| Magyar zene, cigány zene, népzene |
A 20. század végére a világ zenéje eljutott totális korszakába. A stílusok és irányzatok elképesztő gazdagságának vagyunk tanúi, sokszor elszenvedői, mert sokan nem tudunk mit kezdeni ezzel a (túl)nagy szabadsággal. Ebben a helyzetben nagyon sokan a hagyományokhoz fordulunk, meghatározandó a személyes létünk határait: hogy kik vagyunk és hova tartunk. Egy ilyen, rövidebb számvetést szeretnék én is elvégezni írásom keretein belül.
Manapság Magyarországon és Nyugaton teljes a zűrzavar a magyar (nép)zene ügyében. Az átlagember, Nyugaton és sajnos, sokszor Magyarországon is, ha magyar hangszeres népzenéről beszél, a cigányok által játszott műzenére gondol, melyet éttermekben hallani és amit nemes egyszerűséggel "cigányzenének" nevezünk mi, magyarok is, jóllehet nem az. Csak cigányok játsszák, immár kétszáz éve. Aztán ott van még a falvakban egy olyan hagyományos hangszeres népzene, amit szintén cigányok játszanak, de nem cigányzene, hanem magyar, román, szász, zsidó, stb. népi tánczene, amit a cigány zenészek, tisztüknél fogva örökítenek át generációról generációra. Végül megtalálhatjuk, szintén a cigányoknál, féltett kincsként, saját népzenéjüket is, amit kizárólag a maguk szórakozására használnak. Ennyi féle - fajta népzene, sokszor egy adatközlő fejében! Megtévesztő és zavarba ejtő állapot. Így alakulhatott ki az előbb vázolt zavaros helyzet és nem csak az átlag embereknél, az olyan zseniális zeneszerzőknél is, mint Liszt a múlt században, aki tanulmányában (Bohémiens et leur musique en Hongrie, 1859, Paris) a “cigányzene” cigány voltát bizonygatta és rendkívül meglepődött a felháborodott magyarországi reagálásoktól. Tisztázzuk tehát röviden és nagy vonalakban e zenék határait és hogy hogyan kerültek oly sokszor egy “kalap” alá. Haladjunk időrendben.
Az ősi, több ezer éves magyar népzene, amit oly sokan kerestek a XIX századi nemzeti ébredés korában, de csak Bartókék találtak meg a XX század elején, vokális, egyszólamú zene, amit a vonósok korszaka előtt fúvós hangszereken (furulyákon, dudán, sípokon), tekerőlanton is játszottak. Később, valamikor a XVI században, a nyugati kulturális áramlással (amely azóta is többé - kevésbé változatlan irányú, csak a minősége változott) megjelentek a vonós - húros hangszerek, amelyek rövid idő alatt átvették a főszerepet a szórakoztatásban. Nyugati mintára zenészbandák alakultak. Az első időszakban az adatok szerint főként zsidók alakították ezeket, majd a cigányok a XVIII század elején kiszorították őket a “mesterségből”. Ezek a bandák sokat átvettek az előbbi, vokális - fúvós korszak muzsikájából is és ahogy fejlődtek a zenekarok, úgy hoztak létre újabb és újabb, a vonóstechnikához jobban igazodó hangszeres darabokat. Ez az átállás a műzenei vokális - hangszeres korszakváltással hasonlítható. A XVIII század végére a bandákat vezető legtehetségesebb “primáriusok” eljutottak oda, hogy saját kompozícióikat is játszották, sőt le is írták, vagy íratták. A “cigányozás” divatja egybeesik a magyar nemzeti ébredés periódusával, a cigányságon belül hamarosan külön, kiváltságos kaszt alakult ki, akik el is vesztették kapcsolatukat saját népzenéjükkel. Ezek a cigányzenekarok nemegyszer ugyanúgy egy - egy főúr szolgálatában állottak, mind tanult kortársaik, pl. Haydn vagy Schubert, és a verbunkos stílus divatossá válásával főurak is kezdtek komponálni ebben a modorban. Viharos gyorsasággal megszületett tehát a “cigányzene”, ami kezdetben kevésbé, de később annál inkább magyar főurak, polgárok által komponált zene lett, aminek gyökerei a verbunkos stílusban fedezhetők fel és amit a cigány zenészek a saját képükre formáltak előadásmódjukkal. Ez a zene terjedt el, mint magyar “népzene”, ezt hallhatták Liszt és Brahms és az összes prominens (nyugati) személyiség, aki valamilyen oknál fogva megfordult nálunk, netán zenekedvelő volt. A “cigányzene” , a verbunkos így beszivárgott a klasszikus zeneszerzők műveibe is, sokan komponáltak ebben az időben e divatos stílusban, sokszor idézetekkel fűszerezve alkotásaikat ( l. pl. Beethoven, Weber, Schubert, Liszt, Brahms, Erkel idevágó darabjait).
Bartók Béláék az eredeti népzene felfedezése után számtalan olyan cikket írtak(pl. Bartók : Cigány zene? Magyar zene? 1931) melyben felvilágosító, útmutató célzattal, türelmesen vagy néha dühösen magyarázgatták a két zene közti különbséget, de a nagyközönséghez talán máig sem jutott el üzenetük. A zenészek egy része, külföldön és belföldön egyaránt, értetlenséggel, néha ellenségességgel fogadták tanaikat, saját munkásságuk elleni támadást látva bennük (pl. H. Möller, Hubay), a román szakmabeliek pedig egyértelműen nacionalizmust, revizionizmust véltek kiolvasni írásaikból (lásd pl. a vitát a román Petranuval).
Mint minden új eszme apostolai, úgy Bartók és Kodály is követett el túlzásokat. A mai, távlatos és könnyebben ítélő szemünkkel úgy látjuk, ideológiai - felfogásbeli hiba volt például a cigányok által játszott hangszeres tánczene kizárása a magyar népzene corpusából (az ősi, tiszta forrás keresése során). Munkájuknak mégis felbecsülhetetlen értéke van, mert még időben, kiveszés előtt gyűjtötték fel, állították rendszerbe és hasonlították össze a szomszédok népdalaival a magyar vokális népdalkincset. (A mai napig Bartók, egy magyar, gyűjtötte fel egy személyben a legtöbb román népdalt!) Zeneszerzőként Bartók és Kodály integrálta először az ősi, vokális népzenét a XX századi, modern, európai vérkeringésbe. Híres tanulmányában ( The Influence of Peasant Music on Modern Music, B. and H., N. Y., 1950) Bartók 1931- ben fogalmazta meg az integrálás három módját. Eszerint az első, felszínes szint az, amikor veszünk egy népi dallamot, elő- és utójátékkal és kísérettel látjuk el. Ez némiképp Bach korál - feldolgozásaihoz hasonlítható, ide tartozik az összes zongora - énekhangra komponált népdalfeldolgozás. A második szint, mikor a zeneszerző maga komponál (“eszel ki”) valamilyen népdal - imitációt (pl. Bartók: Este a székelyeknél!), itt a zeneszerzői módszerek hasonlóak lehetnek, mint az első szintnél. A harmadik, legfejlettebb mód az, amikor a zeneszerző megtanulja anyanyelvi szinten a népzenét és, mint költő az anyanyelvét, használja azt. Erre az utolsóra Bartók szerényen Kodály Psalmus Hungaricus- át hozza példának, de saját zeneszerzői oeuvre- jának egy része is ebbe a kategóriába tartozik. Bartók itt nem beszélt egy másik, a népdalhoz már csak közvetetten kötődő, de annál jelentősebb szintről: arról az esetről, amikor a zeneszerző oly mélyre hatolt a népzenei nyelvben és az annyira felszívódott őbenne, hogy részecskéi átlényegülve egy magasabb, általánosabb, elvontabb zeneszerzői nyelv alkotóelemeivé válnak. Bartók műveiben (különösen a tonálisabb nyelvezetűekben) nagyon sokszor érezhető ez a jellegzetes, a népzenével való együttélésnek köszönhető íz (alkotóelemei közül néhány: pentaton modellek /2+3/ , aranymetszés, ún. “dúr - moll terc /= ”alfa” akkord /, híd - forma). Ezzel a korszakalkotó, megkerülhetetlen és sok zeneszerző számára meghaladhatatlan bartóki nyelvvel néz szembe azóta is minden zeneszerző, aki valamilyen formában a népzenéhez nyúl. Nagyon sok Bartók - epigont szültek a II Világháborút követő évtizedek.
Kodály impresszionisztikus stílusba ágyazta a népzene aranyrögeit. Munkássága jó részét népe zenei nevelésének szentelte, főként a vokális, a kóruskultúrát támogató művekkel, de a róla elnevezett szolmizációs módszer, a relatív szolmizáció is nemzetközi hírnevet, elismertséget jelentett neki és tanítványainak. Mélyen magyar, de ugyanakkor széles látókörű, európai szemlélete iskolát, erős várat jelentett a kommunizmus sötétjébe hulló Magyarországon. Természetesen ez az iskola is termelt epigonokat, ezekből az emberekből sokan kerültek később az újonnan alakított zenei intézmények, “népi - együttesek” zenei kormányához, alakították ki azokat a felemás zenei - szervezeti kereteket, amelyek, megcsontosodván, ma az együttesek zenei megújulásának kerékkötői.
Hangszeres népzenét Bartók és Kodály viszonylag ritkán használt fel saját műveiben, gyűjteményeikben is ritka az ilyen lejegyzés, valószínűleg a már említett ideológiai okokból. Ezt az utódok, nem utolsó sorban a Táncház - mozgalom képviselői, de Lajtha László és munkatársai, már a negyvenes évektől kezdődően nagyszámú hangszeres gyűjtéssel korrigálták (l. pl. a “Pátria” lemezsorozat felvételeit). Az ötvenes években Lajtha László már a balassagyarmati és a soproni (városi) cigányzenekar verbunkos dallamait is rögzítette. A hangszeres népzene kezdett megjelenni a zeneszerzők műveiben is (pl. Weiner Leó) és a népi együtteseknek köszönhetően mind több, tánckíséretet szolgáló hangszeres feldolgozás készült.
A tánczenét ( és a hangszeres népzenét) mindig befolyásolta a kordivat. Amikor Rózsavölgyi Márk polgártárs megkomponálta első magyar körtáncát, a “nemzeti magyar tánc” megalkotásának gyönyörűsége vezette kezét. Ugyanígy született a csárdás is, melyet aztán sikerült akkora divattá tenni, hogy néhány év múlva már ott volt a falvakban is, hiszen a helyi cigánybanda is haladni akart a korral. A hagyományt jobban őrző falvakban a parasztok el is nevezték a csárdást “cigánytánc”-nak, ezzel is jelezvén idegen voltát (pl. az erdélyi Mezőségen ma is így hívják, de ugyanúgy táncolnak rá, mint a magyarra). Rengeteg silány magyar “népdall”-t, csárdást, kesergőt és magyar nótát komponáltak ebben a kialakuló stílusban, többé-kevésbé dilettáns zenészek, amelyeket a helyi kis kiadók olcsón sokszorosítottak (nemritkán egy divatlap mellékleteként) és terjesztettek az egész országban. Mint minden divatfolyamat, ez is szoros összefüggésben volt egy- egy réteg civilizációs szintjével, ahogy terjedt és fejlődött, úgy jutott mind lejjebb, alsóbb civilizációs szinten élőkhöz. A XX század elején már a falusi parasztrétegeknél is megtaláljuk (Bartók 1907-es székelyföldi gyűjtése során panaszkodik is /B. B. levele Geyer Stefinek, 1907. Aug. 16./), eközben integrálja a szintén divatos operettek legnépszerűbb dallamait, majd fokozatosan kezdi kiszorítani az ősi népdalokat. A falusi zenészek, szemüket városi, tehát példaként szolgáló (cigány) kollegáikra vetve nagyon sok ilyen “komponált” csárdást integráltak (a saját szájuk íze szerint átalakítottak, folklorizáltak), mint ahogy az előző divattáncokkal is tették. Azonban a XX századi tömegkultúra robbanásával szemben (rádió, hanglemez, film) már tehetetlenek voltak. Rákényszerültek arra is, hogy az évszázadok alatt kialakult hangszerösszeállításukat is megváltoztassák. Így először a tangóharmonika és a modern fúvósok (klarinét, szaxofon), majd pedig, a század második felében az elektromos hangszerek (orgona - szintetizátor, gitár és a hozzájuk kapcsolódó rock - dobok) kerültek be a hagyományos vonószenekarba, teljesen szétroncsolva és nevetségessé téve annak hangzását. Természetesen, mint ahogy annak idején a fúvós - vonós korszakváltásnál, úgy most is változik a zene: az új hangszerek megkövetelik a maguk adekvát dallamait és hangzásvilágát. Ma már egy hagyományőrző erdélyi faluban, ahol húsz évvel ezelőtt még Kallós Zoltánék a legszebb akusztikus hangszeres zenét gyűjtötték, gitár, dob, szintetizátor a “módi”, a megfelelő repertoárral (Marina, Kacsatánc, disco) és csak néhányszor fordul elő egy mulatság folyamán a “régi” csárdás vagy sűrű. Az a generáció, aki ezt a zenét, táncot sajátjaként hordozta, lassan kihal. Ők azok, akik még a második világháború előtt voltak fiatalok és apáiktól, nagyapáiktól zavartalanul átvehették azok kulturális örökségét. A háborút követő évtizedek azonban a “kommunizmus” térnyerésével, a magántulajdon korlátozásával, a falusi, hagyományőrző társadalom szétverésével a régi hangszeres népzene és néptánc változatlan formában való továbbélését is lehetetlenné tették hosszú távon.
A városi, csak “cigány” zenét játszó zenekarok is csak a második világháború végéig kerülték el ezt a szétesést. Az új hatalom nemes egyszerűséggel kispolgárinak nyilvánította zenéjüket, megérettnek a történelem (marxista) szemétdombjára. A városi cigányzenészeket pedig, akik nem tiltakozhattak, mert látták, hogy a kommunista világban mi vár a tiltakozókra, megpróbálták integrálni az újonnan, szovjet mintára (Mojszejev) alakult "néptánc - együttesek" nagyzenekaraiba. Itt aztán jórészt olyan vokális dallamokat kellett játszaniuk tánc alá, hozzá nem értő zeneszerzők tollából, melyeknek hangszeres változatát falusi sorstársaik már századok óta kiforrottan, sokkal művészibben játszották. A vegetálásnak ezen formája mellett a rátermettebbek megmaradtak az éttermekben, de már onnan is kiszorítja őket a mindinkább teret hódító elektronikus szórakoztató zene.
A konszolidált szembenállás éveiben, a hetvenes évek derekán aztán két fiatalember, Sebő Ferenc és Halmos Béla, elkezdett valamit, amelyhez a mintát Nyugatról vették. Gondoltak egyet, és a magyar hangszeres népzenét és néptáncot, melynek kutatásában Kallós Zoltán és Martin György európai viszonylatban is az élen jártak, tanulni kezdték és koncerteken játszani, majd Tímár Sándorék segédletével megszervezték az első Táncházat . Itt nem csak zenét lehetett hallgatni, de meg lehetett tanulni a hozzátartozó táncot is. Frenetikus sikerük volt, az eredeti népzene és néptánc levonult a színpadról és visszakerült eredeti, szórakozató funkciójába. A Táncházmozgalom nagyon hamar terebélyesedett, fiatalok ezrei kezdték a falvakat járni és népzenét, táncot, tárgyi népművészetet gyűjteni, tanulták meg a népi hangszeres játékmódot. Zenekarok alakultak, amelyek a hagyományos hangszeres népzene minél hűbb megszólaltatását tűzték ki célul (ilyen például az Ökrös együttes is), tanfolyamok indultak, táborokat szerveztek, ahol a még élő adatközlőktől lehet megtanulni a régi mesterségeket, zenét, táncot. A “néptánc - együttesekből” mindinkább kiszorulnak a cigányzenekarok, helyüket fiatal "revival" bandák veszik át. Ugyanakkor a kezdeti ideologikus szembennállás a “cigányzene” és a táncház - zenészek által játszott hangszeres népzene között feloldódni látszik. A fiatalabb generáció tagjai mindkét oldalon kezdik felismerni, hogy a kétfajta zene között nagyobb a közös felület, mint pusztán a hangszer-összeállítás hasonlósága. Nagyobb lett az átjárás, mind többen játszanak mindkét oldalon a másik zenéjéből. (Az Ökrös zenekar együttműködése Balogh Kálmánnal is ilyen jellegű). A “cigányzene” nyitott a jazz felé is, legkiválóbb képviselői közül többen a nemzetközi jazz - pódiumok elismert közreműködői. A hangszeres - vokális népzene pedig megtalálta az utat egy másik szinten az elektronikus korszak felé is, többé - kevésbé betagozódott a “world music” világszerte kialakult táborába, olyan sikeres produkciókkal, mint Sebestyén Márta és a Deep Forest magyar népzenéből merítő albumai.
A diktatórikus rendszerek bukásával a fentebb vázolt eredmények mellett Magyarország és egész Kelet - Európa hasonló kulturális gondokkal küszködik. A nyitás következtében a szabadsággal együtt betört a fogyasztói társadalom minden kommersz szennye, amely rövid idő alatt elsöpri az évtizedeken át mesterséges elzártságban tartott népi kultúrát. Végiggondolva mindazt, amit itt megkíséreltem röviden összefoglalni, számunkra egy járható út maradt: megőrizni mindazt, amit a népi kultúrából megtanultunk és mellette rögzíteni, amíg még lehet, azt, ami maradt. Az 1997- 98-as évre Utolsó Óra néven egy átfogó népzenei gyűjtést szerveztünk, és hétről hétre, 45 héten keresztül, korszerű digitális eszközökkel erdélyi hangszeres népzenét rögzítünk, a még megmaradt erdélyi zenekarok közül a legjobbakat, románokat, magyarokat, cigányokat. Előadókként pedig, felmutatván e cigány, magyar, román stb. zene abszolút értékeit, igyekszünk azt arra a helyre juttatni, amely megilleti: az európai hangszeres zenei kultúra Panteonjába.
Kelemen László 1997. 11. 07.