Elsõ magyar metropolis 
Avagy budapesti kalauz földlakók számára

Mújdricza Péter


Jegyzetek

 "Teljesen abszurd lenne 1541 és 1989 között párhuzamot vonni, abba a végsõ fokon mellékes mozzanatba kapaszkodva, hogy a török csapatok 1541-ben vér nélkül foglalták el Budát, s a szovjet csapatok 1989-ben vér nélkül kezdték elhagyni Magyarországot, ami annyit is jelentett, hogy a nyugati befolyás ettõl az idõponttól kezdve vér nélkül válhatott tetszõlegesen naggyá [...]
  Csakhogy [...] 1541-et megelõzõen a török magyarországi jelenlétéhez rendkívül pozitív magyar illúziók, pozitív várakozások fûzõdtek, s nem annyira a török katonai hatalom, mint inkább ezek az illúziók >>eredményezték<< az 1541. évi gyászt, a szultán megjelenését, akit épp a legmagyarabb magyarok az akkori történelmi szituációban örömmel vártak. S innen már csak egy lépés kell a szkepszishez, hogy vajon nem fûzõdtek-e nálunk 1989-hez és 1990-hez olyan illúziók, amelyek az örömnek ezt a két évét egy újabb nemzeti gyász kezdetévé tehetik?" 1
  A Budapesti Történeti Múzeum legfrissebb - Budapest az újkorban címû, Történelmi pillanatok egy nagyváros életében alcímmel ellátott - állandó kiállítása az intézmény alapfeladatainak ellátásán túl is nagy hatású jövõképformáló tényezõ. "A kiállítás tárgya annak a Budapestnek a megszületése, amely az 1896. évi millennium idejére már képessé vált arra, hogy világvárosként mutassa meg magát. A századfordulóra urbanisztikailag is megfogalmazódott nemzeti és polgári öntudat tárgyakban megtestesült, idõben az elõzményekbõl felvezetõ és a jövõbe továbbvivõ speciális analízis az, amit Újkori Kiállításnak nevezünk" - olvashatjuk a kiállításhoz kapcsolódó, annak címével megegyezõ várostörténeti vezetõ indító sorait Buzinkay Géza és Vigh Annamária - a kiállítás koncepcióját kidolgozó szakemberek - tollából. A rendszerváltásként számon tartott, 1989-1990-ben lezajlott politikai fordulat, valamint az 1996-os magyarországi millecentenárium közeledte lehetségessé, egyúttal szükségessé tette a feladat megvalósítását. Indító idézetünk - mely Kemény Zsigmond Zord idõ címû regényére támaszkodik - akarva-akaratlan gondolatébresztõ "idézõ-jelek" közé helyezi jelen Újkori Kiállítás idõintervallumának a török-, illetve a szovjet áfium megszüntével kijelölt határait. Talán megbocsáthatatlan történelmi udvariatlanság lenne párhuzamokat keresgélni az 1514-ben Dózsát saját népével föletetõ hazai szellemi elit pár évtizeddel késõbbi - a török fennhatóságot elõsegítõ - magatartása és a mai írástudók többségének külhoni, pillanatnyilag éppen euro-amerikai befolyást igenlõ, kollektív és individuális ambíciói között. E geopolitikai "szükségszerûségbõl" fakadó erõjáték - államforma-elnevezéstõl független, személyes mohóságra és morális felelõsségre lebomló komponensei folytán - a társadalom szellemi- és hatalmi hierarchiáját, mindennapi életének köz- és magántereit, településeinek változásait is alapvetõen érinti. A mi Budapestünk jövõjét is.
  Elsõ látogatásom alkalmával - némi téblábolás után a Budavári Palota "E" épületének elsõ emeleti kerengõjén - a "presszóvég" felõl sikerült rátalálnom Budapest újkorára, a Palota barokk udvarát több oldalról övezõ termekben. Méghozzá - ha engedhetünk a kiállítás és rendezõinek (egyik) "eszmei üzenetét" is szimbolizáló Lánchíd majdnem 1:1-es méretarányú oroszlánjai keltette asszociációk csábításának - egy különös, "horizontálisan megtört gerincû híd" alaprajzi elrendezésében. Másodszori tanulmányutamon már felfigyeltem az elõtér falaira applikált szürke nyilakra, melyek nyomán eloldalazhattam a kiállítás tulajdonképpeni "nyitányához": Lotharingiai Károly "allegorikus" diadalívéhez, "amely a török várvédõk feletti gyõzelmet, mint Európa összefogásának eredményét tünteti fel" - szürke papírmaséból, alaprajzi pozícióját illetõen kényszeredetten az érkezési irány felé fordítva, a kerengõ 4,80 méteres belmagasságához is alkalmazkodva. E nyomorúságosan monumentális, szocreál május elsejéket idézõ arcosoliumon átvonulva, már az eredeti elképzeléseknek megfelelõ kronológiai sorrendet betartva tekinthettem meg az anyagot. A "híd-metaforát" ismételten átélve egyáltalán nem bántam már, hogy elsõ felkerekedésemkor a túlsó vég felõl jöttem. Hiszen miféle híd az, amelyiken csak az egyik irányban szokás közlekedni? Bár az "erõs bástya" jelszót nem oly régen sikerrel szabotáltuk, vizuális- és egyéb ízlésvilágát mint "haladó hagyományt", úgy tûnik, elevenen tartjuk. E kiállítás félig-meddig bevallott törekvése térivé emelt dilemma: leszünk-e ,,jó híd" az ezredforduló Európa-házának keleti kapujában? Hankiss Elemér Találjuk ki Magyarországot! címû televízió-mûsorában tette fel a kérdést, vajon arra a bizonyos "hídra" keleti szomszédaink felõl is hasonló vendégszeretet fogadja-e az érkezõt, mint mondjuk a Bécsbõl jövõt? Ugyanolyan készségesen segítjük-e nálunk kevésbé "gazdag" szomszédainkat Európához csatlakozni, miképp azt mi magunk, mintegy "tanulmányi ösztöndíjként" az euro-amerikai hatalmaktól elvárjuk? A demokrácia helyi gyakorlatának rejtélyeiben kevéssé jártas Földlakó számára az is furcsának tûnhet, hogy az a bizonyos "mindenkire kötelezõ hídpénz" vastagon megfizetendõ a szegényebb és védtelenebb néprétegek számára, míg a tehetõsebbek ingyenes kedvezményben részesülnek, függetlenül attól, bel- vagy külhoni polgárról van-e szó. Ám a tárlat egyik feliratát olvasván megnyugodhatunk, nem újdonság ez errefelé, hiszen így volt már a késõi feudalizmus (avagy: korai újkor) Pestjét és Budáját összekötõ - még Széchenyi Lánchídját megelõzõ idõk - "pontonhíd-vámja" esetében is. (És talán lélektanilag is meg kell békélnünk azzal, hogy bármely hatalom képviselõi közül kevés embernek adatik Mahatma Gandhiéhoz fogható morális szilárdság, hiszen ez a magatartás a jól felfogott elitközérdekkel szembeni árulásnak tûnne.) Tetszett, hogy nem csalás, nem ámítás: az újkori Budapest - legalább a Budavári Palota "E" épületének emeletén, ellenõrizhetõen - eltérõ irányból, életfelfogásból és társadalmi pozícióból is, egyenlõ eséllyel megközelíthetõ.
  "Nagyon tetszett, de az oroszlánok a legszebbek." (Klein Viktória III/A) - olvashatjuk a Vendégkönyvben. A kiállításról szóló írásra felkért Földlakó nem tehet mást, mint saját tévedéseit vállalva, megpróbál õszintén beszámolni észrevételeirõl, jóllehet minden gondolata önmagán is számon kérhetõ, hiszen a bõrén érzi, milyen dolog komolyabb támogatások (le)kötelezettségeitõl mentes szabadsággal múzeumépítésben részt vállalni, valamint a nagyközönség érdeklõdésére számot tartó kiállítást rendezni. Legfelületesebb összbenyomása szerint olyan e tárlat, mintha az Osztrák-Magyar labdarúgó-örökrangadót a két nemzeti tizenegy kispályán bonyolítaná le. A "diadalív-nyitány" nekifuttatja az érkezõt a mennyezetig érõ, szürke papírmaséból megépített, "romos várfal"-keretezte Lotharingiai Károly diadalmenete címû festménynek, a vásári sátor fordulóját követõ "mûjégzajlásnak", majd a már említett lánchídi oroszlánok kiállítóteret szétfeszítõ roppant tömegének. Mindaddig valószerûtlennek találhatjuk, hogy a csudába nem szakad le az orrfacsaró tartósító vegyszerekkel többszörösen átitatott hungarocell és papírmasé monstrumok alatt a födém, amíg óvatosan, a teremõr néniket kijátszva megkopogtatjuk õket, és lám: azok, amik valójában, mûvi, szürkére mázolt utánzatok... Zsúfolttá, nehézkesen áttekinthetõvé téve az amúgy szép arányú termeket, szomorúan legyintve Budapest utcáinak és köztereinek nyüzsgõ és eleven hangulatára. A kiállítás rendezõinek javára írandó, hogy ellentmondásaival együtt felvállalják a "megépített jelszavak" többrétegû közérthetõségének kockázatát, talán túlontúl alkalmazkodni igyekezvén az utca emberének - többnyire ma is a szocreál didaktika szintjén vélt - vizuális fogadókészségéhez. Lehet, csak meglévõ díszletek lettek felújítva-átfestve, ám óhatatlan felmerül a kétség: a jóindulattal várostörténeti vezetõnek megvásárolt múzeumi kiadvány használhatóbbá tételére is fordíthatták volna e pénzt. Vagy, miképp azt Hajdú Éva - jelen kiállításon szemlátomást pozitív változásokat ösztökélõ - kiállításkritikájában 2 is olvashatjuk, ha a különbözõ korokból származó várostérképek információit összesítõ számítógépes grafikai program szerepelne a tárlaton, egymásba áttûnõ ábrák segítségével érzékelhetnénk a város struktúrájának kialakulását, növekedését. Úgy gondolom e látványsorozat hagyományos, vetített képes szisztémával is megvalósítható, esetleg a "presszóvég" vendégeket elbocsátó nagy falfelületén, melyrõl oly végletesen eltérõ visszajelzéseket kaphattak a tárlat rendezõi, mintegy a kiállításon látottak végsõ vagy indító(?) összegzéseképpen. Talán gondoljuk meg, milyen izgalmas lenne látni az 1686-os Buda várfalaival körülvett középkori utcák hálós rendszerét, a Duna túloldalán a miniatûr, õsi Pest számos ma is érvényes utcavonalával, jó órányi járóföldre északon Óbuda, körben a még hosszú idõre alig érintett természet: erdõk, szõlõk, mezõk, patakok és malomépületek. És miképp értek össze e kisvárosok Lipszky János térképein a XIX. század elején, láttatva a városfalak bontása nyomán Pest kiépültét egészen a járványok ellen kiásott vesztegzár vonalárkáig; a Neugebaude négyzet alaprajzú épülettömbjét - melynek késõbbi lebontása a Szabadság teret eredményezte -, valamint a régi Városházát, amit majd a "régi" Erzsébet-híd kedvéért áldoznak fel. Láthatnánk továbbá a Neue Markt-platz (Erzsébet tér) négyszögét, ahonnét idõvel Európa elsõ földalatti vasútja indul, mely alatt majd a XX. század valósággá gyötört Nagy Budapest-illúziójának metróalagútjai keresztezõdnek, mintegy under- ground "cardo et decumanus". "A Köröndön túl, ahol a földalatti ürül, de annál többen ülnek az omnibusz imperiálján...", a Sugár úttal a Városligetig; a Hõsök tere épülõ múzeumaival és az Ezredéves Kiállítás (mai szemmel álomszerûnek tûnõ) pavilonjai tûnnének fel, számtalan képzettársításra (illúzióra?) nyújtva lehetõséget a késõi XX. század Budapestjének jövõbeni alakulására is.
  Az összes felsorolt tárlatrendezési dilemma ellenére és miatt, erénye a kiállításnak, hogy a legfrissebb technikai eszköztár felvonultatása nélkül is elmélyülésre, gondolkodásra késztet bármely korosztályt, a legfiatalabbaktól a legidõsebbekig. Hiszen a töredékesség és talán a káosszal rokonszenvezõ térbeli megnyilvánulás - mely a tárlat folyamán az 1919. május elsejei Hõsök tere "millenniumi-oszlopának" veres drapériával bevont, kafkai átváltozásnak kitett obeliszkjétõl válik különösen szembetûnõvé - a folytatás végtelennyi esélyét, rejtett összefüggések, jövõintuíciók felvillanásának lehetõségeit is sejtetheti. Szimpatikus gondolat a New York kávéház letelepedésre, meditációra késztetõ berendezése, üdítõen ellenpontozva a második világháború során felrobbantott Lánchíd oroszlánjának mûvin megroggyantott mementóját. Ez utóbbi "békeidõben" - egy bank, egy újságszerkesztõség és egy mérnöki intézmény relikviái közepette - akár Liska Tibor közgazdasági karcolata, a kispályás bürokrácia és vállalkozói szabadság vadházasságából világra sikeredett Antioroszlán szimbóluma (is) lehetne. Jól bevált ötletként könyvelhetõ el továbbá a "presszóvég" elsötétített "oldalkápolnájában" elhelyezett vetítõ, ahol a századeleji némafilmektõl a napjainkban reneszánszát ülõ hatvanas évek Vidám Budapestjének hangulatait felelevenítõ mozgóképsorokat tekinthetünk meg. Tanulságos folytatása lehetne e gondolatnak a már említett várostérképek idõrendi szimulációjának láttatása - ha különtermet nem lehet biztosítani számára -, talán a "presszóvég" falán. Földlakó is leül a hatvanas évek Omniájának piros-fehér csíkos asztala mellé, rendel egy capuccinót, kis idõre farkasszemet néz Rákosival a "végfalon" (vajon mit kereshet Latinovis Zoltán és Ruttkai Éva közelében?!), majd megint elõveszi a kiállításvezetõ kiadványt, és Hanák Péter Budapest újjászületései címû írásának zárógondolatain meditál: "Letûnt világ, a régi Budapest utcáival, épületeivel, embereivel találkozunk e falakon. [...] A hajdani békekor emberei [...] jobban megfértek egymással, mint a világháborúktól, forradalmaktól, diktatúráktól, népirtásoktól megnyomorított századunk végnapjaiban. Miért?..." Földlakó kinéz az ablakon, felhõket vizsgál az Elsõ Magyar Metropolis felett, aztán Omnia-presszó installációira, a vasbeton paneles, rákkeltõ lakótelepi házkarikatúrákra téved tekintete; mellette bolhányi méretben a Finta-mûvek legfrissebb példánya: a Szabadság téri bank makettje. Odakint az eredeti úgy jelenik meg a Várhegyrõl szemlélve, mint egy sötét transzparens, a pesti háztetõkön terpeszkedõ fekete üvegkoporsó: megépített freudi elszólás a Mammon természetrajzáról. (Az építészetben talán az a legszebb, hogy nem tud hazudni...) Mintha a világ filmiparának negatív utópiái, Fritz Lang Metropolisa, a Brazil vagy a Szárnyas fejvadász díszletei próbálnák meg otthonosabbá varázsolni Budapestet. "Az újkapitalizmus építészeti beruházása [...] ebben az imaginárius térben dolgozik: minden korábbit meghaladó épülettornyait és negyedeit nem a városlakókra szabják - a pénz hatalmának díszleteiként funkcionálnak. A díszletezõ pedig a befektetõ-városfejlesztõ, [...] akinek a város egy-egy kerület, ami megérett arra, hogy szanálják" - olvashatjuk Almási Miklós Napóra a Times Square-en, a pénz forradalma az ezredvégen címû könyvének A virtualitás = életforma címû fejezetében. Hiszen aki teheti, világszerte menekül az ökológiailag agyonvágott metropolisok purgatóriumából az úgynevezett oldalvárosokba, a zöldbe: lakni. Így van ez az ezredvégi Budapesten is. Földlakó maradéktalanul egyetért Várkonyi Nándorral és Karátson Gáborral, akik szerint az euro-amerikai ember kultúrája és morálja lényegében nem magasabb rendû egy "jól eleresztett", pubertás-pattanásos kamaszénál, aki a leginkább ön- és közveszélyes életkorban - felelõtlenül robbantgat és kísérletezik. (Talán érthetõ is ez, hiszen a népek "életében" röpke pár száz év még nem feltétlenül nyújt elegendõ történelmi bölcsességet a messze tekintõ folytonosságra összpontosító, globális döntésekhez.) E rezignált diagnózissal nem azt hangsúlyozva, hogy ne fogadjuk éppen olyan személyre szóló vedégszeretettel az euro-amerikai embert, mint bármely más felelõs Földlakót, vagy zárkózzunk el a technicista civilizáció tendenciáinak tanulmányozásától. Ám egyedül tõle remélni a Megváltást vagy akár azt - geopolitikai "szükségszerûség" ide, "felkapaszkodási" ambíciók oda -, hogy "védõszárnyai" alatt majd jobban otthon érezzük magunkat, és emberibb közösséget alkotunk ebben a nagyvárosban, legalább olyan átvilágítatlan illúzió a hazai szellemi elit többsége részérõl, mint 1541-ben a szultán elé gurítani a veres szõnyeget...
 

Jegyzetek

1 * Kunszt György: A hagyomány jövõje - Prolegomena. Pannon Panteon, Comitatus, Veszprém, 1995. 150. old.

2 * Magyar Múzeumok, 1996. 1. szám.


Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/