D.A.D.A.
DROGBUSZ
"EGÉSZSÉGED TESTBEN, LÉLEKBEN"
EGÉSZSÉG-MEGÕRZÕ ÉS BETEGSÉG-MEGELÕZÕ
MENTÁLHIGIÉNÉS PROGRAMOK
Iránytû Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda
EGÉSZSÉGVIRÁG - ISKOLAI EGÉSZSÉGNEVELÉS
ÉLETVEZETÉSI ISMERETEK ÉS KÉSZSÉGEK
"EGÉSZSÉGES ÉLET" EGÉSZSÉGMEGÕRZÕ TANTÁRGY
UNICRI INTEGRÁLT PREVENCIÓS PROGRAM



D.A.D.A.

Országos Rendõr-fõkapitányság Bûnmegelõzési Osztály
1139 Budapest, Teve u. 4-6. A ép. 520.
(1) 4435-678
E-mail: DADA@datanet.hu
A program vezetõje: Dr. Szabó Zsolt r. fõhadnagy, országos koordinátor

A D.A.D.A. Program 1992-es indítása óta hosszú és viszontagságos utat járt be. Új kor szellemét jelezte maga a döntés a bevezetésrõl. Annak felismerése, hogy a rendõrségnek "van keresnivalója" a fiatalok szervezett csoportjaiban, éspedig nemcsak a hagyományos, pusztán tájékoztatásra, informálásra szorítkozó, alkalomszerû rendõrségi osztályfõnöki órákkal, hanem egy jól felépített, pedagógiai tartalommal rendelkezõ, hosszú távú, komplex megelõzési program közvetítésével is.

Programunk alapja az USA-ban, 1982-ben kidolgozott D.A.R.E. (Drug Abuse Resistance Education) program, melyet a los angelesi Iskolaszövetség és a helyi rendõrség közösen dolgozott ki és ma már valamennyi szövetségi államban mûködik. A D.A.R.E.-t a világ számos országa bevezette, mert nemzetközi összehasonlításban igen jó eredményeket ért el. A D.A.D.A. tehát ennek a Programnak a magyar viszonyokra adaptált, átdolgozott változata.

A D.A.D.A. mozaikszó, amelyben a betûk jelentése:
Dohányzás - Alkohol - Drog - AIDS.

A fogalmak egymásutánisága nem véletlenszerû. A betûk sorrendje is követni igyekszik a fiatalok próbálkozásait és az ezek következtében jelentkezõ veszélyeket. A mozaikszó sorrendiséget jelez az érintettek számarányát tekintve is.

A teljes oktatási program nyolc tanéven át, 6-14 éves korig kíséri végig az általános iskolás tanulókat.
A Program lényege, hogy a megyei
rendõr-fõkapitányságok, illetve a helyi
rendõrkapitányságok állományából
A feladatot önként vállaló, kiképzett, hivatásos rendõr meghatározott tematika és tananyag szerint havonta egy alkalommal - általában osztályfõnöki óra keretében - foglakozást tart a tanulóknak.
Ezt a programot kizárólag rendõr oktathatja, mert õ olyan - rendõrségi gyakorlati tapasztalatokon alapuló - elsõdleges, hiteles ismeretekkel áll a tanulók elé, melyeknek sem a pedagógusok, sem a szülõk nincsenek birtokában. Oktató rendõreinktõl megköveteljük az elhivatottságot, motiváltságot a feladat iránt, vizsgáljuk pszichológiai alkalmasságukat, a felkészítõ tanfolyamon ellátjuk õket a nélkülözhetetlen kommunikációs, pedagógiai és szakmai elméleti és gyakorlati ismeretekkel.

Fontos eleme az oktatásnak, hogy a rendõr egyenruhában jelenik meg. A foglalkozások nem pusztán elõadások, lényeges szerepe van a gyerek által "hozott" problémák megbeszélésének, a vitának, a szituációs,- és szerepjátékoknak. A D.A.D.A. készség-, képességfejlesztõ, helyes önértékelésre nevelõ, önbecsülést építõ program.

Célja, hogy a gyermekek mindenkor felismerjék a veszélyhelyzeteket, meg tudják különböztetni a pozitív és negatív befolyásolásokat. Ki tudják számítani döntéseik, cselekedeteik következményét, eredményét. Képesek legyenek ellenállni még a kortársaiktól érkezõ csábításnak, kínálásnak is, konfliktushelyzeteiket úgy oldják meg, hogy abból kikerülve ne érezzék vesztesnek magukat. A Program fõ mondanivalója: tanuld meg a veszélyhelyzetet mindenkor FELISMERNI, a következményeket jól átgondolva helyesen DÖNTENI, ha kell ELUTASÍTANI, a neked ártó dolgokat, mindenképpen MONDD EL, hogy mi történt, és ha lehet, próbáld meg ELKERÜLNI az ilyen helyzeteket.

A Programot oktató rendõrök feladata, hogy az oktatási anyag feldolgozásával olyan megoldási módokat, paneleket közvetítsenek a gyermekeknek, melyeket attitûdként személyiségükbe építve "éles helyzetben" már készségszinten, rutinszerûen alkalmazhatnak. A D.A.D.A. módszere a szituációs és szerepjáték, valamint az irányított beszélgetés. Az oktató rendõr a munkafüzetek feladatait a módszertani kézikönyv iránymutatásaival játékos, könnyen befogadható formában dolgozza fel a tanulókkal, a gyermekek egy-egy valóságos, vagy meseszerû élethelyzet páros, vagy csoportos eljátszásával, mintegy saját maguk vonják le a helyzetbõl adódó konzekvenciákat. A foglalkozásokat videofilmekkel színesítjük. Az oktatás meghatározott tananyag szerint folyik, eltérés csak a gyermekektõl érkezett kérdésekbõl, reakciókból, illetve a helyi sajátosságokból adódhat.

A D.A.D.A. Program fontos eleme a tanári karral és a szülõkkel való folyamatos és rendszeres kapcsolattartás, amely tantestületi üléseken, illetve szülõi értekezleteken valósul meg. A kétirányú rendszeres kapcsolattartás egyrészt a Programmal, a végzett munkával kapcsolatos tájékoztatásra, továbbá a szülõk vonatkozásában pedig arra terjed ki, hogyan kapcsolódhatnak a D.A.D.A.-tananyag egyes témakörei más tantárgyak anyagához. Ezen felül mind a szülõk, mind a pedagógusok igénylik a drogokkal kapcsolatos Programon kívüli információkat is (pl. hogyan ismerheti fel, ha gyermeke drogot fogyaszt, hová fordulhat segítségért stb.). Ezekre a kérdésekre rendõreinktõl választ kaphatnak.

A D.A.D.A. Program nem titkolt célja, hogy elõsegítse a szolgáltató, polgárbarát rendõrség megteremtését és hozzájáruljon a hagyományosan negatív rendõrségkép megváltoztatásához. Közelebb hozza a testületet a társdalomhoz, a rendõr "oktató-segítõ" szerepben jelenik meg, hozzájárulva ezzel, hogy mind a gyermekek, mind szüleik bizalommal forduljanak hozzá.

Az 1998/99. tanévben az ország minden részén 496 általános iskolában, 282 oktató rendõr és 44.301 kisdiák részvételével mûködik a Program.
A Program beindításához szükséges a részvételi díjak befizetése, melynek minimális összege a munkafüzetek ára, maximális összege 500,-Ft./tanuló/tanév. Ez az összeg nem a rendõr-oktatók díja, teljes egészében visszakapják a gyerekek oktatási anyagok, ajándéktárgyak formájában (toll, kitûzõ, névtábla, iratgyûjtõ stb.)

