus tettrõl, a magyar állam
évezredes fennállása elõtti tisztelgésrõl
van szó. Másfelõl viszont a Fidesz-MPP jól
kimutatható taktikájáról. Engedni a támogatóinknak,
a saját, vagy örökül kapott holdudvarnak mindaddig,
amíg ez nem sérti közvetlen érdekeinket, sõt,
ha kell, az ésszerûség határain belül visszavonulni
azért, hogy a kormányzás biztonsága meg ne
inogjék, s ha már az erdõ felõl kerülhetünk,
akkor tisztes stafírunggal kipenderíteni a kellemetlen szövetségeseket
a hatalom berkeibõl. Ez indokolta a 2000. év másik
nagy szenzációját, a kétéves, azaz a
kormányzati ciklus végéig elõre elfogadtatott
költségvetést is, amely gyakorlatilag kiszabadította
Orbánt és társait a saját koalíciós
partnereivel kikényszerített alkuk alól. Bár
Torgyán doktornak a sorok írásáig egyelõre
nem sikerült nyakát szegni, a választási szövetségrõl
folytatott tárgyalások felfüggesztésével
a Fidesz-MPP világosan megüzente, hogy nem kér a további
kisgazda különutaskodásból. Torgyán és
társai, akiknek ez idáig szabad kezük volt a kormányon
belül, immáron nem egyenlõ, hanem jó, ha alárendelt
partnerei Orbán csapatának.
A sors különös
fintora, hogy voltaképen az következett be, amit a magyar jobboldali
holdudvar sugallt Orbánéknak, de úgy, hogy õk
fogják kárát látni. A politikai tér
kétosztatúvá alakításának logikája
valóban azt követeli, hogy a jobboldali térfélen
csak egyetlen csapat maradjon, azonban nem mindegy, hogyan áll fel
ez a csapat. Az elmúlt év legfontosabb eseményei éppen
azt mutatták, hogy a hosszú ideig sok mindenben látványosan
engedõ Fidesz-MPP helyretette a keresztény-nemzeti tábor
maradékát. Bár valóban elkészül
egy meglehetõsen semmitmondó státustörvény,
az MVSZ nem rúg már több labdába, s ez a kijelentésünk
fokozottan igaz a Tõkés László nevével
fémjelezhetõ erdélyi intranzigensekre. Holott egy
évvel korábban még éppen úgy tûnt,
hogy Budapest látványosan támogatja õket az
RMDSZ-ben biztos többséggel rendelkezõ Markó-féle
vonallal szemben. Bár kicsiben, s nagyobb sajtófelhajtás
mellett, de hasonló taktikát alkalmazott a kormányzat
a Nemzeti Színház ügyében is. Miközben az
érdeklõdõ közvélemény az Erzsébet
téri gödör és a színház tervezése
körüli huzavonákkal volt elfoglalva, a kormány
megtette azt, amit idáig egyetlen elõdje sem. Kemény
huszárvágással, de kipenderítette a Nemzeti
Színház emblémája mögül az addig
odabetonozottnak látszó (korábban Ablonczy László,
most Iglódi István vezette) csapatot. A kérdés
természetesen az, hogy ezeknek utána lesz-e egyáltalán
Nemzeti Színház Budapesten. A jelenlegi helyzetben szinte
bizonyosra vehetõ, hogy egyhamar nem. A megoldás egyébként
korántsem áll messze attól, amit még az Antall–Boross-kormány
alatt javasolt Demszky Gábor, aki szerint az új Nemzeti Színháznak
olyan befogadó épületnek kell lennie, amelyet mindig
az ország legjobb társulata kap meg egy évre jutalmul.
Bár ez a javaslat nagy valószínûséggel
színháztechnikailag kivitelezhetetlen lett volna, Demszky
akkori üzenete világos volt: ne az Ablonczy-féle társulat
legyen az új Nemzeti Színház gazdája. Hogy
megérdemelten-e, vagy meg nem érdemelten, de lényegében
ez a sors érte utol õket.
Kétosztatú
politikai teret csak akkor lehet létrehozni, ha ahhoz megfelelõ
partner is találtatik. Ezt a reményt viszont éppen
az oszlatta szét, hogy Demszky fürge sólyomként
felszökkelt az SZDSZ madarainak élére, s programja éppen
a kétosztatú politikai tér kényszerének
tagadásán alapszik. Jellemzõ, hogy a saját
táborán belülinek számító ellenpropaganda,
amely Demszkyt már-már diktátorjelöltként
igyekezett beállítani, egy alaptételre volt kihegyezve.
Ha a szabad demokraták nem kötnek feltétlen szövetséget
a szocialistákkal, akkor a Fidesz-MPP köpönyegében
óhatatlanul a MIÉP farkasa ólálkodik be a kormányközeli
terepre. Ezt a jócskán leegyszerûsítõ
megfogalmazást elõször még Grósz Károly
híres sportcsarnoki beszéde dobta be a magyar köztudatba.
