A szíve ver itt a sorokban. Az ô szíve dobog. Verseivel napok óta. Elolvasom megint azt is, amit a maga nevére írt.
   
    A papíromon: hárfatû, üvegrák, felpattogzott halak, lángoló óraroncsok, kartontraktorok, összeroppanó légbokrok, férctorlódás, bimbófej, kiéhezett levegô, zöld-kék fémpára, sötétség-dudor, a szöveg medencecsontja, nullazuhatag, a hallgatás bonckése, a csönd és a kék képzetei, a pohár üvegbôre, nyers esô csattog, szétterített objektum, fáklyák a kiéhezett levegôben, vérlepkék, egy tömör gömbszerkezet félremagyarázott összetevôi, égô agyvájatok, visszametszett ércnyúlványok, csönd-kazal, figuravirágzás, idegkövezet, ércvetülelet, az egész kényszerképzete, varangyerezetû edény, ôszülô márványfej, lobbanó agykövek, vérfaragványok, hajszál-szivattyúk, állat-bokrok füstje, s mint tömjén kavarog az éj teje, fagydenevérek, ölyv-karmazsin, szürke fagy-magok, köd-sziták rázzák a szirtet, vérfehér a hamu, földsárga üvegszelek, géplomb-koszorú, képzeletvirág, a vér férge(i), koponya-pipacsok, selyemtollú nitrogének, röppenô kôlepke, petróleumrét
   
    bullazuhatag (gépjavaslat)
   
    Semmit nem tudok. Semmit nem értek. Ez — nekem is — jó elindulás. Bár megyek, de mégsem haladok, mert a versek szavaihoz térek vissza folyton. Elolvasok, kijegyzetelek közben egy Hidegpróba-kritikát. A metafizikus láttatásmódról van benne szó. Befagyott verstér, mozdulatlan, merev állapotok. „A költô mindig idegen, akit éppen az újjáteremtés tesz idegenné.” Trakl jelzôjével: szent idegenné.
   
    Tolsztoj naplójából: „Vagy nincs Isten, vagy nincs semmi más, csak Isten.”
    Ha nincsen abszolút jó, igazság, teljes létezés, mi leszünk istenekké. Másokat és magunkat használva, tárgyként, téboly eszközeiként, rombolva sokszor teremtményeinkkel is, különszakadva, magányosan, sok büszke senki. Hogyha viszont minden Isten, mindenkiben ô van, belôle vagyunk, örülünk, és isteni minden. Akkor én is: mielôtt a világ volt, vagyok. Minden nap üdvünkre válhat. Mert nem távolodhatunk, ha benne vagyunk, ha belôle, általa élünk. Haldoklásunk is isteni. Ahogy a test és lélek fájdalommá és verssé, majd emlékké, porrá átváltozik.
   
    „A haldokló önmaga elôtt és számomra is föltárulkozik.
    A halál teljes megnyilatkozás.”
   
    Csak sejthetô, ami feltárul. Errôl nem tudok. Nem megy.
   
    „Az élet, bármilyen legyen is, olyan érték, melynél magasabbrendû nincsen. Az életben lehet rossz, de maga az élet nem lehet rossz. Jó csak az életben lehetséges.”
   
    Nem Tolsztojt, most Sziverit idézni (meg).
   
    Bár nincs gondolat, másé, az enyémnek véltek sem, ami eltakarhatná elôlem. Igaz, alig találkoztunk. Még a nyolcvanas évek közepén, újvidéki ösztöndíjasként Szabadkára vonatoztam, hogy beszélgessünk. Nem találtam otthon. Mintha a szomszédok azt mondták volna, elutazott. Egy vegyesbolt körül ôdöngtem sokáig. Talán nem is volt nyitva. Áttelepülése után (közben?) emlékszem az írószövetség klubjában megrendezett költôi estjére. 1988 tavaszán, alighanem. Szörényi László olvasta fel harmadik kötetérôl írt tanulmányát. Az istenre emlékszem, aki lézeng a világban, mert nem találja helyét. S arra a nemes, barátságos mozdulatra, ahogy Sziveri könyvét, a Dia-dalokat Szörényi a halhatatlanságkívánás, mint ôsminta miatt Horatius harmadik kötete mellé teszi. János szavalt. Bennem hol közeledett, hol távolodott az ünnepelt, pedig nemigen járkált, csak az én ítéleteim, tetszésem vagy kényességem, nemtetszésem távolította-közelítette. Aztán Kelenföldön. Betegágya mellett az aranyszín kötésû Napfény és hús, az akkor megjelent Rimbaud-kötet. A látogatásomból fôleg magamra emlékszem vissza. Képeimre. Pirosló levelû bálványfa. Játszótér. A bérház folyosói. Ajtók. Bizonytalankodásom. Szagok. Talán keresgéltem is sokáig, mint aki eltévedt. Eltévedtem. Ülök a széken, ô az ágyban. Közben ismerôsök érkeztek, akiket nem ismerek. Okoskodom is szégyenszemre, a résztvevô csönd helyett. Ez eljövet válik majd kínossá, amikor visszapergetem magamban, ami elôtte történt. János kiment a fürdôszobába. Sokáig idôzött. (Terhére voltam talán?) Közben a felesége kérdezget. Majd a beteg visszajött pizsamásan. Láttam, milyen sovány, bizonytalan. „Csak az inger játszik velem. Becsap a testem.” Beszélt arról is talán, milyen átkozott mellékhatásait érzi a gyógyszereknek. Minden összezavarodott benne. Nem érti, mit jelez a teste. Majd külön csendjeinkben hosszan. Ez nem volt zavaró. Nem érkeztek a szavak. Az önbizonygató gondolatokat elengedem. Ô talán verset próbálgat. Vagy ôt a vers megint. Nyilván volt még semlegesebb téma, amirôl szó lehetett. Hogy van remény, ez ott hamisan hangzott volna. Bár a beteg nem siránkozott, panaszos volt egész lénye.
   
    Túlélni, még ha belepusztulunk, akkor is.
   
    Ha akkor olvastam volna Tolsztoj öregkori naplóját, nyilván idézem neki: Az élet, bármilyen legyen is, olyan érték, melynél magasabbrendû nincsen. Az életben lehet rossz, de maga az élet nem lehet rossz. Jó csak az életben lehetséges.
    Bár ennek sem lett volna értelme. A halálos betegnek? Ízléstelen. Csak olvasottságom fitogtattam volna. (Hát most?)
    A sors elôtt nincs kész tudás, nincsen használható okos tanács.
   
    A zavartság. Nem tudom, micsoda. Majd kiderül itt az is talán. Ami életemet közrefogta, az maradt. S hogy mi, akiket többször egymás mellett emlegettek, jóformán nem is beszélgettünk. És a Mi szél hozott? ajánlása: Varga Imre baj-társnak sok szeretettel: Sziveri Jancsi. Kelenföld, 89 novembere.
    Tanuljuk a mesterséget. Talán ennek nincs is múlt ideje. Mert nem a szótagokat számolgatni, rímet találni, szonettet írni, hanem a létnek tisztán megfelelni. Mindent akarni, anélkül, hogy bármit is. Szavak mentén tapogatva, míg a végpontig jutunk. Az életünk is beszéd, halálunk ugyancsak. Minden mondatértékû köröttünk. Kínunkban cifrázzuk is. Vigyorgunk. Szavakat használunk. Aztán mi vagyunk a szó. De addig még a hús fehérizzása, kihullás testünkbôl, nevünkbôl is. Mit akar velünk mondani a világ? Erre nem tudok, de hallgatni róla kevés. Mikor már semmit sem értek, kimondhatja (velünk, általunk) magát. Öröm és fájdalom egyetlen villanásban.
    Az egyik rokon nô, a Gizel, mondta nemrég anyám, mikor odahaza jártam, kiment a temetôbe, és ásni kezdte gyereke sírját. Emlékszel-e még a gyereksírokra? Ott voltak a kistemetôben. Mutatott is arrafelé. Apámra vittünk virágot, és már ballagtunk hazafelé. Ott hátul. Nem kérdeztem meg, hogy kézzel vagy lapáttal próbálta-e.
   
    „Tudatunk változatlan, idô és tér fölött álló. Változatlan, nem mozdul, míg az idô és tér jelenségei rajta haladnak át, számunkra viszont úgy rémlik, hogy mi haladunk tudatunkkal a térben, idôben.”
   
    Hold elôtt tovasuhanó felhôk. Ha kimegyek most a szavakból, az idézetbôl, és az udvaron nézem, érzem, élem elemi erôvel. Javasoljam olvasómnak is, hogy mielôtt továbbjut, nézze meg gondolattalan, ahogy a hold elôtt elsiklik? A felhô. Ahogy ô odafent. Mintha nélkül.
    Bár nekünk a gondolkodom a vagyok. Pedig a gondolat elfedi legfeljebb. A lét lesz közvetetté. Sötét.
   
    Vajon kézzel vájta-e róla a földet?
   
    A jegyzeteimmel, az elolvasottal semmire sem jutok. (Újraolvasva a mondat, az öregség. A kilencvenegy éves költô, Vilmos bátyám. Nemrég meglátogattam. Panaszkodott. Ne öregedj meg, Imre! Nézd, menni se tudok már!) Zavartság van bennem. Nem tudom, még az-e, a tíz évvel elôtti? Vagy már világosabb. Bár mindent besötétít. Megint csak az én, nem hagyja szóhoz jutni. Legalább tekintsek ki a véletlen ablakán. Mire? A nagyobb rendre, ahol minden törvényszerû. Láthatóan nincs véletlen.
   
    A cickafarkpálcikákkal kidobom, mit üzennek a jósjelek.
    A Felszabadulás (Hszie) jelét dobom, amelynek két elemi összetevôje: fent a (Menny)dörgés, lent pedig a szakadékos, a Víz. Az értelmezés szerint a mozgás kifelé tart a veszélybôl. Az akadályok elhárultak, és a nehézségek lassan megoldódnak. Bár a Felszabadulás ezzel a dobással még nem történt meg. Csak most kezdôdne el, és egyes állomásait fejezi ki a Jel is.
   
   

VÉLEMÉNY (MEGÍTÉLÉS)
   

A FELSZABADULÁS. KÍVÁNATOS DÉLNYUGATRA.
HA MÁR NINCS, AHOVÁ MENNE, ÜDVÖS VISSZATÉRNI.
HA MÉG VAN, AHOVÁ EL KELL MENNI, ÜDVÖS A GYORSASÁG.

    Délnyugat azt jelenti, hogy ilyenkor, amint lehet, helyes visszatérni a megszokott körülményekhez. Nekem viszont pont az ellenkezôje. Újvidék. Diákszálló. A bal-kánon, esti részeg gajdolás. A nyitott ablakon kidobált flaskók csörömpölése. Nagyon fontosak az ilyen átváltozási idôszakok. Mint ahogyan a légköri feszültségek is a megkönnyebbülést hozó esôtôl oldódnak, és a rügyek kipattannak, ugyanúgy hoz ez az idôszak felszabadulást a nyomasztó terhek súlya alól, és felpezsdíti az életet. Olvassa, aki él. Fontos, hogy a sikertôl ne mámorosodjak meg. Csak addig szabad haladni, ameddig szükséges. Amint felszabadultam, vissza kell térni az élet megszokott rendjéhez. Ez az üdvhozó. A még befejezetlen dolgokat a lehetô leggyorsabban el kell intéznem, hogy késedelem nélkül tiszta lapot nyithassak.
   
   

A JELKÉP
   

DÖRGÉS ÉS ESÔ MEGJELENÉSE: A FELSZABADULÁS JELKÉPE.
ÍGY A NEMES LELKÛ ELNÉZI A HIBÁT ÉS MEGBOCSÁTJA A VÉTKET.
   


    A nemes lelkû a zivatar levegôt tisztító hatásához hasonlóan oldja fel az emberi hibák és vétkek által kiváltott feszültségeket. Világosságával szabadít fel. („Semmit nem tudok. A korom földtôl égig, égtôl földig feszül. Semmit nem tudok, látok, ismerek. Semmit nem értek.” Majd: Hiába a nagy világosság, ha elmém sötét. Hasztalan a nappali fényár; semmi távoli, csak apró tárgyaink látszanak. Nincsen távlat. A közelség van, a kés, az asztal, a szék, az óra. A Világosság felszíni máz. A sötétség mély, mélysége akkora már, be nem láthatod, határait fel nem mérheted. A költô úgy éli: nehéz az éj, súlyos. Mintha korának barbárja lenne.) De ez már megint (nem) idézet. Mintha a költô korának barbárja lenne. Mihelyt a hibák napvilágra kerülnek, a bölcs túllép rajtuk, a nem szándékos túlkapásokat elnézi, mint ahogy a mennydörgés hangja is elhal, és megbocsátja a bûnöket, a szándékos túlkapásokat, miként a Víz is lemos minden szennyet.
   
    Csakhogy a Felszabadulás jelében három változó vonás is szerepelt. Ezeket átalakítva kaptam a Szétforgácsolódást:
    A nyelvben is benne ez a lehetôség. Milyen könnyen válik a felszabadulás felszabdalássá. A felszabaduló embert felszabdalják. Kimetszik kétharmad gyomrát. Ha a szabadság a teljes lehetôség, a hasznunkra váló tapasztalat, a bölcsesség útja, a szétforgácsolódás, a sötétben meglátott fény viszont a megvalósulásé, a sors gyôzelméé, a test és lélek verssé és porhamuvá válásáé.
    Az átváltozó vonalakat, jelesül az elsôt, az öreg jint, majd a harmadikat meg az ötödiket (mindkettô öreg jang), összehasonlítom majd egyenként, hogy kiderüljön, a jóskönyv, az orákulum szerint mint és hol válik a megszabadulás lehasadássá, szétforgácsolódássá. Ami a sorsból most megsejthetô. Mit lehet megfogalmazni, jelezni szavakkal, hogy ne legyen igazságtalan, tételes, elvont, általános? (Tehát mi mondható arról a helyzetrôl, amikor a gyönge lesz erôsebb. S hogy rám is, rád is érvényes legyen.)
    Mielôtt a két jelet a változó szintekkel együtt összehasonlítom, megjegyzendô, hogy a Szétforgácsolódás az Alkotó (az Ég) házában foglal helyet, olyan jósjelek társaságában, mint a Menny, Elôzékenység, Visszavonulás, Szemlélôdés, Haladás, Megrekedés és a Nagy birtoklása.) A Felszabadulást viszont a Gerjesztô (Mennydörgés) házába helyezték (szomszédos termek pedig: a Lelkesedés, Tartósság, Felfelé törés, a Kút, a Nagy túlsúlya és a Követés.) A bizalmatlanság, besúgás, ami a Sziveri-verseknek is vissza-visszatérô motívuma, a félelem egyik rokon szava. A készülékrôl írt dalban például:
   
    föltekintek a néma gyóntatóra
    ————————————
    figyelem gépezetnyi pattanás
    tenni kéne már valami vallomást
    készülôdöm — most készülnek megmotozni
    ugye milyen rossz így álmodozni
   
    A versben egyértelmûen lehallgatókészülékrôl van szó.
   
    Szállnék már de valaki figyel
    tegnap még másra ma rám ügyel
    felismerésem szertelen
    a titkolt célomtól elterel
    nem hibáztatom amiért les ô
    galambszart áztat az ólmos esô
   
    Érdemes a Mennydörgés, a Gerjesztô és az Ég, vagyis az Alkotó jelét még néhány szempontból összevetnünk, hogy lássuk a különbségeket és a rokonságot. Az Alkotó ereje a fejben, a Gerjesztôé a lábakban nyilvánul meg. Az Alkotó szilárd, a Gerjesztô viszont mozgást jelent. A szellem benne rejlik minden lényben, általuk hat. A mozgatóerôk közül a Dörgés a leggyorsabb. Minden lény a Gerjesztô jelében kel életre. Ezt jelzi a Felszabadulás jel felsô fele, a villámlás, amely jó esetben a mozdulatlan tóban visszatükrözôdik. Ez lehetne az elsôre kidobott jel természetes olvasata, ha nem lennének változó vonalai. De hát vannak. Az elmozdulással keletkezô további különbségek: Az Alkotó házába tartozó fô tulajdonságok: teremtô, cselekvô, szilárd, világos, a Mennydörgésében viszont: mozgékony, izgató, tevékeny. További képzettársítások az Alkotóhoz: fej, ló, herceg, arany, drágakô, jég, száraz, fa, kerek, vörös. (Ki-ki kereshet hozzájuk versbéli elôfordulást is. Én találtam.) A Mennydörgéshez társíthatók (éppen harangoznak odakint, Tinnye, 1999. augusztus 23., dél van): mozgás, nyugtalanság, sietség, lábak, megrázkódtatás, visszatérés az életbe (feltámadás), dob, holló, sárkány, sötétsárga. (Megtalálhatók a versekben is.) S még annyit, hogy az elsô jelben, a Felszabaduláséban két szilárd vonás (az ember és a föld helyén) volt, a másodikban már csak egy, ez is a menny, az apa, illetve a hit helyén. Ezért a második jel sokkalta mozgékonyabb, nyugtalanabb, idegesebb az elsônél; egyszerûsítve: az ég alatt minden mozog, átváltozik. (Csak maga a változás változatlan.)
    S itt érdemes idézni az Átváltozásokból, a tárgyias, elvont, téma nélküli, a nyelv puszta mozgását leképezô korai versek után az elsôk között lévô személyesebbôl. Ami ennek az alaphangja: Átváltoztam. Az lettem, ami voltam. Önmagammá alakultam. Most már vagyok, mert tudom: lenni, nem hasonlítani akarok. S ez a levés újrateremtés, alkotás. Világot a világtalanoknak. Fölszámolni a káoszt. Ez az önmagával is feleselô vers kicsiny dráma, létharc, mint aztán a késôbbiek majd mindegyike is, nem tudomba torkollik: Azt sem tudom, kinek, nemhogy tudnám, minek vagyok. A helyzet csapda, ellentmondás. De megfér az egy testben, alkatban; megférhet. Nem tudom, minek vagyok, hát hogy még kinek. Nem baj, ha nem tudom, ebbôl lehet még tudás, ha szóhoz engedem jutni a zsigeri bölcsességet. Ez viszont, bár van, még sincs, tanulni kéne. Tanulnunk a nem-tudást. Hogy ami az ész számára megoldatlan, az már meg van oldva. Bennünk is, bár nem tudunk róla. Vagy legfeljebb csak tudunk. Kevés a megértés, ennél több kell; átélni, megtapasztalni. Az egyik kései verssort átírva: Megélni, megtapasztalni, ha belehalunk is. De hát micsodát? Hiszen arról szól az életünk. A verseink. Az élete (amit nem ismerek) és a versei, amelyekben napok óta benne élek.
    Az Alkotó szilárd, határozott, a minta, és ezért az embernek megmutatja a könnyût. A nehézségek oka csak a zavarodottság, határozatlanság lehet. A belsô ellenállások, ellentmondások. Ezt jelenítik meg a Jelek vonásai. Ezt ábrázolják az ôsképek. A vonások változásai megmutatják, hogy a tartós hatások következménye az üdv és a baj. De van, aki bajban üdvözül. Bajából teremt mintát. Igazat, szépet.
    Íme az átváltozó három vonal, amelyik a felszabadulást szétforgácsolódásra változtatja. Elôször tehát a Felszabadulás:
   
KILENCES A MÁSODIK HELYEN AZT JELENTI:
HÁROM RÓKÁT EJT EL A FÖLDEKEN,
ÉS EGY SÁRGA NYILAT KAP.
ÜDVÖS KITARTANI.

    A jelkép a vadászathoz fûzôdik. A vadász három ravasz rókát ejt el. (Vajon kik lehettek volna ôk?). Ennek jutalma sárga nyíl. A hamis rókák a közösségi élet akadályai, akik az uralkodót hízelgéssel igyekeznek befolyásolni. Még a felszabadulás elôtt el kell ôket távolítani, de nem szabad ellenük hamis eszközöket használni. (Nem megy! Versben legföljebb.) A sárga szín a mértéket és a középutat jelenti az ellenséggel való bánásmódban. Aki teljes erejével a felszabadulásért küzd, annak belsô nyíltsága olyan erôt ad, amely fegyver a kezében minden hamissággal és aljassággal szemben. A költô nyíltsága viszont nem ilyen, nem ez.
    Olvasható, hogy a sors mire cserél: A közönségesek hatalma növekszik. Veszélybe kerülsz, vigyázz! A költô nem vadász. Íme az L. A.-nak ajánlott transzrealista nyakkendôszonett, a Medve a temerini határban:
   
    Akár a küldött, úgy jött: Vidékrôl
    vidékre — mint telitalálat,
    közénk huppant a nagy elvtárs-állat.
    Bölcselkedett egy kicsit pribékrôl,
   
    áldozatról, azután észrevétlen,
    „társadalmilag” elszunnyadt a hosszú
    úttól. Betojtunk: Jaj, itt a bosszú!,
    mert mozgatja még észt a kétely.
   
    Balfácán ez az új vidéki medve —
    fölénkkerekedni van éppen kedve.
    Kétpofára ásít — s tényeket másít —
   
    De hiába hisszük, jobb lenne más itt,
    olyan mindegy, medve, farkas vagy tigris,
    ha fölfal, szar leszünk úgy is, meg így is.
   
    Tehát nem rókáról van szó! Így a ragadozók egyike sem cserélhetô fel vele a szonettben. Mert ez már nem az az állat volna. A limesek felé címzésû szonettbôl kiderül: „Mintegy másfél hónapja már, hogy / Temerinben lakunk, a Vadász / kocsmával szemben.” Ekkor lesz a krónikás riadt civil, akit lépten-nyomon följelentenek. Ekkor írja a Húsevôk címmel a versét, Hommage a Sz. J. ajánlással, alighanem önmaga emlékére. A játékában a kín: mert elbánik vele az eszme a dologizált az ideologizált föltétlen kórisme a szabadság szent ökre (ökle). Majd: állok, mert kellek e helyen mint korai elôdöm a vesztôhelyen, ahol ott a rögtön itt élô bíróság meg a rögtönítélô kórság. Már a Szájbarágás, vagyis a következô könyv szonettje az állat-világ, amelyben a költô rápisszent a bölcsre: Visszavonulni manapság nagy trükk — mivelhogy nincs honnan! És: Húzza / a búcsúmuzsikát az elv-társulat — / Miközben a böllér bôrünket nyúzza / — bár látom, alig hiszem —, a plebs mulat.
    A rideg ordas, amelyik kapaszkodik föl a tudatomhoz, a tetôre, testembe hull vissza. Az írás így lesz önvédelem. Öngyógyítás is gyakran. Mert az ingerült ember elmar mindenkit maga mellôl. Társa lesz a szonett. Fôleg, ha szerelmes.
    Ez volt tehát a jelmag alsó része, a (szülô)föld.
    A második átváltozó vonal, az ember síkján:
   
KILENCES A NEGYEDIK HELYEN AZT JELENTI:
NAGY LÁBUJJADTÓL SZABADULJ MEG.
AKKOR ODAJÖN A MEGBÍZHATÓ TÁRS.

    Nyugalom idején elôfordul, hogy a magasabbrendû emberhez közönségesek csatlakoznak (mai nyelven: a költôhöz besúgók, politikusok), megszokásból úgyszólván hozzánônek, magukat szinte nélkülözhetetlenné teszik, mint a járást megkönnyítô nagylábujj. Amikor a felszabadulás ideje közeledik, és cselekedni kell, akkor meg kell szabadulni a véletlenszerû kapcsolatoktól, amelyekkel belsôleg valójában nem tartozik össze. Különben a hasonló gondolkodású és valóban megbízható barátok, akikkel közösen lehetne cselekedni, bizalom hiányában távol maradnak. Ez az a helyzet, amikor az ágy bôrig forgácsolódik szét. Sôt szétforgácsolódik a szándék is, a menekülésé, a megszabadulásé. Mert a csapdába esett róka, ha elrágja a lábát, megmenekülhet. De akinek nevében, sorsáért kérdezek, nyilván érzi, hogy magától, sorsától nincs menekvés. A verssora után, hogy Semmi jó nincs odakint, a felismerés zárójelbe tett bölcsessége kerül rögtön: Odakint a lélekben. Az odakint, bárhová megy is, vele marad. Mert magában viszi.
    A következô vonalváltozás már az égi, szellemi síkon. (Az apáén.)
    Mielôtt a felszabadulás öreg jinje a hatos helyen átváltozott hosszú vonallá, a jóskönyv szerint:
   
A VEZÉR MAGAS FALON ÜLÔ HÉJÁRA LÔ.
ELEJTI. MINDEN KÍVÁNATOS.

    A magas falon ülô héja egy magas helyen lévô közönséges ember (politikus) jelképe, aki akadályozza a Felszabadulást. Minden befolyásnak ellenáll kemény gonoszságával. Elszántan kell eltávolítani, az ennek megfelelô eszközökkel. Érdemes idézni Konfuciusz vélekedését is errôl a képrôl: „A héja a vadászat célja. A nyíl és az íj a vadászszerszám, az eszköz. A vadász az az ember, akinek a cél érdekében helyesen kell használni az eszközét. A nemes lelkû az eszközt önmagában hordja. Megvárja a megfelelô idôt, és akkor cselekszik. Cselekszik és szabad. Ezért csak ki kell mennie, és elejti a zsákmányt.”
    Ez változik majd át a Szétforgácsolódás gyümölcshasonlatává. Itt sajnos, földi értelemben a mag földbe kerülése szó szerinti. Amikor Jánost eltemetik. Nézem a gyûjteményes könyvben szereplô temetôi képeket. Majd az emlékek. Bizonytalan. Talán nem kocsin vitték szegényt, hanem vállon. (Engem vitt le a temetés után Szôcs Géza kocsijával a Moszkva tér felé.) Viszont a gyümölcs, az igazi, amit János élete termett. Az a nagy gyümölcs talán nem csak egy ember megkóstolására elég. Torozhatunk itt naponta. Hanem ez már nem halotti tor lesz.
    Olvasom itt az Ahogy érdemest, és megint, de hangosan:
   
    Nem érdemes is, elölrôl kezdenél.
    Értelme úgy van — véled —,
    mindig ugyanúgy, hogy mássá
    alakuljunk, több legyünk
    általa: amint van esély.
    Befejezôdni amúgy sincs miért.
    Nem fejezhet be Földet az,
    ki onnan vétetett.
   
    Ezzel a föld és ég jele egybeolvad. De ez már a szó-hagyott elevenség. Az élô, éltetô jeleké.
   
    Most lássuk a Szétforgácsolódás (a Po jelének) leírását Richard Wilhelm szerint. (A népszerûbb fordítást idézve.) Az alsó jel, a befogadó a Föld, a felsô pedig a nyugalom, a Hegy. A jel házat ábrázol. A felsô, hosszú vonás — a tetô. Alatta az öt sor rövid vonalpáros. Ha a tetô összeroppan, szétomlik a ház.
   
    A halál útjain közlekedik, de nem tudja, hova.
   
    Az Isten, idézi Nietzschét, halott.
   
    A sötét vonások fölfelé emelkednek, hogy befolyásukkal az utolsó világos vonást megroppantsák. A közönséges, a sötét nem közvetlen, hanem lassú, észrevétlen hatásaival fokozatosan töri meg a költôt.
    Láttunk már nyilván tetô nélküli falusi házat. Elôször a gyom veri fel a vályogfalak élét. Kitöredeznek az ablakok, a padozaton dudva, burján, bogarak. S aztán omladoznak a falak is. Látni, hogy nincsen gazdája. (A ház a test jelképe.)
    A jel az ôsz végéhez, a tél kezdetéhez tartozik, amikor a sötétség, hideg kiszorítja lassan a fényt és meleget.
   
   

VÉLEMÉNY (MEGÍTÉLÉS)

A SZÉTFORGÁCSOLÓDÁS.
SEHOVA SEM KÍVÁNATOS MENNI.

    A közönségesek erôteljesen nyomulnak elôre, hogy a nemeset és erôset helyérôl kiszorítsák. A helyzet alapja az idôvel együtt járó változás, ezért nem tanácsos, hogy ilyen körülmények közt bármire vállalkozzál. Az ôsjelek képe és tulajdonságai mutatják meg a helyes magatartást az ilyen kedvezôtlen idôkben. Az alsó, Föld ôsjel tulajdonsága az alkalmazkodás, az odaadás; a felsô, Hegy ôsjel tulajdonsága a nyugalom, a szilárdság, állhatatosság. Van erre mondás is: ha rossz az idô, valahol akasztottak. Legyünk alkalmazkodóak, maradjunk nyugton. De a vers kimozdulás a nyugalomból. Lüktetés, ellentmondás, ritmus. A helyzet nem emberi tevékenység következménye, hanem a törvényekkel összhangban, az idô változásaival együtt járó növekedés és csökkenés, telítettség és üresség változásainak összefüggése. A helyzetet nem lehet elkerülni. Ezért nem gyávaság, hanem bölcsesség jele az alkalmazkodás, és minden erôfeszítés elkerülése.

A JELKÉP

A HEGY A FÖLDÖN NYUGSZIK: A SZÉTFORGÁCSOLÓDÁS JELKÉPE.
ÍGY A FELÜL LEVÔK CSAK AZ ALATTUK LEVÔKNEK JUTTATOTT GAZDAG
ADOMÁNYOKBÓL TUDJÁK HELYZETÜKET MEGÔRIZNI.

    A hegy a földön nyugszik. Ha a hegy magas és meredek, és nincsenek széles alapjai, könnyen leomlik. A hatalom is akkor erôs, ha a népre alapozódik. Ki tudja, mit örökölünk génjeinkben a szülôktôl. Nekünk kell az ôsök helyett is válaszolnunk a sorsnak. Ha már ránk osztatott a szó. Amikor a hatalom adakozó, nagyvonalú, és mindenrôl úgy gondoskodik, mint az (anya)föld, akkor olyan szilárd, mint a széles alapokon nyugvó hegy. De hát nem anyaföld, hanem mostoha.
   
   

AZ EGYES VONÁSOK

KEZDETBEN A HATOS AZT JELENTI: AZ ÁGY LÁBAI FORGÁCSOLÓDNAK SZÉT.
A KITARTÓAK MEGSEMMISÜLNEK. BAJ.

    A közönségesek közelednek, titkos bomlasztó tevékenységgel ássák alá az alkotó nyugvóhelyét. Hamis vádakkal és minden elképzelhetô mesterkedéssel semmisítik meg azokat, akik az eszményit követnék. A hûségeseket. A helyzet kedvezôtlen. Nem lehet mást tenni, mint várni.
   
    „Az emberek élete erkölcsi erôfeszítés nélkül nem élet, hanem álom.”
   
    elfolyik az idô akár a homok
    maradnak legvégül az emlékromok
    összeomlunk mint a vár ha kártya
    s befedi szemünket a hályoghártya
   
HATOS A MÁSODIK HELYEN AZT JELENTI:
AZ ÁGY SZÉLE FORGÁCSOLÓDIK SZÉT.
A KITARTÓAK MEGSEMMISÜLNEK. BAJ.

    A közönségesek hatalma növekszik. Egyértelmû jelek mutatnak arra, hogy a veszély az ember személyéhez közeledik. Nyugalmát megzavarják. A veszélyben sem lentrôl, sem fentrôl nem kap segítséget. Elszigetelôdik. De vajon óvatos marad-e? Alkalmazkodni kell az állapothoz, és a veszélyek elôl idejében ki tud-e térni? Ez most már az én kérdésem. A miénk. Aki álláspontjához mereven és kitartóan ragaszkodik, elbukik.
   
    Úgy mondom mint aki közelebb a tûzhöz
    Értsd hogy elôbb érek meg égetést
    Jegyezd föl azt is mit ehhez még fûzök
    Éltem bár kíméltem láthatod véget ért
   
    A rejtélyt nem tudom ki fejti meg
    Elhasználódott ócska roncs a testem
    Beváltanám már de nem kell senkinek
    Akad ezrével ilyen Szabadkán Pesten
   
    Elégetnek majd és megunnak minket
    Elfüstölnek mint holmi olcsó szivart
    S ki megmarad ha jobban széttekintek
    Korántsem azért mert ostobán kitart

HATOS A HARMADIK HELYEN AZT JELENTI:
VELÜK EGYÜTT SZÉTFORGÁCSOLJA MAGÁT.
MAKULÁTLAN.

    A kérdezô külsô kapcsolatai miatt rossz környezethez tartozik. (Most ez én lennék-e, vagy János?) Ugyanakkor bensôséges kapcsolat fûzi egy magasabbrendû emberhez. (Még mindig kettônkre?) Ez olyan tartást ad, hogy a környezetében lévô emberektôl függetleníteni tudja magát. Emiatt ellentétbe kerül velük, de ez nem hiba. (Csak baj — mondja a kérdezô nyeglén.)

HATOS A NEGYEDIK HELYEN AZT JELENTI:
AZ ÁGY A BÔRIG FORGÁCSOLÓDIK SZÉT. BAJ.

    A szerencsétlenség nemcsak a nyugvóhelyet, hanem a kérdezô személyét is elérte. A döntéshez nem fûzôdik figyelmeztetés, sem más megjegyzés. A baj tetôfokára hágott, már nem lehet elkerülni.
   
    Alámerültem? Mibe, és hová kerültem?
    Akár a feszületre —
    kinyúlik testem az égtájak felé,
    még mielôtt megszûnhetne.
   
    Amivé lettem, bennetek érzem.
    általatok lettem azzá.
    Révült anyaggá, személytelenné,
    szerénnyé netán — vagy gazzá.

HATOS AZ ÖTÖDIK HELYEN AZT JELENTI:
HALRAJ. PALOTAHÖLGYEKNEK KÖSZÖNHETÔ A KEGY.
MINDEN KÍVÁNATOS.

    A felsô világos vonás közvetlen közelében megváltozik a sötét természete. Nem áll ellent fondorlatosan a világosnak. Hanem vezetése alá rendeli magát. Ez a vonás a gyengék feje, ô vezeti a többi gyengét az erôshöz. Ez olyan, mint amikor a hercegnô a szolgálóit, akár a halrajt férje elé vezeti, és ezzel elnyeri kegyét.
    Csakhogy a halraj helyett már a halál rajt,
   
    Kendôzzük el papírral rendezzük
    meg felmentônk jövendô tanúvallomását
    s érdektelenné lesz isszuk-e ôt vagy esszük
   
    vagy a Keresztény ének címû szonettben:
   
    Veled maradjak akkor is ha fázol —
    engedd meg nyájad keresztényének,
    Méltatlan hozzád e keresztény ének,
    tudásával mégis felruházol.
   
    Veszti hitelét a malaszt, a kenet,
    nem gyámolít már hazafelé menet.
    Véredbôl iszom, és lényem újra más.
   
    Hol rejtôzöl most, vagy tán nem is voltál?
    —————————————————
    Téged dicsér pedig minden oltár.
   
    Vagy még nem ez, csak a Közelharc szerelmes versei? A „szeretnélek most — nem szeretni szeretnélek. Táplálékomul szeretnélek —” Illetve a korábbi Izzó semmiség:
   
    Szállok és zuhanok
    veszítem eszem
    éhem növekszik szüntelen
    míg testedbôl eszem
   
    Pille-mozdonyok szuszognak
    tonnás tollpihe lebeg
    egyszerre vagyunk együtt és külön
    egyszerre vagyok: nélküled s veled
   
    Ezért megy minden jól. De már csak a betegségek szolgálnak neki.

FENT A KILENCES AZT JELENTI:
EGY NAGY GYÜMÖLCSÖT MÉG NEM ETTEK MEG.
A NEMES KOCSIT KAP.
A KÖZÖNSÉGES SAJÁT HÁZÁT FORGÁCSOLJA SZÉT.

    A szétforgácsolódás idôszaka befejezôdött. Amikor a baj kitombolta magát, ismét jobb idôk következnek. A jó magvai megmaradtak. Amikor a gyümölcs a talajra hullik, magvaiból újból kisarjad a jó. Az alkotó ismét visszanyeri befolyását és hatását. A közvélemény úgy veszi hátára, mintha kocsin vinnék. A közönségesen viszont saját gonoszsága áll bosszút. A háza szétesik. Szétbombázzák. Felgyújtják. Szétszedik. Természeti törvény, s ezért írom is, bele az emlékezésbe, hogy a gonosz nemcsak a jónak árt, hanem végsô soron önmagát semmisíti meg. Mert aminek életelve a tagadás, önmagában nem állhat meg. Elpusztítja magát. Marad utána miránk a feladat. A szégyen. De amit az alkotó eloszt magából, a miénk és tiétek is lesz. Amíg a nyelv. Amíg az ember. Majd utána is. Embertelen.