A Programmal kapcsolatos további információkért forduljanak a megyei (budapesti) rendõr-fõkapitányságok Bûnmegelõzési Osztályaihoz, vagy a városi (fõvárosi, kerületi) kapitányságok vezetõihez, ahol a csatlakozási feltételekrõl is felvilágosítást kaphatnak.

Dr. Szabó Zsolt r. fõhadnagy, országos koordinátor
 
 

Budapesti és megyei rendõr-fõkapitányságok:

Budapesti Rendõr-fõkapitányság Megelõzési Osztály
1146 Budapest, Thököly u. 68.
3430-034/54-207
Mazula Károly r. alezredes

* * *
Bács-Kiskun megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
6000 Kecskemét, Batthyány L. u. 14.
(76) 484-684
Bozóné Soós Marianna r. fõhadnagy, D.A.D.A. koordinátor

Baranya megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
7622 Pécs, Vargha Damján u. 1.
(72) 311-666, 504-400
Bodnár Lászlóné r. fõhadnagy, D.A.D.A. régióvezetõ ; Siklósiné Schmidt Ildikó r. fõhadnagy

Békés megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
5600 Békéscsaba, Bartók B. u. 1-3.
(66) 444-833
Zsankó László r. õrnagy, ifjúságvédelem ; Furák Mónika r. százados

Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
3501 Miskolc, Zsolcai kapu 32.
(46) 514-500
Dr. Barkainé Tulipán Judit r. százados, ifjúságvédelem

Csongrád megyei Rendõr fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
6701 Szeged, Kossuth L. sugárút 22-24.
(62) 477-577
Zsolczai István r. százados, ifjúságvédelem

Fejér megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
8000 Székesfehérvár, Deák F. u. 2.
(22) 312-700
Kovács Istvánné r. százados, D.A.D.A. régióvezetõ

Gyõr-Moson-Sopron megyei Rendõr-fõkapitányság
9024 Gyõr, Szent Imre u. 2-4.
(96) 520-000
Debreczeny Zsolt r. fõhadnagy, ifjúságvédelem

Hajdú-Bihar megyei Rendõr-fõkapitányság
4024 Debrecen, Kossuth u. 20.
(52) 418-300
Hamza Józsefné r. õrnagy, ifjúságvédelem

Heves megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
3300 Eger, Eszterházy tér 2.
(36) 412-541
Kohári Péter r. fõhadnagy, ifjúságvédelem

Jász-Nagykun megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
5000 Szolnok, Baross G. u. 39.
(56) 501-600
Kissné Gonda Julianna r. fõhadnagy, D.A.D.A. koordinátor

Komárom-Esztergom megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
2800 Tatabánya, Komáromi u. 2.
(34) 310-777/2528
Kóbori Kovács Ramóna r. fõhadnagy, kábítószer-megelõzés

Nógrád megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
3100 Salgótarján, Rákóczi u. 40.
(32) 420-020
Medve Judit r. õrnagy, D.A.D.A. koordinátor

Pest megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
1139 Budapest, Teve u. 4-6.
(1) 4435-113
Szoboszlainé Schiller Zsuzsanna r. százados, D.A.D.A. koordinátor

Somogy megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
7400 Kaposvár, Szent Imre u. 14/c.
(82) 502-700
Dr. Jávorszkyné Molnár Magdolna r. fõhadnagy, D.A.D.A. koordinátor

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
4400 Nyíregyháza, Bujtos u. 32.
(42) 311-666
Szabó Zoltán r. fõhadnagy, D.A.D.A. koordinátor

Tolna megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
7101 Szekszárd, Mészáros L. u. 17-21.
(74) 501-100 ; 06 (80) 200-178
Andics Józsefné r. százados, D.A.D.A. koordinátor

Vas megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
9701 Szombathely, Petõfi S. 1/c.
(94) 521-064
Kiss Zoltánné r. fõhadnagy, D.A.D.A. koordinátor

Veszprém megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
8200 Veszprém, Bajcsy-Zsilinszky u. 2.
(88) 428-022
Papné Végsõ Júlianna r. százados, D.A.D.A. régióvezetõ

Zala megyei Rendõr-fõkapitányság, Bûnmegelõzési Osztály
8901 Zalaegerszeg, Balatoni u. 4.
(92) 311-510
Major Zsolt r. õrnagy, ifjúságvédelem
 


DROGBUSZ

Drogprevenciós Alapítvány
1125 Budapest, Kiss Áron u. 22/c.
06 (20) 9394-331
E-mail: pillok@mail.interwar.hu
Dr. Veress Ilona

A Drogbusz elsõsorban koncerteket, rendezvényeket, valamint fõvárosi iskolákat látogat. A primer 
prevenció "mobil állomása", mely aktívan keresi a kapcsolatot a fiatalokkal. A buszban tájékoztató 
anyagok találhatók, szakképzett személyzet terápiás (célzott) beszélgetést folytat a látogatókkal.
A busz max. 25 fõt tud fogadni. 
Budapesten ingyenes, vidéken megbeszélés szerint.

 


"EGÉSZSÉGED TESTBEN, LÉLEKBEN" ÓVÓDÁSKORTÓL A KÖZÉPISKOLA VÉGÉIG TERJEDÕ DROG- ÉS ALKOHOLMEGELÕZÕ PROGRAM

CHEF-Hungary Alapítvány
1036 Budapest, Szépvölgyi u. 3/b. I. 3.
(1) 3885-401, (1) 3888-519
E-mail: chefhun@elender.hu
Dr. Dévai Margit

"Egészséged testben, lélekben" óvodáskortól a középiskola végéig terjedõ drog- és alkoholmegelõzõ program.

Az "Egészséged testben, lélekben" program tanári kézikönyvei a nyolcvanas évek végén kerültek Magyarországra. A kilencvenes évek elejétõl a hazai adaptált változat valamint a kézikönyvek második kiadása országosan ismertté vált. Ez volt az elsõ olyan program Magyarországon, amely a szenvedélybetegségek megelõzését elsõsorban a személyiségfejlesztésre alapozva, az iskolai oktatás kereteiben képes megvalósítani.

A tananyag segítségével a megelõzést már óvodáskorban meg lehet kezdeni, és még az ifjúkorban is sikerrel lehet alkalmazni. A legfõbb célkitûzés a drogproblémák hátterében álló érzelmi feszültségek, bizonytalanságok megszûntetése, és azoknak a képességeknek kialakítása, amelyek révén az érzelmi egyensúly kialakítható és fenntartható.

Az "Egészséged testben, lélekben" címû program fejezetei:

Ø Információ: a drogról, alkoholról és más káros szerekrõl nyújt az életkornak megfelelõ ismereteket.

Ø Önismeret: hozzásegít az egészséges pozitív énkép, a magas önbecsülés, a megfelelõ önbizalom és önelfogadás kialakulásához a tehetségek és képességek felfedezéséhez.

Ø Döntéshozás: a döntési stratégiák és döntési technikák elsajátítását segíti elõ és megtanít az okok és következmények összehangolására, a döntési helyzetek lehetõ legjobb megoldására.

Ø Stresszkezelés: segít a feszültségeket okozó helyzetek kezelésében, a stabil érzelmi háttér megtartásában.

Ø A "Mondj nemet!" c. fejezet: amely a káros és veszélyes helyzetek visszautasítására készít fel - a fentiekhez szervesen illeszkedik, de akár önálló programként is alkalmazható.

A program keretében hét Tanári Kézikönyv áll a pedagógusok rendelkezésére az alábbi bontásban:

1. kötet: óvoda - 1. osztály
2. kötet: 2-3. osztály
3. kötet: 4. osztály
4. kötet: 5. osztály
5. kötet: 6. osztály
6. kötet: 7-8. osztály
7. kötet: középiskola

A kézikönyvek - minden korosztály és kötet esetében - 19-20 foglalkozás tematikáját tartalmazzák, beleértve az órákon használt eszközök elõkészítését is. A pedagógusok és tanulók munkáját egyaránt megkönnyítik a teszteket és feladatlapokat összegyûjtõ Tanulói Munkafüzetek.

A "Játszd meg magad", és "Találd ki magad" címû könyvek (szerzõ: Dévai Margit) ugyancsak a program hatékony alkalmazását segítik, fõképpen az önismeret alakítása terén. A pedagógusokon és gyerekeken kívül a szülõknek is ajánlhatók. Az elmúlt csaknem tíz évben több ezer pedagógust készítettünk fel a megelõzõ program alkalmazására. A tapasztalatok alapján került sor az alábbi két 120 órás, akkreditált, tanúsítvánnyal záruló képzés kidolgozására.

Képzések:

Önismereti játékvezetõi képzés (120 órás akkreditált tanúsítvánnyal zárul).
Ajánlott: osztályfõnököknek, bármelyik megelõzõ programot alkalmazó pedagógusoknak, egészségnevelõknek.
Alkalmazható: tanórákon, osztályfõnöki órákon, szabadidõs foglalkozásokon.
Célkitûzések: a gyerekek egészséges, pozitív énképének kialakítása, az önbecsülés emelése, a kisebbrendûségi érzés leküzdése, a szorongások csökkentése, a képességek kialakítása, segítség az egyéni tehetségek felfedezéséhez, érvényre juttatásához.
A képzésben résztvevõ pedagógusok saját önismeretük alakításával, személyes élmény keretében sajátítják el az önismereti játék csoportok vezetésének módszerét.

"Egészséged testben, lélekben" címû személyiségfejlesztõ, drog- és alkoholmegelõzõ képzés 60+30+30, azaz összesen 120 órás tanúsítvánnyal zárul. Az elsõ 60 óra után a következõ 30 órás blokkok elhagyhatók vagy szabadon választhatók.
Ajánlott: drog- és alkoholmegelõzõ programot alkalmazó pedagógusoknak, egészségnevelõknek, orvosoknak.
Alkalmazható: a tanórákon, osztályfõnöki órákon, szabadidõs foglakozásokon.
Célkitûzés: résztvétel saját élményû személyiségfejlesztõ foglakozásokon, elméleti ismeretek átadása a szenvedélybetegségek pszichés hátterérõl, a gyakorlati munka elõkészítése ún. módszertani panelek formájában, a drogproblémák felismerése (mit tegyen, és mit ne tegyen a pedagógus drogveszély esetén).

A képzés több, egymásra épülõ szintbõl áll:

I. Alap- és középszintû képzés (60 órás, akkreditált, tanúsítvánnyal zárul).
Külön 30 órás középszintû képzéseket indítunk azok számára, akik az alapképzés 30 órás tanúsítványát 1999 elõtt szerezték meg.

II. Tematikus mûhelymunkák (30-30 órás, akkreditált, tanúsítvánnyal zárul).
Témakörök: a program alkalmazása a gyermekvédelemben, nyári táborokban, kollégiumokban, nevelõotthonokban, a gyógypedagógia egyes területein, ifjúsági csoportokban).

III. Szülõ-tréningek vezetése címû képzés (30 órás, akkreditált tanúsítvánnyal zárul).
A képzés célja a pedagógusok felkészítése olyan ún. rendkívüli szülõi értekezlet vezetésére, amely segíti a családi megelõzést illetve az iskola és a család együttmûködését a megelõzés terén.

Budapesten és vidéken - az ország minden pontján - folynak képzéseink. Jelentkezni budapesti irodánkban vagy a szakmai koordinátoroknál lehet.

A Chef-Hungary Alapítvány területi szakmai koordinátorainak névsora:

BUDAPEST

Dr. Dévai Margit (neveléslélektani szakpszichológus, a képzések tematikájának szerzõje)
Chef-Hungary Alapítvány
1036 Budapest, Szépvölgyi u. 3/b. I. 3.
(1) 3885-401, (1) 3888-519.

Czigány Enikõ (gyógypedagógus, adjunktus)
Bárczy Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzõ Fõiskola
1443 Budapest, Bethlen Gábor tér 2.
(1) 2080-259

Ferenczyné Gulyás Ilona (vezetõ óvónõ)
Napköziotthonos Óvoda
1033 Budapest, Harrer Pál u. 7.
(1) 3682-236

Kempf József (mentálhigiénikus)
Országos Gyermekvédõ Liga
1072 Budapest, Akácfa u. 22.
06 (20) 9642-582

Gesztelyi Tamás (mentálhigiénikus)
Kortársak az Egészséges Fiatalokért Egyesület (KEFE)
06 (80) 202-030, (52) 450-980,
06 (20) 9775-155

Murárik Lászlóné (pedagógus munkatárs)
Fõvárosi Pedagógiai Intézet
1088 Budapest, Vas u. 10.
(1) 3382-156/ 126 mell.

Tóth Györgyné (tanár, iskolaigazgató)
Batthyány Ilona Általános Iskola
1162 Budapest, Georgina u. 23.
(1) 4002-195

BARANYA MEGYE

Antonio De Blasio
Egészsséges Városokért Alapítvány
7621 Pécs, Váradi Antal u. 11.
(72) 312-965, Fax: (72) 315-028

BÉKÉS MEGYE

Ferenczy Istvánné
Családsegítõ Központ
5700 Gyula, Nürnbergi u. 4-6.
(66) 362-783

FEJÉR MEGYE

Hubacsekné Nagy Emília
Nevelési Tanácsadó
2400 Dunaújváros, Pajtás u. 2.
(25) 423-211

Kökényesi Márta
Nevelési Tanácsadó
Cím: 2400 Dunaújváros, Lilla köz 1.
(25) 409-941

GYÕR-MOSON-SOPRON MEGYE

Miklóssyné Bertalanffy Mária (egészségfejlesztõ, mentálhigiénikus)
Polgármesteri Hivatal WHO-iroda
9021 Gyõr, Honvéd liget 1.
(96) 500-555 ; 06 (20) 9205-226

HAJDÚ-BIHAR MEGYE

Ócsné Szathmári Erika (egészségnevelõ)
ÁNTSZ Hajdú-Bihar megyei Intézete
4028 Debrecen, Rózsahegyi u. 4.
(52) 420-975

Somogyiné Szilágyi Katalin (pedagógus munkatárs)
Hajdú-Bihar megyei Pedagógiai Intézet
4024 Debrecen, Piac u. 42-48.
(52) 413-744

JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYE

Berkes Anna (pedagógus, iskolaigazgató)
Kõrösi Csoma Sándor Általános Iskola
5000 Szolnok, Nagy Imre krt. 20.
(56) 422-702

NÓGRÁD MEGYE

Erdei Sándorné (egészségnevelõ)
ÁNTSZ Nógrád megyei Intézete
Cím: 3100 Salgótarján, Bem József u. 7-9.
(32) 410-022

PEST MEGYE

Dr. Pázmány Annamária
Szentendrei Szakorvosi Rendelõ
2000 Szentendre, Kanonok u. 1.
(30) 500-938

Varga Ferenc
Petõfi Sándor Általános Iskola
2100 Gödöllõ, Munkácsi u. 1.
(28) 410-651

SOMOGY MEGYE

Dr. Andrasovszky Enikõ
ÁNTSZ Városi Intézete
8602 Siófok, Koch Róbert u. 11.
(84) 311-699, 310-097 ; 06 (20) 9157-369

SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG MEGYE

Szilvásiné Bojda Márta (egészségnevelõ)
ÁNTSZ Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Intézete
4400 Nyíregyháza, Rigó u. 17.
(42) 438-316

Zolnai Erika pszichológus (fõiskolai adjunktus)
DOTE Egészségügyi Fõiskolai Kar
4400 Nyíregyháza, Sóstói u. 2.
06 (20) 9820-867

Varga Béláné (gyógypedagógus)
Kaphir Sándor (gyógypedagógus)
Nevelési Tanácsadó
4700 Mátészalka, Kazinczy u. 5.
(44) 312-103

VAS MEGYE

Erõs Lívia mentálhigiénikus (régióvezetõ)
Mentálhigiénés Programiroda
9700 Szombathely, Ady tér 5.
(94) 324-516, (94) 312-742
 
 

EGÉSZSÉG-MEGÕRZÕ ÉS BETEGSÉG-MEGELÕZÕ
MENTÁLHIGIÉNÉS PROGRAMOK

- Az Iránytû Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda, valamint
az Iránytû Ifjúsági és Mentálhigiénés Alapítvány ajánlata
általános és középiskolák diákjai, a tanárok és a szülõk számára -

A programokról bõvebb felvilágosítással szolgál:

Szabó Gábor - mentálhigiénés szaktanácsadó: -Mentálhigiénés programok 1 - 10. témakörök
Dr. Öcsényi Zoltán - orvos: Szexuális felvilágosító órák

IRÁNYTÛ IFJÚSÁGI INFORMÁCIÓS ÉS TANÁCSADÓ IRODA - 1136 BUDAPEST, PANNÓNIA U. 34.
(1) 339-3700, 339-3701, 339-3702; FAX: U.A. - E-MAIL: IRANYTU@MGX.HU
SZABÓ GÁBOR - PRIVÁT: (1) 367-8558

Mottó: Megõrizni könnyebb, mint visszaszerezni...



1. A mentálhigiénés programok és tevékenység keretei:

Szemléleti kerete és vezérfonala: - az egészség-megõrzésre, betegség-megelõzésre helyezzük a fõ hangsúlyt.
Az életkornak megfelelõ testi - lelki önismeret birtokában hozott helyes döntés - ami belsõ elhatározáson alapszik -, a leghatásosabb módja annak, hogy bármilyen anyaghoz, droghoz vagy tevékenységhez kötõdõ káros szokás, szenvedély kialakulását megelõzzük.
Az ehhez szükséges készségek, képességek kialakításához, fejlesztéséhez kívánunk segítséget nyújtani a gyerekek és a felnõttek számára egyaránt.
Általános iskolában rendszerint 5 - 8, középiskolákban 1 - 4. osztályig tartunk ilyen programokat. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint akár mind a tizenegy témakört is végig vehetjük (ugyanazon osztálynál évente átlag 2-3 órát számítva) a négy év során.
A foglalkozások elsõsorban osztályfõnöki órák, valamint délutáni fakultatív órák, szakkörök (Vöröskeresztes, Biológia, Környezetvédelem), egészséges életmód napok, erdei iskolák programjai keretében zajlanak.
Idõkeretek: az egyes témakörök minimális idõ igénye - 2 óra. Ezen felül - egyedi igények alapján - plusz órák tervezhetõk. Különösen az önismeret, konfliktuskezelés, relaxáció, tanulásmódszertan témakörökben javasolt a minél nagyobb (5-10-15) óraszám. (Ld. részletesen!)

2. Alkalmazott módszerek és technikák

Ismeretközlés, felvilágosítás, tévhitek, téves ismeretek tisztázása, korrekciója.
A témával kapcsolatos magatartás, viselkedés, értékek, érzelmek feltárására és alakítására irányuló beszélgetések, játékok, helyzetgyakorlatok.
Készség- és kommunikáció-fejlesztõ gyakorlatok, helyzetteremtés, játékok.
Pozitív életmód minták, értékek kialakításának elõsegítése, gyakoroltatása.

Általánosan fontos készségek, képességek, magatartásmódok, viselkedésformák - amelyeket mindegyik témakörnél segítenünk kell alakítani:

Mások véleményének, álláspontjának meghallgatása, figyelembe vétele;
Mások igényeinek tolerálása; Saját magunk és mások megbecsülése;
Kudarcok, stressz - distressz helyzetek elviselésének, pozitív megélésének képessége. Bánni tudás sikereinkkel.
"Az igényeink azonnali kielégítése iránti vágy..." - késleltetésének képessége (energiáink átmeneti idõre történõ átcsoportosításával);
Reális test-kép, Én-kép, Más-kép kialakítása.

1. Káros szokások, szenvedélyek - A drogok titokzatos világa...

Mértékletesség, mértéktelenség Önkontroll és kontrollvesztés;
Anyaghoz kötõdõ szenvedélyek, függõségek: - Dohányzás, kávézás (Cola- és édesség-függõség), nyugtató-, altató- és élénkítõ szerek használata, alkohol- és kábítószer-fogyasztás;
Tevékenység szenvedélyek: - Játékszenvedélyek (szerencsejátékok, pénznyerõ automaták számítógépes játékok), kóros étkezési-, videózási szokások; stb.
Legális (tolerált) drogok (élvezeti szerek) - mértékletes használat (felnõtt korban kialakítható kulturált kávé-, és alkoholfogyasztási szokások); káros mértékû, ill. mértéktelen használat (nikotin-, koffein-, alkohol- és gyógyszer-függõség);
Illegális (tiltott) drogok (kábítószerek) - mértéktelen, ill. káros mértékû használat;
A drogok, kábítószerek fajtái, tulajdonságai - különbségeik.

2. "Saját álláspontom, magatartásom, viselkedésem..."

...kialakítása a különbözõ szenvedélyekkel kapcsolatban (dohányzás, alkohol-fogyasztás, gyógyszerek- és a tiltott drogok használata);
Azonosulás, elutasítás, megértés, elfogadás mások álláspontjával kapcsolatban;
Kommunikációs helyzetgyakorlatok.

3. Mikor mondjunk NEM-et és HOGYAN...?

Hogyan viselkedjünk, döntsünk nehéz helyzetekben?
Csábítás, "kísértés", kínálás, kipróbálás...
"Bajkeverõ - áldozat"-típusú helyzetek megélésének, megoldásának gyakorlása;
"Hogyan lesz egy 15 éves fiúból a kábítószer áldozata?" - egy "hétköznapi" történet továbbgondolása és a megoldás keresése (4-5 fõs csoportokban) különbözõ szerepek szerint.

4. Szenvedélyeink, lelki életünk jelenségei:

Irodalomban - Csáth Géza, Bulgakov, Hajnóczy Péter, A. Huxley, és mások mûvei nyomán;
... zenében - Jim Morrison, Müller Péter Sziámi, Tankcsapda és mások zenéi, szövegei kapcsán;
... és filmben - "A halászkirály legendája", Michael Ende: Végtelen történet, "Trainspotting"; "Meztelen ebéd"; "Egy kosaras naplója"; stb.
Saját olvasmány és filmélmények, ill. saját alkotások (vers, novella, stb.) - elhozhatók, bemutathatók.
Kiknek ajánljuk? - 15 éves kortól fiataloknak iskolai és iskolán kívüli klubok, nyári táborok programjai keretében.

5. Hogyan õrizhetjük meg egészségünket, hogyan elõzhetjük meg a betegségeket?

Mit jelent a helyes életmód, a testi - lelki - szellemi egészség, teljesség, harmónia - és hogyan törekedhetünk rá?
Fontos szerepe van ebben életünk minden tevékenységének: a megfelelõ táplálkozásnak, testmozgásnak, pihenésnek, lazításnak, a szexnek, a testi - lelki önismeret alakulásának.
Életszemlélet, lelki beállítódás - pozitív és negatív gondolkodásunk hatása egészségünkre.

6. ÉN-KÉP - Testi - lelki önismeretünk, önértékelésünk, önbizalmunk

Tematikus önismereti, önbizalom-erõsítõ játékok; helyzetgyakorlatok;
Empátiás készséget fejlesztõ gyakorlatok - bizalomerõsítõ játékok;
Brain-storming, ötlet-roham technikák;
Szociometria - térben, mozgással;
Relaxáció - zenével - a biztonságérzetet, önbizalmat, pozitív beállítódást erõsítõ formulákkal.

7. "Gubancok" - "Kinek van igaza?" - Konfliktusok kezelése

Mit tegyünk, hogyan viselkedjünk, ha mégis konfliktusba kerülünk másokkal, "a világgal", ha "összeakadunk", veszekszünk szüleinkkel, tanárainkkal, partnerünkkel, barátainkkal, stb.

8. Lazítás - aktív pihenés - relaxációs módszerek
A relaxáció - (autogén tréning) egészség-megõrzõ, betegség-megelõzõ és gyógyító módszer, eljárás, amely az izomtónus szabályozásán alapszik.
Mit nyújthat nekünk a relaxáció, ha rendszeresen gyakoroljuk?
Az egészség szinten tartását; testi fájdalmak csillapítását; alvászavarok megszüntetését;
A koncentrációs képesség, memória javulását; a tanulási képességek fejlesztését;
A testi - lelki - szellemi aktivitási szint, teljesítõ-képesség növelését;
Indulati feszültségek, szorongásos állapotok oldását; pozitívabb lelki beállítottságot.
Hogyan segíthet a relaxáció a tanulásban, különös tekintettel az idegen nyelvekre?

9. Módosult tudatállapotok elérése - drogok, kábítószerek nélkül...

Különbözõ tudatállapotok - és szerepük mindennapi életünkben - ébrenlét, alvás, relaxált, hipnotikus és más meditatív állapotok; Bevezetés a meditáció világába...

10. Tanulási képességfejlesztés - gyorsolvasás - relaxáció

Tanulásmódszertan - tanulási technikák
Koncentráció-, és memória-fejlesztõ gyakorlatok;
Tanulást segítõ módszerek;
Gondolkodásfejlesztõ gyakorlatok;
Problémakezelõ, témafeldolgozó módszerek, technikák.
Dinamikus olvasás - számítógépes olvasásfejlesztés.
Relaxáció - autogén tréning.
A tanulást, aktív pihenést, koncentráció-fejlesztést segítõ módszerek.
A relaxáció közvetett és közvetlen szerepe a tanulásban.

Szexuális felvilágosító órák, AIDS prevenció általános és középiskolásoknak

A nõ és a férfi nemi szerveinek felépítése és mûködése (anatómiai és élettani ismeretek).
A serdülõkor. Anatómiai-, élettani-, és lelki változások. Menstruáció, tüszõrepedés, magömlés, önkielégítés, párkapcsolat, szerelem, csókolózás, petting. Az elsõ szeretkezés idõpontja.
Nemi úton terjedõ fertõzések, AIDS.
Fogamzás-terhesség. Családtervezés. Fogamzásgátlás. Terhesség megszakítás.
Nõi rosszindulatú daganatok (rákbetegségek).
Normálistól eltérõ szexuális irányultság, pornográfia, prostitúció.
 
 


EGÉSZSÉGVIRÁG - ISKOLAI EGÉSZSÉGNEVELÉS

Egészségvirág Egyesület
1118 Budapest, Elõpatak u. 1. V/4.; Angyal u. 19/a. III. 4.
Tel.: (1) 2167-712; 3193-930; 2823-729
E-mail: kuline@kincsembtf.hu
http.: www.c3.hu/evirag
A program vezetõje: Kulin Eszter, Ránky Edit, Dubovszky Katalin


Egyesületünk fõ tevékenysége olyan tananyagok, tanítási módszerek adaptálása, fejlesztése és közvetítése, amelyek az iskolai egészségnevelés minél hatékonyabb megvalósítását célozzák. Országos szinten a helyi igényekhez igazodva megyei kiképzett trénerek végzik a pedagógusok, védõnõk, az egészségnevelõk és segítõ szakemberek képzését, elsõsorban a A Soros Alapítvány által 1992 óta szervezett Susan Shapiro programja és tankönyvei alapján.

A tanfolyam a 10-16 éves korosztállyal foglalkozóknak szól, és az egészségnevelés és környezeti nevelés holisztikus szemléletén alapul. Célja a környezet harmonikus és egészségorientált magatartás kialakításának elõsegítése. 6 napos 60 órás tréningen interaktív pedagógiai módszerekkel, az alábbi témákat dolgozzuk fel:

Konfliktus-kezelés - kommunikáció.

Dohányzás, alkohol-, drogfogyasztás megelõzése.

Egészséges táplálkozás.

Szexualitás, AIDS megelõzés, és környezeti nevelés.
 
 

ÉLETVEZETÉSI ISMERETEK ÉS KÉSZSÉGEK

2P Oktatási BT.
1022 Budapest, Detrekõ u. 3/a.
Tel.: (1) 3226-428
E-mail: csendes@dbassoc.hu
A program vezetõje: Csendes Éva / 06 (20) 9582-588

Életvezetési ismeretek és készségek címû iskolai alapú személyiségfejlesztõ, szenvedélybetegségeket megelõzõ programunk óvodásoknak és általános iskolás tanulók, és középiskolások (készülõ félben) számára készült.

Az egyes csoportok részére készített TANTERVEK vázlata csoportmunka eredménye: prevencióval és terápiával foglalkozó magyar orvosok, gyógyszerészek, tanárok, rendõrök, pszichológusok, pszichiáterek és kommunikációs szakemberek alkotása.

Létrejöttét a Kábítószerügyi Tárcaközi Bizottság prevenciós munkacsoportjának tagjai kezdeményezték, s valósították meg az USIS (az Egyesült Államok Nagykövetsége Tájékoztatási Hivatala) anyagi támogatásával.

A program bevezetésének kísérleti szakaszához a Mentálhigiénés Programiroda nyújt anyagi segítséget. Ösztönzõi és aktív közremûködõi még az Országos Közoktatási Intézet Értékelési Központja munkatársai. Õk irányítják a folyamatos és hosszú távú pedagógiai hatás- és eredményvizsgálat munkálatait.

A tantervhez a bevezetést megkönnyítõ TANÁRI KÉZIKÖNYV -sorozat tartozik, amely tartalmazza az 1-2, illetve a négy évre szóló, minimálprogramot közvetítõ mintajellegû óravázlatokat, és a tanulók munkáltatásához, valamint a tanárok felkészüléséhez szükséges háttéranyagokat.

Óvodai programunk ára: 500,-Ft.
1-2. osztályos programunk ára: 700,-Ft.
3-4. osztályos programunk ára: 700,-Ft.
Felsõs tanári kézikönyv ára: 1000,-Ft.

Összeállítójuk: Csendes Éva

Tartalma:
Felkészítés a családi életre;
Az egészséges életmód választása;
Hatékony kommunikációra nevelés;
Személyiségfejlesztés;
A szenvedélyek (dohányzás, alkohol- és drogfogyasztás) megelõzése;
AIDS-prevenció.

Témakörei:
Önismeret, a személyiség ismérvei, fejleszthetõsége.
Én, és a helyem a környezetemben (tájékozódás, beilleszkedés, együttmûködés, szereplehetõségek átélése).
Egészséges és biztonságos élet (érték-közvetítés).
Veszélyeztetõ tényezõk (jártasságok a felismerésben).
Óvd, védd magad! (A felelõsségteljes viselkedés készsége.)

Kialakítandó készségek:

Alkotó és kritikus gondolkodásmód;
A problémamegoldás és a döntéshozatal lépései;
A hatékony kommunikáció formái;
Az érzelmi feszültség kezelése;
Konfliktus-feloldás;
Az együttmûködés és a versenyszellem egyensúlya;
Önbizalom, magabiztos fellépés;
Céltudatosság;
A negatív befolyásolás elutasítása;
Az egészséges, boldog életvitel választása.

Pedagógiai módszere:
Tapasztalatokra alapozott, interaktív, azaz kölcsönösen egymásra ható tanítási-tanulási mód.

Vezetõje:
Facilitátor (szervezõ, támogató, segítõ szerepet játszó felnõtt), aki a csoporttagok egyenrangú partnere.
A facilitátorok felkészítése négynapos tréningen történik.
A képzéseket egy-egy országrészben a program helyi trénerei, oktatási intézmények, a megyei ÁNTSZ-ek, drogambulanciák, drogprevenciós bizottságok, pedagógiai intézetek és a Mentálhigiénés Programiroda régiós központjai kezdeményezésére és támogatásával szervezik meg. (A trénerek a program végén találhatók.)
(Csak oklevéllel rendelkezõ és a programvezetõ jóváhagyásával mûködõ trénereink jogosultak csoportvezetésre! A mûhelymunka háttéranyaga szerzõi jogvédelem alatt áll.)

Az Életvezetési ismeretek és készségek címû program felhasználható:
Iskolák helyi pedagógiai programjaiba illesztve,
Osztályfõnöki tantervek részeként,
Szakórai keretben,
Tanórán kívüli nevelési tevékenység során.
Bevezetése a NAT és az új Közoktatási Törvény szellemében készülõ helyi tantervekben önálló tantárgyként is lehetséges.

A tanárfelkészítõ tanfolyam tematikájából:
Közösségépítés.
A megelõzés filozófiája és stratégiái.
A szenvedélybetegség szakaszai.
A szenvedélybeteg családjában kialakuló szerepek.
Kodependencia.
A csoportfejlõdés szakaszai.

Szerepek a csoportban.
A tanterv szerkezete.
A tapasztalatokra alapozott, kölcsönösen egymásra ható pedagógiai módszer elmélete, és
gyakorlata.
Tanárok új szerepkörben.
Tanulási és tanítási stílusok.
"Nehéz" emberek kezelése.
Önbecsülés, önbizalom fejlesztése.
Didaktikai játékok és szerepük a fejlesztésben.
Alternatív értékelési módszerek.
Tapasztalat- és élményszerzés tanulói, facilitátori és szülõi szerepben.
A szülõk megnyerése.

Trénerek

BUDAPEST

Csendes Éva
A program országos koordinátora.
2P Oktatási Bt., vagy "Felnõni erõsen, szabadon Alapítvány"
1022 Budapest, Detrekõ u. 3/a. I. 6.
(1) 3266-428; 06 (20) 9582-588

Lukács Judit
A program pedagógiai hatásvizsgálatának irányítója.
Országos Közoktatási Intézet Értékelési Központ
1051 Budapest, Dorottya u. 8.
(1) 3186-036, 3182-070, 3180-865;
Fax: 3186-143

Jádi Zsuzsanna (tanár)
BM TOP
1064 Budapest, Izabella u. 62-64.
(1) 3320-380/121; Fax: (1) 3122-022

Koncz Mária (tanító)
Kós Károly Általános Iskola
1123 Budapest, Városmajor u. 59.
(1) 3552-619, 3552-646; Fax: 1552-646

Rauzer Ágnes (tanár)
Csík F. Általános Iskola
1027 Budapest, Medve u. 5-7.
(1) 3736-372

BÁCS-KISKUN MEGYE

Oppelt Józsefné (tanár)
Megyei Pedagógiai Intézet
6000 Kecskemét, Katona tér 8.
(76) 327-488

BARANYA MEGYE

Dr. Kovács Éva (orvos)
ÁNTSZ Baranya megyei Intézete
7623 Pécs, Szabadság u. 7.
(72) 212-155/190

BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYE

Dr. Kovács Lászlóné (tanár, mentálhigiénikus)
Semmelweis Kórház, Krónikus Bel.
3529 Miskolc, Csabai kapu
(46) 363-333

Mezeiné Varga Éva (igazgató, tanár)
Általános Iskola
3527 Bükkszentkereszt, Széchenyi u. 2.
(46) 390-190

CSONGRÁD MEGYE

Ungi Mária (tanító)
Alsóvárosi Általános Iskola
6725 Szeged, Dobó u. 42.
(62) 442-440

FEJÉR MEGYE

Németh Ágnes (tanár)
Általános Iskola
8000 Székesfehérvár, Sziget u. 1.
(22) 315-264

Szabóné Rápolti Éva (igazgató, tanár)
Általános Iskola
8143 Sárszentmihály, Fõ u. 50.
(22) 445-006

Kleinné Németh Judit (tanító, óvónõ)
Egészségmegõrzési Központ
2400 Dunaújváros, Erkel kert 13.
- - -

Kocsis Lóránt (igazgató, tanár)
Arany János Általános Iskola
2400 Dunaújváros, Március 15. tér
(25) 437-625

GYÕR-MOSON-SOPRON MEGYE

Bognárné Mikó Éva (tanár)
Fekete I. Általános Iskola
9200 Mosonmagyaróvár, Gorkij u. 29.
(96) 217-016

HAJDÚ-BIHAR MEGYE

Szabó Éva (tanító, szociálpedagógus)
Kazinczy Általános Iskola
4031 Debrecen, Margit tér 1.
(52) 498-322/25

HEVES MEGYE

Dr. Balázs Sándorné (tanár)
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola, 4. sz. Gyakorló Általános Iskola
3300 Eger, Bartók tér
- - -

KOMÁROM-ESZTERGOM MEGYE

Skoflek Katalin (gyógypedagógus)
Általános Iskola és Diákotthon
2890 Tata, Új út 21.
- - -

NÓGRÁD MEGYE

Telek Ervin (tanár, addiktológus)
Egészségügyi-szociális Központ
3100 Salgótarján, Alagút u. 10.
(32) 310-251, (32) 311-473

SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG MEGYE

Bócsi Irén (tanár)
sz. Általános Iskola
4461 Nyírtelek, Petõfi u. 42.
(42) 210-007

Borbély Lászlóné (gyógypedagógus, tanár)
Eötvös Gyakorló Általános Iskola
4400 Nyíregyháza, Ungvár sétány 12.
(42) 444-112

VAS MEGYE

Horváth Jánosné
Reguly Antal Általános Iskola
9700 Szombathely, Rákóczi F. u. 79.
(94) 313-084

VESZPRÉM MEGYE

Melnecsukné Vati Judit (óvónõ, családpedagógus)
Csux Humán Szolgáltató Bt.
8174 Balatonkenese, Rigóvölgyi u. 6.
(88) 481-988

ZALA MEGYE

Szegedi János (tanár, pszichológus, gyógypedagógus)
Cs. M. Gyermekotthon
8900 Zalaegerszeg, Posta u. 144.
(92) 312-350

Lukácsiné Csondor Zsuzsa (tanító)
Pais Dezsõ Általános Iskola
8900 Zalaegerszeg, Pais Dezsõ u. 2.
(92) 316-410

Vargáné Csóbor Lujza (tanár, addiktológus)
Drogambulancia
8900 Zalaegerszeg, Kossuth u. 46-48.
(92) 314-826



"EGÉSZSÉGES ÉLET" EGÉSZSÉGMEGÕRZÕ TANTÁRGY

Egészségesebb Iskolákért Egyesület
1062 Budapest, Andrássy u. 82.
(1) 2694-371
E-mail.: hpsnevi@irisz.hu
A program vezetõje: Felvinczi Katalin

Háttér

Egy ma születõ magyar csecsemõ várhatóan átlagosan mintegy hét évvel él kevesebbet nyugat-európai sorstársainál, ezért mindent meg kell tennünk, hogy a ma születõ, felnövekvõ generációnak ugyanolyanok, vagy megközelítõleg hasonlóak legyenek az életesélyei, mint a manapság annyit emlegetett Európában élõknek.

Egyénileg - még felnõtt korunkban is - sokat tehetünk életünk alakulásáért, társadalmi méretekben azonban kevés esély van arra, hogy mindannyian megváltozzunk. Nem így van azonban ez gyerekeinkkel. Megtehetjük, és meg is kell tennünk mindent azért, hogy õk egészségesebben élhessenek. Ez nemcsak kívánság, hanem meg van erre a reális lehetõség is.

A másodlagos szocializáció intézményei így az iskola és az óvoda adhat olyan keretet, amelyek között mód nyílik, az egészségesebb életvitel készségeinek, magatartás mintáinak kialakulására.

A lakosság egészségi állapotának jellemzõi

Az újságolvasó, korunk napi problémáiban minimálisan tájékozott laikus számára is jól ismert tény, hogy a magyar népesség egészségi állapota rendkívül kedvezõtlen mutatókkal jellemezhetõ. Ha szemügyre veszünk szinte bármilyen nemzetközi összehasonlítást, jól látható, hogy a magyar népesség születéskor várható életesélyei, a születéskor várható élettartam jelentõsen elmarad az Európa fejlettebb országaiban várhatótól, de még a korábbi szocialista blokk országai is kedvezõbb helyet foglalnak el e tekintetben.

A vezetõ halálokok, melyek e fentiekben jelzett kedvezõtlen statisztikai adatokat eredményezik, az alábbiak: szív és érrendszeri megbetegedések, alkoholos májcirrózis, rákos megbetegedések (ezek a nem fertõzõ, krónikus megbetegedések), továbbá közúti, munkahelyi illetve otthoni balesetek és az öngyilkosságok. E halálokok csaknem mindegyike összefüggésbe hozható az életmóddal, vagyis a táplálkozási, alkoholfogyasztási szokásokkal, dohányzással, a testmozgás hiányával, a kapcsolati problémákkal, a megküzdési stratégiák elégtelen voltával.

* *

Tantárgyfejlesztés - az egyik lehetséges út

Ez a felismerés tükrözõdött abban a döntésben is, hogy a Világbank által a népegészségügyi helyzet javítása érdekében Magyarországnak folyósított kölcsönbõl egy olyan kezdeményezés finanszírozására is sor kerül, melynek tengelyében egy egészségnevelési tananyag kifejlesztése, és ellenõrzött feltételek mellett történõ kipróbálása áll. Reálisan nem gondolhatjuk, hogy egy egészségnevelési tantárgy önmagában, elszigetelten érezhetõ javulást eredményez a népesség egészségi állapotában, ezért szerencsés, hogy az iskola-egészségügy problémája szélesebb kontextusba ágyazódik, és a program hatékonyságát növelheti a párhuzamosan készülõ, korszerû szemléletet tükrözõ "Iskola-egészségügyi kézikönyv".

A tananyag Egyesült Királyságbéli kollégáinkkal, a szakma doyenjeivel, való együttmûködés eredményeképpen nyeri el sajátos arculatát. Azon igyekszünk, hogy újszerû szemléletet és módszereket tegyünk használatossá a mindennapi pedagógiai gyakorlatban. Kimondott célunk, hogy az iskola, mint kiemelkedõen fontos szocializációs színtér atmoszféráját megváltoztassuk, s hogy ezáltal ahhoz járuljunk hozzá, hogy az iskola az egészségbarát életformák kialakításának mûhelyévé váljon.

Nemzeti Alaptanterv

Különösen aktuálissá válik ez a célkitûzés most, amikor az 1995-ben elfogadott Nemzeti Alaptanterv immár gyakorlattá kell, hogy váljon az iskolákban. Ez a dokumentum kötelezõvé teszi az egészség-megõrzéssel kapcsolatos ismeretek, készségek és jártasságok oktatását minden magyar iskolában, sõt az egészségtan az alapvizsgának is részét képezi.

A NAT-ban megfogalmazottak kötelességet rónak az iskolákra (fenntartókra) és az egyes pedagógusokra, az viszont nem mondatik meg, hogy milyen eszközökhöz nyúlhatnak a végrehajtás során az érintettek.

"Egészséges Élet" egészségmegõrzõ tantárgy

Az "Egészséges Élet" tantárgy kidolgozásának és kísérleti bevezetésének célja, a tanulók (pedagógusok és szülõk) személyes részvételén keresztül, attitûd- és szemléletformálás a család és a közösség értékeinek megõrzése, az egészséges életmód kialakítása érdekében.

A tantárgy felépítése, logikája - eltérõen más egészségnevelési programoktól - az életvezetés összetevõit vizsgálja, mint a növekedés-érés fontos tudnivalóit. Annak ellenére, hogy többször hivatkozik az egyes összetevõk betegséget elõidézõ kockázataira, veszélyeire, nem ezekre helyezi a hangsúlyt. A program tehát alapvetõen szocializációs, interorizációs értéktartalomként fogalmazódik meg, amelynek társadalmi értéküzenete van, és szervesen épül be a társadalom szocializációs intézményrendszerének közvetítendõ tartalmaiba.

A kidolgozott tananyagot évfolyamonként eltérõ egységesítõ filozófiák hatják át, melyek egyaránt tükrözik a gyerekek életkori sajátosságait, és az egészség-megõrzés szempontjából leglényegesebb tartalmi üzeneteket.

1. osztály - Ismeretlen ismerõseim / Ismerkedjünk
Az egységesítõ filozófia négy eleme: kíváncsiság, sokféleség, ismerkedés és együttmûködés. Ezek az elemek egyfelõl segítik az iskolai beilleszkedést, másfelõl "megágyaznak" a késõbb egyre speciálisabbá váló egészségnevelési tartalmak számára.

2. osztály - Ismerkedés magammal / Ki vagyok én
Ahhoz, hogy biztonsággal "közlekedhessünk" szûkebb és tágabb környezetünkben, megfelelõ kiinduló pontot jelenhet az önmagunkkal való ismerkedés, tudni, hogy milyenek voltunk és vagyunk, milyennek lát minket a környezetünk, mire kell figyelnünk, hiszen ha a legszûkebb közösségbõl (család, iskola) kilépünk, egészen más értelmezési keretbe kerülünk.

3. osztály - Helyem a világban
A kilépés motívuma különösen hangsúlyossá válik a harmadik évfolyam során, amikor már realitássá válnak a "kalandozások", amelynek során megismerkedhetünk tágabb környezetünkkel, az ott tapasztalható örömökkel, kihívásokkal, veszélyekkel és ez utóbbiak "kezelésével".

4. osztály - Jól vagyok
Ebben a periódusban a család és az iskola biztonságából való kilépés már nem pillanatnyi, a tartós, biztonságos kint létre kell berendezkedni. Így a legfõképpen egy pozitív (egyensúlyi) létállapot megismerésére és megteremtésére kell törekedni.

5. osztály - Egészséges életmódok
Az életmódba beletartozik mindaz, amit egy személy saját magával és környezetével összefüggésben tesz. Az életmódok különbözõek attól függõen, hogy az emberek milyen életkorban vannak, mivel foglalkoznak és milyen életkörülmények között élnek.

6. osztály - A változások kézben tartása
Segítséget kíván nyújtani a felelõsségvállaláshoz, a változások irányításához. A tanulók életük változásaira - iskolai élet, érdeklõdési kör, család és barátok, szervezetük - összpontosítva azonosítják, tárják fel és bõvítik a változások kézben tartásához szükséges jártasságokat.

7. osztály - Találjunk egyensúlyt!
Az emberek élete egészen váratlanul kibillenhet egyensúlyából akár a nélkül is, hogy tudatában lennének: az egyensúly kicsúszhat a kezükbõl. Ez az egyensúlyvesztés néhány tanulót félelemmel tölthet el. A tananyag fejezetei azt célozzák, hogy segítsék a tanulókat annak megértésében, hogy az élet, bármilyen életkorban átválthat a kiegyensúlyozottságból a kiegyensúlyozatlanságba, ezt mindannyiunknak el kell fogadni, és meg kell tanulni, hogyan tudunk új egyensúlyokat létrehozni életünkben.

8. osztály - Egészséges jövõ
A tanulók az eltelt évek alatt folyamatosan egyre nagyobb kontrollt szereztek saját életük felett, olyan képességek és jártasságok birtokába kerültek melyek révén képessé válnak megérteni az egészséges életmódok változatosságát, kezelni a változásokat, új egyensúlyokat teremteni. Ez évben felvillantva a jövõ lehetséges kihívásait, az ezekre adható válaszokat, felkészíthetjük õket egy boldog és "EGÉSZséges ÉLET"-re.

A tananyag spirálisan ismétlõdõ témakörei - a bevezetõ és összefoglaló fejezetek nélkül - a következõk:

A biztonság megõrzése
Kulcsfontosságú elem: a diákoknak érzéseiket és testüket is meg kell óvniuk a fenyegetettségtõl és a sérüléstõl. Meg kell tanulniuk, hogy az érzelmek jólétük fontos részét képezik, szerepet játszanak a lehetséges veszélyek és kockázatos helyzetek felismerésében s kezelésében.

Az egészséges táplálkozás
Rávezeti a gyermekeket arra, hogy kritikusan viszonyuljanak a mindennapi és az ünnepi, formális étkezési és ivási alkalmakhoz, bevezeti õket az élelmiszerek, táplálékok "egészséges", és "kevésbé egészséges" típusú osztályozásának folyamatába, kialakítja a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás fogalmát.

Mozgás és személyes higiéné
Az aktív személyes részvételt bátorítva segíti a gyermekeket a problémakörrel kapcsolatos személyes viszonyuk tisztázásában, elvárván, hogy saját döntésük alapján valamilyen rendszeres fizikai aktivitást fejtsenek ki. Ebben az életkorban a megváltozott fizikai sajátosságok következtében különös figyelmet igényel a személyes higiénével való fokozott foglalkozás, amire ez a tananyagrész ugyancsak lehetõséget biztosít.

Kábítószer-fogyasztás és a kábítószerrel való visszaélés
A fejezet célja, hogy általános és kiegyensúlyozott képet adjon a drogok természetérõl, az elõírásokkal megegyezõ és helytelen alkalmazásukkal kapcsolatos kérdésekrõl, beleértve a drogfogyasztás következményeit is; megtanítsa õket arra, hogy felismerjék azokat a társadalmi helyzeteket, amelyekben - legális vagy tiltott - "anyagokkal" kínálhatják õket, és hogy megfelelõ döntéseket tudjanak hozni.

Növekedés, változás és az emberi szexualitás
A fejlõdés különbözõ aspektusait tartalmazza, beleértve a serdülõkort és a nemi érést is, a biológiai aspektusok mellett feldolgozván a szexualitás társadalmi és érzelmi változásait is.

Családi élet és kapcsolatok
Elõsegíti, hogy a diákok képesek legyenek felismerni az önmagukban és másokban ébredõ érzelmeket, feszültségeket, esetleg azok létrejöttének okát, egyidejûleg lehetõvé teszi olyan készségek elsajátítását, melyek révén újraépíthetik és karbantarthatják széttöredezõ kapcsolataikat.

Egészséges környezet
A tananyagrész a környezeti ártalmakra vonatkozó ismereteken túl hangsúlyt helyez a személyes kompetencia, felelõsség és környezethez való viszony kérdésére. A tanulóknak lehetõségük van arra, hogy témáról témára haladva a pusztán az egészségre koncentráló szemléletmódtól eljussanak az egészség holisztikus értelmezéséig, az egészségvédelembe egyre inkább beleértsék a barátokat és a családot, a szûkebb és tágabb közösséget és környezetet is.
 
 

UNICRI INTEGRÁLT PREVENCIÓS PROGRAM

1014 Budapest, Szentháromság tér 6.
( Magyar Kultúra Alapítvány Székháza)
Tel.: (1) 3560-244
A program vezetõje: Dr. Czakó Kálmán Dániel

Az ENSZ római székhelyû bûnözéssel és büntetõ igazságszolgáltatással foglalkozó interregionális intézete (UN Interregional Crime and Justice Research Institute - UNICRI) által koordinált az iskolai prevenciós munkára tanárokat felkészítõ program.

Célja a szabadságra és a békére való nevelés és képzés, szemben a függõséghez és az agresszióhoz vezetõ úttal.

A tananyag 22 fejezetre osztva szól a megelõzésrõl. A megelõzés hatékony megvalósítása érdekében prioritással kezeli a pedagógia, az oktatás, az egészségügy, az igazságügy és a bûnügy vonatkozó fejezeteit. Az aktuális jogi helyzetrõl, az egészséges életmódról, az állampolgári életre való felkészítésrõl, a biztonságos életvitelrõl tartalmaz fejezeteket a nemzetközi prioritások alapján, a hazai statisztika figyelembevételével.

Integrált képzési prevenciós program a magyar iskolarendszer számára, melyben multiprofesszionális munkacsoportokban dolgoznak együtt adott esetek kapcsán a szakemberek. A szakmai kollégiumok és a tanárok között kapcsolatot hoz létre, és a tanári öntevékeny fejlesztés számára ad munkacsoportos keretet.

Alprogramjai a szervezõiroda segítségével valósulnak meg, a program az érdekelt klientúra felé tanácsadó telefonos kapcsolatot tart fenn, a prevenció nemzetközi, kulturális, tudományos és képzési munkájában vesz részt, és szem elõtt tartja az oktatás igazságügyi és kriminológiai szempontjait.