|
FERENCZI-HATÁSOK NYOMAI
JÓZSEF ATTILA PSZICHOANALITIKUS ÍRÁSAIBAN*
Kassai György
József Attila pszichoanalitikai jellegű
írásaiban – elsősorban a Szabad-ötletek jegyzékében,{1}
a Rapaport-levelekben vagy a Pszichoanalízis-komédiában – gyakran
találkozunk olyan megjegyzésekkel, gondolatokkal, ötletekkel, amelyek határozottan
Ferenczire emlékeztetnek. Nem tartom például lehetetlennek, hogy József
Attilának a Rapaport-levelekben kifejtett,
nővéreivel kapcsolatos incesztuózus gondolatai (nem tudom a vágyamat leoldani
nővéreimről”), az a szépen megfogalmazott mondat, hogy egy beteg világ
rámkényszerít egy vallhatatlan beteges világfelfogást és aztán azt mondja
rám, hogy betegvagyok”, Ferenczitől
erednek. Ferenczi A pszichoszexuális impotencia analitikus értelmezése
és gyógyítása”{2} című értekezésében
éppen az incesztuózus hajlamok brutális elfojtásában látja az impotencia
egyik okát – és talán fölösleges itt arra emlékeztetni, hogy az impotencia,
illetve az attól való félelem milyen nagy szerepet játszott József Attila
életében. Erről tanúskodnak nemcsak a Rapaport-levelek, nemcsak a Pszichoanalízis-komédia,
hanem az egyes költeményekben található burkolt, de félreérthetetlen
célzások is, például a szárazság-motívummal kapcsolatban. Ferenczi Sándor
volt József Attila egyik első pszichoanalitikus olvasmánya; a Szabad-ötletek
egy mondata is arra utal, hogy a költő,
de még élettársa, Judit is ismerte és elismerte Ferenczit. Szívós Mihály
Szabolcsi Miklós egy megjegyzésére hivatkozva a következőket írja: József
Attila 1928-ban fogott bele a freudi tanok alapos tanulmányozásába. Fontos
tény, hogy a magyar Ferenczi műveivel kezdi ezt, aki a fejlődés-lélektani
aspektusra súlyt helyezett.”{3}
Szívós alighanem elsősorban a Katasztrófák
a nemi működés fejlődésében című alapvető Ferenczi-műre{4}
gondol, amely a női öl iránti vágyat a kontinensek felmerülésével és egyes
tengerek kiszáradásával, a szárazföldre vetett halőseinknek az elveszett
tenger iránti nosztalgiájával magyarázza: fantazmáinkban a női öl helyettesítené
az elveszett tengert, a magzatvíz pedig az anyatestbe vetített óceán szimbóluma
lenne. A tengerek kiszáradásának katasztrófája után az ősállatok egy másik
állat testébe való behatolással próbálták
biztosítani a szaporodást; a nemi aktus az anyaméhbe való visszatérés fantazmatikus
úton való megkísérlése. Ezt látszik bizonyítani a csecsemőnek az anyatesttel
kapcsolatos viselkedése; a szoptatás békés orálerotikus korszaka
kannibalisztikus fázisba torkollik, írja Ferenczi, a csecsemőnek fogai
nőnek, ezekkel akarná mintegy felfalni a szeretett anyát, aki végül is
kénytelen az elválasztással védekezni. Ferenczi hozzáteszi, hogy véleménye
szerint a fogak libidinális tendenciák kielégítésére szolgáló eszközök,
amelyekkel a gyermek megpróbál az anyatestbe behatolni.
Milyen ismerősen hat mindez József Attila
költészetében! Nemcsak a Kései siratóra, az ettelek volna
meg!”-féle sorokra és az anya felfalására utaló egyéb variánsokra gondolok,
például:
Ím, anyját falta föl magzatja
vonítva s mohón e cseléd.
Két kézzel tépte emlejét,
ahogy most önmagát szaggatja.
Nem emlékezik arra persze,
mint vette vérét és tejét…
(Egy büntető-törvényszéki tárgyalás irataiból)
Nemcsak az öl” és ölel” szavak egybefűzésére,
ami a szerelmi aktus szadista komponensére való utalás is lehet (pl. az
Amit szivedbe rejtesz című költeményben,
A Dunánálban vagy a Pszichoanalízis-komédiában,
ahol az értelmes” Gyömrői megállapítja, hogy József Attila a koituszt
ölésnek fogja fel). Nemcsak a Vallomás felelőtlen
csecsemőjére, aki gyermekként él az anyatestben és nincs szüksége a külvilágra,
nem kell saját magáról gondoskodnia, hanem elsősorban a Világosítsd
föl soraira:
Nézz a furfangos csecsemőre:
bömböl, hogy szánassa magát,
de míg mosolyog az emlőre,
növeszti körmét és fogát.”
A furfangos csecsemő egyébként Ferenczi tudós
csecsemőjére{5} emlékeztet,
aki a felnőttek álmaiban és fantáziáiban a mindentudó gyermeket szimbolizálja,
többek között a pszichoanalízis gyermekképének metaforájaként.
Ezek a sorok szinte szó szerint visszhangozzák a Katasztrófákban
megfogalmazott tézist. Ugyanilyen feltűnő megfelelést találunk Ferenczinek
az anyatest és a tenger közötti szimbolikus analógiára utaló tézise és
József Attila nem egy, Szigeti Lajos által is idézett{6}
verssora között.
Egykor egy sejt a tengerben kikelt,
hadd jusson el már örökös öledhez!
(Aki szeretni gyáva vagy)
Tengerem ölelő karok
meleg homályú, lágy világa.
(Már régesrég…)
… s nem is úszhattam a sodorral szembe
kedves öledben!…
(Elmaradt ölelés miatt)
Kell már ahhoz a testhez is az ágy,
mely úgy elkapott, mint a vizek sodra.
Míg nyugtalanul forgott nagy, lágy habokon az
az éj,
a csónak alatt hűvös öblögetési kotyogván,
én nyugtomat ott leltem piros ölben…
(Balatonszárszó)
Fölszív a vágy, mint patakot a hőség.
Mind mélyebbről bugyog e szerelem.
El nem apad, nehogy keserü könnyed
gyüljön tengerré szilaj öleden.
(Szaggatlak, mint a fergeteg)
És természetesen a Zöld napsütés hintált, amely Szigeti szerint
a születés traumáját írja le (a tenger, vagyis
az anyatest kiveti, partra, szárazföldre dobja a csecsemőt), míg Ferenczinél
a születés az egyén síkján való megismétlése annak a nagy katasztrófának,
amely többek közt a mi állatőseinket is a szárazföldi élethez való
alkalmazkodásra, a kopoltyúval lélegzésről való lemondásra kényszerítette
a tengerek kiszáradásakor. Thalassális regresszióként is felfogható József
Attila híres disznó-képe: egy pillanatom nem volt nemes; sem langyos,
édes kellemes, mint disznónak a pocsolyában” (Számvetés). Láttam
a boldogságot én, / lágy volt, szőke és másfél mázsa […] Ledőlt a puha,
langy tócsába […]” (Eszmélet).
Ugyancsak Szigeti emlékeztet arra, hogy
József Attilánál a víz már 1926-tól egyértelműen női princípiumként jelenik
meg.
S a víz a sok vad ajándéktól
kijön értük, elönti őket,
hanem hiába zúg, zúgása
erősbíti az éneklőket.
A lányok dalát: Tenger vagyunk,
keserü só vagytok ti bennünk, –
a fiúk dalát: Partok vagyunk,
keserü tenger vagytok bennünk.
(Szeretők lázadása)
A föld úgy vágyik vissza a vízbe, mint férfi
az asszonyölbe”, írja később Szigeti, ez a magyarázata a korai versek
felfokozott, kérkedő szexualitásának, fallikus szimbólumok gyakori szerepeltetésének.”
József Attila korai verseiben a szeretők
ujjaiból források fakadnak, lehelletük jégtömböket olvaszt (Szeretők),
a szomorúfűz patakot keres.
De patakra nem találok,
Mindenütt csak fagyot látok.
S patak kéne, napfény kéne,
Lehevernék az ölébe.
(Szomorúfűz)
Az Ódában a szeretett nő fürdővízzel
várja a költőt, a Ha nem szorítszban fényben fürdik, az Árnyékokban
a tengerből kell kifognia a kéjt, Flóra a megáradt Dunára emlékezteti,
ugyancsak Flórának el kell pirulnia, ha megérti, mit jelent a szól a szellő,
szól a víz”. A Szabad-ötletek tanúsága
szerint az első nőt” József Attila költészetében a ritkás erdő alatti
langy tó idézi. Ugyanakkor a szárazság szerelemhiány is: száradok, törődöm…
éltető, friss nedvek nagy eres husomba nem öntenek kedvet…” Z. Karvalics
László tanulmányaerre számos más példát is talált: {7} és
most könnyezve hallgatom,/ a száraz ágak hogy zörögnek” (Talán
eltűnök hirtelen) stb. Mindezt Karvalics Bernáth Béla pécsi tudós
A szerelem titkos nyelvén” című gyűjtésével igazolja, ahol a száraz szóval
alakult és más, fenyegetéseket tartalmazó szólások” című fejezetből kitűnik,
hogy a száraz” jelentésbokra az impotens” vagy időlegesen impotens, a
nemi életre aktuálisan nem alkalmas vagy attól megfosztott személyre is
vonatkozhatott.
De nemcsak a Katasztrófákban kifejtett elméletekre és megfigyelésekre
visszhangoznak egyes József Attila-sorok. A Szabad-ötletek jegyzékében
például ezt olvassuk:
Érdekes, én a cselekvésbeli motorikus
levezetést tudtam belé e [mármint trágár] szavakba s azért nem használtam
őket, mert szavakkal nem elégülhet ki az ember és azért nem elégítettek
ki a cselekvések, mert szavak nélkül sem elégülhet ki az ember / ennek
csak az lehetne az eredete, hogy e szavak miatt megvertek – ez tehát a
verő számára motorikus kielégülés volt.”
A trágár szavak és a motorikus kielégülés közötti kapcsolatra
Ferenczi A trágár szavakról – adalék a szexualitás lappangási korszakának
lélektanához” című tanulmányában{8} mutat rá. Miután felelevenít
néhány olyan esetet, amikor a kúra során a páciensnek, de magának az analitikusnak
is nehezére esik ugyanazt a dolgot inkább
az egyik, mint a másik nevével megjelölni, a következőket állapítja meg:
A trágár szóban sajátos erő lakozik, mely
a hallgatót mintegy arra kényszeríti, hogy a vele megnevezett tárgyat,
a nemi szervet vagy funkciókat kézzelfogható valóságban képzelje
el… Feltételezhetjük, hogy e szavaknak mint olyanoknak meg van az a képességük,
hogy a hallgatót emlékképek regresszív-hallucinatorikus felelevenítésére
kényszerítsék… Ha pedig csatlakozunk Freud felfogásához, mely szerint a
lelki gépezet az egyén fejlődése során egy
motorikus-hallucinatorikus reakció-centrumból fejlődik a gondolkodás szervévé…,
akkor arra kell következtetnünk, hogy a trágár szavakhoz olyan sajátságok
tapadnak, melyekkel a lelki fejlődésnek bizonyos korábbi szakaszában minden
szó fel van ruházva. … A trágárság kimondása [azonban] fokozott mértéken
mutatja azt, ami a legtöbb szónál alig hogy jelezve van, ti. hogy minden
beszéd véghez nem vitt, abbahagyott cselekvést helyettesít. A trágár
szavak szóképzeteinek motorikus elemekkel
való ily erős keveredése, éppúgy, mint a hallott trágárságnak szenzorikus-hallucinatorikus
jellege, fejlődési zavar következménye lehet. Ama szóképzetek olyan fokán
maradhattak vissza a beszéd fejlődésének, amelyen a szavak még sokkal erősebben
voltak motorikus elemekkel keveredve.”
A trágár szavak tehát motorikus erővel
bírnak, de kielégülni velük nem lehet. Pótcselekedeteknek számítanak, és
Ferenczi szerint a lappangási idő kezdete előtt jelennek meg, miután a
gyermek már korlátozta polimorf-perverz ösztöneit. Elfojtásuk a beszéd
fejlődésével, a képzeleti azonosság fokozatos megszűnésével, elhalványulásával
függ össze. Ferenczi egyik betegét, aki gyerekkorában trágár szavakat gyártott
és írt le, éppúgy megfenyítették, mint a gyermek József Attilát. A trágárságok
tehát nemcsak szimbolikus szexuális agressziót, lemeztelenítést hajtanak
végre, ahogy Freud írja a viccről szóló értekezésében, hanem valódi motorikus
reakciót is kiválthatnak. A költészet ún. gyújtó, vagyis cselekvésre késztető
hatása nem utolsósorban a (rejtett
vagy nyílt) szexuális utalásokkal is magyarázható; politikai és szexuális
szabadság egy tőről fakadnak, Reich és József Attila freudomarxizmusa egyaránt
erre mutat.
Egyébként talán a freudomarxizmusra is Ferenczinél talált ösztönzést
a költő. Ferenczi tanulmányt közöl a Nyugatban,
Pszichoanalízis és társadalompolitika”{9} címmel. Miután megállapítja,
hogy a németországi, ausztriai és magyarországi forradalmak után a pszichoanalízis
új lendületet kapott, emlékeztet arra is, hogy a pszichoanalízis a filozófiai
és politikai nézeteket is az emberi pszichológia megnyilvánulásainak tekinti.
Egyetlen politikai irányzat vagy párt mellett se köti le magát, hanem megvárja,
amíg jelentkezik egy individuálszocialista” irányzat, amely ugyanúgy számot
vet az egyén boldogságra való törekvésével
és függetlenségi hajlamaival, mint a közösségi élet megszervezésével járó,
gyakran nehezen elviselhető kényszerekkel. A tanulmány befejező részében
a freudistákat a társadalomtudomány és a szocialisták részéről ért
támadásokkal kapcsolatban megjegyzi, hogy a történelmi materializmusból
kiinduló gondolkodók és politikusok alighanem sikeresebben fejthették volna
ki működésüket, ha azoknak, akiknek sorsát megjavítani igyekeztek, nemcsak
anyagi, hanem lelki világával is törődtek
volna. Ezek a politikusok rájöttek, folytatja Ferenczi, hogy tévedtek,
amikor a pszichológiai szempontot elhanyagolva kizárólag a gazdasági szempontokat
vették figyelembe. Belátván e mulasztásukat, újabban érdeklődni kezdenek
a pszichoanalízis iránt. Ezeket a politikusokat
Ferenczi óva inti attól, hogy az adleri individuálpszichológiához csatlakozzanak,
amely a hatalomvágynak a szexualitás elé való helyezésével talán jobban
vonzaná őket. Hasonló gondolatokat fejteget Ferenczi már 1913-ban A pszichoanalízisről
és annak jogi és társadalmi jelentőségéről” című munkájában.{10}
Szó van itt egy olyan individuálszocialisztikus irányról, amely a társadalom
érdeke mellett az egyén boldogságát is részesíti figyelmében, a kitörésekhez
vezető társadalmi elfojtás helyett a vad ösztönök energiájának értékesítését,
átszellemítését alkalmazza, és ezzel a fejlődésnek paroxizmusoktól, revolúcióktól
mentesebb, nyugodtabb és egészségesebb menetét biztosítja.
Feltehető tehát, hogy ezek a Ferenczi-írások
is ott vannak A város peremén utolsó
előtti szakasza, az odakint működő termelési erők és az idebent dolgozó
ösztönök harmóniájának megszerkesztésére irányuló elképzelések mögött.
Végezetül annyit, hogy Ferenczi és József Attila között nemcsak gondolati,
hanem lelki rokonságot is érzek – például
a szeretetvágy vagy az (áttételes) apa-, vagyis tekintélykeresés kapcsán
és talán más vonatkozásokban is. Ez azonban egyelőre nem egyéb puszta megérzésnél.
Lehet, hogy Ferenczi jobban megértette volna József Attilát, mint a költő
analitikusai, és azon is eltűnődhetünk, vajon emezeknél sikeresebben analizálta
volna-e őt. Mindenesetre az a megrendülés, amelyet Ferenczi klinikai naplójának
egyes leírásai, vallomásai keltenek az olvasóban, nem áll távol a Szabad-ötletek
kiváltotta megdöbbenéstől. |