Kell-e egy múzeumnak állandó
kiállítás? Nem vitás, hogy kell. Ezért
több mint idõszerû volt, hogy miután hat évig
hiányzott a fõváros múzeumából
az állandó újkori várostörténeti
kiállítás, végre újra megnyíljon.
A múzeumi állandó
kiállítás azonban nem egyszerûen egy kiállítás
a sok közül. Nemcsak abban különbözik az idõszakiaktól,
hogy hosszú ideig, legalább három-négy évig
(néha jóval tovább is) fennmarad, hanem abban is,
hogy más a feladata. Az állandó kiállítás
a múzeum fõprofilját jeleníti meg, méghozzá
lehetõleg gyûjteményeinek legfontosabb, legértékesebb,
legérdekesebb darabjaival. A múzeum jellegét, identitását,
tevékenységének színvonalát elsõsorban
állandó kiállítása vagy kiállításai
reprezentálják a szakma és a nagyközönség
számára. Az idõszaki kiállítások
nélkülözhetetlenek, számos okból, s a múzeumok
szívesen is rendeznek ilyeneket - de az állandó kiállítások
nagyobb felkészülést, erõfeszítést,
átgondoltságot igényelnek. Különösen
érvényes ez az egyébként is speciális
problémákat felvetõ történeti kiállításokra.
Itt nagy veszélyeket rejt magában, ha elmarad annak tisztázása,
mit akarunk mondani a kiállítással, és elsõsorban
kiknek készül a kiállítás. Nyilvánvaló,
hogy egy város (vagy egy ország, egy intézmény)
történetét nem lehet teljes egészében
kiállítás útján, azaz csakis tárgyak
segítségével bemutatni. Gondosan kell tehát
mérlegelni, mi az, amit egy történeti kiállításon
meg kell - és meg is lehet - jeleníteni. A kiállított
tárgyak, dokumentumok közti természetszerû folytonossági
hiányok ugyanis csak kis mértékben hidalhatók
át magyarázó szövegekkel, mert ez utóbbiakat
- kivált, ha nem kellõen rövidek - a látogatók
nagy része nem olvassa el.
Ami a megcélzott nézõket
illeti, a külföldi turisták minden múzeum számára
fontosak (országpropaganda, bevétel és egyéb
szempontokból). A múzeumkedvelõ külföldiek
azonban amúgy is elmennek egyszer az ismertebb múzeumokba
- és amúgy is csak egyszer mennek, s többnyire csupán
átfutják a kiállításokat. A BTM állandó
kiállítása alighanem elsõsorban a hazai közönség
számára kell hogy ismereteket és egyszersmind élvezetet
is nyújton, élményszerû képet adjon a
város történetérõl. Persze ennek a képnek,
a kiállítás fõ mondanivalójának
tudományosan megalapozottnak kell lennie, az ismeretterjesztésnek
ugyanis csak úgy van értelme, ha valódi ismereteket
terjeszt, akkor is, ha ez "népszerû", azaz közérthetõ,
figyelemfelkeltõ formában történik - sõt
akkor kell csak igazán megbízható módon tenni
ezt.
Vajon milyen elképzelés,
szándék vezérelte ennek a kiállításnak
a rendezõit? A kiállítás alcíme - Történelmi
pillanatok egy nagyváros életében - kissé aggályt
keltõ: a "történelmi pillanat" kiválasztása
könnyen lehet önkényes megítélés
dolga, de még ha feltesszük is, hogy a kiállítás
a legfontosabb, legjellemzõbb vagy akár csak a legérdekesebb
"pillanatokat" választotta ki Budapest történetébõl,
akkor is erõsen vitatható az állandó várostörténeti
kiállítás ilyen alapkoncepciója.
Ami az utóbbit illeti, abban
a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nem kell találgatnunk:
a kiállítás rendezõi a nyomtatásban
megjelent kiállítási vezetõ bevezetõjében
és újabban a múzeumi szakfolyóirat 1996-os
tavaszi számában
1
maguk ismertették kiállítási
koncepciójukat és a kiállítás rendezése
kapcsán felmerült problémáikat. Más kérdés,
hogy okosabbak leszünk-e attól, amit ebbõl megtudunk.
