OROSZ SZIMBOLISTA KÖLTÕK
VERSEI
A KÖTET KÖLTÕI
ANNYENSZKIJ,
INNOKENTYIJ FJODOROVICS
(Omszk, 1855 - Szentpétervár,
1909). Korán árván marad, bátyja neveli Pétervárott.;
bölcsészeti tanulmányokat folytat. 1879-tõl kezdve
görög és latin nyelvet, antik irodalmat és irodalomelméletet
tanít, Zelinszkijjel, a klasszika-filológia neves professzorával
sokat tett azért, hogy az antik és különösen
a görög kultúra iránti érdeklõdés
fokozódjék. Euripidész összes ránk maradt
tragédiáját lefordította orosz nyelvre. 1896-ban
gimnáziumi igazgató lesz Carszkoje Szelóban, az állandó
cári rezidenciában. Megfosztják állásától,
mert forradalmi mozgolódásokban részt vevõ
tanulókat vett pártfogásába. Késõbb
tanfelügyelõnek nevezik ki. 1904-ben adja ki elsõ verseit,
a Csendes dalokat, amelyekhez Baudelaire-, Rimbaud-, Verlaine- és
Mallarmé-fordításait csatolja. Írt drámákat
(Melanippa, a filozófus, Ixion király és Laodámia)
és két kötet kritikája jelent meg. (Visszhangok
könyve 1906, 1909). Egy évvel korai és hirtelen
bekövetkezõ halála után adják ki a Ciprusládikó
címû kötetét, amelyet fõ mûveként
üdvözöltek.
Annyenszkij
szimbólumai azokat a correspondance-okat fejezik ki, amelyek az
ember belsõ világa és az õt körülvevõ
tárgyi realitás között léteznek, és
ez a francia szimbolistákkal rokonítja. De Annyenszkij nemcsak
rámutat erre a jelenségre, a tárgy által nem
valamely lelkiállapotot akar kifejezni, mint például
Mallarmé, hanem értelmet keres benne, bár ezt az értelmet
nem találja.
SZOLOGUB,
FJODOR KUZMICS,
eredetileg Tyetyernyikov (Szentpétervár,
1863 - Leningrád, 1927). Egyszerû származású,
korán meghalt apja szabó volt, anyja egy gazdag pétervári
család szakácsnõjeként dolgozott. A Pedagógiai
Intézetben tanult, majd vidéken matematikát tanított.
1892-ben Péterváron kapott tanári állást,
itt került kapcsolatba a szimbolizmus vezéregyéniségeivel,
D. Merezskovszkijjal és Zinaida Gippiusszal. Elsõ regénye,
a Nehéz álmok ( magyarul 1897-ben jelent meg) már
eredeti tehetségérõl tanúskodott, második
regénye, az Undok ördög (1907; Makai I., 1986.)
megalapozta hírnevét. Ugyanakkor kezdte kiadni legkedvesebb
írását, azt a trilógiát, amely végsõ
formájában Teremtett legenda címen látott
napvilágot. Regényeivel egy idõben verseket is publikált:
a Költemények (1896 és 1904), a Tûzkör
(1908). Az individuális létezés bûvkörének,
a sors eleve elrendeltségének kényszere motiválta
a mitologikus formák iráni érdeklõdését,
de ugyanez a tudat avatta a rombolás és romlás individuális
mítoszainak és az egész emberi világ kikerülhetetlen
pusztulásának a költõjévé. Számos
elbeszélése és drámája (A halál
diadala, 1908) a halálról és erotikus témákról
szól, és verseihez hasonlóan démonikus jellegû.
Az 1917-es
októberi fordulat csaknem lehetetlenné tette számára
az alkotást és a megjelenést. 1921-ben hiába
kérvényezte külföldre távozását.
Felesége és írótársa, Anasztászia
Csebotarevszkaja öngyilkos lett. 1923-ig még megjelennek verseskötetei,
késõbb azonban fordításokból él.
KUZMIN,
MIHAIL ALEKSZEJEVICS
(Jaroszlávl, 1875 - Leningrád,
1936). A pétervári zeneakadémia hallgatója
volt. Elsõ verseskötete a Hálók (1908).
