A D.A.D.A. Program 1992-es indítása óta hosszú és viszontagságos utat járt be. Új kor szellemét jelezte maga a döntés a bevezetésrõl. Annak felismerése, hogy a rendõrségnek "van keresnivalója" a fiatalok szervezett csoportjaiban, éspedig nemcsak a hagyományos, pusztán tájékoztatásra, informálásra szorítkozó, alkalomszerû rendõrségi osztályfõnöki órákkal, hanem egy jól felépített, pedagógiai tartalommal rendelkezõ, hosszú távú, komplex megelõzési program közvetítésével is.
Programunk alapja az USA-ban, 1982-ben kidolgozott D.A.R.E. (Drug Abuse Resistance Education) program, melyet a los angelesi Iskolaszövetség és a helyi rendõrség közösen dolgozott ki és ma már valamennyi szövetségi államban mûködik. A D.A.R.E.-t a világ számos országa bevezette, mert nemzetközi összehasonlításban igen jó eredményeket ért el. A D.A.D.A. tehát ennek a Programnak a magyar viszonyokra adaptált, átdolgozott változata.
A fogalmak egymásutánisága nem véletlenszerû. A betûk sorrendje is követni igyekszik a fiatalok próbálkozásait és az ezek következtében jelentkezõ veszélyeket. A mozaikszó sorrendiséget jelez az érintettek számarányát tekintve is.
A teljes oktatási program nyolc tanéven át,
6-14 éves korig kíséri végig az általános
iskolás tanulókat.
A Program lényege, hogy a megyei
rendõr-fõkapitányságok, illetve a
helyi
rendõrkapitányságok állományából
A feladatot önként vállaló, kiképzett,
hivatásos rendõr meghatározott tematika és
tananyag szerint havonta egy alkalommal - általában
osztályfõnöki óra keretében -
foglakozást tart a tanulóknak.
Ezt a programot kizárólag rendõr oktathatja,
mert õ olyan - rendõrségi gyakorlati tapasztalatokon
alapuló - elsõdleges, hiteles ismeretekkel áll
a tanulók elé, melyeknek sem a pedagógusok,
sem a szülõk nincsenek birtokában. Oktató
rendõreinktõl megköveteljük az elhivatottságot,
motiváltságot a feladat iránt, vizsgáljuk
pszichológiai alkalmasságukat, a felkészítõ
tanfolyamon ellátjuk õket a nélkülözhetetlen
kommunikációs, pedagógiai és szakmai
elméleti és gyakorlati ismeretekkel.
Fontos eleme az oktatásnak, hogy a rendõr egyenruhában jelenik meg. A foglalkozások nem pusztán elõadások, lényeges szerepe van a gyerek által "hozott" problémák megbeszélésének, a vitának, a szituációs,- és szerepjátékoknak. A D.A.D.A. készség-, képességfejlesztõ, helyes önértékelésre nevelõ, önbecsülést építõ program.
Célja, hogy a gyermekek mindenkor felismerjék a veszélyhelyzeteket, meg tudják különböztetni a pozitív és negatív befolyásolásokat. Ki tudják számítani döntéseik, cselekedeteik következményét, eredményét. Képesek legyenek ellenállni még a kortársaiktól érkezõ csábításnak, kínálásnak is, konfliktushelyzeteiket úgy oldják meg, hogy abból kikerülve ne érezzék vesztesnek magukat. A Program fõ mondanivalója: tanuld meg a veszélyhelyzetet mindenkor FELISMERNI, a következményeket jól átgondolva helyesen DÖNTENI, ha kell ELUTASÍTANI, a neked ártó dolgokat, mindenképpen MONDD EL, hogy mi történt, és ha lehet, próbáld meg ELKERÜLNI az ilyen helyzeteket.
A Programot oktató rendõrök feladata, hogy az oktatási anyag feldolgozásával olyan megoldási módokat, paneleket közvetítsenek a gyermekeknek, melyeket attitûdként személyiségükbe építve "éles helyzetben" már készségszinten, rutinszerûen alkalmazhatnak. A D.A.D.A. módszere a szituációs és szerepjáték, valamint az irányított beszélgetés. Az oktató rendõr a munkafüzetek feladatait a módszertani kézikönyv iránymutatásaival játékos, könnyen befogadható formában dolgozza fel a tanulókkal, a gyermekek egy-egy valóságos, vagy meseszerû élethelyzet páros, vagy csoportos eljátszásával, mintegy saját maguk vonják le a helyzetbõl adódó konzekvenciákat. A foglalkozásokat videofilmekkel színesítjük. Az oktatás meghatározott tananyag szerint folyik, eltérés csak a gyermekektõl érkezett kérdésekbõl, reakciókból, illetve a helyi sajátosságokból adódhat.
A D.A.D.A. Program fontos eleme a tanári karral és a szülõkkel való folyamatos és rendszeres kapcsolattartás, amely tantestületi üléseken, illetve szülõi értekezleteken valósul meg. A kétirányú rendszeres kapcsolattartás egyrészt a Programmal, a végzett munkával kapcsolatos tájékoztatásra, továbbá a szülõk vonatkozásában pedig arra terjed ki, hogyan kapcsolódhatnak a D.A.D.A.-tananyag egyes témakörei más tantárgyak anyagához. Ezen felül mind a szülõk, mind a pedagógusok igénylik a drogokkal kapcsolatos Programon kívüli információkat is (pl. hogyan ismerheti fel, ha gyermeke drogot fogyaszt, hová fordulhat segítségért stb.). Ezekre a kérdésekre rendõreinktõl választ kaphatnak.
A D.A.D.A. Program nem titkolt célja, hogy elõsegítse a szolgáltató, polgárbarát rendõrség megteremtését és hozzájáruljon a hagyományosan negatív rendõrségkép megváltoztatásához. Közelebb hozza a testületet a társdalomhoz, a rendõr "oktató-segítõ" szerepben jelenik meg, hozzájárulva ezzel, hogy mind a gyermekek, mind szüleik bizalommal forduljanak hozzá.
Az 1998/99. tanévben az ország minden részén
496 általános iskolában, 282 oktató
rendõr és 44.301 kisdiák részvételével
mûködik a Program.
A Program beindításához szükséges
a részvételi díjak befizetése, melynek
minimális összege a munkafüzetek ára,
maximális összege 500,-Ft./tanuló/tanév.
Ez az összeg nem a rendõr-oktatók díja,
teljes egészében visszakapják a gyerekek
oktatási anyagok, ajándéktárgyak formájában
(toll, kitûzõ, névtábla, iratgyûjtõ
stb.)
A Programmal kapcsolatos további információkért forduljanak a megyei (budapesti) rendõr-fõkapitányságok Bûnmegelõzési Osztályaihoz, vagy a városi (fõvárosi, kerületi) kapitányságok vezetõihez, ahol a csatlakozási feltételekrõl is felvilágosítást kaphatnak.
Dr. Szabó Zsolt r. fõhadnagy, országos
koordinátor
Budapesti és megyei rendõr-fõkapitányságok:
Budapesti Rendõr-fõkapitányság
Megelõzési Osztály
1146 Budapest, Thököly u. 68.
3430-034/54-207
Mazula Károly r. alezredes
* * *
Bács-Kiskun megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
6000 Kecskemét, Batthyány L. u. 14.
(76) 484-684
Bozóné Soós Marianna r. fõhadnagy,
D.A.D.A. koordinátor
Baranya megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
7622 Pécs, Vargha Damján u. 1.
(72) 311-666, 504-400
Bodnár Lászlóné r. fõhadnagy,
D.A.D.A. régióvezetõ ; Siklósiné
Schmidt Ildikó r. fõhadnagy
Békés megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
5600 Békéscsaba, Bartók B. u. 1-3.
(66) 444-833
Zsankó László r. õrnagy, ifjúságvédelem
; Furák Mónika r. százados
Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
3501 Miskolc, Zsolcai kapu 32.
(46) 514-500
Dr. Barkainé Tulipán Judit r. százados, ifjúságvédelem
Csongrád megyei Rendõr fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
6701 Szeged, Kossuth L. sugárút 22-24.
(62) 477-577
Zsolczai István r. százados, ifjúságvédelem
Fejér megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
8000 Székesfehérvár, Deák F. u. 2.
(22) 312-700
Kovács Istvánné r. százados, D.A.D.A.
régióvezetõ
Gyõr-Moson-Sopron megyei Rendõr-fõkapitányság
9024 Gyõr, Szent Imre u. 2-4.
(96) 520-000
Debreczeny Zsolt r. fõhadnagy, ifjúságvédelem
Hajdú-Bihar megyei Rendõr-fõkapitányság
4024 Debrecen, Kossuth u. 20.
(52) 418-300
Hamza Józsefné r. õrnagy, ifjúságvédelem
Heves megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
3300 Eger, Eszterházy tér 2.
(36) 412-541
Kohári Péter r. fõhadnagy, ifjúságvédelem
Jász-Nagykun megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
5000 Szolnok, Baross G. u. 39.
(56) 501-600
Kissné Gonda Julianna r. fõhadnagy, D.A.D.A. koordinátor
Komárom-Esztergom megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
2800 Tatabánya, Komáromi u. 2.
(34) 310-777/2528
Kóbori Kovács Ramóna r. fõhadnagy,
kábítószer-megelõzés
Nógrád megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
3100 Salgótarján, Rákóczi u. 40.
(32) 420-020
Medve Judit r. õrnagy, D.A.D.A. koordinátor
Pest megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
1139 Budapest, Teve u. 4-6.
(1) 4435-113
Szoboszlainé Schiller Zsuzsanna r. százados, D.A.D.A.
koordinátor
Somogy megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
7400 Kaposvár, Szent Imre u. 14/c.
(82) 502-700
Dr. Jávorszkyné Molnár Magdolna r. fõhadnagy,
D.A.D.A. koordinátor
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
4400 Nyíregyháza, Bujtos u. 32.
(42) 311-666
Szabó Zoltán r. fõhadnagy, D.A.D.A. koordinátor
Tolna megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
7101 Szekszárd, Mészáros L. u. 17-21.
(74) 501-100 ; 06 (80) 200-178
Andics Józsefné r. százados, D.A.D.A. koordinátor
Vas megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
9701 Szombathely, Petõfi S. 1/c.
(94) 521-064
Kiss Zoltánné r. fõhadnagy, D.A.D.A. koordinátor
Veszprém megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
8200 Veszprém, Bajcsy-Zsilinszky u. 2.
(88) 428-022
Papné Végsõ Júlianna r. százados,
D.A.D.A. régióvezetõ
Zala megyei Rendõr-fõkapitányság,
Bûnmegelõzési Osztály
8901 Zalaegerszeg, Balatoni u. 4.
(92) 311-510
Major Zsolt r. õrnagy, ifjúságvédelem
A Drogbusz elsõsorban koncerteket, rendezvényeket, valamint fõvárosi iskolákat látogat. A primer prevenció "mobil állomása", mely aktívan keresi a kapcsolatot a fiatalokkal. A buszban tájékoztató anyagok találhatók, szakképzett személyzet terápiás (célzott) beszélgetést folytat a látogatókkal. A busz max. 25 fõt tud fogadni. Budapesten ingyenes, vidéken megbeszélés szerint.
"Egészséged testben, lélekben" óvodáskortól a középiskola végéig terjedõ drog- és alkoholmegelõzõ program.
Az "Egészséged testben, lélekben" program tanári kézikönyvei a nyolcvanas évek végén kerültek Magyarországra. A kilencvenes évek elejétõl a hazai adaptált változat valamint a kézikönyvek második kiadása országosan ismertté vált. Ez volt az elsõ olyan program Magyarországon, amely a szenvedélybetegségek megelõzését elsõsorban a személyiségfejlesztésre alapozva, az iskolai oktatás kereteiben képes megvalósítani.
A tananyag segítségével a megelõzést már óvodáskorban meg lehet kezdeni, és még az ifjúkorban is sikerrel lehet alkalmazni. A legfõbb célkitûzés a drogproblémák hátterében álló érzelmi feszültségek, bizonytalanságok megszûntetése, és azoknak a képességeknek kialakítása, amelyek révén az érzelmi egyensúly kialakítható és fenntartható.
Az "Egészséged testben, lélekben" címû program fejezetei:
Ø Információ: a drogról, alkoholról és más káros szerekrõl nyújt az életkornak megfelelõ ismereteket.
Ø Önismeret: hozzásegít az egészséges pozitív énkép, a magas önbecsülés, a megfelelõ önbizalom és önelfogadás kialakulásához a tehetségek és képességek felfedezéséhez.
Ø Döntéshozás: a döntési stratégiák és döntési technikák elsajátítását segíti elõ és megtanít az okok és következmények összehangolására, a döntési helyzetek lehetõ legjobb megoldására.
Ø Stresszkezelés: segít a feszültségeket okozó helyzetek kezelésében, a stabil érzelmi háttér megtartásában.
Ø A "Mondj nemet!" c. fejezet: amely a káros és veszélyes helyzetek visszautasítására készít fel - a fentiekhez szervesen illeszkedik, de akár önálló programként is alkalmazható.
A program keretében hét Tanári Kézikönyv áll a pedagógusok rendelkezésére az alábbi bontásban:
1. kötet: óvoda - 1. osztály
2. kötet: 2-3. osztály
3. kötet: 4. osztály
4. kötet: 5. osztály
5. kötet: 6. osztály
6. kötet: 7-8. osztály
7. kötet: középiskola
A kézikönyvek - minden korosztály és kötet esetében - 19-20 foglalkozás tematikáját tartalmazzák, beleértve az órákon használt eszközök elõkészítését is. A pedagógusok és tanulók munkáját egyaránt megkönnyítik a teszteket és feladatlapokat összegyûjtõ Tanulói Munkafüzetek.
A "Játszd meg magad", és "Találd ki magad" címû könyvek (szerzõ: Dévai Margit) ugyancsak a program hatékony alkalmazását segítik, fõképpen az önismeret alakítása terén. A pedagógusokon és gyerekeken kívül a szülõknek is ajánlhatók. Az elmúlt csaknem tíz évben több ezer pedagógust készítettünk fel a megelõzõ program alkalmazására. A tapasztalatok alapján került sor az alábbi két 120 órás, akkreditált, tanúsítvánnyal záruló képzés kidolgozására.
Képzések:
Önismereti játékvezetõi képzés
(120 órás akkreditált tanúsítvánnyal
zárul).
Ajánlott: osztályfõnököknek, bármelyik
megelõzõ programot alkalmazó pedagógusoknak,
egészségnevelõknek.
Alkalmazható: tanórákon, osztályfõnöki
órákon, szabadidõs foglalkozásokon.
Célkitûzések: a gyerekek egészséges,
pozitív énképének kialakítása,
az önbecsülés emelése, a kisebbrendûségi
érzés leküzdése, a szorongások
csökkentése, a képességek kialakítása,
segítség az egyéni tehetségek felfedezéséhez,
érvényre juttatásához.
A képzésben résztvevõ pedagógusok
saját önismeretük alakításával,
személyes élmény keretében sajátítják
el az önismereti játék csoportok vezetésének
módszerét.
"Egészséged testben, lélekben"
címû személyiségfejlesztõ, drog-
és alkoholmegelõzõ képzés 60+30+30,
azaz összesen 120 órás tanúsítvánnyal
zárul. Az elsõ 60 óra után a következõ
30 órás blokkok elhagyhatók vagy szabadon
választhatók.
Ajánlott: drog- és alkoholmegelõzõ
programot alkalmazó pedagógusoknak, egészségnevelõknek,
orvosoknak.
Alkalmazható: a tanórákon, osztályfõnöki
órákon, szabadidõs foglakozásokon.
Célkitûzés: résztvétel saját
élményû személyiségfejlesztõ
foglakozásokon, elméleti ismeretek átadása
a szenvedélybetegségek pszichés hátterérõl,
a gyakorlati munka elõkészítése ún.
módszertani panelek formájában, a drogproblémák
felismerése (mit tegyen, és mit ne tegyen a pedagógus
drogveszély esetén).
A képzés több, egymásra épülõ szintbõl áll:
I. Alap- és középszintû képzés
(60 órás, akkreditált, tanúsítvánnyal
zárul).
Külön 30 órás középszintû
képzéseket indítunk azok számára,
akik az alapképzés 30 órás tanúsítványát
1999 elõtt szerezték meg.
II. Tematikus mûhelymunkák (30-30 órás,
akkreditált, tanúsítvánnyal zárul).
Témakörök: a program alkalmazása a gyermekvédelemben,
nyári táborokban, kollégiumokban, nevelõotthonokban,
a gyógypedagógia egyes területein, ifjúsági
csoportokban).
III. Szülõ-tréningek vezetése címû
képzés (30 órás, akkreditált
tanúsítvánnyal zárul).
A képzés célja a pedagógusok felkészítése
olyan ún. rendkívüli szülõi értekezlet
vezetésére, amely segíti a családi
megelõzést illetve az iskola és a család
együttmûködését a megelõzés
terén.
Budapesten és vidéken - az ország minden pontján - folynak képzéseink. Jelentkezni budapesti irodánkban vagy a szakmai koordinátoroknál lehet.
A Chef-Hungary Alapítvány területi szakmai koordinátorainak névsora:
BUDAPEST
Dr. Dévai Margit (neveléslélektani szakpszichológus,
a képzések tematikájának szerzõje)
Chef-Hungary Alapítvány
1036 Budapest, Szépvölgyi u. 3/b. I. 3.
(1) 3885-401, (1) 3888-519.
Czigány Enikõ (gyógypedagógus,
adjunktus)
Bárczy Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzõ
Fõiskola
1443 Budapest, Bethlen Gábor tér 2.
(1) 2080-259
Ferenczyné Gulyás Ilona (vezetõ óvónõ)
Napköziotthonos Óvoda
1033 Budapest, Harrer Pál u. 7.
(1) 3682-236
Kempf József (mentálhigiénikus)
Országos Gyermekvédõ Liga
1072 Budapest, Akácfa u. 22.
06 (20) 9642-582
Gesztelyi Tamás (mentálhigiénikus)
Kortársak az Egészséges Fiatalokért
Egyesület (KEFE)
06 (80) 202-030, (52) 450-980,
06 (20) 9775-155
Murárik Lászlóné (pedagógus
munkatárs)
Fõvárosi Pedagógiai Intézet
1088 Budapest, Vas u. 10.
(1) 3382-156/ 126 mell.
Tóth Györgyné (tanár, iskolaigazgató)
Batthyány Ilona Általános Iskola
1162 Budapest, Georgina u. 23.
(1) 4002-195
BARANYA MEGYE
Antonio De Blasio
Egészsséges Városokért Alapítvány
7621 Pécs, Váradi Antal u. 11.
(72) 312-965, Fax: (72) 315-028
BÉKÉS MEGYE
Ferenczy Istvánné
Családsegítõ Központ
5700 Gyula, Nürnbergi u. 4-6.
(66) 362-783
FEJÉR MEGYE
Hubacsekné Nagy Emília
Nevelési Tanácsadó
2400 Dunaújváros, Pajtás u. 2.
(25) 423-211
Kökényesi Márta
Nevelési Tanácsadó
Cím: 2400 Dunaújváros, Lilla köz 1.
(25) 409-941
GYÕR-MOSON-SOPRON MEGYE
Miklóssyné Bertalanffy Mária (egészségfejlesztõ,
mentálhigiénikus)
Polgármesteri Hivatal WHO-iroda
9021 Gyõr, Honvéd liget 1.
(96) 500-555 ; 06 (20) 9205-226
HAJDÚ-BIHAR MEGYE
Ócsné Szathmári Erika (egészségnevelõ)
ÁNTSZ Hajdú-Bihar megyei Intézete
4028 Debrecen, Rózsahegyi u. 4.
(52) 420-975
Somogyiné Szilágyi Katalin (pedagógus
munkatárs)
Hajdú-Bihar megyei Pedagógiai Intézet
4024 Debrecen, Piac u. 42-48.
(52) 413-744
JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYE
Berkes Anna (pedagógus, iskolaigazgató)
Kõrösi Csoma Sándor Általános
Iskola
5000 Szolnok, Nagy Imre krt. 20.
(56) 422-702
NÓGRÁD MEGYE
Erdei Sándorné (egészségnevelõ)
ÁNTSZ Nógrád megyei Intézete
Cím: 3100 Salgótarján, Bem József
u. 7-9.
(32) 410-022
PEST MEGYE
Dr. Pázmány Annamária
Szentendrei Szakorvosi Rendelõ
2000 Szentendre, Kanonok u. 1.
(30) 500-938
Varga Ferenc
Petõfi Sándor Általános Iskola
2100 Gödöllõ, Munkácsi u. 1.
(28) 410-651
SOMOGY MEGYE
Dr. Andrasovszky Enikõ
ÁNTSZ Városi Intézete
8602 Siófok, Koch Róbert u. 11.
(84) 311-699, 310-097 ; 06 (20) 9157-369
SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG MEGYE
Szilvásiné Bojda Márta (egészségnevelõ)
ÁNTSZ Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Intézete
4400 Nyíregyháza, Rigó u. 17.
(42) 438-316
Zolnai Erika pszichológus (fõiskolai adjunktus)
DOTE Egészségügyi Fõiskolai Kar
4400 Nyíregyháza, Sóstói u. 2.
06 (20) 9820-867
Varga Béláné (gyógypedagógus)
Kaphir Sándor (gyógypedagógus)
Nevelési Tanácsadó
4700 Mátészalka, Kazinczy u. 5.
(44) 312-103
VAS MEGYE
Erõs Lívia mentálhigiénikus (régióvezetõ)
Mentálhigiénés Programiroda
9700 Szombathely, Ady tér 5.
(94) 324-516, (94) 312-742
1. A mentálhigiénés programok és tevékenység keretei:
Szemléleti kerete és vezérfonala: - az
egészség-megõrzésre, betegség-megelõzésre
helyezzük a fõ hangsúlyt.
Az életkornak megfelelõ testi - lelki önismeret
birtokában hozott helyes döntés - ami belsõ
elhatározáson alapszik -, a leghatásosabb
módja annak, hogy bármilyen anyaghoz, droghoz vagy
tevékenységhez kötõdõ káros
szokás, szenvedély kialakulását megelõzzük.
Az ehhez szükséges készségek, képességek
kialakításához, fejlesztéséhez
kívánunk segítséget nyújtani
a gyerekek és a felnõttek számára
egyaránt.
Általános iskolában rendszerint 5 - 8, középiskolákban
1 - 4. osztályig tartunk ilyen programokat. Az elmúlt
évek tapasztalatai szerint akár mind a tizenegy
témakört is végig vehetjük (ugyanazon
osztálynál évente átlag 2-3 órát
számítva) a négy év során.
A foglalkozások elsõsorban osztályfõnöki
órák, valamint délutáni fakultatív
órák, szakkörök (Vöröskeresztes,
Biológia, Környezetvédelem), egészséges
életmód napok, erdei iskolák programjai keretében
zajlanak.
Idõkeretek: az egyes témakörök minimális
idõ igénye - 2 óra. Ezen felül - egyedi
igények alapján - plusz órák tervezhetõk.
Különösen az önismeret, konfliktuskezelés,
relaxáció, tanulásmódszertan témakörökben
javasolt a minél nagyobb (5-10-15) óraszám.
(Ld. részletesen!)
2. Alkalmazott módszerek és technikák
Ismeretközlés, felvilágosítás,
tévhitek, téves ismeretek tisztázása,
korrekciója.
A témával kapcsolatos magatartás, viselkedés,
értékek, érzelmek feltárására
és alakítására irányuló
beszélgetések, játékok, helyzetgyakorlatok.
Készség- és kommunikáció-fejlesztõ
gyakorlatok, helyzetteremtés, játékok.
Pozitív életmód minták, értékek
kialakításának elõsegítése,
gyakoroltatása.
Általánosan fontos készségek, képességek, magatartásmódok, viselkedésformák - amelyeket mindegyik témakörnél segítenünk kell alakítani:
Mások véleményének, álláspontjának
meghallgatása, figyelembe vétele;
Mások igényeinek tolerálása; Saját
magunk és mások megbecsülése;
Kudarcok, stressz - distressz helyzetek elviselésének,
pozitív megélésének képessége.
Bánni tudás sikereinkkel.
"Az igényeink azonnali kielégítése
iránti vágy..." - késleltetésének
képessége (energiáink átmeneti idõre
történõ átcsoportosításával);
Reális test-kép, Én-kép, Más-kép
kialakítása.
1. Káros szokások, szenvedélyek - A drogok titokzatos világa...
Mértékletesség, mértéktelenség
Önkontroll és kontrollvesztés;
Anyaghoz kötõdõ szenvedélyek, függõségek:
- Dohányzás, kávézás (Cola-
és édesség-függõség),
nyugtató-, altató- és élénkítõ
szerek használata, alkohol- és kábítószer-fogyasztás;
Tevékenység szenvedélyek: - Játékszenvedélyek
(szerencsejátékok, pénznyerõ automaták
számítógépes játékok),
kóros étkezési-, videózási
szokások; stb.
Legális (tolerált) drogok (élvezeti szerek)
- mértékletes használat (felnõtt korban
kialakítható kulturált kávé-,
és alkoholfogyasztási szokások); káros
mértékû, ill. mértéktelen használat
(nikotin-, koffein-, alkohol- és gyógyszer-függõség);
Illegális (tiltott) drogok (kábítószerek)
- mértéktelen, ill. káros mértékû
használat;
A drogok, kábítószerek fajtái, tulajdonságai
- különbségeik.
2. "Saját álláspontom, magatartásom, viselkedésem..."
...kialakítása a különbözõ
szenvedélyekkel kapcsolatban (dohányzás,
alkohol-fogyasztás, gyógyszerek- és a tiltott
drogok használata);
Azonosulás, elutasítás, megértés,
elfogadás mások álláspontjával
kapcsolatban;
Kommunikációs helyzetgyakorlatok.
3. Mikor mondjunk NEM-et és HOGYAN...?
Hogyan viselkedjünk, döntsünk nehéz helyzetekben?
Csábítás, "kísértés",
kínálás, kipróbálás...
"Bajkeverõ - áldozat"-típusú
helyzetek megélésének, megoldásának
gyakorlása;
"Hogyan lesz egy 15 éves fiúból a kábítószer
áldozata?" - egy "hétköznapi"
történet továbbgondolása és a
megoldás keresése (4-5 fõs csoportokban)
különbözõ szerepek szerint.
4. Szenvedélyeink, lelki életünk jelenségei:
Irodalomban - Csáth Géza, Bulgakov, Hajnóczy
Péter, A. Huxley, és mások mûvei nyomán;
... zenében - Jim Morrison, Müller Péter Sziámi,
Tankcsapda és mások zenéi, szövegei
kapcsán;
... és filmben - "A halászkirály legendája",
Michael Ende: Végtelen történet, "Trainspotting";
"Meztelen ebéd"; "Egy kosaras naplója";
stb.
Saját olvasmány és filmélmények,
ill. saját alkotások (vers, novella, stb.) - elhozhatók,
bemutathatók.
Kiknek ajánljuk? - 15 éves kortól fiataloknak
iskolai és iskolán kívüli klubok, nyári
táborok programjai keretében.
5. Hogyan õrizhetjük meg egészségünket, hogyan elõzhetjük meg a betegségeket?
Mit jelent a helyes életmód, a testi - lelki
- szellemi egészség, teljesség, harmónia
- és hogyan törekedhetünk rá?
Fontos szerepe van ebben életünk minden tevékenységének:
a megfelelõ táplálkozásnak, testmozgásnak,
pihenésnek, lazításnak, a szexnek, a testi
- lelki önismeret alakulásának.
Életszemlélet, lelki beállítódás
- pozitív és negatív gondolkodásunk
hatása egészségünkre.
6. ÉN-KÉP - Testi - lelki önismeretünk, önértékelésünk, önbizalmunk
Tematikus önismereti, önbizalom-erõsítõ
játékok; helyzetgyakorlatok;
Empátiás készséget fejlesztõ
gyakorlatok - bizalomerõsítõ játékok;
Brain-storming, ötlet-roham technikák;
Szociometria - térben, mozgással;
Relaxáció - zenével - a biztonságérzetet,
önbizalmat, pozitív beállítódást
erõsítõ formulákkal.
7. "Gubancok" - "Kinek van igaza?" - Konfliktusok kezelése
Mit tegyünk, hogyan viselkedjünk, ha mégis konfliktusba kerülünk másokkal, "a világgal", ha "összeakadunk", veszekszünk szüleinkkel, tanárainkkal, partnerünkkel, barátainkkal, stb.
8. Lazítás - aktív pihenés - relaxációs
módszerek
A relaxáció - (autogén tréning) egészség-megõrzõ,
betegség-megelõzõ és gyógyító
módszer, eljárás, amely az izomtónus
szabályozásán alapszik.
Mit nyújthat nekünk a relaxáció, ha
rendszeresen gyakoroljuk?
Az egészség szinten tartását; testi
fájdalmak csillapítását; alvászavarok
megszüntetését;
A koncentrációs képesség, memória
javulását; a tanulási képességek
fejlesztését;
A testi - lelki - szellemi aktivitási szint, teljesítõ-képesség
növelését;
Indulati feszültségek, szorongásos állapotok
oldását; pozitívabb lelki beállítottságot.
Hogyan segíthet a relaxáció a tanulásban,
különös tekintettel az idegen nyelvekre?
9. Módosult tudatállapotok elérése - drogok, kábítószerek nélkül...
Különbözõ tudatállapotok - és szerepük mindennapi életünkben - ébrenlét, alvás, relaxált, hipnotikus és más meditatív állapotok; Bevezetés a meditáció világába...
10. Tanulási képességfejlesztés - gyorsolvasás - relaxáció
Tanulásmódszertan - tanulási technikák
Koncentráció-, és memória-fejlesztõ
gyakorlatok;
Tanulást segítõ módszerek;
Gondolkodásfejlesztõ gyakorlatok;
Problémakezelõ, témafeldolgozó módszerek,
technikák.
Dinamikus olvasás - számítógépes
olvasásfejlesztés.
Relaxáció - autogén tréning.
A tanulást, aktív pihenést, koncentráció-fejlesztést
segítõ módszerek.
A relaxáció közvetett és közvetlen
szerepe a tanulásban.
Szexuális felvilágosító órák, AIDS prevenció általános és középiskolásoknak
A nõ és a férfi nemi szerveinek felépítése
és mûködése (anatómiai és
élettani ismeretek).
A serdülõkor. Anatómiai-, élettani-,
és lelki változások. Menstruáció,
tüszõrepedés, magömlés, önkielégítés,
párkapcsolat, szerelem, csókolózás,
petting. Az elsõ szeretkezés idõpontja.
Nemi úton terjedõ fertõzések, AIDS.
Fogamzás-terhesség. Családtervezés.
Fogamzásgátlás. Terhesség megszakítás.
Nõi rosszindulatú daganatok (rákbetegségek).
Normálistól eltérõ szexuális
irányultság, pornográfia, prostitúció.
Egyesületünk fõ tevékenysége olyan
tananyagok, tanítási módszerek adaptálása,
fejlesztése és közvetítése, amelyek
az iskolai egészségnevelés minél hatékonyabb
megvalósítását célozzák.
Országos szinten a helyi igényekhez igazodva megyei
kiképzett trénerek végzik a pedagógusok,
védõnõk, az egészségnevelõk
és segítõ szakemberek képzését,
elsõsorban a A Soros Alapítvány által
1992 óta szervezett Susan Shapiro programja és tankönyvei
alapján.
A tanfolyam a 10-16 éves korosztállyal foglalkozóknak szól, és az egészségnevelés és környezeti nevelés holisztikus szemléletén alapul. Célja a környezet harmonikus és egészségorientált magatartás kialakításának elõsegítése. 6 napos 60 órás tréningen interaktív pedagógiai módszerekkel, az alábbi témákat dolgozzuk fel:
Konfliktus-kezelés - kommunikáció.
Dohányzás, alkohol-, drogfogyasztás megelõzése.
Egészséges táplálkozás.
Életvezetési ismeretek és készségek címû iskolai alapú személyiségfejlesztõ, szenvedélybetegségeket megelõzõ programunk óvodásoknak és általános iskolás tanulók, és középiskolások (készülõ félben) számára készült.
Az egyes csoportok részére készített TANTERVEK vázlata csoportmunka eredménye: prevencióval és terápiával foglalkozó magyar orvosok, gyógyszerészek, tanárok, rendõrök, pszichológusok, pszichiáterek és kommunikációs szakemberek alkotása.
Létrejöttét a Kábítószerügyi Tárcaközi Bizottság prevenciós munkacsoportjának tagjai kezdeményezték, s valósították meg az USIS (az Egyesült Államok Nagykövetsége Tájékoztatási Hivatala) anyagi támogatásával.
A program bevezetésének kísérleti szakaszához a Mentálhigiénés Programiroda nyújt anyagi segítséget. Ösztönzõi és aktív közremûködõi még az Országos Közoktatási Intézet Értékelési Központja munkatársai. Õk irányítják a folyamatos és hosszú távú pedagógiai hatás- és eredményvizsgálat munkálatait.
A tantervhez a bevezetést megkönnyítõ TANÁRI KÉZIKÖNYV -sorozat tartozik, amely tartalmazza az 1-2, illetve a négy évre szóló, minimálprogramot közvetítõ mintajellegû óravázlatokat, és a tanulók munkáltatásához, valamint a tanárok felkészüléséhez szükséges háttéranyagokat.
Óvodai programunk ára: 500,-Ft.
1-2. osztályos programunk ára: 700,-Ft.
3-4. osztályos programunk ára: 700,-Ft.
Felsõs tanári kézikönyv ára:
1000,-Ft.
Összeállítójuk: Csendes Éva
Tartalma:
Felkészítés a családi életre;
Az egészséges életmód választása;
Hatékony kommunikációra nevelés;
Személyiségfejlesztés;
A szenvedélyek (dohányzás, alkohol- és
drogfogyasztás) megelõzése;
AIDS-prevenció.
Témakörei:
Önismeret, a személyiség ismérvei, fejleszthetõsége.
Én, és a helyem a környezetemben (tájékozódás,
beilleszkedés, együttmûködés, szereplehetõségek
átélése).
Egészséges és biztonságos élet
(érték-közvetítés).
Veszélyeztetõ tényezõk (jártasságok
a felismerésben).
Óvd, védd magad! (A felelõsségteljes
viselkedés készsége.)
Kialakítandó készségek:
Alkotó és kritikus gondolkodásmód;
A problémamegoldás és a döntéshozatal
lépései;
A hatékony kommunikáció formái;
Az érzelmi feszültség kezelése;
Konfliktus-feloldás;
Az együttmûködés és a versenyszellem
egyensúlya;
Önbizalom, magabiztos fellépés;
Céltudatosság;
A negatív befolyásolás elutasítása;
Az egészséges, boldog életvitel választása.
Pedagógiai módszere:
Tapasztalatokra alapozott, interaktív, azaz kölcsönösen
egymásra ható tanítási-tanulási
mód.
Vezetõje:
Facilitátor (szervezõ, támogató, segítõ
szerepet játszó felnõtt), aki a csoporttagok
egyenrangú partnere.
A facilitátorok felkészítése négynapos
tréningen történik.
A képzéseket egy-egy országrészben
a program helyi trénerei, oktatási intézmények,
a megyei ÁNTSZ-ek, drogambulanciák, drogprevenciós
bizottságok, pedagógiai intézetek és
a Mentálhigiénés Programiroda régiós
központjai kezdeményezésére és
támogatásával szervezik meg. (A trénerek
a program végén találhatók.)
(Csak oklevéllel rendelkezõ és a programvezetõ
jóváhagyásával mûködõ
trénereink jogosultak csoportvezetésre! A mûhelymunka
háttéranyaga szerzõi jogvédelem alatt
áll.)
Az Életvezetési ismeretek és készségek
címû program felhasználható:
Iskolák helyi pedagógiai programjaiba illesztve,
Osztályfõnöki tantervek részeként,
Szakórai keretben,
Tanórán kívüli nevelési tevékenység
során.
Bevezetése a NAT és az új Közoktatási
Törvény szellemében készülõ
helyi tantervekben önálló tantárgyként
is lehetséges.
A tanárfelkészítõ tanfolyam tematikájából:
Közösségépítés.
A megelõzés filozófiája és
stratégiái.
A szenvedélybetegség szakaszai.
A szenvedélybeteg családjában kialakuló
szerepek.
Kodependencia.
A csoportfejlõdés szakaszai.
Szerepek a csoportban.
A tanterv szerkezete.
A tapasztalatokra alapozott, kölcsönösen egymásra
ható pedagógiai módszer elmélete,
és
gyakorlata.
Tanárok új szerepkörben.
Tanulási és tanítási stílusok.
"Nehéz" emberek kezelése.
Önbecsülés, önbizalom fejlesztése.
Didaktikai játékok és szerepük a fejlesztésben.
Alternatív értékelési módszerek.
Tapasztalat- és élményszerzés tanulói,
facilitátori és szülõi szerepben.
A szülõk megnyerése.
Trénerek
BUDAPEST
Csendes Éva
A program országos koordinátora.
2P Oktatási Bt., vagy "Felnõni erõsen,
szabadon Alapítvány"
1022 Budapest, Detrekõ u. 3/a. I. 6.
(1) 3266-428; 06 (20) 9582-588
Lukács Judit
A program pedagógiai hatásvizsgálatának
irányítója.
Országos Közoktatási Intézet Értékelési
Központ
1051 Budapest, Dorottya u. 8.
(1) 3186-036, 3182-070, 3180-865;
Fax: 3186-143
Jádi Zsuzsanna (tanár)
BM TOP
1064 Budapest, Izabella u. 62-64.
(1) 3320-380/121; Fax: (1) 3122-022
Koncz Mária (tanító)
Kós Károly Általános Iskola
1123 Budapest, Városmajor u. 59.
(1) 3552-619, 3552-646; Fax: 1552-646
Rauzer Ágnes (tanár)
Csík F. Általános Iskola
1027 Budapest, Medve u. 5-7.
(1) 3736-372
BÁCS-KISKUN MEGYE
Oppelt Józsefné (tanár)
Megyei Pedagógiai Intézet
6000 Kecskemét, Katona tér 8.
(76) 327-488
BARANYA MEGYE
Dr. Kovács Éva (orvos)
ÁNTSZ Baranya megyei Intézete
7623 Pécs, Szabadság u. 7.
(72) 212-155/190
BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYE
Dr. Kovács Lászlóné (tanár,
mentálhigiénikus)
Semmelweis Kórház, Krónikus Bel.
3529 Miskolc, Csabai kapu
(46) 363-333
Mezeiné Varga Éva (igazgató, tanár)
Általános Iskola
3527 Bükkszentkereszt, Széchenyi u. 2.
(46) 390-190
CSONGRÁD MEGYE
Ungi Mária (tanító)
Alsóvárosi Általános Iskola
6725 Szeged, Dobó u. 42.
(62) 442-440
FEJÉR MEGYE
Németh Ágnes (tanár)
Általános Iskola
8000 Székesfehérvár, Sziget u. 1.
(22) 315-264
Szabóné Rápolti Éva (igazgató,
tanár)
Általános Iskola
8143 Sárszentmihály, Fõ u. 50.
(22) 445-006
Kleinné Németh Judit (tanító, óvónõ)
Egészségmegõrzési Központ
2400 Dunaújváros, Erkel kert 13.
- - -
Kocsis Lóránt (igazgató, tanár)
Arany János Általános Iskola
2400 Dunaújváros, Március 15. tér
(25) 437-625
GYÕR-MOSON-SOPRON MEGYE
Bognárné Mikó Éva (tanár)
Fekete I. Általános Iskola
9200 Mosonmagyaróvár, Gorkij u. 29.
(96) 217-016
HAJDÚ-BIHAR MEGYE
Szabó Éva (tanító, szociálpedagógus)
Kazinczy Általános Iskola
4031 Debrecen, Margit tér 1.
(52) 498-322/25
HEVES MEGYE
Dr. Balázs Sándorné (tanár)
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola, 4. sz.
Gyakorló Általános Iskola
3300 Eger, Bartók tér
- - -
KOMÁROM-ESZTERGOM MEGYE
Skoflek Katalin (gyógypedagógus)
Általános Iskola és Diákotthon
2890 Tata, Új út 21.
- - -
NÓGRÁD MEGYE
Telek Ervin (tanár, addiktológus)
Egészségügyi-szociális Központ
3100 Salgótarján, Alagút u. 10.
(32) 310-251, (32) 311-473
SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG MEGYE
Bócsi Irén (tanár)
sz. Általános Iskola
4461 Nyírtelek, Petõfi u. 42.
(42) 210-007
Borbély Lászlóné (gyógypedagógus,
tanár)
Eötvös Gyakorló Általános Iskola
4400 Nyíregyháza, Ungvár sétány
12.
(42) 444-112
VAS MEGYE
Horváth Jánosné
Reguly Antal Általános Iskola
9700 Szombathely, Rákóczi F. u. 79.
(94) 313-084
VESZPRÉM MEGYE
Melnecsukné Vati Judit (óvónõ,
családpedagógus)
Csux Humán Szolgáltató Bt.
8174 Balatonkenese, Rigóvölgyi u. 6.
(88) 481-988
ZALA MEGYE
Szegedi János (tanár, pszichológus, gyógypedagógus)
Cs. M. Gyermekotthon
8900 Zalaegerszeg, Posta u. 144.
(92) 312-350
Lukácsiné Csondor Zsuzsa (tanító)
Pais Dezsõ Általános Iskola
8900 Zalaegerszeg, Pais Dezsõ u. 2.
(92) 316-410
Vargáné Csóbor Lujza (tanár, addiktológus)
Drogambulancia
8900 Zalaegerszeg, Kossuth u. 46-48.
(92) 314-826
Háttér
Egy ma születõ magyar csecsemõ várhatóan átlagosan mintegy hét évvel él kevesebbet nyugat-európai sorstársainál, ezért mindent meg kell tennünk, hogy a ma születõ, felnövekvõ generációnak ugyanolyanok, vagy megközelítõleg hasonlóak legyenek az életesélyei, mint a manapság annyit emlegetett Európában élõknek.
Egyénileg - még felnõtt korunkban is - sokat tehetünk életünk alakulásáért, társadalmi méretekben azonban kevés esély van arra, hogy mindannyian megváltozzunk. Nem így van azonban ez gyerekeinkkel. Megtehetjük, és meg is kell tennünk mindent azért, hogy õk egészségesebben élhessenek. Ez nemcsak kívánság, hanem meg van erre a reális lehetõség is.
A másodlagos szocializáció intézményei így az iskola és az óvoda adhat olyan keretet, amelyek között mód nyílik, az egészségesebb életvitel készségeinek, magatartás mintáinak kialakulására.
A lakosság egészségi állapotának jellemzõi
Az újságolvasó, korunk napi problémáiban minimálisan tájékozott laikus számára is jól ismert tény, hogy a magyar népesség egészségi állapota rendkívül kedvezõtlen mutatókkal jellemezhetõ. Ha szemügyre veszünk szinte bármilyen nemzetközi összehasonlítást, jól látható, hogy a magyar népesség születéskor várható életesélyei, a születéskor várható élettartam jelentõsen elmarad az Európa fejlettebb országaiban várhatótól, de még a korábbi szocialista blokk országai is kedvezõbb helyet foglalnak el e tekintetben.
A vezetõ halálokok, melyek e fentiekben jelzett kedvezõtlen statisztikai adatokat eredményezik, az alábbiak: szív és érrendszeri megbetegedések, alkoholos májcirrózis, rákos megbetegedések (ezek a nem fertõzõ, krónikus megbetegedések), továbbá közúti, munkahelyi illetve otthoni balesetek és az öngyilkosságok. E halálokok csaknem mindegyike összefüggésbe hozható az életmóddal, vagyis a táplálkozási, alkoholfogyasztási szokásokkal, dohányzással, a testmozgás hiányával, a kapcsolati problémákkal, a megküzdési stratégiák elégtelen voltával.
* *
Tantárgyfejlesztés - az egyik lehetséges út
Ez a felismerés tükrözõdött abban a döntésben is, hogy a Világbank által a népegészségügyi helyzet javítása érdekében Magyarországnak folyósított kölcsönbõl egy olyan kezdeményezés finanszírozására is sor kerül, melynek tengelyében egy egészségnevelési tananyag kifejlesztése, és ellenõrzött feltételek mellett történõ kipróbálása áll. Reálisan nem gondolhatjuk, hogy egy egészségnevelési tantárgy önmagában, elszigetelten érezhetõ javulást eredményez a népesség egészségi állapotában, ezért szerencsés, hogy az iskola-egészségügy problémája szélesebb kontextusba ágyazódik, és a program hatékonyságát növelheti a párhuzamosan készülõ, korszerû szemléletet tükrözõ "Iskola-egészségügyi kézikönyv".
A tananyag Egyesült Királyságbéli kollégáinkkal, a szakma doyenjeivel, való együttmûködés eredményeképpen nyeri el sajátos arculatát. Azon igyekszünk, hogy újszerû szemléletet és módszereket tegyünk használatossá a mindennapi pedagógiai gyakorlatban. Kimondott célunk, hogy az iskola, mint kiemelkedõen fontos szocializációs színtér atmoszféráját megváltoztassuk, s hogy ezáltal ahhoz járuljunk hozzá, hogy az iskola az egészségbarát életformák kialakításának mûhelyévé váljon.
Nemzeti Alaptanterv
Különösen aktuálissá válik ez a célkitûzés most, amikor az 1995-ben elfogadott Nemzeti Alaptanterv immár gyakorlattá kell, hogy váljon az iskolákban. Ez a dokumentum kötelezõvé teszi az egészség-megõrzéssel kapcsolatos ismeretek, készségek és jártasságok oktatását minden magyar iskolában, sõt az egészségtan az alapvizsgának is részét képezi.
A NAT-ban megfogalmazottak kötelességet rónak az iskolákra (fenntartókra) és az egyes pedagógusokra, az viszont nem mondatik meg, hogy milyen eszközökhöz nyúlhatnak a végrehajtás során az érintettek.
"Egészséges Élet" egészségmegõrzõ tantárgy
Az "Egészséges Élet" tantárgy kidolgozásának és kísérleti bevezetésének célja, a tanulók (pedagógusok és szülõk) személyes részvételén keresztül, attitûd- és szemléletformálás a család és a közösség értékeinek megõrzése, az egészséges életmód kialakítása érdekében.
A tantárgy felépítése, logikája - eltérõen más egészségnevelési programoktól - az életvezetés összetevõit vizsgálja, mint a növekedés-érés fontos tudnivalóit. Annak ellenére, hogy többször hivatkozik az egyes összetevõk betegséget elõidézõ kockázataira, veszélyeire, nem ezekre helyezi a hangsúlyt. A program tehát alapvetõen szocializációs, interorizációs értéktartalomként fogalmazódik meg, amelynek társadalmi értéküzenete van, és szervesen épül be a társadalom szocializációs intézményrendszerének közvetítendõ tartalmaiba.
A kidolgozott tananyagot évfolyamonként eltérõ egységesítõ filozófiák hatják át, melyek egyaránt tükrözik a gyerekek életkori sajátosságait, és az egészség-megõrzés szempontjából leglényegesebb tartalmi üzeneteket.
1. osztály - Ismeretlen ismerõseim / Ismerkedjünk
Az egységesítõ filozófia négy
eleme: kíváncsiság, sokféleség,
ismerkedés és együttmûködés.
Ezek az elemek egyfelõl segítik az iskolai beilleszkedést,
másfelõl "megágyaznak" a késõbb
egyre speciálisabbá váló egészségnevelési
tartalmak számára.
2. osztály - Ismerkedés magammal / Ki vagyok
én
Ahhoz, hogy biztonsággal "közlekedhessünk"
szûkebb és tágabb környezetünkben,
megfelelõ kiinduló pontot jelenhet az önmagunkkal
való ismerkedés, tudni, hogy milyenek voltunk és
vagyunk, milyennek lát minket a környezetünk,
mire kell figyelnünk, hiszen ha a legszûkebb közösségbõl
(család, iskola) kilépünk, egészen más
értelmezési keretbe kerülünk.
3. osztály - Helyem a világban
A kilépés motívuma különösen
hangsúlyossá válik a harmadik évfolyam
során, amikor már realitássá válnak
a "kalandozások", amelynek során megismerkedhetünk
tágabb környezetünkkel, az ott tapasztalható
örömökkel, kihívásokkal, veszélyekkel
és ez utóbbiak "kezelésével".
4. osztály - Jól vagyok
Ebben a periódusban a család és az iskola
biztonságából való kilépés
már nem pillanatnyi, a tartós, biztonságos
kint létre kell berendezkedni. Így a legfõképpen
egy pozitív (egyensúlyi) létállapot
megismerésére és megteremtésére
kell törekedni.
5. osztály - Egészséges életmódok
Az életmódba beletartozik mindaz, amit egy személy
saját magával és környezetével
összefüggésben tesz. Az életmódok
különbözõek attól függõen,
hogy az emberek milyen életkorban vannak, mivel foglalkoznak
és milyen életkörülmények között
élnek.
6. osztály - A változások kézben
tartása
Segítséget kíván nyújtani a
felelõsségvállaláshoz, a változások
irányításához. A tanulók életük
változásaira - iskolai élet, érdeklõdési
kör, család és barátok, szervezetük
- összpontosítva azonosítják, tárják
fel és bõvítik a változások
kézben tartásához szükséges jártasságokat.
7. osztály - Találjunk egyensúlyt!
Az emberek élete egészen váratlanul kibillenhet
egyensúlyából akár a nélkül
is, hogy tudatában lennének: az egyensúly
kicsúszhat a kezükbõl. Ez az egyensúlyvesztés
néhány tanulót félelemmel tölthet
el. A tananyag fejezetei azt célozzák, hogy segítsék
a tanulókat annak megértésében, hogy
az élet, bármilyen életkorban átválthat
a kiegyensúlyozottságból a kiegyensúlyozatlanságba,
ezt mindannyiunknak el kell fogadni, és meg kell tanulni,
hogyan tudunk új egyensúlyokat létrehozni
életünkben.
8. osztály - Egészséges jövõ
A tanulók az eltelt évek alatt folyamatosan egyre
nagyobb kontrollt szereztek saját életük felett,
olyan képességek és jártasságok
birtokába kerültek melyek révén képessé
válnak megérteni az egészséges életmódok
változatosságát, kezelni a változásokat,
új egyensúlyokat teremteni. Ez évben felvillantva
a jövõ lehetséges kihívásait,
az ezekre adható válaszokat, felkészíthetjük
õket egy boldog és "EGÉSZséges
ÉLET"-re.
A tananyag spirálisan ismétlõdõ témakörei - a bevezetõ és összefoglaló fejezetek nélkül - a következõk:
A biztonság megõrzése
Kulcsfontosságú elem: a diákoknak érzéseiket
és testüket is meg kell óvniuk a fenyegetettségtõl
és a sérüléstõl. Meg kell tanulniuk,
hogy az érzelmek jólétük fontos részét
képezik, szerepet játszanak a lehetséges
veszélyek és kockázatos helyzetek felismerésében
s kezelésében.
Az egészséges táplálkozás
Rávezeti a gyermekeket arra, hogy kritikusan viszonyuljanak
a mindennapi és az ünnepi, formális étkezési
és ivási alkalmakhoz, bevezeti õket az élelmiszerek,
táplálékok "egészséges",
és "kevésbé egészséges"
típusú osztályozásának folyamatába,
kialakítja a kiegyensúlyozott, egészséges
táplálkozás fogalmát.
Mozgás és személyes higiéné
Az aktív személyes részvételt bátorítva
segíti a gyermekeket a problémakörrel kapcsolatos
személyes viszonyuk tisztázásában,
elvárván, hogy saját döntésük
alapján valamilyen rendszeres fizikai aktivitást
fejtsenek ki. Ebben az életkorban a megváltozott
fizikai sajátosságok következtében különös
figyelmet igényel a személyes higiénével
való fokozott foglalkozás, amire ez a tananyagrész
ugyancsak lehetõséget biztosít.
Kábítószer-fogyasztás és
a kábítószerrel való visszaélés
A fejezet célja, hogy általános és
kiegyensúlyozott képet adjon a drogok természetérõl,
az elõírásokkal megegyezõ és
helytelen alkalmazásukkal kapcsolatos kérdésekrõl,
beleértve a drogfogyasztás következményeit
is; megtanítsa õket arra, hogy felismerjék
azokat a társadalmi helyzeteket, amelyekben - legális
vagy tiltott - "anyagokkal" kínálhatják
õket, és hogy megfelelõ döntéseket
tudjanak hozni.
Növekedés, változás és az
emberi szexualitás
A fejlõdés különbözõ aspektusait
tartalmazza, beleértve a serdülõkort és
a nemi érést is, a biológiai aspektusok mellett
feldolgozván a szexualitás társadalmi és
érzelmi változásait is.
Családi élet és kapcsolatok
Elõsegíti, hogy a diákok képesek legyenek
felismerni az önmagukban és másokban ébredõ
érzelmeket, feszültségeket, esetleg azok létrejöttének
okát, egyidejûleg lehetõvé teszi olyan
készségek elsajátítását,
melyek révén újraépíthetik
és karbantarthatják széttöredezõ
kapcsolataikat.
Egészséges környezet
A tananyagrész a környezeti ártalmakra vonatkozó
ismereteken túl hangsúlyt helyez a személyes
kompetencia, felelõsség és környezethez
való viszony kérdésére. A tanulóknak
lehetõségük van arra, hogy témáról
témára haladva a pusztán az egészségre
koncentráló szemléletmódtól
eljussanak az egészség holisztikus értelmezéséig,
az egészségvédelembe egyre inkább
beleértsék a barátokat és a családot,
a szûkebb és tágabb közösséget
és környezetet is.
Az ENSZ római székhelyû bûnözéssel és büntetõ igazságszolgáltatással foglalkozó interregionális intézete (UN Interregional Crime and Justice Research Institute - UNICRI) által koordinált az iskolai prevenciós munkára tanárokat felkészítõ program.
Célja a szabadságra és a békére való nevelés és képzés, szemben a függõséghez és az agresszióhoz vezetõ úttal.
A tananyag 22 fejezetre osztva szól a megelõzésrõl. A megelõzés hatékony megvalósítása érdekében prioritással kezeli a pedagógia, az oktatás, az egészségügy, az igazságügy és a bûnügy vonatkozó fejezeteit. Az aktuális jogi helyzetrõl, az egészséges életmódról, az állampolgári életre való felkészítésrõl, a biztonságos életvitelrõl tartalmaz fejezeteket a nemzetközi prioritások alapján, a hazai statisztika figyelembevételével.
Integrált képzési prevenciós program a magyar iskolarendszer számára, melyben multiprofesszionális munkacsoportokban dolgoznak együtt adott esetek kapcsán a szakemberek. A szakmai kollégiumok és a tanárok között kapcsolatot hoz létre, és a tanári öntevékeny fejlesztés számára ad munkacsoportos keretet.
Alprogramjai a szervezõiroda segítségével
valósulnak meg, a program az érdekelt klientúra
felé tanácsadó telefonos kapcsolatot tart
fenn, a prevenció nemzetközi, kulturális, tudományos
és képzési munkájában vesz
részt, és szem elõtt tartja az oktatás
igazságügyi és kriminológiai szempontjait.