Philip J. Davis – Reuben Hersh
Retorika és matematika
Ha
igaz, hogy a retorika a meggyőzés művészete, akkor úgy tűnhet, a matematika
ennek épp az ellentéte. Mindezt nem azért szokás így gondolni, mert a matematika
nem meggyőző, hanem inkább azért, mert láthatólag nincs szüksége semmilyen művészetre
ahhoz, hogy sikerüljön számára a meggyőzés. Minden a tartalomtól függ. A forma
részéről elégséges, ha hagyja, hogy a tartalom önmagáért beszéljen.
Eukleidésznél
csak az „általános fogalmak” (az „axiómák” vagy „posztulátumok”) egyszerű kinyilvánításait
találjuk, amelyeket egy szigorú és könyörtelen „tétel–bizonyítás–tétel–bizonyítás”
láncolat követ. Valóban, a középiskolai geometria-anyagban, amelynek oktatása
során Eukleidészt sokmillió iskolásba beleverték, a „bizonyítás” nem volt több,
mint egy formális séma, amelyben a két egymás mellett álló oszlop, az „állításoké”
a bal oldalon, az „érveké” pedig a jobbon, kérlelhetetlenül elvezetett az „adottól”
a „bizonyítandóhoz”, azaz a hipotézisektől a konklúzióhoz.
A
definíciókból és az axiómákból a tétel elkerülhetetlenül következik. Bárki,
aki megérti annak kinyilvánítását, el fogja fogadni az igazságát; az egyetértés
hiánya ugyanis azt jelentené, hogy az illető inkompetensnek nyilvánítja
magát az osztály és a tanár előtt.
Közismert,
hogy a „matematikai bizonyosság” kifejezés a bizonyosságnak azt a fokát jelöli,
amelyre más területek legfeljebb csak törekedhetnek. Ennélfogva egy tudomány
fejlettségi szintjét annak alapján kezdték megítélni, hogy az milyen mértékben
matematizált. Az első helyen a csillagászat, a mechanika és az elméleti fizika
többi ága áll. A biológiai tudományok közül a genetika a nyerő, mivel tételei
és számításai vannak. Az úgynevezett társadalomtudományok közül a közgazdaságtan
az, amelyik a leginkább matematizált, s amely művelőinek a legjobb munkapiacot,
valamint a Nobel-díj elnyerésének lehetőségét kínálja.
Egy
tárgyterület számára a matematizáció jelenti az egyetlen lehetséges módját annak,
hogy az illető terület a tudomány rangjára emelkedjen. A matematizálás formalizációt
jelent, a tárgyterület axiomatikus felépítését, s ezáltal – a feltevés szerint
– a retorika rontásától való megtisztítását. Megtisztítást ama – jogászokra
jellemző – fogásoktól, melyeket leginkább azok használnak, akik nem hagyják,
hogy a tények és a logika önmagukért beszéljenek. Azok szemében, akik szembeszállva
e dogmával, azt kívánják hangsúlyozni, hogy a retorika az összes emberi törekvés
szükségszerű és érvényes aspektusa, a matematika sárkányként jelenik meg, melyet
el kell pusztítani.
Jelen
cikknek mármost az a szándéka, hogy gyengítse a matematizálás iránti ilyetén
igényeket. „Gyengítésről” beszélünk, nem „elvetésről” vagy „lerombolásról”,
hiszen mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy a matematizálásra vonatkozó
igények nem ok nélkül merülnek fel. Ezek érvényessége azonban korlátozott. A
matematikai elméletekre éppoly szkepszissel kell tekintenünk, mint a „hétköznapi
nyelven” megfogalmazottakra.
A
mi célunk annak megmutatása, hogy a matematika valójában nem is az ellentéte
a retorikának. Inkább arról van szó, hogy a retorika néha matematizált, a matematika
pedig néha retorikus lehet. Az első feladatunk az lesz, hogy kimutassuk (ami
egyébként már általánosan elfogadott nézet): a matematika nyelve, a matematika
díszítményei a különféle célok megvalósítása során s különösen az úgynevezett
viselkedéstudományok területén retorikai eszközként használatosak. A második
s egyben nagyobb feladatunk annak megmutatása, hogy a matematika gyakorlatában
hivatásos matematikusok között a tisztán formális vagy logikai elvárások mellett
folyamatos és nélkülözhetetlen szerepet játszanak az érvelés és meggyőzés retorikus
módozatai.
A matematika mint
retorika
Általánosan
elfogadott az a nézet, hogy a matematikának két ága van: a tiszta és az alkalmazott
matematika. Mi szeretnénk megmutatni, hogy három ága van: a tiszta matematika, az
alkalmazott matematika, valamint a retorikus matematika.
A tiszta matematikához tartozik a számelmélet,
a geometria, az algebra vagy az analízis. Ez az, amit a matematikusok saját
kedvükre vagy egymás örömére művelnek. Ha elégedettek azzal a móddal, amely
révén valamire megoldást találnak, gyakran azt mondják, hogy az illető meglátás
elegáns vagy mély. Mit jelentenek ezek a szavak? Nos, a „mély” azt jelenti:
bonyolult, nem nyilvánvaló, valami, ami számos, a felszín alatt húzódó
réteg feltárására vár. Az „elegáns” jelentése pedig: meglepő, váratlan, valamely
szellemes eszköz vagy éleselméjű ötlet révén viszonylag kevés munkával jelentős
eredményekre vezető.
Második kategóriánk – az alkalmazott matematika
– az a tudomány, amelyet a matematikusok a célból művelnek, hogy megoldják a
társadalom által kitűzött bizonyos feladatokat. Ilyen feladat az időjárás számszerű
előrejelzése, az elektromosizzó-gyártás statisztikai minőségellenőrzése vagy
egy Szaturnuszra induló rakéta röppályájának megtervezése. Napjainkban a feladatok
megfogalmazója és finanszírozója egyre inkább a hadsereg, s e feladatok közé
tartozik a felkészülés az élet idő előtti megszűnésére e bolygón.
Végül létezik retorikai matematika. Mit is takar
ez a kifejezés? Ez az a fajta matematika, amely se nem tiszta, se nem alkalmazott.
Nem tiszta, mivel e területen egyetlen matematikailag értékelhető eredmény sem
születik, egyetlen új matematikai ötletet sem vetnek fel, egyetlen matematikai
problémát sem oldanak meg; s nem is alkalmazott, mivel itt nincs szó semmilyen,
a való világra vonatkozó következményről. A retorikai matematikából – eltekintve
a publikációktól, a beszámolóktól és a támogatási javaslatoktól – semmilyen
praktikus eredmény nem származik. A „retorikai” szó több dolgot jelent. Sértő,
pejoratív jelentéseinek egyike szerint: üres szócséplést vagy harsány ködösítést.
A matematika lehet retorikus a szónak ebben az értelmében. Az ilyet retorikai
matematikának nevezzük.
Felállíthat például egy nemzetközi konfliktust
szemléltető „matematikai modellt”. Lehet, hogy a modell csupán axiómák egy sora:
axiomatikus modell. Lehet továbbá stratégiák valamely együttese az ezekhez rendelt
eredmény-mátrixszal: egy játékelméleti modell. De éppígy lehet „állapotváltozóknak”
valamilyen együttese is, melynek révén részletesen meghatározzák a nemzetközi
katonapolitikai helyzetet néhány olyan egyenlettel együtt, amelyek összefüggést
teremtenek az állapotváltozók mai és holnapi értékei között. Táplálja be ezt
a számítógépébe, s máris egy szimulációs modellt kapott.
Igazából nem érdekes, milyen módon jár el. Megtervezheti,
közzéteheti, kiigazíthatja a modelljét (vagy kidobhatja, s kezdheti újra a semmiből),
újratervezheti, újra közzéteheti azt.
Miért nem alkalmazott matematika
az ilyen tevékenység? Az alkalmazott matematikáról alkotott szokásos elképzelés,
amellyel számos tankönyv első oldalán találkozhatunk, három fázisra bontja az
alkalmazott matematikus munkáját, amely sematikusan ábrázolható egy nyíl-diagramon
(1. ábra). A felső szint az elmélet; az alsó a fizikai realitás.
A való világ problémáinak matematikai tanulmányozása (megkülönböztetve a tiszta
matematikában felmerülő problémáktól) matematikai modellalkotással kezdődik.
Mindez nem jelent mást, mint hogy a fizikailag releváns mennyiségeket matematikai
– rendszerint numerikus, néha azonban nem numerikus: például geometriai vagy
logikai – változókkal helyettesítik, és a fizikai tapasztalat alapján megállapítják
az e változók között fennálló relációkat – többnyire algebrai és differenciálegyenleteket,
illetve egyenlőtlenségeket. A második lépés, a matematikai elemzés fázisa, bizonyos
esetekben lehet az egyenlet megoldása, egy explicit képlet kialakítása valamely
változóra, például a hőmérsékletre, a népesség nagyságára, vagy egy bolygó helyzetére.
Más esetekben előfordulhat, hogy nem adható explicit megoldás. Bizonyos közelítő
vagy kvalitatív következtetésekhez azonban matematikai okoskodással lehet jutni;
például, hogy a bolygó a Naptól számítva egy bizonyos távolságon belül marad;
hogy a lakosság száma előbb gyors növekedésnek indul, majd egyensúlyba kerül,
s egy adott határértékhez közelít; vagy hogy a hőmérséklet szabályos és monoton
összefüggést mutat a közeg diffuzivitásával.
A szigorú matematikai érvelésen kívül a második
lépés ad hoc egyszerűsítéseket is magában foglalhat; például bizonyos változók
konstansokkal való helyettesítését vagy néhány „mellékes” terminus kiküszöbölését
az egyenletekből. E lépéseket néha fizikai megfontolások igazolhatják; máskor
ezek csupán olyan kísérletképpeni próbálkozások, melyeknek érvényessége a végeredmények
fényében döntendő el. A második lépéshez rendszerint számítógépes kalkuláció
is tartozik. Egy számítógépes program elkészítéséhez, mely a valós világ valamely
problémájának elemzésére szolgál, előzőleg be kell vezetni a kérdéses probléma
modellálására alkalmas változókat és relációkat. A számítógépes kalkuláció néha
olyan munkamegtakarító eszköz lehet, amely a gondolkodást és az emberi elemzést
helyettesíti. Többnyire azonban egy bizonyos mértékű gondolkodásnak meg kell
előznie a kalkulációt, ha nem akarjuk, hogy ez utóbbi ilyen vagy olyan formában
céltalanná és haszontalanná váljon.
A harmadik lépés – a matematikai vagy számítási
eredményeknek a valós világ terminusaiban történő értelmezése – különféle formákat
ölthet. Az értelmezés lehet predikció, amely szerint a vizsgált rendszer egy
adott módon fog viselkedni. Lehet magyarázat, amely azt mutatja meg, hogy bizonyos
okok előidézhetnek (vagy nem idézhetnek elő) bizonyos hatásokat. Az egész modelláló
és elemző eljárásnak az értéke mindenesetre egészen addig meghatározatlan marad,
amíg az értelmezést – a harmadik lépés végeredményét – megfigyelés vagy kísérlet
útján, a valós világ adatainak fényében le nem ellenőrzik. Egy modell alkalmassága
vagy érvényessége mindenekelőtt az első lépésben megfogalmazott feltételezések
inherens ésszerűségétől vagy plauzibilitásától függ; másodsorban a modell hajlékonyságától,
attól, hogy a második lépésben elvégezhetőek-e olyan matematikai műveletek,
amelyek valamelyest újszerű és érdekes következményekhez vezetnek; végül pedig,
a harmadik lépésben, az eredmények illeszkedési fokától, attól, hogy milyen
mértékben igazodnak az elméleti eredmények a valós világ adataihoz.
E „Tanuljunk könnyen, gyorsan…” típusú tudományos
módszertan kritériumokat próbál adni, melyek alapján megítélhetőek azok az igények,
amelyek valamely tárgyterületen a matematika alkalmazására irányulnak. A háromlépcsős
paradigma konvencionális, s talán valamelyest leegyszerűsítő. Lehetséges, hogy
a kutatás bármely konkrét szakasza a három közül csak az egyik lépésre korlátozódik,
vagy hogy a három lépés egymás után többször is megismétlődik, ahogyan egy modellt
annak kidolgozói fokozatosan finomítanak és korrigálnak. Továbbá, esetenként
előfordulhat, hogy nem lehetséges vagy nem célszerű egyértelműen elhatárolni
az egymást követő lépéseket.
Mindezt figyelembe véve vannak bizonyos kritériumok,
melyek alapján a matematikus eldönti, vajon a matematika „alkalmazása” valódi
vagy látszólagos:
– Igazolja-e a valós világban mutatkozó probléma
mélysége a matematikai modell komplexitását?
– Vannak-e olyan valódi matematikai érvek
vagy nem-triviális számítások, melyekhez szükség van a javasolt matematikai
modell eszköztárára?
– Meghatározhatóak-e értelmesen és a kellő
szabatossággal az egyenletekben szereplő együtthatók és paraméterek?
– Ellenőrizhetőek-e a következtetések a valós
világ adatainak fényében? Van-e valamilyen nem-nyilvánvaló következménye az
elemzésnek?
A matematikai módszerek bevezetését a közgazdaságtanba,
pszichológiába, valamint az úgynevezett viselkedéstudományok egyéb ágaiba mindig
heves viták kísérték. A matematizálás ellenzőinek jó okaik lehettek az ellenállásra.
Érveik erejét azonban jelentős mértékben csökkentené, ha felmerülne annak a
gyanúja, hogy nem értették meg a kifogásolt matematikai módszereket. Ezért fontos
világosan leszögezni, hogy a viselkedéstudományok matematikájával kapcsolatos
szkepticizmus sokkalta erősebb a hivatásos matematikusok, mint a nem matematikai
jellegű viselkedéstudományok művelői körében.
E
szkepticizmust nyomtatásban ritkán szokás megfogalmazni. Szemben a filozófusokkal
és az irodalomtudósokkal, a matematikusok nem igazán kedvelik a vitát. Nincsenek
hozzászokva s rendszerint inkább csöndben maradnak, csak hogy elkerüljék. (Nevezetes
példa erre az az eset, amikor Gauss titokban tartotta a nem euklideszi geometriára
vonatkozó felfedezését, mivel félt a „boeociánusok”1 zúgolódásától.)
Létezik
egy további indok, amiért mi, matematikusok, ritkán fogalmazzuk meg nyomtatásban
a viselkedéstudományok matematikájára vonatkozó szkepticizmusunkat: tisztában
vagyunk azzal a ténnyel, hogy bizonyos esetekben haszonnal járhat a matematika
efféle alkalmazása. Ezért nem ítélhetjük el annak minden formáját. A gyakorlatban
meddő vállalkozás lenne a búzát és a pelyvát elválasztani egymástól. Következésképpen
semmit sem mondunk. Annak az embernek a háta mögött azonban, aki a matematikai
pszichodinamikáról beszél, értetlenkedő pillantást vetünk egymásra, és megvonjuk
a vállunkat.
Az
a tudat, hogy a matematikusok is osztják e véleményt, talán erősíteni fogja
az elszántságot mindazokban, akik tagadni kívánják a retorikai matematika létezését.
Ha tanácsra vagy bátorításra lenne szükségük egy hivatásos matematikus részéről,
nem kell messzebbre menniük saját egyetemük matematika tanszékénél. Keressék
csak meg az általuk elérhető legjobb matematikust! Mindegy, hogy az illető személy
tiszta vagy alkalmazott matematikával foglalkozik-e; a lényeg, hogy a matematikával
szemben magas szintű elvárásai legyenek.
A
retorikai matematikáról alkotott negatív meghatározásunkat újrafogalmazhatjuk
pozitív terminusokban. A retorikai matematika az akadémikus szellemi csatározások
egy formája. Mindenekelőtt szorosan összefügg azzal a magas presztízzsel, amelyet
a XX. századi Észak-Amerika kölcsönzött a matematikának. A retorikai matematika
látszólag olyan, mint az alkalmazott matematika. Mindazonáltal könnyű őket megkülönböztetni
egymástól. Az alkalmazott matematika előbb vagy utóbb valamilyen kísérlethez
vagy méréshez vezet. Az alkalmazott matematika művelése vagy a kezdet kezdetén
vagy legvégül visszavezet a modellálni kívánt jelenséghez. A retorikai matematika
gyakran elvileg is alkalmatlan rá, hogy összevessék a valósággal. Lehetséges
például, hogy a modell olyan numerikus paramétereket tartalmaz, amelyeket nyilvánvalóan
lehetetlen megmérni (példa erre egy nemzetközi konfliktus modellje, amelynek
együtthatói a nagyhatalmak „agresszivitásának” mértékével egyenlőek).
Szórakoztató
példával állt elő Neal Koblitz „Mathematics as Propaganda” című tanulmányában.
Idézetei a jelentős tekintélynek örvendő Samuel Huntington Political Order
in Changing Societies című, a fejlődő országok problémáinak témakörében
meghatározó jellegű munkájából származnak. A könyv 55. oldalán három egyenlőtlenség
található, amelyek néhány társadalmi és politikai fogalmat hoznak egymással
összefüggésbe:

Miként azt Koblitz is megjegyzi, „Huntington egyszer sem érzi szükségesnek, hogy tájékoztassa olvasóját, vajon milyen értelemben nevezhetők a fenti összefüggések egyenleteknek. Kétséges, hogy az (a) – (g) terminusok bármelyike is mérhető mennyiségre vonatkozna és egy adott numerikus értékkel rendelkezne. Mik a szóban forgó mértékegységek? Vajon Huntington egyetértene-e velünk, ha a kilenc jegyű algebra technikáival műveleteket végeznénk ezeken az egyenleteken? Ha igen, akkor például az alábbi következtetésre juthatnánk
a = bc = bde = bdfg,
azaz »a társadalmi mobilizáció egyenlő a gazdasági fejlődésnek, a mobilitási lehetőségeknek, a politikai intézményrendszer fejlettségének, valamint a politikai labilitásnak a szorzatával!«” (Korbitz 1981, 55).
Retorika a matematikában
A
retorikus matematikáról most áttérünk a matematikai retorikára. Szeretnénk szemügyre
venni néhány matematikai megnyilatkozást, illetve írásművet (matematikusok szóbeli
vagy írásbeli megnyilvánulásait, amikor matematikusként a munkájukat végzik),
és megnézni, hogy milyen retorikai aspektusokat tudunk azonosítani ezekben.
Ha
a retorika szokásos definícióját tartjuk szem előtt, mely szerint az olyan természetes
diskurzus, amelynek célja a meggyőzés, akkor a retorika a matematikában nem
lenne más, mint a meggyőzésünk szolgálatába állított köznyelv – valamilyen matematikáról
szóló állítás érvényességére vonatkozóan. Mi az, ami mellett alkalmasint retorikai
érveket hoznánk fel? Bizonyára szívesen érvelnénk a matematika hasznossága mellett
annak különféle alkalmazásaiban. A matematika filozófiája szintén retorikai
argumentáció révén épül fel. A matematikai igazság azonban – visszalépve
egy szinttel az igazságról folyó eszmecserétől magához az igazsághoz – az általános
vélekedés szerint olyan eszközök segítségével állapítható meg, amelyek a retorikának
épp az ellentétét jelentik. Az osztályteremben, a tankönyvben és egy sor filozófiai
írásműben egyaránt hangoztatott tézis szerint a matematikai igazság megállapítására
egyetlenegy érvelési mód áll rendelkezésre, amelynek lényege, hogy a hipotézistől
a konklúzióig olyan apró logikai lépések sorozatán keresztül jutunk el, amelyek
mindegyike elvileg mechanikusan végrehajtható. T.O. Sloane a következőket írja
(„Rhetoric”, in Encyclopaedia Britannica): „Minden megnyilatkozás, eltekintve
talán a matematikai képlettől, egy adott közönség adott helyen és időben történő
befolyásolására irányul.” A matematikai kijelentések, úgy tűnik, kivételt jelentenek
e szabály alól. A Sloane professzor szavai mögött érezhető enyhe kétely azonban
jelentős mértékben növelhető. A matematikai bizonyításnak megvannak a maga retorikai
indítékai és a maga retorikai elemei.
Tegyük
fel, hogy belehallgat egy egyetemi matematikaórába, amely elég magas színvonalú
ahhoz, hogy a tanár komoly súlyt helyezzen a matematikai bizonyításra. Képzeljük
el, hogy pont egy ilyen bizonyítás kellős közepén kapcsolódik be az előadás
menetébe. Elméletileg éppen azoknak az apró logikai átalakításoknak a bemutatását
kellene hallania, amelyek könyörtelenül elvezetnek a hipotézistől a konklúzióig.
Az ön által hallottak egy része valóban egy efféle litánia lesz. Bizonyos azonban,
hogy közbevetőleg más megfogalmazások is elhangzanak: „Könnyű belátni, hogy...”
– „Egy nyilvánvaló általánosítás segítségével...” – „Egy hosszú, de elemi számítás,
melynek végrehajtását a hallgatókra bízom, igazolni fogja, hogy...”
Ezek
a fordulatok nem képeznek bizonyítást: ez a bizonyítás szolgálatába állított
retorika. A matematikus- és informatikus-hallgatók körében nemrég kézről kézre
járt egy mókás kivonat, mely a bizonyítást helyettesítő retorikai eszközöket
tartalmazott. Felidézünk néhány sort e munkából, amelyet egyébként Dana Angluin
állított össze a Yale Egyetem Informatikai Tanszékén.
Hogyan bizonyítsunk?
Bizonyítás példa segítségével:
A szerző csak az n = 2 esetet vizsgálja meg, s azt állítja, hogy az tartalmazza a teljes bizonyításhoz szükséges megfontolások nagy részét.
Bizonyítás megfélemlítés révén:
„Triviális.”
Bizonyítás kiemelkedő tekintélyre hivatkozva:
„A liftben összefutottam Karppal és azt állította...”
Bizonyítás egy nehézkes jelölésrendszer segítségével:
A legjobb, ha legalább négy ábécét és további speciális szimbólumokat alkalmazunk.
És így tovább egészen a huszonnegyedik kategóriáig.
Felhozható
az az ellenvetés, hogy az összes ilyen retorikai hókuszpókusz, az intuícióra,
különféle képekre, metaérvekre, a cáfoló evidenciák hiányára, még meg nem jelent
cikkek eredményeire való hivatkozás, csak az előadó vagy a szerző pongyolaságát
tanúsítja. A matematikai irodalomban megjelenő minden egyes tétel mögött valahol
ott kell állnia a hipotézistől a konklúzióig elvezető, abszolút világosan felfogható,
a terület szaktekintélyei által hitelesített, a kezdők által is igazolható s
az egész matematikus közösség által elfogadott logikai átalakítások sorozatának.
E benyomás abszolút mértékben téves. Ennek ellenére általánosan elfogadott mindazok
körében, akiknek nem a matematika a hivatása. A matematikus-hallgatók néha egészen
addig a fejükben hordozzák ezt a képet, amíg maguk is el nem mélyednek valamely
kutatásban; ilyenkor rendszerint hirtelen és váratlan megdöbbenéssel veszik
tudomásul, hogy a matematika valódi világa távolról sem hasonlít az ideálisra.
A
matematika valódi világában egy matematikai cikk két dolgot mutat meg. Egyrészt
tanúsítja, hogy a szerzőnek sikerült meggyőznie magát is és baráti körét is
bizonyos „eredmények” igazságáról, másrészt bemutatja azoknak az evidenciáknak
egy részét, amelyeken a fenti meggyőződés nyugszik.
Részeket közöl, nem mindent,
mivel bizonyos „rutinszámításokat” nem tartanak érdemesnek kinyomtatni. Az olvasótól
rendszerint elvárják, hogy önmaga számára felidézze ezeket. Sokkal fontosabb,
hogy bizonyos „heurisztikus” okfejtéseket, beleértve talán a vizsgálódás megkezdését
előmozdító legfőbb megfontolásokat, a publikálás szempontjából „lényegtelennek”
vagy „irrelevánsnak” szoktak tartani. E háttérben meghúzódó, közzé nem tett
motívumok ismerete szükséges feltétele annak, hogy valaki a cikk értő olvasójának
számítson.
De
hogyan sajátítjuk el ezt a hátteret? Majdnem mindig élőszóban, a megcélzott
közönség valamely másik tagjától, egy, az adott konkrét kutatási területre korábban
már bevezetett másik személytől.
Mit
jelent továbbá egy matematikus esetében, hogy meggyőződött bizonyos eredmények
igazságáról? Más szóval, miben áll a gyakorló matematikus által ilyenként elismert
matematikai bizonyítás? Bármilyen zavaró és meghökkentő, az igazság az, hogy
semmilyen explicit válasz nem adható e kérdésekre. A formális logika felől
nézve mindegyik bizonyítás tökéletlen. Hogyan döntjük el, hogy e tökéletlen
bizonyítások közül melyek helytelenek s melyek helyesek a szónak abban az értelmében,
hogy azok a képzett szakemberek számára meggyőzőek és elfogadhatóak?
Ez
csak a kérdéses matematikai elmélet elsajátítása révén válaszolható meg. A válaszhoz
hozzátartozik, hogy meg tudjunk különböztetni egymástól egy komolyabb nehézséget
és egy rutinérvelést. Elképzelhető, hogy egy matematikus, aki az algebrai számelmélet
terén elismert szakembernek számít, képtelen megkülönböztetni a helyes és helytelen
bizonyítást a nem standard analízis területén.
Csak
annyi biztos, hogy, mondjuk, az algebrai számelmélet képzett szakemberének tudnia kell:
egy érvelésben melyek azok a kritikus pontok, ahova a szkepszisnek összpontosulnia
kell; melyek egy érvben a „kényes” pontok, szemben a rutinszerűekkel; melyek
azok a plauzibilisnek tűnő érvek, melyekről közismert, hogy hamisak.
Egy
matematikai kutatási beszámolót (illetve egy kézikönyvet vagy egy értekezést)
soha nem teljes logikai részletességgel írnak meg. Ha ezt tennék, senki sem
akarná, illetve senki nem is tudná elolvasni. Logikai szempontból való teljessége
a szöveget semmivel sem tenné érthetőbbé; inkább érthetetlenebbé válna, kivéve
talán a számítógépek számára. (A számítógép szempontjára alább még visszatérünk.)
Ha
nem a formállogikai értelemben vett teljesség, akkor mi biztosítja a matematikai
bizonyítások helyességét a tényleges gyakorlatban? Nos, ott van(nak) például
a bíráló(k), aki(k)nek a jóváhagyása szükséges feltétele a publikálásnak. Vajon
e bírák az összes érv minden logikai részletét kiegészítik és ellenőrzik? Egyáltalán
nem. Elvégre elfoglalt emberek, s az elbírálás a szakma szolgálatában ingyenesen
történik, ráadásként az összes egyéb teendőik mellett. Nehéz lenne bármilyen
világos képet alkotni a bírák tényleges működéséről, hiszen e tevékenység privát
és félig anonim (a bíráló kilétét csak a szerkesztők ismerik). Biztos, hogy
óriási a változatosság közöttük. Vannak olyanok, akik minden sort elolvasnak
s minden számítást ellenőriznek; egyetlen olyan cikket sem hajlandók elbírálni,
amely nem ellenőrizhető számukra ily módon. Az a benyomásunk, hogy a matematikai
folyóiratokban publikált cikkeknek csak egy csekély százaléka részesül ilyen
elbírálásban.
Valaminek
az efféle pontos ellenőrzésére csak egy másik olyan matematikus lenne hajlandó
és képes, akinek az érdeklődése és képzettsége nagyon hasonló a szerzőéhez.
Az ilyen bíráló valószínűleg pozitív előítéletekkel viszonyulna a hozzá benyújtott
cikkhez, s így annak az egész matematikus közösséget érintő jelentőségéről,
illetve fontosságáról nem feltétlenül nyújtana megbízható ítéletet. A szerző
speciális érdeklődését kevésbé osztó kritikus talán objektívebbnek bizonyulna,
ám feltehetően kevésbé alapos az olvasás tekintetében. Egy ismert amerikai matematikus,
aki valószínűségszámítással foglalkozik, egy alkalommal a következőképpen jellemezte
a bírálat folyamatát: „Megkeresed az érvelés leggyengébb részét, alaposan átvizsgálod,
s ha az helyes, akkor úgy veszed, hogy valószínűleg az egész dolog rendben van.”
Kétségtelen,
hogy más tényezők is befolyásolják a bíráló ítéletét. „Illeszkednek-e”, indokoltnak
tűnnek-e a módszerek és eredmények a bíráló az adott területről kialakított
képének, általános kontextusának tükrében? Elfogadott, megbízhatónak ismert
szerzőről van-e szó, vagy egy ismeretlenről, illetve – ami még rosszabb – egy
olyanról, akiből közismerten hiányzik az eredetiség, és hajlamos hibázni?
Mit
jelent az, ha egy cikk megjelenik nyomtatásban? Erre nem lehet teljes biztonsággal
válaszolni. Az is kérdéses, hogy megértette bárki is – a szerzőn kívül – a cikk
tartalmát. Valamennyit segíthet, ha első kézből ismerjük az illető újság szerkesztői
és bírálati elveit. Egy szerkesztő ezzel kapcsolatban így nyilatkozott: „Alkalmasan
megválasztva a bírálót, bármely konkrét cikk számára biztosíthatom a pozitív
vagy negatív megítélést.”
Ha
egy cikket egyszer publikáltak, úgy tűnhet, ki van téve az egész matematikus
közösség alapos kritikájának. Ez távolról sincs így. A publikált matematikai
cikkek többsége igen kevés olvasót vonz, s eltekintve a szerzőktől s talán a
szerzők egyetemi tanítványaitól, néhány hónapon belül mindenki el is felejti
őket.
Persze
vannak széles körben olvasott, befolyásos cikkek. A „széles körben olvasott”-at
viszonylagosan kell érteni; a legtöbb matematikai szakterületen az aktív
gyakorló tudósoknak (a kutatási beszámolók szerzőinek) a száma csak néhány száz
fő. Egy befolyásos cikk eredményeit egy-kétszáz ember elolvassa, valamint bemutatják
őket a szemináriumokon az egész országban s mindenütt a világon. Azokra a hallgatókra,
illetve matematikusokra, akik egy ilyen cikkben komolyabb hibát képesek felfedezni,
különdíj, jutalom vár. Ösztönző van arra is, hogy az olvasók a cikk eredményeihez
kiterjesztéseket, általánosításokat, továbbá más eredményekkel való kapcsolatokat
találjanak.
Ha
egy matematikai eredmény széles körű figyelmet vált ki és kiállja a folyamatos
vizsgálat és elemzés próbáját, akkor bekerül a matematika megbízhatónak és ellenőrzöttnek
mondható részébe.
Garantált-e
ez esetben annak bizonyossága? Természetesen nem. Eukleidész geometriája kétezer
éven keresztül volt intenzív kutatás tárgya, mégis komoly logikai hiányosságokat
tartalmazott, melyeket először csak az 1880-as években mutattak ki. Hogyan is
lehetnénk valaha is biztosak abban, hogy nem vagyunk hasonlóan vakok érvelésünk
valamely hiányosságával szemben?
Márpedig
– válaszolhatná valaki – igenis biztosak lehetünk benne! Pusztán vennünk kellene
a fáradságot, akármilyen kellemetlen is, hogy matematikai bizonyításainkat (ügyelve
arra, hogy azok csak olyan logikai lépésekből álljanak, amelyeknek feltételei
beépíthetőek egy számítógépes programba) egy alkalmas programozási nyelvre átírjuk,
s ily módon gépileg igazolhatóvá tegyük.
Az
ötletet tulajdonképpen már kipróbálták. A legkomolyabb ilyen irányú erőfeszítéseket
a holland matematikus, N.G. de Bruijn és kollégái tették az 1970-es években.
Kidolgoztak egy speciális számítógépes nyelvet, az AUTOMATH-ot s az ahhoz kapcsolódó
Automath-programot. Céljuk az volt, hogy automatizálják a matematikai bizonyítások
helyességének ellenőrzési folyamatát. A lázas kísérletezés évei után az Automath-programmal
gyakorlatilag felhagytak. Mindez többféle módon magyarázható:
1. Egy rendes bizonyítási anyag formalizált megfelelőjét bonyolult leírni és nagyon hosszúra nyúlhat.
2. Még ha nagy mennyiségben rendelkezésre állnának is e fordítások az Automath-ra, hogyan lenne igazolható ezek helyessége, az, hogy maga az Automath-program helyes, hogy a gépi programot kifogástalanul írták meg, s hogy az hibátlanul futott?
3. A matematikusokat és informatikusokat nem igazán érdekli az efféle vállalkozás.
Az
Automath-megközelítés egy megvalósíthatatlan álmot jelent. A századfordulón
még vélhették úgy, hogy bizonyításnak azt nevezzük, ami teljesen mechanikus
módon igazolható. Ma, amikor sokkal átfogóbb mechanizációra van lehetőség, megfordult
a dolog, és úgy hallani, a számítógépes feldolgozhatóság nem megkülönböztető
ismérve a helyes bizonyításnak. Ugyanakkor a matematikus közösség által bevett
gyakorlat alig változott, eltekintve attól, hogy munkájukban megnőtt a számítógép
szerepe.
E
„formalizmus” nehézségeit elemi szinten megragadhatjuk, ha egy pillantást vetünk
arra a kísérletre, mely egy nagyon egyszerű matematikai tétel teljes és
szigorú bizonyítását kívánja megadni. Egy teljesen zárt, formális bizonyítás
megadása a matematika mégoly apró problémájára is hihetetlenül bonyolult feladatnak
bizonyul. Az állítólag szigorú bizonyítások rendszerint olyan hézagokat tartalmaznak,
melyeket elfed az intuíció. Tekintsük az 1. táblázatban
bemutatott példát. E táblázat – némi módosítással – egy kitűnő egyetemi tankönyvből
származik. Ott arra szolgál, hogy az axiomatikus rendszerek működését szemléltesse,
előkészítendő a nem euklideszi geometria kifejtését. Összevethető a magasabb
szintű munkákban szereplő bizonyításokkal, mégis jóval kevésbé komplex, s az
egyes lépések sokkal részletesebben ki vannak fejtve. Az 1. táblázat három,
bizottságokra és azok tagjaira vonatkozó axiómát, továbbá egy tételt tartalmaz:
„Mindenki legalább két bizottságnak tagja.” E tétel valóban következik az axiómákból.
Mindez jól látható a 2. ábra diagramján. A példa célja azonban egy tökéletesen
szigorú bizonyítás megadása. E szigorúnak tekintett bizonyítás tíz lépésben
az 1. táblázat alsó felében található.
Anélkül,
hogy vitatnánk a konklúziót – miszerint az 1., 2. és 3. axiómából következik,
hogy mindenki legalább két bizottság tagja – vizsgáljuk meg azt az állítást,
hogy a „Bizonyítás” és „Q. E. D.” szimbólumok között elhelyezkedő írott anyag
egy bizonyítást alkot. Az elfogadható bizonyításnak nincs formális definíciója.
Az informális elképzelés szerint a bizonyítás egy egyértelmű és szigorúan formális
nyelven leírt mondatoknak olyan sorozata, amely az axiómáktól a megengedett
és formalizált logikai transzformációk segítségével a konklúzió felé halad.
Átolvasva
a bizonyítást, azt találjuk, hogy van egy lépés, melynek elfogadása a többinél
nagyobb nehézséget jelent. A hetedik lépésről van szó. Ezen a ponton megállunk,
s elménknek kemény munkára van szüksége, hogy továbbhaladhasson. Miért nem azonos
C és E? Fejtsük ki az érveket egy kicsit részletesebben. Azért
nem azonosak, mert r a (6.) sor szerint tagja E-nek, de az (5.)
sor szerint nem tagja C-nek; így a bizottságok azonosságának definíciója
értelmében C és E nem azonosak. E gondolatmenet megköveteli, hogy
világosan szem előtt tartsunk három tényt, majd pedig mentálisan belássuk, hogy
e helyzetből következik a nem-azonosság. Ezt a konklúziót abból a definícióból
vezettük le, mely egyébként csak az azonosságról szól. Elménkben ezért, ezzel
egyidejűleg, még néhány tényt fel kell idéznünk: mit jelent az azonosság, és
hogyan kaphatjuk meg belőle a nem-azonosságot. Hogy világossá tegye, miről is
van szó, a szerző fejtegetéseihez egy szimbolikus diagramot (2.
ábra) mellékel, mely – állítása szerint – nem igazán része a bizonyításnak.
A kép (amely nem része a „bizonyításnak”) biztosítja azt a meggyőződést és világosságot,
melyet az „igazi bizonyítás” nem ért el kielégítő mértékben. Mindez egy meglehetősen
különös helyzetet teremt számunkra: a bizonyítás nem meggyőző; ami ténylegesen
meggyőz, az nem a bizonyítás.
Az
ember–ember vagy ember–gép érintkezésben mindig problémát jelent annak igazolása,
hogy az, amiről valamit állítunk, tényleg olyan, mint amilyennek állítjuk. Például
kijelentjük, hogy két egész számot helyesen adtunk össze, vagy hogy ilyen és
ilyen adatokat megfelelő módon tápláltunk be a számítógépbe. Esetleg a számítógép
arról tájékoztat bennünket, hogy helyesen hajtotta végre valamelyik eljárást.
A közléstől az elfogadáshoz való átmenetnek végső soron logikán kívül eső kritériumok
alapján kell megtörténnie.
E
problémával állandóan szembe kell néznünk. A fenti bizonyítás „érv”-oszlopában
két rejtélyes szót találunk: az „elnevezés”-t és az „általánosítás”-t. Nincs
kifejtve, hogy a bizonyításban milyen értelemben használták az „elnevezés” és
az „általánosítás” terminusokat. Mármost, valóban, mindkettő bonyolult fogalom,
s a filozófusok egész könyveket szenteltek ezek kifejtésére. Ha egyszer fontos
szerepet játszanak a jelen kontextusban, hogyan igazoljuk, hogy az elnevezési
vagy az átalakítási eljárást megfelelően hajtottuk végre?
Tekintsük
az „általánosítás” terminust! Az első lépésben kiválasztottunk és megneveztünk
egy tetszőleges személyt. Lévén, hogy az illető egy tetszőleges személy, nincsen
közelebbről meghatározva, hogy pontosan kiről is van szó. A gondolatmenet lényege,
hogy ha valaki egy tetszőleges személlyel kapcsolatosan hoz fel érveket, s eközben
kizárólag azon vonásokat veszi figyelembe, amelyek éppúgy megvannak az adott
személyben, mint az összes többi emberben, akkor az illető levezetései az összes
személyre érvényesek lesznek (10. sor). Nem kell-e akkor – a bizonyítás részeként
– azt is igazolni, hogy csak az említett vonásokra támaszkodtunk a bizonyítás
során? Mik a formális kritériumai ennek? Az efféle kérdések felvetésével a bizonyítást
az igazolás mind mélyebb és mélyebb szintjei felé lehet kényszeríteni. Ami tehát
most az érv-oszlopban áll – az a puszta szó, hogy „általánosítás” –, egyszerű
retorika.
Valamelyest
különbözik az előbbitől a következő probléma. Tegyük fel, hogy felállítottunk
néhány absztrakt axiómát. Honnan tudjuk, hogy létezik olyan rendszer, amelyik
kielégíti ezeket az axiómákat? Ha nincs ilyen rendszer, akkor nem is igazán
beszélünk semmiről. Ha van, akkor azt ismeretessé tehetné számunkra a következő
megnyilatkozás: „Ilyen és ilyen definíciók mellett, így és így néz ki egy olyan
rendszer, amelyik kielégíti az 1–3. axiómákat.” Vajon ez esetben egyszerűen
rápillantanánk erre az állításra és elfogadnánk egy fejbólintással, avagy az
megköveteli annak formális igazolását, hogy a rendszer állítólagos modellje
valóban modell? Ezzel ismét az igazolás egy mélyebb szintjéhez jutottunk.
Mindeme
bonyodalmakra megoldást jelent, ha feladjuk a tökéletes szigorúság és teljes
formalizáció felesleges és haszontalan célkitűzését. Ehelyett inkább elismerjük,
hogy a matematika érvei egy emberi közönséghez szólnak, mely közönség rendelkezik
azokkal a háttérismeretekkel, amelyek képessé teszik az előadó vagy a szerző
intencióinak megértésére. Amikor a matematikai érvelésről azt állítottuk, hogy
az nem mechanikus vagy nem formális, akkor implicit módon azt is elmondtuk,
hogy ezzel szemben olyan közös jelentéseken alapuló emberi közlésforma, mely
jelentéseknek nem mindegyike fogalmazható meg verbálisan vagy formális keretben.
Befejezés
Következtetésünk
az, hogy a teljesen formalizált és szigorú matematika mítosza valóban mítosz.
A valóságban a matematika a társadalmi interakció egy formája, amelyben a „bizonyítás”
a szabályszerűnek és a nem szabályszerűnek, a számításoknak és az alkalmi magyarázatoknak,
a meggyőző érvelésnek, továbbá a fantáziának, az intuíciónak az elegye.
A
hozzáértő szakember tudja, hogy érvelésének melyek a sebezhető pontjai – melyek
azok az részek, amelyekben a közönség várhatóan kételkedni fog. Ezek azok a
részek, amelyeket gondosan részletez majd, ám a bizonyítás többi részét lerövidíti.
Ezt azonban nem a szerző lustasága okozza, ellenkezőleg: a túlságosan részletező
bizonyítás nehezebben emészthető, mint a túl rövid. A teljes matematikai bizonyítás
nem azt jelenti, hogy számítógépprogramot írunk. A teljes bizonyítás egyszerűen
kellőképpen részletes bizonyítást jelent – kellőképpen részleteset ahhoz, hogy
meggyőzzük a megcélzott közönséget, a szakemberek egy olyan csoportját, amelynek
tagjai a szerzővel összehasonlítható gondolkodásmóddal és képzettséggel rendelkeznek.
Ebből következően az eredményeink helyességébe vetett bizalmunk nem abszolút,
és természete sem különbözik alapvetően a mindennapi élet dolgaira vonatkozó
ítéleteinkbe vetett bizalmunktól.
Novák Zsolt fordítása
Irodalom
Berlinsk, David 1976: On Systems Analysis. Cambridge, MIT Press.
Bruijn, N.G. de 1980: „A Survey of the Project Automath”. In J.P. Seldin – J.R. Hindley (szerk.): Essay on Combinatory Logic, Lambda Calculus, and Formalism. New York, Academic Press.
Davis, Philip J. – Hersh, Reuben 1981: The Mathematical Experience. Cambridge, Birkhäuser.
Koblitz, Neal
1981: „Mathematics as Propaganda”. In Arthur Steen Lynn (szerk.): Mathematics
Tomorrow. New York, Springer-Verlag, 111–120. oldal.
Jegyzetek
1. Nehézkes felfogásúnak tartott törzs az ókori Görögországban. (A szerk.)

2. ábra:
Bizottsági tagság
1.
táblázat: Egyszerű
példa egy deduktív rendszerre
A példa a szerző
előzékenységének köszönhetően néhány változtatással Richard Y. Trudean The
Non Euclidian Revolution (Cambridge, Birkhäuser Boston, 1987) című könyvéből
származik.
Az alapfogalmak a „személy” és a „gyülekezet”.
Definíciók: „Bizottság”-nak nevezik egy vagy több személy gyülekezetét. A bizottságba tartozó személyt az illető bizottság „tagjának” nevezik. Két bizottság akkor azonos, ha az egyiknek minden tagja tagja a másiknak és megfordítva. Ha két bizottságnak nincsen közös tagja, akkor ezeket „diszjunkt” bizottságnak nevezik.
Axiómák:
Tétel: Minden személy legalább két bizottság tagja.
Bizonyítás:
| Állítás | Érv |
|
1. Legyen
p egy személy.
|
Hipotézis;
elnevezés.
|
|
2. p
valamely C bizottságnak tagja.
|
1. axióma;
elnevezés.
|
|
3. Legyen
D az a bizottság, amely
|
3. axióma;
elnevezés.
|
| C-hez képest diszjunkt. | |
|
4. Legyen
r D-nek egy tagja.
|
A „bizottság”
definíciója; elnevezés.
|
|
5. r
nem tagja C-nek.
|
A „diszjunkt”
definíciója.
|
|
6. Van
olyan E bizottság,
melynek tagja p és r. |
2. axióma;
elnevezés.
|
|
7. C
és E nem azonosak.
|
Az „azonos”
definíciója; 5 és 6.
|
|
8. p
tagja mind C-nek, mind E-nek.
|
2
és 6.
|
|
9. p
legalább két bizottság tagja.
|
7
és 8.
|
|
10. Így
minden személy legalább két
bizottságnak tagja. |
Általánosítás.
Q. E. D. |