"Ma egyaránt fontos a küszködés
a formában (szellemiben), mint a praktikusban (materiálisban).
A modern építészeknek be kell látniok, hogy
mindkét dologról szó van (és nem csak az egyikrõl).
Ha az akadémikus mûvészet egykor abba a hibába
esett, hogy formális maradt szellemi nélkül, úgy
ne kövessük el azt a hibát, hogy csak az elevent hozzuk
szellemi nélkül, mert ez is nagyon megbosszulhatja magát
egyszer" - figyelmeztetett J. P. Oud, a holland modern építészet
egyik vezéregyénisége 1937-ben, amikor a
Tér
és Forma
címû folyóirat hasábjain
személyesen méltatta és elemezte Forbát Alfréd
pécsi épületeit.
1
Írásában
éppen azokra a vitás pontokra tapintott rá nagyon
érzékenyen, amelyek Pécs építészeti
közéletét - néhány azóta felmerülõ
új tényezõ mellett - azóta is feszültté
teszik. Arról a fatalista mentalitásról szólt
tudniillik, amely az építészettel szemben támasztott
követelmények egyre bonyolultabb és strukturálhatatlanabb
halmazában kizárólagosan csak a számára
kedvezõ szempontokat veszi figyelembe.
Az elmúlt néhány évtized,
a két háború közötti idõszak eleven
és nyílt közéletével szemben, nem volt
építészeti vitáktól hangos. Az egyetlen
közismert, az ún. Tulipán-vita azonban éppen
a Pécsi Ifjúsági Iroda paksi panelházai kapcsán
robbant ki 1975-ben. Ez az országos hírûvé lett
éles hangú cikksorozat, amelyet az
Élet és
Irodalom
, majd a
Magyar Építõmûvészet
közölt, fõként politikai felhangjai miatt legendává
érlelte a fiatal pécsi építészek Csete
György vezette mozgalmát. Aki ebben a vitában akkor
állást foglalt, tudhatta, hogy bár a vita tárgya,
nevezetesen hogy a lakótelepi panelek népi motívumokra
emlékeztetõ ornamentikája építészeti
értéknek tekinthetõ-e vagy sem, bár színtisztán
építészetesztétikai kérdés, a
kimondott szónak mégis politikai és morális
súlya van. Innentõl kezdve a magát organikusnak nevezõ
rebellis irányzat képviselõi hosszú idõre
elnyerték az ellenzéki érzelmû értelmiség
többségének szimpátiáját. A vita
egyik kiprovokálója, a "tulipános" házak fõ
ellenfele az a Major Máté mûegyetemi professzor volt,
aki annak idején, 1927-ben, még mint egyetemi hallgató
letette voksát a modernista felfogású tervezés
mellett. Akkor még az az irányzat számított
- fõként szociális érzékenysége
és baloldalisága miatt - politikailag rebellisnek. A háború
után azonban elkezdõdött a modern építészeti
törekvéseknek az a dogmatikus és lélektelen elkorcsosulása,
amelyet az ellenszenves hatalmi erõk erõszakossága
végképp elfogadhatatlanná tett a civil emberek számára.
Már J. P. Oud fent említett cikkében hosszasan taglalta,
hogy forma és funkció állandóan jelenlévõ
ellentmondásában a modern építésznek
minduntalan kompromisszumokra kell törekednie a szellemi egység
érdekében: "Ha idealisztikus értelmû fejlõdéshez
akarunk jutni, akkor nemcsak anyagi haladásra van szükség,
hanem szellemi haladásra is." Majd Forbát példáján
arra biztatott, hogy a funkciónak elkötelezett új építészet
radikális képviselõi bátran kísérletezzenek
a hagyományos, organikus építõanyagok alkalmazásával
és a környezethez illeszkedõ tömegformálással:
"Az ilyen kísérletek kezdeti sikertelenségébõl
fog idõvel az építészet egy olyan finomságig
eljutni, amelyet régi épületeken megfigyelhetünk."
Szellem, lélek és ráció azonban - talán
éppen a politika jóvoltából - azóta
is nehezen akar egymásra találni a magyar, de a sajátos
mikroklímájú pécsi építészetben
is. Pedig Bierbauer (Borbíró) Virgil a
Tér és
Forma
említett számában "Tegnap és ma"
címmel megjelent cikkében éppen ezt az erényt
vélte felfedezni a környezetük értékeit
szem elõtt tartó, ugyanakkor a korszerûség és
higiénia követelményeit is kielégítõ
legújabb pécsi építkezésekben (Mecsek
Szálló, Pálos-rendi templom). A Lauber László-Nyíry
István-Nendtvich Andor által tervezett szállodát
internacionalizmussal és nemzetietlenséggel vádolókkal
szemben így érvelt: "Eszükbe nem ötlik az, hogy
néhány emberöltõ múlva épp ez a
mai étterem lesz a kifejezõje korunk társadalmi világának,
életének és épp ezért érdekes
és kedves a késõ utódoknak, akik között
bizonyára lesznek olyanok, akik a múló napi kellemetlenségektõl
megszabadulva, ujjongva fogják felfedezni, hogy a három fiatal
építész milyen tökéletesen illesztette
be a hegyorom táji adottságaiba ezt az épületet.
[...] Hány utcája van Pécsnek, amelyik éppen
úgy állhatna például egy osztrák városkában.
[...] Ennyire internacionális jellegû volt a XlX. század
építészete, - és ez annál inkább
érdekes, mivel éppen a XlX. század volt az, amely
a nacionalizmust mint állameszmét kiépítette,
általánossá tette. Ezzel szemben az új építészet,
amely a nacionalizmus új virágkorában fejlõdött
ki, határozottan nemzetek szerint differenciált és
élesen megkülönböztethetõ. A pécsi
Mecsek Szálló össze nem téveszthetõ más
országok mai szellemû építészetével.
Sokkal kevésbé összetéveszthetõ, mint
például a középkor építészete."
A két világháború
közötti magyar építészetrõl szóló
mûvében Pamer Nóra Forbát Alfrédnek a
Mecsek oldalába épített kis nyaralóját
a tájba illesztés legszebb példájaként
említi, "amely olyan szervesen kapcsolódik lejtõs
környezetéhez, mint egy madárfészek".
2
A Mecsek-szálló (ma Hotel Kikelet), a Pálos-templom
és jó néhány kisebb-nagyobb lakóház,
amely ebben a korszakban épült Pécsett, azt bizonyítja,
hogy létezett már olyan progresszív idõszak
a város újkori történetében, amikor ember-
és természetközeli, ugyanakkor városbarát
és egyben nemzetközi léptékû építészet
létrehozásával kísérleteztek.
1998 szeptemberében a Magyar Építõmûvészek
Szövetsége, a Dél-dunántúli Építész
Kamara a Pécsi Galéria kezdeményezésére
hármas kiállítást állított össze
az újkori pécsi építészet történetének
és jelenének reprezentálása céljából.
A Mûvészetek Házában bemutatott történeti
anyag az utóbbi száz évben Péccsel valamilyen
kapcsolatban álló, vagy más, Pécs építészeti
hagyománya szempontjából fontosnak tartott építészek
személyes munkásságán keresztül próbálta
a város mai képét történetileg is megérthetõvé
tenni. Különösen erõs hangsúlyt kapott a szecessziós,
századfordulós periódus, amely bár valóban
fontos nyomokat hagyott fõként a belváros egyes középületeiben
és arculatában, többek között Pilch Andor,
Schlauch Imre, Schoditsch Lajos tevékenysége nyomán,
összességében regionális jelentõségû
maradt. Miként Weiler Árpád kiállítási
bevezetõ szövegében olvashattuk, a századforduló
pécsi építészetének alakulását
különbözõ, de elsõsorban gazdasági
indíttatású események befolyásolták,
így a város egyre erõsödõ ipari tevékenységei,
a Zsolnay-gyár, a gõzmalom, a parkettagyár beindulása:
"gazdasági hátteret teremtettek az építészeti
feladatoknak, amelyek megvalósulva stílust, lelket és
érzelmet vittek a tárgyiasult világba." (Ide kívánkoznak
Otto Wagner szavai is az 1896-ban,
Moderne Architektur
címmel
megjelent könyvébõl:
3
"Az építõmûvészettel
kapcsolatos ma uralkodó nézeteket annak a felismerésnek
kell helyettesítenie, hogy mûvészi alkotásaink
egyedüli kiindulópontja a modern élet lehet...") A történelmi
szituációból adódóan nálunk,
így Pécsett is, a stílust, lelket és érzelmet
a kiemelt szerepet játszó nemzeti törekvések
képviselték, amelyek konkrét formákat kerestek
az építészet nyelvén is megfogalmazandó
identitás kifejezésére. "Magyar formanyelv nem volt,
hanem lesz!" - szólt Lechnerék manifesztuma, amely ma bizonyságul
szolgál arra, hogy az általuk képviselt szemlélet
elsõsorban a nemzeti vonásokat viselõ formák
kifejlesztésére koncentrált.
A magyar szecesszióban a korábban
említett pécsi rebellis mítosznak ma a kiindulópontját,
szellemi forrását látják mindazok, akik a várossal
való azonosulásukat a lázadó formákban
próbálják megtalálni. Dévényi
Sándor monografikus vallomás-könyvében Pilch
Andort Pécs Gaudíjának nevezi és egyben szakmai
példaképének tekinti.
4
1987-ben, a Pécs
Csoport építészeinek budapesti kiállítására
kiadott füzetben Csete György a szecesszióban a kívülállás
és szembefordulás magatartásformáját
látja kifejezõdni: "Magyarországon õ (Lechner
Ödön) az elsõ organikus építész,
sõt az organikus építészet atyja, s igenis
volt, és van folytatása. Kós Károly szerint
a szecesszió forradalma ma is tart, nincs vége. Hát
persze, a szecesszió mindennel szemben áll, ami halottá
teszi a környezetet. A túltechnicizált, természetromboló
társadalomból kivonulók akciója nem más,
mint szecesszió, azaz kivonulás, s ma úgy tetszik,
állandó forradalom." S míg Csete az õsi tarsolylemezek
növényi ornamentikáira mint az ökológiai
gondolkodás sûrítményeire tekint, a modern kor
technicizmusától való kemény elhatárolódása
ellenére úgy nyilatkozik, hogy nem szabad elvetni az ipari
társadalom eredményeit sem, formai és esztétikai
problémákkal bíbelõdni. "Én az organikus
és technikai építészet párbeszédében,
egymásra találásában látom azt a jövõt,
ami feloldja az építészeti irányok közötti
ellentéteket. Nem hiszek a kizárólagosságban."
A történeti kiállítás
a század elsõ felének két meghatározó,
de szellemiségét tekintve késõbb mindinkább
ellentétes irányba feszülõ korszakát,
a szecessziót és a modernizmust dokumentumok, fotók,
reprodukciók alapján szemléltette.
Emberöltõnyi távolságból
nézve ennek az idõszaknak az eredményei és
értékei ma már elfogultságtól mentesen
értékelhetõk. Talán éppen e felismerésnek
tudható be a helyi önkormányzatnak és a magánbefektetõknek
az az ambíciója, amivel egyre másra hoznak rendbe
a háború elõtti korszakból megmaradt épületeket
- beleértve a moderneket is - eredeti vagy ahhoz hasonló
állapotukban.
A kiállítás bõséges
ízelítõt adott a városban dolgozó Ybl-díjas
tervezõk háború utáni munkásságából
is, bár az anyag összeállítója nem vállalkozott
szelekcióra, sem szemléletbeli, sem minõségi
vonatkozásban. Ennek következtében a látogató
elé tárt nagyszámú reprodukció, életrajz,
tervlista és fotó lehetõvé tette a felismerés,
a rácsodálkozás és szörnyülködés
ártatlan élményét. Így az egyes életmûvek
áttekintésével kirajzolódhatott a pécsi
építészet történetének egy olyan
periódusa, amelyben a háború elõtt elvetett
gondolati magvak sajátos folytatását lehet felfedezni.