Ô volt az elsõ, aki a még ki sem bontakozott rendszerváltás
kapcsán fehérterrorról beszélt. Másodjára
Vitányi Iván próbálta a szabad demokrata torkokon
legyömöszölni a szocialisták romlott sóletjét
még közvetlenül a rendszerváltó parlamenti
választások után. Ez a táplálék
a késõbbiekben a Demokratikus Charta dobozában talált
utat a nyelõcsövekhez, 1994-tõl kezdve pedig a magát
liberálisnak tartó magyar sajtó axiómájává
vált, hogy aki az MSZP-t kritizálja, az a szélsõjobb
számára kövezi az utat. Ebbõl következik
az is, hogy az elmúlt évtized magyar belpolitikája
voltaképpen kényszermozgások és szerepjátékok
története volt. A politikai közvélemény
alakítói nem úgy viselkedtek, mintha a kilencvenes
évek problémáira kellene választ adniuk, hanem
úgy, mintha az 1938 és 1949 közötti magyar történelmet
kellene újraélniük. Ezt a helyzetet sikerrel aknázták
ki a szocialisták, akik nemcsak a rendszerváltás kínjaiból
kiábrándult tömeget tudták maguk mögé
állítani, de a kitûnõen mûködõ,
s voltaképpen a saját törvényeit követõ
verbális csapda segítségével sikerrel terelték
el a figyelmet a saját felelõsségükrõl
is. Természetesen ebben a dráma többi szereplõje
is készségesen a kezükre játszott. 1990 õsze
és 1994 tavasza között a magyar belpolitika fokozatosan
abba az irányba torzult, hogy az egykori rendszerváltó
erõk és az állampárt küzdelmét
felváltotta a „reakciós” és a „demokratikus” erõk
1945 és 1948 közötti küzdelmének virtuális
lenyomata. A kialakult politikai hisztériát csak erõsítette
az az antiszemitizmus-diskurzus, amely jobboldali olvasatban nemzetiek
és kozmopoliták, baloldali magyarázatban latens fasiszták
és a vártán kitartó demokraták ellentétére
redukálta a kilencvenes évek elsõ felének történéseit,
ráadásul úgy, hogy szerencsétlen módon
megkísérelte e diskurzust történelmi elõképeiben
is megtalálni. Tekintve, hogy (talán Rákosiék
sokkjának köszönhetõen) már a Kádár-korszak
közismerete is hihetetlenül leegyszerûsített magyar
történelemképpel dolgozott, a kilencvenes évek
nem szakmai diskurzusában ez a történelemkép
csak tovább szegényedett. Márpedig ez nem egyszerûen
szakmai érdekesség, hanem az ország önértékelésének
kérdése is. Így jött létre az az önmagából
kifordult magyar önkép, amely a magyar mûvelõdés
történetét eleve két egymással szemben
álló tábor viszonyaként aposztrofálta.
A jelenleg szemben álló két tábor e szerint
a kép szerint nem két politikai csoportosulás, hanem
két civilizációs minta értékrendje szerint
szervezõdik, amelyek között nem lehet átjárás.
Demszky gyõzelme
természetesen lépéskényszerbe hozta a kétosztatú
hatalmi tér két elkötelezettjét is. Szájer
és Nagy Sándor egyeztetései arra utalnak, hogy a Fidesz-MPP
már nem érzi annyira lefutottnak a mérkõzést,
mint az év elején, és ez már önmagában
is jó jel. Azt már említésre méltónak
sem tartjuk, hogy természetesen nem a MIÉP a Fidesz-MPP partnere.
Mindezek arra utalnak, hogy a 2000. évben a magyar politika távol
állt attól, hogy becsontosodjék, bár voltak,
akiknek ez kapóra jött volna, mégis sokat tisztult.
Elmúlt a kilencvenes évek elejének politikai sokkja,
amelyben a liberálbolsevista kútmérgezõk és
az antiszemita korporativisták szellemképei fújtak
egymásra. Ez pedig önmagában jó jel. Még
akkor is, ha a MIÉP jelen van a parlamentben, sõt, kósza
kisgazda szavazatokkal még erõsödhet is. Ahelyett azonban,
hogy eleve lefutottnak és eszmeileg megalapozottnak vegyen egy esetleges
koalíciót a Fidesz-MPP és a MIÉP között,
az SZDSZ lényegesen többet tehet a magyar demokrácia
felfrissítéséért, ha legalább a Fidesz-MPP-t
1998-ban hatalomra segítõ szavazók és a Fidesz-MPP
liberálisai elõtt nyitva hagyja az ajtót, mely utóbbiak
egyébként ma sincsenek kevesen. Mindezek mellett egyértelmû,
hogy lezárulni látszik a rendszerváltás nyomán
bekövetkezett zûrzavar idõszaka. A 2002-ben összeülõ
Országgyûlés négyéves ciklusa lesz az
elsõ, amely már mentes lehet a rendszerváltás
kínjaitól.
2000 vitathatatlanul legjelentõsebb
magyar belpolitikai eseménye az új köztársasági
elnök megválasztása és beiktatása volt.
Bár megválasztásához egy percig nem fért
kétség, különösen, hogy még jelképesen
sem akadt ellenfele, az, hogy csak harmadjára nyerte el a megválasztásához
szükséges voksokat, világosan arra utal, hogy a kormány
által igényelt nemzeti konszenzus nem jöhet létre
olyan környezetben, amelyben a kormány „sohanapján”
törekszik erre. E szavazatok voltaképpen nem Mádl Ferenc
személye, hanem a Fidesz-MPP politikai stílusa ellen irányultak,
más kérdés, milyen eredménnyel. Ez a stílus
folytatódott azzal, hogy a jobboldal Sztálin valóságban
nem létezõ budapesti díszpolgárságának
ügyével kötötte össze Göncz Árpád
budapesti díszpolgárságának elfogadását.
A kormány stratégiájának
szerves része volt még az olimpiai részvétel
megszállása. Maga Orbán Viktor utazott Sydneybe helyszíni
útmutatást adni, Deutsch Tamás ifjúsági
és sportminiszter a kormánypárti sajtó szerint
hazafelé jövet még párnacsatázott is az
aranygépen utazó magyarországi olimpikonokkal. Ennél
többet azonban nem fogok írni, én ugyanis úgy
tanultam, hogy kultúrember nem olvas Nemzeti Sportot, és
ehhez tartom is magam.
Ilyenkor, túl az
ünnepen, érdemes elgondolkodnunk azon is, mit hozott az országnak
ez az évtized, és mit vitt el. Ami a politikai felépítményt
illeti, Magyarország vitathatatlanul szilárd jogállam,
amelyben a procedurális demokrácia és a hegemonisztikus
hatalomgyakorlás minden eleme uralkodik. De ettõl még
nincs itt a Kánaán. Ezek jószerivel már kötelezõ
vizsgafeladatok térségünkben. A balti államok,
Lengyelország, Csehország, Szlovénia és Szlovákia
mellett már egy ideje rálépett erre az útra
Románia, Bulgária is. Bár látókörünkbõl
rendre kiesnek, de Macedónia és Albánia kormányzata
is ezekhez a szabályokhoz alkalmazkodik, legalábbis elméletben.
Az év elején fordult vitathatatlanul ebbe az irányba
Horvátország hajójának orra, s úgy látszik,
hogy lassan, bukdácsolva, a Kis-Jugoszláviát alkotó
Szerbia és Montenegró is követi. Ha keletebbre tekintünk,
procedurális demokrácia és hegemonisztikus hatalomgyakorlás
jellemzõ Mongóliára is, amelyet egyébként
nem sorolhatunk az átmenet sikerországai közé.
Ami Oroszországot illeti, a föderáció szintjén
szintén igaz ez az állításunk, bár a
régiók szintjén még az autoriter hatalomgyakorlás
az általános. Igazán bukott ország térségünkben
már csak egy akad, Belarusz. Még Ukrajna is tesz hellyel-közzel
komolyan veendõ kísérleteket arra, hogy procedurális
demokráciaként viselkedjék. E felsorolás korántsem
véletlen vagy önkényes. Az elmúlt tíz
év sajátos magyar betegsége volt, hogy képzelt
jó dolgunkban elfeledkeztünk arról, hogy tõlünk
keletre nem a világ vége kezdõdik. Nagyjából
olyan képet alakítottunk ki hajdani sorstársainkról,
mint a világháború utáni német kispolgár
rólunk:
„Iwan reitet im Pußta,
dann scheissen mußt
er”
Olajos tekintetû részegek
vágják a birkát a mocskos havon.
Errõl a betegségrõl
pedig föltétlenül el kellene feledkeznünk. Nem csak
azért, mert hasonló okok mián fagytak le a cseh–bolgár
kapcsolatok, hanem azért is, mivel Magyarország ezen országokkal
szembeni helyzeti elõnye viszonylagos. Ami a nemzetközi politikát
illeti, sosem tudhatjuk, mikor lesz rájuk szükségünk.
Ne feledkezzünk meg arról, hogy Magyarország egyik legjelentõsebb
szövetségese a NATO-ban ma Törökország.
Ezt a félreértett
szerepvállalást azonban nem elegendõ kárhoztatni.