"A szakmai viták során kikristályosodott végsõ
döntésünk rendhagyó, de felvállalható
volt - írják a folyóiratban. - A városok történetébõl
olyan fordulópontokat, eseményeket, jellegzetes helyszíneket
választottunk ki, amelyek bemutatása, egymásmellettisége
logikai rendet alkotott és történeti folyamatokat tükrözött."
A vezetõben kissé konkrétabb a megfogalmazás:
"A századfordulóra urbanisztikailag is megfogalmazódott
nemzeti és polgári öntudat tárgyakban megtestesült,
idõben az elõzményekbõl felvezetõ és
a jövõbe továbbvivõ speciális analízis
az, amit Újkori Kiállításnak nevezünk."
2
Továbbá: "Rendhagyónak tekinthetõ azoknak a
jelkép erejû hangsúlyoknak a kiválasztása,
melyekre a kiállítás felépült és
rendhagyóvá vált ezeknek a szimbólumoknak a
megjelenítése is. A tárgyi anyag, a rekonstrukciók
és a modern kiállítási technika lehetõségei
hét szimbólum köré fonódnak, illetve ezeket
emelik ki."
A hét szimbólum (a
folyóiratban és a vezetõben csaknem azonos fogalmazásban):
1. Lotharingiai Károly allegorikus diadalíve.
2. "A Duna-folyam, mely elválaszt és összeköt, esztétikai és szervezõ erõ, fõ közlekedési útvonal, a kereskedelem meghatározója és a mobilitás jelképe. Romboló árvízeivel az európai színvonalú modern várostervezés lehetõségét teremti meg."
3. "A Lánchíd [...], mely a városok számára az összeköttetést, a kapcsolatot jelképezi", s a modern polgári társadalom megszületését is szimbolizálja.
4. "A millenniumi kor kettõs értelmû városformálásának monumentumai": a millenniumi emlékmû mint a nemzeti identitásérzés jelképe és a Szabadság téren a Nemzeti Bank és a Tõzsdepalota mint a polgári öntudat és a gazdasági erõ kifejezõi.
5. "Az 1919. május 1-jei dekoráció rekonstruálása: a vörös drapériával bevont, konstruktivista alkotássá átöltöztetett millenniumi oszlop, amelynek megjelenése a teremben a múltat is átfogalmazó, az ideológiai alapú korszakváltás érzékeltetésén túl, az 1948 utáni történelmi folyamatokat is felidézi."
6. "A második világháborúban lerombolt Lánchíd a város és a legtágabban érthetõ >>múlt<< pusztulását jelképezi, ugyanakkor a helyreállítás, az újjáépítés, az újrakezdés lehetõségét is jelenti."
7. "A mai Budapest urbanisztikai képének összetevõi: a lakótelepek, Finta József szállodái és középületei, a tradíciókat õrzõ-felelevenítõ városvédõ mozgalom munkájának eredményei. A nagyváros állandóan változó, a gazdasági, kulturális és politikai életére azonnal reagáló utcaképe."
Ez volt a szándék.
Vajon milyen a megvalósulás? Mit láthat és
mit szûrhet le magának a látványból a
kiállításlátogató, aki nem feltétlenül
veszi meg és olvassa el a nyomtatott vezetõt?
A kiállításba
belépve az elsõ benyomás az, hogy a múzeumnak
kevés anyaga lehetett Budapest XVII-XX. századi történetének
bemutatásához, ezért folyamodott ahhoz a megoldáshoz,
hogy nagyméretû - a rendezõk által rekonstrukcióknak
nevezett - díszleteket építsen fel a kiállítási
térben, hiszen ezek jó nagy helyet elfoglalnak. A továbbiakban
azonban kiderül, hogy nemcsak elegendõ, hanem számos
témából talán túl sok tárgy is
rendelkezésére állt a múzeumnak - annyi, hogy
nemcsak túlzsúfolhatta velük a késõbbi,
XIX-XX. századi idõszakokat bemutató részeket,
hanem fontos tárgykörök be sem fértek a kiállításba.
Valószínû tehát,
hogy nem az anyaghiány indította a kiállítás
rendezõit az úgynevezett rekonstrukciók hangsúlyos
használatára, hanem egyrészt az, hogy az általuk
kiválasztott szimbólumokat fõként csak ilyenek
segítségével tudták megjeleníteni, másrészt
az a - számos külföldi múzeumban már nagyon
elterjedt - felfogás, hogy a kiállítások sikeréhez
nem elegendõk a hiteles mûtárgyak, hanem különféle
diorámákkal, rekonstrukciókkal, életszerû,
sõt Disneyland-szerû megoldásokkal kell becsalogatni
a közönséget. Az ilyenfajta kiállítások
elsõsorban az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában
terjedtek el, kétségkívül nagy közönségsikerrel.
Hogy valóban erre vezet-e a jövõ útja a fennmaradásukért
küzdõ múzeumok számára, egy ideig bizonyára
még vita tárgya lesz. De hogy az ilyen megoldásokhoz
rengeteg pénz, kiváló minõségû
anyagok és nagy szakmai hozzáértés szükséges,
az nem is kérdéses (Angliában például
egy régészeti lelõhely fölé és
köré felépített, a viking életet, jeleneteket
bemutató kiállításhoz a rendezõ múzeum
3,6 millió font bankkölcsönt vett fel.
3
Ha
magyar múzeumok is bele akarnak vágni ilyenféle vállalkozásokba,
arra mindenképpen vigyázniuk kell, hogy ne szegényszagú,
összecsapott, illúziórontó megoldásokhoz
folyamodjanak.
A BTM új kiállításán
a "rekonstrukciók" nélkül is sok a szép és
érdekes látnivaló: festmények, metszetek, szobrok,
térképek, építészeti tervek, cégérek,
bútorok, porcelánok, ötvösmunkák, viseletek
és egyéb tárgyak, plakátok, fényképek,
kézírásos és nyomtatott dokumentumok. Csakhogy
a látogatónak egészben véve az a benyomása,
hogy a kiállítás rendezõi nemigen gondolták
át, mit, miért és hogyan tegyenek ki, és mit,
miért hagyjanak ki a kiállításból, mert
szemmel láthatóan minden figyelmüket a feljebb felsorolt
"hét szimbólum" megjelenítése kötötte
le.
A kiállítás
legelején találkozunk a látványként
legszembeszökõbb szimbólummal - a bejárat elé
felépített, mennyezetig érõ, szerencsére
az életnagyságúnál még mindig kisebb
diadalkapuval, amelyet a díszlettervezõ egy 1694-ben készült,
Lotharingiai Károly elképzelt diadalmenetét ábrázoló
allegorikus festményrõl másolt. Csakhogy ez az építmény
így és itt soha nem létezett. Ez a képzeletbeli
diadalkapu igen távol van attól, hogy Buda és Pest
1686-os visszafoglalását jelképezhesse. Hangsúlyos
elhelyezése már a kiállítás legelején
félrevezetõ lehet a látogató számára
a valóságos helyszínek, valóságos történeti
események megismerése szempontjából. Holott
a fõváros utóbbi három évszázados
fejlõdésének kiindulópontját alkotó
1686. évi események, a pusztulás és elnéptelenedés,
majd az újranépesülés és újjáépülés
bemutatásának sokkal nagyobb súllyal kellett volna
megjelennie az elsõ kiállítási részben.
Az itt alcímmel kiemelt témák - Nemzetközi összefogás
a törökök ellen és Európa ünnepel - erõszakolt
aktualizálásnak tûnnek. A következmény
egyebek közt az, hogy az 1686-os ostromot és a két város
akkori helyrajzát és állapotát ábrázoló
érdekes metszetek helyett (amelyek éppen errõl a témáról
bõségesen állnak rendelkezésre) XIX. századi,
erõsen másodlagos ábrázolások kerültek
a falakra. Ráadásul ezzel rögtön az elején
súlyosan megbomlik az idõrend (s ez a jelenség a továbbiakban
is lépten-nyomon elõfordul, többnyire teljesen indokolatlanul).
Ízlés dolga, hogy a kiállításnak ebben
a részében szükség volt-e egy üszkös
várfal imitációjára (amelynek feltehetõen
ágyúgolyó ütötte nyílásába,
mint valami ablakkeretbe, helyezték el az említett 1694-es
allegorikus olajfestményt).
Buda és Pest XVIII. századi
történetére vonatkozóan a kiállításrendezõk
nem találtak (talán nem is kerestek) "szimbólumot".
Ez egyáltalán nem baj. Amit ebben a részben kiállítottak,
azzal sincs különösebb baj, hacsak nem az elhelyezésükkel
és ismét az idõrenddel (több helyütt).
