Keresztury Tibor Petri-monográfiájának
fõ nyomvonalát a költõ életmûvében
valóban kulcskérdésként felvetõdõ
személyiség-személyesség problémájának,
illetve a lírai eszköztár és a szemléleti
változások együttes (idõnként párhuzamos,
idõnként egymással termékeny ellentétbe
kerülõ) mozgásának vizsgálata adja. Ugyanakkor
nem lehet azt állítani, hogy a könyv ambíciója
csupán e fõ szempontok érvényesítésére
korlátozódna: a szerzõ komplex Petri-portré
megrajzolását tûzi ki maga elé, s ennek irányát
a kötet tagolódása jól láthatóan
jelzi. A különbözõ költõi korszakokat
idõrendben nyomon követõ fejezeteket más, egy-egy
átfogó szempontot érvényre juttató részek
vesznek közre. A költõi szereppel és személyiséggel,
a szemléleti és fomanyelvi változásokkal, illetve
a Petri indulását meghatározó társadalmi
és irodalmi közeggel foglalkozó három fejezet
megelõzi a pálya diakronikus (és e fenti szempontokat
nem nélkülözõ) tárgyalását,
míg az ezt követõ tanulmány a szerelmi tematikát
mint Petri György költészetének kitüntetett
értelmezési pontját tárgyalja.
A kétely
alátámasztása - A pályakezdõ Petri és
a körülmények
címû, rendkívül
izgalmas és tanulságos fejezet mindemellett a hatvanas évekbeli
magyar líra irodalompolitikai hátterének áttekintésével
a költõi pálya történetén túli
általánosabb érdeklõdésre is számot
tarthat.
E frissen ható és a különbözõ
értelmezési szempontokat egymás mellett mûködni
engedõ szerkesztésmódból következõen
a vizsgálat iránya sajátos, szimpatikus "körüljáró"
jelleget ölt, ami akár szórakoztató lapozgatásra
is csábíthatja a szigorúbb szakmai megfontolásokat
szerencsés módon nélkülözõ, a Petri
György költészete iránt pusztán kedvtelésbõl
érdeklõdõ olvasót. Jelen recenzió is
valami hasonlóra vállalkozik: szisztematikus áttekintés
helyett néhány centrális problémát kiemelve
és továbbgondolva, valamint a szerzõnek a
Sár
-korszak
kapcsán levont következtetéseivel vitába szállva
igyekszem megközelíteni ezt a - elõrebocsátva
a konklúziót - komoly felkészültséggel
megírt, gazdagon dokumentált, tartalmas és invenciózus
kötetet.
A rövid, kiválóan összefogott
bevezetõ Petri lírai beszédmódjának
a magyar költészetben egyedülálló jellegére,
s ennélfogva kiemelkedõ jelentõségére
mutat rá:
"Petri György lírája az õszinteségnek
újfajta értelmet ad - annak lényegét a legmélyebb
érzések, gondolatok kimondása helyett az ideológiai
megrendülés, a létszemléleti változások
poétikai következményeinek vállalásában,
levonásában mutatva föl. (...) Az õszinteség
- ha úgy tetszik: tartás - kritériuma Petrinél
másfelõl a folyamatos szembesítés gesztusában
ragadható meg. (...) ...ez a mentalitás a problémák
el
fedése helyett minden téren azok
fel
fedésére,
az õt érintõ alapkérdések kiélezésére,
gyökeres
átgondolására törekszik"
(11-12).
Az egyik legfõbb ilyen alapkérdés
a költõi szerep kérdése. A monográfia
nyitó fejezete
(Szerep és személyiség: kritika
és "nosztalgia" Petri versfelfogásában)
tárgyalja
a költõi pálya rendkívül átgondolt,
tudatos, a hagyományos lírai köznyelvet radikálisan
felülíró indulását, s ezután ebbõl
a sajátos attitûdbõl következõ, a kultikus
versfelfogást elutasító költõi alapállásból
kiindulva száll vitába Fodor Géza Petri-monográfiájának
"romantikus Petri"-koncepciójával
(Petri György költészete
,
Szépirodalmi, Bp., 1991). Keresztury ellentmondásra lel a
"nem programként, hanem problémaként" kezelt, nem
adott, hanem feladott költõi személyiség valóban
meggyõzõ érvekkel alátámasztható
felfogása, illetve a Fodor Géza által tételezett,
az életvilág és az értékvilág
kibékíthetetlen ellentétére épülõ
romantikus költõi beállítottság között:
"a
világkép szentimentális-romantikus alapstruktúrája
csak a kultikus versfelfogás személyiségképével
volna Petri esetében meggyõzõen alátámasztható.
