Lev Sesztov: Az alaptalan apoteózisa
- Kísérlet az adogmatikus gondolkodásra
"Nem a tények zavarják
az embereket, -hanem a tényekrõl alkotott vélemények."
(Epiktétosz: Kézikönyvecske)
(Az orosz eszme) Az orosz szellemet a pravoszlávia,
az orosz gondolkodók, tudósok, (vallás)bölcselõk, mûvészek alakítják;
tartalmát a történetileg kialakult pravoszláv hagyomány, teológia,
lelkiség, valamint a mindenkori egyéni gondolatok, eszmék összessége
adja. A központi szerepet természetesen a vallás - az Isten és az
ember, az Istenember, a jó és a rossz, a bûn és a bûnhõdés/megbocsátás
- foglalja el. "Az orosz szélsõségekre hajló nép, amelyben az ellentétek
érvényesülnek. Meg lehet igézni és kétségbe lehet ejteni ezt a népet,
mindig lehet tõle várni valami meglepetést, a végsõkig képes az erõs
szeretetre éppúgy, mint az erõs gyûlöletre. (...) Szélsõségeit és ellentmondásait
tekintve az orosz nép csak a zsidó néphez hasonlítható. És nem véletlen,
hogy e népekben oly erõs a küldetéstudat. Az orosz lélek ellentmondásossága
és bonyolultsága azzal függ össze, hogy Oroszországban a világtörténelem
két forrása ütközik és kerül kapcsolatba egymással, Kelet és Nyugat.
(...) Az orosz lélekben mindig harcolt egymással a két elv" - írja
Bergyajev Az orosz eszme címû tanulmány-esszéjében. "Az orosz
emberek - folytatja - nem klasszifikálnak (...) különbözõ létformák
között, mint a nyugatiak." Homjakov mindezek alapját abban véli felfedezni,
hogy az orosz élet szerves és eleven fejlõdés eredménye; nem megalkották,
mint a nyugati kereszténységet, hanem kibontakozott.
Az orosz eszme alapját és központi magját mind a mai napig a pravoszlávia
adja. A vallás az orosz nép legfõbb vigasza, biztos pontja, összetartó
ereje. A pravoszlávia mélyen az orosz emberben gyökerezik - akár állítva,
akár tagadva, de megkerülhetetlenül -; fontossága szinte semmihez
sem mérhetõ. Vallásuk nem statikus, dogmákra épülõ, hanem nyitott,
élõ hagyomány. Florenszkij szerint a Hagyomány nemcsak megõrzõ, de
erõsítõ és megújító szerepet is játszik. Nem teoretizál, nem épít
fel tudományos teológiát; elsõsorban a gyakorlatra szorítkozik. Az
ortodoxia és az élet egybefonódásából következik, hogy az ortodox
légkörben élõ ember szemléletének, világlátásának mércéje és egyik
központi kategóriája az ember. Embernek lenni - a platonizmusból és
Origenésztõl származó elképzelések alapján - annyit jelent, mint azon
a határon állni, amely az ördögöt választja el az angyaltól. Minden
emberben kettõsség lakozik.
(Lev Sesztov) Lev Iszaakovics Svarcman, azaz Lev Sesztov, a
19-20. század fordulóján virágkorát élõ orosz vallásbölcselet egyik
kiemelkedõ alakja. Bergyajevvel együtt az orosz egzisztencializmus
elõfutárának tartják, bár barátságuk nem közös szemléletmódjukból
fakadt. Míg Bergyajev rendszerezõ elme volt, rendszereket épített
fel, addig Sesztov épp az ellenkezõjét tette, rendszereket rombolt
- írja valahol Patkós Éva. Sesztov véleménye szerint a töredékes,
rendezetlen forma alkalmasabb az élet kifejezésére, mint a rend. ("Nem
alkalmazok semmiféle rendszert, és nem tartok rendet. Azt jegyzem
fel, ami éppen az eszembe jut." 1 Az "alapok" a
két gondolkodó esetében legtöbbször fedik egymást; Platón, Plótinosz,
Kant, Nietzsche, KierkegaardÁ - olvasmányaik feldolgozásában viszont
lényeges különbségek találhatók. Sesztov mindig kételkedve-megkérdõjelezve,
elfogadva-elutasítva, egyetértve-vitatkozva kapcsolódik nemcsak az
orosz, de legalább olyan, ha nem nagyobb mértékben, az egyetemes hagyományokhoz.
