Kovács Elemér
Öntözött
tündérkertek
(Fejezetek a bolgárkertészet
kárpátaljai történetéből)
Ami megérthetetlen
Talán
nem én lehettem az egyetlen olyan ember, aki a Kárpátalján élő bolgárokról hallván
önkéntelenül is úgy magyaráztam meg magamnak a dolgot, hogy valószínűleg ők
is a dicső szovjet hadsereg nyomában, a háború utáni években érkeztek ide. És
a több tízezernyi akkor letelepült orosz nemzetiségűhöz hasonlóan nekik is megtetszett
ez a vidék. Véglegesen. Az idő tájt még nem figyeltem fel arra a körülményre,
hogy azokat a területeket, ahol a kolhoz zöldségkertészete működött, vidékünkön
szinte mindenütt bolgár- vagy bulgárkertnek nevezték. Később, zsenge ifjúkoromban
hallottam először édesapámtól: „Baksa Miklós bátyád zöldségeskertjével azért
nem versenyezhet senki sem, mivel ő bolgár kertészeknél tanult.” Az említett
veteményeskertben valóban gyönyörűen zöldellt minden növény, mértani pontossággal
meghúzott barázdákban csillogott a víz, a bakhátakon sorakozó növényeken roskadozott
a húsos paprika...
–
Bolgárkertészek? Hja, azok már itt voltak a háború előtt is – hallottam később.
S a gondolat azóta sem hagy nyugodni. Hogy is van ez? Mert miközben a század
elejétől kezdődően a nyomor elől „kitántorgott Amerikába másfél millió emberünk”,
addig vidékünkre csapatostól jönnek más nemzet fiai... Hogy a húszas években
Ungváron, Munkácson, Beregszászon olasz fagylaltárus csalogatja hangulatos cukrászdájába
a helyi úri közönséget, az rendjén is volna, és hogy a Schönborn-uradalom erdészeteiben,
favegyi üzemeiben a sóbányákban a vashámoroknál, az állami kézen lévő, illetve
a részvénytársaságok által üzemeltetett üveghutáknál a salétrom és papírgyártásban
német, cseh és osztrák mérnököket foglalkoztatnak, a hídépítéseknél pedig (szintén
olaszokat) az csak természetes, de mit keres egy másik nemzet földműves népe
ott, ahol a lakosság közel kilencven százaléka szintén kizárólagosan a földből
él? És éppenhogy megél!
–
A húszas, harmincas években Kárpátalján évente legalább 160-180 bolgár kertész
tevékenykedik – állítja a Borzsován élő 82 esztendős Petykó Gyula (eredeti neve
Petyko Dimitro Konstandinov). Jelenleg talán ő az egyetlen ma is élő bolgárkertész,
a jó emlékezettel megáldott hiteles szemtanú. Először tizenhat évesen jön egyik
rokonával Magyarországra, akkor még nem Kárpátaljára, hanem Balatonfüredre.
Jónéhány idényt ott tölt el, majd nagybátyja, Petykó Sztyepan Kárpátaljára hívja.
A nagybácsi 1943-ban hazaköltözik. Ekkor a fiatal Petykó önálló vállalkozásba
kezd: Lancsák Sándortól tíz hold földet bérel Borzsova község határában. Ekkoriban,
de már a század húszas éveiben is Ungvártól Csapon, Munkácson, Beregszászon,
Nagyszőlősön, Huszton át Viskig és Szlatináig – tehát valamennyi jelentősebb
kárpátaljai község közelében virágzó bolgárkertészet működik.
Ők
látják el – nemcsak primőrárukkal – elsősorban a városokban élő tehetősebb polgárokat.
De nem csak a tisztviselőket, orvosokat, ügyvédeket, tanárokat, mestereket,
hanem a köznépet is, hisz olcsón, fillérekért kínálják tetszetős portékájukat.
A hagyományos gazdálkodást űző – takarmánytermesztéssel, jószágtartással foglalkozó
magyar és ruszin – földművesek – maradjunk egyelőre ennyiben –, egyszerűen nem
rendezkedtek be erre. Mai szóhasználattal élve, ebben nem láttak üzletet.
De
voltaképpen mi predesztinálta a bolgár földműveseket arra, hogy ezt az űrt –
a polgárosodó rétegek a század elejétől kezdődően nálunk is változatosabb étrendű
konyhát vezettek – betöltse? Elsősorban a bolgár nép történelme és az ebből
fakadó hagyományok.
A múlt
Köztudott,
hogy Bulgária hosszú évszázadokon át török elnyomás alatt sínylődött. Ez jelentősen
visszavetette az ország fejlődését, és néhány pozitívummal is járt. A törökök
ugyanis – étkezési kultúrájuk kapcsán – a meghódított területeken is meghonosították
a zöldségtermesztést. Így a századok folyamán a török hadseregnek az élelmezési
központjai közül egy, a termelés technikáját kiválóan értő kertművelő réteget
alakítottak ki. (Ki gondolná manapság, hogy a középkori győzedelmes török hadjáratokban
nem kis szerepet játszott az a körülmény, hogy a szultán seregének utánpótlását
– élelmiszerrel, zöldséggel való ellátását – akkoriban sokkal körültekintőbben
szervezik meg, mint a keresztény hadakét.) A törökök a kerti munkásokat általában
mindenütt a helyi lakosság köréből toborozták, így a hosszú megszállás Bulgáriában
– főleg Trnovo környékén – kertészcentrumokat és kertészdinasztiákat alakított
ki.1 A kertművelésnek a török eredetét mutatják az ezzel kapcsolatos
török szavak (például: jasztak – melegágy, motika – kapa, sadiló – ültetőfa,
kaval – öntöző barázda). A fentiek tükrében nem véletlen, hogy az általunk már
idézett Petykó Gyula – és ezek után is számtalanszor hivatkozunk majd rá – és
több, Kárpátaljára került honfitársa éppen Trnovo környékéről származik.
Egyébként a kertészet kialakulásának
a bolgár mezőgazdaság sajátos fejlődése is igen kedvezett. A bolgár falut a
kelet-európai falvaktól eltérően a földesúri nagybirtok hiánya jellemezte. Az
ország népességében túlsúlyban volt az agrárlakosság: (1905-ben például a lakosság
83 %-os kis- és törpebirtokos, és csak 1,1 % volt nagybirtokos.2
A falvakban egyre szaporodott a földművelők tartalékserege, az ország ipara
ugyanakkor fejletlen volt ahhoz, hogy ezt az emberfelesleget felvegye. És mint
mondottuk, nagybirtok sem volt; a török uralom alatt speciális ismeretekkel
rendelkező földművesréteg alakult ki, nevezetesen a zöldségtermesztés tapasztalatával.
Hazájukban ezek az emberek tudásukat igazából nem kamatoztathatták, mivel a
fejlett ipar hiánya miatt népes városok nem alakulhattak ki, így hát termékeiknek
felvevő piaca az országban nem volt. Ezért arra kényszerültek, hogy megélhetést
keressenek a környező országokban: Romániában, Jugoszláviában, Magyarországon,
majd később a távolabbi országokban is: Ausztriában, Németországban, Lengyelországban,
Csehszlovákiában. Elsősorban olyan országokban, ahol a városok fejlődését nem
követte az azokat ellátó kertészeti ipar.
A kezdet
A bolgárkertészek tehát nem csupán a primőrök vonatkozásában verték a helyi, leginkább a saját célú fogyasztásra berendezkedő termelőket.
A
századelő magyar paraszt konyhája a mai szemmel igencsak egysíkúnak tűnik. Az
étrend hetente ismétlődő, ám nem az ételek fajtái, hanem a húsos és tésztás
napok változása szerint. (Húsos napnak számított a kedd, a csütörtök és vasárnap,
tésztásnak pedig a hétfő, a szerda és a péntek.)9 De akár
a húsos, akár a tésztás napokat nézzük, a legfontosabb zöldségféle a krumplin
kívül, vagy mellett a káposzta és a paszuly. Nyilvánvaló az is, hogy különösen
a nagyobb munkaalkalmak idején a háziasszonynak csak este jut ideje főzésre.
S akkor a többnyire hat-nyolc fős családnak igyekszik valami laktatós, gyors
ételt elkészíteni.
Képzeljük el vidékünkön egy század eleji parasztportát.
A nyeregtetős ház előtt – ahol eladó lány volt, ott feltétlenül – a hazavonuló
jószág elől elkerített kis virágoskertet találunk. Aztán az istálló, a szekérszín,
meg a takarmányszérű következik. Ezt általában néhány gyümölcsfa zárja le, majd
csak aztán jut hely a veteményeskertnek. Néhány ágyás leveszöldségnek. Valamint
kisebb-nagyobb részleg a paszulynak, burgonyának. Az igazság az, hogy a századelő
magyar parasztja a kényesebb, például a rendszeres öntözést igénylő paprikával
nem is igen próbálkozik. Emellett a többi vetemény – például a rendszeres lazítást
igénylő gyökérzöldségek hozama, igencsak esetleges. Valljuk be, nem is lehet
ez másként, hisz a család apraja-nagyja a fontosabb mezőgazdasági munkákkal
– szénázás, kapálás, aratás – a mezőn van elfoglalva. Kikelettől késő őszig.
Bár hajlamosak vagyunk idealizálni a múltat – így az akkori időjárást is – kézenfekvő,
hogy szeszélyes évekből akkor sem voltak híján. (Aszály.) A vetemény öntözésére
eleink, mivel módjuk sem volt igen rá, nem is gondoltak. De emlékezzünk csak
vissza, a nem is oly régmúltra: a villanymotorral felszerelt pompakutak a piaci
árutermelésre berendezkedő nagydobronyiaknál csak a hetvenes években jelennek
meg tömegesen, holott látszólag már korábban is minden feltétel adott volt hozzá.
(Olcsó cső, motor, villanyáram.)
Első pillantásra azt hihetnénk, hogy a bolgár
kertészek elsősorban az általuk alkalmazott öntözési móddal szereznek bepótolhatatlan
előnyt a helyi (igencsak esetleges) konkurenciával szemben. Holott sokkal többről
van szó. Nem csupán technológiáról, hanem kis túlzással élve, egész filozófiáról.
Emlékezzünk csak vissza, hogy a hatvanas-hetvenes
években azok az emberek, akik itthon közepes munkaerőnek számítottak, az oroszországi
idénymunkán többnyire derekasan megállták a helyüket. „Azért mentünk oda, hogy
pénzt keressünk, s ne az időt töltsük el feleslegesen” – hangzott a rövid magyarázat.
Ez pedig a gyakorlatban azt jelentette, hogy az építkezéseken ott természetesnek
vették a napi 12-14 órás robotot, a répakapálásnál pedig a hajnaltól a késő
estig tartó munkát. S pihenőnek sokszor elegendőnek bizonyult a vasárnap délután.
Nos,
ha egyáltalán lehetséges ez, az idegenben végzett idénymunka szervezését a bolgárkertészek
még inkább tökélyre vitték. A kertvállalkozó a gazda hazájában december-január
hónapban szedte össze azokat a munkásokat, akikkel – távol idegenben – bérelt
kertjében dolgozni akart. (Ha még nem volt meg az évek folyamán kialakult egységes
csapata.) Rendszerint falujában toborzott, ismertetve, hogy hol mekkora területet
akar bérelni, mennyi tőkét kíván a tagoktól pénzben és munkaerőben. Fizetést
nem ígért senkinek – így volt ez egészen a század húszas éveiig – hanem mindenki
százalékosnak, dramban szegődött. (Egy kertben rendszerint rokonok, szomszédok,
egy falubeliek kerültek. Csak ha a létszám nem volt meg, akkor keresett a szomszédos
falvakban munkásokat.)10 A gazda fizette a munkásokat, illetve
a szövetkezeti tagok részben a tőkét és munkaerőt, részben csak a munkaerőt
adták.
–
Általában egy szezonban fejenként ezer pengőt tudtunk megkeresni – emlékezik
vissza Petykó Gyula. – Akkor, amikor Magyarországon egy mázsa zab tizenkét pengőbe,
egy mázsa tengeri tíz pengőbe került. Ám egy libáért, ne felejtsük el, már háborús
időket éltünk – huszonöt-harminc pengőt is elkértek.
A társulás
Az
önkéntes társulással létrejött szövetkezet a gazdát teljhatalmú intézkedőnek
ismerte el mind munkában, mind a jövedelem elosztásban. A gazda kezelte a pénzt,
ő fizette a kiadásokat, ő adott a munkásoknak, ha szükség volt rá, előlegként
kisebb-nagyobb összegeket, és a piacozási napokon bejött pénzt is teljes egészében
neki adták át.
– Aki közülünk az árusítással
foglalkozott, abban maximálisan megbíztunk valamenynyien – állítja Petykó Gyula.
– Még egy fél decit, még egy zsemle árát sem vett el soha a közösből.
A pénzkezelés egészen a húszas évek elejéig majdnem
mindenütt rováspálcákon, rabosokon történt. Minden munkásnak volt egy rabosa,
amelyre felrótták a beadott pénz mennyiségét, és ugyanazon a pálcán jelezték
a kiadásokat is. A rováspálca azért ment ki nehezen a divatból, mert a kerti
munkások között még akkor is sok volt az analfabéta. (Petykó Gyula sorsa itt
is jelzésértékű. Amikor 1932 őszén hazautazik falujába, Szusicába – a település
60 kilométerre van Trnovotól –, 900 levára büntették meg, mert nem fejezte be,
önkényesen otthagyta az iskolát.) Érdekes módon a végelszámolásra már szeptember
közepén – a termés túlnyomó részének leérése után – sor került. Először a pénztőkét
fizették vissza a részvényeseknek, majd a végzett munka arányában, illetve a
szerződéskor megajánlott részeket osztották szét. A tiszta jövedelemből természetesen
levonták az év folyamán eszközölt kiadásokat. Azoknak, akik télére is a tanyán
maradtak, külön százalékot számoltak fel. Ők másként részesedtek a téli árusításra
elvermelt zöldség – káposzta, fekete retek, cékla stb. – jövedelméből.
„A
bolgár kertészvállalkozók azzal, hogy a kerti munkások bérét – különösen idejövetelük
kezdeti szakaszában – hazájukból hozták, képesek voltak arra, hogy igénytelen,
olcsó munkásaikkal az itt dívó zöldségáraknál lényegesen olcsóbban termeljenek
és árusítsanak.”11 – írja Boross Marietta a bolgárkertészetről
szóló nagy tanulmányában. Tegyük hozzá gyorsan: a szaktudás és megfelelő technológia
csak részben szolgál magyarázatul a bolgárkertészek sikeres magyarországi működéséhez.
Azért, ha jobban belegondolunk, igaza lehet annak a szemtanúnak, aki a bolgárkertekben
folyó munkáról így vélekedett: „Mintha el lettek volna ítélve, úgy dolgoztak”.
Ami annyiban helytálló, hogy a tanyán minden a sikeres munkának volt alárendelve.
Ezt szolgálta például a végtelenített munkaidő. Ültetéskor, amikor sürgetett
az idő, gyakran előfordult, hogy a csapat tagjai viharlámpát kötöttek a derekukra,
s késő éjszakáig dolgoztak. „A vasárnapot – a piaci áruson kívül – többé-kevésbé
megtartották, a görög katolikus templomba jártak.” – emlékezik vissza a beregardói
Sarkadi Ferenc, aki hónapszámosként – olyan napszámos, aki hosszabb időre szerződik,
és minden napra jár neki bér, függetlenül attól, hogy tudnak-e dolgozni a kertben
vagy sem – hosszú éveken át dolgozott náluk. Petykó Gyula szerint a fiatal legények
a bálba el-elmerészkedtek, kocsmában viszont soha nem látták egyikőjüket sem.
Inkább a tanyán pihentek.
De
hogy is nézett ki
a tanya?
Rendszerint
egy-két lakóház, földbe mélyített lakókunyhó és istálló, valamint rakodó- és
tárolószín állott rajta. (A fent felsorolt építmények többnyire vályogból és
deszkából voltak és sokszor meglátszott rajtuk, hogy gazdáik ugyancsak ideiglenes
jelleggel készítették azokat. A lovak mellett (Sarkadi Ferenc dicsérőleg szólt
ezekről az állatokról) sertést, tyúkokat tartottak a telep lakói. Mint említettük,
a tizenkét-tizenöt fős csapat tagjai szeptember végén hazautaztak, a hátramaradó
két-három férfi feladata lett a bérlemény felszántása, a lovak gondozása, télidőben
a falusiaktól a trágya beszerzése. Ez idő tájt fonták meg a munkához szükséges
kari- és házikosarakat fűzfavesszőből. Az ittmaradást főleg a családot még nem
alapított fiatalemberek vállalták. Ám a többieknek sem maradt sok idejük a pihenésre,
hisz a melegágyrakás, a hozzávaló készülődés már december végén megkezdődött.
Nincs sok értelme a melegágykészítés részleteiben elmerülni, mivel az régi –
részben német – kertészeti hagyományokon alapul. S ezt a módszert vették át
a háború utáni években megalakult kolhozokban is.
Érdekes
viszont megállapítani, hogy a magvakat a húszas-harmincas években már nem csupán
a kertészetekben ott dolgozók termesztették.
–
Tél végén rendszeresen megjelent a budapesti bolgár vetőmagkereskedő megbízottja
– meséli Petykó Gyula – és felvette a rendelést. Két hét múlva meghozta a magot.
Hitelben. Ezzel csak ősszel számoltunk el.
Ha
valamelyik vetemény szaporítóanyaga nem vált be – a könyvben az eladott menynyiség
erről fényesen tanúskodott – akkor azért nem kellett fizetni. (Az utolsó harminc-negyven
évben a magcsíráztatásnak a Magyarországon elterjedt általános gyakorlatát követték.
Langyos vízben megduzzasztották a magokat, majd ruhába kötve a hátsó udvarban
lévő trágyadomb oldalába dugták, gondosan megjelölve a csíráztatásra elhelyezett
magok helyét.
Több
helyen elterjedt az a módszer is, miszerint a tűzhely sarkában csíráztatták
a rongyba csavart magokat. Tudunk olyanról is, hogy a magokat langyos vízben
megáztatták, ökölnyi csomókban elosztották és vastag rongyba tekerték. Minden
egyes munkásnak adtak egy-egy csomóval, hogy tegye a testére. Rendszerint ingük
és hasuk közé tették a rongycsomót, s ott tartották naponta többször is vizezve,
mígcsak a magok nem csíráztak...
Szerszámok
A
Magyarországra vándorló kertészek általában teljes eszközkészletüket hozták
magukkal. A velük foglalkozó írásokból tudjuk, hogy a két világháború között,
amikor már jelentős volt azoknak a kertészeknek a száma, akik nem vándoroltak
minden évben haza, egy Budapestre telepedett bolgár kovácstól rendelték meg
a szükséges szerszámokat.
Petykó
Gyula büszkén mutatta meg nekem a fészerben felállított csapákat, kalisztrijákat
(valamennyi kovácsoltvasból készült, leginkább a magyarok körében is jól ismert
fejszekapákra emlékeztetnek, ám lapjuk és élük természetesen sokkal vékonyabb).
–
A jó szerszám nagyon fontos – bólogat az öreg kertész. – Ezekkel a kapákkal
sokkal mélyebben, alaposabban lehet megművelni a földet, mint a bolti szerszámokkal.
Leemeli féltve őrzött kincsét, a félkör ívű, nagy méretű csapát (úgy néz ki,
mint egy elkopott szénvonó). Magam csináltattam tárcsalapból, teszi hozzá elgondolkozva.
(A kertészetekben ezt a szerszámot elsőrendűen az öntözőárkok igazítására és
ültetés előtt a fiterák lazítására használták. A fiterák általában hat méter
hosszú és másfél-két méter széles kis földparcellák, amit barázdák öveznek.)
Bolgárkertészet
nem létezik öntözés nélkül. Ebben teljesen egyedülit alkottak – a kis parcellákra
osztott ún. fiterás árasztásos rendszerrel – a bolgár kertművelők. „Víznyeréshez
a bolgár kertészek az öntöző kereket (nálunk bolgárkeréknek hívták a falusiak.
K. E.), az úgynevezett dulapot illetve arma dulapot használták. Ennek kialakulására
és eredetére többféle feltevés született. A vízemelő kerekeknek a használatát,
amelyek képesek a vizet a völgyből a fennsíkra vinni, egyes szerzők Mezopotámiából
származtatják, mások görög hatásnak tudják be. Az mindenesetre megállapítható,
hogy a vízemelő szerkezetek a Földközi-tenger egész vidékén elterjedtek. Alkalmazási
területük változatos. Rétöntözéstől kezdve a kertöntözésig használják.”12
A technika azonban ide is betör, így a bolgár kertészek zöme a két világháború
között már áttért a víznek a motorral való felhúzására. Kárpátalján nem enynyire
egyértelmű a helyzet. Az idősebbek még emlékeznek rá, hogy Beregszász Csigazúg
negyedében a Vérke partján még az ötvenes években is ott állt a hatalmas bolgárkerék,
szomorú mementóként az elvadult földeken, mivel a kolhozrendszer rövid időn
belül felszámolta az itteni kertészetet.
A
bolgárkerék a képekről, rajzokról ítélve komoly alkotmány.
–
De nem annyira, hogy egy ügyes ácsmesteren kifogna – állítja Petykó Gyula. –
Volt itt asztalos, Lovasi Bélának hívták, vele mentünk el a búcsúi kertészetbe.
Megnézte, hogy működik a három fakerék, hol áll a vánkos, milyen nagyságúak
a fafogak, hová kerül a lánc, miként kapcsolódnak rá a merevítővödrök – aztán
másfél hét sem telt bele, elkészült mindezekkel. Igaz, hárman-négyen segítettünk
a mesternek.
–
Ezt tessék megnézni – invitál az öreg bolgár a fészer egy homályos zúgába. Amit
itt lát, az egy történelmi ereklye. Ezt a szivattyút száz liter borért vásároltam
1943-ban német katonáktól, benzinmotorral, gurtnicsővel (vászon cső) szíjakkal
együtt. Eredetileg különben tűzoltásra használták. A kolhoz megalakulásakor
természetesen ez is a közös tulajdona lett. Szolgált vagy 15 évet, aztán kiégett
a motor. Nem törődött többé vele senki. Így hát egy szép napon a szivatytyút
hazahoztam. Éveken át öntöztem vele a kertet, ma is kitűnően működik. A belseje
csupa réz. Látja azt a darab gurtni csövet, mint mondtam, azt is a németektől
vettem. (Istenkém, 1998-at írunk...)
A
bolgárkerék – így emlékeznek a korabeli krónikák – mindenképpen ördöngős találmánynak
számított. A múlt század vége felé a magyar parasztok egyes vidékeken varázslatot
láttak a furcsa formájú vízemelő szerkezetekben és olyan hiedelem terjedt el
– sajátos Don Quijote-i szindrómaként – hogy a kutak okozzák a szárazságot.
Ezért néhol a kerteket feldúlták, a vízemelő szerkezeteket szétszedték, elégették.
Még egy gondolat az öntözésről. Mérések igazolják, hogy az árasztásos öntözéssel
dolgozó bolgárok nyolcadannyi költséggel tudtak megöntözni egységnyi területet,
mint például azok – akik a szórásos technikát részesítették előnyben.
A bolgár kert növényei
A
bolgár kertészek által termelt növényféleségeket azért is érdemes az idők folyamán
végigkísérni, mert az új növények megjelenése, a régibbek elhagyása a magyar
fogyasztóhoz való alkalmazkodásnak az egyik mutatója. Valami módon igen élénken
él a mai köztudatban, hogy az étkezési paprikát (a zöld húsú kalinkói fajtáról
van többnyire szó) ők terjesztették el. De sok mást is.
–
A velünk szemben lakó Klein ügyvédék tíz éves fiával jó barátságban voltam –
emlékezik vissza gyermekkorára a 84 esztendős Haba Tibor beregszászi lakos.
– Egyik nap nálunk játszottunk a kertben, amikor a szobalány a kinti asztalon
megterített uzsonnához. Engem is megkínáltak. Álmélkodva vettem tudomásul, hogy
a jelen lévők valamennyien nyersen fogyasztották a felvágott paradicsomot...
A növényt természetesen mi is ismertük, édesanyám különböző főtt ételeket készített
vele, de nyersen az én gyerekkoromban errefelé még kevesen ették.
Tudunk
arról, hogy a bolgárok hazájukban is igen változatos és sokféle zöldségfélét
termeltek: így a már említett paprika és paradicsom számos fajtáját, ezenkívül
vöröshagymát, uborkát, tököt, káposztát, padlizsánt. (Nem tartozik jelen dolgozat
témájához, ám fontos tényként kell mégiscsak megemlíteni, hogy az Afúz Alit
– a beregszászi hegyvidéken később nagy karriert befutó csemegeszőlőt – szintén
ők hozták be.) Kelkáposztából a korait és az őszit ők termelték. Viszont magyar
földön ismerkedtek meg a kelkáposzta, a fehér gyökérzöldség, a cékla, a karfiol,
karalábé, a sóska, a spenót, a zeller termesztésével.
–
A századelőn – állítja a mezőkaszonyi születésű 96 esztendős Rózsa Dániel, aki
magas kora ellenére kitűnő emlékezettel bír ma is – a savanyúkáposzta mellett
a karikákra vágott savanyított cékla volt a falusiak fő téli savanyúsága. Ezt
ettük a sült és tört krumplihoz, paszulyhoz.
A
bolgárok a hazájukban igen keresett és kedvelt padlizsánt nálunk csak ritkán
termelték, mert a piacokon eleinte nem tudták eladni. Kellemetlenségük viszont
jócskán származott belőle: a fináncok néhány vidéken – tiltott dohánytermesztés
miatt meg akarták őket adóztatni.
A titok
Mivel
magyarázható a bolgár kertészek magyarországi és vidékünkön való gyors megtelepedése,
vállalkozásuk sikere? A fentebb már elmondott tények mellett igen tanulságos,
mit mondanak erről a közelükben élő, velük együtt dolgozó helybeliek.
–
Nem hagyták kiszáradni a frissen előkészített földet, éjt nappallá téve palántáztak
– állítja a már idézett beregardói Sarkadi Ferenc. (Aki később évtizedeken át
volt kertészeti brigádvezető.) Ott cserepes talajt nem láttál, állandóan benne
ültek a veteményben, lazították a talajt. Primőrjeik gyakran három héttel korábban
kerültek piacra, tehát a palántanevelésben – pl. a hidegtől való megvédés –
mesterek voltak.
–
Már akkor nagyszerű érzékük volt hozzá, hogy miből mennyit kell megtermelni
a piacra – mondja Rózsa Dániel. – Rögtön felismerték például, hogy kora tavasszal
a salátáért, a retekért, az itt élő zsidó családok minden pénzt megadnak.
–
Egy árutermelési folyamat a bolgárkertészkedés, amelynek minden fázisát pontosan
megtervezték, minden láncszemét a helyére rakták, lám milyen eredményt szül
– így Haba Tibor (aki nyugdíjas agronómus). S egy apró adalék az utóbbi mondathoz:
a beregszászi piacra árut hordó négy-öt kerttulajdonos (egymás között) kora
tavasszal árverésen döntötték el, hogy ki melyik helyet vásárolja meg, hol fog
árulni. Az eredményes gazdálkodást bizonyítandó ide kívánkozik még egy adat:
Petykó Gyula Lancsák Sándortól a negyvenes években tíz hold földet, öt évre
három ezer pengőért vett bérbe, és minden munkása – mint mondottuk tizenketten
voltak – általában 1000 pengő fizetést kapott szezon végén.
Igaz
viszont az is, hogy egy-egy piaci napra készülődve 1500-2000 csomó zöldséget
kellett előkészíteni.
Sikeres emberek?
A
szovjet érában, ha egyáltalán találkoztunk velük, csak sikeres bolgárokat ismertünk.
Az egyik Munkács környéki élenjáró gazdaság elnökével Hancsevvel, több éven
át munkakapcsolatban voltam.
–
Maga valóban bolgár? – kérdezte meg tőle néha egy-egy éppen hozzánk csapódó
fiatal kolléga. Akkor Hancsev általában kidüllesztette a mellét – súlyemeléssel
foglalkozott ifjúkorában – és büszkén mosolygott. Most, hogy Petykó Gyula bátyánk
sorra veszi a Kárpátaljára vetődött honfitársait, egészen más kép körvonalazódik.
Az alaphangulatot az ő személyes sorsának alakulása adja meg. Úgymond, az csak
természetes, hogy a kolhoz megalakulásakor ő lett a kertészeti brigádvezető.
De csak három évig. Tovább nem bírta. Hogy mit? Negyven év távolából úgy tűnik,
hogy a mindenképp teret nyerő kolhoznagyüzemi módszereket: ahol az alaposságot
és pontosságot mindinkább a gépi elnagyolás váltotta fel, az irodán pedig a
reális eredmények helyett hektárokkal és mázsákkal bűvészkedtek a központ elvárásainak
megfelelően. A bolgár pedantéria nem bírta elviselni azt a lelketlenséget, ahogy
a tisztítatlan árut rossz ládákban felpakolták a teherautóra, s ugyanígy a fogyasztó
elé vetették. Különben soha nem tudott megbékélni, hogy az árasztásos öntözési
módot már az első évben likvidálták.
S
a többiek? 1945-ben a Tiszaújlakon működő Dimitrov gondol egyet, csizmatalpba
rejti megtakarított dollárjait, és utazna haza, Bulgáriába. A határon megtalálják
nála a pénzt, kap néhány évet. (Vajon Bulgáriában sikerült volna kijátszani
a biztonságiak éberségét, vagy ugyanerre a sorsra jut?) A királyházi Sztojanov
Pista (így mondja maga Petykó) egy darabig az ottani kertészetet irányította,
de aztán őt is leváltották hasonló okok miatt, mint a borzsovai bolgárkertészt.
A huszti, a viski, a técsői bolgár szintén hamar felhagyott ősei foglalkozásával.
Az egyik vonatkísérő lett, a másik egy asztalosműhelyben dolgozott. Van persze
ellenpélda is: a búcsúi Popozov Demeter meg a munkácsiak sokáig megmaradtak
a szakmában. A munkácsi kertészek fokozatosan kiváltak a nagyüzemekből, háztáji
részlegeiken foglalkoztak zöldségtermesztéssel.
A
magyarországi tanulmányok 580-600-ra becsülik a második világháború után Magyarországon
megtelepedett bolgárok számát. Ha mindent összevetünk, Kárpátalján a háború
befejezése előtti időben évente mintegy 200-220 bolgárkertész tevékenykedett.
Közülük huszonöten-harmincan választották e vidéket új hazájuknak. (Hogy miért
is nem mentem haza? – fontolgatja a választ az öreg bolgár. Szegény család volt
a miénk, hatan voltunk testvérek.)
Szembetűnő,
hogy egy-egy településen egy-egy bolgár maradt, természetesen az, aki itt alapított
családot. Kivételt képeznek ezalól a munkácsiak, akik még a háború előtti időkben
családostól telepedtek meg a városban.
Mára
az óhazából jöttek közül legfeljebb ketten-hárman élnek. A vegyesházasságokból
származó utódok pedig átvették környezetük nyelvét: a Beregszászon élő bolgár
unokák és dédunokák természetesen többnyire magyarul, a munkácsiak ukránul beszélnek.
A Petykov, Popozov, Hrisztov, Dimitrov, Doszap, Sztojanov, Hancsev nevek ha
néhol felbukkannak, biztosak lehetünk benne, hogy viselőjük ereiben bolgár vér
is csörgedez...
Mint
mondottuk, bolgárkertészek ma már nem tevékenykednek Kárpátalján, ám több mint
nyolcvan esztendős ittlétük nem múlt el nyomtalanul, rengeteget tanultak tőlük
vidékünk földművesei. (Külön dolgozat témája lehetne, hogy a bolgárkertészetekben
hónapszámosként dolgozó magyarok közül hánynak sikerült a bolgár kertészethez
hasonló jövedelmező gazdaságot létrehozni.) És szinte felmérhetetlen az a hatás,
amit ezek a tündérkertek jelenlétükkel az itt élőkre gyakoroltak. (Lám, a mi
földünkön is megvalósítható a csoda!)
A
bolgárkertészek hatása más módon is jelentkezett. Személyes példájukkal bizonyították,
hogy a föld csak akkor biztosít megélhetést, ha rajta, a vele való munkában
a szaktudás az alapossággal, a minden részletre való odafigyeléssel igyekezettel
és nem utolsó sorban önfeláldozással párosul. (És pontos piacismerettel!) Ma,
amikor a munkanélküliség sokakat rákényszerít arra – muszájföldművesek –, hogy
a földből próbáljanak megélni – nem árt, ha ezeket újból emlékezetünkbe véssük.
A virágzó bolgárkertek nyikorgó vízemelő szerkezeteikkel végleg a múlt ködébe
vesztek. Jórészt a földben nyugodnak azok a más országból származó emberek is,
akik teremtő munkájukkal vidékünkön létrehozták a tüneményes kerteket. Elmondhatjuk:
valamennyiünk épülésére. Így vált egy másik nemzet fiainak kimagasló teljesítménye
mezőgazdasági kultúránk szerves részévé. Nemes hagyománnyá, jövőbe mutató örökséggé.
Jegyzetek
1.
Boross Marietta: Etnográfia, 1973, 31. old.
2. Isirkoff. 1917. 120.
3. u. o.
4. Gincsev. 1887, 1183, 1213.
5. Lehoczky. Bereg vármegye, 1996,
348.
6.. u. o. 348.
7. u. o. 348.
8. u. o. 348.
9. Bihari – Pócs, 1975. 174.
10. Boross. u. o. 33.
11. u. o.
12. u. o.
Irodalom