Nem szerencsés a kiállítás
elsõ bal oldali benyílójában megkísérelt
barokk kápolnabelsõ-rekonstrukció. A barokk templomok
egész világától távol álló
szûkös és szegényes "interieur" az elérni
kívánttal ellentétes hatást kelt, ráadásul
a Flórián kápolnából származó
gyönyörû barokk szobrok kedvezõtlen elhelyezésük
miatt rosszul láthatók.
A XVIII. századot megjelenítõ
részben azonban szembeötlõ hiányok is vannak.
Igaz, a XVIII. századból lényegesen kevesebb tárgy
és ábrázolás maradt ránk, mint a késõbbi
idõkbõl, de éppen ezért nem helyeselhetõ,
hogy abból a kevésbõl, ami van, fontos dolgokat kihagytak.
Hiszen nagyrészt éppen a XVIII. században épült
ki a fõváros késõbbi út- és utcahálózata,
alakult ki a budai és pesti külvárosok többsége,
kezdett érvényesülni Pest országos kereskedelmi
központ szerepe, és váltak érezhetõvé
a két testvérváros kulturális, politikai és
igazgatási vezetõ szerepének elsõ jelei. A
fõváros akkori és részben mai városképére
is rányomták bélyegüket a XVIII. század
folyamán barokk, rokokó vagy copf stílusban épített
vagy újjáépített templomok, köz- és
magánépületek.
Teljesen negligálja a kiállítás
II. József uralkodásának idõszakát,
holott ami akkor történt, nagy hatással volt Buda és
Pest további fejlõdésére: az országos
kormányhatóságok áthelyezése Pozsonyból
Budára, az egyetem áthelyezése Budáról
Pestre, az elsõ budai városépítési rendelkezések,
az elsõ közkert - a Városmajor - kezdeményezése,
az elsõ népszámlálás, a városok
egész területének elsõ mérnöki felmérése
és feltérképezése.
Lehetséges persze, hogy a
XVIII. századdal szándékosan bántak ilyen mostohán
a rendezõk, ugyanis a II. téma után - amelynek fõcíme:
Pest és Buda újra szabad királyi város, 1703
- a III. téma már A kisvárosok léptékváltása
a 18. sz. végén. A kiállítás gondolatmenete
itt zûrzavarossá válik, nem derül ki, mit értenek
léptékváltáson, és hol mutatják
azt be. A rendezõkön ekkor már szemmel láthatóan
úrrá kezdett lenni egyfajta "horror vacui" - amely azután
a XX. századi részben hatalmasodott el teljesen: minden üres
helyre tettek valamit, akár odaillett, akár nem (a céhes
ipart bemutató sarokban egy pohárszék felsõ,
üveges részébe például cipõket
és más olyan tárgyakat, amelyeket akkor sem lehet
pohárszékben kiállítani, ha nem használati
tárgyak, hanem céhremekek).
Szerencsétlen ötlettel
jeleníti meg a kiállítás a másodiknak
felsorolt szimbólumot, a Duna-folyamot és az 1838-as pusztító
árvizet: egy hatalmasra felnagyított, árvízi
jelenetet ábrázoló rajz alá, a vörös
márványpadlóra fehér hungarocell darabokat
halmoztak fel, amelyek a feltorlódott jeget imitálják.
A kiállítás
XIX. századi részében néhány sikeres
megoldás található. Üdítõ színfolt
a polgári céllövészet bemutatása egy külön
kis benyílóban. Ügyes a biedermeier varróasztalka
köré komponált, figurával is gazdagított
életkép (itt legfeljebb a kijárat nélküli
piciny tér cella- vagy portásfülke-jellege zavaró).
Érdekesek és szépek a kirakatrekonstrukciók.
Tetszetõs interieur a XIX. század végi "ónémet"
ebédlõ (csakhogy az összbenyomást meglehetõsen
rontják a padlón, a dobogó oldala mentén elhelyezett
fotók, amelyeknek itt semmi keresnivalójuk).
Jó megoldást választottak
a rendezõk a millenniummal kapcsolatos nagyméretû sarokvitrin
esetében, ahol az ezredévi kiállítás
egy részletének felnagyított fotója alkotja
a hátteret, s elõtte a tárlóban jellegzetes
tárgyak idézik fel az eseményt és a kort.
A "szimbólumok"-hoz való
ragaszkodás azonban a XIX. századi szakaszban is kétes
megoldásokhoz vezetett.
A kiállítók
felfogása szerint a Lánchíd szimbolizálja nemcsak
a Buda és Pest közti kapcsolatot, hanem a modern polgári
társadalom megszületését is. Ez a jelképválasztás
elfogadható. Csakhogy itt "a kiállítási koncepció
igényei" szembetalálták magukat "a látványtervezés
lehetõségeivel". Miként a szerzõk írják,
"sokáig ragaszkodtunk egy valóságos híd látványához,
ám nyilvánvalóvá vált, az adott térben
ez nem lehetséges". (Megjegyzendõ, ezt elõre is lehetett
volna tudni. A valóságos híd látványához
pedig elegendõ kinézni a múzeum ablakán.) Így
aztán meg kellett elégedni egy pótlékkal: "A
kiállításban ma látható lánchídi
oroszlán képzettársítással pótolja
az eredeti ötletet, és nagyságával felhívja
magára a figyelmet" - nyugtatnak meg a rendezõk. Vagyis a
Lánchidat mint szimbólumot a lánchídi oroszlán
- azaz ennek a terem közepére állított, csaknem
életnagyságú mása - szimbolizálja. Kérdés
persze, hogy a látogató számára a látvány
mennyire teszi nyilvánvalóvá, hogy az oroszlán
a két város kapcsolatát és a modern polgári
társadalom kialakulását jelképezi.
A kor másik szimbóluma,
a Szabadság tér mostoha elbánásban részesült:
két tablón hatalmasra felnagyított, életlen,
szakszerûtlenül barnított fénykép és
a tablók hátán néhány további
fotó jeleníti meg.
A XX. századi részben
azután az anyag kiszabadul a rendezõk kezébõl.
Az esetek többségében már végképp
nem lehet tudni, mi miért került be a kiállításba
vagy miért maradt ki belõle. A legérthetetlenebb hiányok:
az elsõ világháború, az 1918-as és az
1919-es forradalmak, a második világháború
közti városépítészet és a városkép
alakulásának bemutatása.
A hiányként felsorolt
elsõ három téma nem teljesen hiányzik: a Tanácsköztársaságot
az ötödik szimbólum, az 1919. május elsejei dekoráció
részeként vörös drapériával bevont
millenniumi oszlop kicsinyített mása képviseli, az
elsõ világháborút az obeliszk aljához
ugyanazon a posztamensen szorosan hozzáillesztett, Sidló
Ferenc alkotta A nemzeti áldozatkészség szobra - valójában
csak a szoborból fennmaradt (fa)fej. Nehéz lesz látogatót
találni, aki meg tudja érteni, mit is jelent ez a kompozíció.
A jelzett három témát ezenkívül 2-2 fénykép
képviseli, a posztamens köré felállított
stelázsiszerû alkotmányon.
A második világháborúból
még ennyi sem fért a kiállításba. A
háború Budapest számára, úgy látszik,
csak 1944-ben kezdõdött: egy kis benyílóban kapott
helyet a témáról (lényegében csak a
zsidóüldözésrõl) szemmel láthatóan
sebtében összeszedett dokumentumanyag.
Igaz, hogy ebben a részben
is szerepel egy nagy helyet elfoglaló szimbólum: a háború
vége felé megrongált lánchídi oroszlán
másolata, amelyrõl a látogató azt még
észreveheti, hogy "a város és a [...] múlt
pusztulását jelképezi", de nem feltétlenül
ébred annak tudatára, hogy "az újjáépítés,
az újrakezdés lehetõségét is jelenti".
A kiállítóteremben
elhelyezett kiállítás az 1950-es évekkel és
1956-tal végzõdik; ezt a témát a záró
sarokban néhány fotó - az 56-os forradalmat egy fotó
és néhány korabeli újságlap és
röplap fényképmásolata -, valamint a ledöntött
Sztálin-szoborból származó bronzdarab képviseli.
Valamilyen megmagyarázhatatlan
okból azonban ennek a saroknak a kijárattal átellenes
felére külön tematikai egységként a Pesti
Magyar Kereskedelmi Bank 150 éves történetét
bemutató tárgyakat és dokumentumokat helyeztek el.
Érthetetlen, mit keres itt ez az anyag. Az, hogy a Kereskedelmi
Bank 1942-ben a Székesfõvárosi Múzeumnak ajándékozta
centenáris kiállításának lebontott -
egyébként igen szép és érdekes - anyagát,
még nem ok arra, hogy ezeket a tárgyakat beszorítsák
az amúgy is túlzsúfolt várostörténeti
állandó kiállításon az 1930-as évek
viseletét bemutató vitrin és az 1950-es évekkel
foglalkozó utolsó tablók közé.
A várostörténet
legutóbbi évtizedei - amelyek bemutatására
a kiállítás rendezõi e korszak feldolgozatlansága
ellenére is öntudatosan vállalkoztak - kiszorultak a
kiállítóhelyiségbõl, a folyosóra,
illetve a büfé elõterébe. Ha nagyon enyhén
fogalmazok, azt írhatom errõl a részrõl, hogy
még a maga által vállalt, az eredeti koncepcióhoz
képest igencsak szerény feladatot sem oldotta meg ("az utolsó
harminc évrõl csak hangulatokat kívántunk felidézni";
de miért utolsó? csak nem rombolják le megint a fõvárost?).
Kevésbé enyhén fogalmazva: egyszerûen elképesztõ,
hogy ezek a fényképekkel és nyomtatványokkal
grafikailag minõsíthetetlen színvonalon kitapétázott
tablók egy múzeum állandó kiállításán
helyet kaptak.
Ami mármost az összképet
illeti: a BTM újkori várostörténeti kiállításában
többé-kevésbé benne van az az anyag, amelynek
az állandó kiállításon szerepelnie kell.
Csakhogy el van rejtve, egyrészt a fölöslegesen, mérlegelés
nélkül kirakott anyagok tömegében, másrészt
azáltal, hogy kiállításrendezési szempontból
rosszul került bemutatásra: túl magasan (helyenként
három-négy sorban egymás fölött), túl
messze a nézõtõl, olvashatatlan vagy teljesen hiányzó
feliratokkal, megtévesztõ elhelyezésben. Minél
több tárgy kirakásából - még ha
minél szebb, minél érdekesebb tárgyakat mutatnak
is be - még nem lesz valódi kiállítás.
A látogatóktól nem várható el, hogy
õk szelektáljanak. A múzeum feladata, hogy a lehetséges
kiállítási darabok közül kiválassza
azokat, amelyek a kiállítás fõ mondanivalóját
vagy mondanivalóit a legjobban, legvonzóbb formában
jelenítik meg, és ugyancsak a múzeum (nem pedig a
grafikus vagy a belsõépítész, divatosabb szóval
élve, a látványtervezõ) dolga, hogy a bemutatás
módja megfeleljen a tartalomnak.
A BTM 1995 decemberében megnyílt
állandó kiállítása rendezõinek
sikerült az alibikiállítások egy fajtáját,
a kiállítást helyettesítõ kiállítást
létrehozniuk, "amelyen egy kiállításra érdemes,
jelentõs anyagot, jelentõs témát tetszõleges
válogatás szerint úgy mutatnak be, mintha [...] bemutatása
valóban a címében meghirdetett kiállítás
volna".
4
1 * Magyar Múzeumok, 1996. 1. szám, 29-31. old.
2 * Budapest az újkorban.Történelmi pillanatok egy nagyváros életében. A Budapesti Történeti Múzeum várostörténeti kiállításának vezetõje, Hanák Péter elõszavával. Budapest, 1995. 6. old. A vezetõ sajnos hemzseg a helyesírási hibáktól, logikátlan a szerkezete, sok benne a tárgyi hiba, és ami a legnagyobb baj, a benne leírt tárgyak számottevõ része nem látható a kiállításon, viszont a kiállított tárgyak többsége egyáltalán nem szerepel a katalógusszerûen tálalt vezetõben. Semmilyen sietség nem indokolhatja ilyen hanyag kiadvány megjelentetését és árusítását. Kisebb baj lett volna, ha a megnyitóra nem nyomják ki sebtében a vezetõt.
3 * Errõl a vitakérdésrõl jó néhány írás található Magyarországon nehezen hozzáférhetõ külföldi múzeumi szakfolyóiratokban: lásd egyebek közt Museum Management and Curatorship, 1994. 1-2. szám, 1995. 1-2. szám, Museums in Britain, 1994. 1. szám; Musées, 1992. 1. szám; Neues Museum, 1994. 4. szám, 1995. 1-2. szám
4 * Szilágyi János György: A kiállítás mint alibi. Holmi, 1990. 7. szám, 832. old.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu