Szakály Ferenc:
Mezõváros és reformáció
Tanulmányok a korai magyar polgárosodás
kérdéséhez
(Humanizmus és reformáció;
szerkeszti: Jankovics József)
Kubinyi András
Polgárság a mezõvárosban
a középkor és az újkor határán
Balassi Kiadó, Budapest, 1995
486 old., 750 Ft
A könyv - ahogy címe is
elárulja - tanulmánygyûjtemény. Részben
Szakály három, már korábban megjelent - most
kissé átdolgozott - munkáját, részben
két, elõször itt kiadott dolgozatát tartalmazza.
Az öt tanulmányt az köti össze, hogy olyan személyekkel
foglalkoznak, akik mezõvárosi származásúak
voltak, és fõként ott is mûködtek, a reformáció
elterjesztésében pedig komoly szerepet játszottak.
A dolgozatok részletesen foglalkoznak a szóban forgó
mezõvárosok gazdasági életével, így
Péccsel, Kálmáncsehivel, Ráckevével,
Szegeddel, Nagymarossal vagy Nyírbátorral. A kötetet
gazdag irodalomjegyzék, valamint kitûnõ név-
és tárgymutató teszi használhatóvá.
Ha csak ezeket az egymással
tárgyuk alapján összefüggõ tanulmányokat
adta volna ki Szakály, az is nagy nyeresége lenne a késõ
középkor és a kora újkor története
kutatóinak. A lényeg azonban a bevezetésben (Prológus:
mezõváros és reformáció [megoldási
javaslatok] 9-32. old.), illetve a befejezésben (Epilógus,
413-426. old.) rejlik, az öt tanulmány „esettanulmányként"
ezen fejezetek bizonyító anyagát tartalmazza, itt
ismerjük meg a szerzõ koncepcióját, ami túlmutat
a reformációkutatáson, a XVI. századi polgárosodás
kérdését taglalja, és hoz új eredményeket.
Ezek ismertetését
és taglalását messzirõl kell kezdenünk.
A szerzõ azon kevés kutató közé tartozik,
aki egyaránt otthonos a Mohács elõtti és a
Mohács utáni magyar történelem forrásaiban
és szakirodalmában, így módja van az elõzményeket
is megfognia. E sorok írója - medievista lévén
- elsõsorban a késõ középkori kérdéseket
kívánja kidomborítani.
Induljunk ki a konkrét tárgytól
távolabbról. A történetírásban
mindig kialakult egy-egy nézet, amelyet a tudósok közmegegyezése
elfogad, és annyira evi-densnek tart, hogy már bizonyításra
sem lát szükséget. Vannak olyan tételek, amelyek
kialakulása ma már szinte rekonstruálhatatlan, vannak
pedig mások, amelyeket egy nagy tudós - többnyire jól
dokumentált - neve fémjelez. Egy idõ után azonban
ki szokott derülni, hogy a történelem annál sokkal
komplexebb folyamat, semhogy ezeket a látszat-evidenciákat
kritika nélkül elfogadjuk: az egyre nagyobb számú
azzal ellentmondó adatokat ezért elõ-ször olykor
logikai bukfencekkel igyekeznek hozzáigazítani a régi
tételekhez, míg végül bekövetkezhet az ezekkel
való teljes szembefordulás, egy új koncepció
kialakítása, amelynek azonban ugyanaz az egyoldalúság
a hibája, mint az elõbbinek, csak ellenkezõ elõjellel.
Az igazság feltehetõen a középúton található.
Sokkal jobb, ha a régitõl eltérõ nézetek
megrostálása után, az elfogadhatókat megtartva
állítjuk fel az új forrásanyagra vagy forrásértelmezésre
támaszkodó szakmai tételeket.
Néhány példával
világosabbá téve az elmondottakat, vegyünk elõ
egy közismert evidenciát, a feudális földesúri
elnyomás kérdését. Az elmúlt évtizedekben
egyes francia kutatók rámutattak, hogy ezek a nézetek
a francia forradalmat megelõzõ idõben kerültek
az irodalomba, és hatnak azóta is. Szándékosan
használtam az „irodalom" szót jelzõ nélkül,
mert a középiskolai tankönyveken keresztül a szépirodalomba,
sõt filmekbe, tévébe is bejutottak. Ezt vette át
a múlt század liberális történetírása
(és onnan a marxizmus), noha Régine Pernoud és Jacques
Heers szerint a valóság ezzel nem vág mindig egybe.
1
Természetesen a vita hevében az új, ellenzéki
elmélet is túllõ a célon. Miután Heers
professzor szépen bizonyítja a középkori paraszti
szabadságjogok meglétét, erõsen városellenes
hangokra vált át. Egy idézet: „Kevés történeti
szlogen látszik annyira hamisnak, annyira nevetségesnek és
értelmetlennek, mint amelyet nem tudni, milyen körülmények
között és milyen propagandacélból vetettek
be a köztudatba, amely azt állítja, hogy >>a városi
levegõ szabaddá tesz<<."
2
(Megjegyzem, hogy
e sorok írója bármennyire tiszteli a várostörténészként
is kiváló Jacques Heers-t, ebben nyilvánvalóan
nem ért egyet vele.) Egyet azonban mégis tanulni lehet ebbõl:
a paraszti szabadságjogokat nem szabad lebecsülnünk.
Egy másik ilyen - és
immár a hazai történet-írásra jellemzõ
- látszat-evidencia még közelebb visz bennünket
Szakály könyvéhez. Ez a magyar késõ középkori
városfejlõdés lebecsülése, s ezzel kapcsolatban
a hazai külkereskedelmi mérleg passzivitása. Az utóbbi
tételrész visszavezethetõ Kováts Ferenc 1902-ben
megjelent és az 1457-1458-as pozsonyi harmincadkönyvet feldolgozó
kiváló könyvére,
3
míg a városfejlõdés
lebecsülése Mályusz Elemér egy idestova hetven
éve megjelent német nyelvû tanulmányára
megy vissza,
4
aki tulajdonképpen Werbõczy értelmezését
veszi át: csak a királyi szabad városok lakói
polgárok, minden más egyéb település lakója
jobbágy, azaz - ezt már én teszem hozzá - a
mezõvárosi lakosoknak nincs helyük a magyarországi
polgárság történetében. Ilyenformán
marad kb. 30 „igazi város" az országban, egyenlõtlen
területi elosztásban. A Kováts- és a Mályusz-elmélet
összeötvözését elõször Paulinyi
Oszkár végezte el,
5
majd jóval nagyobb
forrásanyag alapján és a rá jellemzõ
magas szakmai színvonallal Szûcs Jenõ 1955-ben.
6
Itt tehát egy jogi és
egy gazdasági kritérium keveredik. A Mályusz-féle
tétel hibáját és ennek hatását
Szûcsre Szakály is világosan felismerte (14. old. 29.
j.).
7
Szerzõnk sajnos nem vette figyelembe egy 1991-ben
megjelent tanulmányomat, amelyben egyrészt kimutattam, hogy
a pozsonyi harmincadkönyv alkalmatlan a kereskedelmi mérleg
passzivitásának bizonyítására, sõt
az aktivitás-passzivitás kérdése a középkorban
adatokkal nem dönthetõ el, másrészt idéztem
saját nagydoktori értekezésem vitáját,
ahol Szûcs mint opponens véleményében közeledett
a saját álláspontomhoz, válaszomban meg magam
is bizonyos korrekciót hajtottam végre korábbi nézeteimen.
Idézem a témánk szempontjából fontos
mondatot Szûcs opponensi véleményébõl:
„úgy tûnt, mintha én általában a mezõvárosok
konkurenciáját is besoroltam volna a városfejlõdést
torzító tények sorában. [Így!] Valójában
ezt a negatív összefüggést kizárólag
a kereskedõvárosok vonzáskörében gondolom
érvényesnek."
18
Ez a mondat azért fontos,
mert a Zágráb, Sopron, Esztergom, Székesfehérvár,
Buda, Pest, Kassa, Nagybánya vonaltól keletre és délre,
azaz az ország nagyobbik felén Erdély határáig
csupáncsak, a késõ középkorban a királyi
városok sorába lépõ Szeged az egyetlen valódi
város, amelynek nem lévén városfala, külsõleg
a mezõvárosok közé is sorolható lenne.
A „városmentes" tájra esik az ország legsûrûbben
lakott területe, a Dél-Dunántúl és a Szerémség
a maga szõlõivel. Talán nem véletlen, hogy
Szakály az általa példaként felhozott mezõvárosokat
- a határon fekvõ Nagymaros kivételével - a
„városmentes" országrészrõl vette.
Magam elképzelhetetlennek
tartottam és tartom ma is, hogy sûrûn lakott és
gazdaságilag fontos területen ne legyenek városok, ezért
a jogi helyzet (azaz: polgárnak vagy jobbágynak számítanak-e
egy település lakói a középkor végén)
szerintem nem döntheti el, hogy a település városnak
számítható-e. Megjegyzem, hogy a szomszéd osztrák
tartományokban a magyar királyi szabad városoknak
megfelelõ Landesfürstliche Städte mellett voltak földesúri
városok (Patrimonialstädte), és a mi mezõvárosaink
megfelelõi, a Marktok is léteztek.
9
Ezeknek különben
nem kellett - nevük ellenére - piaccal rendelkezniük.
A magyarhoz oly hasonló fejlõdésû késõ
középkori Lengyelországban a kortársak a városokat
négy csoportra osztották: a fõbb civitasok, a másodrendû
civitasok és oppidumok, az évi és hetivásárt
tartó oppidumok, a piaccal nem rendelkezõ oppidumok.
10
Az oppidum a magyar mezõváros latin megfelelõje. Lengyelországban
tehát a vásárral nem rendelkezõ oppidumokat
is a városokhoz sorolták. (Megjegyzem, hogy a lengyel korona
területén 1500 körül a történészek
szerint 363 ilyen „negyedrendû" város volt 141 100 lakossal,
azaz átlag 389 fõvel.
11
)
Sajnos, arra nincs lehetõség,
hogy a magyar mezõváros problematikájával ebben
az ismertetésben foglalkozzunk, csak három dolgot szeretnék
megemlíteni. A szakirodalom - és különösen
a néprajztudomány
12
- talán az elnevezés
alapján a mezõgazdasági jelleget emeli ki. Pedig -
ahogy arra Szakály is rámutat - a mezõváros
szó szerint „falak nélküli, nyitott várost" jelent
(13. old.). Ettõl természetesen uralkodhatott benne a mezõgazdaság,
de elsõsorban a szõlõtermelés és az
állattenyésztés. A faluval való egybevetés
azonban indokolatlan. Másodszor Bácskai Vera az 1965-ben
megjelent könyve tanúsága szerint
13
már
sok mindent világosan látott, valószínûleg
azonban nem fejthette ki a már évtizedek óta uralkodó
nézetekkel szemben. Harmadszor mind az ún. „igazi városok",
mind a legkülönbözõbb jogi szabadságokkal
rendelkezõ mezõvárosok (és fallal övezett
földesúri városok, például Pécs!),
mind a heti és/vagy évi vásártartási
joggal rendelkezõ falvak a központi helyek (Zentralorte) kategóriájába
tartoznak, a kérdés csak ott van, hol húzzuk meg a
határt a városias és a falusias központi helyek
között. Engem ez a kérdés közel három
évtizede izgat, több módszert is kidolgoztam rá,
ezekre azonban nem utalok, ugyanis Szakály idézi és
felhasználja õket. Csak annyit: bár a források
megengednék, én a lengyel negyedik városkategóriát
nem sorolnám a városias központi helyek közé.
E túl bõre sikerült,
de saját nézetem bemutatása miatt fontos bevezetés
után térjünk vissza Szakály könyvére.
A szerzõt is izgatja a mezõváros kérdése.
Joggal veti fel a mezõvárosjegyzék összeállításának
szükségességét (14. old.) - megjegyzem, hogy
rövidesen elkészülök a Dunántúllal
-, továbbá rámutat a török összeírások
jelentõségére. Ezek ugyanis nem csupán a középkori
állapotok rekonstrukciójára is alkalmasak, hanem világosan
mutatják az egyes települések nagyságát,
sõt gazdasági jelentõségét. Felhasznál
Szakály egy szellemes új módszert is. Öt, forrásként
forgatható könyv személynévanyagát dolgozta
fel, olyan egyedekét, akik a késõ középkorban
és a kora újkorban az egyházi életben vagy
épp a reformációban játszottak szerepet. 82
településbõl 621 személyt talált. Mivel
a nemesekkel nem foglalkozott, a statisztika világosan mutatja,
hogy mind a régi római egyházban, mind a reformátorok
között milyen nagy jelentõségük van a városi
és mezõvárosi polgároknak, a 82 település
pedig nyilvánvalóan a legjelentõsebbek, a legvárosiasabbak
közé tartozott (22-27. old.).
