Robert Castel

„Problematizáció” és történelemolvasat

     A problematizáció fogalma nem foglal el kimondottan központi helyet Michel Foucault munkásságában. Ennek ellenére azt kívánom bebizonyítani, hogy írásai módszertanának egyik jellemző sajátossága pontosan elemezhető e fogalom keretei között. Nem tartom magam ortodox „foucauldiánusnak”, így aztán elsősorban nem arra kívánok rávilágítani, hogy a problematizáció fogalma miképpen illeszthető be Foucault munkásságának rendszerébe, hanem inkább azt szeretném megvizsgálni, hogy miként hasznosítható a történelem a jelen vizsgálatában. Hogyan használta Foucault a történelmet, és miképpen lehet a történelmet arra felhasználni, hogy egy kortárs kérdést „problematizáljunk”? Előre kell bocsátanom, hogy nem a problematizáció dicshimnuszát akarom elzengeni, sőt, szeretném érzékeltetni, hogy a fogalom maga sem mentes a problémáktól, és, éppen ezért, jól példázza egyrészt Foucault a történelemhez való viszonyának nehézségeit, másrészt pedig azt, hogy általánosságban miként viszonyulnak a történelemhez az egyéb tudományágak olyan művelői, magamat is beleértve, akiknek a kutatásaiban a történelem fontos szerepet játszik; hiszen a problematizáció a történelem felhasználásának olyan módja, mellyel maguk a történészek nem szükségszerűen értenek egyet. Célom tehát az, hogy megvizsgáljam, vajon bír-e bármilyen létjogosultsággal a „jelen történelme” megalkotásának kísérlete, továbbá pedig az, hogy a történettudomány módszertani követelményeinek alkalmazásával rámutassak a kísérlet veszélyeire és korlátaira.


I. Problematizáció: egy problematikus fogalom

     A problematizáció fogalmának vizsgálódásunk kiindulópontjául szolgáló leírása, mely akár annak meghatározásaként is olvasható, egy olyan interjúból származik, melyet Foucault nem sokkal halála előtt adott: „A problematizáció nem egy korábban is meglévő tárgy reprezentációja, és nem is egy nem létező tárgy diszkurzus útján történő megteremtése. A problematizáció a diszkurzív és nem diszkurzív gyakorlat teljessége, amely az igazság és hamisság játékába emel egy létezőt, és ezáltal a tudat tárgyává teszi azt.”1
     
A problematizáció tehát a „tárgyiság” elemzése; ezt Foucault a L’Ordre du discours-ban még „pozitivitásnak” nevezi, s valami olyasmit ért rajta, ami nem öröktől fogva adott, de nem is kizárólag a diszkurzus hozza létre. A „diszkurzív és nem diszkurzív gyakorlat teljessége” az adminisztratív intézmények, szabályok és törvények összességét jelenti, és ebbe az építészet jellegzetességei éppen úgy beletartoznak, mint a tudomány, a filozófia és az erkölcs alapkérdései. A pszichiátria is egy ilyen típusú intézményrendszer; a tudományosságra való törekvés, intézményi keretek, szakképzett személyzet, szakmai mitológia, sajátos törvények és szabályok jellemzik. Egy ilyen típusú intézményrendszer önmagában tekintve nem igaz és nem is hamis, de egy adott pillanatban az igazságra és a hamisságra vonatkozó vita résztvevőjévé válhat, a vita során keletkező elméletek pedig elkerülhetetlenül gyakorlati következményekkel járnak. Így az igazságról és hamisságról folytatott vita maga is a befolyásolás, vagyis a kormányzás eszköze, ami azt jelenti, hogy hatással van arra, ahogyan az emberek viselkednek. Ahogy Foucault írja: „Én arra vagyok kíváncsi, hogy miképpen befolyásolják az emberek egymást és önmagukat igazságok létrehozásával. (Ismétlem, az igazság létrehozásán nem egy igaz kijelentés létrejöttét értem, hanem azoknak a kereteknek az intézményesítését, amelyek között az igazság és a hamisság gyakorlatilag válik szabályozhatóvá és relevánssá.) Röviden, azt szeretém, ha az igazság és a hamisság létrehozásának mikéntje kerülne a történelmi elemzés és politikai vita középpontjába.”2
     
Van valami, amiről feltétlenül szót kell ejtenünk az ilyen típusú intézményrendszerek történelmi problematizációjával kapcsolatban. A vizsgálódás kiindulópontját és irányultságát a jelen helyzet határozza meg, vagyis az, ahogy a kérdés napjainkban megfogalmazódik. A korábban már idézett, a Magazine littéraire-ből származó cikkben, Foucault a következőket mondja a problematizáció fogalmának ismertetése után: „a problémát először a jelenben vizsgálom, azután megpróbálom megrajzolni a genealógiáját, a genealógia pedig azt jelenti, hogy elemzésem a jelen helyzetből indul”. A Felügyelet és büntetésben, a börtönök történetétek vizsgálata során pedig így fogalmaz: „a jelen történelmét írom”.3 A „jelen történelmének” megírása azt jelenti, hogy egy probléma történetét abból a szempontból vizsgáljuk meg, ahogy az a jelenben látható. Szeretnék néhány megjegyzést tenni e nézőpont előnyeivel és buktatóival kapcsolatban. Kiindulási alapom az az általam is osztott meggyőződés, hogy a jelen a múltból örökölt elemek és a kortárs újítások egysége. Másként fogalmazva, a jelen magán viseli a múlt terhét, és az a feladata, hogy aktualizálja ezt a terhet, amire azért van szükség, hogy megérthessük annak jelenlegi vonatkozásait. Egy kortárs kérdést elemezni annyit jelent, hogy abból a történelmi perspektívából vizsgáljuk, amely a kérdés megjelenését eredményezte, megértésünket tehát a kérdés átalakulásainak folyamatára alapozzuk. A múlt nem ismétli önmagát a jelenben, de a jelen a múlt örökségét felhasználva játszódik le és újul meg.
     
Lássuk, milyen problémák származhatnak ennek a megközelítésnek a történelemírás „klasszikus” módszereihez és a történész eszköztárához való viszonyából? Legalább ötféle problémát kell megvizsgálnunk:

  1. Hogy is lehetne megírni a jelen történelmét, mikor az szükségszerűen egy olyan történelemolvasatot feltételez, amelynek napjainkban megfogalmazott kérdésekre kell alapozódnia, de anélkül, hogy korunk jellemző problémáit a múltba vetítené? A problémáknak ezt a fajta kivetítését néha „prezentizmusnak” szokás nevezni; ez az etnocentrizmus egy formája, azt jelenti, hogy olyan problémát keresünk a múltban, amely kizárólag, de legalábbis elsősorban saját korunkra jellemző. Rengeteg példát találhatunk a történelem efféle eltorzítására, s a történésznek bizony igencsak óvatosnak kell lennie, ha el akarja kerülni a törénelem modern érdekekre alapozott újraírásának veszélyét.
  2. Problematizációról beszélni annyit jelent, hogy a vizsgált jelenségnek van kezdete. A kérdés történetének rekonstrukciója tehát nem azt jelenti, hogy egyre tovább és tovább merészkedünk a múltba, vissza egészen a rómaiakig, az ókori Egyiptomig, vagy akár az özönvízig is. Minden problematizáció egy adott pillanatban tűnik fel. Miképpen datálható ez a megjelenés? Milyen alapon lehet megszakítani a múltba való visszatekintés folyamatát, mire alapozható az a meggyőződés, hogy a vizsgált kérdés a múltnak abban a bizonyos pillanatában fogalmazódik meg, és nem előbb?
         (Ez fordítva is így van, léteznek olyan valaha kulcsfontosságú kérdések, amelyek mára már elvesztették jelentőségüket; a Földnek a Teremtett Világ középpontjában elfoglalt helyéből eredő teológiai, filozófiai, politikai, tudományos és gyakorlati problémák például a kopernikuszi fordulat után többnyire feledésbe merültek.)
  3. Elfogadjuk, hogy egy problematizáció a múltban jelent meg, és nem ismétli önmagát. Átalakult, számottevő változásokon ment keresztül, de ezek úgy mentek végbe, hogy közben létezett valamiféle kontinuitás, ami garantálta, hogy végig ugyanarról a problematizációról beszélünk. Hogy lehet meghatározni, hogy az Ugyanaz és a Másik dialektikájában melyek a kulcsfontosságú transzformációk? Más szóval, milyen alapon beszélhetünk „korszakokról”? Köztudomású, hogy a múlt viszonylag homogén szakaszokra való felosztásának gyakorlata („középkor”, „reneszánsz” és így tovább) komoly problémát jelent a történészek számára. Problematizáció esetében ez a feladat még megterhelőbbé válik, hiszen elképzelhető, hogy a problematizáció egysége nem részeinek múltbéli egyidejűségében, hanem egy napjainkban feltett kérdéshez fűződő viszonyukban rejlik.
  4. Minden problematizáció legalábbis részben történeti adatokra és forrásokra támaszkodik. Ez annyit jelent, hogy a múlt egy darabjának „válogatott” adatait tartalmazza. Nyilvánvaló viszont, hogy nem rekonstruálhat egy korszakot sem a maga teljességében, annak teljes intézményrendszerével, egyéni és közösségi viszonylataival, és számtalan problémájával. Akkor viszont miképpen lehetne elérni, hogy a válogatás ne legyen sem önkényes, sem pedig felületes? Ez a kérdés annál is inkább égető, mivel gyakran előfordul, hogy az, amit a problematizáció keretein belülre „beválogatunk”, a szóban forgó történelmi korszak jellemző problémáihoz képest relatíve jelentéktelen. Például a börtönbüntetés formái a tizenhetedik században, vagy a gyónással kapcsolatos rítusok a keresztény lelkipásztorkodásban, melyek Foucault számára igen fontosak, megjelenésük és működésük idején nem nagyon kerültek a figyelem középpontjába.
  5. Az előbbi probléma jóval gyakorlatibb formát is ölthet: aki a problematizációt tanulmányozza, az nem történész, és lehetséges, hogy történészek egyáltalán nem foglalkoznak problematizációkkal.4 A nem-történész kívülálló esetleg lehet naiv, vagy autodidakta, hiszen a történettudomány nem olyasmi, ami csak úgy ráragad az emberre. Ez persze csak a megfelelő előképzettség kérdése, Foucault például nagyszerűen értett a levéltári források tanulmányozásához. De a nehézség ezzel nincs kiküszöbölve. A problematizációk ugyanis általában hosszabb periódusokat ölelnek fel. A vizsgálódásokat nem lehet kizárólag forrásokra, publikálatlan leletekre vagy történelmi „pletykákra” alapozni. Az igazság az, hogy a problematizáció általában a történészek munkáiból nő ki, de ezeket a műveket a történészektől eltérő módon olvassa. A problematizáció olyan történelmi beszámoló, amely különbözik attól, amit egy történész hozna létre, még akkor is, ha ugyanazokra a forrásokra támaszkodik, és ezek a források nemegyszer maguk is történészek művei. Akkor viszont miképpen lehetne azt elérni, hogy egy „igazi történész” egy ilyen olvasatot ne puszta találgatásnak, vagy, ami még rosszabb, egyszerű fikciónak tekintsen? Mi igazolja a történelmi források ilyen eltérő olvasatát, ha egyszer a források kezelésének mikéntjét meghatározza a történettudomány módszertana?

     Ha a problematizációnak nevezett megközelítés alaposságra törekszik, két, egymásnak látszólag ellentmondó elvet kell összehangolnia. Egyrészt ott van a történettudomány és a történészi szakma iránt érzett alázat kérdése. Senkinek sincs joga a történészek által tanulmányozott anyag „jobb” értelmezését megkísérelni, amíg nem dolgozott maga is elsődleges forrásokkal, és nem követte szigorúan a történettudomány módszertanának szabályrendszerét. Másrészt viszont, a problematizáció nyújtotta értelmezésnek a történész értelmezésétől eltérőnek kell lennie.
      Az ugyan elméletileg elképzelhető, hogy csak a történész munkájának megismétlésére kerül sor, ám a problematizáció által felvetett kérdéssorozatnak – a „jelen történelmére” vonatkozó kérdéseknek – önálló értelemmel kell bírnia. Foucault például nem a börtön vagy a bolondokháza történetét írta meg, hanem valami mást. Ha írása eltér is attól, amit egy történész írna – és ez így is van –, munkájának akkor is alaposnak és konzisztensnek kell lennie. Botorság lenne azt gondolni, hogy egy problematizáció a források teljes újjáértelmezéséhez vezethet. Ezért tehát a lehető legerősebb hangon kell feltennünk a kérdést: milyen alapon nyerhet bárki is a történészekétől eltérő olvasatot pusztán a történettudomány anyagára alapozva (beleértve ebbe a történészek írásait), ha nem elemezte maga a forrásokat, és ha nem tud többet (sőt gyakran még annyit sem) az adott korról, mint maguk a történészek?
      A fentiekben csak néhányat soroltunk fel azon kérdések közül, amelyeket a problematizáció és a történelem tudományos igényű követelményrendszerének viszonya vet fel. Vajon áthidalhatatlanok-e ezek az ellentétek? Könnyű lenne átsiklani felettük, mondván például, hogy a történészeket is befolyásolja a mindenkori helyzet vizsgálódásuk tárgyának kiválasztásában, vagy, hogy a történészek sem teremtik újra a múlt korszakainak teljességét, és igenis válogatni kényszerülnek a lehetséges történelmi források gyakorlatilag végtelen tömegéből. Ez így van. Csakhogy ezek a szinte mindenki által elfogadott közhelyek bizony nem elegendőek ahhoz, hogy félresöpörjék a problematizáció fogalma által felvetett nehézségeket.
      Először is, a jelennek a múlt olvasatára tett befolyásával kapcsolatban, a kérdések megfogalmazásának sorozatát nem lehet annyira leszűkíteni, hogy azt állíthassuk, egy kortárs probléma képes arra, hogy a történész figyelmét a múlt egy bizonyos aspektusára irányozza. A problematizációkban a jelen diagnosztizálása irányítja a múlt olvasatát, és arra késztet, hogy a történelmet a jelen megértésének fényében dekódolja. Foucault szerint például a Felügyelet és büntetés célkitűzése az volt, hogy megértse „a jelenlegi tudományos-bírósági együttes genealógiáját, amelyre a büntetés hatalma támaszkodik, amelytől önigazolást kap, amelyből szabályait meríti, amelyekre kiterjeszti hatását, s amellyel elfedi rendkívüliségét”.5 Hasonlóképpen A szexualitás történetében Foucault azt vizsgálja, hogy korunk társadalmában miért annyira hangsúlyos a szexről történő beszéd, és olyan kérdéssel fordul a történelem felé, amely korábban sohasem fogalmazódott meg, hiszen nagyon is kortárs kérdés.
      Másodszor, a problematizáció nem egyszerűen csak azt jelenti, hogy egy kérdést kiemelünk a múltbeli kontextusából. Igaz ugyan, hogy a történészek néha pontosan ezt teszik, de csak azért, hogy jobban megérthessék a múlt általuk vizsgálni kívánt időszakának folyamatait. Foucault ezzel a módszerrel keresi meg az általa vizsgált kortárs kérdés történelmi előzményeit. A fenti példához kapcsolódva tehát, igaz, hogy már a gyónás is a szex szavakká történő alakításának egy formája, amely a szerzetesrendekben jött létre, de a XVII. századra már általánossá vált a kereszténység körében. Ahogy Foucault fogalmaz: „A keresztény lelkipásztori szolgálat azt az alapvető feladatot tűzte ki célul maga elé, hogy mindent, ami a szexualitással kapcsolatos, »beledaráljon« a beszéd szakadatlanul őrlő malmába.”6
      Ez nem a gyónás történetének rekonstrukciója, és nem is a gyónás a XVII. századi társadalom aszketikus kultúrájában betöltött szerepének vagy jelentőségének vizsgálata. A gyónás technológiáinak elemzésével arra mutat rá, hogy ez fontos összetevője a modern hatalom gyakorlatának. A szerzetesrendek gyónási szokásai, és a gyónás a XVII. század során végbemenő „demokratizálódása” csak annyira kap teret a vizsgálódásban, amennyi ahhoz szükséges, hogy Foucault rámutathasson, hogyan vezetett ez a fajta történelmi gyakorlat a jelen viszonyainak kialakulásához. Úgy látszik, hogy alapvető, már-már ellentétszámba menő különbség feszül a „jelen történelmének” megírása és a történészek munkája között – ez még akkor is így van, ha a modern történettudománynak sikerült lemondania az abszolút történelmi objektivitás és a múlt totális újjáteremtésének mítoszáról.
     
A Foucault megközelítése és a történettudomány módszerei közti különbség legjobban egy Foucault és a történészek egy csoportja közötti vitát tartalmazó kötetben válik láthatóvá, mely gyakran süketek párbeszédének tűnik.7 Azt például, ahogy Foucault Bentham Panoptikumát felhasználja, nem lehet azon az alapon kifogásolni, hogy Foucault nem szentel kellő figyelmet annak, hogy mi is történt „valójában” a XIX. századi börtönökben. Foucault célja nem a börtönök „mindennapi valóságának” leírása, hanem egy a tér keretei közé zárt emberek viselkedését szabályozó programot kíván bemutatni, és a program jelentése nem pusztán abban merül ki, hogy „működött”-e vagy sem. Az, ahogy általában véve is elítélik Foucault elemzéseinek „absztrakt” jellegét, mondván, hogy nem arról szólnak, ami „valójában történt”, jól mutatja, mennyire félreértik őt. Ahogy Foucault fogalmaz: „Amikor »felügyelt társadalomról« beszélek, nem »fegyelmezett társadalomról« beszélek. Amikor a felügyeleti módszerek terjedéséről beszélek, nem azt kívánom bizonyítani, hogy »a franciák engedelmesek«.”8
     
Bármennyire hangsúlyosan támaszkodik is a történelemből merített bizonyítékok sorozatára, ez a fajta megközelítés nem mehet el odáig, hogy a történelmet saját kívánalmainak megfelelően alakítsa. Foucault először lefekteti a történettudomány módszertanának két alapvető követelményét (ezek elemzését meghagyom a történészeknek), mondván, hogy „valamennyi forrást alaposan át kell tekinteni” és „a vizsgálni kívánt kronológia minden aspektusának egyformán figyelmet kell szentelni”, majd, kicsit talán túlságosan is könynyedén, kivonja magát ezek hatása alól:
     
„Ezzel szemben mindazoknak, akik egy adott időpontban megjelenő problémát [Foucault kiemelése] kívánnak tanulmányozni, más szabályokat kell követniük: az anyagot a vizsgált probléma függvényében kell kiválasztaniuk, az elemzésnek azokra az elemekre kell koncentrálnia, melyektől elvárható a probléma megoldása, és olyan összefüggéseknek a feltárásra kell törekedniük, amelyek elősegítik ezt a megoldást. Nem kell kötelességnek érezniük, hogy mindent elmondjanak, és nem kell mindenáron megfelelniük a korszak válogatott szakértői által támasztott elvárásoknak sem.”9
     
Ez rendben is volna, de nem annyira az a kérdés, hogy „mindent el tudunk-e mondani” – amúgy is kétséges, hogy valóban ez lenne-e a történész feladata –, hanem inkább az, hogy mennyit fogunk elmondani. Más szóval, azzal, hogy lemondunk a totalitásra törekvés mítoszáról, még nem mentesülünk a források kiválogatását szabályozó kritériumok vizsgálata alól. Azért is rendkívül nehéz ez a feladat, mivel ezek a kritériumok nem a történettudomány módszertanának alapkövetelményeiből származnak.
     
A különböző módszertani beállítódások általános vizsgálatát tekintve ez egy elvont kérdés marad. Illusztrációképpen vizsgáljuk meg, hogy mi módon kezeli a történelmi forrásokat egy-egy konkrét problematizáció. Két példát fogok felhasználni, Foucault L’Histoire de la folie című könyvét, és egy saját munkámat, amelyben egy hosszabb történelmi perióduson keresztül vizsgálom a munkásosztály és a hátrányos helyzetű néposztályok instabil körülményeinek változásait, és ezen az alapon próbálom megérteni, hogy miért növekedett meg korunkban a társadalmi instabilitás tényezőinek száma (munkanélküliség, gyengülő szociális védőháló, fokozódó kirekesztettség és így tovább).


II. Történelem és problematizáció a L'Histoire de la folie-ban

     (1) A L’Histoire de la folie à l'âge classique vitathatatlanul sokat tett hozzá a pszichiátria történetére és társadalmi szerepére vonatkozó ismereteinkhez. Előtte és utána is megjelentek ugyan egyéb színvonalas, az elmebaj kezelésének történetével foglalkozó írások – ezek a művek azonban a pszichiátria tudományának fejlődését követik nyomon, vagy belülről (tehát a pszichiátriai tudás és intézményrendszer fejlődését, illetve a szakma képviselőinek a páciensekhez fűződő viszonyát vizsgálva), vagy pedig az erkölcsi, társadalmi és politikai rendszer változásainak nézőpontjából (ilyen Pinel híres esete, aki a francia forradalom hatására megszabadította láncaiktól az őrülteket). Foucault megközelítése szakít a korábbi gyakorlattal, ugyanakkor felhívja a figyelmet értékeire (a hatásosabb kezelésre való törekvés kétségtelenül egyike volt az elmebaj gyógyítását célzó orvosi gyakorlat fejlődését kiváltó hajtóerőknek). Ennek ellenére, egy intézményrendszer története nem feltétlenül a fejlődés története, nem a tudás gyarapításának, és nem is a különböző krízishelyzetekkel dacolva egyre érettebbé váló intézményi gyakorlat története. A változás zökkenőkkel jelzett folyamatában gyakran megmaradnak archaikusnak számító elemek. Így, annak ellenére, hogy addigra a szakma már túl volt három forradalmon – Pinel hatása, Freud befolyása, és a második világháborút követő korszak szociopszichiátriai mozgalma – a L’Histoire de la folie megírásának idején az elmebaj kezelésének legfőbb módja még mindig az elzárás volt. A szegregáció gyakorlatának ilyen alkalmazása nem a rég elfelejtett múlt egy darabjának idejétmúlt továbbélését jelenti. Jelen van még a legmodernebbnek tartott pszichiátriai intézetekben is, és folyamatosan befolyásolja a leghétköznapibb döntéseket, gátat vet a fejlődésnek, és néha még a legmerészebb újításokat is kivitelezhetetlenné teszi. Azzal, hogy egészen a középkori lepratelepekig visszamenőleg felfejti a pszichiátria hagyományának rétegeit, Foucault elemzése olyan értelmezési hálót teremt meg, amely képes felszínre hozni a napjaink gyakorlatát meghatározó rejtett mechanizmusokat. Lehet, hogy nem ez a pszichiátria egyetlen lehetséges története, de legalább ellenszerként használható az olyan típusú történelmi leírásokkal szemben, amelyek egyszerűen csak az elmeorvosi gyakorlatnak az érett tudományosság és a gyakorlati hatékonyság felé vezető útját kívánják visszafelé végigjárni. Ez az „episztemológiai fordulópont” a feltétele a jelen pontról pontra történő szinkronikus elemzését elkerülő racionalitás felfedezésének és elemzésének. Teljesen más utat jár ugyan be, de Foucault-nak az eltolás olyan szintjére sikerül eljutnia, amilyet Erving Goffman ért el Asylums című könyvében.10 Mindketten olyan irányba terelik a vizsgálatot, amely lehetővé teszi az intézményi gyakorlat és a szakmai ideológia összetevőinek egyesítését, az elmebetegség orvosi kezelését célzó terapeutikus igény fényében. Ez természetesen nem az elmebetegségként ismert gyakorlati és elméleti tünetegyüttes „totális” magyarázata, de véleményem szerint mindenképpen alapjaiban bővíti ki a tárgykörbe vágó objektív ismereteink halmazát.
     A „jelen történelme” tehát kettős visszapillantást tesz lehetővé a történelem számára. Megmutatja, hogy miképpen működik a kortársi gyakorlat, közben pedig feltárja az annak szerkezetét meghatározó hagyomány elemeit. Arra is rámutat, hogy az elmezavar kezelésének történeti gyökerei jóval a gyógyítás igényének megjelenése előttre nyúlnak vissza, s ezzel új megvilágításba helyezi annak egész fejlődési folyamatát. Igaz ugyan, hogy azok, akik az elmegyógyintézeteket létrehozták, szembefordultak az elzárás akkoriban uralkodó gyakorlatával (a XIX. század elején felháborítónak találták, hogy az elmebetegeket a bűnözőkkel együtt kezelték és ugyanazokba az intézetekbe zárták; ennek hatására ismerték fel, hogy „különleges”, terapeutikus célú „intézetek” felállítására van szükség), mégsem szakítottak az elzárás rendszerével, hanem átalakított formában ugyan, de megőrizték annak hagyományát. Esquirol szerint a „terapeutikus izolációra” azért volt szükség, hogy a beteget a család és társadalom kötelékéből kiszakítva „próbálják leszoktatni a delíriumról”.11 A betegek elszigetelése többé nem egyszerűen önkényes döntés, hanem már a kezelés feltétele.
      Az elzárás, amely valaha a lepratelepek, majd az hôpital général szerveződésének központi eleme volt, hirtelen megújul és átalakul. Meg kell felelnie a filantrópia és a lassan fejlődni kezdő orvostudomány elvárásainak. Az elzárás mindaddig differenciálatlan tere darabjaira hullik, megjelenik az elmegyógyintézet, a szegényház és a börtön. Az elszigetelés gyakorlata viszont mindhárom intézményre jellemző marad.
      Vajon származhatna-e ilyen típusú elemzés egy „igazi” történésztől is? Azzal, hogy ezt a kérdést feltesszük, máris behódolunk az elemzés akadémikus gyakorlatának. Az mindenesetre biztos, hogy Foucault-nak a problematizáció keretein belül sikerült elvégeznie ezt az elemzést – kiindulási alapja az, hogy érzékenyen rátapint a kortárs pszichiátria belső ellentmondásaira – és hogy ez a problematizáció gazdagon hozzájárult az elmebetegség kezelésének múltjáról és jelenéről való ismereteinkhez.(2) Ennek ellenére, találhatunk kivetnivalókat abban, ahogy Foucault a forrásait kezeli.
      A következőkben elsősorban a „nagy elzárás” témakörének vizsgálatára szorítkozom, amelynek közismerten nagy szerepe van a L’Histoire de la folie-ban. Foucault XIV. Lajos 1657-es „Párizs bel- és külvárosi szegényeinek és koldusainak elzárását szolgáló szegényápolda (hôpital général) felállításáról”12 szóló királyi rendeletét olyan alapító rendelkezésnek tekintette, amely újraéleszti a középkorban a leprások elzárására szolgáló zárt terek gyakorlatát, és amely a későbbiekben az Erving Goffman által „totális intézmények”-nek nevezett kereteken belül meghatározza majd a „problematikus populációk” ellenőrzés alatt tartásának mikéntjét. Foucault hôpital général-értelmezésével kapcsolatban három, az intézmény megalapításának időpontjára, az érintett populációra, és az ott alkalmazott szociális technikákra vonatkozó fenntartásunknak kell hangot adnunk.
      Itt van mindjárt a dátum: Medici Katalin már 1612-ben alapított egy hasonló típusú intézményt; az 1614-ben Lyonban megnyílt Hôpital Saint-Laurent „javíthatatlan koldusoknak” adott otthont, lakóit munkára és kötelező imára fogták. És ez csak Franciaország. Londonban 1554-ben alapították a Bridewellt, nem sokkal később létrejött Amszterdamban a Rasphuis, amelynek példáját nemsokára több mint tucatnyi holland város követte.13 Úgy látszik, mintha ez a sok szegényápolda mind önmagát megelőzve jelent volna meg. Vitathatatlan, hogy az intézmény 1657-ben, Párizsban, királyi rendelet értelmében jött létre, és a dolog jelentőségét az is fokozza, hogy 1662 után a királyi intézkedés „a királyság valamennyi városára és nagyvárosára” kiterjed, ennek ellenére az hôpital général nem feltétlenül kizárólag a királyi hatalom megnyilvánulása. Sőt, egy 1662-es rendelet pontosan arra kötelezte a városokat, hogy saját erejükből és saját forrásaikra támaszkodva hozzanak létre szegényápoldákat. Az Oltáriszentség Szövetsége elnevezésű, katolikusokból álló csoportosulás például tevékenyen részt vett az hôpital généralok felállításában, tehát nem állíthatjuk, hogy az államhatalom egyszerre csak a semmiből hozta létre ezeket.
      Nemcsak a szegényápoldák esetében figyelhető meg, hogy a központi hatalom teret enged a törvényhozás helyi rendszereinek. Ugyanez történt a XVI. században a városok működését szabályozó „törvénykezések” viszonylatában. Azokat a támogató jellegű újításokat, amelyeket a francia városok az 1530-as években a köz érdekében hoztak, egy 1566-os királyi rendelet országos szintre emelte. Hasonló folyamat figyelhető meg Flandriában is, ahol egy V. Károly által 1531-ben életre hívott rend vállalta magára a flamand és holland városok tevékenységének szabályozását és összehangolását.
      Látható tehát, hogy nincs hirtelen váltás az elzárás újonnan alkalmazott gyakorlata és a „szegények és koldusok” viselkedését korábban meghatározó szabályok között. A XVI. században a közszolgálat elemeit még főként városi alapon szerveződő kezdeményezések adják, a társadalom azzal a feltétellel hajlandó vállalni az erre rászoruló rétegek terhét, hogy azok alávetik magukat a városi közösség törvénykezésének.14 A városokban a támogatás rendszerét egyfajta lakóhelyre alapozott „összetartás” jellemezte, a közösség ezekkel az eszközökkel igyekezett magában tartani azokat az egyéneket, akiket a szegénység, munkanélküliség, betegség vagy fogyatékosság réme otthonuk elvesztésével fenyegetett. Foucault szerint a XVII. században az elzárás éppen ezzel ellenkező, elszigetelő szerepet tölt be; a koldusok és a közrendet veszélyeztetni látszó egyének elzárásával a társadalom megfosztja ezeket az egyéneket a hovatartozástól, és kiveti őket magából.
      Ez persze egy nagyon is vitatható értelmezés. Az hôpital général lakóit nem annyira elszigetelték a társadalomtól, inkább csak áthelyezték őket, tehát speciálisan meghatározott körülményeket biztosítottak számukra. Ezen felül, a kényszermunka és az ima olyan pedagógiai eszközöknek tekinthetők, amelyeknek célja az hôpital général lakóinak reszocializációja volt. Következésképpen az elzárás csak egy átmeneti szakasz, egyfajta kapocs, amely az egyén korábbi rendszertelen, és a közösséghez fűződő kötelékeit a végletekig megterhelő életszakaszát köti össze a gyógyulás folyamatával, melynek során az egyén a munka és az ima erejének köszönhetően újra megleli majd helyét a közösségben. Tehát az elzárás módszerét a társadalmi kötelékeket fenntartani kívánó közösségi gyakorlat szempontjából vizsgálva kitűnik, hogy az elzárás célja nem a kötelékek elszakítása, hanem inkább a fenntartása.
      A városok XVI. és XVII. századi rohamos növekedésének köszönhetően a kölcsönös társadalmi segítségnyújtás közvetlen útja többé már nem járható. Az elzárás egy új, az addiginál energikusabb (és brutálisabb) gyakorlat, de célja még mindig nem az, hogy kizárja az egyént a társadalomból, hanem, hogy benne tartsa, amennyire csak lehetséges. Az intézkedés radikális voltát az indokolja, hogy a veszélyeztetett populációk egyre inkább a deszocializáció felé sodródtak. Így elmondhatjuk, hogy az elzárás egy, a közösségbe visszavezető kerülőút: az elzárt személy csak egy időre szakad ki a közösségből, nem pedig egyszer és mindenkorra.
     
Mi sem példázza jobban a fenti állítás igazságát annál, hogy az eredetileg elzárni kívánt populáció nem tartalmazta a társadalom legkevésbé szocializált, legkevésbé kívánatos és legveszélyesebb elemeit, a csavargókat. Kezdetben a szegényápolda lakói kizárólag ép és egészséges koldusok, illetve helybéli fogyatékosok voltak, olyanok, akik még „Jézus Krisztus eleven teste”, nem pedig „az állam hasznavehetetlen tagjai”.15 A kor nyelvén ez azt jelentette, hogy csak a közösség tagjai kerülhettek be a szegényápoldába. Az elzárásra nem jogosult (tehát abból kizárt) elemek, az olyan csavargók, akiknek nincs otthonuk és nem tartoznak sehová, ezek voltak a korszak társadalmának legveszélyesebb és leginkább aszociális elemei. Három napon belül el kellett hagyniuk a várost, és közben folyamatosan brutális rendőri intézkedések sorozatának voltak kitéve. Az elzárásra nem voltak „méltók”, mivelhogy egyáltalán nem tartoztak a közösség tagjai közé.16
     
A reformerek elzártság-utópiája persze nem valósul meg (ez az ancien régime társadalmának összes szociálpolitikai eleméről elmondható). Az hôpital généralba nemsokára válogatás nélkül kerülnek be a nemkívánatos elemek, amint azt Foucault érzékletesen leírja; az elmebetegek és a csavargók nemsokára koldusok, betegek, nyomorékok, libertinusok, rosszféle nők és állami elítéltek társaságában találják magukat. Ennek ellenére az elzárás eredetileg nem az elszigetelést célozta. Nem is az hôpital généralba kerülés jelentette az elszigeteltség maximumát. A csavargók még ennél is sokkal rosszabb helyzetben voltak, nem tartoztak sehova, még a szegényápoldába sem kerülhettek be, egyszerűen elűzték vagy gályarabságra ítélték őket.
     
Látható, hogy az hôpital général alapításának dátuma körül kibontakozó vita nemcsak a történelmi kronológiára vonatkozik. Foucault 1657-et teszi meg az alapítás pillanatának, mert így akarja szemléltetni a problémás populációk ellenőrzésének gyakorlatában történő hirtelen változást. Ha viszont megvizsgáljuk azt, ahogy a kronológia a történelmi dokumentumokból kibontakozik, azt tapasztaljuk, hogy egységes folyamatról van szó. Világos, hogy a XVII. századi nagy elzárás a közösség keretein belül élő koldusok ellenőrzésének kontextusában jelenik meg. Tulajdonképpen a helyi törvénykezés egy szélsőségesen elnyomó változata, de továbbra is őrzi az eredeti szándékot, azt, hogy a lakosság társadalmi rendre veszélyes elemeinek jó részét igyekezni kell a közösségen belül tartani.
     
Vajon gyengítik-e ezek a részletek Foucault érveit? Nem. Továbbra is igaz, hogy az hôpital général hamarosan a különböző nemkívánatos egyének és elmebetegek társadalomból való kizárásának eszközévé vált. És ez nem véletlen, a „totális intézmény” elviselhetetlen súlya merő fikcióvá változtatta a keretein belül végrehajtani szándékozott, munkával és imával elérni kívánt reszocializációt. Az is igaz, hogy a XVIII. században ez a struktúra anélkül esett szét, hogy megszüntették volna, ami aztán az intézmény elzáró jellegét továbbvivő elmegyógyintézetek megjelenését eredményezte. Az elmegyógyintézet tehát a tizennyolcadik századi elzáró gyakorlattal mutat kontinuitást. De hogyha az elmegyógyintézet az hôpital général keletkezésénél munkáló reszocializációs igényt is örökölte, akkor viszont az azt megelőző közösségben tartó igénnyel mutat kontinuitást. A már említett „terapeutikus izoláció” két egymástól elválaszthatatlan művelet végrehajtását szolgálja: egyrészt azért kell elzárni a beteget, hogy így „próbálják leszoktatni a delíriumról”, másrészt pedig, egy a külvilágtól elválasztott terápiás tér létrehozásával igyekeznek a beteg gyógyulását elősegíteni. E „szerencsés véletlennek”17 köszönhetően (amely persze gondos megfontolás eredménye), megszűnik a beteg érdekei és a rendet a veszélyes elemek kiküszöbölésével fenntartani kívánó társadalmi érdekek közötti ellentét. Ebben a kontextusban érthetővé válik az is, hogy a „tisztességes kezelés” gondolata miért kap olyan központi szerepet az elmegyógyintézetekben, hiszen ez az hôpital généralban bevezetett munka és ima terapeutikus megfelelője. Foucault nem nagyon hangsúlyozza ezeknek a benntartó technikáknak a jelenlétét, mivel őt az elmegyógyintézet és a szegényápolda esetében is a szegregáció gyakorlata érdekli. Tekintve, hogy a józan ész birodalma és az őrültség radikális mássága közötti különbségeket akarta bemutatni, mondhatjuk, hogy Foucault helyesen cselekedett. Ebből a szempontból a pszichiátria fejlődésének az e másság felé mutató elemét kellett megtalálnia, ez pedig az intézményi gyakorlat szegregációs jellege. Ennek ellenére vitathatatlan, hogy Foucault a szegényápolda és az elmegyógyintézet céljai közül csak az egyiket tárja fel részletes alapossággal, pedig a történelmi források azt mutatják, hogy ezt a szegregációs célt nem lehet az integrációra való törekvésről leválasztani.


III. A problematizáció veszélyei

     Három okból mondtam el mindezt a L’Histoire de la folie-val kapcsolatban. Először is, jól nyomon követhetők benne azok a nehézségek, amelyeket korábban általánosságban már felvázoltam, hogy a problematizáció folyamatában milyen problémákhoz vezethet a források kezelése és a korszakok behatárolása. Az, hogy Foucault kísérlete a bírálatok kereszttüzébe került, annál is inkább jelentős, mivel ő ennek a megközelítésnek a legnagyobb mestere. Nincs merszem azt állítani, hogy képes volnék Foucault munkájába belejavítani, egyszerűen arra szeretnék csak rámutatni, hogy milyen rendkívül nehéz feladatra vállalkozott.
      Másodszor, látható, hogy a problematizáció mennyire függ a történelmi forrásoktól. Esetünkben, ha a „nagy elzárást” történelmileg pontosabban értelmezi – feltéve, hogy helyes az értelmezésem – Foucault talán eljut a problematizáció kiterjesztéséig, és részletesebben foglalkozik az elzárás másik céljával is. (Ez a javítás nem veszélyezteti a problematizáció célját, nem mond ellent az azt kiváltó kérdésnek, és nem veszélyezteti Foucault vizsgálatának kereteit; a totális intézmények szegregációs gyakorlatára alapozva olyan fontos értelmezési hálóra talált rá – még ha nem is ez az egyetlen ilyen lehetőség –, amely nemcsak az intézmények korunkban jellemző struktúráira, hanem egész történeti fejlődésükre érvényes.)
      Harmadszor – és elméleti szempontból talán ez a legizgalmasabb –, ezek a kommentárok saját problematizációs kísérletem eredményeképpen jelentkeztek. Foucault-hoz fűződő viszonyomban nem próbáltam megjátszani a történészt, hiszen én is egy kortárs problémát szem előtt tartva olvastam újra az általa használt forrásokat.
      Azért tértem vissza a „nagy elzárás” által érintett populációk kérdésére, mert fontosnak tartottam hangsúlyozni a nélkülözők két típusát érő bánásmód különbözőségét. Akiknek volt állandó lakhelyük, azok kaphattak valamiféle segítséget. Azokat viszont, akiket megbélyegző módon csavargóknak, „semmirekellőknek”18 neveztek, kétszeresen is kirekesztették, a társadalomból is, és a munkamegosztás rendszeréből is. Csakhogy ez a különbség nemcsak a XVII. században figyelhető meg. Ha alaposan megvizsgáljuk, hogy a keresztény Nyugaton, az iparosodást megelőző időszakban melyek voltak a szociális segítség vezérelvei – koldulásra és csavargásra vonatkozó rendelkezések, ispotályok és más jótékonysági intézmények igénybevételének feltételei, a nélkülözők munkára fogására tett erőfeszítések, és így tovább –, rögtön észrevesszük, hogy azok két, egymástól eltérő típusú populációra vonatkoznak. Az egyik csoporton igyekeznek segíteni, hiszen annak megvannak még a közösséghez fűződő kötelékei, a másodikkal szemben pedig csak rendőri intézkedéseket hoznak, hiszen ebbe fedél nélküli egyének tartoznak, akik ráadásul munkakerülők hírében állnak.
      Nézzük meg, vajon megtalálható-e a folyamat kezdete. Nagyjából a XIV. század közepére tehető, ekkor jelennek meg ugyanis az olyan mozgékony populációk, amelyek nem tartoznak a munkamegosztás rendszerébe. III. Edward angol király 1349-ben kiadott Statute of Labourersje ezt a helyzetet kívánta megoldani. Letelepítette a városokban és vidéken élő kétkezi munkaerőt, és elítélte az ép és egészséges embereknek nyújtott alamizsna gyakorlatát. Ezzel kezdetét vette a csavargás évszázadokon keresztül fennmaradó tilalma.19 A Rendelet passzusai nemcsak Angliát jellemezték. A következő évek során Franciaországban, a Portugál, Kasztíliai, Aragóniai és Bajor királyságban éppúgy, mint az olasz és flamand városok többségében – tehát a „fejlett” Európa jókora részében – kezdetét veszi az a gyakorlat, hogy csak a helyben lakókat segítették, igyekeztek helyhez kötni a munkaerőt, és csavargásnak nevezték az ép és egészséges szegények vándorlásait.
      Mi szükség van ezekre a történelmi adatokra, és miért kellene őket a munka kényszere és a segítségnyújtás kettős tengelye mentén elrendezni? Azért, mert napjaink Nyugat-Európájában megjelent egy olyan típusú populáció – a tartós munkanélküliek és munkahelyhez jutni képtelen fiatalok – amelynek társadalmon belül elfoglalt helyzete azokéhoz hasonlatos, akiket a iparosodás előtti társadalmakban „semmirekellőknek” tartottak. „Létszám felettiek”, tehát alkalmazhatatlanok – a végbemenő gazdasági és társadalmai változások eredményének köszönhetően képtelenek arra, hogy megtalálják társadalmon belüli helyüket. Problémát jelentenek a társadalmi segítségnyújtás rendszere számára, mivel elvileg képesek lennének a munkára, és így elesnek a segítség hagyományos formáitól, ugyanakkor nincs biztosításuk és nem is tartoznak bele a munkanélküliség rendszerébe, pontosan azért, mert nincs munkájuk.
      A probléma egyszerre régi és új. Új azért, mert az 1960-as években a nyugat-európai társadalmakban úgy gondolták, hogy az instabil munkaerőben rejlő veszélyek többségét végleg kiküszöbölték, mivel a bérből és fizetésből élők helyzete a rájuk vonatkozó jogi garanciák következtében megszilárdulni látszott, és ezért csak azokat részesítették segítségben, akik képtelenek voltak a munkára. Csakhogy mindez a folyamatos gazdasági növekedés és az elenyésző mértékű munkanélküliség függvénye volt. Mára ezek a társadalmak egy vadonatújnak látszó problémával szembesülnek: – mi legyen azokkal a szükséget szenvedő populációkkal, amelyek munkaképesek, mégsem dolgoznak? Egy minimális mértékű segélyben kell őket részesíteni? Vagy új intézkedéseket kell hozni, olyanokat, mint Franciaországban, ahol a munkaerőpiac elfogadott határain kívül próbálták megkeresni a foglalkoztatás társadalmilag elismert lehetőségeit?
      De történelmi kontextusából is őriz valamit a probléma. Sokak számára mindennapi a társadalmi instabilitás, az, hogy „napról napra” kell élni, és hogy a munkához fűződő viszonyokat a véletlen határozza meg. Így hát a társadalmi instabilitás napjainkban megélt tapasztalata paradox dolog. Részben új, hiszen a kérdést most a szociális védőhálók XIX. század óta alakuló rendszerével párhuzamba állítva kell szemlélnünk. A probléma legfőbb oka a jóléti társadalom erős garanciáinak hirtelen meggyengülésében keresendő. De a biztonság napjainkban érzett hiánya a hátrányos helyzetű társadalmi osztályok korábbi helyzetét visszhangozza: törékenyek az őket a munkához fűző szálak, az pedig, hogy a jövővel szemben örökké bizonytalanok, sebezhetővé teszi őket. Vajon meg tudjuk-e állapítani, hogy mi az újdonság korunk társadalmi instabilitásában, és mi a múlt öröksége? Maga az instabilitás és a hozzá fűződő viszony megváltozott. Azonban változásaik ellenére is ugyanannak a problematizációnak a keretein belül maradtak. Úgy is meg lehet próbálni megírni az instabil jelen történetét, hogy megpróbáljuk rekonstruálni az azt eredményező történelmi változás folyamatát. Utaltam rá, hogy ez a történet a XIV. század közepe táján kezdődött el, de lehet, hogy csak azért ekkorra tesszük a megjelenését, mert a kor történelmi dokumentációja ekkoriban elég széles körű már ahhoz, hogy a megjelenést egyáltalán észrevehessük. Arra is utaltam, hogy külön-külön kellene megvizsgálni a segítségben részesülő nincstelenek és az ebből kizárt csavargók helyzetét. Ebben a korban a koldusok és a csavargók a társadalom legszélsőségesebben sebezhető elemei, ezeket a populációkat az iparosodás előtti társadalom instabil és rendszertelen munkaviszonyai hozták létre, helyüket az iparosodás kezdeti szakaszában a munkásosztály alsóbb rétegei foglalták el, napjainkra pedig azok a csoportok vannak ebben a helyzetben, amelyeket az iparosodás lényegében nem is érintett, és amelyeket „Negyedik világ” néven szokás emlegetni. Az instabilitás nincs folyamatosan jelen, nem változatlan történelmi paraméter. Más és más csoportok osztályrésze, és sokféleképpen próbálják megoldani. De azért van néhány állandó jellemzője: ezeket a munkához vagy a munka hiányához, illetve a segélyekhez vagy a segélyek hiányához fűződő viszony határozza meg.
      Ha a jelen valóban a múlt hatásainak és a különböző újítások hatásainak összegződéséből jön létre, képesnek kellene lennünk arra, hogy megtaláljuk a jelent megformáló „diszkurzív és nem diszkurzív gyakorlatok” alapját. Esetünkben ez annyit jelent, hogy meg kell próbálnunk megtalálni ismereteink azon elemeit, amelyek meghatározzák a szociális kérdések szerkezetét, ebből a szempontból pedig mindenképpen kulcsfontosságú az a felismerés, hogy a munkaerőpiac aljára és a társadalom határmezsgyéjére sodródott csoportosulások kirekesztésének veszélye napjainkra a sokszorosára nőtt. Fölvetődik a kérdés, hogy helyzetük mennyiben különbözik a múltban hasonló körülmények közé kényszerült néposztályok helyzetétől, hiszen azokat is a sebezhetőség és a bizonytalanság jellemezte. Csak abban az esetben mondhatjuk, hogy mindez ugyanabba a problematizációba tartozik, ha képesek vagyunk igazolni, hogy a probléma megoldását végig ugyanazokra az elemekre, tehát a csoportoknak a társadalmi segélyrendszerekhez és a munkához fűződő véletlenszerű viszonyának konstans elemeire alapozva igyekezték megtalálni.
     
Az eddig elmondottakkal vállaltam egy készülő munkám felvázolásának kockázatát.20 Foucault munkásságának sajátos elemeit vizsgálva arra az eredményre jutottam, hogy bármenyire feltétlenül tisztelem is őt, mégis kénytelen vagyok a kritika útjára lépni. „A problematizáció veszélyei”: minden problematizáció hordoz magában bizonyos kockázatot, erre talán érdemes részletekbe menően kitérni. A problematizáció ugyanis legtöbbször nem azokat a kategóriákat használva kívánja újraolvasni a történelem anyagát, amelyek szerint a történészek azt elrendezték, hanem más kategóriákat alapul véve kívánja elvégezni ezt a feladatot – esetünkben ezek olyan szociális kategóriák, mint az instabilitás, sebezhetőség, kirekesztés, betagozódás és mások. Másként tehát, mondhatjuk, hogy a problematizáció egy újabb beszámolót készít a történészek által felhasznált anyagból. Ez viszont nem mondhat ellent a történészek beszámolóinak. Így tehát elmondhatjuk, hogy a problematizáció két olyan követelménynek kell, hogy egyszerre megfeleljen, amelyekről elképzelhető, hogy teljességgel inkompatibilisek egymással.
     
Először is hozzá kell tennie valamit mindahhoz, amit a történelemtudomány a saját eszközeivel mindaddig létrehozott. Ez a megállapítás persze tautologikusan hangzik: ha a problematizáció ugyanazokra az eredményekre jut, mint a hagyományos történelmi megközelítés, akkor már semmilyen alapunk sincs arra, hogy a két dolgot egymástól különbözőnek tekintsük. De milyen alapon tudjuk eldönteni, hogy létrejött-e ez a „többlet tudás” vagy sem? Ezt nem pusztán a történészi szigornak kell megítélnie. Ha a „jelen történelme” megírásának eredeti célja a jelenről szóló ismereteink kibővítése, akkor azt kell kipróbálni, hogy nyerünk-e a módszer által új, a jelen megértését segítő megközelítéseket. Foucault esetében például feltehetjük a kérdést, hogy a vizsgálat, amelyet Foucault az elmebaj kezelésének történetével kapcsolatban végzett, mivel tud hozzájárulni olyan más kortárs megközelítések eredményeihez, mint például az empirikus szociológia, a pszichiátriai gyakorlat etnográfiája, a pszichiátria tudományának szakirodalma és így tovább. Esetleg azt is megkérdezhetnénk, hogy a napjaink társadalmait érintő disszociációs tényezők fentiekben nyújtott értelmezése vajon képes-e bármit hozzátenni az olyan megközelítésekhez, amelyek a problémát kizárólag csak a gazdasági válság és a jóléti társadalom meggyengült szabályrendszere hatásának tudják be.
     
De van itt még egy második kritérium is, amely legalább ennyire fontos ahhoz, hogy egy problematizáció érvényességét megítélhessük. Az, amit a problematizáció hozzátesz a jelenről való ismereteinkhez – már ha hozzátesz valamit egyáltalán – semmiképpen sem mehet a történelmi múltról szerzett ismereteink rovására. Más szóval, ha egy problematizáció történelmi alapokon nyugszik, de ellentmond a történelmi tapasztalatnak, akkor el kell vetni, és ennek szükségességét kizárólag csak a történészeknek áll jogukban megítélni. Az, hogy jogunk van tetszőlegesen átrendezni vizsgálódásunk anyagát, és megtehetjük, hogy egy minket érdeklő probléma köré fókuszáljuk azt, vagy hogy a nekünk tetsző – például szociológiai – kategóriák alapján vizsgáljuk, még nem jelenti, hogy engedélyünk volna a történelem újraírására. Nincs jogunk hibákat ejteni, tehát nem tehetünk olyan kijelentéseket a történelemről, amelyeket egy történész meg tud cáfolni. A történelem ilyen típusú újraolvasása során tehát nem azért tilos akár csak a legkisebb mértékben is módosítani a történelmi adatokon, mert azok megváltoztathatatlanok, hanem azért, mert csakis a történészek rendelkeznek a megváltoztatásukhoz szükséges szakmai ismeretekkel.
     
E két követelmény összeegyeztethetősége nem nyilvánvaló, és mindenképpen megvitatásra szorul. Az egyik legfőbb célom pontosan az volt, hogy találjak néhány olyan kérdést, amelyek egy későbbi vita tárgyai lehetnek, hiszen ezek egyformán érintik a történészeket és azokat is, akik problematizációval foglalkoznak.

Dragomán György fordítása

Problematization: a Way of Reading History. In: Goldstein, J. (szerk.): Foucault and the Writing of History Today. Cambridge: Blackwell, 1994.


Jegyzetek

1. Michel Foucault: „Le Souci de la vérité”, Magazine littéraire, 1984. 207. 8.

2. Michelle Perrot (ed.): L’Impossible Prison: Recherches sur le système pénitentiaire au XIXe siècle, Paris: Seuil, 1980. 47. old.

3. Michel Foucault: Surveiller et punir: Naissance de la prison Paris: Gallimard, 1975. 35. old.; magyarul: Felügyelet és büntetés – A börtön története. (ford.: Fázsy Anikó) Budapest: Gondolat, 1990. 44. old.

4. Az, hogy a történészek nem foglalkoznak problematizációval, nem azt jelenti, hogy megelégednének a puszta leírással, és ne próbálnának elméleteket konstruálni. Az igazán nagy történészeknek, mint Fernand Braudel, megvannak a történelem egészére és a jelenre vonatkozó elméleteik, ezek viszont nem problematizációk. Anélkül is lehet a jelen számára történelmet írni, hogy a jelen történelmét írnánk meg. (Lehet, hogy éppen ez az, amit a történészek csinálnak.)

5. Michel Foucault: i. m. 27. old.; (magyarul: Felügyelet és büntetés. 33. old.)

6. Michel Foucault: Historie de la sexualité, vol 1: La Volonté de savoir. Paris: Gallimard, 1976. 30. old.; magyarul: Michel Foucault: A szexualitás története – A tudás akarása, (ford.: Ádám Péter) Budapest: Atlantisz, 1996. 23. old.

7. Michelle Perrot (ed.): L’Impossible Prison

8. I. m. 35. old.

9. I. m. 32. old.

10. Erving Goffman: Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. New York: Anchor Books, 1961.

11.  J.-E.-D. Esquirol: „Mémoire sur l’isolement des aliénés.” In: Des maladies mentales considérées sous les rapports médical, higiénique et medico-legal. Paris: Baillière, 1838. vol. 2, 413. old.

12. Michel Foucault, L’Histoire de la folie à l’âge classique Paris: Plon, 1961. – a rendelet a mű első kiadásának függelékében található

13. Lásd Catherina Lis – Hugo Soly: Poverty and Capitalism in Pre-Industrial Europe Hassocks: Harvester Press, 1979.

14. Lásd Bronislav Geremek, La Potence ou la pitié. Paris: Gallimard, 1987.

15. Az 1657-es Királyi Rendelet Indoklása, közli Foucault, L’Histoire de la folie. (első kiadás) 644. old.

16. A következő 1662-es királyi rendelet, amely elrendeli, hogy a királyság nagyobb városaiban hozzanak létre szegényápoldát, megismétli, hogy a helybéli koldusokat el kell zárni, a csavargókat pedig első letartóztatásuk alkalmával gályarabságra ítéli, erre pedig akkor kerül sor, ha kétszer visszautasítják a szegényápoldába történő elzárás „jótékony ajándékát”; ld. A.-J.-L. Jordan, Decrouzy, és F. Isambert: Recueil général des anciennes lois de la France depuis l’an 420 jusqu’à la révolution de 1789. (29 vols.) Paris, 1821–33. vol. 18.

17. Ez a kifejezés egy, az 1838-as, az elmebetegekre vonatkozó törvényről szóló beszámolóból származik: „Az elmebetegek elszigetelése megóvja a társadalmat bűnös túlkapásaiktól, ugyanakkor pedig, tudományos nézetek szerint gyógyulásukat is nagyban elősegíti. Olyan szerencsés véletlen ez, amely a betegek és a közjó érdekeit összehangolva kényszerít bennünket szigorú intézkedések megtételére”: Ministère de l’intérieur et des cultes, Législation sur les aliénés et les enfants assistés. Paris: 1880. vol. 2. 316. old.

18. Hogy egy tizenötödik századi csavargó ítéletét idézzük Bronislav Geremek könyvéből: „Semmirekellő embernek bizonyult ez világban, ki is méltán ítéltetett arra, hogy latorságáért felakasztassék”. Lásd Les Marginaux Parisiens aux XIVe et XVe siècles. Paris: Flammarion, 1976. 310. old.

19. III. Edward rendeletének szövegét lásd: C. J. Ribton – Turner: History of Vagrants and Vagrancy, and Beggars and Begging. 1887. repr.: Montclair, NJ: Patterson Smith, 1972, 43–44 old.

20. Les Métamorphoses de la question sociale. A metamorfózis metaforájával az azonos és a különböző, a jelen és a múlt, a problematizációra oly jellemző ellentétét szeretném áthidalni. „Társadalmi kérdés”-en a társadalom önnön széthullásának megállítására, illetve a folyamat ellensúlyozására tett kísérleteit értem, – ezért jelent problémát a csavargás az iparosodás előtti társadalomban, a szegénység az iparosodás kezdeti szakaszában, és a kirekesztés napjainkra jellemző gyakorlata.