(...) Mert e kétpólusú szerkezet egyik oldala , a
nyomasztó, deprimált külvilág (...) adottnak
mondható ugyan, de a szembeszegülõ értéktételezés
- nem kevésbé markáns formában, de - legfeljebb
az állandó ráutalás mozzanatában lesz
tetten érhetõ. Aki itt a versben beszél, az ítélkezés
erkölcsi többletét és pozicionális magabiztosságát
teljes mértékben nélkülözi - a felülemelkedés
fölénye helyett a figyelmes jelenlét az, amit demonstrál
(...), ily módon semmilyen értelemben nem reprezentatív"
(22).
A fönti ellentmondáshoz természetesen
az is hozzátartozik, hogy Fodor Géza nem fogadja el a Petri-líra
alanyának megkérdõjelezett vagy eltûnt személyiségét,
hanem (elsõsorban Radnóti Sándor és Danyi Magdolna
olvasatával vitába szállva) egy
"egységes,
plasztikus, összetéveszthetetlen személyiség"
léte mellett érvel. Anélkül, hogy ebben a vitában
hiú módon igazságot próbálnék
tenni, a kérdés egy másik aspektusára szeretném
irányítani a figyelmet. Keresztury Tibor - jó okkal
- szoros és szerves összefüggést tételez
a költészet és a költõi szerep kultikus
felfogásának elutasítása, illetve a "csak egy
személy" pozíciójának eltávolító
gesztusa között. Figyelemreméltó meglátása
szerint Petri György költõi nyelvének radikalitása
a hagyományszemlélet és a hagyományos költõi
szerep
"kiterjesztése, határainak tágítása
helyett annak
korlátozásában
rejlik. Egy defenzív
programban tehát, amelyben a lírikus szerep teherbírását
s a mûvészi magatartás karakterét nem az átörökített
konvenciók mintatípusai, sem pedig az azokkal való
szembefordulás látványos gesztusai hivatottak eldönteni,
hanem az alkat és a szerep pontos önismeretre valló
megfeleltetése"
(20).
Az ihlet romantikus mítoszával
szembeállított techné-központú, racionalizált
költõi beszéd azonban több, mint az adott pillanatban
uralkodó líranyelv visszavonása, defenzív ellentételezése.
Petri ezzel a legteljesebb mértékben tudatos gesztusával
hagyományt választott, egy, a romantika elé visszanyúló
versbeszéd hagyományát (tanulságos volna ebbõl
a szempontból megvizsgálni például filozófiai
versfordításait). Kultusz- és mítoszellenessége
alapvetõ racionalista-szkepticista beállítottsággal
párosul, s az értelem fantázia fölötti kontrollja
(ld. 69) nem csupán az elsõ kötet korszakának
marad meghatározó eleme. Fölmerül a kérdés
(melyet most nyitva hagyunk), hogy ez az alapállás
egyáltalán
megengedhet-e egy szélesebb értelemben vett, kitüntetett
és felstilizált költõi személyiséget,
más szóval: a "csak egy személy" pozíciója,
a problémaként értelmezett költõi személyiség
vajon nem a választott beszédmód, a gyökereiben
a magyarázat szervezõelvére épülõ
líranyelv logikus és szükségszerû folyománya-e?
A vizsgálódást mégsem
ebbe az irányba kívánom folytatni, hanem inkább
a Petri-költeményeknek
"az állandó ráutalás
mozzanatában"
tettenérhetõ értékvilágára
koncentrálnék: meggyõzõdésem ugyanis
(és ez az a pont, ahol vitába szállok a monográfiával),
hogy az életmû mindvégig olyan morális töltetet
hordoz, amely még ebben a közvetett formában sincs híján
a
"pozicionális magabiztosságnak".
Arra a kérdésre
keresem a választ, hogy amennyiben a versekben megszólaló
beszéd valóban nem mások helyett, egy létezõ
vagy elképzelt közösségre érvényesíthetõ
ítéletet alkotva szól, vajon milyen pozíció
ez, és miféle magabiztosságot kölcsönözhet?
A kérdést Petri fentebb említett
defenzív programja felõl szeretném megközelíteni
- ez a program olyan régi-új területeket nyitott meg,
amelyek a hagyományos, kultuszközpontú költõi
szerepfelfogás számára illegitimnek bizonyulnak, s
így kizáródnak a költészet e felfogás
által tételezett illetékességi területérõl.
Ennélfogva Petri nyitása egyszersmind számos lehetõség
visszanyerését
is jelenti. Ahogy Keresztury fogalmaz,
"ez a versmodell önkorlátozó,
önkritikus, reflexív jellegébõl adódóan
akkor is belül marad a hagyományos lírai alapviszonyon,
amikor több strukturális összetevõje - nyelvi,
poétikai, tematikai radikalitása - a lírai beszéd
közmegegyezéses területén túlmutat"
(20-21). Amikor ezt a közmegegyezést mondja föl Petri,
nem egészen szûz területeket hódít meg
a költõi beszéd számára, hanem képessé
válik lírán belüli nyelvi formát adni
olyan, a magyar lírai hagyományban radikálisan új
témáknak, amelyekkel eddig vagy nem volt még alkalma
szembesülni az olvasónak, vagy akár olyanoknak, amelyektõl,
hogy úgy mondjuk, elszokott a "hagyományos" líra közönsége.
Ez utóbbi típus "legszembetûnõbb"
képviselõi, természetesen, politikai versei, illetve
a szamizdat-korszaknak az "alkalmiság" elve köré szervezõdõ
darabjai. A magyar költõi beszéd és költõszerep
tradíciója szempontjából ezek a költemények
azért tekinthetõk rendkívül fontosnak, mert itt
Petri nem csupán politikailag tabuként kezelt témákkal
dolgozott, hanem mert ezeket a témákat költõként
volt képes feldolgozni, tehát a civil kurázsin felül
jókora poétikai kurázsiról is tanúbizonyságot
tett. Poétikai kurázsit pedig általában a hagyományból
képesek meríteni a poéták (nem ritkán
a hagyományellenesség hagyományából,
noha Petri esetében nyilvánvaló képtelenség
avantgárd hajlamokról beszélni). Meglátásom
szerint Petri György legtöbbször a kultikus költészet-
és költõi szerepfelfogást egyfajta "negatív
szûrõként" használva választ a rendelkezésre
álló lírai-poétikai tradíciók
közül. Az életmû "politikai vonulata" például
nemcsak egy, az adott pillanatban uralkodó hagyomány ellen
hatott, hanem egyszersmind egy elveszettnek látszó beszédmód
visszanyerését is jelentette:
"Mert igaz ugyan, hogy a
hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján a felhalmozódott
indulat önveszélyes bátorságával mondja
fel a költõ a kódolt politikai beszéd (ön)cenzurális
szabályait,
költészete szempontjából
nagyobb
jelentõségû az a tény, hogy evvel a végigvitel
költõi stratégiájának egy újabb
horizontját nyitotta meg. (...) ...egyszerre rúgja fel a
Kádár-éra társadalmi közmegegyezését
és a kimondhatatlan körülírásának,
áttételes, emelkedett megközelítésének
jegyében fogant lírai törekvések általános
esztétikai szempontrendszerét. Az elõbbi revelatív
hatású, példaértékû tettnek, az
utóbbi igen termékeny költõi megoldásnak
bizonyult, hisz általa a magyar politikai líra megszakadt
hagyományát értelmezte át, újította
meg"
(37). Ugyanakkor a direkt, alkalomszerû témák
vállalásának elõföltétele a költõi
szerep felfogásának átértékelése,
amely jelen esetben - véleményem szerint - nem csupán
a Petõfi nevével fémjelezhetõ romantikus politikai
lírában talál mintát, hanem azon túl
egy, a kultikus költõi szerepmodellt megelõzõ
(de legalábbis megkerülõ), egyfelõl a konkrét
és racionális érveléssel megközelített,
másfelõl az e szerepmodell nézõpontjából
költõietlennek minõsülõ témákat
és megoldásokat vállaló hagyományban
is.
Amint Keresztury megjegyzi, az
Örökhétfõ
kapcsán
"a jelentésképzés rövidre zárásának,
az értékszerkezet egyoldalú megbillenéseinek
nyomaival is szembesülnünk kell"
(110). Amennyiben ezt a
rövidre zárást sem puszta negatívumként
fogjuk fel, hanem a költõi beszéd elveszett területeinek
visszahódítására irányuló kísérlet
velejárójaként, talán meggyõzõ
választ adhatunk az egyes Petri-darabokat direktséggel illetõ
vádakra is. És ne csupán a politikai versekre gondoljunk.
A "költõiséget" a jelentésképzés
szóródásával azonosító, illetve
azon mérõ felfogások bizonyára a költõietlenség
vádjával illetnék többek között az
olyan mûveket is, mint például a
Sár
kötetben megjelent, az emlékvers tradícióját
drasztikus kegyetlenséggel visszájára fordító
N.
L. emlékére
. A versbeszéd itt a legmesszebbmenõkig
személyes és konkrét. A megfogalmazott vélemény
egyáltalán nem reprezentatív, nem gondolható
el sem valamilyen elképzelt közösség felõl,
sem egyfajta elemelt, a mûvészet felkent papjaként
megszólaló beszélõ pozíciójából.
Ugyanakkor távolról sem állítható, hogy
ez a megszólalás nélkülözné "
az
ítélkezés erkölcsi többletét és
pozicionális magabiztosságát"
:
Örülök, hogy már
nem élsz.
És a drága Margit sem.
J. F. még megvan,
szívós fajta, minden rendsz...
Naívitásod örökre
hiányzik.
Hogy ennyire ál. Hogy ilyen naív.
Mintha az ablakon át tükörbe.
Noha, mint említettem, amellett szeretnék
érvelni, hogy az "erkölcsi többlet" és a "pozicionális
magabiztosság" nélkülözése nem terjeszthetõ
ki a Petri-életmû egészére, sõt bizonyos
morális-etikai tartalmak minden költõi korszakban keményen
jelen vannak, most csupán a
Sár
ral kezdõdõ
korszak verseit venném figyelembe - Keresztury szerint ebben a kötetben
"szinte
átmenet nélkül szûnik meg a tisztánlátás,
a nézés vagy akár a nézelõdés
morális kényszere, a végsõ evidenciák
felõli beszéd létjogosultsága"
(159), vagyis
véleménye szerint a költõ itt eljut egy olyan
pontra, ahonnan nem lehet többé az "el nem fordult tekintet"
éthoszáról beszélni. Mindemellett a szerzõ
a monográfia több pontján is vitába száll
azokkal az értelmezésekkel, amelyek Petri költészetét
"a
költõi magatartás erkölcsi tartalma felõl"
(85) interpretálják. Amennyiben ezen a tartalmon a politikai-közéleti
közösségre irányuló, hatást kiváltani
szándékozó megszólalást értjük,
az efféle értelmezések szûkre szabottságának
vádja teljességgel elfogadható. Petri György
valóban nem mozgalmi költõ, és az életmû
valóban ellenáll az efféle értelmezéseknek:
mint Keresztury több helyen rámutat, Petri számára
a politikum személyes probléma, s ily módon politikai
verseiben is mindig egyes szám elsõ személyben beszél.
Ugyanakkor a közéleti szerep problémája természetesen
nem fedi le a morális tartalom kérdéskörét,
s az is belátható, hogy a reprezentativitás elkerülése
itt nem jó ellenérv. A "csak egy személy" nem vátesz
és nem próféta, valóban nincs
"semminemû
képviseleti ambíciója (...), magán kívül
senkit sem képvisel, de saját képviseletét
sem engedi át másnak"
(102; ez utóbbi félmondatot
Schein Gábortól idézi a szerzõ - K. J.) - ám
retorikája egyszerre szkeptikus és racionális, így
ítéletei elvileg oszthatók, és akár
általános érvényûként is elfogadhatók.
Ha elfogadjuk, hogy Petri költõi beszédmódjának
egyik fõ szervezõelve bizonyos retorikai racionalitás
kontrollja, akkor ettõl a beszédmódtól nem
tagadhatjuk meg a rajta átszûrõdõ etikai-morális
következtetések levonásának lehetõségét.
Talán még akkor sem, ha az olvasó nem követi
a költõt a - fõként a kései versekben
- megfogalmazott konzekvenciák levonásában, hanem
"csupán" a versbeszéd sötét tónusú
éthoszában osztozik: a morális tartalmak közvetítése
ugyanis a beszédmód hitelességének személyes
példáján átszûrve történik.
A
Sár
t Keresztury meglehetõsen
szigorúan ítéli meg:
"amíg ott
(ti.
az 1990-es
Valami ismeretlen
kötetben - K. J.)
a versvilág
(...) a klasszikus-modern lírahagyomány fõként
a kései József Attilán átértett eszményét
és annak radikális elmozdítását még
egyszerre tartja fenn (...), a
Sár
az egységbe foglalás
(...) mûködtethetõségének éles kritikájaként,
sõt feladásaként értelmezhetõ. S mert
ezáltal Petri Györgynek a visszavételek továbbíró
, megújító folyamatosságával építkezõ
költészete olyan határpontra jut, amelyen immár
önnön kezdettõl megõrzött szemléleti-poétikai
alapvetéseit teszi kérdésessé, indokoltnak
tûnik, hogy ezt a váltást a pálya minden korábbi
fordulatától eltérõnek látva (...) e
költészet revelatív egyensúlyának megbillenésérõl
beszéljünk"
(157). Mint megjegyzi, a kései
"Petri
költészete radikálisan visszavonja a lírai teljesség
azon emlékeztetõit, melyek e pálya legjobb teljesítményeiben
egy megírhatatlan nagy vers árnyékát vetítették
a létrejött költemény mögé. Lét-
és versszemléleti értelemben mindez a
valahol
megvan
bizonyosságának elvesztésérõl
tanúskodik, s arról, hogy a beszéd e mélyebb
tudásban - s a korábbi szakaszokat jellemzõ ideológiakritikai
attitûdben - rejlõ etikai érvényre sem tart
már igényt. (...) ...szinte átmenet nélkül
szûnik meg a tisztánlátás, a nézés
vagy akár a nézelõdés morális kényszere,
a végsõ evidenciák felõli beszéd létjogosultsága.
A költõi tartás oly igényesen õrzött
konzisztenciája fellazul: látványosan megnõ
a
verset létrehozó
személyiség szerepe
a
versben megjelenõ
rovására"
(159). A
pálya ezt követõ darabjait, az önálló
kötetben nem publikált
Vagyok, mit érdekelne
ciklust a szerzõ szintén a
Sár
ral kezdõdõ
korszakhoz kapcsolja (jogosan), s ezt a költõ-szerep deszakralizációjának
végpontjaként, egyfajta folyamatosan továbbírt
függelékként értelmezi, csekély változást
felmutatva: a
Sár
-versek
túllét
felõli
beszéde itt dialógusba lép a költõi pálya
korábbi szerepeivel is. Ugyanakkor meggyõzõ érveléssel
száll vitába a kései korszak nyelvfilozófiai,
a nyelvi megelõzöttség tapasztalatából
kiinduló olvasataival.
A pálya kései szakaszának
leírásában nincs mit vitatnom, csupán néhány
következtetést érzek túlzottan erõsnek:
véleményem szerint nincs szó éles, az egész
eddigi életmûvet átértékelõ-fölülíró-visszavonó
váltásról (például a korszak gyönyörû
szerelmi darabjaira egyáltalán nem illenek a fönti leírások),
inkább látványos poétikai és tematikai
hangsúlyeltolódásoknak lehetünk tanúi.
Az itt szereplõ mûvekbõl egyáltalán nem
tûnt el az úgy a tágabb, mint a szûkebb értelemben
vett közéleti-politikai vonal, hanem egészen új,
negatív-kirekesztett szerepet kapott. Ezért nem érzem
úgy, hogy a politikai témájú elmozdulások
csupán kivételes alkalmak volnának; az életmû
ismeretében e témákat épp ez az elutasító
megközelítés teszi, ha nem is centrálissá,
de kiemelt fontosságúvá. Ezt legjobban talán
a
Kívül
címû költeménnyel lehetne
illusztrálni:
Hát igen. Pitvaronca ennek a Pitvarnak
sem leszek.
Pedig lehettem volna az elõzõnek
is.
Ismerem az észjárásukat,
a modorukat.
Nyelvhasználatuk nüancairól
órákat adhattam, "intenzív
tanfolyamot"
tarthattam volna.
Mindemellett pozitív értékekre vonatkozó explicit állításokat is találhatunk ezekben a szövegekben. Legkézenfekvõbb példaként a Vagyok, mit érdekelne ciklus Hogy jövök ahhoz, hogy idejöjjek címû darabja kínálkozik. A költemény hosszú, meg-megbiccenõ párrímes sorokkal szemérmesen ellensúlyozott, visszafogott pátosza zavarbaejtõen világosan nevezi meg a megkérdõjelezetlen értékeket:
Ha elindulok Szabadkán az Ulica
Gellert Perlován,
megtántorodok: hogy jövök
ahhoz, hogy idejöjjek?
Hol van az én vanásom,
ahhoz képest, ahogy õ volt?
Bizony, élõbb lehet az
elevennél a megholt.
Bizony, a mi becsületünkért
halt meg Nagy Imre,
ezért méltó neve
egy halálosan komoly játszi rímre.
Nehezen tagadható, hogy a kései
Petri költészetében a politikai szféra már
nem bizonyul költõileg belakható területnek, tágabb
hordozójának, a szabadságnak az eszméje viszont
megõrzi mindenkori tétjét, a folyton kockára
tett és folyton kiküzdendõ emberi méltóságot.
A Petri-költészet egyik fõ nehézkedési
pontja, a reflexiók (magyarázatok) tétje mindvégig
a - leginkább a hazugság által fenyegetett - emberi
méltóság, ennek megtartása-visszanyerése
az értékvilág hiánya mellett, hol a tragikus
pátosz, hol a groteszk, hol a kínosan tárgyias tabusértések
hangján.
Ugyanakkor nem lehet egyenlõségjelet
tenni az ideológiakritikai attitûd elhagyása és
a morális tartalmak negligálása közé sem.
Az - Angyalosi Gergely kifejezésével -
"negatív
teológia mintájára kiépített erkölcsiség"
(160) visszavétele a fent említett (és Keresztury
Tibor által pontosan számbavett) hangsúlyeltolódásoknak
csak látszólagos következménye. Az én
olvasatomban az "el nem fordult tekintet" ezekben a költeményekben
sem hunyt ki, csupán az optikája változott, ezért
gondolom úgy, hogy csak fenntartásokkal fogadható
el, miszerint
"[a]
Sár
ban Petri a
helyett
poétikáját
teremti meg. De azt, hogy
mi helyett
, már nincs kedve elmondani,
csupán a szétszerelés érvényére
figyel, nem kis mazochizmussal, akkurátusan. (...) ...a lírai
személyiség megalkothatóságának feladott
reményével, szándékával költészete
arról mond le, ami eddig egyik legfõbb összetartó
eleme volt"
(158-159).
Nem feltétlenül a lírai
személy megalkotásának reménye foszlik semmivé
ezekben a költeményekben, hanem
az általában
vett remény
. A kései Petri radikálisan jövõellenes,
és ebben az értelemben valóban függelékíráshoz
hasonlíthatók a versbeszédei: az el nem fordult tekintet
átnéz, felülemelkedik bizonyos dolgokon, amelyek korábban
undort
és gyûlöletet váltottak ki a szemlélõbõl.
A pálya bizonyos szakaszaiban igen nagy költõi energiákat
hordozó
undor
visszaszorulása, és a - meglátásom
szerint - ennek helyét átvevõ, a szövegszervezést
fellazító poétikai-versnyelvi formaelemek (megakasztások,
betoldások) Keresztury Tibor által is kiemelt központba
helyezése talán a kései korszak egyik leglátványosabb
fejleménye. Ezeknek a verseknek a legtöbbje drámai-tragikus
konzekvenciák nélkül mond le az értékvilágról,
ám ez a gesztus egy komoly tapasztalat morális nyereségét
hordozza: az önámítás, önhazugság
megszüntetésének nyereségét. A reményt
feladva élni: ha ezt nem tesszük meg, mondja a kései
Petri, akkor sem lesz kevésbé keserû a helyzet, csak
hazug - tehát rosszabb.
"Eszmények vagy eszmék
helyett ez a költõ a nyelv elkötelezettje
- írja
Keresztury -
, s
mert nincs rá felhatalmazása (kiemelés
tõlem - K. J.)
, nem is akar ennél többnek látszani"
(192). A szerzõ itt tipikusan morális-etikai érvvel
támasztja alá Petri költõi szerepvállalásának
defenzív programját, s tökéletesen igaza van
abban is, hogy e racionális önkontrollban megnyilvánuló
nyelvi elkötelezettség a kultikus költõi szerepfelfogás
ellenében fogalmazódik meg. A Petri-költemények
éthoszának, hitelességének
legfõbb
hordozója épp az õszinteségnek az az újfajta
(és megítélésem szerint az egész ouvre-ön
végighúzódó) értelme, amellyel kapcsolatban
már idéztem a monográfia szerzõjét.
A reflektált költõi beszéd kíméletlen
õszintesége, a - ha úgy tetszik -
"a
szemben
-
és a
kívül
állás (de soha nem a
felül
állás)"
szituációjáról
a
lejegyzés
lehetõségére (160) vagy
a
ráhagyás
gesztusára (167) áttolódó
hangsúly mindvégig meggyõzõ, hiteles (és
a kései korszakban minden reményen túli) tartást
hordoz. Ezeknek a költeményeknek a legfõbb erõfeszítése
a felstilizálás vagy az elhazudás ellen irányul,
és elsõsorban ez az erõfeszítés teszi
jogossá a Petri-életmû moralitás felõli
értelmezését.
A fentieket áttekintve az az érzése
támadhat az olvasónak, mintha valaki egy kertben sétálva
sûrûn dicsérné annak szépségét
és mesteri felépítettségét, miközben
percenként nagyokat húzna sétapálcájával
a rózsák harmatos fejére. A látszat csal. Méltánytalanul
hosszasan fejtegetett ellenvetéseimmel tulajdonképpen egyetlen
tétel, Petri teljes eddigi életmûvének a moralitás,
a morális tartás felõli megközelíthetõsége
mellett próbáltam érvelni, Keresztury Tibornak elsõsorban
a
Sár
-korszak kapcsán levont következtetéseivel
szemben.
Mindemellett van még egy pont, ahol
vitába szállnék a szerzõvel, aki a monográfia
utolsó mondatában Szegedy-Maszák Mihályt idézi:
"Könyvem
jövõjét így mély meggyõzõdéssel,
roppant sötéten ítélem meg, hisz Minél
maradandóbb értékû egy mûalkotás,
annál inkább ki vagyunk téve a veszélynek,
hogy a mi értelmezésünk is éppoly gyorsan elavul,
mint elõdeinké "
(193). Meggyõzõdésem,
hogy Keresztury Tibor könyve nagyon hosszú ideig megkerülhetetlen
mûve lesz nemcsak a Petri költészetével, hanem
a korszak magyar lírájával foglalkozó szakirodalomnak
is. A költõi pálya belsõ logikájának
érzékeny és okos interpretációja, a
Petri-irodalom átfogó és ökonomikus kezelése
mellett több olyan szempontot is nyújt, amelyek mentén
termékeny módon gondolhatók tovább a témakör
egyes kérdései - azt hiszem, ez az, ami egy nemcsak filológiailag,
de gondolatilag is igényes monográfia számára
hosszú életet képes biztosítani.
Tegnap és Ma - Kortárs Magyar
Írók
Kalligram Könyvkiadó
Pozsony, 1988
236 oldal, 990 Ft