HÖLGYVÁLASZ
Elfelejtett modernizmus a 20-30-as évek magyar művészetében
Az 1998.novemberében megrendezett kiállítás ismertetése
"DAMENWAHL"
Der vergessene
Modernismus
in der ungarischen Kunst der 20-er und 30-er Jahre
Ausstellung
Die Künstlerinnen, die sich untereinander "Pictorinagesellschaft" nannten, widersetzten sich auch dem männerorientierten Künstlerbild. Sie waren überzeugt,daß sie so viel wert sind, wie ihre Männerkollegen und das zu beweisen, macht ihnen die eigene Vorstellung möglich. Einander fanden sie leicht, die meisten besuchten zur gleichen Zeit die Hochschule oder Künstlerkolonien. Über die Konstituierung ihrer Gruppe im Jahre 1931 wurde ein Protokoll aufgenommen. Die Gründungsmitglieder sind: Lili Árkay Sztehló, Mária Bartók, Anna Bartoniek, Edith Dullien, Ilona Hranitzky, Józsa Járitz, Alice Endresz, Vilma Kiss, Ili Marsovszky-Szirmay, Berta Wabrosch, Piroska Futásfalvi Márton, Lenke S.Perényi, Angéla Szuly. Ihre Werke charakterisiert eine Vielfalt der Thematik und der Stile. Während für die Malerei von Angéla Szuly die zurückhaltende Stilisierung des Naturerlebnisses nach der Art der Nagybányaer charakteristisch ist, vertritt Józsa Járitz, die sich mit ihren Gemälden der reinen Abstraktion nähert, das andere Extreme. Zwischen den beiden ist fast alles, was den Stil der 20-er und 30-er charakterrisiert, oft in Form von überraschenden Kombinationen zu finden. Fast alle von ihnen wurden von der arkadistischen Idillmalerei der 20-er Jahre und die teilweise daraus hervorgehende Kunst religiöser Thematik beeinlußt.
Die bedutenderen
gemeinsamen Ausstellungen
Oktober 1931-Nationalsalon,Budapest
Februar-Marz 1932- Kunsthalle, Budapest
Februar 1933 - Nationalsalon, Budapest
November-Dezember 1934 - Warschau, Lodz,
Internationale Frauenausstellung
Oktober-November 1936 - Internationaler Klub,
Budapest
Juni-Juli 1938 - Nationalsalon, Budapest
Oktober-Januar 1939 - Museum Riverside:
International Woman Painters
1931 elején a Magyar
Képzőművésznők Egyesülete Új Csoportjának
megalakulásával önálló bemutatkozási lehetőséghez
jutottak a modern női festők. A csoport létrejötte
törvényszerű volt. Az egyesület , korábbi formájában túl
tág keretet biztosított a részvételhez, és nemcsak a jól
képzett alkotók, hanem a konzervatívok mellett a műkedvelők,
a dilettánsok is megjelenhettek a kiállításokon.
Művésznőink - akik egymás között ‘piktorina
-társaságnak” nevezték magukat - a férfiközpontú
művészképpel is szembeszálltak. Meg voltak győződve arról,
hogy érnek annyit, mint férfi-kollégáik, és a bizonyítást
a külön bemutatkozás teszi lehetővé. Egymásra könnyen
rátaláltak, zömükben egyszerre jártak a főiskolára, /
Vaszary, Csók és Réti növendékek voltak / művésztelepekre
, együtt szerepeltek a KUT kiállításain.
1931-es megalakulásukat
jegyzőkönyv rögzíti, amelynek fő szempontjai a következők:
- A tagok 1931 őszén önálló kiállítást rendeznek,
fejenként legalább tíz művel
- Nem válnak ki a MKE-ből , elfogadják annak elnökségét,
ugyanakkor elutasítják zsűrizési jogát.
- Az alapító tagok: Árkay Sztehló Lili, Bartók Mária,
Bartoniek Anna, Dullien Edith, Hranitzky Ilona, Járitz Józsa,
Endresz Alice, Kiss Vilma, Marsovszkyné Szirmay Ili, Wabrosch
Berta, Futásfalvi Márton Piroska, S. Perényi Lenke, Szuly
Angéla.
A jegyzőkönyvből kitűnik, hogy a csoport elsősorban érdekszövetség, ugyanakkor a képek és egyéb dokumentumok esztétikai - világnézeti közösségvállalásról tanúskodnak.
Az 1931 októberében
megvalósult kiállításon csak nyolcan vettek részt. Ebből az
alkalomból a kiállítók “új Nyolcaknak” nevezték
magukat. Annak ellenére, hogy nem az egész csoport szerepelt, a
baráti művészi kapcsolatok nem károsodtak, így a csoport
teljes bemutatása reális képet fest a modern női művészet
egyik meghatározó társaságáról.
Alkotásaikra a tematikák és a stílusok sokfélesége
jellemző. Szuly Angéla festészetére a természeti élmény
nagybányai szemléletű, visszafogott stilizálása jellemző,
míg a másik végletet Járitz Józsa képviseli, aki
festményein a tiszta absztrakciót közelíti meg. E kettő
között szinte minden megtalálható, ami a húszas- harmincas
évek stílusát jellemzi, sokszor meglepő kombinációk
formájában.
Jellegzetes példái ennek Futásfalvi Márton Piroska
festményei, melyeken a magyar festészetből korábban
sajnálatos módon kimaradt “Die Brücke”- hatás figyelhető
meg, párosulva az art deco legfrissebb eredményeivel. Endresz
Alice tájképeit panteizmus, portréit, jeleneit ugyanakkor
gunyoros, szatirikus szemlélet hatja át.
A legmarkánsabb Loránt Erzsébet, aki a sport, a szórakozás,
a mondén világ témáinak ürügyén kísérletet tesz egy
kalligrafikus jellegű festészet kifejlesztésére.
Szinte valamennyiükre hatott a 20-as évek árkádista
idill-festészete és a részben ebből kinövő vallásos
tematikájú művészet is. Az 1925-ös KUT kiállításon
fellépő nőművészek mindannyian Vaszary 1920/21-es
évfolyamán tanultak. Köztük volt Bartók Mária, Járitz
Józsa, Kiss Vilma, Perényi Lenke, és Czillich Anna- aki ekkor
már halott volt, így a kiállításon barátnői posztumusz
szerepeltették műveit. A művészetükben közös kecskeméti
és nagybányai hagyományok mellett felfedezhető Vaszary fekete
alapú, a német expresszionizmus által meghatározott
korszakának hatása. Festményeik témája Siratás ,Levétel ,
táj- és aktos kompozíciók , ebben rokon az egyidejűleg
létező magyar újklasszicista irányzattal. Munkásságuknak ez
a része a Római Iskola művészet-, és szellemtörténeti
előzményeihez sorolható. Útjuk mégsem ide vezetett,
/egyedül Sztehló Lili lett római iskolás/ az
újklasszicizmusnál és az itáliai hatásoknál erősebben
befolyásolta őket a német és a francia festészet - a
fauvizmus az expresszionizmus.
A kritika reagálása.
A húszas-harmincas évek közízlése konzervatív volt. A festőnők nem számíthattak lelkendező kritikákra, ráadásul női mivoltukban külön “ bizonyítaniuk kellett”. A bemutatkozást kísérő szép számú kritikából két markáns vélemény emelhető ki:
“Az alkotni akarás ilyen fanatikus megszállottságával, az őszinteség ilyen morális erejével régen láttunk fellépni művészcsoportot.”/ Nemzeti Újság, 1931 10. 30./
“ ...úgy szórják a dekadenciát, az egészségtelenséget, a “képzőművészeti” borzalmasságokat /vagy talán tréfákat /, hogy az már túlmegy minden jogossági határon !” / Magyarság, 1931. 10. 30./
Természetesen az ennél jóval árnyaltabb kritikák voltak többségben, de annyi mindenképpen megállapítható: a festőnők nagy öntudattal, nyers erővel, fiatalos lendülettel léptek a korszak kiállítói közé.
A kritikáknak még egy tanulságuk volt: inkább mint csoport kaptak bírálatot, támadást - egyénenként, illetve csoportosan, de betagolódva egy-egy nagyobb kiállításba már leginkább a dicséret az elismerés hangján szóltak róluk.
Az elkövetkező évtizedben még sokszor szerepeltek együtt - katalógusok , újságcikkek, naplóbejegyzések bizonyítják, hogy a kapcsolat nem alkalmi volt.
Fontosabb közös szereplések
1931. október
Nemzeti Szalon : Bartoniek Anna, Endresz Alice, Hranitzky Ilona,
Muzslai Kampis Margit, Kiss Vilma, Loránt Erzsébet, Futásfalvi
Márton Piroska, Szuly Angéla /a csoport önálló
bemutatkozása/
1932. február-március
Műcsarnok: A magyar képzőművészet úttörőinek és az
összes művészcsoportok tagjainak kiállítása / Bartoniek
Anna, Dullien Edit Endresz Alice, Hranitzky Ilona, Futásfalvi
Márton Piroska, Szuly Angéla/
1933. február
Nemzeti Szalon : Magyar Képzőművésznők Egyesülete XXIV.
kiállítása / Bartoniek Anna, Futásfalvi Márton Piroska,
Hranitzky Ilona, Járitz Józsa, Loránt Erzsébet, Muzslai
Kampis Margit, Szuly Angéla/
1934. november-december
,
Varsó Lodz. Nemzetközi női kiállítás /Bartoniek Anna,
Endresz Alice, Futásfalvi Márton Piroska, Hranitzky Ilona,
Loránt Erzsébet, Szuly Angéla/
1936. október -november
Nemzetközi Klub: Lengyel és magyar képzőművésznők
egyesületei / Bartoniek Anna, Hranitzky Ilona, Szuly Angéla,
Loránt Erzsébet, Futásfalvi Márton Piroska/
1938. június -július
Nemzeti Szalon: Magyar Képzőművésznők Egyesülete / Endresz
Alice, Hranitzky Ilona, Járitz Józsa, Loránt Erzsébet,
Marsovszkyné Szírmai Ili./
1939. október-január
Riverside Museum: International Woman Painters / Endresz Alice,
Hranitzky Ilona, Járitz Józsa, Loránt Erzsébet, Futásfalvi
Márton Piroska, Szuly Angéla/
Sztehló
Lili: Ádám és Éva |
Futásfalvi
Márton Piroska: |
Bartionek
Anna: |
Bartoniek
Anna: |
Loránt
Erzsébet: |
Sztehló
Lili: |
Bartoniek
Anna: |
Muzslai
Kampis Margit: |
Szuly
Angéla: |
Járitz
Józsa: |
Muzslai
Kampis Margit |
Futásfalvi
Márton Piroska: |
Endresz
Alice: Céllövölde,1930 |
Bartoniek
Anna: |
Kiss
Vilma: |
Bartoniek
Anna: Golgota,1930.k. |
Járitz
Józsa: Arcentierigleccser,1935 |
Járitz
Józsa: |
Futásfalvi
Márton Piroska: |
Wabrosch
Berta: |
Járitz
Józsa: |
Futásfalvi
Márton Piroska: |
Futásfalvi
Márton Piroska: |
Sztehló
Lili: |
Kiss
Vilma: Nő |
Loránt
Erzsébet: |
Kiss
Vilma: |