Bekker Zsuzsa:
Rendszerválság
Alkalmazkodási folyamatok a kelet-európai
országokban 1970- 199… között
Aula Kiadó Kft., Budapest, 1995.
309 old., 1848 Ft
A könyv a volt szocialista országokról
szóló empirikus kutatások kiemelkedõen értékes
munkája. Hatalmas tényanyag alapján nemzetközi
összehasonlítás segítségével vizsgálja
négy kelet-európai ország húszéves fejlõdését,
hogy rámutasson a szocialista gazdasági rendszerek látványos
összeomlásának okaira és arra az örökségre,
amit a rendszerváltás után is magunkkal hordozunk.
Ezek ugyanis nagyrészt megszabják fejlõdésünk
mozgásterét, korlátait is és szabadságfokait
is.
A szerzõ figyelmének
középpontjában a volt szocialista országok alkalmazkodóképessége,
illetve -képtelensége áll, s a megújulásra
való alkalmatlanságukkal magyarázza a szocialista
rendszerek válságát és bukását.
Valójában az a probléma izgatja, ami a tizenhét
évvel ezelõtt megjelent könyvét (Növekedési
utak, dinamikus pályák. Közgazdasági és
Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1978) is motiválta, az, hogy
a fejlõdésben késõn induló országok
sikeres kitörésének mi lehet a gazdasági stratégiája.
A nyolcvanas évek közepén induló kutatás
- már a bukás elõérzetében - azt vizsgálta,
miért nem lehetett sikeres a szocialista gazdaságok kitörési
próbálkozása. Ez egyben válasz arra a kézenfekvõ
kérdésre is, hogy érdemes volt-e ekkora munkát
fektetni a szocialista korszak összehasonlító kutatásába?
De még mennyire! Hisz felemelkedésre csak akkor lehet reményünk,
ha mélyrehatóan elemezzük és feldolgozzuk az
eddigi tévedéseket és kudarcokat, megismerjük
az örökséget, amit magunkkal cipelünk, és
megértjük, milyen gazdaságstratégiai váltásra
van szükségünk.
Bekker Zsuzsa kiinduló hipotézise
szerint "a nyolcvanas évtized végének radikális
változásai egy hosszan érlelõdõ folyamatnak
>>csupán<< végkifejletei". A teljesítményromlást
és mûködési zavarokat megpróbálták
reformokkal és alkalmazkodási kísérletekkel
orvosolni - írja -, de a rendszer belsõ logikája miatt
a nyolcvanas években az egyre lejjebb csúszó teljesítmények
és egy külsõ megrázkódtatás következtében
bekövetkezett a mûködésképtelenség.
E feltevések alapján nem logikai, hanem empirikus úton
próbálja meg mérni és bizonyítani a
teljesítményromlást és annak szocialista sajátosságait.
Nem a tervgazdaságok irányításának és
mûködésének mechanizmusát, hanem kvantitatíve
mérhetõ eredményeit, teljesítményeit
vizsgálja a hatvanas évek viszonylag gyors növekedésének
végétõl az összeomlásig terjedõ
idõszakban. Azt a periódust tehát, amikor nagyrészt
a világgazdaságban zajló változásokhoz,
a globalizálódáshoz és a technikai megújuláshoz
való alkalmazkodás döntötte el, hogy az egyes gazdaságok
elmaradása nõ-e, vagy csökken.
A teljesítményeket
és az azokat meghatározó tényezõket
vizsgálva a szerzõ valójában a gazdaságpolitika
stratégiai irányultságára kérdez rá,
arra, hogy egyrészt növekedés- vagy hatékonyságorientáltság
jellemzi-e a gazdaságpolitikát, másrészt arra,
hogy nemzetközi kapcsolataiban elzárkózás- vagy
nyitáspárti-e? Ismeretes, hogy a reformkísérletek,
de a gazdaságpolitikai dilemmák is fõként ezekhez
a kérdésekhez kapcsolódtak; a dogmatikusok és
reformerek vitái és küzdelmei - nyíltan vagy
burkoltan - nagyrészt errõl szóltak: a szocializmus
fölényének bizonyítása érdekében
mindenáron - még a korszerûtlen, veszteséges
tevékenységeket is bõvítve - gyorsítani
kell-e a növekedési ütemet, vagy inkább a hatékonyságot
kell fokozni? Minél jobban el kell-e zárkózni az ellenséges
tõkés világtól, és még jobban
a Szovjetunió és a többi KGST-ország felé
kell-e fordulni, vagy az ellentéteket enyhítve nyitni kell
a világgazdaság felé? Ezekre a kérdésekre
az egyes országokban és a különbözõ
idõszakokban eltérõ válaszok születtek,
bár a szovjet dominancia igyekezett a gazdaságpolitikai együtt
mozgást biztosítani.
Az elemzés négy kelet-európai
ország: Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország
és Magyarország alkalmazkodási reakcióit vizsgálja
és veti össze négy összehasonlíthatónak
ítélt fejlett országéval: Ausztriával,
Finnországgal, Portugáliával és Spanyolországgal.
A külsõ hatásokra négyféle reagálást
különböztet meg: 1. külsõ erõforrás-bevonást,
2. exportnövelést, 3. importhelyettesítést, 4.
növekedéslassítást. E reagálási
módok mértéke és arányai alapján
vizsgálja az egyes országok és idõszakok eltérõ
gazdaságpolitikai útjait és jellegzetességeit.
Sikeresen kapcsolja össze és
alkalmazza két kiváló magyar közgazdász
módszereit, Jánossy Ferenc trendkoncepcióját
és Balassa Bélának a külsõ megrázkódtatásokra
való reagálást elemzõ módszerét.
Elfogadva Jánossynak azt a fejlõdéselméleti
tételét, mely a hosszú távú gazdasági
növekedés stabilitását az emberek szakmai ismereteinek
lassú változására vezeti vissza, a növekedés
trendjeihez méri az alkalmazkodási folyamat eltéréseit
és sajátosságait. Balassa módszere a "mi lett
volna ha?" típusú kérdésekre adott válaszok
szerint bontja fel a tényleges változások és
egy korábbi idõszak fejlõdésének meghosszabbításához
vagy más országok növekedéséhez mért
eltérések különbségeit. A tényleges
fejlõdést egyrészt az adott ország változatlan
feltételek melletti trendjéhez hasonlítja, másrészt
ahhoz a fejlõdéshez, melyet abban az idõszakban más
országok vagy régiók valósítottak meg.
Ismeretes, hogy nemzetközi összehasonlításban mennyire
nehezen megoldható a hatékonyság empirikus vizsgálata.
A szerzõ ezért nem abszolút mértékekkel,
hanem rugalmassági mutatókkal közelítette meg
a problémát, amelyek lehetõvé teszik az idõbeli
és térbeli változások mérését
és összehasonlítását. Vizsgálja
a GDP export- és importrugalmasságát, valamint felhalmozás-
és fogyasztásrugalmasságát, és ezekbõl
igyekszik kiolvasni a mögöttük meghúzódó
gazdaságstratégiai orientációváltozásokat.
Nem titkolja, hogy elemzése a reálszférára
koncentrál. Elhanyagolja a pénzügyi folyamatokat, érzõdik
ebben a hagyományos tervezési módszerek szemléletének
továbbélése. Távol tartja elemzésétõl
a gazdaságon kívüli, vagyis politikai, katonai, diplomáciai
stb. változások hatását is, holott nyilvánvaló,
hogy ezek befolyása a gazdaságpolitikákra és
az alkalmazkodási folyamatokra igen jelentõs volt.
A módszereknek és
a hatvanas évtizednek mint kiinduló állapotnak az
ismertetése után a külgazdasági alkalmazkodás
vizsgálata alkotja a kutatás gerincét. Nehezíti
az egyébként sem könnyen érthetõ fogalmak,
összefüggések és mérési módszerek
megértését, hogy a szerzõ a szövegben
csak verbálisan ismerteti õket, és függelékben
helyezi el a magyarázat nélküli definíciókat
és az összefüggéseket kifejezõ egyenleteket.
Az alaposan olvasni szeretõk helyzetét megkönnyítette
volna, ha Bekker e téren is követi Balassa példáját,
és a képleteket a magyarázatokkal együtt tárja
az olvasó elé. Már itt feltûnik egyébként
egy olyan lényeges hiányosság, amely az egész
mûvön végigvonul: a szerzõ sem módszereit,
sem a kutatási témát, sem eredményeit nem helyezi
el a szakirodalomban. Nem tudjuk meg tehát, mi az, ami tõle
származik, kikkel vitázik, és miben jut más
következtetésekre, mint mások.
Újszerûen és
igen szemléletesen mutatja meg az 1973-as olajárrobbanást
követõ világgazdasági változások
által a vizsgált országoknak okozott cserearány-veszteségeket.
Nemcsak az derül ki, mennyire téves és félrevezetõ
volt a szocialista országok hivatalos álláspontja
arról, hogy elkerülhetik az ársokk ártalmas hatásait,
de az is, hogy valójában nagyobb és hosszabban elhúzódó,
vagyis kumuláltan sokkal erõsebb veszteségek érték
õket, mint a piacgazdaságokat, különösen a
fejlettebbeket. Említi ugyan, hogy ez részben a KGST-n belüli
ún. "bukaresti árelv"-nek volt köszönhetõ,
vagyis annak, hogy a régió országai a világpiaci
árak ötéves átlagai alpaján alakították
ki egymásközti külkereskedelmi áraikat, de nem
tárgyalja, mi indokolta ezt az "elvet". Ismert: az ársokk
kezdetben nálunk kisebb volt ugyan, de mivel ez a hozzá való
alkalmazkodás kényszerét is csökkentette, az
egyik lényeges okává vált annak, hogy a kumulált
árveszteség sokkal nagyobb lett, mint a fejlett országokban.
A fejlett országok az importnyersanyag-áremelkedések
okozta veszteségeket viszonylag gyorsan kompenzálni tudták
a feldolgozóipari exportárak emelésével. Bekker
számításai szerint a szocialista országokban
ez nem következett be, bár a veszteségek elsõsorban
a KGST-országokkal, és nem a piacgazdaságokkal folytatott
kereskedelembõl származtak. Nagyon hiányzik, hogy
e kérdés tárgyalását a szerzõ
nem kapcsolja össze azzal a nemzetközi vitával, amely
arról folyt, hogy a KGST-n belüli árarányok kinek
és mennyire kedveztek?
A vizsgálat kiemelkedõ
érdeme, hogy a közhiedelemmel ellentétben, amely a veszteségeket
csak az árváltozásokra vezette vissza, a világkereslet
volumencsökkenésére irányítja a figyelmet.
Ez annál is fontosabb, mert innen datálódik a napjainkig
tartó gazdaságpolitikai vita, hogy növekedéssel,
illetve gyorsítással vagy hatékonyságjavítással,
esetleg lassítással kell-e a nehézségekbõl
kikerülni. Igen tanulságos a szerzõnek az a megállapítása,
hogy az 1970-1990 közötti két tízéves periódusban
a magyar gazdaságot két hasonló erejû külgazdasági
sokk érte: a hetvenes évek elején az ársokk
volt nagyobb, a nyolcvanas években viszont a kereslet visszaesésének
hatása volt erõsebb. Sajnos nem kap elég figyelmet,
hogy a "külgazdasági sokk" fogalma némileg félrevezetõ.
Úgy tûnik, mintha az országok teljesen képtelenek
volnának külkereskedelmi áraik s piaci részesedésük
befolyásolására. Ez nyilvánvalóan nincs
így: az üzletkötések csak egy viszonylag kisebb
részénél beszélhetünk arról, hogy
az árak megváltoztathatatlan "külsõ" adottságok,
és nem függenek a felek alkuerejétõl (vagyis
az egyik vagy másik partner "price taker"), és hasonlóképpen
nagyrészt belsõ tényezõktõl függ,
hogy például az export volumenváltozása hogyan
alakul a külsõ keresletváltozáshoz képest,
vagyis hogy egy ország exportrészesedése nõ-e,
vagy csökken valamelyik piacon.
A külsõ sokkok ismertetése
után Bekker Zsuzsa sorra veszi a már említett négyféle
alkalmazkodási reakciótípust, és megvizsgálja,
milyen együttesük jellemzi az egyes országok gazdaságpolitikáját
a különbözõ idõszakokban. Helyesen hangsúlyozza,
hogy a külsõ erõforrásbevonást önmagában
nem lehet sem jónak, sem rossznak minõsíteni, mert
az értékelés attól függ, mire használják
a kölcsönöket, ezek befektetése mennyire szolgálja
a struktúraváltást, a versenyképesség
növelését, vagyis mennyire teremti meg a visszafizetés
feltételeit. Nem kap azonban kellõ hangsúlyt, hogy
az eladósodás nálunk sem, de másutt (például
Lengyelországban vagy a fejlõdõ országok nagy
részében) sem írható csak az eladósodó
országok hibás gazdaságpolitikájának
a számlájára. A világméretû és
rendkívül súlyossá vált adósságválságot
nem lehet csak keresleti oldalról megmagyarázni. Az olajár-emelkedések
miatt keletkezett hatalmas és olcsó hitelkínálat
legalább annyira felelõs volt azért, hogy szinte visszafizethetetlen
méretû adósságok halmozódtak fel. Közgazdaságilag
nyilvánvaló, hogy a rossz tõkebefektetésekben
nemcsak az adósok, de a hitelezõk is hibásak. Ez még
akkor is igaz, ha a hiteleket kormányok vagy nemzeti bankok veszik
fel, melyek azonban nehezebben jelentik be a fizetésképtelenséget,
mint egy magánvállalkozás.
Az összehasonlító
vizsgálat kimutatja, hogy a hetvenes évtizedben a külsõ
erõforrás-bevonás Bulgária és Lengyelország
esetében sokkal erõsebb volt, mint Magyarországon,
és hogy a nyolcvanas évtizedet már az erõforrás-kiáramlás
jellemzi.
Különösen tanulságos
az az eltérés, ami a terv- és a piacgazdaságokat
a növekedés lassítása terén megkülönbözteti.
A piacgazdaságok az olajársokkra szinte azonnal növekedéslassítással,
importvisszafogással, energiatakarékossági programok
beindításával válaszoltak. A kelet-európai
országokban ezzel szemben egy hatéves konjunktúra
alakult ki. Vagyis nem lassítás, hanem gyorsítás
volt a válasz a világgazdaságot megrengetõ
változásokra, ami természetesen az import és
a kereskedelmi mérleg passzívumának növekedésével
járt.
Bekker módszere akkor válik
igazán tanulságossá, amikor a négy válaszreakciót
együttesen vizsgálja. Ezáltal azt tudja mérni,
hogy a külsõ sokkokra való alkalmazkodási válasz
milyen arányban oszlott meg a különbözõ gazdaságpolitikai
lehetõségek között. Kitûnik például,
hogy Magyarország esetében mind a négy válaszreakció
pozitív volt a hetvenes évtizedben, de az exportbõvítés
és az importhelyettesítés dominált, ezeknél
viszonylag szerényebb volt a külsõ erõforrás-bevonás
és a növekedéslassítás szerepe az alkalmazkodásban.
Ezzel szemben a nyolcvanas évtizedben a legjelentõsebb válaszreakcióvá
a növekedéslassítás vált, ennél
sokkal kisebb az exportexpanzió és az importhelyettesítés
szerepe, s külsõ erõforrás-bevonás helyett
erõforrás-kiáramlás következett be.
A tervgazdálkodást
folytató négy országot párhuzamosan vizsgálva
világos szabályosságokat lehetett megállapítani.
Bekker "passzív válaszoknak" nevezi az erõforrás-bevonást
és a növekedéslassítást, melyekrõl
kimutatja, hogy idõben ellentétesen mozognak: a hetvenes
évek említett regionális konjunktúrája
valamennyi országban kereskedelmi mérleghiány kialakulásával
járt, és eladósodásra vezetett. Ez azonban
csak a hetvenes évtized végéig tartott, amikor kénytelenek
voltak egyensúly-helyreállító politikára
áttérni, ami struktúraváltás nélkül
csak növekedéslassítással volt megoldható.
Az általa "aktív válasznak" nevezett exportbõvítés
és importhelyettesítés politikája általában
nem tudott domináns szerephez jutni. Az összehasonlításként
szereplõ négy nyugati ország esetében ezzel
szemben az erõforrás-bevonás az export bõvülésével,
vagyis struktúraváltással párosult, ami sikereik
egyik magyarázata.
Bekker az exportexpanziós
és importhelyettesítõ politikát úgy
állítja egymással szembe, mint a nyitás és
a bezárkózás szinonimáit. Ez sokszor így
van, de nem mindig: a versenyképes exportágazatokat fejlesztõ
politika ugyanis egyúttal importhelyettesítõ hatású
is, mivel azok az új termékek, melyeket versenyképesen
exportálni lehet, egyúttal a korábbi importot is helyettesíthetik
- errõl tanúskodnak a sikeresen iparosodó fejlõdõ
országok.
A keleti és nyugati országokkal
való kapcsolatok terén az alkalmazkodás eszközei
valamennyi szocialista országban igen eltérõek voltak,
de a négy vizsgált ország e tekintetben két
jellegzetes csoportba sorolható: Csehszlovákia és
Bulgária Keletre nyit, és Nyugat felé bezárul
a hetvenes évtizedben, ami azt is jelenti, hogy a külsõ
erõforrás-bevonás is Keletrõl történik.
Ezzel szemben Lengyelország és Magyarország Nyugatról
von be erõforrásokat, és beruházási
hozzájárulások formájában jelentõs
tõkét exportál a Szovjetunióba. Abban bíztak,
hogy a növekvõ keleti nyersanyagimport és a Nyugat felé
való nyitás tõkés exportlehetõségeiket
jelentõsen bõvíteni fogja, ezáltal kereskedelmi
passzívumuk is csökken. Ennek azonban éppen az ellenkezõje
következett be: a cserearány-változások miatt
bekövetkezett nagy szovjet keresletnövekedés és
a nyugati recesszió miatt a Szovjetunió valósággal
kiszívta az exportjukat, a nyugati kereskedelempolitikai nyitás
viszont lehetõvé tette, hogy a fokozódó szovjet
exportba növekvõ mértékben nyugati importalkatrészek
épüljenek be, így a tõkés országokkal
szembeni mérleg hiánya még jobban növekedjen.
Bekker Zsuzsa azt a következtetést
vonja le, hogy a szocialista országok alkalmazkodási képessége
merõben különbözõ volt keleti és nyugati
irányban: a keleti változásokhoz viszonylag jól
és gyorsan alkalmazkodtak: fokozták exportjukat, igazodtak
a keresletváltozásokhoz, és ha kellett, tõkét
is exportáltak. Ezzel szemben a nyugati kereskedelemben csak az
import fokozódása és az eladósodás figyelhetõ
meg mint válaszreakció, az exportorientációt
és az egyensúly javítását hirdetõ
fejlesztési célkitûzések rendre meghiúsultak.
Ennek volt a következménye, hogy a külgazdasági
egyensúly ellentétesen alakult: Nyugaton az eladósodás
nõtt, Keleten exporttöbblet keletkezett.
A KGST-országok fejlõdésében
kiemelkedõ volt a Szovjetunió szerepe, ami "kettõs
kényelmet" nyújtott: exportjuk számára szinte
korlátlan kiviteli lehetõségeket teremtett, és
egy ideig biztos bázisnak látszott energetikai- és
nyersanyag-importszükségletük fedezéséhez.
Ez vonta maga után az elkényelmesedés tendenciáját,
ami technikai lemaradással és a versenyképesség
csökkenésével járt. Ez két oldalról
is csapdahelyzetet teremtett: a növekvõ exportlehetõségek
a változást elkerülõ kiút látszatát
keltették, ugyanakkor az import oldalán egyre súlyosabb
nehézségeket és egyensúlyhiányokat okoztak.
"A Szovjetunió [...] egyszerre volt növekedési háttér
és alkalmazkodási csapda. Fejlõdése az alkalmazkodási
kényszereket az idõszak elején elfedte, a nyolcvanas
években azonban jelentõsen felerõsítette."
(114. old.)
Összefoglalóan tehát
azt lehetett megállapítani, hogy az alkalmazkodási
reakciók kombinációinak útja ellentétes
volt a vizsgált tervgazdaságokban és piacgazdaságokban:
- az egyikben lassú, a másikban gyors volt az alkalmazkodás,
- az egyikben konjunktúra, a másikban recesszió követte az árrobbanást,
- az egyikben eladósodás, majd növekedéslassulás, a másikban struktúraváltás és exportbõvülés volt a válasz.
A külgazdasági változásokhoz
való alkalmazkodás vizsgálata után Bekker áttér
a gazdaságok belsõ alkalmazkodási folyamatainak vizsgálatára,
és elsõsorban a hatékonyságorientáció,
illetve a növekedésorientáció szerinti stratégiai
döntéseket vizsgálja. A második világháború
utáni gyors növekedés forrásai a hatvanas évek
során fokozatosan csökkennek a szocialista országokban,
és a hetvenes évek elejére a termelési tényezõk
mennyisége és minõsége egyre inkább
a növekedés korlátaivá válnak. A külsõ
és belsõ feltételek változása egybeesett,
és mivel a gazdaságpolitikai változások szükségességét
nem ismerték fel, ez vezetett a hetvenes és nyolcvanas évek
kudarcaiban végzõdõ kelet-európai fejlõdési
úthoz. Bekker nem említi, bár alátámasztja
a mondanivalóját, hogy ebben az idõben zajlott az
a vita, hogy csak a "gazdasági mechanizmust", illetve a "végrehajtást"
kell-e javítani, vagy a gazdaságpolitika megváltoztatására
van szükség? A hivatalos gazdaságpolitikusok a reformerekkel
és tudományos elemzõkkel szemben ekkor egész
kampányt szerveztek annak "bizonyítására",
hogy a gazdaságpolitikában semmiféle fordulatra nincs
szükség. Sikerült is megakadályozniuk bármiféle
pályamódosítást.
A szerzõ meggyõzõen
mutatja be: annak ellenére, hogy a növekedésközpontúság
a tervgazdaságok alapvetõ jellegzetessége volt már
az ötvenes évek óta, a hosszú távú
fejlõdés vizsgálata alapján azt lehet megállapítani,
hogy a négy kelet-európai ország fejlõdése
nem gyorsabb, hanem lassúbb volt, mint az összehasonlításban
szereplõ négy nyugati országé. És ez
akkor is igaz, ha az 1989 utáni visszaesést nem számítjuk
bele. Nem csoda, hogy az ennek ellentmondó statisztikákat
a lakosság egyre kevésbé hitte el, és így
fokozatosan szertefoszlott mind a szocialista rendszer fölényének
hite, mind a fejlett országok utolérésnek reménye.
Különös érdeme
a kötetnek, hogy megvizsgálja az extenzív és
intenzív növekedési szakasz fogalmai körül
keltett zûrzavart, s rámutat arra is, hogyan tér el
ez a Keleten sajátosan használt fogalompár a közgazdaságtan
általánosan elfogadott terminusaitól. A termelési
tényezõk mennyiségi növekedésének
és az egyes tényezõk termelékenységének
javulása ugyanis Nyugaton nem vált gazdaságpolitikai
irányzatok vagy korszakok megjelölésévé,
nem volt értelme arról beszélni, hogy az eddigi mennyiségi
fejlõdést ezután minõségi fejlõdés
váltja majd fel. Keleten azonban ennek nagyon is reális tartalma
volt: az a dilemma, hogy a növekedésorientált fejlesztést
hatékonyságoritenációval kellene felváltani.
Bekker azonban jól látja, hogy ennek "a szóhasználatnak
volt [...] egy olyan kicsengése és felhangja, [...] amit
csak a vájtfülûek és a közgazdász
>>õslakók<< értettek jól, [...] az intenzív
fejlõdési szakaszra való áttérés
mint célkitûzés kevesebbet jelentett, mint a reformszocializmus".
Míg tehát a reformközgazdászok az intenzív
pályára való áttérésen a gazdaság
egész mûködési mechanizmusának a megváltoztatását
értették, addig a gazdaságpolitika irányítói
éppen ezt nem akarták, és az "ugyanazt, de jobban"
elve alapján a szervezés, a fegyelem, a technikai fejlõdés
gyorsításával képzelték a termelékenységet
és a minõséget javítani.
A termelési tényezõk
közül Bekker elõször a munkaerõ-gazdálkodás
sajátosságait vizsgálja. Rámutat, hogy a teljes
foglalkoztatottság megvalósítási módja
valóban specifikus vonása a szocialista rendszernek, nemcsak
abban az értelemben, hogy a foglalkoztatási szint magasabb,
hanem fõleg abban az értelemben, ahogy a foglalkoztatás
arányait a szocialista szektor extenzív kiterjesztésével
módosították. A teljes és stabil foglalkoztatás
mellett a munka termelékenységének változása
valójában függetlenedik a létszámtól,
hiszen az úgyszólván konstans tényezõ,
így a termelékenység látszólagos változása
a termelési konjuktúraváltozásoktól
válik függõvé. Ez nagyon megtévesztõ
jelenséggé vált: úgy tûnt, hogy a hetvenes
évek közepét követõ konjunktúrahullám
termelékenységnövekedést hozott, vagyis az ún.
intenzív pályára való átállás
látszatát keltette. A termelékenységi trendek
a kelet-európai országokban a hetvenes évek végén
törnek meg; ekkor derül ki, mennyire látszólagos
volt a termelékenységjavulás, és ebben az értelemben
intenzív szakaszról nem is lehet beszélni.
A fejlett országok fejlõdésével
való összehasonlítás jól mutatja a különbségeket:
ott a konjunktúramozgást foglalkoztatási alkalmazkodás
követi, és nem az alkalmazotti létszám, hanem
a termelékenység trendje mutat nagyfokú stabilitást.
A termelékenység hosszú távú növekedését
vizsgálva viszont az derül ki, hogy a négy nyugati ország
mutatói rendre jobbak a keletieknél. Meg kell jegyezni ezzel
kapcsolatban, hogy Bekker termelékenységen mindig csak a
munkáét érti, a többi (vagy az összes) termelési
tényezõ termelékenységének vizsgálata
fel sem merül a tanulmányban. De nem derül ki az sem,
hogy ha a létszám nem követi a termelés változásait,
akkor egyrészt a tényleges foglalkoztatásnak, vagyis
a kapun belüli munkanélküliségnek, illetve a munka
intenzitásának kell változnia, amint ezt mindenki
jól tudja, aki már járt szocialista üzemekben.
Mivel nincs megbízható
és összehasonlítható adat a tõkeállományra
vonatkozóan, ezt a tényezõt a szerzõ a beruházások
alakulásán keresztül vizsgálja. A szocialista
országok gazdaságpolitikájának növekedésorientáltságából
következett, hogy viszonylag magas volt a felhalmozási ráta;
a gazdaságpolitikusok és a vállalati vezetõk
is állandóan a beruházások volumenének
növelésére törekedtek. Azzal, hogy a tõkejavak
árát mesterségesen alacsonyra szabták, és
a beruházásokat a többi ágazat rovására
a nehézipar és az új létesítmények
irányába terelték, egy olyan torz tõkeszerkezetet
hoztak létre, aminek idõvel a növekedés visszaeséséhez
kellett vezetnie. Bekker rámutat: a felhalmozási ráták
a kelet-európai országokban magasabbak voltak, mint akár
a fejlett, akár a fejlõdõ országokban, de nem
említi, hogy ha ez évtizedeken keresztül így
volt, teljesen indokolatlan tõkeszûkére vagy tõkeszegénységre
panaszkodni, ahogy ezt gazdaságpolitikusaink teszik, mert valójában
nem a tõke hiánya, hanem nagyfokú pazarlása
jellemezte a szocialista gazdálkodást.
A kelet-európai országok
nettó állótõke-felhalmozásának
adatsorait elemezve kitûnik, hogy az ún. intenzív szakaszra
való áttérésnek, vagyis a tõkehatékonyság
javításának semmi jele: a hatvanas évek végétõl
nem csökken, hanem nõ a beruházási aktivitás,
ami majd csak a hetvenes évek végén törik meg.
Az extenzív szakasz meghaladásának kísérlete,
amikor már érzõdik a források elapadása
és a hozadékok csökkenése, nem a beruházások
minõségének javítására, jobb
kihasználására, hanem a felhalmozási volumenek
még erõltetettebb növelésére serkentette
a tervgazdaságok döntéshozóit. A nagy erõfeszítések
ellenére a négy vizsgált piacgazdaságban az
állótõke képzõdése hosszabb távon
gyorsabb volt, mint a kelet-európai országokban, mivel: "a
pazarlást mellõzõ gazdálkodás kisebb
felhalmozási hányad mellett gyorsabb tõkeképzõdést
eredményezett" - állapítja meg Bekker.
Négy kelet-európai
ország felhalmozási ciklusait vizsgálva a szerzõ
eredeti álláspontra jut abban a vitában, amely nálunk
a tervgazdálkodás ciklikusságának okairól
folyt. Nem vitatva más cikluskutatóknak azokat az érveit,
melyek a hullámzás okait a szocialista gazdálkodás
endogén alkufolyamataiban (Bauer) vagy kampányaiban (Soós)
fedezik fel, de azokat sem, melyek a hozzá nem értõ
szabályozásra (Bródy, Jánossy) vagy az irányítás
politikai ciklusaira (Ungvárszki) vezetik vissza, Bekker új
szempontot vezet be a magyarázatok közé. A felhalmozás
tényleges menetét az egyes országok felhalmozási
trendjéhez hasonlítva nagyfokú együtt mozgást
és igen nagy kilengéseket állapít meg mind
a négy kelet-európai országban. A hirtelen váltásokat
késedelmes gazdaságpolitikai reagálásoknak
tulajdonítja, ezek olyankor következnek be, amikor az egyensúlyvesztés
miatt a beavatkozást már nem lehetett tovább halasztani.
Az egyensúlytalanságok kialakulásait természetesen
a rendszer belsõ sajátosságai generálják,
de ezeket - írja - egy "nehezen, késedelmesen reagáló
rendszerben [...] a dominánsan doktriner gazdaságpolitika
nagy, hirtelen fékezésekkel" tudta csak kezelni.
A végsõ kereslet tényezõinek
vizsgálatánál fontos szerepet kap a fogyasztás
alakulásának elemzése. A szerzõ rámutat,
hogy bár ideológiailag mindig a lakosság életkörülményeinek
javítását jelölték meg célként,
a növekedésorientáltság következtében
ha a fogyasztás vagy a beruházás között
kellett választani, valójában mindig az elõbbi
volt a vesztes. Észleli, hogy e téren a hetvenes években
változás következik be, de nem mutat rá arra,
hogy ebben alapvetõen a magyar 56-os forradalom és annak
kisugárzó hatása játszott szerepet. A lakosság
elégedetlenségének kirobbanásától
való félelem nyomán alakult ki az a követelmény,
hogy a személyes fogyasztásnak nem szabad jelentõsen
csökkennie, lehetõleg kismérvû egyenletes növekedésére
kell törekedni. Helyesen választja el a lakosság fogyasztását
az ún. "közösségi" fogyasztástól,
amibe a hadikiadások is beleértendõk, és amirõl
kiderül, hogy mindig sokkal gyorsabban nõtt, mint a lakossági
fogyasztás. Ezért "nem egyszerûen a beruházás-fogyasztás
szembenállásáról van szó. Az öncélúan
gerjesztett beruházás és a hatalmi-politikai megfontolások
által gerjesztett fogyasztás áll szemben a lakossági-társadalmi
szükségletek által meghatározott fogyasztással"
- írja.
A fogyasztás stabilizáló
szerepével ellentétben a felhalmozás rendkívül
konjunktúraérzékeny. Szinte semmi nem mutatja jobban
a nyolcvanas évek konjunktúraromlását, vagy
ahogy a szerzõ nevezi: "a közös összeomlást",
mint az, hogy a felhalmozás volumene mennyire visszaesett valamennyi
kelet-európai országban. Megfigyelhetõ, hogy a GDP
fogyasztásrugalmassága szisztematikusan alacsonyabb, a felhalmozásé
pedig magasabb a kelet-európai országokban, mint a fejlett
országokban, vagyis a növekedés eredményeibõl
a fogyasztásra kevesebb jutott Keleten. Ezzel a szerzõ határozott
választ ad arra a "felülrõl" máig igen gyakran
emlegetett vádra, hogy a nehézségek oka a "túlfogyasztás"
volt: "ha a minõsítésben az egységnyi gazdasági
eredménybõl való részesedést használjuk
kiindulópontnak, [...] akkor nem elsõsorban a túlfogyasztás,
hanem a túlfelhalmozás a döntõ mozzanat, ami
mögött végsõ soron a [...] nem hatékony,
nem célszerû felhasználás húzódik
meg".
Bekker tanulmányának
A rendszerváltás küszöbén címû
utolsó fejezete már túllép a vizsgált
perióduson és összefoglalja, amit a szerzõ elemzései
nyomán a jövõ fejlõdési tendenciáiról
gondol. A kelet-európai országok hosszú távú
fejlõdése alapján megállapítja, hogy
annak nem a fejlett országok sokat emlegetett utolérése
lett a következménye, hanem a "peremre kerülés
és a peremen maradás", vagyis a nyugat-európai országokhoz
képest jelentõsen nõtt a lemaradás a második
világháborút követõen. Óvatosságra
int azzal az elterjedt felfogással szemben, mely Jánossy
stabil fejlõdési trendfelfogása alapján azzal
számol, hogy a visszaesést "automatikusan" követõ
helyreállító periódusban felgyorsul a gazdasági
növekedés, és ehhez elsõsorban a beruházások
fokozására van szükség.
Bekker tehát olyan mélyreható
és alapos tényelemzést végzett a kelet-európai
szocialista országok hosszú távú fejlõdésérõl,
mint elõtte senki. Figyelme elsõsorban a gazdaságpolitikára
és a stratégiai jellegû döntésekre irányul,
nem pedig a gazdasági döntéshozatali, irányítási
és végrehajtási mechanizmusokra, mint a reformirodalom
túlnyomó része. Vállalkozása ebben is
úttörõ. De éppen emiatt érez az olvasó
sok helyütt hiányt: csak a makróösszefüggéseket
vizsgálva nem kaphatunk választ arra, mitõl volt olyan
alacsony a gazdasági tevékenységek hatékonysága,
milyen érdekek - nemcsak gazdaságpolitikai, hanem nagyvállalati
és szakszervezeti érdekek is - érvényesültek,
amikor a növekedésorientáció rendszeresen felülkerekedett
a hatékonyságorientációval, a protekcionista,
elzárkózó politika a nyitással szemben? De
arra sincs magyarázat, hogy a hatékonyságjavulást
és nyitást követelõ reformgondolat vereségei
ellenére mitõl támad fel újra meg újra?
Ez természetesen abból következik, hogy a gazdasági
mechanizmussal és az intézmények érdekérvényesítésével
szándékosan nem foglalkozott a kutatás. De azzal a
veszéllyel jár, hogy olyan benyomás keletkezik az
olvasóban, mintha a gazdaságpolitikai döntések
pusztán a racionalitás-irracionalitás alapján,
és nem egymással összeütközõ érdekek
nyomán születnének.
Erõsen kérdéses
Bekkernek az az álláspontja, hogy a rendszerváltás
a szocialista országok gazdasági alkalmazkodás- és
mûködésképtelensége miatt következett
be, de ez feltehetõen már elõbb is megtörténhetett
volna, ha a Nyugat nem érdekelt a gazdasági kapcsolatok változatlan
fenntartásában, és nem segíti elkerülni
a látványos összeomlást. Ennek sok oka volt,
például az elégedetlenség erõsödése,
az elnyomás gyengülése és nem utolsósorban
az is, hogy a vezetõ csoportok egy része felismerte: érdekelt
a piacgazdaságra való áttérésben.
Részben az alkalmazott módszerekbõl,
de talán némileg a szerzõ szemléletmódjából
is következõ fogyatékossága a tanulmánynak,
hogy a szocialista rendszerek gazdaságstratégiájának
elemzése kapcsán nem derül ki: ezek alapjában
véve a politikai elnyomásra épülõ antidemokratikus,
totalitárius rendszerek, ezért a célok és erõforrás-elosztások
között a katonai, rendõri és titkosszolgálati
igények mindig elsõbbséget élveztek. A fogyasztással
kapcsolatban - mint láttuk - említi ugyan a szerzõ,
hogy az ún. közösségi fogyasztás egy része
katonai jellegû, de arról nem esik szó, hogy a felhalmozás
jelentõs része is a hadiipart szolgálta, és
az általa generált növekedés is hadianyagokból
állt.
A négy kiválasztott
kelet-európai ország sok szempontból jól reprezentálja
a régió problémáit és a szocialista
tervgazdálkodás jellegzetes vonásait, illetve országonkénti
eltéréseit. De több figyelmet érdemelt volna
az általánosító következtetések
levonásakor, hogy a különbségek még nagyobbak,
ha a szemünket tágabbra nyitjuk: Csehszlovákia és
a Szovjetunió ugyanis nem adósodott el, Románia viszont,
mely korábban erõsen eladósodott, a nyolcvanas években
visszafizette adósságainak nagy részét, aminek
viszont a lakossági fogyasztás rendkívül mélyre
süllyedése volt az ára. Érdemes lett volna Jugoszlávia
esetére is utalni, ahol a szovjetektõl való függés
sokkal gyengébb, a piacosodás pedig elõrehaladottabb
volt, ennek ellenére az alkalmazkodóképesség
hasonló nehézségei jelentkeztek, mint a többieknél.
Sajnos Bekker nem kezeli elég
kritikusan a GDP, illetve a nemzeti jövedelem mérését,
mérhetõségét és ebbõl következõen
a jelentõségét, holott vizsgálatainak igen
jelentõs része azon alapul. Nem is említi ezzel kapcsolatban
például Bródy megalapozott kételyeit, és
nem kísérli meg, hogy hibabecsléssel megvizsgálja,
mennyire lehet hatással a mérés torzítása
az elemzési eredményekre.
Az alkalmazkodási problematika
vizsgálatában komoly hiányosság csak az árarányokban
és a keresletben bekövetkezett változásokkal
foglalkozni, és figyelmen kívül hagyni azt a sokkot,
amit a kamatváltozások okoztak elsõsorban a súlyosan
eladósodott országoknak a nyolcvanas évek elején.
A szerzõ is megemlíti, hogy a reálkamat-változások
hatását nem vizsgálja, annak ellenére, hogy
ezekkel a számítások kibõvíthetõk
lettek volna. Márpedig az eladósodás ugrásszerû
növekedése a nyolcvanas évek elején nagyrészt
a nemzetközi kamatszint-emelkedés következménye
volt, és ez vezetett a következõ évtizedekben
jelentõs erõforrás-kivonásra. Joggal foglalkozik
a szerzõ az 1973-as olajár-emelkedés okozta sokkal,
de szinte semmit nem szól arról, hogy 1985 után a
reálértéken mért olajárak visszaestek
az 1973 elõtti szintre, és ez az egyik számottevõ
tényezõje volt a szovjet gazdaság visszaesésének,
sõt alighanem a nyolcvanas években bekövetkezett összeomlásának
is.
Bekker tehát arra keresi
a választ: van-e lehetõségük a kelet-európai
országoknak a sikeres kitörésre, a fejlõdés
felgyorsítására és ezáltal lemaradásuk
csökkentésére? Kutatásának eredményei
meggyõzõen bizonyítják, menynyire behatárolja
a múlt a fejlõdési lehetõségeket. Szemléletmódja
- ha ez a tanulmányból nem derül is ki - erõsen
kapcsolódik a mára elterjedt "path dependency" elmélethez
és elemzésekhez. Teljesen jogos az a figyelmeztetése,
hogy a múltban követett utat folytatva igen könnyen csak
kvázi-piacgazdasághoz juthatunk, s ez elmaradásunkat
és szélre sodródásunkat nem csökkentené,
hanem növelné. De elemzésébõl az is következik,
hogy ez az út azért volt téves és vezetett
kudarchoz, mert a gazdaságpolitika stratégiai döntéseinél
a vezetõk évtizedeken keresztül rendszeresen a rosszabb
megoldást választották: hatékonyság
helyett növekedésorientációt, nyitás helyett
elzárkózást és KGST-integrációt,
export vezérelte növekedés és struktúraváltás
helyett protekcionizmust és a rossz, elavult ipari struktúra
konzerválását.
Lehet vitatkozni arról -
a szovjet dominancia és a kommunista pártok uralma idején
-, mennyire volt lehetõség a másik, a jobb út
választására. Ma már kétségtelenül
megvan ez a lehetõség. Egyáltalán nem evidens
azonban, hogy a demokratikus kormányok tudnak és akarnak-e
élni vele. Ma is erõs a hangjuk azoknak, akik mindenáron
a gyors növekedés prioritását hangoztatják,
akik az export ösztönzése helyett a vámok (illetve
"vámpótlékok") emelésével a befelé
fordulást erõsítik, erõs lobbyk követelnek
még több támogatást a hadseregnek, a hadiiparnak,
a titkosszolgálatoknak és fõként az elavult
ipari és mezõgazdasági struktúra védelmének.
Minden területen erõs az ellenállás a szükséges
változásokkal szemben, de a megújulás lehetõsége
kétségtelenül fennáll. Ezért Bekker elemzése
nyomán azt mondhatjuk, hogy igenis van remény, és
nagy kár lenne újra csalatkozni benne.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu