|
THALASSA, AVAGY A SZIMBÓLUM REGRESSZIÓJA Hárs György Péter
Katabasis Amikor ezt olvasod, halott vagyok. Nem születtem már meg. Csupán nyom vagyok, önmagam nyoma, mások nyoma, végtelen olvasataim dialógusainak nyoma. Nyom vagyok – ez nem szimbolikusan értendő. A nyom itt nem az én szimbólumom, ahogyan én sem a nyom szimbóluma vagyok. Az én szimbólumom a megvalósult olvasatok, a megvalósult másikak, a megvalósult Te-k – egy vég nélküli dialógus teremtődő résztvevői – lesznek. Ezeknek a szimbolikusan rejtett-föltáruló ide-léteknek leszek, ha ez a szó még itt használható, a szimbóluma. Egyelőre regresszióban (vagyok). Nyomozok a szimbólumaim (eredete) után. A nyomukba eredek, a nyomukban vagyok, követem a nyomukat. Nyomon vagyok. De ha a nyom az eredet eltűnése”,{1} akkor eltűnőben vagyok. Eltűnök az eredetben vagy az eredettel – a mátrixszal/ban, elhagyom a nyomot – önmagamat –, nyomot hagyok. Ez a nyomhagyás szükségszerűen a szimbólumba írja bele magát, beleíródik a szimbólumba, szimbólumként íródik, vagy inkább olvastatik. A szimbólum, ahogyan itt értem, nem valami más helyett áll. Sőt: csupán a szimbólumban létezik (íródik/olvasódik), az, ami nyom(ot hagyott). Nem létezik máshol, ahogyan a nyoma sem létezik máshol, mindkettő odavan”{2} a szimbólumban. Ahogyan az én a szimbólumok után nyomozva eltűnik az eredettel (együtt), úgy tűnik el, úgy lesz oda a szimbólumban a nyom és a nyomhagyó – végül maga a szimbólum is. Az én és a szimbólum egyaránt regresszióba kerül egymásra vonatkozásában, másikuk ide-létében. A másik ide-léte és az én oda-létem elválaszthatatlan. De beszélhetünk-e egy dolog” – a szimbólum – regressziójáról? Nem következetlen csúsztatás-e ugyanazon szóval jelölni meg a (lelki) fejlődés korábbi stádiumába való visszaesést és egy sikertelen elfojtás jelének megmutatkozását a veszély pillanataiban. A továbbiakban erre a kérdésre kívánok válaszolni. Azaz arra, hogy mihez képest és hova fejlődött vissza a szimbólum fogalma Ferenczinél, s hogy a szimbólumok olvasatába hogyan íródik bele az eredet – végső soron a halál – nyoma. Egy korábbi írásomban már utaltam rá, hogyan függ össze Ferenczi szimbólum-felfogása és utrakvisztikus módszere.{3} Követve az ottani gondolatmenetet, hadd szóljak először a módszer problémájáról. Az utrakvisztikus módszer értelmezési eljárás. Az értelem föltárása érdekében analógiák használatához folyamodik. Az analogikus viszony részben mindig már-értelmezett, az analógia két értelem nem formalizálható” viszonya (Ricoeur). Nem ismeretlent magyaráz ismeretlennel – ahogyan Ferenczi 1913-as Jung-bírálatában írja –, hanem ismeretlen dolgot ismertebb dolog segítségével magyaráz”. Az analógiát ugyanakkor megkülönbözteti a puszta hasonlattól az, hogy két irányban szerez érvényt az értelemnek: az ismert is új értelmet nyer. Az analógia ebben a tapasztalat struktúráját követi, pontosabban pontszerűvé rögzíti a tapasztalat linearitását. Abban az értelem-mozgásban, ami az analógia sajátja, s amit az értelem kölcsönös megfordulásaként határozhatunk meg, az értelmező a gondolkodás mozgásának megfordulásával” (Ricoeur) vesz részt; az analógia az első értelemben való beavatott osztozás révén magával rántja a második értelemhez. Az analógia ekképpen mindig személyes ügy, az értelmező létét érinti, változtatja ide-létté, miközben az egyik értelem odavan a másikban, és az értelmező odavan az első értelemben. Ezen a ponton az analógia, minthogy magát a lételt tárja föl az értelemnek a létbe való visszaömlesztése révén, már túl is lép a létező lehetséges létaspektusain, nem nevezhető objektívnek vagy szubjektívnek. Az analógia mint módszer nem rendelhető alá az igazság kérdésének. Hiszen az analógiás viszony egyszerre veti föl és veti el például az eredet kérdését. Elveti, amennyiben a tagok és az értelmező közös nevezőjeként, eredőjeként egy közös eredetet, magát a létet állítja. Az analógiában az eredet (kérdése) tehát nyomként íródik be, megelőzve bármiféle létet (Derrida), s az eredet abba a furcsa helyzetbe kerül, hogy ha a nyom az eredet eltűnése, akkor az eredet eltűnése mint eredet megelőzi és feltételezi bármiféle létező létét.{4} Az eredetnek ez a sajátos státusza az analógiában kiprovokálja az eredetre vonatkozó kérdés fölvetését. (Megelőlegezem: az analógiában, ha valaminek, akkor éppen az értelem-mozgásnak van köze eredethez.) Az itt leírt struktúra nyilvánvalóan az elfojtás és az elfojtott visszatérésének mechanizmusát követi. Az eredet vagy az értelem-mozgás sikertelen elfojtásként határozódik meg. De hogyan tárulhat föl és tűnhet el az eredet az analogizálás nyomán? Az utrakvisztikus módszer, az analogizálás akkor alkalmazandó, ha valamely történés értelméről” kívánunk szólni. Ez azt is jelenti, hogy az analógia eredményében is valami mást nyújt, mint a leírás vagy a magyarázat. Az analógia révén nyert értelem az értelem-megfordulás miatt többdimenzióssá válik – túldeterminálttá.{5} Így a lelkijelenségek túldetermináltsága nem kivétel többé a létezők rendjében; az értelem, bármely dolog/jelenség értelme csupán akkor ragadható meg, ha az analógia kifeszített hálójában fönnakadva túldetermináltságában mutatkozik meg. Ez az a pont, ahol a bioanalízis programja meghirdethető. Az aktuális és az emléksorozatba való beillesztés az értelem fogalmába bevonja a történetiséget, mégpedig a jelen által igazolt, a jelen által aktualizált történetiséget. A múlt a jelenben különböződik el, a jelen a múltban. Így, ha a jelen értelmét kutatjuk, szükségképpen a múlt felé is fordulunk, az eredet felé, az indítóok” felé, szükségképpen egy nyomot találunk majd eredet helyett, időtlen emléknyomot”. A jelen értelme és a múlt értelme e nyom elkülönböződéseként határozódik meg, másképpen szólva ebben a nyomban esik egybe. S a múlt kutatása mindig a jelen kutatása is lesz, minthogy a múltban a jelen nyoma lelhető föl, az eredetet tehát itt is eltűnteti a nyom. Múlt mint múlt csak az adott jelen által íródik be a nyomba, jelen nélkül nem lenne múlt(ról tudomásunk). Az időbeni változás, a fejlődési folyamatok” értelmezése során tehát az derül ki, hogy a jelen a múlt ide-léte, amennyiben fölfogható valamely múltbeliség (vissza)állítására tett kísérletként. A múlt mindig odavan a jelenben, azáltal létezik, hogy abban reprodukálja magát. A jelen ugyanakkor több is, mint a múlt ide-léte, hiszen egy aktuális sorozatba is beilleszkedik, amely sorozat tagjai szintén lenyomozhatók. Hasonlóképpen: a múlt a jelen oda-léte (a jelen odavan a múltban), ugyanakkor más múltak, egyidejűek és régebbiek oda-léte is. A többdimenziós
háló, ami itt feszülni látszik, szemeiből kiindulva
pillantható meg a kötések mentén. Éppen ezeket a szemeket
nevezhetjük nyomnak, ahol a fonal egy fordulattal visszahajlik
önmagához, körbehurkolva valami mást, hogy azután
továbbhaladjon. Körbehurkol, azaz elfojt, mint valami inda,
láthatatlanná tesz, takar, de a szem szemként való
fölbukkanásával visszatér az elfojtott, láthatóan
továbbhalad, látható a továbbhaladás, ami továbbhalad. Ha ép a háló, a
szem, a nyom csak egyik oldalával fordul felénk, az
érintkezés, az eredet eltűnt, láthatatlan, ami látszik csak,
az az eltűnés és a fölbukkanás, köztük a nyom, a kötés,
az eredet rejtélyes léte/nem-léte, ami a történetet történetté teszi. A történet
cenzúrája elfojtja a történést. A szem és a háló furcsa
dialektikája, hogy a szem leginkább akkor tűnik elő, ha a
háló rongálódik, ha a háló odavan. Amikor a fonal
megszakad, és letekeredvén egyik a másikáról a
katasztrófában föltárul
egyiken a másik nyoma, az eredet nyoma az eladdig takart
felületen.{6} Ilyenkor a kóros nyomában látjuk a háló
egészét – a kóros és a normális egymás
elkülönböződéseiként lepleződnek le. Ezek a veszély
pillanatai, ahol megjelenhet az értelem. A katasztrófa a történés maga. A
történésbe való leereszkedés, alászállás az értelmezés
művelete.{7} Katakomba Ezeket a hálóból kiíródó, nyomra vezető szemeket nevezhetjük Ferenczi nyelvén szimbólumoknak. A nyom tehát a szakadásban, az elkülönböződésben válik szimbólummá, ahol a cenzúrát átvágja” a veszély, a fenyegetés, a katasztrófa. A szimbólum ily módon az eredet (nyomának), az értelemmozgás (nyomának) a visszatérése lesz. A szimbólum össze/visszatükrözi a hálót. A szimbólum mint a háló össze/visszatükröződése, az értelmezett lét össze/visszatükröződése megszünteti/értelmesíti az értelmet”, megszünteti/értelmesíti a történetet – történéssé teszi a szemek egyetlen fölfakadt szemben való oda-létében. A háló odavan, a történet odavan. Mert a szem a katasztrófában adja bizonyítékát a hálóval való azonosságának, a szem – fölbukkanásában – megmutatja, hogy nem a háló része, hanem maga a háló. Egyetlen szem is már háló, s a háló ezen szigorú fogalmát a szemek számának végtelensége sem változtatja meg. Minthogy egyetlen szem – potenciális végtelenség. Egyetlen szem fölsebződésével a tekintet a fonalakkal odafut ehhez az egyetlen szemhez, erre az egyetlen szemre futtat ki minden lehetőséget, gyógyítóan oda vezeti a fonalakat. A tekintet önmaga gyolcsává látja a hálót. A gyolcson átvérzik a szakadás, nyomként önmaga fölszínére kerül. A katasztrófában a jelen visszavonhatatlanul bensőséges – dialogikus – kapcsolatba kerül a múlttal. Fölveszi a történés fonalát. A tekintet pókká válik, aki a hálót írni, és nem elbeszélni kezdi. Itt lepleződik le a háló mélységes nyelvisége; nyelvisége nem a beszélt nyelv, hanem az íródás értelmében. A szimbólumban, a háló fölfejlő szemében maga a háló egyszerre szimbolizáló és szimbolizált.{8} Szimbolizált a nyelv magjaként” (Benjamin), nyomszövetként, elkülönböződések nyomaként, íródó létként. És szimbolizálója magának a szemnek, bármely szemnek, bármely szimbólumnak mint íródásnak, a vágy ki-be íródásának bármely véges alakzatban” (Benjamin). Mert a szimbólum egyszerre zárt alakzat és nyitott létel, egyszerre eltűnése az eredetnek – önmagának – és az eredet nyoma. Egyszerre mutatja föl a halál és az eredés/eredeztetés arcait.{9} Ferenczinek a Thalassában kialakított szimbólum-felfogása számos félreértésre adott alkalmat.{10} Igaz az is, hogy a szöveg megfogalmazása ha nem is bizonytalan, de több helyütt csupán jelzi a (lehetséges) összefüggéseket. A szimbólum napja körül az azonosság, történetiség, szimbolika-megfordítás szavak nagy bolygói keringenek, magukhoz vonzva/irányítva több kisebb szóbolygó vagy bolygó szó pályáját is, mint az amfimixisét, az ismétlését, a realitásét és a fantáziáét, a tudatosét és a tudattalanét, az elfojtásét. Hagyjuk újra szövődni ennek az égboltozatnak a hálóját, hogy most önkényesen a Jung-bírálathoz nyúlunk vissza. Amennyiben hálóról van szó, így is úgy is újra szövődik, és talán fönnakad benne a szimbólum valódi, földi léte. Ferenczi a jelzett műben a szimbólumkritikát Jung introvertált/extrovertált fogalmai kapcsán kezdi fejtegetni. Röviden összefoglalja, amit Jung a gondolkodás két fajáról” mond, eszerint az extroverzió és az introverzió az alábbi ellentétek mentén írható le: az extroverzió a valósághoz való alkalmazkodás, az introverzió a fantasztikum szolgálatában áll; az előbbi szavakban, az utóbbi szimbólumokban jut kifejezésre. A leírás kiegészíthető Freud alapján azzal, hogy az extroverzió progresszív, az introverzió regresszív jelenség, az egyik inkább a tudattal, a másik inkább a tudattalannal áll összefüggésben, aszerint, hogy ezekben melyik működésmód a túlnyomó”.{11} Itt érkezik el a kifejtésnek egy olyan pontjához, ami számunkra a későbbiekben kulcsfontosságúvá válik. Szemére veti Jungnak az irányított gondolkodás” azonosítását a szavakba foglalt gondolkodással”, azzal érvelve, hogy Jung megfeledkezik a tudatelőttesről, ahol is nem föltétlenül szavakban” megnyilvánuló irányított gondolkodás folyik. A Thalassában a tudatelőttes összefonódása a szimbólum-problémával az elfojtás mechanizmusának kapcsán lepleződik majd le, és nézeteim szerint itt kereshetjük a probléma megoldását is. S a Jung-bírálatban közvetlenül az előzőekben említettek után valóban az elfojtás jelenségének értelmezése következik a szimbólum szó egyértelmű használata” érdekében.{12} Ferenczi itt még úgy látja, hogy az elfojtásból eredő szimbólumképzés kizárja a szimbolizált vágy és a szimbolizáló szerepcseréjét; a helyettesítés nem megfordítható, mert szimbólumról csak akkor beszélhetünk, ha az eredeti jelentést a cenzúra lefojtja a tudattalanba. Ugyanakkor hivatkozik A valóságérzék fejlődésfokai és patologikus visszatérésük című írására, s kifejti, hogy eredetileg a tudatban mind a leplezetlen, mind a képekbe öltöztetett szexualitás jelen van. A hivatkozott műben jelenik meg a szimbólum kapcsán az azonosság-probléma is (versus helyettesítés).{13} Lényeges kiemelni, hogy az egész kérdéskör a külvilág/belvilág, introjekció/ projekció jelenségeihez kapcsolódva kerül tárgyalásra. Ferenczi a Jung-bírálatban még egyszer visszatér majd a szimbólumra, s amit kifogásol, az a szimbolikusság összekapcsolása az irrealitással, maguknak a tünetekben megnyilvánuló tendenciáknak” irreálisként, azaz szimbolikusként való értelmezése (Jung tehát egyszerre két hibát követ el Ferenczi szerint). Az eddigiekből számunkra három pont lényeges, a tudatelőttes már megemlített szerepe mellett. Ezek – egyelőre jelzésképpen – a következők:
A katakombák
festményei úgy születtek meg, hogy az élők leszálltak a
holtak közé, a föld méhébe. Bár itt a cenzúra politikai
volt, mégis szimbolikusan” értelmezhetjük ezt a
jelenséget úgy, hogy a katakombafestészet minden
szimbólumképzés szimbóluma. A vágy, az eredeti jelentés
visszautasíttatik a föld színe alá, a tudatalattiba, és ott
vizuális képekké alakul. E folyamatot valójában a
tudatelőttes réteg irányítja, a vágy a benső külsejének vagy a
külső belsejének, a katakombák falainak ütközik, innen
fordul vissza az eredet és/vagy a halál felé, s itt a mély
fölszínén vagy a fölszín mélyén jelenik meg a tudat
számára is szemlélhető képi formában, elrejtve-föltárva a falon túli jelentéseket. Egy másik
szinten a katakomba szimbolikája úgy is értelmezhető, hogy a
katakomba a csíravédelem eszköze”, s ekként, Ferenczi
fölfogásában, az épp aktuális állapot mellett tükröznie
kell a környezet és az egyén egymásra hatásának történetét. Ekkor a szimbólum mint a
történet történéssé tevése, a történetbe való
belépés, abból az elbeszélésből, amit számunkra, a
történeten kívül állók számára jelent, visszaváltozik
azzá, ami valójában a természete, íródássá, ami
oda-létet föltételez, s
ami megmutatkozásában föltételezi a veszély, a tudat által
működtetett cenzúra válságos pillanatait. A szimbólum
ravatal is, amit körülállunk.{17} Katafalk Ferenczi szerint a közösülés folyamatai szimbolikus cselekvések”.{18} Ez a tétele mindjárt a realitás/irrealitás problémakör belsejébe vezet bennünket, de kiindulási pontként az amfimixist jelöli meg.{19} Az amfimixis fogalma részletösztönök egyetlen, fejlettebb tendenciában való összekapcsolódásának megnevezésére szolgál. A genitális erotizmus például az anális és az urethrális erotizmusok amfimixisének eredménye. Ebben az elméletben az az újszerű, hogy a libidóáramlás tisztán mennyiségi fölfogását egy minőségi elképzelés váltotta föl. Így kvalitás-eltolódásokról” és kvalitás-differenciákról” beszélhetünk. Az erotizmusok föntről levándorolnak a genitáléhoz, ott amfimiktikus egyesülésükben származásuk kvalitásdifferenciáit is őrzik; patologikus esetekben viszont a kvalitások eltolódhatnak egymásra, vagy az amfimixis útján nyert új kvalitás eltolódhat fölfelé (hisztériás materializáció). Normális esetben azonban a lefelé vándorlás minden egyes aktusban megismétlődni látszik. Azaz: tulajdonképpen a nemi fejlődés ismétlődik meg. Ferenczi innen továbblép ahhoz a föltételezéshez, hogy az ösztönlevándorlás (…) az egész életen át folytonosan végbemegy”. A genitális centrumban, minthogy egyfajta pangenézis” révén jött létre, az egész szervezet képviselve van. Amikor tehát a pénisz az én szimbólumaként jelenik meg, akkor ebben a szimbólumban egy én-történeti tény nyer megfogalmazást. Az amfimixis jelenségének leírása már itt módosítja a szimbólumról, illetve a szimbólum túldetermináltságáról tudottakat. Fölvillantja a túldetermináltságnak egy eddig ismeretlen – történeti – oldalát. Magában az aktusban Ferenczi szerint három azonosítási folyamat szerepel, ezek egyikét nevezi majd szimbolikusnak. Az én azonosítja magát a másikkal, saját genitáléjával és a spermával. Az aktus célját, az anyaméhbe való visszakerülést a szervezet ennek megfelelően háromféle módon éri el: a sperma reálisan, a genitálé részlegesen, avagy szimbolikusan”, és az egész szervezet hallucinatorikusan. Ami kérdéses itt, az a részleges, avagy szimbolikus” kifejezés jelentése. A három azonosítási folyamat három különböző mechanizmus eredménye. Az én és a másik azonossága introjekció által jön létre, ez az azonosítás a tudattalan mechanizmusa; a teljes szervezetnek az anyaölbe való visszatérése az aktus során szintén tudattalan, hallucinatorikus, fantáziált. Ez a három kifejezés Ferenczi szövegében ebben a kontextusban szinonimaként szerepel, csupán más-más oldaláról világítja meg ugyanazon jelenséget.{20} Az én és a sperma azonossága egyrészt a rész-egész logikai viszonyán, másrészt a szóma és az ivarplazma okozati (biológiai) azonosságán. alapul. Ezért nevezheti Ferenczi a spremát az én és a genitálé képviselőjének”. A sperma a közösülés során reálisan jut el a méhbe. Ez az aktus tisztán tudati – reproduktív – szintje. E két szélső pozíció között helyezkedik el az én és a pénisz azonossága. Minthogy ez az azonosság mindkét másiktól eltérően amfimixisen alapul, ezért a pénisz az én alteregójának” tekinthető. Csupán az amfimixisen alapuló, egész szervezetet leképező azonosság nevezhető szimbolikusnak. A pénisz az időleges regresszió” elérése érdekében szimbolikusan tér vissza az anyába, azaz részlegesen (mint Ferenczi egy helyütt zárójelben hozzáteszi: jelképesen). Ez a visszatérés egyszerre reális (azaz tudatos) és tudattalan (azaz hallucinatorikus, fantáziált) is.{21} A szimbólum, mint részleges helyettesítő” egyszerre mutatja föl mindkét rendszer jegyeit – erre már az is fölhatalmazza, hogy az egész szervezet és a sperma között áll, közvetítőként is az aktus során, s valóban egy anyába, egy potenciális anyába jut el. Ezért engedheti meg magának Ferenczi, hogy a közösülést egyszer szimbolikus, másszor pedig részben fantáziált/részben reális aktusként fogja föl, attól függően, hogy a genitálének e kettős szerepét vagy külön-külön a szervezet és a genitálé/sperma kettősének szerepét tartja szem előtt.{22} Az azonosság kérdése a döntő a szimbolika-megfordítás és a szimbolizáló és szimbolizált megfordíthatatlanságának kérdésében is. A szimbolikus kapcsolat nemcsak hogy amfimixisen alapuló azonosságra épül, hanem olyan azonosítási stádiumnak kell megelőznie, ahol a szimbolizáló és szimbolizált kölcsönösen fölcserélhető”. Viszont magában a szimbólumban a tagok már nem cserélhetők föl, mindig a manifeszt a szimbolizáló. Ezért válik szükségessé a szimbolika-megfordítás aszerint, hogy az azonosulás utáni elkülönböződés során melyik elemnek jut a szimbolizáló vagy a szimbolizált sorsa, hogy a másikat (és azonosságukat) nyomként tükrözze, vagy abban nyomként legyen jelen.{23} Mindezt megvilágíthatja az elfojtás mechanizmusa, amikor is a cenzúra kétszeresen is hathat a vágyra: a tudatelőttesben a vágy visszautasíttatik, ekkor regresszív irányban haladva vizualizálódik, majd újra a tudat felé törve a cenzúra még igazíthat” rajta. A visszafelé haladás során örvényébe foghat egyéb tudattalan elemeket, amelyek a vizuális kép részeivé lesznek. A vizuális kép újbóli cenzúrázása az egymással adekvát jelentésű elemek közül is tovább válogathat, és amikor a tudatelőttesbe jutott kép a tudat ráirányulásával” artikulálhatóvá válik, tudatos elemeket is magára vehet.{24} A manifeszt kép így tudatos és tudattalan elemek szövedéke, ahol is a tudattalan elemek a cenzúrának megfelelően már elkülönböződtek megjeleníthető és meg nem jeleníthető, csupán nyomként őrzött minőségekre. A szimbólumképzés regresszív mozgása és végső soron maga a szimbólum is a tudatelőttes terméke. Ez magyarázza részleges helyettesítő szerepét, azt, hogy egyszerre reális és fantáziált, tudatos és tudattalan természetű. De fönnmarad az a konkrét kérdés, hogy melyik az az azonosítási stádium”, amikor a később szimbolikus kapcsolatba kerülő két dolog egymással fölcserélhető. A válasz az amfimiktikus azonosítás történeti jellegét újabb oldaláról mutatja meg, a filogeneziséről. A szimbólum mögött rejlő azonosság filogenetikus azonosság is. Érdemes visszaemlékezni, hogy Ferencziben a Thalassa ötlete Freud Három értekezés a szexualitás elméletéről című művének fordítása közben merült föl. Fordítói előszavában hivatkozik Freudnak a filogenezis és ontogenezis kapcsolatáról felállított tételére, miszerint az utóbbi csak az előbbi ismétlése.{25} Ugyanitt fejti ki nézeteit a pszichoanalitikus ismeretek kitüntetett értékéről is, előrevetítve a Thalassa értelem-fogalmát.{26} A szimbólum értelme valójában történeti értékében rejlik, tehát abban, hogy elkülönböződésében egykor azonos történeti tények nyomait is őrzi. Ilyen azonosság áll fönn az anyába való visszatérés vágya és a tengerbe való visszatérés vágya között. A kettő elkülönböződése, szimbólummá válása és a szimbólumok további alakulásai a történelem egy-egy fejezetét jelzik.{27} Az új fejezet kezdete, a változás Ferenczi fölfogásában mindig kényszer az egyén szempontjából, katasztrófa. Így a közösülés amfimiktikus szimbolikájában egyaránt megjelenik a vágy és előidézője, a szakadás. A vágy a kéjben talál részleges levezetést, a szakadás traumája pedig szorongásként jelentkezik, mégpedig az első szorongásos helyzet, a születés traumájának ismétléseként, ami viszont a tenger elhagyásakor átélt trauma ismétlése. A filogenezis teljes egésze leképeződik az aktus során, mégpedig meghatározott sorrendiségben.{28} A
történetiségről vallott fölfogását Ferenczi az ismétlés
és a játék Freudtól átvett fogalmaival támasztja alá. Hogy
a közösülés tartalmaz játékos elemeket, az nem szorul
különösebb bizonyításra. A játék és az ismétlés
összefüggései ugyancsak ismertek. A játékban az ismétlés
során az én-történet (kínos) élményei elevenednek meg, de
minthogy azoknak is ismétléseknek kell lenniük, megelevenednek
a mintául szolgáló (kínos) fajtörténeti események is. A
játékösztön abban különbözik
a többi ösztönfunkciótól, hogy nem külső kényszer
indítja meg, hanem maga teremti a kínt”, amit majd
megszüntet.{29} Az ismétlés tehát változást hoz létre,
majd visszaállítja az eredeti állapotot. A közösülésnek
ebben a játékos összetevőjében
ismétlődnek meg a katasztrófák és azok túlélései. A
másik összetevő, a regresszió viszont az örömelv hatása
alatt áll, csupán megszünteti a kellemetlen állapotot, a
régi, a kellemes véglegesen annak helyére kerül; mozgása
tehát egyirányú. A közösülés maga is játék, e két tendencia
játéka, az ismétlésé és a regresszióé, amelyek végül az
orgazmus amfimixisében békülnek össze. De addig, mintegy
feleselgetve, mindkettőnek meg kell tennie a maga én- és
fajtörténeti útját, vissza a kezdetekig, ami mindkettő szempontjából az anorganikus
nyugalmat jelentené. Ez az a pont, ahol kezdet és vég
egybeesik. A szimbolika így végső soron valóban az
örömmechanizmusok megnyilvánulása”, miközben a halál
képét is magára ölti.{30} A szimbólum ravatala mellett
mindig ott van az ismétlés föltámasztó ereje is. Katalekták A ravatal a körülállók számára sokszorosan összefonódik az ismeretszerzéssel. Nem csupán arról van szó, hogy csak a mások halálán keresztül lehetnek tapasztalataink magáról a halálról; a ravatal körül önmagunkról is új dolgokat tudunk meg. S új dolgokat tudunk meg magunk és a másik viszonyáról, többek közt arról is, hogy – szó szerint és képletesen – mit hagyott ránk a másik örökül.{31} Pontosan ebben az aspektusában, mint ismeretforrást” kezeli Ferenczi a szimbólumot, s teheti ezt a szimbólum történetisége miatt.{32} A szimbólum tudattalan tudást” őriz, de ez a tudás megszerezhető, mivel a szimbólum egy elfojtás nyoma is egyben, s a mechanizmus ismeretében a tudás lenyomozható.{33} A szimbólum szimbólum volta csupán lenyomozottságában mutatkozik meg, a szimbólum: interpretált nyom, azaz a szimbólum előttje és utánja egyszerre. A szimbólum az ismeretforrás és a nyom jelentéseinek játéka miatt nevezhető rudimentumnak.{34} A szimbólum, mielőtt megfejtik, mielőtt szimbólum lenne, csupán nyom, azaz rudimentum: kezdetleges, elemi dolog, csökevény. A szimbólum az értelmezés eredményeként viszont ismeretforrásnak, azaz rudimentumnak: elemi dolognak, alapismeretnek bizonyul. Ebben a játékban lesz oda a szimbólumban a nyom, a nyomhagyó, az értelmező és a szimbólum maga. A szimbólum nyommá regrediálása során az értelmező is bekerül regresszió és ismétlés erotikus játékába. De minthogy a szimbólumot mint szimbólumot nem érheti tetten, csupán játékának elkülönböződését, ezért az értelmezőnél a játék legtöbbször ismétlésbe fordul, az értelmező visszatér önmagához. Ilyenkor lesz az íródásból írás, a történésből történet, a szimbólumból rosszabb esetben allegória. Ferenczi szimbólum-fogalma mögött az ismétlés és a regresszió játékában az íródás és a megőrződés (öröklés) jelenségei rejlenek. A nyom szimbólumba íródásával kezd újra íródni a történés. Ami itt föltűnhet, az az íródás és az írás, az ismétlés/regresszió-játék és az elfojtás/fixáció-játék ellentéte. (A) történet nem jöhetne létre az ellentétpár utóbbi tagja nélkül.{35} Ez a problémakör ott rejlik Derridának Freud Varázsnoteszéről” szóló írásában is, ahol a nyom freudi fogalmának radikalizálását” hirdeti meg. Ferenczi szimbólum-fogalma mint az íródás helyének meghatározása, ahogyan én értem, kitüntetett helyen áll a nyom szempontjából. Egyrészt azért, mert a nyom csupán itt őrizheti meg a maga nyomszerűségét, egyidejű olvashatóságát és olvashatatlanságát.{36} Másrészt azért, mert a szimbólum nem jöhet létre (íródhat/olvasódhat) bármikor, csupán az értelmet a történésbe bevonó villámcsapások idején.{37} Mielőtt ezt kifejteném, kiemelném Derrida jelzett szövegéből azokat a pontokat, amelyek bár az írásról szólnak, de az íródásra is igazak, s rímelnek a Thalassa kapcsán kifejtettekre.
Freud a
varázsnoteszt valahogy úgy képzelte el, mint régi szerzők
írásainak gyűjteményét.{46} Ez az elképzelés a hely
megjegyzésén” alapul, a tetszés szerinti
reprodukálhatóságon és a torzítatlan tároláson. Ez
valóban az írás színtere”, teljes jelenlét és a
jelenlét megkerülésének játéka. Ezzel szemben Ferenczi
szimbólum-fogalma a jelenlét játékát regresszió és
ismétlés játékaként írja le, lehántva a nyomról az
írást. Katasztrófa Hogy az íródás, a katasztrófa, a történés, a megtapasztalás és a nő elválaszthatatlanul összefüggnek, az nem csupán a Ferenczi-féle szimbólum-felfogásra alapozott gyanú. Elég az apokalipszisre gondolnunk, ahol ez az összefüggés teljes világosságában mutatkozhat meg. Az apokalipszis szó etimológiájában jelzi a felfedést”, a rejtett megismerését, elsősorban a nemiséggel kapcsolatban.{47} Katasztrofikus jelentését csak később vette föl – de a jelentés nyomai, úgy tűnik, már mindig is jelen voltak. Derrida a fátyol föllibbentéséről” beszél, s e metafora több mint árulkodó. Megismerés és szexualitás már a Bibliában elválaszthatatlanok. A nő megismerése, a közösülés – minden megtapasztalás ősképe. A nő megtapasztalása a történelem megtapasztalása, történés, az eredet nyomának megtapasztalása. Nem véletlen, hogy Benjamin, amikor a történelemmel szembeni kétfajta attitűdről ír, a nemiség köréből veszi képeit.