info



A rajzoló szerzôdése
(The Draughtsman's Contract)
angol, 1982, r, f: Peter Greenaway, o: Curtis Clark, z: Michael Nyman, sz: Anthony Higgins (Mr. Neville), Janet Suzman (Mrs. Herbert), Sarah Talman (Anne Louise Lambert), Thomas Noyes (Neil Cunningham), mf/E, 108 perc


1694-ben egy angol nagybirtokos felesége szerzôdést köt egy rajzolóval, Neville úrral, hogy férje távollétében - meglepetésként - készítsen tizenkét rajzot a kastélyról és környékérôl. Neville teljes ellátást kap, s a szerzôdés külön pontja intézkedik arról, hogy meghatározott idôpontokban a ház úrnôjén is kedvét töltheti. Késôbb az úrnô lánya is szerzôdést köt a rajzolóval, arról, hogy az okmány szerint kedvére használhatja Neville úr testét. Peter Greenaway mûve rendkívül érzékeny, vérbeli ironikus parabola. A mûvész valóságföltáró, a dolgok mélyére figyelô kegyetlenségérôl szól, amely elôbb-utóbb kivívja az átlagember ellenszenvét.



A festô napja
(Der Tag des Malers)
német, 1997, r, f, o: Werner Nekes, z: Anthony Moore, sz: Kristen Dressler, Heide Jansen, Maria Masciulli, Judith Verberne, hb/német hang, 87 perc


"A festõ a nõi modellt fürkészi, avagy miként fordul a voyerizmus kultúrába. Egy erotikus kalandfilm, melynek témája a nézõ maga. A festõ napja bemutatja, amit a La Belle Noiseuse nem akar bemutatni: a zárt 'Ismeretlen remekmû'-vet. Utazás egy festõ képeinek világában, aki tekintetét a leleplezett nõi modellre irányítja. Utalások Dürer, Marey, Matisse, Seurat képeire, de kísérlet Coulbert A világ születésének, Duchamp L'étant donnes-jának és jónéhány más mûalkotásnak a megidézésére. A festõ napja vegyíti a festészetben, videóban és a számítógépes grafikában lévõ expresszív mûvészeti lehetõségeket a filmmel. A festészet, mint mûvészet feloldódik a filmben." (Nekes)

Vendégünk: Werner Nekes



Psyché I-III.
(Psyché és Nárcisz, Nárcisz és Psyché)
1980, r: Bódy Gábor, f: Bódy Gábor, Csaplár Vilmos
(Weöres Sándor mûvébôl), o: Hildebrand István, z: Vidovszky László, d: Bachmann Gábor, k: Mialkovszky Erzsébet, Koppány Gizella. sz: Patricia Adriani (Psyché - Lónyai Erzsébet), Udo Kier (Nárcisz -Ungvárnémeti Tóth László), Cserhalmi György (Maximilian von Zedlitz báró), mb, 210 perc


A Weöres Sándor Psyché címû verses regénye alapján készült film fantasztikus", romantikus szerelmi vízió. Weöres irodalmi leleménye az, hogy Lónyai Erzsébet, a XVIII-XIX. század fordulójára álmodott felvilágosult költônô és cigány-grófnô képzeletbeli történetét Ungvárnémeti Tóth László, a XIX. században valóban élt, töredékes életmûvû, tragikus sorsú, rövid életû tudós, költô és drámaíró alakjához kapcsolja. Kettejük szenvedélyes, beteljesületlen testvérszerelme, a nôi öntudatra ébredés, énkeresés, lázadás mentén a mû több, mint száz éven ível át. Bódy a mitologikus tematikájú és idejû történetet sajátos dramaturgiával, különleges viziókba ágyazva „idézi meg". Hôsei nem öregszenek, s a képi világ ezt a szellemtörténeti „fantasztikumot" stilizálja: az elszínezett jelenetek, az expresszionistán túlrajzolt díszletek látványként próbálják megidézni a Történelem és a Lélek szellemét, küzdelmét.



Mozgástanulmányok 1880-1980
(Hommage a Edward Muybridge)

magyar kísérleti film, 1980, r: Bódy Gábor, 20 perc


Amerikai anzix
magyar, 1975, r, f: Bódy Gábor (Fiala János, Árvay László, Kúné Gyula és Ambrose Bierce írásai nyomán), o: Lugossy István, trükk: Tímár Péter, z: Liszt Ferenc mûvei és amerikai dalok a Sebô együttes feldolgozásában, sz: Csutorás Sándor (Fiala), Cserhalmi György (Vereczky Ádám), Fekete András (Boldogh), mb, ff, 104 perc

Bódy Gábor mannheimi nagydíjas elsôfilmjében az amerikai polgárháborúban harcoló negyvennyolcas magyar emigrációnak állított emléket. A film három alapvetô karaktert jelenít meg: a racionalistát, aki eredményei révén boldogul, a tragikus-fatalistát és az érzelmes, a gyökereihez ragaszkodó magyart. Sorsuk eltérô ábrázolása alkalmat adott arra, hogy Bódy Gábor a filmes narráció önreflektív lehetôségeivel kísérletezzen. Tímár Péter trükkoperatôrrel a hagyományos filmanyagról a trükkasztalon új felvételeket készítettek, s ily módon a fényvágással, maszkolással, torzított hangeffektusokkal manipulált anyaggal olyan hatást értek el, mintha korabeli amatôr felvételeket látnánk. Filmjükben a remekmû szintjén valósul meg a majdnem lehetetlen célkitûzés: az élvezhetô, fordulatos látványmozi és a kísérleti, avantgard törekvések ötvözése.



A világ emlékezete
(Toute la mémoire du monde), francia rövidfilm, 1956, r: Alain Resnais, o: Ghistain Cloquet, z: Maurice Jarre, hb/francia hang, 22 perc

A Párizsi Nemzeti Könyvtár. Könyvek, rendszerezve, szétdobálva. A könyvek öntörvényû világa. Könyvek, melyek megtartják a múló idõt. Véletlenül kiválasztott könyv: egy titkot keresõ olvasó nyitva felejtett könyve. Meditáció az idõ múlásáról, az emlékezet eróziójáról és képzeletbeli nosztalgia. Csodálatos képek: az emberiség agytekervényein tett kanyargós séta.