Az éthordó három alumíniumedénybôl,
egy fedôbôl és egy fekete keretbôl állt.
Az edények közül kettôt úgy képeztek
ki, hogy keskenyített aljával az alatta lévôbe
illeszkedjék. Szegélyük alatt, oldalukra merôlegesen
csavarozták vagy hegesztették a füleket, s ezeken keresztül
a három részt mintegy fel lehetett fûzni a koromfekete,
hosszanti, kétágú edénytartó keretre.
A keretre legfelül egy forgatható kisebb keretet erôsítettek.
Ha a legfelsô edényre ráillesztették a fedôt
és ezt a kisebb keretet lefelé fordították,
akkor a fedôre rátolva szorosan összefogta az egész
szerkezetet.
Gyakorlatilag azonban az éthordó
már vadonatúj korában sem zárt tökéletesen.
Igaz, a hiányos tömítésnek közvetlenül
csupán a legalsó edény látta kárát,
az, amelyik a levesnek volt fenntartva. Valahányszor a Zsidó
Hitközség ingyenkonyhájának százhúsz
kilós szakácsnôje túlságosan bôkezûen
merte bele az adagot, márpedig a maga kövér szívjóságában
mindig ezt tette, a meleg nedû az éthordó egyetlen
rezzenésére csorogni kezdett a réseken.
Volt még a földrajzkönyvben
élenjárónak nevezett hazai alumíniumipar e
termékének néhány más, idôarányosan
fokozódó hibája is. A hegesztés vagy csavarozás
helyén hirtelen hôhatásra feketés lé
szivárgott elô belôle, amely lassan, de célirányosan
közeledett a földszinti leves, az elsô emeleti húsétel
és köret, valamint a legfelsô rekeszbe adagolt sütemény,
kompót vagy puding felé. Inkább szépészetileg
volt említésre méltó az a különös
jelenség, hogy míg a koromfekete keret egyre fakult, addig
a három edény színe az eredeti csillogó ezüstösbôl
idôvel sötétedô szürkére váltott.
A legveszélyesebb hibát a
Muter úgy próbálta, ha nem is kiküszöbölni,
de legalább elrejteni, hogy az éthordóhoz vásárolt
egy alig nagyobb celjuta szatyrot. A szatyrot felül apró fémlyukakon
átvezetett zsineg fogta össze, s ha az ember ezt meghúzta,
a szerzemény mintegy önsúlyával zárt,
a zsinegnél fogva pedig tartani lehetett. Ilyenformán, ha
eresztett is a legalsó edény, az az egy-két kanálnyi
leves legföljebb a szatyor belsô falát nedvesítette
át.
Az éthordót a Muter minden
este gondosan elmosogatta a vájdlingban, a sportszatyor tisztítására
azonban legfeljebb havonta egyszer kerített sort. Talán a
ritka kezelésnek, talán az „Asszonydicséret” mosópor
gyenge minôségének volt köszönhetô,
ámde tény, hogy a sportszatyor kimoshatatlanul magába
szívta a zsidó ingyenkonyha leveseinek és fôzelékeinek
anyagát és szagát. Mihelyt egy picit is lazult a zsineg
szorítása, a szatyor nyílásából,
mint valami ápolatlan szájból, elôtört
a langyos, édeskés-savanykás bûz.
Ebben az éthordóban hordozta
haza Kolozs Gábor a Fater napi ebédjét a Síp
utcából a Klauzál utcába.
3
A Fatert két évvel ezelôtt
leszázalékolták. Praktikusan ez annyit jelentett,
hogy addigi fizetése feléért ezentúl napi négy
órát kellett bejárnia a Nagyáruházba,
reggel nyolctól déli tizenkettôig tartott a munkaideje.
A fennmaradó idôt otthon töltötte, rendszeresen
csak a Bethlen téri zsinagógába járt el a péntek
esti istentiszteletekre, és végszükség, vagyis
elviselhetetlen fejfájás esetén a Madách téri
körzeti orvosi rendelôbe. Amikor éppen jobban volt, rá
lehetett bízni a bevásárlást, olykor söprögetett
is a lakásban, de leginkább a kályha melletti nagy
fotelben üldögélt és órákon át
élettelen tekintettel meredt maga elé.
Reggeli elôtt feje búbjára
illesztette a gyûrött selyemkapedlit, homlokára öltötte
a töfilint, vállára vette a táleszt és
kiment a konyhába, hogy zavartalanul imádkozhassék.
A Muter ilyenkor már nem volt otthon, mert nyolc órára
az óbudai Fehérnemûkészítô KTSZ-ben
kellett lennie. Kolozs Gáborhoz, aki még ágyban feküdt,
beszüremlett a Fater héber nyelvû motyogása.
Ennél a motyogásnál
erôteljesebb hangot ritkán lehetett kicsalni belôle.
Ha egyáltalán reagált a hozzá intézett
kérdésekre, vagy tômondatokra szorítkozott,
vagy beérte egy nézéssel, amelyben tekintetének
szelíd okosságán kívül valami mentegetôzésféle
csillant meg, mintha azt akarta volna mondani: itt vagyok, köztetek
élek, de ne várjatok tôlem többet.
Amikor Kolozs Gábor hazaért
az éthordóval, a Fater kijött a konyhába és
hozzálátott, hogy szétszedje az edényeket és
a gázrezsóra tegye a két elsô fogást.
Ebbe a mûveletbe legtöbbször belefáradt, ezért
néha meg se melegítette az ételt. Felöltötte
a kapedlit, elmormogta az asztali áldást és közvetlenül
az edénybôl evett, mint valami katonacsajkából,
fölébe görnyedve, apró fogaival kenyérdarabkákat
harapdálva. A harmadik fogásnak szánt édességet
rendszerint eltolta magától.
A Fater persze nem mindig volt ennyire
rosszkedvû, vagy ahogy ô nevezte, depressziós. Kolozs
Gábor derûs hûvösvölgyi kirándulásokra,
állatkerti sétákra, közös mozilátogatásokra
és fôleg meghitt beszélgetésekre emlékezett.
Meg arra, hogy néha körülülték a néprádiót
és együtt hallgatták a szombat esti vidám mûsort,
meg a vasárnapi Szívküldit.
Volt a Faternek egy kedvenc dala: az orvosról
szólt, a túlterhelt körzeti orvosról, aki mindenkor
betegei rendelkezésére áll, rendelési idôn
kívül látogatja ôket, sôt, ha kell, éjszaka
is kimegy hozzájuk, s meghallgatja panaszaikat, amelyek a dal szerint
ekként hangzanak:
Doktor úr, doktor úr, itt
benn valami fáj,
azt hiszem, a szívemmel baj van…
Doktor úr, doktor úr, úgy
sajog ez a táj,
így könyörög, így
nyöszörög sok panaszos száj.
Doktor úr, doktor úr – ellene
mit ajánl?
Jaj, ugyebár meggyógyít
engem?
A Fatert e sláger hallatán
valami csöndes boldogságféle töltötte el:
fejét jobb tenyerébe támasztva ingatta ide-oda a dal
ütemére, s szemében a szerzôk iránti mély
csodálat tükrözôdött, akik ily frappánsan,
mondhatni zseniálisan tudtak jellemezni egy hivatást, az
emberi reménység egyik legmélyebb forrását.
A betegek panaszait a ráismerés ujjongásával
hallgatta, némelyiknél még halk kacajfélét
is hallatott. A leghálásabb mégis a dal refrénjéért
volt, amely mintegy erkölcsi elégtételt szolgáltatott
e manapság rosszul fizetett és kevéssé értékelt
szakmának:
Azt azért senki sem kérdezi
meg a doktortól:
„Doktor úr, a maga szíve
sose fáj?”
Kolozs Gábor persze tudta, hogy a vigaszt nyújtó elismerésre maga a Fater szorult rá leginkább. A háború elôtti Kassán megszerzett orvosi diplomáját mindössze két évig hasznosíthatta; elôbb a zsidótörvények fosztották meg hivatásától, majd a Mauthausenben töltött másfél esztendô tette képtelenné mások gyógyítására és a gyógyulásra is. Ma már csak a Klauzál utcai földszinti lakás ajtajára szögezett „Dr. Kolozs Dániel, med. univ.” feliratú, erôsen lepattogzott zománctábla tanúsítja, hogy mûködött valaha ilyen nevû orvos.
4
A Muter, mintha csak a Fater csendjét
akarta volna ellensúlyozni, igencsak változatos hangokkal
töltötte meg a hármuk rendelkezésére álló
negyven négyzetméternyi lakóterületet. Az alapzajt
a lábával hajtott Singer varrógép adta meg,
amelyhez férje és fia már annyira hozzászokott,
hogy aludni is tudott mellette.
A Muternek nem volt egyetlen halk mozdulata
sem. Nála a mosogatás iszonyú csörömpöléssel
járt, az ajtó nem kinyílt, hanem kicsapódott,
a brikettdarabok döngve hulltak be kezébôl a vaskályhába,
sôt, még a frissen mosott ágynemût is sikerült
lármásan szétterítenie a fregolin, amelyet
azután eszeveszett csikorgással vont fel a mennyezet alá.
Kolozs Dánielné, született
Glücklich Magda magas, széles vállú, erôs
csontozatú, kemény arcélû asszony volt, akit
a természet alkatához illô roppant munkabírással
ruházott fel. Látástól vakulásig dolgozott,
nappal az óbudai Fehérnemûkészítô
KTSZ-ben, munka után pedig otthon, alkalmi megrendelôknek
a Singer varrógépen. Azonfelül mindhármukra mosott,
vasalt, hétvégeken fôzött, s ha éppen nem
akadt elég varrása, kora hajnalban a Klauzál téri
piacra járt s ott segített az ismerôs kofaasszonyoknak
kirakni az árut.
A Muter minden indulat nélkül
is éles, kereplô hangon beszélt, beszédét
durva kifejezésekkel tûzdelte tele, hangosan perlekedett az
engedetlennek mutatkozó tárgyakkal, söprûvel,
fakanállal vagy hajába akadt fésûvel („Dögölj
meg, te rohadt!” – hangzott olyankor rikoltása a konyhából
vagy a fürdôszobából), az utcán pedig úgy
kívánt jó napot a szembejövô ismerôsöknek,
hogy azt hihették: rájuk förmed.
Különösen ingerelte a Fater
szótlansága, életunt szelídsége, arcának
mimikaszegénysége, s egyáltalán az, hogy alig
akadt megnyilvánulása, amelybe bele tudott kapaszkodni. Jobb
híján egy gyámoltalan félmosoly is kiváltó
okot szolgáltatott elkeseredett, véget nem érô
és tagolatlan monológjainak egyikére:
– Mit vigyorogsz, te szerencsétlen,
nyomorult vén hülye, mit vigyorogsz? Más a helyedben
legalább orvoshoz menne, vagy felakasztaná magát,
hát hogy lehet így élni? Ez neked élet, hogy
senki se vagy, hogy öltöztetni, meg mosdatni kell, ahelyett,
hogy orvos lennél, doktor, doktor, vedd le az ajtódról
azt a doktort, kiröhög a világ, miféle doktor ez,
kérdezi az egész ház, a házmester, a házbizalmi,
magát se tudja meggyógyítani, szavát nem lehet
venni, megkukult, doktor létére elment liftkezelônek,
okleveles liftkezelô, fel-le, fel-le, diplomás orvos, fel-le,
fel-le, de egy kabátot nem tud begombolni. Vedd tudomásul,
hogy nem fogom többé mosni a szaros gatyáidat és
elegem van a koszos lábadból. Elegem van belôled, gürcölök
rád, egész nap, más moziba viszi a feleségét,
cukrászdába, társaságba jár vele, na
hiszen, te és társaság, nincs neked senkid, csak én,
pechemre, én, hülye, hogy hozzád kötöttem
az életemet, meg ez a semmirekelô gyerek, ezt is minek hoztam
a világra!
Olykor, mintha nem is a Faternak szánta
volna ezeket a tirádákat, hátat fordított neki
s a szoba közepén vagy az udvarra nyíló konyhaajtó
elôtt lamentált, mind nagyobb hangerôvel, úgy,
hogy a szomszédok is hallják. S ha azok ráuntak és
bezörgettek az ablakon vagy beszóltak – Kolozsné, nyugodjon
már meg! –, akkor megvetôen kiköpött maga elé:
– Nyilas bagázs, ismerlek benneteket!
– sziszegte és nagy nehezen lecsendesült.
Ritkán bár, de elôfordult,
hogy a Fater tényleg okot adott a dühkitörésre.
Egy péntek este például azzal a hírrel jött
haza a zsinagógából, hogy a hitközségi
fejesek szerint most kell benyújtani a jóvátételi
kérelmeket a nyugatnémeteknél, mert egy magyar állami
bank becseréli a pénzt és kifizeti a jogosultaknak.
Ô azonban, jelentette ki büszkén a Fater, néhány
más volt heftlinggel együtt arra a véleményre
jutott, hogy nekik ne tegyenek jóvá semmit, mert azt a szenvedést
úgyse lehet pénzzel megfizetni. Ha a nyugatnémetek
valami szívességet akarnak tenni nekünk, mondta, akkor
ne fegyverkezzenek és váltsák le a Globkét,
az Oberländert, meg a többi nácit. Ünnepélyes
hangon mondta ezt az ajtóban állva, mint valami nyilatkozatot,
s az ünnepélyességet még aláhúzta
a sábesz tiszteletére felöltött fehér ing,
fekete zakó és kalap.
– Mit nem lehet megfizetni? – ordított
fel a Muter, mint akit megsebeztek. – A szenvedést? Kit érdekel
a te szenvedésed? Ott hagyod nekik a pénzt, te idióta?
Én meg gürcöljek egész nap, tartsalak el téged,
meg az iskolakerülô fiadat? S mi az, hogy ne fegyverkezzenek?
Mi közöd neked ahhoz, hogy fegyverkeznek vagy sem? Hogy Globke,
meg Oberländer! Mit érdekelnek téged ezek? Kommunista
lettél, te szarházi? Azt csinálják, amit akarnak,
az nem a te dolgod, a te dolgod, hogy megírod a kérvényt
és gondoskodsz a családodról, mint más rendes
ember, mint ahogy nem gondoskodsz róla, hanem ülsz ölbe
tett kézzel!
Olyan hangorkánt zúdított
a rémült Faterra, hogy az végül elôkotorta
a kredenc mélyérôl az évek óta porosodó
békebeli Underwood írógépet és maradék
szellemi erejének megfeszítésével, tucatnyi
géphibával, a Muter hangos szidalmai közepette megírta
a hitközségnek címzett beadványt. Csak amikor
már a borítékot is leragasztották, csillapodott
le valamelyest a Muter dühe. – Legalább valami hasznunk legyen
a saját kárunkból – sziszegte torz vigyorral.
És jóllehet, a Muter továbbra
is mosott-vasalt, hétvégén pedig fôzött
is a Faterra, s ha a Fater már moccanni se tudott a depressziótól,
akkor ôrjöngve és szitkozódva fürdette, borotválta
és öltöztette, Kolozs Gábor mégis kizárólag
ezekre az elviselhetetlen monológokra figyelt, s miközben a
Fater közönyös, beletörôdô félmosolyát
látta maga elôtt, a düh, a szégyen, a félelem
és a gyûlölet elegye gomolygott benne.
Véleményét, megjegyzéseit kérjük küldje el címünkre: mandj@c3.hu