Mai svájci művészet. 1980-ban „Le az Alpokkal! Szabad kilátást a Földközi-tengerre” jelszóval tüntettek
Zürichben a fiatalok. Ezt a metaforát választotta címéül az a vándorkiállítás,
amelyet a budapesti közönség is láthatott. A rendezők azokat az alkotásokat
gyűjtötték egybe, amelyek Svájc Európában és a világban elfoglalt helyével foglalkoznak,
vagyis valamiféle léptéket, mértéket próbálnak felmutatni. Ezért kerültek olyan
művek a válogatásba, amelyek a hétköznapi dolgok és a környezet viszonyával
foglalkoznak. Guido Nussbaum művészetében a színek visszhangok, a földgömböt,
a közönséges iskolait pedig az abszolút tudás szimbólumaként kezeli. Az 1988-ban
készített otthon-világ videoinstallációjában egy tengelyen forgatott glóbuszt
vett fel öt videokamerával és ezeket jelenítette meg öt képernyő. Így azt tette
láthatóvá, hogy a Föld legkülönbözőbb pontjai életünkben (ezt érzékelhetjük
a tévében is) egy időben vannak jelen. Euro-fondo című olaj-bádog kompozícióján
minden ország szigetország. Szívszorongató magányosságban úszkálnak a világtengeren.
Jean-Frédéric Schnydert az alapos megfigyelés érdekli műveiben. Egyszerre
ironikus, szeretetteli és távolságtartó. Számára mindaz megfestésre alkalmas
téma, amit az ember lát. Főként azok a részletek érdeklik, amelyeket elsőre
nem vesz észre az ember. Ezekkel azután addig foglalkozik, amíg változatosságukat
ki nem meríti. Peter Fischli egymásra vetített, egymásba átváltó fotói
a gyermeki fantáziát modellezik. A hétköznapi tárgyak, növényrészletek mintegy
egymásnak adják át a folyamatos mozgást. Itt a Gombák című, 80 dialemezből
álló installációt láthattuk. Egyszínű lapokat fektet egymás mellé Adrian
Schiess. Nagyméretű képek lehetnének a falon, de így, a padlótól pár centire
mennyezetfényt tükröző felületek. Mi e sivár síkok mellett lépkedünk. Nem megdőlt,
hanem elfordult a világ.
Sokan használják a foto- és videotechnikát, mint Beat Steuli, Pipilotti
Rist, Stefan Banz is. Erik Steinbrecher felvételén a szabályosan
elkerített fűben, a napágyakban középkorú házaspár ül. Bár a téma és a feldolgozás
minden részletében a természethez kötődik, semmi nem utal az ember természetbe
való beleolvadásának aktusára. A félelmetes konkrétságban minden – a műanyag
nyugágyláb és a szőrös férfitérd – absztrakció.
(Kortárs/Ludwig Múzeum).
jó-gi