Ez a hatvanas évek építészete, Tillai Ernõ,
Legány Zoltán, Getto József, Köves Emil, Dénesi
Ödön, Gádoros Lajos munkásságának
kiemelkedõ korszaka. Ekkorra esik az Uránváros, több
középület, iskola létrehozása és
felépülése.
A hatvanas-hetvenes évek során,
ha történt is néhány agresszív beavatkozás
a városszerkezetbe, a pécsiek többsége legendás
lokálpatriotizmusának tulajdonítja, hogy a kiszámíthatatlan
léptékû és volumenû nagyberuházási
hullámok sem mennyiségükben, sem jelentõségükben
nem okoztak nagyobb pusztításokat. Az sem véletlen,
hogy míg 1928-ban az országban elsõként Pécsett
írtak ki tervpályázatot modern városszabályozásra,
a hatvanas évek végén itt került mûemléki
védelem alá mintegy 96 hektárnyi városi terület.
A hetvenes évek közepén pedig Pécs volt az a
város, ahol az értékvédõ szemléletû
város-rehabilitáció az elsõk között
megkezdõdött. A város értékeinek megmentéséért
folytatott közös küzdelem átmenetileg egyetértést
kovácsolt a helyi építészek között,
sõt egyúttal a városlakók szimpátiáját
és pártfogását is élvezte. A központi
hatalom egyre gyengülõ erejével szembeni sokszor eredményes
ellenállás sikerélményeket szerzett mindazoknak,
akik aktív részt vállaltak az összefogásban.
A kiállításon bemutatott tablókról mégis
az volt leolvasható, amirõl a késõ szocializmus
korának építészete árulkodik, hogy e
küzdelmek inkább valami ellen, semmint valaminek a megvalósításáért
folytak. A hatalmi oldal továbbra is a panelépítkezéseket,
a szürke kockaházakat és a silány minõségû
ipari tömeggyártást pártfogolta és erõltette,
ennek elutasítása tehát automatikusan pozitív
érzelmeket keltett a közvéleményben. Ugyanakkor,
minden jószándék ellenére, a háború
elõtti korszakból átöröklött építészeti
és építõipari szakmai hagyományok ekkorra
már csaknem elenyésztek, így a lassanként magukra
ébredõ építészek egy szakmailag rendkívül
bizonytalan szituációban találták magukat.
Csetéék kiáltványai is inkább csak egyfajta
szellemi ideál vagy mítosz megteremtését eredményezték,
semmint konkrét kérdésekre adott konkrét válaszokat
sugalltak volna.
Ennek a szakmai elbizonytalanodásnak
a sokfélesége volt nyomon követhetõ a Pécsi
Galériában rendezett kiállítás heterogenitásában
is, amely a helyi építészet 1980-tól 1998-ig
tartó korszakát ölelte fel, ezen belül is nagyobb
teret adva a kortárs produkcióknak. Idõben visszafelé
haladva a nagyobb rálátás folytán a szelekció
erõteljesebben érvényesült a válogatásban.
Miként a szecesszió és
a két háború közötti modern építészet,
sõt a szocializmus korszakának építészete
is szoros kapcsolatban állt korszakának gazdasági,
társadalmi, kulturális viszonyaival, úgy ezeket a
meghatározó tényezõket a mai épületekben,
városformáló erõkben is fel lehet fedezni.
E körülmények egy része változatlannak tekinthetõ,
s mondhatni a kezdetektõl jelen vannak a helyi építészet
alakulásában, ha különbözõ hangsúllyal
is. Pécs földrajzi elhelyezkedése, mediterrán
mikroklímája, magas hegyek közötti fekvése,
a délszláv közelség, a török emlékek
olyan karakterisztikus vonásokkal ruházták fel a várost,
amelyek nemcsak az építészek zsigereiben, de a helyi
lakosság tudatában is élnek. Ehhez kapcsolódtak
azután minden kornak a sajátos kihívásai, amelyekre
hirtelen választ kellett adnia a városnak. Míg a háború
utáni szocialista iparosítás Pécset mint bányászati
központot igazi munkásvárossá akarta változtatni,
a rendszerváltás után, a bányák bezárásával
a város elveszítette ezt a számára idegen,
de gazdasági szempontból amúgy sem indokolt pozícióját.
A délszláv háború közelsége sokáig
elriasztotta a befektetõket a várostól, az ebbõl
adódó elszigeteltség veszélyét pedig
tovább fokozza az autópálya-rendszer kiépítetlensége,
a régió nehézkes megközelíthetõsége.
A város kohéziós ereje azonban - amely már
annyiszor segített a bajban -, úgy tûnik, ma is eleven.
Pécs mint egyetemi város talán éppen elsõsorban
kulturális, szellemi értékeivel lesz képes
helytállni abban az életben maradásért folyó
küzdelemben, amely ma vidéki városainkat jellemzi, és
amelynek egyik alapkövetelménye az identitás megtalálása.
A 20. századi építészet
amerikai teoretikusának, Kenneth Framptonnak 1983-ban jelent meg
Kritikai
regionalizmus
címû írása, amelyet szellemi
értelemben többek között a finn Alvar Aalto, a japán
Tadao Ando, a svájci Mario Botta, a portugál Alvaro Siza
és az olasz Aldo Rossi építészeti és
elméleti munkássága alapozott meg. Ebben a tanulmányban
Frampton az amúgy egyre divatosabbá váló kifejezés,
a regionalizmus fogalmát analizálja, rámutatva a benne
rejlõ értékes forrásokra. A globalizáció
és univerzalizáció, amelyet korunk civilizációja
legfõbb érdemének tart, ellentétbe került
a tájhoz, a helyhez, szakmai hagyományokhoz kapcsolódó,
azokban mélyen gyökerezõ helyi kultúrákkal.
Frampton szerint a globális civilizáció kihívásainak
az építészet területén a helyi adottságok
és a tektonika mély megértésére alapozva
lehet eleget tenni. Az úgynevezett kritikai regionalizmus tehát
a kultúra és a civilizáció, a technikai fejlõdés
és a természet ellentétes érdekeinek feloldását,
sajátos szintézisét keresi.
A pécsi építészek
- legalábbis a kiállításon bemutatott fotók
alapján - láthatóan különbözõképpen
próbálnak reagálni az aktuális építési
feladatokban összegzõdõ sok esetben ellentmondásos
kihívásokra. A Forbát, Weichinger, Nyíry, Visy
harmincas évekbeli munkásságára jellemzõ
környezethez fûzõdõ alázatos magatartásmód
köszön vissza például a Mecsek-oldal utánozhatatlan,
sûrû atmoszférájába beleépült
családi házban (Getto Tamás terve), amely szinte minden
gesztusával a hely klimatikus és topográfiai adottságainak
tökéletes megértésérõl tanúskodik,
a jelenkornak megfelelõen mégis finoman individuális.
"Ha Pécs történeti belvárosának nyugati
kapujától, az Ágoston térrõl felnéz
az ember a havihegyi kápolna irányába, lehetetlen
nem észrevenni a környezetétõl terrakotta színével
és bástyaszerûen kiemelkedõ tömegével
elütõ házat: különös rejtélye,
hogy e merész kívülállás ellenére
is odatartozik, szinte hiányozna, ha nem lenne ott."
5
Ugyancsak a Tettye rejtélyes szövetébe
rejtve épült néhány éve Bachman Zoltán
átriumháza. Tömegével és telepítésével
ez a ház is azt bizonyítja, hogy a budai Tabán sorsával
fenyegetett városrész alkalmas korszerû lakóépületek
befogadására.
Néhány utcával - és
tablóval - arrébb találjuk Szász János
napházát, amely még a nyolcvanas évek elején
épült egy hosszabb távú napenergia hasznosítási
program kísérleti épületeként. Az organikus
formákat és a korra jellemzõ építõipari
színvonal jegyeit is magán viselõ családi ház
inkább technikai, mint építészeti jelenségnek
tekinthetõ, de kétségtelenül egyfajta válasz
a mikroklimatikus adottságok kihívására. Ugyanebben
az utcában, pár háznyi távolságra egy
feltûnõ épület ugrik ki a házak egyhangú
sorából: Dévényi Sándor "Ház
a Kisgyûdben" névre keresztelt villaképzõdménye.
A Damjanich utca felé ugyan csak a garázs és a bejárati
rész fordul rakoncátlan formáival és részleteivel,
a kiállításon bemutatott távlati felvételen
azonban jól látható volt, amint az épület
szertelen tömegnyúlványaival a tömbbelsõ
áttekinthetõ rendjét szétfeszíteni készül.
Dévényi - aki talán a kortárs pécsi
építészet legismertebb, már-már szimbolikus
alakja - épületei mégis kirekesztették magukat
a város koherens szövetébõl. Míg a nyolcvanas
években megépült belvárosi házainak, a
"lakodalmasnak", a "villámsújtottának" és a
"bikafejesnek" dekonstruktivista, posztmodern és organikus formákat
elegyítõ stílusjegyei tudatosan lázadó,
harci gesztusként értelmezhetõk, addig a kilencven
utáni, egyre féktelenebbül formált, öngerjesztõ
épületei már kevésbé érthetõk.
Annál is inkább, mert az az organikus irányzat, amely
annak idején éppen szellemi tisztaságával és
függetlenségével tört ki az akkori hatalom által
kultivált iparosított, szabványosított rendszerek
nyomása alól, és amelyhez Dévényi maga
is csatlakozott, a megváltozott struktúrában az új
hatalmi vagy gazdasági elit szolgálatába szegõdött,
morális tartalmának gyengülése folytán
furcsa ellentmondásba került önmagával. Ez az építészet
ma fõként arról ismerhetõ fel, hogy nem beilleszkedõ,
nem mértéktartó, nem geometrikus és nem funkcionalista.
Ahogyan Patartics Zorán építésznek
a pécsi
Echo
címû folyóiratban megjelent
írásából kiolvasható, a pécsiséget
az "organikusok" mítoszával azonosító nézetek
egyre feszültebb építészeti konfliktust érlelnek
a pécsi építészeti közhangulatban.
6
A progresszív hagyományokat folytatni akaró fiatal
építészek - a hely, a kor, a város és
a kultúra aktuális kihívásaira keresve az adekvát
választ - úgy érzik, hogy a megmerevedett és
félreértett
pécsiség
-fogalom újraértelmezendõ.Biztató
jel, hogy Pécs annyi értékkel rendelkezõ város,
hogy jól bírja a fejlõdését kísérõ
feszültségeket. A kizárólagosságra való
törekvés azonban biztosan nem vezet majd megegyezésre.
A pécsi építészet arculatát meghatározó
két fõ vonulat, amelyek közül az egyik a formagazdag,
expresszionista szecessziótól eredezteti magát, a
másik pedig, amelyik a környezet és a funkció
által meghatározott puritánabb szellemiségû,
a 20. századi építészet története
folyamán hol élesen szembefordult egymással, hol békésen
megfért egymás közelségében.
A termékeny békességet
azonban ma még akadályozza egy-két nem várt
fejlemény, így például az a - nemcsak az építészetben
jelentkezõ - durva konzumálódás, amelyre még
nem született adekvát válasz a pécsi építészek
körében sem. Ennek városbomlasztó hatása
elsõsorban a különbözõ autószalonok,
bevásárlóközpontok és részben a
kisebb irodaház- és villaépítkezésekben
szembetûnõ. Sokkal kedvezõbb ugyanakkor annak a befektetési
kedvnek a hatása, amely századfordulós, sõt
egyre több helyen késõbbi korból származó
épületeket ment meg az enyészettõl, és
tölt meg újra élettel.
A legtisztább építészeti
vonal ma az oktatási intézmények építkezéseiben
fedezhetõ fel. Ennek valószínû oka, hogy a tervezési
munkára tervpályázatokat írnak ki, amelyeket
jó esetben csak kézzelfogható szakmai érvekkel
lehet megnyerni. E példák sorából is kiemelkedik
a nemrég Pro Architectura díjat nyert Gandhi Alapítványi
Gimnázium kialakítása (Patartics Zorán terve),
a "Fogd a kezem" alapítvány foglalkoztató épülete
(épült Boda Zoltán, Szabó Tamás terve
alapján) és a Vizér Péter tervezte "Világ
világossága" alapítvány háza. Karakterében
idesorolható még a Városi Sportcsarnok bõvítése
is, amely Lantay Attila terve nyomán készült el. E szerény
pénzügyi keretbõl gazdálkodó programok
eleve a figyelembe veendõ szempontok ésszerû hierarchizálására
ösztökélik az építészeket, ebbõl
következõen a funkció, az atmoszféra, a racionalizált
szerkezet, az egyszerû karbantarthatóság követelményei
nem szorulnak háttérbe a formai kérdésekkel
szemben.
A pécsi építészeti
kiállítások áttekinthetetlenül bõséges
anyagából csak egy-egy jellemzõ csomópontot
kiemelve nem lehet nem említést tenni a Schaár Erzsébet
Múzeumról, amely Janáky István és Meditz
László tervei szerint épült 1985-86-ban, a szobrászmûvész
Svájcban kiállított installációja számára.
Az épület archaikus parasztház-forma tömege és
nyersen hagyott kõ-tégla-beton építõanyagai,
szerkezetei, és az ezeket kiegészítõ finoman
megformált technicista részletek mintha összegzései
lennének mindazoknak az idõtlen értéknek, amelyek
a pécsiség fogalmának legmélyebb rétegeiben
ülepedtek le az évszázadok során.
A harmadik kiállítás,
amely a Pécsi Kisgalériában volt megtekinthetõ,
a kortárs pécsi építészet jövõképét,
a készülõ vagy meg nem valósult terveket volt
hivatott bemutatni. Az erõteljes grafikai eszközökkel
dolgozó Dévényi-iskolát itt a Zsolnay-teázó
1981-bõl származó színtervei és Halas
Iván rajzai - "Dante pokla Pécsett" címmel - képviselték.
Mindkét munka a föld alatti Pécs mítoszát
erõsíti, és meseszerûségével mintha
egyre messzebbre távolítaná közönségét
a valóság józan és kézzelfogható
világától. Hasonló misztikus szándék
volt felfedezhetõ Somlyódi és Masszi "Vadember" üzletházának
tervében s a Bachman Zoltán-Kistelegdi István-Bachmann
Bálint-Rétfalvi Sándor templommodelljének formavilágában.
Mindazonáltal Pécs építészetének
fejlõdése a realitás szerint úgy tûnik,
egy sajátos ízû racionalizáció felé
tart, újra felfedezve a kontinuitásban és a város
belsõ törvényszerûségeiben rejlõ
értékeket. A békesség záloga csak a
város összetartó ereje lehet, egy megegyezésen
alapuló rend, amelyben többféle irányzat is megtalálhatja
a karakteréhez illõ mozgásteret. Lényeges volna
az a belátás minden egyes építtetõ és
építõ részérõl, hogy önnön
fontosságának hangsúlyozására ne akarja
rombolni vagy maga alá gyûrni saját - természetes
vagy épített - környezetét.
* A Magyar Építõmûvészek
Szövetsége, a Dél-dunántúli Építész
Kamara, a Pécsi Galéria és a Mûvészetek
Háza rendezésében volt látható 1998
szeptemberében a
Kortárs pécsi építészet
1980-1998,
illetve a
Pécsi építészet
története 1880-1980
címû kiállítás.
A szám képeit e kiállítások anyagából
vettük. -
A szerk.
1
Tér és Forma. 1937/4.
szám
2
Pamer Nóra:
Magyar építészet
a két világháború között.
Mûszaki
Könyvkiadó, 1986.
3
Idézi Moravánszky
Ákos:
Építészet az Osztrák-Magyar
Monarchiában.
Corvina, 1988.
4
Dévényi Sándor.
Kijárat Kiadó, 1997.
5
Szántó Katalin:
Giardino
segreto.
Magyar Építõmûvészet 1996/2.
szám
6
Patartics Zorán:
Pécsiségünk
építészeti jelene...
Echo, 1998/1 .szám