Azt követte még 1917 elõtt két másik gyûjtemény:
az Õszi tavak és az Agyaggalambok. Zsirmunszkij
hatásásra, aki túlértékelte a kuzmini
hedonizmus és vitalizmus szerepét, és ugyanakkor mûvészetének
stilizációs jellegérõl, a kuzmini iróniáról
és szkepszisrõl megfeledkezett, a szimbolizmust meghaladó
nemzedékhez szokás sorolni. Kuzmin a szerelmi (többnyire
homoszexuális) játéknak és a játék
súlytalanságának a költõje. Korai mûvészetében
sokat merített a XVIII. század esztétizmusából,
a rokokó kifinomultságából és egyben
mesterkéltségébõl. A maszk és a marionett
Kuzminnál oly gyakori motívuma arra utal, hogy a modern mûvész
rendeltetése nem több, mint a kényszerûen céltalan
esztétikai alkotás. Írt groteszk színpadi játékokat
és erotikus regényeket. Prózai mûveinek hõsei
is általában a sors szeszélyének engedelmeskedve
a kalandok, az átváltozások sokaságával
próbálják kimeríteni annak az életnek
a kimeríthetetlenségét, amelyet mesterségesen
õk teremtenek maguknak. (Cagliostro gróf csodálatos
élete, 1919) Az utolsó verseskötet A pisztráng
széttördeli a jeget (1929). Fordította Apuleius,
Boccaccio, Shakespeare mûveit. A költészet, a színház
és a festészet elméleti kérdéseivel
is foglalkozott.
IVANOV,
VJACSESZLAV IVANOVICS
(Moszkva, 1866 - Róma, 1950).
A moszkvai egyetemen történelmet és filológiát
tanul, majd 1886-1891 között Berlinben antik történelemmel
foglalkozik. 1903-ban Párizsban elõadásokat tart,
amelyek elindítják a Dionüszosz-kultusz majdnem húsz
évig tartó tanulmányozását. 1905-ben
visszatér Oroszországba, ahol az új mûvészet
elismert teoretikusává válik, 1905-7 között
szentpétervári lakásán, híres "tornyában"
költõket, filozófusokat, mûvészeket gyûjt
maga köré. Szoros kapcsolatban áll a pétervári
Vallási és Filozófiai Társulattal is, és
munkatársa több folyóiratnak: Aranygyapjú, Mérleg,
Apollón, Új út. 1903-ban Vezérlõ
csillagok, 1904-ben Áttetszõség címû
verseskötete jelenik meg. 1905-ben írja Tantalosz címû
tragédiáját, utána jelennek meg az Erosz
(1907), a Cor ardens (1911) és a Gyengéd titok
(1912) címû verseskötetek. Tipikus poeta doctus.
A versek monumentálisak, bennük különbözõ
mítoszok ötvözõdnek igen bonyolultan. Míg
Balmont, Brjuszov vagy Szologub nyugat felé fordult, Ivanov, akárcsak
Blok és Belij, a nemzeti költészet hagyományát
akarja folytatni. Abban reménykedik, hogy majd sikerül Dionüszoszt
és Krisztust, a nietzscheánus individualizmust és
a szolovjovi közösségi elméletet összebékíteni.
A versek, különösen a késeiek a kudarcról
tanúskodnak, elvesztik a korábbi "bizantinizmus" külsõdleges
csillogását, meghittebbé, tragikusabbá válnak.
Fiatal
felesége halála után, 1924-ben engedélyezik
külföldre távozását, leányával
és kiskorú fiával Olaszországba utazik. Itt
szorosan kötõdik a katolikus egyházhoz, a páduai
egyetem professzora.
BLOK,
ALEKSZANDR
(Szentpétervár, 1880
- Petrográd, 1921). Andrej Beketov botanikusnak, a pétervári
egyetem rektorának az unokája. Anyja és két
nagynénje neveli. 1898-ban jogi tanulmányokba kezd, de Vlagyimir
Szolovjov költõ és filozófus fölfedezése
az irodalom felé tereli. Költõi életmûve
három szakaszra osztható. Az elsõt (1897-1904) Szolovjov
hatása jellemzi, verseit ez idõben a Szépséges
Hölgy misztikus szimbóluma uralja. Az áhítat,
a vallásos, földön túli várakozás
a lírai én állapota. Már itt is különös
nyugtalansággal szövi át verseit a katasztrófa
elõérzete. A második korszakot (Hó-álarc,
1907) az Ismeretlen nõ, a Cigánylány megjelenése
jellemzi, a lírai hõs az életbeli szenvedélyek,
viharok, a káosz médiumává válik. Verselése
szabadabb, asszociatívabb, dinamikusabb, szókincse gazdagabb
lesz. A harmadik szakaszban a bloki misztikus vízió "tárgyát"
az élethez képest transzcendens történelem, illetve
a mindig errõl a történelemrõl szóló
mûvészet képezi. A Szépséges Hölgy
és a Cigánylány helyére hol a mûvészetben
megjelenített Ororszország, hol maga a mûvészet
(festészet: olasz reneszánsz, zene: Carmen stb.) lép.
Ebben a szakaszában teljesedik ki Blok lírája. A nyers
történésekhez való fordulás eredményezte
1917-ben a Tizenkettõ címû poémát,
amelyben szellemi megnyilvánulásnak próbálja
mutatni a tömegek föllépését, és
ez természetesen nem sikerül.
Egészen
fiatal korában jövendõ felesége, Ljubov Dmitrijevna
Mengyelejeva (a híres vegyész lánya, késõbb
színésznõ lett) házában mûkedvelõ
elõadásokon vett részt. Elsõ verses drámái:
Komédiásdi, Király a színen és
az Ismeretlen nõ. Nincsenek jellemek, a szereplõk
csupán alkotójuk különféle álarcai.
A Sors dala (1908) határozottan önéletrajzi ihletésû.
S a Rózsa és kereszt (1913) trubadúrja is a
kiválasztott és magányos költõ. Esszék:
Értelmiség és forradalom, A mûvészet
villámai, A humanizmus válsága.
BELIJ,
ANDREJ (írói álnév).
Borisz Nyikolajevics Bugajev (valódi
név); (Moszkva, 1880 - uo., 1934). Apja a moszkvai egyetem matematikaprofesszora
volt, és Belij szintén természettudományokkal
kezdett foglalkozni, de késõbb elvégezte a bölcsészetet
is. 1901-ben kezdett publikálni. Ars poeticáját és
írói módszerét esztétikai tanulmányok
hosszú sorában fejtette ki. 1907 és 1909 között
Brjuszov Veszi címû folyóiratának kritikai rovatvezetõje,
a szimbolista irányzat második nemzedékének
teoretikusa. Elsõ mûvét, az Északi szimfóniát
1900-ban írta. Mûfaja zenei hangszerelésû, sajátosan
ellenpontozott lírai próza, a jó hangzást segítõ
díszítõelemekkel. Lírai kötetek: Arany
égszínkékben (1904), Hamu (1909), Urna
(1909). Verselemzéseivel és prozódiai tanulmányainak
hosszú sorával (Szimbolizmus, 1910) az orosz formalista
irodalomtörténeti iskola útját egyengette. Új
utakat tört a szépprózában. Ezüstgalamb
címû regényével (1910; Peterdi I., 1926)
lerakta a XX. századi ornamentális ritmikus próza
alapjait. Ezt követte az 1913-ban írt Pétervár
(1922-ben lényegesen lerövidítette és átdolgozta)
címû nagyszabású regény, mely Belij legjobb
mûve. (Makai I., 1985) 1912-ben feleségével, Aszja
Turgenyevával Svájcba utazik, ahol Rudolf Steinerrel együtt
részt vesznek az antropozófia templomának megnyitásán.
A háború visszahívja Oroszországba. Egyre lazább
szálakkal kötõdik a valósághoz, ahogyan
errõl az Egy ütõdött feljegyzései (1922)
is tanúskodik. 1921-23 között Berlinben él, majd
végleg hazatér. Az 1922-ben keletkezett Kotyik Letajev
(Makai I., Keresztrefeszítés, 1969) címû
regényében a tudat születését írja
le. A harmincas években írja visszaemlékezéseit:
A századforduló (1930), A századelõ
(1933) és a Két forradalom között (1934).
|