Nem ismeri el viszont az ész mindenek feletti hatalmát; közel áll
a "credo, quia absurdum"-hoz, s úgy tartja, hogy a legfõbb cél az
ember szabadságának elérése. A hitet és a szabadságot egy tõrõl fakadó
fogalmaknak tartja, s a hithez szükség van az észre is, ugyanúgy,
mint a megvalósítandó cél eléréséhez. ( "Nézzék, kérem: az értelem
jó dolog, ez kétségtelen, de az értelem csak értelem, és csupán az
ember értelmi képességét elégíti ki" ) A racionalizmust szigorúan
olyan megismerési módnak tartja, amelyet meg kell haladnunk; mégsem
kizárólag a vegytiszta intuíció alkalmazását javasolja, hanem - mint
azt a Dosztojevszkij és Nietzsche címû tanulmánykötetének elõszavában
írja - azt, hogy "ne legyen a kelleténél több elv."
Filozófia és irodalom állnak érdeklõdésének középpontjában; tanulmányokat
írt többek közt Plótinoszról, Descartes-ról, Spinozáról, Nietzschérõl,
Kierkegaard-ról, Husserlrõl, Tolsztojról, Dosztojevszkijrõl, Turgenyevrõl,
Csehovról. Az 1905-ös Az alaptalan apoteózisa - ahogy azt az
alcím is jelzi - kísérlet az adogmatikus gondolkodás lényegének és
jellemzõinek feltérképezésére.
(Az alaptalan apoteózisa) "Credo, quia absurdum", vallja Sesztov
a nyugati apologeta Tertullianusszal, aki elégtelennek ítélte az észt
Isten mûveinek felfogásához. A filozófia feladatát több megközelítésbõl
is megfogalmazva az orosz bölcselõ arra jutott, hogy a végsõ kérdések
lehetõ legteljesebb tisztázásának érdekében a gyakorlatra, a tapasztalatokra
támaszkodva, és ezek hozadékait felhasználva a gondolkodás - ha csak
részben is - szakadjon ki az életbõl. A filozófiát mûvészetnek tartja,
olyan mûvészetnek, amely a szigorú logikai következtetéseken túl igyekszik
megtalálni és felmutatni az életnek, a gondolkodásmódnak, a világlátásnak
azt a közös pontját, ahol "minden egyként lehetõ és lehetetlen". Descartes
nyomán úgy véli, hogy éppen ezért mindent kétkedéssel kell fogadnia
a gondolkodónak, sõt, mi több, kötelessége a kételkedés, mivel az
idõvel termõre fordul, bár (tökéletes) megoldással valószínûleg sohasem
szolgálhat. Simone Weil szerint - akit Czeslaw Milosz teljes
joggal Sesztov szellemi rokonának tart - "a filozófia igazi föladata,
hogy a megoldhatatlan problémákat fölvesse a maguk megoldhatatlanságában
(...), megoldásuk reménye nélkül". Ehhez viszont ki kell válni a tömegbõl;
már Mózes III. 11. 45. is szól errõl. Az ebben szereplõ héber "k-d-sh"-t,
melyet sokáig "szent"-nek fordítottak, nyelvészeti és kultúrtörténeti
meggondolások alapján Roland Knox "elkülöníteni"-ként adja vissza.
A "Mert én vagyok az Úr, aki felhoztalak titeket Egyiptom földébõl,
hogy Istenetekké legyek néktek; legyetek azért szentek, mert én szent
vagyok" helyett: "Ákülönítsétek el magatok, mert én is elkülönítem
magam". Nem elvont kategóriát alkalmaz, nem hivatkozik erkölcsre,
emberfelettire; gyakorlati megoldást javasol, elkülönülést a tömegtõl,
a mindennapiságtól, a magányt. Sesztov is hasonló módon gondolkodik,
apológiájában - mintegy ultima ratióként - két területen is központi
szerepet kap a magány: "A földön az utolsó törvény a magány", valamint
"a filozófia utolsó szava a magány".
Sesztov freiburgi látogatása alkalmával Husserl a következõképpen
mutatta be az orosz filozófust: "még soha senki olyan élesen nem
támadt rám, mint õ - s így kezdõdött barátságunk". A világ szegmentumai
sem egymáshoz simulva állnak össze egységes egésszé, hanem töredezettségükben,
befejezetlenségükben, egymásmellettiségükben és ellentmondásaikban.
Mint például egy bûnügy megoldásakor, ezeket a tapasztalt töredékeket
talán egymáshoz lehet rendelni, így egyik a másikát - Sesztov szerint
legtöbbször ellentmondásaiban - kiegészíti. ( "Hogy gyûlöltem és
vonzódtam hozzá abban a pillanatban! Az egyik érzés csak fokozta a
másikat." )
A fragmentumokból felépített (szöveg)világ töredezettségét tükrözi
Az alaptalan apoteózisa is . A két részbõl álló könyv elsõ fele
122 rövidebb-hosszabb, a második 46, az elõzõhöz képest dominánsan
hosszabb töredékbõl tevõdik össze - az elsõ rész leginkább egy-egy
jelenségre koncentrál (ahogy arra mottója is utal: "Élet és világ!
Csupa hiányos részlet!"), míg a második ("Csak azoknak, akik nem szédülõsek"
mottóval) fõként ezeknek és/vagy az ezekbõl következõknek az elméleti
hátterét bontja ki. A töredékek csapongnak idõben és térben, írók
és filozófusok, elmélet és gyakorlat között; szinte az az érzésünk
- s ezt Czeslaw Milosz is megemlíti -, hogy Sesztov számára
megállt az idõ, mintha Szókratész és Kierkegaard, Shakespeare és Heinrich
Heine kortársak lettek volna. Az aforizma jellegû, kissé metaforikus
írásmód a szépirodalomra jellemzõ megoldásokkal rokonítja töredékeit.
Leginkább a napló-formát idézi; példáival, konkrétumaival és elvonatkoztatásaival
nem áll távol Kafka Napló jától, bár témájából következõen kevésbé
személyes. Camus nagyra értékelte Sesztov munkásságát; a Sziszüphosz
mítoszá ban többször is név szerint hivatkozik rá, A pestis
és az orosz gondolkodó nézetei meglehetõsen sok ponton rokoníthatók.
A Remény és abszurdum Franz Kafka életmûvében címû esszéjében
Sesztov világlátását Kafka leginkább abszurdnak nevezhetõ szemléletmódjához
hasonlítja. Arra, hogy az abszurd látásmód nem idegen Sesztovtól,
Az alaptalan apoteózisá ban konkrét példát is találunk: az elsõ
rész kilencvenhetedik töredékének egésze az abszurd - a világba vetett,
magányos embert ábrázoló - dráma víziója.
Filozófiai nézeteit összegzõ Athén és Jeruzsálem címû mûvében
Sesztov a tudást, a rációt jelképezõ Athént állítja szembe a szabadságot
képviselõ Jeruzsálemmel. A szabadság eléréséhez felül kell emelkednünk
a puszta ráción, a természeti törvények kétszer kettõjén; egy bizonyos
kettõsséggel találjuk szemben magunkat, gondolkodnunk csak az abszurdra
is jellemzõ paradoxonokban lehetséges. ( "Ámi közöm nekem a természet
törvényeihez meg a számtanhoz, amikor nekem valahogy nem tetszenek
ezek a törvények, és nem tetszik a kétszer kettõ négy sem!" - "Elismerem,
hogy a kétszer kettõ négy nagyszerû valami; de ha már mindent dicsérünk
- hát néha a kétszer kettõ öt is nagyon kedves kis dolog." )
Sesztov a rideg racionalizmust elutasító alapállásból kísérelte meg
bizonyítani az adogmatikus gondolkodás helyességét, melynek paradox
volta abból adódik, hogy ugyanakkor racionális, ok-okozati összefüggések
segítségével érvel. A kor szovjet-orosz szépirodalmában ennyire egyértelmûen
csak Bulgakov használta ezt a módszert, A Mester és Margaritá ban.
Az irracionális világlátás racionális magyarázata itt leginkább a
rész-egész viszonyában figyelhetõ meg; a regény egésze az irracionalizmusra
épül, míg részeiben - kizárólag immanens egészként kezelve azokat
- a racionalitás, a kauzalitás jellemzi. A véletlennek szinte semmi
szerepe nincs: szükségszerûen, már-már dramaturgiai szigorral kerülnek
kapcsolatba egymással a szereplõk, események, színhelyek. A regény
egésze viszont, ezen túllépve, irracionalizmust sugall. A kettõsség
így - akárcsak Sesztov rendszerellenességben gyökerezõ filozófiájában
- az esetek döntõ többségében nem ellentéteket takar, hanem szinkretizmust,
egymásmellettiségeket, ok-okozati viszonyokat, ahol legtöbbször nem
lehet biztosan tudni, hogy mi az ok, mi az okozat; az ok okozatba
fordul és viszont. ( "Hol vannak az én elsõdleges okaim, amelyekre
támaszkodhatok? Hol vannak az alapok? Honnan vegyem én azokat?" -
"Minden elsõdleges ok nyomban maga után von egy másik, még elsõdlegesebb
okot, és ez így megy a végtelenségig." - "Leküzdhetne minden kétséget,
úgyhogy teljes sikerrel szolgálhatna elsõdleges ok gyanánt, éppen
azért, mert - nem ok." )
A leginkább ellentét-ízû kettõsség az elmélet-gyakorlat, valamint
a megismerés-megértés párok körül körvonalazódik. Sesztov, gondolatait
leegyszerûsítve, az elmélet fogalmához a rendet, a biztos talajt;
a gyakorlathoz a talajvesztést, gyökértelenséget (alaptalant 2 )
rendeli. Módszere - és a könyv felépítése - induktív, szemben Dosztojevszkij
egekig magasztalt Feljegyzések az egérlyukból címû kisregényével,
amelyben az író, deduktív módon, az elsõ rész filozófiáját a második
rész történéseivel igazolja. A két írás, lényegét tekintve, egymást
magyarázza, egyik a másik gondolatait erõsíti, csak más alapállásból,
az élet eltérõ etapjait, más konkrétumait emelve ki. ( "Sejtettem,
hogy beleszédül, és nem érti meg a részleteket; de azt is tudtam,
hogy kitûnõen megérti a lényeget." ) Sesztov szerint a megismerés
és megértés nem fedik egymást; amit megismertünk, messze nem biztos,
hogy értjük, s még ennél is esetlegesebb, hogy megértjük-e. Példaként
a leibnizi kérdést idézi: "hogyan ismerhetünk meg egy rajtunk kívül
levõ tárgyat? S innen már egyenes út vezet a husserli fenomenológiához,
azon belül is fõként a fenomenológiai redukció elméletéhez, a szubjektív
tapasztalatot túllépõ ítéletektõl való tartózkodáshoz. Ez alapján,
akarva-akaratlanul, az "én" válik hangsúlyossá. Husserl híres mondását,
miszerint "nincs objektum szubjektum nélkül", Sesztov is osztani látszik.
Többek közt ezért is találhatta a legmegbízhatatlanabb forrásnak a
könyvet: az olvasó nem primér tapasztalatokat szerez, a könyv csak
eszköz, közvetítõ közeg, az író tapasztalatainak megszûrt, átalakított
gondolatait, a szerzõ véleményét juttatja el a befogadóhoz. Az orosz
írók közül - elsõsorban a Feljegyzések az egérlyukból miatt
- Dosztojevszkijt tartja a legokosabbnak, Tolsztoj grófot pedig némely
mûve alapján a legokosabbnál is okosabbnak gondolja, ám "néha olyan,
mint egy kisiskolás." Az idõs Tolsztojt szolipszizmussal vádolja:
"Ávalójában a világ nincs, csak Tolsztoj van" - vonja le a következtetést
Tolsztoj öregkori leveleibõl. ( "Egyébként pedig - mirõl beszélhet
egy rendes ember a legnagyobb élvezettel? A felelet: saját magáról." )
Ám ahhoz, hogy valaki saját magáról örömmel tudjon beszélni, legalább
egy minimális bizonyosságra, egy kis szilárd pontra van szüksége.
Ennek viszont az a veszélye - amit Sesztov mindvégig tudatosítani
próbál az olvasóban -, hogy egy idõ után ez könnyen dogmává merevedhet.
"Minden író, gondolkodó, sõt valószínûleg minden mûvelt ember szükségesnek
tartja, hogy egyetlen állandó nézõpontja legyen. Fölmászik valamilyen
toronyba, és onnan aztán le nem jön egészen haláláig. Amit a saját
pontjáról lát, azt valóságnak, igaznak, igazságnak, jónak tekinti,
amit nem lát meg, azt nem ismeri el." 3 Ezzel szemben
a nehezebben belsõvé tehetõ adogmatikus, relativisztikus látásmód
érvényessége mellett érvel; a kierkegaard-i vagy-vagy közül bármelyik
lehetõséget választva ugyanarra az eredményre jutunk - meg fogjuk
bánni. Sesztov ezt a problémát - a választás eredményének a kierkegaard-ival
való egybeesését megtartva - árnyaltabban és tágabban kezeli; a választás
következménye nem kontradikcióra épül, s adott egy harmadik lehetõség
is: "Ha jobbra térsz - meg kell nõsülnöd, ha balra - elpusztulnod.
Filozófus sohasem választ középutatÁ De induljon bár jobbra vagy balra,
egyik esetben sem várja jó". A nézetek közti szükséges megegyezést
hirdeti, mondván, mint ahogy semmi sem abszolút, kivéve talán Istent
- aki felé törekednünk kell, de csupán a tiszta ész segítségével meg
nem található õ sem -, abszolút igazság sincsen; annyi igazság van,
ahány ember.
Isten, igazság, választás, egoÁ - ezek már a filozófia végsõ kérdései.
S a végsõ kérdések tekintetében Platón véleményével azonosul: "a filozófia
nem más, mint felkészülés a halálra és haldoklás"- a halállal való
foglalkozás. S amennyiben ez valóban így van, nem várhatunk megnyugvást,
kiegyensúlyozottságot - ez a gondolat is végigvonul Az alaptalan
apoteózisa egészén, hogy a könyv végén mindenkit és minden világlátást
megértve és bárminemû vádak alól felmentve magunkra hagyjon gondolatai
kavalkádjával, immár a négy fal között. "Áaz emberek nem valami jó
megfigyelõk. Ha magányt és négy falat látnak, azt mondják: dolgozószoba.
[[Otilde]]szerintük csak a piacon lehetséges élet, ahol nagy a zaj meg az érzékelhetõ,
külsõ mozgás. (...) A piacon, a tarka, változékony tömegben az emberek
gyakran egész életükön át az igazak álmát alusszák - a valóban nagy
lelki munka tökéletes visszavonultságban
zajlik."
1. A zárójelben kurzívval
szedett idézetek Dosztojevszkij
Feljegyzések az egérlyukból
címû kisregényébõl
valók. (Fordította: Makai Imre)
2. A "bezpocsvennoszty" fogalmát - elsõsorban a félreérthetõség elkerülése érdekében - az "alaptalan"
helyett talán indokoltabb lett volna a "nem-kötõdés", a "talajvesztés" vagy esetleg a "gyökértelenség" szavakkal visszaadni.
3. A "jó"-t ebben az esetben a szövegkörnyezet, a szöveg tartalma, valamint a "valóság-igaz-igazság" paradigma-sorba illeszkedése miatt lehet, hogy szerencsésebb lett volna a kevésbé kategorikusan morális színezetû "helyes"-sel fordítani, amely az orosz nyelvben is magában foglalja a "jó" konnotációját.
ÉSZREVÉTELEIT, MEGJEGYZÉSEIT
KÉRJÜK KÜLDJE EL A KÖVETKEZÕ CÍMRE:
jelenkor@c3.hu