A módszert nagyon jónak,
sõt követendõnek tartom, viszont szélesebb bázis
alapján helyesebb lenne kibõvíteni. Jobban szétválasztandó
a reformáció elõtti és utáni helyzet,
a késõ középkorban a négy nyugat-magyarországi
káptalan tagjain kívül más káptalanokét
is fel kellene dolgozni. Ami talán nem egészen elfogadható:
„A fentebbi jegyzék elsõ tanulsága, hogy az >>igazi<<
városok sem a Mohács elõtti katolikus, sem az azután
kialakult protestáns hierarchiában nem érvényesítették
a falusi és mezõvárosi paraszttársadalommal
szemben - egyébként nyomasztó - gazdasági fölényüket."(27.
old.) Nem azt akarom most kiemelni, hogy - a fentiekben elmondottak alapján
- nem tartom helyesnek mezõvárosi paraszttársadalomról
beszélni és fõként nem a mezõvárosi
élmezõ esetében. Azt is problematikusnak tartom, hogy
Szakály Szegedet mezõvárosnak nevezte, noha a város
a többi királyi szabad város módjára,
és nem a mezõvárosok mintájára adózott,
1498 óta pedig el is ismerték királyi szabad városi
jogait. Ha az igazi városokat a jogi helyzet alapján - noha
ez sem helyes - különböztetjük meg, akkor Szeged város,
Temesvár pedig mezõváros (pontosabban: királyi
földesúri város).
Szakály táblázata
azonban nem mutatja, hogy az „igazi városok" (helyesebben királyi
szabad városok
14
) nem érvényesítették
volna „nyomasztó fölényüket" az ún. mezõvárosokkal
szemben. A 82 településbõl 11 (Szegedet is beleértve)
királyi város, a listára került 621 személy
közül ugyanis 111, azaz 17,9% közülük került
ki. Ami sokkal döntõbb, a királyi városok közül
elsõsorban a magyar vagy többségében magyar anyanyelvûek
tartoznak ide. Kassa például csak a reformáció
korából - amikorra elmagyarosodott -, Pozsony viszont a Mohács
elõtti pozsonyi káptalan tagjai révén jutott
be a jegyzékbe. Futólagos összehasonlításként
figyelembe vettem két székeskáptalan 1458 és
1526 között a káptalanba bekerült kanonokjait. Az
esztergomi káptalan 219 tagja közül 5% a királyi
szabad városi polgár, mégpedig öt esztergomi,
két pesti, valamint egy-egy budai, bártfai, nagybányai
vagy pozsonyi, itt is kevés a német városi eredetû.
15
A kalocsai káptalan 65 tagja közül 7,7% városi,
mégpedig három fehérvári és két
szegedi.
16
Meg kell jegyezni, hogy számos kanonok csak
keresztnévvel fordul elõ, Esztergomban pedig sok az olasz
származású, az arány a valóságban
tehát magasabb lehet.
Attól tartok tehát,
hogy az értelmiségieket adó településeket
nem igazi város - mezõváros - kategóriák,
hanem a polgárok anyanyelve alapján kellene megkülönböztetni.
Lehet, hogy ha jobban ismernénk a városi plébániák
és az ottani kolostorok papságának összetételét,
más kép tárulna elénk. Ezt mutatja a pozsonyi
káptalan. A Mohács elõtti 27 hazai polgári
eredetû kanonok közül 15 származott hazai német
(vagy német-szlovák) anyanyelvû városból,
illetve mezõvárosból, közéjük kell
még számítani a négy budai születésû
kanonok közül három németet.
17
Így
nem merném azt állítani, hogy „a XV. századi
és XVI. század eleji Magyarországon a világi
papi és szerzetesi „pálya" elsõsorban a „mezõvárosiak
vadászterülete volt" - ahogy azt Szakály írja
(28. old.). Ezt így módosítanám: elsõsorban
a magyar anyanyelvû polgárság (városi és
mezõvárosi) vadászterülete volt. (Azzal a megjegyzéssel,
hogy csak felületesen ismerjük a német nyelvû városok
papságát.)
A reformáció mezõvárosi
kapcsolatai kérdésében - ha jól értelmezem
a szerzõt - Klaniczayval szemben inkább Horváth Jánossal
ért egyet: a földesuraknak nagyobb szerepük volt, mint
a „parasztpolgárok" hitváltásának (11. old.).
Magam ezt a kérdést árnyaltabban tárgyalnám.
Szakály maga is idézi a papválasztásról
írt tanulmányomat, amelyben azt igyekeztem bemutatni, hogy
a középkor végére a legtöbb város
és mezõváros, sõt számos falu lakói
rendelkeztek papválasztási joggal. Ebbõl természetesen
nem következik, hogy a földesúrnak nem volt módja
befolyásolni jobbágyait, hogy a neki megfelelõ papot
válasszák meg. Erre maradt is adat. 1506-ban Anna királyné
a szentfalvai (Pest külvárosa) plébániát
egyik káplánjának akarta juttatni, és ez ügyben
megegyezett az ottani földesurak többségével. Tárcai
János székelyispán ottani jobbágyai azonban
ebbe nem akartak belemenni, így a királyné írt
Tárcainak, hogy intézze el az ügyet.
18
Egy
protestáns lelkipásztor megválasztása tehát
éppúgy megtörténhetett a földesúr,
mint a mezõvárosi közösség iniciatívájából.
A kérdés lényege azonban az, hogy a földes-úr
reformáció iránti szimpátiája honnan
eredt, ismert-e olyan papokat, akik a reform hívei voltak, vagy
épp a mezõvárosi közösség által
támogatott személy térítette meg az urat.
És ekkor ott vagyunk, ami
Szakály könyvébõl kristálytisztán
kiderül, a „mezõvárosi" kereskedõ polgárok
ismerték és támogatták a reformációt.
Erre kitûnõ példákkal szolgálnak az új
tanok terjedésérõl Mohács elõtt lefolytatott
vizsgálatok és jelentések. Az 1524-es soproni vizsgálat
alkalmával a plébános elmondja, hogy a laikusoknak
is vannak már lutheránus könyveik, és amikor
az emberek összegyûlnek a kocsmákban (!), aki tudja olvasni,
felolvassa, és tízen, húszan hallgatják.
19
A szebeni káptalan 1526-os panaszából pedig arról
értesülünk, hogy egy kiugrott domonkos a kereskedõk
és polgárok lakomáin hirdeti az új tanokat.
20
Nem véletlen, hogy Sopronban annak a Moritz Pál kalmárnak
volt a legtöbb lutheránus könyve, akinek 1520-1529 közti
üzleti könyvét - a legrégibb hazai ilyen munkát
- nemrég adta ki a most meghalt Mollay Károly.
21
Ezért tehát valószínûsíthetõ,
hogy a papválasztáskor is a „mezõvárosi" kereskedõ
polgárok játszhatták a fõszerepet, akik a helyi
- tudomásunk szerint színvonalas - latin iskolákban
megfelelõ képzettséget szereztek, és akik a
vásárokon könyveket vásároltak.
Szakály könyve öt
tanulmányában az általa tárgyalt mezõvárosok
középkori jelentõségére is számos
adattal szolgál. Itt jegyzem meg, hogy Nyírbátor 1332-es
árumegállító jogának kérdése
változatlanul nyílt. Szakály lehetségesnek
tartja, hogy a vonatkozó oklevelek a XV. század második
felébõl származó hamisítványok
(395-398. old.). Nem zárom ki ennek a lehetõségét,
de a korábban nekem is fejtörést okozó kérdés,
hogyan rendelkezhetett egy mégiscsak jelentéktelen helység
már akkor ezzel a joggal, amikor az országban csupán
hat jelentõs városnak volt ilyenje, ma is fennáll.
Nem gondoltam azonban arra, ami viszont erõsíthetné
hitelességét, hogy az összes többi árumegállító
jogi kiváltság a külkereskedelemmel függ össze,
Nyírbátor viszont csupán egy szûk területre
érvényest kapott.
A kötet lényegét
mégis az Epilógus fejezi ki. Itt olvashatjuk a nekem százszázalékosan
meggyõzõ tételt: „a XVI. századot alighanem
a magyar vállalkozás elsõ fénykorának
minõsíthetjük."(417. old.) Én azonban ebbe beleérteném
a Mohács elõtti évtizedeket is. Ha az ún. „igazi
városok" polgárságán kívül a vállalkozókhoz
soroljuk a jogilag mezõvárosok polgárait, valamint
a parasztság differenciálódása következtében
kialakult falusi gazdagparaszti réteget is, akkor teljesen érdektelenné
válik a korábbi vita: hanyatlott-e a XV. században
globálisan a magyar városi fejlõdés, vagy egyes
- fõleg nyugati határszéli - városok hanyatlása
egybeesett mások, fõként központi fekvésû
városok emelkedésével. Az országban élt
egy gazdag, vállalkozó, bizonyos mûveltséggel
rendelkezõ kereskedõ-polgár réteg, függetlenül
attól, hogy lakóhelyének mi volt a jogi jellege. Itt
jegyzem meg, hogy a falusi autonómia is, amelyre Szakály
csak röviden utal (423. old.), a jelek szerint jelentõsebb
volt annál, ahogy korábban gondoltuk. Erre különben
már utalt külföldi vonatkozásban a fent említett
Heers, valamint a „kommunalizmus" elméletét hirdetõ
Peter Blickle iskolája.
22
Végeredményben Szakály
tanulmánygyûjteményébõl a késõ
középkori és kora újkori magyar polgári
fejlõdés új, a korábbinál hitelesebb
képe bontakozik ki, amely még hosszú ideig hatni fog
a történészgenerációkra. o
1 * Régine Pernoud: Pour en finir avec le Moyen Age. H. n. 1977. - Jacques Heers: Le Moyen Age, une imposture. Paris, é. n.
2 * Heers: i. m. 190. old.
3 * Kováts Ferenc: Nyugatmagyarország áruforgalma a XV. században a pozsonyi harminczadkönyv alapján. Bp., 1902.
4 * Mályusz Elemér: Geschichte des Bürgertums in Ungarn. In: Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftgeschichte 20 (1927-1928), 356-407. old.
5 * Paulinyi Oszkár: Ipar, kereskedelem. In: Magyar Mûvelõdéstörténet. Szerk. Domanovszky Sándor, h. és é. n. II. k., 161-199. old.
6 * Szûcs Jenõ: Városok és kézmûvesség a XV. századi Magyarországon. Bp., 1955.
7 * L. még a következõ jegyzetet.
8 * Kubinyi András: A késõközépkori magyarországi városi fejlõdés vitás kérdései. In: Régészeti és várostörténeti tudományos konferencia. Dunántúli dolgozatok (C) Történettudományi Sorozat 3. Pécs, 1991. 15-31. old. - A Szûcs-idézet: uo. 16. old.
9 * Vö. Herbert Knittler: Städte und Märkte. (Herrschafts-struktur und Ständebildung. Beiträge zur Typologie der österreichischen Länder aus ihren mittelalterlichen Grundlagen. 2. k. Wien, 1973.
10 * Maria Bogucka-Henryk Samsonowicz: Dzieje miast i mieszczan´tswa w Polsce przedrozbiorowej. Wrocl/aw - Warszawa - Kraków - Gdansk - L/ódz´, 1986. 106. old.
11 * Bogucka-Samsonowicz: i. m. 121. old.
12 * Vö. a „mezõváros" címszót a Magyar Néprajzi Lexikon, fõszerk. Ortutay Gyula, III. k. Bp., 1980. 611. old.
13 * Bácskai Vera: Magyar mezõvárosok a XV. században. (Értekezések a történeti tudományok körébõl 37.) Bp., 1965.
14 * Azért nem használom a szabad királyi város kifejezést, mert ez szorosabb értelemben a hét (a középkor végén Pesttel együtt nyolc) tárnoki városra vonatkozik csak. Figyelembe kell még venni az ún. személynöki, az alsó-magyarországi bánya- és az erdélyi szász városokat is.
15 * Kollányi Ferenc: Esztergomi kanonokok 1100-1900. Esztergom, 1900. 102-136. old.
16 * Udvardy József: A kalocsai fõszékeskáptalan története a középkorban. Bp., 1992. 54-96. old.
17 * Köblös József: Az egyházi középréteg Mátyás és a Jagellók korában. (A budai, fehérvári, gyõri és pozsonyi káptalan adattárával). (Társadalom- és mûvelõdéstörténeti tanulmányok 12.) Bp., 1994. 206-207. old.
18 * Bártfa (Bardejów) város lt. Okl. 3940 sz.
19 * Egyháztörténelmi emlékek a magyarországi hitújítás korából. Szerk. Bunyitay Vince, Rapaics Rajmund, Karácsonyi János. Bp., 1902. I. k. 161. old.
20 * Uo. 259. old.
21 * Mollay Károly: Das Geschäftsbuch des Krämers Paul Moritz. Moritz Pál kalmár üzleti könyve 1520-1529. (Sopron város történeti forrásai. B. sorozat, 1. köt.) Sopron, 1994.
22 * Peter Blickle (szerk.): Landgemeinde und Stadtgemeinde in Mitteleuropa. Ein struktureller Vergleich. (Historische Zeit-schrift Beiheft 13.) München, 1991.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu