"A századfordulóra
urbanisztikailag is megfogalmazódott nemzeti és polgári
öntudat tárgyakban megtestesült, idõben az elõzményekbõl
felvezetõ és a jövõbe továbbvivõ
speciális analízis az, amit újkori Kiállításnak
nevezünk" - ezzel a grammatikailag és gondolatilag is kissé
pongyolán összerakott mondattal fogalmazzák meg célkitûzésüket
a rendezõk a kiállítási vezetõ elõszavában.
Mire vállalkozhat egyáltalában
egy várostörténeti állandó kiállítás?
Lehetséges és gyakran alkalmazott megoldás egy várostörténeti
gyûjtemény legjellegzetesebb, legérdekesebb darabjainak
valamiféle kézenfekvõ kronológiai vagy tematikus
csoportosításban történõ bemutatása.
Oly gazdag kollekció esetében, amilyennel a Budapesti Történeti
Múzeum rendelkezik, ez már önmagában is elegendõ
lenne ahhoz, hogy a látogató élményekben és
ismeretekben gyarapodva távozzék. Szerencsésebb azonban
arra törekedni, hogy a tárgyi anyag ne csupán érdekesség
és illusztráció legyen, hanem a laikus nézõ
számára is kifejezzen valami olyat, amit leghatásosabban
és legtalálóbban éppen az adott koncepció
kifejtése szempontjából válogatott, csoportosított,
adjusztált tárgyakkal lehet elmondani. "A történeti
kiállítás egy adott szakaszában - írja
Vörös Károly egy több mint 30 évvel ezelõtt
megjelent, de aktualitásából azóta sem veszített
tanulmányában - valamennyi kiállított tárgynak
vagy érzékeltetett fogalomnak (szerkezeteknek, ruháknak,
eszközöknek és eszméknek) egy, a fejlõdést
a maga összetettségében és ellentmondásában
kifejezni képes - és belsõleg is megfelelõen
súlypontozott - vezetõgondolatnak kell alárendelve
lennie: minden kiállított tárgy összefüggésében
e vezetõgondolatnak kell tükrözõdnie: ami természetesen
együtt jár a muzeológia hagyományos mûfaji
kereteinek a történeti kiállítás során
akár legteljesebb felbontásával is." (Néhány
szó a történeti muzeológiáról.
Századok, 1965. 891. old.) Nyilvánvaló, hogy a jó
történeti kiállítás készítésének
conditio sine qua nonja annak a "vezetõgondolatnak" a megtalálása,
ami a rendelkezésre álló anyagból, a fenti
elvek alapul vételével, kibontható.
Egy Budapest történetérõl
szóló átfogó kiállítás
vezérfonalául, csak felületes végiggondolás
eredményeként is, számos, a muzeológia eszköztárának
sokrétû és hatásos alkalmazására,
szakmailag is új szempontok, összefüggések "múzeumi
nyelven" történõ kifejtésére ösztönzõ
téma kínálkozik. Csak példálózva:
egyik lehetõség a város legtágabb értelemben
vett fizikai és topográfiai fejlõdésének
középpontba állítása, a városszerkezet,
a jellegzetes városképek, épülettípusok,
életterek korszakonként módszeresen visszatérõ
ábrázolása. Hálás feladat lehet a városi
életforma nagy változásainak bemutatása, vagy
éppen Budapest az ország életében játszott
szerepének érzékeltetése, a fõvárosi
funkció elemeinek kibontakozása és egységbe
szervezõdése. A rendezõk által választott
szempont: a város életében idõrõl idõre
visszatérõ pusztulás és újjászületés
ritmusa szerinti tagolás mint alapötlet kiváló.
Ennek gondos kidolgozása, a látogató számára
jól felismerhetõ, áttekinthetõ "blokkokba"
szervezése, a különbözõ korszakok pusztításai
"eredményének" érzékletes és sokoldalú
megjelenítése kétségkívül a város
arcának egyik lényeges karakterjegyét tette volna
intenzíven átélhetõvé helybeli és
idegenbõl érkezõ vendég számára
egyaránt. Ez a jól befogadható, egyértelmû
vonalvezetés azonban az anyag elrendezésébõl
sajnos hiányzik. Ehelyett az installáció által
hangsúlyossá tett - nemegyszer magukat a kiállított
tárgyakat is háttérbe szorító - szimbolikus
elemek hivatottak ezt a megfelelõ pontokon a nézõ
emlékezetébe idézni. Úgy tûnik, hogy
az alkotók ezt a szerkezetet inkább csak ürügynek
szánták a fentebb idézett valódi "vezetõgondolat":
a polgári öntudat városmegtartó és megújító
ereje felmutatásához. A rendezõk ugyancsak igényes
feladatot állítottak maguk elé. Egy ilyen elvont,
összetett, ráadásul fogalmilag is meglehetõsen
labilis jelenséget, mint a "polgári öntudat", a muzeológia
sajátos formanyelvén kifejteni, újszerû, némileg
meglepõ, komoly várakozást keltõ vállalkozás.
A kiállításra
érkezõ elsõként öt fõpolgármester
- Ráth Károly, Fülepp Kálmán, Huszár
Aladár, Sipõcz Jenõ és Ripka Ferenc - méltóságteljes,
díszmagyaros portréjával találja szemben magát.
Ezekbõl az urakból valóban sugárzik az öntudat;
hogy ez mennyiben "polgári" és mennyiben inkább "hivatalnoki",
azon a fõpolgármester egykorú jogállásának
és funkciójának ismeretében érdemes
elgondolkodni, kár, hogy errõl sem itt, sem a késõbbiekben
nem kapunk információt. Hangulatteremtõ felvezetésnek
ezek a képek kiválóan alkalmasak, de a várostörténetben
valamennyire járatos látogató már itt némileg
zavarba jön: vajon a rendezõk a kifüggesztés sorrendjével
is mondani akartak valamit, vagy egyszerûen csak annyival fáradságosabb
lett volna a fõpolgármester-portrékat a hivatalviselés
sorrendjében elhelyezni? (A helyes sorrend ez esetben Ráth,
Fülepp, Ripka, Huszár, Sipõcz). Apró hiba lenne,
ha önmagában állna, és nem lenne jellemzõ
arra, hogy a kiállítás egészében mennyire
lazán kezelték a kronológiai rendet.
A XVIII. század és
a XIX. század elejének bemutatása, egyes bírálható
részletek mellett is, alapjában jól megoldott. Az
elrendezés itt világos és ötletes, az installáció
ízléses és mértéktartó, egészen
addig, amíg a reformkori "mellékfolyosót" elhagyva
fel nem bukkan a Lánchíd oroszlánjának nem
egészen életnagyságú, de a kiállítási
teret így is csaknem betöltõ mása. A monumentum
gazdag jelképes értelme érthetõvé teszi,
hogy csábítónak tûnt ennek kiaknázásával
élni, aligha szerencsés azonban, hogy ilyen mértékben
foglalja el az amúgy is szûkösen rendelkezésre
álló teret, lehetetlenné téve hatékony
kihasználását. A látogatónak el kell
haladnia az 1848-1849-es tabló elõtt ahhoz, hogy ráleljen
Széchenyivel és a híddal kapcsolatos képi és
dokumentációs anyagra, az egész kiállítás
egyik legszebb, mintaszerû enteriõrje, Alter és Kiss,
Calderoni Váci utcai kirakatsora pedig valósággal
félhomályba bújik a hatalmas oroszlán mögött.
A következõ lépésnél, minden átmenet
és magyarázat nélkül, máris az Andrássy
útnál járunk, sajátos módon csak ezután
következik Andrássy Gyula és a Közmunkatanács
- e kétségkívül fontos szerv mellett - a három
város közigazgatási egyesítése úgyszólván
elsikkad. A nagyváros kiépülését látványos,
de meglehetõsen ötletszerûen összerakott fotóanyag
szemlélteti.
Elmarad ugyanakkor több olyan,
korábban már szépen kibontakozni kezdõ mozzanat
továbbvitele, amelyek pedig a kiállítás koncepciója
szempontjából alapvetõ kérdésnek tûnnek.
Így a XVIII. századi és a század eleji rész
még nagy figyelmet fordított a "polgár"fogalom értelmezésére,
a polgári jogállás mibenlétének, a vele
járó kötelmeknek és lehetõségeknek
megismertetésére. Ha már vezérfonalként
a polgári öntudat urbanisztikai megfogalmazását
választották a rendezõk, akkor mindenképpen
indokolt lenne bemutatni, hogy a feudális értelemben vett
polgári státusz eltörlésével a város
lakosainak többsége még korántsem tekinthette
magát a város polgárának is. Nem csupán
jogi értelemben volt ez így (hiszen tudjuk, hogy a lakosság
túlnyomó része kívül rekedt a választójogon).
A polgár-fogalom megõrizte társadalmi exkluzivitását,
hiszen kategorikusan kirekesztette a proletárt (még annak
stabil egzisztenciával bíró, a városban már
gyökeret eresztett elemeit is). Azt a széles réteget
pedig, amely jövedelemszintjét, életformáját
tekintve a polgárinak tekintett standard alatt, de a proletár
felett helyezkedett el, ugyancsak nem fogadta be fenntartás nélkül.
A korabeli polgárság zöme persze magától
értetõdõnek tekintette, hogy a privilegizált
státusz és a morális értékek között
szoros kapcsolat van, a város szellemisége csakis a polgári
rétegekbõl táplálkozhat, a bizonytalan körvonalú
tömegként szemlélt alsóbb rétegek annak
legfeljebb némi materiális áldásait élvezhetik.
A rendezõk mintha maguk is ezt a felfogást fogadnák
el, amihez persze kétségkívül joguk van. Ez azonban
oda vezet, hogy az urbanisztikai fejlõdésnek kizárólag
a polgárság önreprezentációjaként
is felfogható elemei vonulnak fel a kiállításon,
ami természetesen lehetséges és jogosult válogatási
szempont. Azonban mindennemû utalás nélkül arra,
hogy ez nem volt azonos magával a városfejlõdéssel,
már a történetiségtõl való elkanyarodást
jelez. Miután nem építészeti, hanem történeti
kiállításról van szó, talán nem
illetlenség feltenni a kérdést: vajon a függõfolyosó
és az általa szimbolizált lakástípus
és életmód nem legalább annyira jellegzetesen
budapesti, mint Ybl és Hauszmann legszebb homlokzatai?
Természetesen nem a polgári
jólét valamiféle didaktikus "ellenpontozását"
hiányoljuk; éppen a választott tematika valóban
történeti ábrázolása kívánná
meg annak érzékeltetését, hogy a város
társadalmának életmódjára általában
a tisztes szûkösség volt a legjellemzõbb. A minta
és eszmény a nyugati típusú pogárság
volt, de szinte minden réteg szûkösebben élt,
mint azt saját társadalmi állásához
méltónak tartotta. Maga a városszerkezet, az épületek
is sok tekintetben ennek a helyzetnek a kõbe vésett lenyomatai.
A kiállítás
elsõ részében a rendezõk minden lehetõséget
megragadtak a soketnikumúság érzékeltetésére.
Sajnálatos, hogy a késõbbiekben az asszimiláció
és az akkulturáció problémaköre úgyszólván
egyáltalán nem jelenik meg, holott ez megint csak magát
a ,,vezérszólamot" tette volna gazdagabbá és
hitelesebbé. Az öntudatos urbánus polgárság
önmaga nemzeti értékét és jelentõségét
a konzervatív, antiurbánus erõkkel szemben nem utolsósorban
éppen azzal igazolta, hogy Budapest alkalmasnak bizonyult a tömeges
asszimiláció kohójának szerepére.
A városszerkezet átalakulásának
érzékelését nehezíti, hogy a kiállítás
ezen szakaszában már alig látni térképet.
Diagramot, grafikont, egyéb ábrát pedig egyáltalán
nem. Lehetséges, hogy az alkotók valamilyen okból
kifejezetten idegenkednek ezek felhasználásától.
Amennyiben ennek oka az az óhaj, hogy maguk a tárgyak beszéljenek,
akkor viszont nehezen védhetõ, hogy nem fordítottak
gondot a világos kronológiai tagolásra, az egyes gondolati
egységek egyértelmû elkülönítésére.
Érthetetlen, hogyan kerülhet Horthy bevonulása és
az irredenta emlékmû a Tanácsköztársaság
elé, és a sort még hosszan folytathatnánk.
Úgy fest, mintha itt már csak azokra a látogatókra
gondoltak volna, akik a "történetet" amúgy is tudják,
és a kiállítást az "üzenet" kedvéért
nézik meg. Ebbõl eredõen az 1914 utáni blokk,
úgy vélem, mind tartalmában, mind kivitelében
méltatlan az esemény rangjához (bár jó
részletek természetesen itt is vannak), ezért nem
is kívánok bõvebben foglalkozni vele. Csupán
két mozzanatot emelnék ki: szegénység, nyomor
ábrázolása a kiállításon egyedül
itt, a húszas évek elejénél fordul elõ,
a háború és a felbomlás következményeként.
A másik: 1944-nél foglalkozik a fõvárosi zsidóság
tragédiájával, de sehol nem utal arra, hogy ennek
a város társadalmában milyen mélyre nyúló
gyökerei voltak, holott ez a tematika középpontjába
állított polgárság és polgári
öntudat kérdéséhez a legsajátabban hozzátartozik.
A nézõ végsõ soron úgy összegezheti
a látottak tanulságát, hogy a város belsõ
vitalitásából fakadó, alapvetõen egészséges,
ellentmondásmentes fejlõdést mintegyen rendre megszakítottak
külsõ erõk. A belsõ feszítõerõkrõl
még jelzések, utalások szintjén sem kapunk
képet.
Egy történeti kiállítás,
közvetítse bár a legpontosabb, legkorrektebb ismereteket,
csak akkor tölti be igazán a feladatát, ha gazdag és
ötletes látványelemekkel, emlékezetes enteriõrökkel
is megajándékozza a látogatót - olyanokkal,
amelyek még évek múlva is "beugranak", ha a témáról
olvas vagy hall. Az itt tárgyalt kiállítás
bõségesen kínál ilyeneket. Elsõ kétharmadába
a rendezõk érezhetõen igen nagy munkát fektettek,
felvállalták az eltávolodást a bevált
múzeumi sémáktól. Kár, hogy a végeredmény
egyenetlen színvonalú, és nem minden tekintetben meggyõzõ.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu