1. Ez az értelmi igény kultúránként különböző mértékű, a
legszembeöltőbb és - különös ellentmondásként - a legtürelmetlenebb formában az európai
szellem bizonyos történeti fázisaiban jelentkezett. Ennek oka abban rejlik, hogy az értelmesség és
"valódi" valóság azonosítását az európai filozófia állítja a legerőteljesebben.
2. Kierkegaard: A keresztény hit iskolája.
3. Ami csak egyetlen konkrét értelem számára valóságos, az az őrület;
ha pedig valaki nem reflektált módon, azaz más potenciális megismerő alany számára világosan
megadható módszer révén jutott hozzá valamely ismerethez, akkor az nem "tudományos".
4. Még pontosabban: arra, hogy a szóban forgó igazságot Istentől mint
"abszolút ismerőtől" származó "hit"-igazságként, nem pedig véges, emberi megismerőtől származó,
és ezért szükségképpen bizonytalan valóságvonatkozással bíró "tudományos" igazságként fogadja
el.
5. …amelyet persze megelőzött valamiféle keresés, de sem a "találás"
nem a keresés eredménye, sem a "megtalált" nem olyasmi, amit valójában keresett (elvégre nem
filozófiáról van szó, hanem kinyilatkoztatásról).
6. I. m. 238. o.
7. "Hogy egy gonosztevő számára valamely matematikai igazság
könnyedén elmagyarázható, egy istenbizonyítás viszont nem, az semmiképpen sem az előbbi
erejének, s az utóbbi gyöngeségének a jele, hanem arra figyelmeztet, hogy a különböző
»bizonyítások« más és más mértékben követelik meg magának az embernek a személyes belső
erőkifejtését." Karl Rahner: Az Ige hallgatója.
8. Estin dé pistis élpizoménon üpostaszis, pragmatón
elegxos ou blepomenón - Zsid. 11,1. (A hit a remélt dolgok realitása
[üposztasis], a nem látott dolgok bizonysága [elegxos]).
9. A preszkriptív jelleg vallásonként különböző, a görög vallásban
minimális, a kereszténységben határozott formát ölt. A gondolatmenet vallással kapcsolatos
kijelentései inkább ez utóbbira érvényesek.
10. "Mert megfenyíti az Úr, akit szeret, s megostoroz mindenkit, akit
fiává fogad. Maradjatok állhatatosak a fenyítéskor: az Isten úgy bánik veletek, mint fiaival. Hol van
olyan fiú, akit az apja nem fenyít? Ha nem részesültök a fenyítésben, ami mindenkinek kijár, akkor
fattyak vagytok, nem fiak." (Zsid. 12, 6-8.)
11. "Wer nicht mehr Antwort gibt, vernimmt das Wort nicht mehr." Die
Frage an den Einzelnen, in M. Buber: Das dialogische Prinzip.
12. S. Kierkegaard: i. m. 30. o.
13. B. Pascal: Gondolatok.
14. Vö. az úgynevezett peccatum philosophicum
15. Vö. K. Rahner: Schuld und Schuldvergebung als Grenzgebiet
zwischen Theologie und Psychotherapie.
16. Amennyiben ez utóbbi tevékenységet "tudománynak" nevezzük, úgy
nyilvánvaló, hogy - egyrészt - a hagyománynak is megvan a maga "objektív"-rendszerező
tudománya, miként - másrészt - a modern, "objektív" tudományt is megelőzi egy szellemi állás-
foglalás, amely maga nem tudományos vizsgálódás eredménye, hanem előzetes, többnyire
reflektálatlan feltétele.
17. Az én cellám - az én váram
18. … ám annál inkább istentudat
19. A hermeneutikus filozófia éppen ennek az apóriának a tudata, s
ennélfogva az a filozófiai reflexió, amely a hagyomány igazság-igényét nem metafizikai
rekonstrukciónak veti alá, hanem egy nem-metafizikai diskurzusban kifejti, illetve érvényesülni
engedi.
20. "Ha már a gondolat megjelent - tárd ki a kaput. Mert ha becsukod
előtte a legális bejáratot, behatol erőszakkal, vagy … titokban mászik be…". L. Sesztov: Az
alaptalan apoteózisa.
21. "A tisztán filozófiai hagyomány úgy tartja, hogy a filozófus elérhető
»eredményei«, a végkövetkeztetésekben fölbukkanó gondolati tárgyak valamiképpen … eleve
megvannak, ott ragyognak a gondolkodó diszkurzív útjának végállomásaként, s a feladat az
odavezető út, a módszer szigorú megtartása, a tévutak elkerülése. Az igazság nemcsak létezik,
fennáll, de valamilyen, már azt megelőzően is, hogy a filozófus a tudás odavezető útjára rálépne, s
akkor is megmarad annak, ami, ha az igazság kutatója végképp tévútra tévedne. … Filozófus az, aki
a tudás szabályainak szigorú betartásával a tudás megállapítható hatókörén belül elvben minden
igazságot ki tud szabadítani, napvilágra képes hozni." Tatár György: Az öröklét gyűrűje.
22. Hogy valamely perspektíva szemlélője a maga perspektíváját
"öröknek", "objektívnek" és "egyedül érvényesnek" tekinti, az úgyszólván a perspektíva mint
perspektíva sajátosságából következik: ebből a fixációból fakadó immunitással szavatolja
hosszabb távon a benne és általa szerzett ismeretek stabilitását, amit egyszersmind objektivitásnak
tart - és igaza van, hiszen az ismeret a nézőponthoz képest
23. Jóllehet ez az állítás manapság nem tartozik sem a teológia sem a
filozófia magától értődő toposzai közé - éppen az elmúlt, fölöttébb kontroverz szellemtörténeti
korszak miatt -, ezúttal nincs mód sem argumentatív alátámasztására, sem bővebb kifejtésére.