Meg is kell értenünk, mi vitte rá honfitársainkat
arra, hogy éppen így próbálják megtalálni
Magyarország önazonosságát. Ezt megérteni
elsõsorban az elmúlt évszázad magyarsága
felõl lehet. 1990-ben a világ pontosan a fordítottja
volt annak, ahogy 1920 után hosszú ideig, szinte a rendszerváltásig
kinézett. A Kádár-korszak Magyarországa ugyanis
éppen azért vált a magyar történelembõl
kitörölhetetlen sikertörténetté, mert e harminchárom
év alatt fordult meg úgy Magyarország megítélése,
hogy a Kárpát-medence legmostohább gyermekébõl
a térség vitathatatlanul legsikeresebb országává
vált. Ebbõl az következik, hogy a jellemtelen egyezségekre
épülõ Kádár-rendszer hozta el az országnak
azt a megbecsülést és elégtételt, amelyrõl
két vesztes világháború és a joggal-jogtalanul
elvesztett nemzeti presztízs után hiába álmodoztak
’56 hõsei. Ezt a fordulatot meglehetõsen sokáig nem
fogja tudni megemészteni a magyar közvélemény.
Ebbõl alakult ki a Kádár-korszak legjellegzetesebb
szokása, az az életmód-nacionalizmus, amely a magyar
nemzeti büszkeség alapelemévé tette, hogy „nálunk
még viszonylag a legjobb”. Ez vált a magyar közgondolkodás
egyik meghatározó élményévé.
Magyarországon ekképpen a kilencvenes években kiteljesedõ
kádárista sikertörténet egyfajta történelmi
igazságtételnek is tûnik, amelyben a Trianonban megalázott
és a második világháború után
a vádlottak padjára ültetett nemzet elégtételt
kap szenvedéseiért.
Bár senki sem mondta
ki, de voltaképpen az utolsó évtizedben zajlott le
az a folyamat, amelyet úgy nevezhetnek majd a jövõ történészei,
hogy Trianon, illetve a Párizs-környéki békék
interiorizálása. Az elmúlt évtizedben vált
a magyar közgondolkodás mindennapi rutinjává
az a tudat, hogy a Trianonban meghúzott határok olyan végleges
határok, amelyeken már semmilyen nemzetközi megállapodás
nem fog változtatni. E kérdés fájdalmát
enyhíti, ha a pirulát jótékony ostyába
csomagolva adjuk be a betegnek. Trianont eredetileg úgy tekintette
a magyar közvélemény, mint Mohácsot, illetve
a török hódoltságot. Egy reálpolitikusan
tudomásul veendõ, de képtelen, igazságtalan,
jogtalan és éppen ezért elfogadhatatlan helyzetet.
Trianon így nem vált szerves részévé
a magyar történelemnek, legfeljebb, ha mint a felsõbb
hatalmak által a nemzetet sújtó büntetés
jelent meg a közbeszédben, s ez kétszeresen is kitapintható
volt a második világháború után. A szimbolikus
magasságokba emelõdõ és ott misztifikálódó
jaltai döntést, miszerint Magyarország a második
világháborút követõen a szovjet érdekszférába
került, a magyar közvélemény a Nyugat árulásának
tudta be. Magyarország nem csak egy, a saját akaratától
idegen politikai világrend kényszerû tagjává
vált, de – így a korabeli magyar értékítélet
– egy önmagától és Európától
idegen kultúrzóna része is lett. Ebbõl következik
az is, hogy a magyar, a lengyel és a cseh közvélemény,
miközben hangsúlyozta saját (kelet-, közép-
netán kelet-közép-) európaiságát,
buzgón régióelméleteket gyártva önsorsának
magyarázatául, éppen abba a csapdába esett,
hogy (kimondva, de inkább kimondatlanul) keletebbi szomszédai
természetes állapotának tekintette azt a rabságot,
amely ellen maga tiltakozott. A közelmúlt régióelméleti
vitái alapvetõen nem a múltunkat, hanem akkori jelenünket
voltak hivatva megmagyarázni. Ezeknek az elméleteknek az
alapvetõ üzenete az volt, hogy Magyarország (Lengyelország,
Csehország) miért és mennyiben más, mint keleti
szomszédai, illetve, hogy vannak-e olyan közös történelmi
fejlõdésbeli vonások, amelyek eszmei alapot jelentenek
az 1945 után felépült közös akol számára.
A jelenlegi magyar közgondolkodásban
magától értetõdik, hogy Magyarország
történeti útja a vörös poklokon át
csak úgy magyarázható, mintha a mani-
cheus kozmogóniai
mítoszt olvasnánk. Magyarország az immanens kategóriákként
értelmezett Nyugat és Kelet harcának elbukottja, ki
a sötétségtõl elnyelt Adam Kadmónhoz,
a fénybõl lett Eredeti Emberhez hasonlóan ájultan
került a keleti világba, amellyel érintkezési
pontja nem volt. Miután többszöri segélykérése
után kiszabadult, most arra vár, hogy megtisztulva visszatérhessen
mennyei hazájába, ahonnan vétetett, s féltõn
nyújtja ki karját a keleti sötétség démonainak
kezei között maradt fiai felé. E kép nyilvánvalóan
költõi, ezért tetszetõs, de nagy valószínûséggel
nem igaz.
A magyar belpolitikában
sorjázó érdemleges események közül
külön ki kell még emelni a meginduló roma kivándorlást.
Bár tudható, hogy az akció szervezetten zajlik, s
hogy két kivándorolt zámolyi cigány ellen érvényes
elfogatóparancsot adott ki a bíróság, az esemény
mégis megdöbbentõ. Nem csak arra vet fényt, milyen
körülmények között élnek emberek Magyarországon,
hanem arra is, mennyire elhanyagoltuk saját magunkat és saját
létkérdéseinket az elmúlt évtizedben.
Tõlünk keletre
új elnököt kapott Románia a hatalomba visszatért
Ion Iliescu személyében. Iliescu második elnöksége
azonban meglehetõsen baljós elõjelek mellett indul,
hiszen Romániában valóban valós veszéllyé
vált a Corneliu Vadim Tudor nevével fémjelzett szélsõségesek
hatalom közelébe jutása.
A szimbolikus vagy valós
határvár, határbástya vagy végvár
szerepére nem csak Magyarország tart igényt. Bécstõl
Almatiig számos regionális központ hiszi azt, hogy ott
van a nagy kelet-európai (illetve közép-eurázsiai)
síkság és a nyugati civilizáció utolsó
csereállomása. Ha nagyon szigorúan vesszük, akkor
Ulánbátort tarthatjuk az utolsó postának ezen
az úton. Ez azonban magától értetõdõen
nem gyõzné meg Jörg Haidert, akinek pártja alaptételként
hirdeti azt, hogy már Magyarország sem kívánatos
szomszéd az Európai Unió bástyái mögött.
Haider azonban nem csak emiatt kerülhetett kormányra. Éppen
az nyitott számára utat, hogy az osztrák választópolgár
beleunt az ottani két nagy párt osztozkodásába.
Ami a világ történéseit
illeti, Magyarország szempontjából elsõdleges
jelentõsége van annak, ami Ausztriában történt.
Egyfelõl azért, mert minden látszat ellenére
a Martonyi János vezette külügyi csapat igazi profizmussal
reagálta le a szomszédságból adódó
kínos feladatokat, másfelõl azért, mert ezek
az események nyilvánvalóan felgyorsították
azokat a tárgyalásokat, amelyek a kontinens újraegyesítését
célozzák. (Éppen ezért fontos, hogy Magyarország
ne kezdjen úgy viselkedni, mint Haider Ausztriája.) Az a
válasz, amelyet az Európai Unió adott arra, hogy a
korábban Haider vezette Szabadságpárt bekerült
az osztrák kormányba, egyszerre volt hisztérikus és
hatástalan. Sokban emlékeztetett azonban azokra a módszerekre,
amelyekkel korábban a Nyugat igyekezett kiszekálni a Törökországban
hatalomra került Çiller–Erbakan kettõst. Ott sikerrel
járt a hadsereg nyomása, Ausztriában viszont a kormány
gyõzött. Mindenesetre nem volt leányálom osztrák
diplomatának lenni abban a nyolc hónapban (februártól
szeptemberig), amíg az EU-szankciók fennálltak. Még
a budapesti osztrák misszió tagjai is arról panaszkodtak,
hogy újabban a Bem téren beszélnek velük olyan
kioktató hangnemben, ahogy korábban õk beszéltek
a magyarokkal. Ebbõl a történetbõl is az a tanulság,
hogy nem kell szomszédainkkal fölényeskedni. Január
24-én fölényesen gyõztek a horvát elnökválasztáson
a Franjo Tudjman pártjával szemben álló erõk,
s február 7-én hivatalosan is Stipe Mesic´ lett a horvát
államfõ. Szerbiában pedig megbukott Milosÿevic´
rezsimje. Horvátország legfõbb gondja nyilvánvalóan
az, hogyan kerülhetne beljebb az európai integráció
sáncain. Ennek jelenleg elsõsorban politikai akadálya
van, a Nyugat nem nézte jó szemmel Tudjman autokratikus uralmát
és a horvát háborús bûnöket. Bár
e mesét nem rólunk mesélik, tanulságai megint
csak megszívlelendõk. Az a horvát mítosz ugyanis,
miszerint a nyugati keresztény Horvátország az ortodox
szerb agresszió áldozataként a nyugati értékekért
harcolt és áldozatként nem lehetnek háborús
bûnei, egyszerûen nem mûködik manapság. A
Carla del Ponte vezette hágai nemzetközi törvényszék
üzenete világos. Horvátország és a horvátság
semmivel sem élvezi jobban a nemzetközi közösség
bizalmát vagy bizalmatlanságát, mint a szerbek.
Mielõtt fellélegezve
dõlnénk hátra fotelünkben, miszerint a világ
igazságossága ezúton is bebizonyosodott, talán
érdemes elõvennünk egy olyan kérdéskört,
amelyet napjainkban nem nagyon szokás feszegetni. Ez pedig az, hogy
mekkora felelõsség terheli a Nyugatot abban, hogy idáig
fajultak a dolgok. A Nyugat ugyanis folyamatosan döntésképtelen
volt, amikor kiderült, hogy a jugoszláv konfliktusban összeütközik
a területi integritás elve a nemzeti önrendelkezésével.
Ráadásul a jugoszláv konfliktus és annak utóhatása
a szuverenitás kérdésének újragondolását
is szükségessé teszi. Egyfelõl, akár a
horvát, akár a szerb érvelés, miszerint nem
adják ki önként saját állampolgáraikat
Hágának, tökéletesen jogszerû, ha a nemzeti
és állami szuverenitás hagyományos felfogásából
indulunk ki. Ráadásul ez az elv nem csak Délkelet-Európában
él még. Az Egyesült Államok is szigorúan
ragaszkodik ahhoz, hogy nem hajlandó kiadni polgárait külföldi
bíróság elé. Ez éppen azokban az esetekben
okozott feszültséget, amikor például amerikai
pilóták olasz civilek halálát okozták.
Ha túltesszük magunkat azon a (térségünkben)
szokásos kultúrlejtõ-elméleten, miszerint tõlünk
nyugatra, pláne a tengeren túl minden eleve tökéletes
és bírálhatatlan, sajnos helyt kell adunk annak az
észrevételnek, hogy a nemzetközi közösség
bizony nem minden esetben mér azonos mértékkel. Ez
pedig nemcsak önmagában fájdalmas, hanem azért
is, mivel ez a tény jó fogódzót nyújt
annak a rabulisztikának, amely éppen erre hivatkozva próbál
egérutat nyújtani a bûnösöknek. Október
14-én elköszönt a nagypolitikától a kilencvenes
évek jugoszláv válságának harmadik vezéralakja,
Alija Izetbegovic´ is. Ô azonban még pártja elnöke
maradt.
Ausztria és Horvátország
példáival eljutottunk a 2000. év egyik nagy kérdéséhez,
a szuverenitáshoz. Haidernek is éppen az volt az érve,
hogy Ausztria szuverén állam, amelynek törvényes,
a procedurális demokrácia szabályai szerint megválasztott
kormányában kapott helyet egy, az alkotmányos keretek
között mûködõ párt. Ebbõl pedig
az következik, hogy függetlenül attól, kiben milyen
érzelmeket ébreszt a Szabadságpárt kormányzása,
õk az osztrák kormány. Voltaképpen ez az álláspont
gyõzött is. Más a helyzet azonban Jugoszláviában,
ahol éppen a nemzetközi államközösség
bénultsága érhetõ tetten. Az, ahogy nem tudnak
mit tenni Koszovóval és Montenegróval, arra emlékeztet,
mint amikor 1879 és 1908 között Európa nem tudott
mit kezdeni a felbomló Oszmán Birodalom nemzetközi státusával.
A birodalom ugyanis 1908-ig elvben fennhatóságot gyakorolt
Bosznia, Bulgária és Kelet-Rumélia felett, amelyek
ténylegesen 1878 óta nem tartoztak hozzá. Az a jelenlegi
trend, amely úgy tesz, mintha nem kérdõjelezõdött
volna meg Kis-Jugoszlávia szuverenitása Koszovó felett,
illetve a Szerbia és Crna Gora közötti viszály
még belügy lenne, voltaképpen ahhoz a sorozathoz kapcsolódik,
ami arra kényszerítette a nemzetközi közösséget,
hogy az elmúlt évtizedben csak a valós események
mögött kullogjon.
A szuverenitás kérdése
nem csak a Balkánon vált fontossá. Afrikában
szintúgy alapvetõ kérdés, hogy meddig tekinthetõk
szuverén egységeknek a gyarmati hatalmak által hátrahagyott
államszimulakrumok, amelyek igen gyakran már régóta
legfeljebb csak léteznek, de nem mûködnek. Afrikában
az egykori Belga-Kongó és Zaire helyén kialakuló
ûr mellett még egy nagyon fontos kérdés került
a lapok címoldalára. A zimbabwei földfoglalóké.
Noha Mugabe elnök bátorítása nélkül
valószínûleg jóval késõbb került
volna sor ezekre az akciókra, s Kenyában már a függetlenségi
éra kezdetén kisajátították a fehér
telepesbirtokokat, az akciók következménye mégis
beláthatatlan lehet. Megint csak érdemes arra figyelnünk,
hogy amit ezelõtt negyven évvel magától értetõdõen
tudomásul vett volna a nemzetközi közösség
(ti. hogy a gyarmati világ örökségeként
megmaradt telepesbirtokok nem sajátíthatják ki az
ország megmûvelhetõ területének hetven
százalékát), azt ma már nem hajlandó
tudomásul venni, legalábbis a jelenlegi keretek között
nem.
A szuverenitással
összefüggõ kérdések két távolabbi
ország mindennapjai szempontjából is izgalmasak. Kína
nyilvánvalóan hisztérikusan fél attól,
hogy Tajvan, Tibet, vagy netán az egyre jobban forrongó Kelet-Turkesztán
(Hszincsiang) egyszer csak eléri, hogy bánata utat találjon
a nemzetközi jog asztalához. Ennél is érdekesebb
Oroszország kérdése.
Oroszország a föld
utolsó birodalmi szervezetû állama, amelyben eleve
kérdés, hogy a föderáció testébe
ékelt etnikai autonómiák, amelyek közül
nem egy szabályos állam az államban, mennyire lesznek
képesek békésen megegyezni egymással a szuverenitás
kérdésében. Amikor az orosz politikai év megkezdõdött
1999 decemberében, midõn Jelcin bejelentette lemondását,
a honi közvélemény nem vett tudomást arról,
hogy az utód, a titkosszolgálati berkekbõl indult
s azokhoz máig kötõdõ Vlagyimir Putyin nem furfangos
jelcinista hatalomátmentõ, hanem éppen ennek a kérdésnek
a megoldása áll majd politikája központjában.
A magát Gorbacsov reinkarnációjának mutató
Putyin körülbelül fél év alatt sikeresen fogadtatta
el magát a nemzetközi politikában, s jelenleg Oroszország
sikeresen lavírozgat Amerika és Nyugat-Európa között.
Ezt a sikert még a Kurszk augusztusi tragédiája sem
volt képes beárnyékolni. Sõt, amikor március
26-án immáron véglegesen az Oroszországi Föderáció
elnökévé választották õt, úgy
látszott, hogy a csecsen válság és a megoldására
irányuló erõszakos igyekezet könnyen oda vezethet,
hogy Oroszország kikerül a nemzetközi nagypolitika szalonképes
államai közül. E téren is voltaképpen Oroszországé
a siker. Lassan bár, de elfogadtatta a maga igazát a nemzetközi
közösséggel.
Ami a szuverenitás
egyéb kérdéseit illeti, az évtized elején
még nagy valószínûséggel fantasztának
vagy õrültnek nevezték volna azt, aki arra tesz, hogy
a dánok az idei év során elutasítják
a közös európai valuta bevezetését. Tudomásul
kell venni, hogy ez is, akárcsak a szélsõjobb elõretörése,
vagy éppen a globalizációellenes tüntetések,
amelyek legnagyobbika éppen Prágában borzolhatta idén
kedélyeinket, olyan válság tünetei, amelyet már
régen nem lehet kézlegyintéssel elintézni.
Sõt, éppen az a gond, hogy miközben az évtized
elején még mindenki abban reménykedett, hogy végre
lezárultak a válságok, az évtized folyamán
kiderült, a világnak nincs épkézláb megoldása
az 1990 után bekövetkezett helyzet kezelésére.
Ami a világ legjelentõsebb
hatalmát illeti, az év végéig bizonytalan volt,
kié lesz az Ovális Iroda. Bush és Gore küzdelme
eldõlt ugyan, azonban eldõlt más is. Bár a
különféle büntetõjogi anomáliák
kapcsán ezt tõlünk nyugatabbra már nemegyszer
feszegették, az elnökválasztás során kiderült,
hogy a világ legnagyobb és legszilárdabb demokráciájának
jogrendszere bizony alapos korszerûsítésre szorul.
Ráadásul nemcsak technikai, hanem szemléleti okokból
is. Az elnökválasztást ugyanis az döntötte
el, hogy egy szövetségi állam helyi törvénykezése
felülírta a szövetségit, ráadásul
a választók többségének akaratát.
Félreértés ne essék, ifjabb George Bush legitim
elnök, azonban a világ november 7-ig lélegzet-visszafojtva
figyelte az amerikai politikai eseményeket. Az amerikai kontinensen
még három eseményt érdemes mindenképpen
tollhegyre tûznünk. Pinochet ellen immáron Chilében
kezdõdött bírósági eljárás,
december elején demokratikus keretek között megbukott
Mexikóban az Intézményes Forradalmi Párt hetven
éven át tartó uralma. Peruban pedig csúfosan
megbukott Alberto Fujimori elnök.
Nem áll viszont jobban
a közel-keleti válság. Sõt, a kilencvenes évtized
végén szûkebb zsákutcába szorultak a
tárgyalások, mint amilyenben az évtized közepe
táján voltak. Túl a bizalmatlanságon, a két
félnek szemmel láthatóan nincs mit mondania egymásnak.
Iránban viszont gyõztek a reformerõk, úgy tûnik,
hogy az ország a lassú nyitás útjára
lépett. Szíriában meghalt Hafez el-Aszad. Még
a közel-keleti események közé tartozik, bár
elsõsorban Európának szólt, hogy március
12-én II. János Pál pápa, aki a Szentévben
a Szentföldre zarándokolt, hivatalosan is bocsánatot
kért azokért a bûnökért, amelyeket a katolikus
egyház bár az igazság keresése érdekében,
de elkövetett. A kereszténység szempontjából
nem csak ez volt nagy jelentõségû, hanem az 1999. október
31-én aláírt Augsburgi Nyilatkozat is, amely a katolikusoknak
és az evagélikusoknak a megigazulástanbeli álláspontját
egyenlítette ki. Sokan már az ökumené feltartóztathatatlan
diadaláról beszéltek, s éppen ezért
keltett megdöbbenést, amikor a Ratzinger bíboros megfogalmazásában
kiadott pápai enciklika figyelmeztette a világot, hogy a
katolikus tanítás szerint továbbra is csak a katolikus
egyház az egyedül üdvözítõ.
A pápához
és a katolicizmushoz tartozik az a hír, hogy 2000 tavaszán
az olasz bíróság szabadlábra helyezte, azaz
gyakorlatilag kiadta Törökországnak Mehmed Ali Agùcát,
a pápa egykori merénylõjét. Ô pont akkor
követett el merényletet a pápa ellen, amikor jelen sorok
szerzõje írásban érettségizett. Agùca
kiadatásától a török közvélemény
azt reméli, hogy végre fény derül a szélsõjobb
terrorizmus, a maffia és az állami titkosszolgálatok
nem egy piszkos összefonódására arrafelé,
továbbá végre megtudhatjuk, miért kellett meghalnia
Agùca elsõ áldozatának, Abdi Ipekcinek, a Milliyet
címû liberális lap szerkesztõjének 1979.
február elsején.
Törökországban
is új elnököt iktattak be az idén. Bár az
alkotmány szerint maradhatott volna, s maradni is akart, a török
parlament nem Süleyman Demirel mandátumának még
hét évre való meghosszabbítása mellett
döntött. Május 16-án Törökországban
lezárult egy négy évtizedes korszak, amit még
az 1960. május 12-i katonai beavatkozás nyitott meg. Az új
elnök, Ahmed Necdet Sezer, az Alkotmánybíróság
elnöke hivatalba lépésekor ígéretet tett
arra, hogy rohamléptekkel fogja felszámolni azokat az alkotmányos
buktatókat, amelyek megakadályozhatják, hogy Törökország
tagjelöltbõl ténylegesen is EU-tagállammá
váljon.
Folytathatnám még
a XX. század utolsó évének tetemrehívását,
de nem teszem. A világ nem lett tõle igazán jobb,
de ezt talán már nem is várjuk. Néha már
az is elegendõ, hogy nem romlik tovább. Kérdés
persze, hogy miben bízhatunk. Ami az emberi észt és
leleményt illeti, nyilvánvalóan sok mindenben, elkészült
az új orosz–amerikai ûrállomás, és már
kezünkben az emberi géntérkép alaprajza. Az emberiség
még soha sem rendelkezett ekkora tudással és ilyen
technikai lehetõségekkel, mint manapság. Ugyanakkor
csak kivételesen rossz periódusokban és csak nagyon
rövid idõre fordulhatott idáig elõ, hogy egy
társadalmon belül ekkora szakadék képzõdjék
a legfelsõbb és a legalsóbb tízezer között.
Most nem a rakacai vagy a szomolyai romákról beszélek
elsõsorban, bár róluk is beszélhetnék.
A globalizáció kora éppen arról szól,
hogy tetszik ez nekünk, vagy nem tetszik, ma már Afrika lakóival
is egy társadalmat alkotunk, hiába hisszük, hogy bürokráciánk
és határõrizetünk távol tarthatja tõlünk
a szegények baját. Jó lenne azt írnom, hogy
a XXI. század elsõ évtizede az új lehetõségeinkkel
való megbarátkozásé lesz, de tudom, hogy az
emberiség nem igazán tanulékony.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu