Színpadon túl

Mi a művészet? Az örökös varázslat, a mégis kimondott kimondhatatlan. Ha igazi színház, akkor különösen az. A színházi fotó pedig kivételes esetekben még ehhez is hozzátesz. Kevesen képesek erre, mert mindent kell tudni a darabról, a rendezőről, a színészről. Rózsa Zsuzsanna e kevesek egyike. Arra is képes, hogy meglássa, Létay Dóra képes lenne továbbvinni (óvatosan kell leírnom) Ruttkay Éva, majd Almási Éva szerepkörét. A zalaegerszegi színház művészeiről és előadásairól készített felvételei érzelmeket és viszonyulásokat is dokumentálnak. Szenzációs a Kulka- és Bereményi-portré. (Odeon Galéria)

*

„Érdekelhet-e az önéletrajzom valakit, aki még soha sem hallott arról, hogy létezem? Nem vadásztam elefántra, nem voltam semmilyen titkosügynök, sem John Kennedy szeretője, … csak éltem és voltam… Ha van valami más élet a halál után, valószínűleg a halálomra sem fogok emlékezni. Elég szomorú, mert ez azt jelenti, nem lehetünk biztosak abban, hogy vagyunk, sem abban hogy nem vagyunk…” Mrożek írta ezt a curriculumot, mikor visszatért az emigrációból. Akár létezünk, akár nem, jó hogy Mrożek volt, van és lesz. Egy generáció – a hatvanas években felcseperedő – olvasta rongyosra a Modern Könyvtár sorozat példányait, köztük a Mrożek-novellákat tartalmazó A zsiráfot (1963) és a Mulatságot (1965) (Európa Kiadó). Emlékszem olyan középiskolai megyei színjátszó fesztiválra, ahol öt csoport adta elő a Nyílt tengerent.

Most karikatúrákat láthatunk Mrożektől. Mint a Menő manó figura a rajzfilmsorozatban, ő is pár filctollvonással jeleníti a lényegest. Minden rajz könnyed és szellemes. Ilyen visszafogottan is a szerzőjéhez méltó hangulatában. Az antimacska – kutya; „ne ugrálj a tanító bácsin Jancsika, mert elfáradsz”; „Én vagyok a hófehérke, ti kis erotománok”; „Pesszimista, optimista, realista” – a pesszimista szomorú, az optimista nevet, a realista elfut; „Hangya, ez büszkén hangzik”; „Papa, mi az a vissza a természetbe?” – s mennek a koporsó után. Két ördög az angyalra: „Szarvatlan marhaállomány”. Ugyanannyi a mosoly bennük; a bölcsesség, mint a kilátástalanság szomorúsága. Mrożek. (Lengyel Intézet Kiállítóterme)

Józsa