Lyukadó képek I., II., III.
Az ember veszi a fényképezőgépét és kimegy
a világba.
Körülnéz. Embereket lát, fákat, eget,
ezernyi tárgyat, történést, mindenből kétségbeejtően többet, mint ami a
keresőbe belefér. Így hát komponál: igen, a víz a tükröződő parttal naplemente
idején jó lesz, olyan természetes, meg az a néhány felhő is, nagyon szép,
már-már gyanúsan. A horizont lehet középen.
Szemét a keresőhöz illeszti, tudja, hogy
majd egyszer meg fogja nyomni a kioldó gombját, de azt is tudja, amint
ezt megteszi, bár elkészült a kép, még sincs befejezve. Majd akkor lesz,
ha előhívás, nagyítás után egy másik szem elfoglalja a kamera hajdani helyét
a képpel szemközt, ott a másik térben.
Abba az időbe és térbe kellene átnyúlni,
annak mostját kellene a kioldás jelenébe hozni, valami olyat helyezni a
képbe, ami e tudás jelenvalóságát kiterjeszti a két pillanat között. Valami
nem törvényszerű de valószínű történés kellene. Nem, a történés nem elég,
egy jelre van szükség, amelyen keresztül a két idő átlyukad, egy résre,
konstruált punktumra.
Szemét leveszi a keresőről, beballag a
képbe, földre tesz valamit, ...nem, inkább legyen a víz.
Vissza a géphez: most! Ismerős kattanás,
készen van.
Ott volt a saját képében, nyomát őrzi
a rés amely mostantól folyton lyukadni fog.
/mm/
Lyukadó képek I., II., III. (2002, 2003)
Fotó transzparencián, 100x100 m, világítódobozban