Michael Mulkay
Társadalmi halál Nagy-Britanniában
Az
emberi halálokok, a halálozások társadalmi eloszlása és az elmúlást körülvevő
társadalomszervezeti formák mind drámai mértékben megváltoztak a XX. század
iparosodott társadalmaiban. A XIX. század óta radikálisan csökkent a rövid lefolyású
fertőző betegségek következtében beálló halálesetek gyakorisága, s jelentősen
megnőtt a hosszú lefolyású degeneratív betegségek jelentősége (OPCS 1985).
Míg a múlt században a halálozási arány különösen magas volt a gyermekek esetében
és a felnőtteknél is olyan szinten állapodott meg, melyet ma magasnak neveznénk,
addig napjainkban a halál igen erőteljesen az idős korcsoportokra koncentrálódva
következik be – ennek megfelelően a várható élettartam is meghosszabbodott.
A legtöbb emberhez sokéves, fokozatos leépülés formájában közelít a halál, melynek
végső beköszöntét képzett szakemberek felügyelik rendszerszerűen megszervezett
környezetben, ahol kéznél vannak az élet meghosszabbításához szükséges eszközök.
Akárcsak a haldoklás folyamata, a holttestekkel való eljárásmód is racionalizálódott.
Az 1800-as évek szokásától eltérően, amikor még általános volt a hagyományos
elhantolás (melynek rítusai sokhelyütt komolyan fenyegették a hátramaradottak
egészségét), ma már Nagy-Britanniában az emberi holttestek kétharmadát higiénikus
körülmények között elégetik. A halál, az elmúlás folyamata tehát igen nagy mértékben
emberi kontroll alá került (Walter 1990).
A
biológiai halál eljövetelében bekövetkezett változások jellegének e sommás összefoglalása
jól dokumentálható, és valószínű, hogy főbb pontjaiban kétségtelenül helytálló.
Van azonban egy másik, jóval rejtőzködőbb folyamat, a társadalmi halál,
melyet nehezebben lehet észlelni, és ritkábban is esik róla szó. A biológiai
halál és a társadalmi halál kettőse azokra a „kétértelmű ábrákra” emlékeztet,
melyeken két eltérő képet (például egy csinos hölgyet vagy egy öreg banyát)
látunk, ha az ábra különböző pontjaira fókuszálunk. Az alább következő fejezetben
megpróbálom felvillantani a társadalmi halálnak azt a rejtőzködő profilját,
melyet a mortalitási paraméterekben bekövetkezett – hatásait tekintve kumulatívnak
bizonyuló – javulásról alkotott szokványos kép eltakar.
Akárcsak
az első pillantásra észrevétlen „vén banya” a gestalt-ábrán, a társadalmi
halál alábbiakban fölvázolt képe is kevésbé tetszetős, mint a demográfiai változásnak
az előzőekben fölmutatott, progressziót sugalló képe. Meglehet azonban, hogy
fontosabb annál, hiszen biológiai létünk változásai csak akkor bírnak számunkra
jelentőséggel, ha befolyásolják tudatunkat, élményeinket vagy magatartásunkat.
A társadalmi halál, azaz társadalmi létezésünk megszűnése természetesen összekapcsolódik
biológiai létünk megszűnésével és az emberi elmúlás tágabb kereteivel; biológiai
halál és társadalmi halál azonban persze nem azonosak egymással. A kettő részben
kapcsolódik egymáshoz; a fentiekben összefoglalt átfogó demográfiai fejlődés
kiterjedt változásokat eredményezett a társadalmi halál jellegében. Mivel azonban
a kettő egyúttal részben független is egymástól – a társadalmi halál a demográfiai
változásra adott olyan kulturális reakció, mely sokféle alakba öltözhet –, a
társadalmi halál mintázata meglepő módon rajzolódott át.
A
további részekben a társadalmi halál kirajzolódó vonásait külön-külön szemügyre
veszem néhány alapvető kategória (úgymint a kor és a nem) vonatkozásában. A
téma tárgyalása során elsősorban a brit helyzettel foglalkozom, ám ahol nem
áll rendelkezésre megfelelő brit anyag, ott a halállal kapcsolatos kiterjedt
amerikai kutatási anyagra hagyatkozom.
A „társadalmi halál”
fogalma
A
„társadalmi halállal” foglalkozó főbb etnográfiai munkákban ezt a terminust
annak a jelenségnek a megjelölésére használják, melynek során kórházi körülmények
között a haldokló beteg társadalmi létezése az őt körülvevők fizikai, érzelmi
és kommunikációs távolságtartó „visszahúzódása” miatt gyakran beszűkül, olykor
többé-kevésbé fel is függesztődik. E tanulmányok legfontosabb megállapítása
az, hogy a betegek már azelőtt megszűnhetnek társadalmilag létezni, hogy klinikai
és/vagy biológiai haláluk beállott volna (Glaser–Strauss 1965; Sudnow 1967).
Ezek az etnográfiai leírások hozzájárultak annak megértéséhez, hogyan kezelik
ma a modern kórházak a halált és a haldoklás folyamatát. Ugyanakkor elterelték
a figyelmet a tágabb társadalmi kontextusról, valamint arról a fontos tényről,
hogy bizonyos körülmények között viszont akár a biológiai létezés adott korlátain
jócskán túlnyúlva is társadalmilag „élőnek” számíthat valaki. Ha pontos helyzetleírást
akarunk adni a társadalmi halál általános szerveződéséről, akkor el kell fogadnunk,
hogy vannak, akik nagyon is képesek tartós, személyes, mindennapi életüket nem
is kevéssé befolyásoló kapcsolatban maradni valakivel, akiről tudják, hogy már
nem él (Rees 1971). Az élők jelenlévőnek érzékelhetnek és jelképesen meg is
szólíthatnak egy biológiai értelemben halott személyt, aki akár befolyásolhatja
is az ő magatartásukat. Ilyen szempontból tehát a halottak akár továbbra is
részesei maradhatnak az észlelhető társadalmi környezetnek, annak, amit a hátramaradottak
saját világuknak tekintenek.
Miként
azt másutt már részletesen kifejtettem (Mulkay–Ernst 1991), a társadalmi halál
bekövetkeztét olyan interakciós folyamatként kell értelmezni, mely hosszú időn
keresztül zajlik, és a „síron innen” vagy „azon túl” is megfigyelhető.
Egy-egy adott szekvencia akkor zárul le, amikor a szóban forgó személy – már
beállt avagy közelgő – biológiai vagy klinikai halála alapul szolgál ahhoz, hogy
a beteget „nem-személy”-ként (non-person) kezeljék. A „nem-személy” állapoton
azt értem, amikor a kérdéses személy megszűnik aktív ágense lenni a valaki más
számára létező társadalmi világ tovább folytatódó eseményeinek. Amikor valaki
számára bekövetkezik a társadalmi halál, az azt jelenti, hogy mások már nem törekszenek
arra, hogy vele, a nem-személlyel, kommunikációs kapcsolatban maradjanak; cselekvéseik
végrehajtásakor nem veszik őt közvetlenül számításba. A társadalmi halál tehát
megelőzheti a klinikai halált: például abban az esetben, mikor egy „reménytelen
állapotú kómás betegben” már nem látnak többet, egyebet a „puszta testnél” (Glaser–Strauss
1965). Fordított a helyzet akkor, ha a társadalmi létezés jóval túlnyúlik a
halálon: például amikor a fájdalomtól megzavarodott szülők rendszeresen
látogatják halott gyermekük sírját s ott beszélnek hozzá, megbeszélik vele a
korábban együtt átélteket vagy a majd elkövetkezendő újbóli találkozást (Clegg
1988).
A
társadalmi halálnak az a meghatározó eleme, hogy az egyén megszűnik aktív szereplő
lenni mások életében. Egy adott személy akár több halálfolyamatot is megélhet
egyszerre, mint ahogy az is előfordulhat, hogy egyugyanazon időben egyesek számára
társadalmilag már halottnak, míg mások számára nagyon is létezőnek bizonyul.
Társadalmilag élőnek vagy – éppen ellenkezőleg – halottnak számítani az egyén
társadalmi kapcsolatainak folytatólagosságán múlik, függetlenül attól, hogy
biológiai értelemben életben van-e. Bizonyos helyzetekben egy ember biológiai
halála elindíthatja valaki más társadalmi halálának folyamatát, vagy olyan helyzetet
teremthet a másik számára, mely szinte megegyezik a társadalmi halállal.
Ilyen értelemben tehát a társadalmi halál interakcionálisan átvihető másokra.
Most
pedig hadd mutassam meg, a „társadalmi halál” e koncepciója hogyan helyezheti
új megvilágításba a modern kori Nagy-Britanniában a biológiai halál jellegében
és előfordulási gyakorisága eloszlásában bekövetkezett változásokra adott társadalmi
válaszokat.
A társadalmi halál és
az időskorúak
A
társadalmi halál beállása a társadalmi események olyan sorozatának végkifejlete,
melyekben az adott egyén egyre kevésbé vesz részt. Az eseménysort az indítja
el, hogy az egyén valamiképpen reagálni, készülődni kezd a biológiai halál közeledtére.
Ennek az eseménysornak a megértéséhez mindenképpen el kell gondolkodnunk azon,
vajon az emberek életútjának mely pontján kezdődik általában ez a folyamat.
Ahogy azt Sudnow is hangsúlyozza, természetesen igaz az, hogy születésünktől
kezdve a halálba tartunk (Sudnow 1967). Az is kétségtelen, hogy már fiatal korban
valamilyen általános értelemben előre látjuk saját halálunkat és mások végső
elmúlását (Kuykendall 1989). Azonban mivel a halandóság egyetemleges tulajdonságunk,
a halandóságtudat önmagában véve nem eredményezi a társadalmi viselkedés megváltozását;
vagyis amikor együtt vagyunk valakivel, nem viselkedünk máshogy csak azért,
mert tudjuk, hogy valamikor – még nem tudni, mikor – meg fog halni. Ezzel szemben,
amikor valakinek a halandósága kézzelfoghatóbbá válik, halálának időpontja belátható
közelségbe kerül, kezdünk felkészülni az illető közelgő halálára, és viselkedésünk
ennek megfelelően megváltozik. Hasonlóképpen, ha saját halálunk bekövetkeztét
már a konkrét, hamarosan megvalósuló jövő részeként látjuk, akkor erre a változtathatatlan
jövőre gondolva kezdünk másképp viselkedni. Magatartásunknak ezek az új formái
jelzik – ráébredéskor – a halál folyamatának kezdetét.
Mindezek
miatt tehát, ha azt a kérdést tesszük föl, hogy társadalmunkban mikor kezdődik
a halál folyamata, valójában arra kérdezünk rá, mely ponton kezd megváltozni
és – ami még fontosabb – jelentősen csökkenni az emberek részvétele a társadalmi
életben, teljesen függetlenül az egyének egészségi állapota közötti különbségtől,
csupán a halál közeledésének társadalmi fölismeréséből következően. Nagy-Britanniában
ma ez a fontos átmenet (főként a férfiaknál) általában a nyugdíjba vonuláskor
veszi kezdetét (Anderson 1985). Szerkezeti szempontból ekkor kezdődik a halál
folyamata, egyrészt mivel a nyugdíjazás nyomán általában nagymértékben csökken
az egyén társadalmi aktivitás-készlete, másrészt mert – mint azt az emberek
nagyon is jól tudják – a teljes értékű társadalmi életből való kimozdításuk
oka közvetlenül kapcsolódik ahhoz a tényhez, hogy biológiai haláluknak egyre
nagyobb a valószínűsége. Angliában és Walesben 1987-ben az elhunyt férfiak 74
százaléka már túl volt a nyugdíjkorhatáron (CSO 1989).
A
várható élettartam századunkban tapasztalt jelentős növekedésének következtében
a nyugdíjkorhatárt elérők száma Nagy-Britanniában 1901 és 1981 között 2,2 millióról 9,7
millióra nőtt (Falkingham 1989). 1980-ban a nyugdíjkort elért férfiak 88 százaléka
volt valóban nyugállományban (Turner 1984). A vázolt folyamat egyik következménye
az, hogy kialakult az időseknek egy olyan csoportja, melynek tagjai mind társadalmi
értelemben, mind pedig gazdaságilag hátrányos helyzetbe szorulnak. Az idős emberek
nem egyszerűen csak a munkaerőpiacról szorulnak ki, hanem még a leszármazottaik
családi életében, valamint a szélesebb értelemben vett közösség életében való
aktív részvételt is megtagadják tőlük. Az időskorúak társadalmi elszigetelődésének
jelzésére elegendő azt megnéznünk, milyen gyakorisággal látogatják őket rokonok
vagy barátok. London körzetében, például, az 1970-es években az idős embereknek
csupán egynegyedét látogatták ismerősök heti egy alkalomnál sűrűbben, egyhatodukat
pedig soha senki nem kereste föl. Még a kevésbé urbanizálódott területeken is
– mint például Yorkshire-ben – az idős embereknek csak 40 százalékát látogatták
meg hetente vagy annál gyakrabban (Hunt 1978).
Általánosságban
tehát a helyzet a következőképpen fest: az öregedő emberekkel nem csupán annyi
történik, hogy megnő annak valószínűsége, hogy egy orvosilag specifikálható
leépülési folyamat részeseivé váljanak; ezzel párhuzamosan intézményesített
módon megválnak fizetett állásuktól és megszakadnak felnőtt éveik alatt kialakult
társadalmi kapcsolataik. A nyugdíjba vonulás a jövedelem csökkenésével jár (ami
gyakorta igen komoly visszaesést jelent), és emiatt megint csak csökken társadalmi
aktivitásuk. Nyugdíjazásuk után Nagy-Britanniában az idős embereket kollektíve
kiterelik a társadalmi aktivitás főbb területeiről, társadalmi kötődéseik pedig,
mintegy közelgő biológiai elmúlásukat megelőlegezve, fokozatosan elgyengülnek
(Williams 1990).
Az
időskorúakat hálójába ejtő s a társadalom egészében föllelhető halálozási folyamat
párhuzamba állítható azzal, amelyet a kórházakat tanulmányozó etnográfusok figyeltek
meg (nem véletlenül, nyilván, hiszen emezt éppen az előbbi alapozza meg). Ez
leginkább Sudnow írásában kap nagy hangsúlyt, aki beszámol arról, hogy a megfigyelt
amerikai kórházban egy beteget csak abban az esetben tekintenek a kezelőorvosok
„haldoklónak”, ha úgy ítélik meg, hogy „az adott kórházi tartózkodás során valószínűleg
meghal” (Sudnow 1967, 69). Ugyanakkor megjegyzi, hogy az orvosok valamiképpen
minden idős beteggel a megszokottól eltérő módon bánnak, ami annak következménye,
hogy ezek a páciensek – időskorú emberek lévén – közelebb állnak a biológiai
halálhoz. A kórház orvosai és az egészségügyi személyzet teljességgel adottnak
veszik, hogy az idős betegeknek nincs jövőjük. Így az idősekkel való bánásmódot
nem szükséges érdemben megváltoztatni, amikor ezeknél a betegeknél megindul
a halál medikális folyamata, „minthogy azok a témák, melyeket a velük való
beszélgetésekben általában említünk, nem alapulnak valamiféle távolabbi jövő
elképzelésén és semmilyen értelemben nem is kapcsolódnak ilyesmihez” (i. m.
70–71). Másként fogalmazva: az időskorú embereket a kórházi környezetben magába
záró elmúlási folyamat tulajdonképpen hangsúlyosabb változata annak a tágabb
szociális keretek között zajló folyamatnak, mely már megindult ezen személyek
környezetében.
Ma
Angliában az idősek több mint 60 százaléka kórházban hal meg (OPCS 1989),
ahol a betegnek mint embernek „az ügyintézés során mutatkozó semmibevétele”
(Field 1989, 147) egybecseng a kívülállóknak a halálfolyamat részesével szembeni
fizikai, érzelmi és kommunikációs távolságtartásával. Az időskorúak egy kisebb,
ám így is jelentős rétegét az öregek otthonában vagy szociális gondozóban éri
utol a halál. 1987-ben Angliában és Walesben az időskori halálozások 8 százalékát
regisztrálták ilyen intézményekben; a nőknél 11 százalékos volt ez az arány.
Ezek az „otthonok” a halál folyamatát megtapasztalók és a „hétköznapi” társadalmi
cselekvők végső elszakadásának intézményesített kereteit teremtik meg, s egyszersmind
annak a folyamatnak a kiteljesedései, melynek során az idősek fokozatosan kiszorulnak
a társadalmi élet történéseiből.
Az
idősek otthona napjainkban a halálfolyamat lebonyolításának egyre fontosabb
helyszíne. Az elmúlt 10-15 évben az öregek otthonába költözés általános gyakorlattá
lett a 85 évnél idősebbek esetében, valamint azok körében, akik szükségleteik
alapján „nagymértékben dependensnek” bizonyulnak. Míg némely primitív társadalmakban
a teherré vált öregeket élve eltemetik (Goody 1962), addig a mi társadalmunkban
öregek otthonába zárjuk őket, ahol eltűnnek a szemünk elől, megfeledkezhetünk
róluk, s magukra hagyhatjuk őket – miközben a biológiai elmúlás folyamata feltartóztathatatlanul
halad előre.
Amikor
egy idős ember beköltözik az öregek otthonába vagy egy szociális gondozóba,
az érintettek mindegyike tisztában van azzal: felettébb valószínűtlen, hogy
az új lakó élve kiköltözzék onnan (Hockey 1985). A beköltözőtől elbúcsúzók számára
annyira nyilvánvaló ennek a változásnak a jelképes jelentősége, hogy gyakran
az az érzés tölti el őket, melyet a szakirodalomban „előlegezett gyásznak” neveznek
(Fulton–Fulton 1971). Az időseket ilyenkor úgy gyászolják, mintha már biológiai
értelemben is halottak lennének, holott még sok éven át eléldegélhetnek az otthonban.
Az efféle előzetes gyász segít az otthon kapuján kívül maradó rokonoknak abban,
hogy megbirkózzanak az elválás okozta krízissel; lehetővé teszi számukra, hogy
előre megkezdjék az alkalmazkodást, s így amikor a halál végül bekövetkezik,
már „kigyászolták magukat” (Glaser–Strauss 1968). E folyamat eredményeképpen
azonban egyre inkább eltávolodnak az otthonban élő személytől, akinek a számára
a korábbi kapcsolatok megszakadása vagy kiüresedése a társadalmi „meghalás”
folyamatában való újabb előrelépést jelent. A kintiek természetesen gyakorta
igyekszenek tartani a kapcsolatot a bentlakóval. Csakhogy a külvilágban élő,
teljes értékű társadalmi cselekvők s a fizikailag és társadalmilag egyaránt
elszigetelt bentlakók közötti jelképes határvonal az efféle kapcsolatokat a
tettetésnél alig valamivel jobb kapoccsá silányítja, hiszen kívülről nézve az
otthonokban lakók társadalmi szempontból tulajdonképpen halottnak tekinthetők,
mivel nem képesek tartalmas társadalmi cselekvésre.
Mindez
nem jelenti azt, hogy az öregek otthona a falakon belül teljességgel híján lenne
a társadalmi életnek. Az adott körülmények között gyakran megtörténik, hogy
még a lakók számára lehetséges korlátozott számú tevékenység is strukturálódik
szociálisan, mégpedig annak az alapvető megkülönböztetésnek az alapján, hogy
kit ítélnek a halálhoz közeli állapotban lévőnek, illetve kiről gondolják, hogy
még nincs hozzá közel a halál. Az ilyen helyzetekben az aktívabb lakók annak
révén igyekszenek újra értelmet adni létezésüknek, hogy fizikailag is, jelképesen
is elkülönülnek a többi lakótól. Mindezt dokumentumokkal is jól alátámasztja
Hockey tanulmánya (1985) egy északkelet-angliai öregek otthonáról.
Ebben
az otthonban a szakszemélyzet és az alkalmazottak határozott különbséget tettek
a „fittnek”, „strammnak” bizonyuló és a „legyöngült” lakók között, akikbe már
csak hálni jár a lélek. A két csoportot térben is elkülönítették, és egészen
másként bántak velük. Az előbbieknél az alkalmazottak kihangsúlyozták a páciens
élénkségét; a velük való beszélgetésekben gondosan kerültek minden, a halálra
utaló vonatkozást. Ezzel szemben a „gyengék” kezelése során az alkalmazottak
eleve számoltak a biológiai halál közelségével, és olyan nyelvi fordulatokat
használtak, melyek közvetlenül vagy burkoltan a halálra utaltak. Ez a csoportosítás
annak ellenére is rögzült, hogy gyakorta váratlanul meghalt egy-egy „fitt” páciens,
a „gyengék” pedig olykor jócskán tovább húzták, mintsem gondolták volna.
A
„stramm” és a „legyöngült” öregek közötti különbségtétel lehetővé tette a személyzet
számára, hogy figyelmüket az előbbiekre összpontosítsák, és ezáltal megőrizzék
azt a benyomást, hogy az otthon nem csupán „a halál háza”. Bár kívülről az ilyen
otthonok a társadalom számára már az „eltávozottak” lakhelyeinek tűnnek, bent,
a falakon belül, a lakókat lehet olyan terminusokkal definiálni, melyek a társadalmi
élet folytatódását hangsúlyozzák. Ez különösen sokat jelent azoknak az újonnan
beköltöző, magukat jól bíró lakóknak, akik még a személyzetnél is fontosabbnak
tartják a „gyengék” térbeli és társadalmi elkülönítését. Rájuk nézvést ennek
az a következménye, hogy ily módon – ha csökevényesen is – megőrizhetik önnön
értékük és társadalmi fontosságuk érzését. A „gyengébbekre” nézvést viszont
az a következménye a „fittebbek” és az alkalmazottak összejátszásának, hogy
megszűnnek társadalmi cselekvők lenni. Végső soron mindez azzal jár, hogy a
„gyengéket” még e végső, kulturális ingerekben szegény környezettel való kapcsolattartásban
is szisztematikusan meggátolják – pontosan ahhoz hasonlóan, ahogy az időseket
általában kiszorítják a tágabb értelemben vett társadalmi életből. „Ennek eredményeképpen
gyakran észrevétlen marad, ha egy »gyenge« lakó az elfekvőbe kerül át, majd
a halottasházba. A korábbi elszigetelés biztosítja, hogy neve és kiléte ismeretlen
legyen és kevés jelentőséggel bírjon” (Hockey 1985, 42; lásd még uő 1990).
Nem
tudni pontosan, Hockey következtetései a részleteket tekintve milyen mértékben
érvényesek más otthonokra, noha a különböző tanulmányok eredményei arra látszanak
mutatni, hogy az általa megfigyelt rendszer korántsem kivételes (Hughes–Wilkin
1987). Amennyiben Hockey írása általánosítható, úgy abból az szűrhető le, hogy
az ilyen otthonok mikrokozmoszában ugyanaz zajlik „kicsiben”, mint ami a kinti
társadalomban „nagyban”. Nem kevéssé ironikus, hogy az egyének társadalmi létezésük
megőrzésére való törekvése még ezekben az intézményekben is csupán a társadalmi
halál egy újabb manifesztálódását segíti elő.
A nők és a társadalmi
halál
A
nők a férfiaknál jóval többet profitáltak az emberi életnek századunkban tapasztalt
jelentős meghosszabbodásából (Kearl 1989, 132). Túl azon, hogy várható élettartamuk
jelentősen megnőtt, mindehhez átlagosan életük jóval kisebb részét töltik terhesen
és gyermekágyban, mint korábban (Turner 1984). A mai Nagy-Britanniában a világra
hozott gyermekek túlnyomó többsége meg is éri a felnőttkort és túléli szüleit
(Anderson 1985). Ezzel szemben az 1800-as években a gyermekek igen nagy hányada
még csecsemőkorában meghalt. Azóta a csecsemőhalandóság figyelemre méltóan alacsony
szintre süllyedt (Mitchell 1981; Halsey 1988). A mai brit nőkre nézve ez azzal
az eredménnyel járt, hogy Viktória királynő korában élt társaiktól eltérően
az ő esetükben már igen valószínűtlen, hogy termékeny éveik java részét gyermekeik
halálának gyászolásával kellene tölteniük.
Ráadásul
a várható élettartam növekedése azt is magával hozta, hogy a szülők és egyéb
közeli rokonok halála ma már a női életciklus valószínűleg sokkal későbbi pillanatában
következik be, mint az régen megszokott volt (Jalland–Hooper 1986). Mindezek
eredményeképpen felnőtt koruk legfontosabb évei során a nőknek manapság a hajdaninál
jóval kevesebbszer kell szembenézniük a halállal mint olyan jelenséggel, mely
a családi élet megszokott velejárója. Ez természetesen a férfiakra is igaz,
csakhogy ezek a demográfiai változások erősebben érintették a nők társadalmi
pozícióit, mivel ők voltak azok, akiknek központi szerepük volt a családi tevékenységekben,
így tehát a halállal kapcsolatos rituális teendőkben is (Clark 1982).
A
múlt században mind a gyermekek, mind pedig a felnőttek szinte kivétel nélkül
otthon, családi környezetben haltak meg (Walvin 1986). Abban az időben a férfiak
a gyász terhét szinte teljesen a család nőtagjaira hárították át. A valamelyes
pongyolasággal talán „viktoriánus középosztályként” aposztrofálható rétegben
a leghosszabb és leginkább kialakult gyászrítus az özvegysorra jutott asszonyoké
volt. „Lelki fájdalma” jeléül az özvegynek az első két évben rideg, minden cicomát
nélkülöző gyászruhát kellett öltenie. A világtól való visszavonultságát és bánatát
fénytelen fekete gyászfátyollal fejezte ki. A halálesetet követően az özvegy
egy egész éven át nem vehetett részt a „külvilág” semmilyen társadalmi eseményében.
A gyászév leteltével – ha kívánta – fokozatosan helyreállíthatta státusát a
társadalomban. Azonban az is előfordult (mint például magának Viktória királynőnek
az esetében is), hogy a gyászoló nő majdhogynem állandó elszigeteltségben élt
tovább (Gorer 1965; Morley 1971).
Közeli
hozzátartozó (s még inkább a férj) halála esetén a viktoriánus középosztálybeli
nőnek magának is „szolidárisan” végig kellett járnia a társadalmi meghalás útját.
Cselekvési tere drasztikus mértékben beszűkült, számos megszokott társadalmi
tevékenységében nem vehetett részt, s korábbi mindennapos társadalmi közegének
részesei számára lényegében csupán valamilyen egészen távoli módon létezhetett.
A Viktória-korabeli nő a szűkebb családi körben bekövetkezett halálesetre hagyományosan
valamiféle saját ráadás-halállal reagált. S minthogy ekkoriban magas volt a
felnőtt- és gyermekhalandóság, a középosztálybéli nők nagy többsége összességében
hosszú-hosszú éveket tölthetett a rituális megnyilvánulások rabságában, hogy
illő módon kifejezésre juttassa a családra telepedett kollektív gyász súlyát.
Nyilvánvaló
gazdasági okoknál fogva a szegényebb családok esetében megvalósíthatatlan volt
a nőknek ez a fajta hosszan tartó rituális (és az öltözködésben is kifejezésre
juttatott) bezárkózása (Walvin 1986). A Viktória-korban sok nő esetében a mindennapi
megélhetés megteremtéséhez szükséges munka elsőbbséget kellett kapjon a halottaknak
kijáró rituális gyászmunkával szemben. A halálhoz kötődő aktusok középosztálybeli
szerveződése ennek ellenére „leszivárgott az alacsonyabb osztályokba” (Morley
1971), és a követendő viselkedésnek oly példájával szolgált, melyhez sok kevésbé
jómódú ember is igyekezett tartani magát (Clark 1982). Akárcsak a középosztályban,
a munkásosztályban is jórészt a nők vállán nyugodott a gyászolás felelősségének
terhe.
A
nők központi szerepvállalása a gyászolásban, valamint a gyászoló nőknek a viktoriánus
etikett által megkövetelt részleges társadalmi halála nem csupán a veszteség
jelképes kifejezési formája volt. A két jelenség egyszersmind az elhunyt családtagok
társadalmi létezését meghosszabbító mechanizmusként is szolgált, hiszen a gyászoló
nők egyik legfontosabb feladata az volt, hogy a rendszeres imádkozás, a születésnapok
és egyéb évfordulók változatlan megünneplése, a sír látogatása és egyéb tevékenységek
révén életben tartsák a halott családtag emlékét (Morley 1971; Walvin 1986).
Ezeknek az aktusoknak a legtöbb nő szemében az adott értelmet, hogy hittek a
halál utáni életben és azt remélték, a síron túli világban találkozni fognak
az eltávozottal. A nőktől azért követelték meg, hogy életük jelentős részét
az élet és a halál határmezsgyéjén éljék le, mert a család közösségén belül
rájuk hárult az élők és a szüntelen növekvő számú holtak közötti erős szociális
kötelékek megőrzésének feladata.
Mára
természetesen mindez jószerivel megszűnt. Jelentősen megcsappant a halál utáni
életben hívők száma csakúgy, mint a gyászrítus és a halállal kapcsolatos egyéb
viselkedési formák száma (Gorer 1965; Morley 1971; Clark 1982; Turner 1983).
Ebből a szemszögből nézve a mai nők hosszabb és szabadabb életet élnek, és kevésbé
terheli életüket mások halála. A társadalmi halál azonban mégis jellemzőbb a
nők esetében, mint a férfiaknál, noha napjainkban megnyilvánulása már nagyon
eltér a korábbitól. Mivel a nők átlagos várható élettartama szignifikánsan magasabb
a férfiakénál, korunk férjes asszonyainak többsége arra van kárhoztatva, hogy
egyszer majd özveggyé legyen (Kearl 1989). Jóval kevésbé valószínű tehát, hogy
a biológiai halál közeledtével a férfi marad özvegyen. Ez pedig arra mutat,
hogy napjaink társadalmában – akárcsak Viktória királynő idejében – a nők többségére
valószínűleg férjük elvesztését követően vár a társadalmi halál végletes formája.
Korábban
már volt szó arról, hogy a munkaerőpiacról való kilépés igen fontos átmenet
a férfiak életében. Ez az előírás szerinti fölszámolása bizonyos társadalmi
kötelékeknek, ez jelzi a férfiak számára a halálhoz vezető folyamat kezdetét.
Státusuknak ez a változása feleségük számára is nagy jelentőséggel bír, és sok
asszony is kivonul a hivatalos munkaerőpiacról, amikor a családi életciklusnak
ez a szakasza lezárul. A nők és a férfiak tehát gyakran együtt élik meg a társadalmi
tevékenység-készlet szembeszökő fogyását, mely a társadalmi halálhoz vezető
szekvencia fő jellegzetessége. Azonban a férjes asszonyok számára a változás
kevésbé drámai, s rövid távon kevesebb következménnyel jár, mint férjük számára,
mégpedig annak köszönhetően, hogy – kevés kivételtől eltekintve – a háztartásban
végzett munkájuk mennyisége férjük nyugdíjazása (vagy akár saját nyugdíjba vonulásuk)
után sem változik. A legtöbb idős nő mindennapos tevékenységének veleje a családban
élő férfiakról való gondoskodás, a velük való törődés. Így aztán gyökeresen
megváltozik a szekvencia, ha a párjuk meghal. Az özvegység beköszönte radikális
változást hoz ezeknek a nőknek a társadalmi létezésében, és az esetek jelentős
részében az ő társadalmi haláluk közeledését is nagymértékben fölgyorsítja.
Nem kizárt, hogy sok nő életében valójában a férj halálával kezdődik meg a társadalmi
halál folyamata.
Napjainkban
az özvegyek nem szükségszerűen idősek. Mindazonáltal a halálozásnak az idős
korosztályok felé tolódása azt jelenti, hogy napjaink özvegyei – összességben
– szignifikánsan magasabb korúak, mint a viktoriánus időkben. Mégis, hosszabb
élettartamuknak köszönhetően, férjük halálakor általában jóval több év van még
hátra életükből, mint elődeiknek. Özvegységük hosszú éveiben ők már nem rabjai
azoknak a szigorú korlátozásoknak, melyek a múlt században drasztikusan ellehetetlenítették
a nők társadalmi aktivitását – ámde az is igaz, hogy a nőket magukat egyszersmind
társadalmi jelentőséggel ruházták fel. Inkább az valószínű, hogy ezeket az éveiket
az egyéni élet fokozódó kiüresedése és csökkenő társadalmi részvétel jellemzi
majd. Lehetséges, hogy a társadalmi státusuk e jelentős változásához manapság
közelítő nők közül sokaknál már kevésbé lesz teljes a társadalmi aktivitás hanyatlása
és elvesztése, s kevésbé is lesz pusztító az egyén számára, mint korábban volt.
„A fiatalabb női kohorszokban (…) a nők – az előző válások szocializációs tapasztalatai
nyomán – már fölkészültebben nézhetnek szembe az özvegységgel, mint idősebb
társaik, s talán azért is képesebbek a férj halála ellenére is talpon maradni,
mert egyéniségüket nagyobb valószínűséggel munkájuk formálja” (Kearl 1989, 485).
Ez azonban sokkal inkább a jövőre vonatkozó extrapoláció, mint a jelen valóságának
leírása. Ma Nagy-Britanniában az idős özvegyek többsége a társadalmi halál folyamatának
előrehaladott fázisában van; sok ezren magukra hagyatva éldegélnek otthonukban
vagy az idősek számára létrehozott bürokratikus intézmények valamelyikében tapasztalják
meg a szociális depriváció keserveit.
Az
elmúlt száz év során tehát jelentős mértékben megváltozott a nők társadalmi
halálának jellege, mégpedig legalább részben a nem- és korspecifikus mortalitásban
bekövetkezett változások eredményeképp. A XIX. században a nők rituális részvétele
a társadalmi halálban felnőtt életük ismétlődő eleme volt, és hosszabb időszakokra
számottevően korlátozta társadalmi aktivitásuk terét, különösen a középosztálybeli
nőkét. A kor társadalmi életében való teljes értékű részvételük folyamatos korlátozása
mégsem volt egyértelműen negatív, hiszen a családi környezetben és a család
tágabb értelemben vett viszonyrendszerében komoly szerep jutott a nőknek. A
nők részvételének a társadalmi halálfolyamat rituáléjában személyes és szociális
jelentőséget is tulajdonítottak: az élők és a holtak közötti kapcsolat fenntartóinak
tekintették őket.
Századunkban
a biológiai halál jóval kevésbé egyenletesen ritkítja az egyes korcsoportokat;
előre megjósolható módon leginkább az időskorúaknál következik be. Így aztán
a hosszan tartó rituális gyász jelensége lényegében kiveszett. Ez nagy általánosságban
lehetővé tette, hogy a nők viszonylag késői életkorig tolják ki halálfolyamatuk
kezdetét. Ugyanakkor a nőknek a férfiaktól való gazdasági és társadalmi függése
még mindig sokakat kárhoztat arra, hogy életükből jó néhány évet a társadalmi
halál szekvenciájának modern változatában töltsenek el. XIX. századi társaiktól
eltérően korunk nőinek társadalmi elszigetelődése nem terjed ki felnőtt éveik
nagyobbik részére, hanem a hanyatló öregkor utolsó évtizedeire koncentrálódik.
Valójában a nők a várható élettartam századunkban tapasztalt növekedésével nyert
éveik jó részét fokozódó elszigeteltségben töltik, társadalmi haláluk felé tartva.
Mai világunkban azonban ehhez a folyamathoz már nem tartozik semmiféle aktív
felelősség vagy feladat, és nincs is tágabb értelemben vett jelentősége. Ma
már nem más, mint az a periódus, melyben az idős nők saját elmúlásukat várják.
A társadalmi halál és
a fiatalok
A
biológiai halált – ha bekövetkezte előre várható és látható – nagy valószínűséggel
megelőzi a társadalmi halál stációinak bejárása. Társadalmunkban tehát, ott,
ahol a halál szabályos, „normális” folyamata a népesség egy jól körülhatárolható
rétegében lassan halad előre a maga útján, a társadalmi halál elhúzódó folyamata
már jó korán elkezdődhet. Ám a halál nem mindig így köszönt be. A baleseti halál
például hirtelen és váratlan, vagyis természeténél fogva nem megjósolható, és
éppen ezért nem is lehet előre készülni rá. Más halálesetek olyan ritkák és
any-nyira nem illeszthetők be a hétköznapi elvárások keretei közé, hogy az események
részeseinek rendkívül nagy erőfeszítésükbe kerül, hogy a biológiai elmúlás folyamatához
alkalmazkodni képes szociális folyamatot konstruáljanak. Társadalmunkban az
efféle problémák fölmerülése leginkább a gyermekek halála esetén valószínű.
A
XIX. században a csecsemőhalandóság mértéke mindvégig állandóan nagy volt, ennek
következtében a gyerekeknek és a felnőtteknek is készen kellett lenniük arra,
hogy szembenézzenek az idő előtt kopogtató halállal. A kor ifjúsági irodalma
azzal segített fölkészülni erre, hogy fikciós formában újra és újra bemutatta
fiatalok halálát, és instruálta olvasóit, hogyan viszonyuljanak a halálhoz a
való világban (Walvin 1986). Ugyanilyen fontos volt az a tényező, hogy a gyermekek
halála rendszerint otthon következett be. Ennek következményeképpen a többi
gyerek lényegében ugyanazzal a módszerrel tanulta meg, hogyan birkózhat meg
mások halálával (s közvetve majd sajátjával), mellyel a ház körüli hétköznapibb
teendőket is elsajátította: megfigyelte a család mindennapos tevékenységét és
részt vett abban. Minthogy a gyermekkori halálesetek túlnyomó többségének oka
fertőző betegség volt, a betegek fizikai állapota igen gyorsan romlott. Mindazonáltal
azt, hogy a gyermek társadalmi halála is bekövetkezzék, sikerült megakadályozni
– a családi élet megszokott részét jelentő rituális aktusoknak megfelelően,
melyek azon a feltevésen alapultak, hogy a családi kötelék a síron túl is megmarad.
Tévedés
lenne azt a következtetést levonni, hogy a gyermekhalál gyakorisága vagy a halál
utáni élet bizonyossága miatt a halált a fiatalok félelem, a hátramaradó felnőttek
pedig a veszteségből adódó fájdalom nélkül fogadták volna (Jalland–Hooper 1986).
Mindenesetre az ilyen halálesetekre számítani is, fölkészülni is lehetett a
XIX. századi Nagy-Britanniában; szervezetten, a közösségi élet ismétlődő ritmusának
részeként következtek be (Walvin 1986). A csecsemőhalandóság mértékében azóta
tapasztalt szembetűnő visszaesés átformálta a szülők gyermekeikkel kapcsolatos
kilátásait, aminek eredményeként viszont mind a szülőket, mind a gyerekeket
fölkészületlenül éri egy bekövetkező haláleset. A fiatalok halála miatti félelmet
és szorongást, melyet a Viktória-korban közösségi normák szabályoztak és társadalmilag
kanalizáltak, napjainkban egy olyan társadalom tapasztalja meg, mely még nem
alakított ki az új demográfiai helyzethez igazodni képes társadalmi halálfolyamatot.
Ma
Nagy-Britanniában – ha figyelmen kívül hagyjuk a halvaszületéseket és az újszülöttkori
halálozást – a gyermekkorban bekövetkező halálesetek leggyakoribb oka baleset
(Foster–Smith 1987). Az ilyen halálesetek váratlanok, mégpedig nem csupán abban
az értelemben, hogy minden egyes haláleset „figyelmeztetés nélkül” következik
be, hanem abban is, hogy a szülők szemében a gyermekkor nem olyan időszak, amikor
a halál bekövetkeztének valami valószínűsége lenne. Emiatt a szülők első reakciója
gyakran hitetlenkedés, valamint sokk, harag és kétségbeesés. Akit ilyen csapás
ér, az egyfelől azért omlik össze, mert a gyermekkel kapcsolatos tervek, elképzelések,
az egész jövőkép egy pillanat alatt semmivé foszlik, másfelől pedig azért, mert
a halál utáni, majdani újratalálkozást biztosító túlvilági léttel kapcsolatos
várakozások vagy teljesen hiányoznak, vagy sokkal kevesebb meggyőződéssel hisznek
bennük az emberek, mint korábban. A gyermekkori halálos kimenetelű balesetek
túlnyomó többségében a gyászolóknak sem a gyermek halála előtt, sem az után
nem adatik meg, hogy végigjárhassák az elveszített gyermek társadalmi halálának
szekvenciális szakaszait, melyek során alkalmazkodhatnának a fájdalomhoz és
annak a személyes világnak az összeomlásához, mely világban oly fontos szerepe
volt a gyermeknek (uo.).
Napjainkban
a szülőknek nem állnak rendelkezésükre a társadalmi viselkedés és az ahhoz társuló
képzetek olyan bevett formái, melyek átsegítenék őket az események traumáján.
Ezen események centrális szereplője, lebonyolítója a gyermek balesetét, illetve
halálát követően fölbukkanó orvosi bürokrácia. Az ismerősök és barátok, sőt
még a családi kör tagjai is többnyire azzal reagálnak, hogy nyilvánvaló módon
kerülik a témát, és emellett vissza is fogják a gyászolókkal való kapcsolattartást
(Gorer 1965; Foster–Smith 1987). A gyermek halálának következtében a szülők
társadalmi aktivitása valószínűleg csökken, mégpedig oly módon, mely bár kevésbé
formalizált, mégis emlékeztet a gyászoló Viktória-korabeli anyák számára előírt
korlátozásokra. Vagyis gyermekük hirtelen halála esetén a szülők – kísérőjelenségként
– valószínűleg átélik a társadalmi halálfolyamat valamilyen változatát.
Azonban
modern világunkban ennek a folyamatnak nincsen tágabb értelemben vett jelképes
vagy társadalmi jelentősége. A szülők már nem azért vannak rituálisan elszigetelve
az élőktől, hogy a nemrég elhunyt emlékét életben tartsák vagy hogy kapcsolatban
maradjanak vele. Ehelyett inkább azért maradnak magukra, hogy felejtsenek és
felkészüljenek arra, hogyan tegyék túl magukat a veszteségen (Foster–Smith 1987).
Akárcsak az igen előrehaladott korban lévők társadalmi elszigeteltsége, az övéké
sem fejez ki mást, mint azt, hogy társadalmunkban aki csak tud, akit nem érint
közvetlenül, az mind menekül a halál közelségétől (Kearl 1989). Mindennek az
a következménye, hogy a társas környezet támogatását nélkülöző, fölkészületlen
szülők reagálása gyászukra és az azt követő váratlan társadalmi elszigeteltségre
többnyire a zavarodottság, melyet – ráadásba – a személyes veszteség pusztító
fájdalma kísér.
Amikor
a gyerek balesetben hal meg, a szülők fájdalma nem kis részt abból fakad, hogy
úgy érzik, nem kaptak elég időt, hogy gyermekükkel – még életében – megfelelően
rendezzék a kapcsolatukat (Foster–Smith 1987). A rákos megbetegedések esetében
azonban (ma Nagy-Britanniában a fiatalkorúak halálozási statisztikáiban ez a
második leggyakoribb ok) elegendő idő áll rendelkezésre az átálláshoz. A rák
okozta halál gyermekkorban viszonylag lassú folyamat végén következik be. Ebből
a szempontból tehát ez a fajta halál az időskori szekvenciával állítható párhuzamba
– s a párhuzamot az is erősíti, hogy a betegség előrehaladtával a halál felé
tartó gyerek egyre inkább úgy fest és úgy viselkedik, mint az öregek (Bluebond-Langner
1978).
Csakhogy
a gyermekek esetében a halál eljövetelének társadalmi kontextusa alapvetően
különböző. Különböző, mert az idősektől vagy az előző század gyermekeitől eltérően
az ő haláluk nem olyan esemény, amire számítana az ember. Ennek eredménye az,
hogy bár a rákos gyermekeknek, szüleiknek és a többi közeli rokonnak van ideje
arra, hogy együtt találják meg a közelgő halál elfogadásának módját, reakciójuk
mégis általában a halál közelségének makacs tagadása, még jóval azután is, hogy
az orvosi prognózis ítélete egyértelművé válik. Ilyen körülmények között a klinikai
halált nem a halál közeledtének felismeréséből következő viselkedésváltozás
kíséri, hanem annak kollektív eljátszása, hogy a megszokott társadalmi élet
nem változott.
Az
efféle kollektív tettetés napjainkban nem csupán a gyerekek halála esetén fordul
elő. Idősebb személyek esetében azonban valószínű, hogy az ilyen tettetés idővel
átadja helyét annak a realista fölismerésnek, hogy a halál már igen közel van
(Glaser–Strauss 1965; Field 1989). Ez a sokszor tapasztalható végső „nyitottság”
elsősorban azokkal az idősekkel kapcsolatban megengedett, akikről jó okkal feltételezhető,
hogy meg fognak halni. A gyermekekre viszont úgy tekint társadalmunk, mint akiknek
jövője mindennél előbbre való, mint akiket ennek a jövőnek a rekvizitumaihoz
igazodva kell gondozni, óvni, oktatni – s ha szükséges: gyógyítani (Bluebond-Langner
1978; Field 1989). A felnőttek megszokott viselkedése a gyerekekkel tehát –
az idősekkel való viselkedésükkel szöges ellentétben (Sudnow 1967) – megszámlálhatatlanul
sok mindenben (és többnyire észrevétlen módon) kötődik a gyerek jövőjéhez. Így
aztán, amikor egy gyógyíthatatlan betegség a gyereket jövőjét-vesztett személlyé
formálja át, a legtöbb szülő csak rendkívüli erőfeszítés árán tudja eldönteni,
mit mondjon és mit tegyen.
Az
egyik amerikai kórházban leukémiában haldokló gyermekekről írott megindító könyvében
Bluebond-Langner (1978) rámutat arra, hogy ennek a dilemmának a „normál”, szabványos
feloldása az, hogy a gyermekkel nem közölnek bizonyos releváns információkat,
és nem hajlandóak nyíltan beszélni vele halálának lehetőségéről. A gyerekek
hamar felismerik, ha a felnőttek ezeket a kérdéseket elhallgatják előlük, és
válaszul úgy tesznek, mintha nem tudnák, miről van szó. A kórházi személyzet
és a szülők által kezdeményezett kollektív tettetés célja annak a látszatnak
a fönntartása, hogy minden rendben van. A felnőttek szándéka ezzel az, hogy
afelől biztosítsák a gyereket: pillanatnyi rossz egészségi állapota s annak
ellenére, hogy az őt körülvevő többi gyerek közül egyesek időnként meghalnak,
ő igazából fel fog épülni.
Bluebond-Langner
részletesen leírja, milyen kicizellált megoldások segítségével tartják fent
a szülők ezt az illúziót a gyerekekkel való kommunikációban. Emellett azonban
azt is hangsúlyozza, hogy az eljárás óhatatlanul gyönge, ingatag alapokon áll,
és szüntelenül fenyeget az illúzió lerombolásának veszélye, mivel végül mindenki
– magukat a gyerekeket is beleértve – felismeri, hová vezet a biológiai hanyatlás
folyamata. Mindemellett, noha a normalitás kollektív eljátszását azzal legitimálják,
hogy az a gyermek érdekében történik, egyértelműen inkább megnehezíti a dolgukat,
hiszen olyan helyzetet teremt, melyben a halál közeledtének légkörét valószínűleg
a köntörfalazás, a kertelés és a bizalmatlanság uralja.
A
fiatalok halála társadalmunkban sajátos problémákat okoz, még olyan helyzetekben
is, amikor a halál folyamata lassú és a folyamat végkimenetelét minden érintett
előre fölismeri. Ennek mögöttes oka az, hogy mára – mivel a csecsemőhalálozás
gyakorisága figyelemre méltóan alacsony szintre esett vissza – teljesen eltűntek
a fiatalok halálára összpontosító, társadalmi szervezettségű folyamatok, melyek
egy magas gyermekhalandósággal jellemezhető társadalomban helyénvalóak voltak,
s támogatást és kompenzációt biztosítottak valamennyi érintett számára. Napjaink
társadalmában magától értetődővé lett, hogy a halál bekövetkezte egyértelműen
az öregekhez kötődik, és ezért elképzelhetetlen, hogy a fiatalok halála a mindennapok
eseményeinek normális tartozéka legyen.
Az
ifjú életek egy kis hányada esetében a biológiai halál mégis kétségbeejtően
korán elérkezik. Az ilyen haláleset közeledtekor reagálásunk általában olyan,
mintha a társadalmi halál folyamatának fordítottját konstruálnánk, vagyis ahelyett,
hogy elindítanánk a társadalmi kötelékek felszámolódását megelőlegző folyamatot,
azon igyekszünk, hogy a betegség sújtotta gyermekben megteremtsük a megszakítatlan,
folytatólagos szociális jelenlét érzését. A gyermek kedvéért, de a magunk kedvéért
is megpróbálunk úgy tenni, mintha a fölfoghatatlan nem is történhetnék meg,
és igyekszünk a gyermeket magunkkal csábítani egy olyan talmi világba, ahol
a gyerekek sohasem halnak meg. Így próbáljuk mindaddig késleltetni a gyermek
társadalmi halálát, amíg aztán már lehetetlenné válik a további tettetés és
tagadás.
Záró megjegyzések
Megpróbáltam
amellett érvelni, hogy a „társadalmi halál” fogalma segíthet abban, hogy egy
sor fontos, a társadalomban széles körben elterjedt jelenségre magyarázatot
leljünk. Az emberek halállal és haldoklással kapcsolatos viselkedésében bekövetkezett
összetett történelmi változások feltárásának céljából kétfajta szisztematikus
összevetést alkalmaztam. Egyfelől a biológiai halál demográfiai trendjeinek
alakulását vetettem egybe a társadalmi halál kirajzolódó profiljaival. Másfelől
pedig a mai, illetve a Viktória-kori Nagy-Britanniát hasonlítottam össze: milyen
ma, és milyen volt akkor a biológiai és társadalmi halál jellege.
A
társadalmi halálfolyamat jellegében egy évszázad alatt beállt változásokat az
idézte elő, hogy az emberek a társadalomspecifikus mortalitásban, a halál bekövetkeztének
társadalmi közegében, illetve a halál klinikai kezelésének jellegében létrejött
változásokra a közösségi kultúrának megfelelően reagáltak. A társadalmi meghalás
szekvenciájának XIX. századi menete ahhoz igazodva alakult ki, hogy segítsen
megbirkózni a gyermekhalandóság ijesztően magas arányával; azzal, hogy a továbbélők
is csak viszonylag rövid élettartamra számíthattak; illetve azzal, hogy a fertőző
betegségek gyors és váratlan haláleseteket eredményeztek. A Viktória-korabeli
társadalomban a meghalás kívül esett az orvostudomány által ellenőrizni tudott
területen, és a halál az esetek elsöprő többségében családi környezetben következett
be. Ennek a társadalomnak gyakorlatilag minden egyes tagja életének legkorábbi
éveitől ismerős volt a halállal, és rendszeresen részt is vett a társadalmi
halál különböző intenzitású folyamataiban. Azonban a Viktória-kori háztartásban
betöltött alárendelt szerepüknél fogva elsősorban a nőkre hárult azon gyászrítusok
végrehajtása, melyek révén a családtagok gyakran rövid evilági élete a síron
túl folytatódhatott.
A
modern társadalmaknak sikerült igen nagy mértékben megregulázniuk a biológiai
halált. Ennek bekövetkezte általában megbecsülhetővé vált, s amikor sor kerül
rá, többnyire szervezett bürokratikus keretek között következik be. Az így előállt
helyzet egyik előre nem látott következménye az lett, hogy hiába a biológiai
halál fölötti növekvő kontrollunk, mindezt semmivé teszik a társadalmi halál
trendjeiben bekövetkezett változások. A XIX. századtól eltérően, amikor is a
nőkre kiszabott rituális tevékenység lényege a vártnál korábban megszakadó életek
„továbbéltetése” volt, napjainkban a meghalás társadalmi folyamatai révén a
biológiai terminust jóval megelőzően véget érhet az emberek társadalmi létezése,
mintegy megelőlegezve biológiai elmúlásukat. Vagyis ami a társadalmi létezést
mint a biológiai léttől eltérő funkciót illeti, a Viktória-kor és a mi korunk
közötti különbség semmi esetre sem oly jelentős, miként azt a mortalitási adatokban
bekövetkezett változások alapján gondolhatnánk. Társadalmunkban ugyanis egyfelől
kevés olyan formája lelhető fel annak a hitnek (s a hozzá tartozó viselkedésnek),
hogy biológiai halálunk után tovább élhetünk másokban, másfelől pedig azoknak
az éveknek a jó részét, melyeket biológiai létezésünk meghosszabbítására e század
során kiharcoltunk, valószínűleg a társadalmi halállal közel határos állapotban
töltjük – s ez a nőket még inkább fenyegeti, mint a férfiakat.
A
gyermekek halála körül kialakuló helyzet sem annyira egyértelműen „fejlődés”,
mint ahogy azt a halálozási arányok imponáló mértékű javulása sugallani látszik.
Éppen ez módosította ugyanis a gyermekek halálának megélése köré kiépíthető
kontextust, és rombolta szét azt a hiedelemrendszert a hozzá kötődő közösségi
magatartásformákkal együtt, melynek/melyeknek révén a múltban megbirkóztak a
gyermekek halálával. Napjaink társadalmában, amikor a szülők okkal számíthatnak
arra, hogy mindegyik gyermekük megéri a felnőttkort, a fiatalok társadalmi halálára
felkészülés folyamata elcsökevényesedett. Az a minden érintett szereplő által
vállalt szerepjátszás lépett a helyébe, mely nem eredményez mást, mint hogy
kiélezetten juttassa kifejezésre a valamennyiüket nyomasztó érzelmi és kommunikációs
nehézségeket.
Polyák Béla fordítása
„Social death in Britain”. In David Clark (szerk.): The Sociology of Death. Blackwell, 1993. Ez a tanulmány egy John Ernsttel közösen írott cikkünk rövidített és javított változata. Közös írásunk „The changing profile of social death” címmel jelent meg a European Journal of Sociologyban (1991, 172–196. oldal). Köszönöm a szerkesztőségnek, hogy hozzájárult ahhoz, hogy az új változatot megjelentethessem.
IRODALOM
Anderson, M. 1985: „The emergence of the modern life cycle in Britain”. Social History, 10. szám, 69–87. oldal.
Bluebond-Langner, M. 1978: The Private Worlds of Dying Children. Princeton University Press.
Clark, D. 1982: Between Pulpit and Pew: Folk Religion in a North Yorkshire Fishing Village. Cambridge University Press.
Clegg, F. 1988: Decisions in a Time of Grief. University of Hull, kéziratban.
CSO – Central Statistical Office. 1989: Annual Abstract of Statistics, HMSO.
Falkingham, J. 1989: „Dependency and ageing in Britain: a re-examination of the evidence”. Journal of Social Policy (18), 2. szám, 211–233. oldal.
Field, D. 1989: Nursing the Dying. Tavistock–Routledge.
Foster, S. – Smith, O. 1987: Brief Lives. Arlington Books.
Fulton, R. –- Fulton, J. 1971: „A psychological aspect of terminal care: anticipatory grief’”. Omega, 2. szám, 91–100. oldal.
Glaser, B.G. – Strauss, A.L. 1965: Awareness of Dying. Aldine.
Glaser, B.G. – Strauss, A.L. 1968: Time for Dying. Aldine.
Goody, J. 1962: Death, Property and the Ancestors. Tavistock.
Gorer, G. 1965: Death, Grief and Mourning in Contemporary Britain. The Cresset Press.
Halsey, A.H. (szerk.) 1988: British Social Trends Since 1900. Macmillan.
Hockey, J. 1985: „Cultural and social interpretations of »dying« and »death« in a residential home for elderly people in the North-East of England”. Curare (8), 1. szám, 35–43. oldal.
Hockey, J. 1990: Experiences of Death: An Anthropological Account. Edinburgh University Press.
Hughes, B. – Wilkin, D. 1987: „Physical care and quality of life in residential homes”. Ageing and Society, 7. szám, 399–425. oldal.
Hunt, A. 1978: The Elderly at Home: A Study of People Aged 65 and Over Living in the Community in 1976. HMSO.
Jalland, P. – Hooper, J. (szerk.) 1986: Women from Birth to Death: The Female Life Cycle 1830–1914. The Harvester Press.
Kearl, M.C. 1989: Endings: A Sociology of Death and Dying. Oxford University Press.
Kuykendall, J. 1989: „Death of a child: the worst kept secret around”. In L. Sherr (szerk.): Death, Dying and Bereavement. Blackwell.
Mitchell, B.R. 1989: European Historical Statistics 1750–1975. Cambridge University Press.
Morley, J. 1971: Death, Heaven and the Victorians. University of Pittsburgh Press.
Mulkay, M. – Ernst, J.: „The changing profile of social death”. European Journal of Sociology, 1991 (32), 172–196. oldal.
OPCS – Office of Population Censuses and Surveys. HMSO, 1985 és 1989.
Rees, W.D. 1971: „The hallucinations of widowhood”. British Medical Journal, 4. szám, 37–41. oldal.
Sudnow, D. 1967: Passing On: The Social Organization of Dying. Prentice-Hall.
Turner, B.S. 1983: Religion and Social Theory: A Materialist Perspective. Heinemann.
Turner, B.S. 1984: Medical Knowledge and Social Power. Sage.
Walvin, J. 1986: „Dying and mourning: the English case”. In Consequences of Mortality Trends and Differentials. New York, United Nations.
Walter, T. 1990: Funerals: And How to Improve Them. Hodder and Stoughton.
Williams, R. 1990: A Protestant Legacy: Attitudes to Death and Illness among Older Aberdonians. Clarendon Press.