Szakály Ferenc legújabb
tanulmánygyûjteményének címe a XVI. századi
magyar történelem két fontos és izgalmas történeti
kérdését köti össze: Mezõváros
és reformáció. Az öt tanulmány központi
alakjai, szereplõi (a két Schreiber Farkas, Szegedi Kis István,
Skaricza Máté, Trombitás János, szegedi és
nyírbátori polgárok stb.) szinte mind kapcsolatban
állnak a reformációval, s legtöbbjük valamely
mezõváros lakója. Az egybeesés Szakály
szerint nem véletlen, mert Prológusában éppen
e kettõ kapcsolatára hívja fel a figyelmet és
fogalmaz megoldási javaslatokat. A záró összegzés,
az Epilógus pedig elsõsorban a városfejlõdés
kérdéseivel foglalkozik. Szakály a XVI. századot
a „magyar vállalkozás elsõ fénykorának"
minõsíti s az „autochton magyar városfejlõdés"
csíráit véli felfedezni a tanulmányaiban leírt
jelenségek mögött. Szakály Ferenc nagyobb monografikus
munkák között vagy után szeret megállni,
kilépni a szigorúbb történetírói
mûfajokból egy-egy rövidebb és kötetlenebb
átfogó kép, szabadabb elemzés erejéig.
Így vonta meg a török hódoltság és
háborúk mérlegét, s mostani tanulmánykötetéhez
így kapcsolt összegzõ véleményt a XVI.
századról. Ez a szerkezet arra ösztönzi a recenzenst,
hogy az összefoglaló részekhez szóljon hozzá,
egyrészt mert „ahhoz mindenki ért", másrészt
egész koraújkori történelmünk lényeges
kérdéseirõl lévén szó, vitát
provokál, meggondolkoztat, esetleg ellentmondásra késztet.
Ha értékelõ kis írásomban mégis
elõször a tanulmányokkal foglalkozom, jóllehet
nem vagyok a kor kutatója, sem pedig alaposabb ismerõje,
annak az az oka, hogy a kötet újdonsága számomra
az, hogy Szakály Ferenc mûfajt teremt: egy sor mikrotörténeti
remekmûvet nyújt át az olvasónak. A reformáció
és a mezõváros általánosabb problematikája
mellett a mikrotörténet mint megközelítés
vagy mûfaj teszi lehetõvé, hogy a kortól távolabb
állva is viszonyuljunk a könyvhöz. Írásom
elsõ része így módszertani, második
része viszont tartalmi kérdéseket vet fel.
A kötetbe gyûjtött
írások módszertani eredményeit két ponton
emelem ki: egyrészt a hagyományos filológia megújítása,
másrészt a mikrotörténeti lépték
alkalmazása. Szakály hangsúlyozza, hogy a hazai reformáció
történetéhez az utolsó években új
források, jelentõsebb szövegek nem kerültek elõ,
viszont lehetõség van a régi szövegek, adatok
alaposabb, újszerû elemzésére. A reformációval,
illetve pontosabban szólva a reformációban fontos
szerepet játszó emberekkel (Schreiber Farkas, de elsõsorban
Szegedi Kis István és Skaricza Máté) foglalkozva
erre mutat példát, megújítva a hagyományos
filológiát. Esettanulmányai azt igazolják,
hogy a filológia megújítható, ha a szövegeket
nemcsak magukban elemezzük, hanem összevetjük más,
a környezetet alkotó adatokkal. Szegedi Kis István és
életrajzírója, Skari-cza Máté esetében
az életrajz így az egyének, települések
szintjén feltárható adatok sokaságával
szembesíthetõ, s a korábbinál beszédesebb
lesz vagy pedig kritikusabbá válunk vele szemben. A két
Schreiber Farkas életútjának rekonstrukciója,
a szegedi polgárból lett hajdúvezér történetének
összeállítása izgalmas nyomozás is egyben.
De a fontos filológiai eredmények (egy-egy esemény
datálása, Skaricza halála körülményeinek
valószínûsítése) mellett a Pécset,
Kálmáncsehit, Ráckevét bemutató képek
is érdekessé és fontossá teszik e tanulmányokat.
A kötet másik, talán
legfontosabb módszertani eredménye a mikrotörténeti
megközelítés és a mikrotörténeti
elbeszélés megteremtése. A léptékváltást
és a mûfajteremtést megkülönböztetem,
de egyben szétválaszthatatlannak tartom. Szakály Ferenc
tanulmányai - jóllehet ezt a szerzõ nem hangsúlyozza
- egy megközelítési mód és egy mûfaj
lehetõségét is bizonyítják. Az olasz
történetírásból elterjedve a mikrotörténet
újabban programként is megfogalmazódik, de alapjaiban
elsõsorban egy lehetséges történeti gyakorlatként
alakult ki. Teoretikus szövegei utólag fogalmazódtak
meg (nem is mindig azért, hogy a gyakorlatot befolyásolják,
inkább igazolást keresve). A mikrotörténet Magyarországon
jó ideje jelen van. A nyolcvanas évek végén
a Magvetõ Kiadónál Klaniczay Gábor által
szerkesztett könyvsorozat neve célkitûzésként
fogalmazta meg, az Aetas közeljövõben megjelenõ
összeállítása pedig Jacques Revel kisebb tanulmánya
mellett Szijártó István átfogó ismertetésre
törekvõ írását fogja közreadni. Ezek
alapján a mikrotörténet egyik lehetséges felfogása
a léptékváltással (makro-mikro) kialakult új
történeti dimenzió megteremtése. Ennek elõnyeire
jó példát mutatnak Szakály Ferenc tanulmányai.
Ô is gyakorlatként valósítja meg ezt a történeti
megközelítést, amelyik egy-egy személy, esemény,
település részletes és aprólékos
bemutatásával nem elsõsorban egy példát,
helyi típust illusztrál, hanem a kor szellemi, gazdasági
és társadalmi fejlõdésének mechanizmusait
vizsgálja. Trombitás Jánosról készített
tanulmánya jól mutatja ezt. Szakály azt a módszert
követi, hogy optikája mintegy fentrõl közelít
rá a személyre: elõbb a város, aztán
a család, majd maga az egyén.
A késõbbi korok néha
gazdagabb forrásanyagához szokott kutatót is lenyûgözi
az, ahogy Szakály Ferenc képes volt feltárni és
összeállítani egyetlen emberre vagy településre
összegyûjtött adatait, amelyek igen különbözõ
jellegûek és sokféle helyrõl kerültek elõ.
Az elszórt adatokból mindenkor kibontakozik egy történet
is, de ami még lényegesebb, személyiségek képe
és tevékenysége. Ennek segítségével
pedig a XVI. századi mezõvárosi kereskedõ alakja,
mozgástere és lehetõségei rajzolódnak
ki. A nagymarosi Trombitás János nyilvánvalóan
nem átlagos történeti személy, de pályája,
személyisége és sorsa magába sûríti
korának, társadalmi környezetének egyik lényeges
és mikroszinten megragadható dimenzióját.
A mikromegközelítés
lényege nem az, hogy egyes emberekre, családokra vagy csoportokra
(településre) irányul, hanem a léptékváltással
egy más dimenzióból vizsgálja a kérdést.
Szakály Ferenc tanulmányai valóban azt érzékeltetik,
milyen típusú kereskedõket teremtett a XVI. század,
milyen kapcsolatrendszert mûködtettek stb. Ezzel a gazdaságtörténet
makromegközelítését más aspektusból
igyekszik igazolni.
A XVI. század újabb
képét az 1960-as évektõl Makkai László
és Zimányi Vera az Annales iskola módszerei, idõkezelése
és eredményei alapján kezdte felvázolni. Szerintük
Magyarország is bekapcsolódott a születõben levõ
európai világgazdaságba, profitálva a konjunkturális
lehetõségekbõl és a kedvezõ terms of
trade-bõl. Ez a fellendülés, gazdagodás a legtöbb
területen a parasztháború leverését követõ
törvények és a háborúk okozta pusztítás
ellenére érezhetõ volt. Magyarországon azonban
szinte minden területen hiányzik az a kvantifikálható,
homogén forrásanyag, amelynek segítségével
a század fellendülést hozó tendenciái
pontosabban leírhatók. A fenti kép még ma is
csak termékeny és sokat ígérõ hipotézisnek
tekinthetõ. Szakály Ferenc, elfogadva, hogy Magyarország
a török háborúk viszontagságai és
pusztításai ellenére az európai gazdaság
részeként hasznot húz a mezõgazdasági
cikkek felértékelõdésébõl és
így részese a kedvezõ konjunktúrának,
éppen egyedi, mikrotörténeti esettanulmányaival
bizonyítani is tudja ezt egy másik, emberi dimenzióban,
a kereskedõk pályaképében.
A kiemelt kérdés az,
hogy a XVI. században a kommercializálódás
milyen mélyen hatotta át a társadalmat. A makroszemlélet
az áruforgalom néhány fennmaradt statisztikájával
tud érvelni, a termelés szintjét igyekszik meghatározni.
Szakály Ferenc ennek egy másik oldalát, a mezõvárost
és a benne élõ, onnan elinduló kereskedõk
mûködését vizsgálva tud érvényeset
mondani.
A mikrotörténeti tanulmányok
egyben azt is igazolják, hogy mennyire szükség van a
források újszerû feltárására.
Szakály számos ponton építeni tud a korabeli
városi jegyzõkönyvek publikált regesztáira,
a feltárt tömeges forrásokra (például
a tokaji vámnapló). Hasonlóan pozitív színben
tûnik fel az egyébként vitatható városmonográfia-mûfaj
is: a szegedi, makói monográfiával mintegy elvetette
a magot, amely a mikrotörténetté formált tanulmányokban
meghozza gyümölcsét.
Nyilvánvaló az is,
hogy a történészi gyakorlat során kialakított
mûfaj egybeesik Szakály Ferenc érdeklõdésével
és személyes adottságaival a megtalált és
összegyûjthetõ anyag megformálásában.
A kötet szemléleti,
módszertani újdonságainak elemzése után
egyetlen tartalmi kérdést, a mezõvárost, a
városfejlõdés problematikáját szeretném
érinteni, saját felkészültségem és
érdeklõdésem elsõsorban ennek vitatását
teszi lehetõvé. Szakály a bevezetõ és
záró fejezetben kísérli meg az esettanulmányaiból
következõ általánosabb tanulságok levonását,
illetve ezen túlmenõen a városfejlõdés
kérdéseinek elemzését.
Szakály mezõváros-fogalma
nem törekszik a magyar történetírásban a
szóra rakódott jelentéseket szétválasztani.
Így az oppidum-civitas szembeállítás mellett
a mezõváros mint sajátos építészeti,
gazdasági és társadalmi jelenség is feltûnik.
Ez utóbbiban viszont az alföldi típusú város
képe dominál. Szeged „mezõvárosként"
kezelése - ami szemléletében nem indokolatlan és
talán nem is terméketlen megközelítés
- ebbõl a felfogásból következik. Az oppidumok
tömegében viszont másfajta fejlõdési csírák
is adva lehettek, például a dunántúli kisvárosokban.
Ezek részei az oppidumok sokaságának, de talán
távol esnek az „alföldi kerítetlen város" típusától.
A XVI. században megsokasodnak a jelei annak, hogy a parasztság
szélesebb rétegeire kiterjedõ kommercializáció
nyomán (Szakály szavaival a vásározó,
piacozó parasztok megszaporodásával) az oppidumok
egy részének polgárai intenzíven bekapcsolódnak
a marhakivitelbe, a külkereskedelem más ágaiba. A kereskedõ
mezõvárosi polgárok mellett e települések
kézmûipara is jelentõssé válik. Mindezek
a jelek Szakály Ferenc szerint „egy autochton magyar városfejlõdés"
csíráiként általánosíthatók.
Alapvetõen kérdéses
a használt fogalomrendszer. A vállalkozás, a vállalkozó,
a polgárosodás fogalmak esetében a XIX. század
kutatója kérdõjeleket helyezne el. A mezõvárosok
halmazát Kubinyi András eredményeire támaszkodva
rétegzi, rámutatva az emelkedõ, nagyobb számban
fiait egyetemre küldõ városok csoportjára. A
városhálózat kialakulásának más
tényezõit is érinti, így a török
veszély, majd hódoltság miatt a kereskedelmi utak
áttevõdését. Rámutat a mezõvárosokból
kiemelkedõ kereskedõ réteg kapcsolataira a királyi
városok polgárságával, a nemességbe
való beemelkedésre, de keretet alkotó bevezetõ
és záró fejtegetéseiben még nem dolgozta
ki az általa meggyõzõen lefestett részelemek
rendszerré összeállásának koherens modelljét.
Merre mozgott az összkép? Feltehetjük, hogy a kommercializálódás
és a külkereskedelmi tendenciák változása
következtében új rétegek a sikeres kereskedõi
mezõvárosokból emelkednek fel, de elõbb-utóbb
a városhierarchia magasabb fokán elhelyezkedõ települések
a töröktõl függetlenül is magukhoz szívták
volna ezt a réteget. Milyen háttért, tranzakciós
költségeket jelentett a mezõváros és a
szabad királyi város? Szakály elemzései mintha
azt sugallnák, hogy a hódoltsági viszonyok között
a mezõváros alkalmasabb forma volt, mint a török
garnizont és balkáni muzulmán népességet
is magába foglaló Szeged vagy Pécs. Felértékelõdhettek
a Nagymaros típusú földrajzi-politikai helyzetek. De
ugyanakkor a tanulmányok hõsei mégiscsak a királyi
városokba lépnek tovább. Nyilvánvalóan
szükség lenne a nem felemelkedõ oppidumok vizsgálatára
is. E kérdések nemcsak a XVI. század vonatkozásában
lényegesek, hanem a hosszú távú fejlõdési
ív tekintetében is.
Szakály Ferenc szerint a
tizenötéves háború megtörte ezt fejlõdési
ívet és megsemmisítette a XVI. századi sajátos
városfejlõdés lehetõségét. Felvethetõ
viszont tágabb összefüggésben, hogy a XVI. század
konjunktúrája által az európai periféria
más tájain a török nélkül megvalósult-e
egy „autochton" városiasodás, másfajta „polgárosodás".
Hofer Tamás Spanyolország és Itália déli
részén mutatott rá az alföldi marhatenyésztõ
városokhoz hasonló fejleményekre, de ezen vidékeken
is több évszázadra megrekedt a mezõgazdasági
város mint forma és mint társadalom.
A városfejlõdés
a XVIII. században újból a mezõgazdasági
árucikkek összegyûjtésével és a
gazdagodó termelõréteg kézmûipari cikkekkel
való ellátásával indult meg, azaz gazdaságilag
autochton volt. A kereskedelmi technikát, a kézmûipari
tudást hozták magukkal örmények, zsidók,
németek, csehek, morvák stb. Erre pedig akkor is szükség
lehetett volna, ha fizikailag nem rombolódik le a korábbi
városállomány és -hálózat. A
XVI. századi Közép-Európa alkalmazkodásában
lehet sikeres, de ez nem jelenti egyben azt, hogy kialakította a
folyamatos megújhodásra képes gazdasági és
társadalmi szerkezetét. Az utolsó négy évszázad
történelme azt az interpretációt is megengedi,
hogy ez máig sem valósult meg, újra meg újra
szükség van a Nyugat-Európából érkezõ
impulzusokra és formákra. Elfogadva tehát a Szakály
Ferenc által megrajzolt képet a kereskedõ, fellendülõ
mezõvárosokról, annak illesztését a
tágabb összefüggésekbe még részletesebben
kidolgozandónak tartom, s ez még Szakály Ferencre
vár.
Hasonlóképpen újra
kell nyitni a Magyarország hosszú távú fejlõdésérõl
az 1960-as években megnyitott dossziét. A XVIII. századdal
foglalkozó kutató nem hagyhatja szó nélkül,
hogy Szakály Ferenc az „izgalmas" XVI. századból nézve
„unalmasnak" minõsíti a XVIII. századot, s a mezõvárost
legfeljebb csak differenciáltabb kézmûiparral rendelkezõ
falunak nevezi. Közelrõl nézve ez a korszak is meglepõ
újdonságokkal szolgál, e „falvak" kereskedelmi tere
is regionálisan igen tág, a gazdaságban fellelhetõk
jelentõs szervezõ, vállalkozó típusú
emberek. A kutatónak minden kor egyaránt izgalmas, s így
a XVIII-XIX. század is, bár valóban hiányzik
belõle a XVI. század török-magyar világának
sokszínûsége, a kalandor és a kereskedõ
összefonódása. A társadalmi pozíciók
talán merevebbé váltak. Az oppidumok funkciói
is megváltoztak, s a piaci, a gazdasági központ mellett
a közigazgatási, uradalmi központi funkciók is
jelentõsek. Saját kutatásaim alapján megkockáztatom
azt, hogy a XVIII. század második felétõl induló
változások képét is megváltoztathatja
a „földközeli", sõt talán „földhözragadt"
mikrotörténelmi megközelítés. Szakály
Ferenc és a XVI. századi történeti kutatások
eredményei ehhez számos ösztönzést adhatnak.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu