Gyermek-olvasóink írták

Három nap Pesten

Korán reggel izgatottan ébredtünk, mert elérkezett az a nap, hogy Pestre megyünk.

A vonaton álmosan megbeszéltük az aznapi teendőket. Mikor megérkeztünk a pesti pályaudvarra, Ági néni tárt karokkal várt minket. Elvezette kis csoportunkat a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumba. Váratlanul közölték velünk, hogy a miniszter úr sajnos nem jöhetett el a megbeszélésre. Helyette négy munkatársának tehettük fel a kérdéseinket. A barcsi csoporttal együtt képviseltük a Zöld Szív Ifjúsági Természetvédő Mozgalmat ebben a minisztériumban, két teljes órahosszáig.

Innen a szállásunkra mentünk, ahol a megnyitó ünnepséget tartották. Este hét órakor a Parlament belsejét mutatták meg nekünk a szervezők. Később rendőri kísérettel és fáklyákkal a Lánchídon vonultunk fel a Budai várhoz. Ott több százan énekeltük együtt az ismert dalokat.

Másnap reggeli után egy emeletes busz állt a szállás előtt. A mi csapatunk is felszállt erre a buszra, mert szombati programunk városnézés volt. Fél kilenckor indultunk, s az első pihenőt a Hősök terén tartottuk. Majd a Dunán áthaladva a Halászbástyánál álltunk meg. A kilátóból kitekintve egy gyönyörű vidéket láttunk. Ez Pest a csodálatos építészetével, fürdőivel, a Dunán ívelő hídjaival. A harmadik megálló a Normafánál volt. Aztán jóllakottan sétáltunk egyet a belvárosban. Aznap este hat órától egy rendezvényre mentünk, ahol a honfoglalás kori életbe és életmódba kóstolhattunk bele. Egy jurtát építettek fel, amelyet korabeli eszközökkel rendeztek. Láthattunk íjászt, gyűjtögető asszonyt és különböző mesterségeket tanító embereket. A táncházban megtanulhattuk, hogyan mulatoztak az akkori emberek.

Vasárnap ismét hamar ébredtünk, mert elhatároztuk, hogy ha már úgyis közelben van, megnézzük kedvenc futballcsapatunk pályáját, a Fradi pályát. Sikerült lefényképezni, így sokáig emlékezhetünk majd erre az épületre.

Nem sokkal ezután a 10 éves jubileumi találkozó záró ünnepsége kezdődött meg. Itt minden csoportból elmondta valaki a beszámolóját arról, hogy mi történt velük abban a minisztériumban, ahová hivatalosak voltak. A beszámolók után következett a különböző pályázatok eredményhirdetése. A rendezvény a mozgalom vezetőjének, Orgoványi Anikónak beszédével fejeződött be. Megebédeltünk, majd csomagjainkkal felszálltunk a Debrecenbe induló vonatra.

Mikor megérkeztünk, a többiek érdeklődve figyelték és hallgatták a beszédünket. Elmondtuk, milyen felejthetetlen élményben lehetett részünk, s reméljük, máskor is el fogunk érni ilyen sikereket. Mi a természetvédelem érdekében megpróbáljuk megtenni a lehető legnehezebb dolgokat is, mert ez az emberiség fennmaradásához nélkülözhetetlen.

„Harmatcseppek"
Debrecen

Zöld szívesek a KHVM-ben

Mi, a budapesti Pannónia iskolások a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi minisztériumban voltunk látogatóban. Meglepődtünk, mert gyönyörűen megterített asztal, rajta rengeteg finomság várt bennünket. Nevünk is ki volt nyomtatva az asztalra. Végig videofilmet készített a minisztérium videósa. Elkísért bennünket a Népszabadság riportere is. A miniszter úr nagyon kedves, gyermekszerető ember. Sokat mesélt a természettel való kapcsolatáról, családjáról, gyermekkori élményeiről. Készségesen válaszolt a kérdéseinkre.

Elmondta, hogy a villamos, trolibusz éppúgy nem szennyezi a levegőt, mint a földalatti közlekedés. Mivel nincs pénz új metró építésére, egyelőre az előbbiek szintmegtartását kell biztosítani.

Az Ausztriából jövő kerékpárút megvalósításával szeretnék ösztönözni a lakosságot, hogy az autó helyett kerékpárral menjenek túrázni. Először az árvízvédelemi töltéseken tervezik a főbb folyók mentén kiépíteni a kerékpárutat.

Megkérdeztük, hogy tervezik-e a kétütemű járművek betiltását. Erre a válasz az volt, hogy nem, hamarosan úgyis kiöregszenek.

Kérdésünkre, hogy miért nem a vasúti teherszállítást fejlesztik a közúti szállítással szemben, ami kevésbé szennyezi a levegőt, a következőt válaszolta: tervezik fejleszteni, sőt jó lenne a nyugati példára az országon átmenő kamionforgalmat például a vasúton átszállítani, de az anyagiak határt szabnak itt is: például egyetlen fékezés a vasúton 60 ezer Ft-ba kerül.

Csillag Adrienn

A végén érdeklődött Zöld szíves tevékenységünkről és sok sikert kívánt munkákhoz. Személyesen adta át mindegyikünknek egy puszi kíséretében értékes ajándékait. Egy szép üzenetet is küldött a Zöld szíveseknek. Örömmel fogadta a mi Zöld szíves ajándékainkat.