{48} Az igazi megtapasztalás a szüzesség elvesztésének/elvételének katasztrófája, a történelem deflorációja, az íródás. A történelem írása csupán a már ismertben való veszélytelen elmerülés, kellemes óra egy bordélyházban. Azonban a viszony visszájára fordulhat, amikor a történés tesz erőszakot rajtunk, amikor akaratlanul is odavagyunk a történésbe, amikor valóban bekövetkezik az apokalipszis. Ekkor lelepleződik Bábel, a nagy kéjnő” és Bábel tornyának azonossága.{49} A nyelvzavarban elpusztul az írás, elpusztul a nyom, s vagy átadja helyét az íródásnak vagy nem. Az apokalipszis ennyiben az írás végeként az íródás jegyeit veszi föl, úgy viselkedik, mintha törlés lenne.{50} Az apokalipszis ezért, mint minden katasztrófák végső és legszélsőbb esete, minden íródás és tapasztalás mintaképe is.{51} Halállal végződő közösülés. Valójában ez az az engramm”, ez az a nyom, amit minden igazi tapasztalatban lereagál az egyén és a faj. Az apokalipszis árnyékát nevezhetjük Ferenczivel katasztrófának, Benjaminnal veszélynek, Derridával fenyegetésnek. Ez az árnyék szüli a szimbólumokat, az eredet (nyomának), az értelemmozgás (nyomának) visszatéréseit. S gyermekei is éppolyan természetűek mint ő maga: illanóak, árnyékszerűek.{52} Mindamellett nőiségükben a boldogság ígéretét is rejtik. Ígéretét az elkülönböződés, a nyom megvalósulásának/megszűnésének időeltolása miatt.{53} De az írás/íródás és a nemek kérdése egy másik oldalról is előkerül. Például Freudnál.{54} Nála az írás kopuláció”, a toll pénisz, a tinta sperma. Erre utal Derrida, amikor a stílust a férfival, az írást a nővel azonosítja.{55} Azonban nem úgy van-e, hogy a nő éppen hogy a papír, ami az írás/íródás által, a közösülés révén megtermékenyül vagy nem termékenyül meg. Éppen a megtermékenyülés dönti el, hogy írásról vagy íródásról kell-e beszélnünk. A tinta, a sperma, a nyom beíródása a szűz papírba teszi a nőt nővé. Ugyanakkor mint nőt meg is szünteti. Ha a papír megtermékenyül(het) a tintától, úgy szimbólum keletkezik, terhes nő, az anya olvashatósága és eltörölhetősége, a tudatelőttes működésének fölvillanása. Ha nem termékenyülhet meg, ha a tudat tiltja a megtermékenyülést, ha a szimbólum tudatosan reflektálva/kontrollálva/preabortálva van, ha a nyom eltörölhetetlen, mert olvashatatlan, úgy létrejön a kötött jelentésű, ismételhető allegória. Mindkét úton a nő halálához, a halott nőhöz jutunk; az első esetben a nő azáltal hal meg számunkra, hogy anyává és/vagy elérhetetlenné válik, a másodikban azáltal, hogy automatává, folyton elérhetővé.{56} Katasztrófa és apokalipszis árnyalatnyi különbsége ez. Ne feledjük, amiről itt beszélünk, az egyfelől a történés, a nő és a szimbólum, másfelől a történet, a nő és az allegória azonossága. Az eredet kérdésének léte/nem-léte, ami az interpretációs folyamat másodlagos elkülönböződésében a szimbólumban jelenik meg. Az allegória az eredet állandó jelenléte. Az allegóriákban megjelenő történet – töredékekben, modellekben, maszkokban megjelenő történet.{57} Halott történet – ha ezt a tautológiát még megengedhetjük itt. A szimbólum viszont mint történés – maga a halál, ami nőként mutatkozik meg. Az eredet itt, a szimbólum struktúrájának megfelelően elrejtőzik előttje és utánja nyomaiban.{58} Nem tűri a tudatos reflexiót, kontrollálást. Az abortuszt elviseli, de a preabortálást nem. Ennyiben az igazság struktúráját mutatja a szimbólum(má vált nő).{59} A történész munkája így sajátos módon (mint munkálkodás a nőn), ha a szimbólumot érinti, akkor hullagyalázássá, vagy ami ugyanaz, vérfertőzéssé válik. De a szimbólumhoz való gyengéd viszony, a játék a veszéllyel, a történés, a férfi ideiglenes halála. Hiszen a szimbólum: halott nő. Így mindenkit elnyel a tenger.{60} |
| ~ · ~ · ~ · ~ · ~ · ~ · ~ · ~ · ~ · ~ · ~ · ~ · ~ |
| «««« vissza az elejére | Jegyzetek »»» | » szóljon hozz@! « |
| «««« vissza az elejére | KÖVETKEZŐ ROVAT »»»» | » szóljon hozz@! « |