Kiállítás is, meg nem is

Csorba László

  A célszerû magyar ember talán akkor találkozik elõször a dialektikával, amikor az óvodában meghallja az okos lány meséjét. Az egyszeri király a jogállamnak álcázott diktatúrák klasszikus csapdája szerint szerkesztette ellentmondásos parancsát. "Csak" a teljesítési feltételek lehetetlenek - azután már nem az önkény miatt lakolsz, hanem mert az engedetlenséget tiltja a törvény. Csakhogy a népi furfang kifog a zsarnokon, és az okos lány gyalog is jön, meg nem is, fel is van öltözve, meg nem is, hoz is ajándékot, meg nem is...
  Valami ilyesféle "dialektikus" hangulat kerített hatalmába, amikor végigjártam a Budapest története az újkorban kiállítás termeit a budavári palotában. Sok szépet, jót láttam, meg nem is, megtudtam sok mindent a fõváros történetérõl, meg nem is. De a meséhez képest persze van egy-két lényeges különbség. A legfontosabb, hogy itt nem gyõzedelmes eszköz a talányos kétértelmûség, hanem akaratlan végeredmény. Az alkotóknak ugyanis nem ravasz diktatúrát kellett kijátszaniuk, hanem - konkrétan nem tudom ugyan, de manapság aligha lehet másképp - a lehetetlen financiális körülményeket. Vannak azonban mûfajok, amelyeknél csak bizonyos nagyságrenden és anyagmennyiségen felül jöhet létre a produkció, így csupán attól kezdve vizsgálható a személyes alkotói teljesítmény. Ha mindez nincs meg, csupán a Patyomkin-falvak díszletezésének mûhelytitkairól szólhat bármiféle kritika.
  Még a tulajdonképpeni bejárat elõtt, a második tablón imponáló támogatói listával találkozik a látogató. Mégis az a benyomásom, hogy ez a kiállítás nem kapta meg azt a pénzt, amit pedig megérdemelt volna. Sõt kis túlzással megkockáztatom, hogy a pénzhiány koncepcionális erõvel érvényesült a kiállítási forgatókönyv elkészítésekor. De talán más oka is van annak, hogy amit a tárlaton látunk, nem hagyományos áttekintés, hanem alcíme szerint - csupán vagy elsõsorban? - Történelmi pillanatok egy nagyváros életébõl. Lassan másfélszáz esztendeje annak, hogy az emigráns Pulszky Ferenc megbírálta a British Museum gyûjteményeinek sajátos összevisszaságát, és letette a garast a kiállításszervezés kronológiai és tematikus alapelve mellett. A londoni University Hall közönségének körében 1852-ben elmondott szavai - úgy tudjuk - hozzájárultak a világ akkori legrangosabb közgyûjteményének átszervezéséhez, és így szinte napjainkig hatottak a múzeumi gyakorlatra. Az ezredvégen azonban, amikor a dokumentumfilm és a tényirodalom hódít, a "magyarázat" válságával együtt a hagyományos múzeumpedagógiának is lassan bealkonyul. Korunk muzeológusa számára a megidézett történelmi másodperc hitelessége lesz a fontos, mert ideológiagyanúsnak érez minden, az "egészrõl" szóló kommentárt.
  Egyfelõl tehát úgy látszik, nincs pénz végigrészletezni a fõvárostörténet újkori fejezetének minden mozzanatát. Másfelõl azonban erre nincs is szükség, mert a modern kiállításszervezési elvek is arra ösztönöznek, elegendõ néhány kiválasztott pillanatra koncentrálni - mégpedig nyilván annyira, amennyire éppen futja a keretbõl. De mintha már ezen a ponton belépne az "így is döntöttem, meg nem is" mechanizmusa. Ha nagy nehezen szerzünk egy példányt a kiállítási vezetõbõl, és belelapozunk a kiállítás rendezõinek, Vigh Annamáriának és Buzinkay Gézának a bevezetõjébe, elsõ pillantásra a mondandó emlékeztetni látszik az alcímmel is sugallt "pillanatcentrikus" koncepcióra. Azt írják ugyanis, hogy "a tárgyi anyag, a rekonstrukciók és a modern kiállítási technika hét szimbólum köré fonódik" (6. old.). De ezek a szimbólumok legkevesebb két okból nemigen jeleníthetik meg a beígért "történelmi pillanatokat". Részben azért, mert a lehetõ legtradicionálisabb funkcióba kerülnek, amikor kiderül róluk, hogy a "felsorolt csomópontok szolgáltatják a vezérfonalat a városi élet kronologikus történetéhez, ezen belül az egyes korszakok bemutatásához, ami nagy vonalakban lehetõvé teszi a várostörténet áttekintését" (uo.). De még inkább azért, mert aki végigjárja a termeket, csak találgathatja, melyik is ez a hét nagy szimbólum.
  Vessük össze a bevezetõben megjelölt csomópontokat azzal, ami a kiállításon tényleg látható! Amint a fõváros történeti múzeumának elsõ emeleti fõlépcsõjén fölérünk, azonnal szembe ötlik Lotharingiai Károly és I. Lipót császár szépen installált diadalíve, mégsem ez lesz a hatásos kezdõélményünk. A fõpolgármesteri portrék és az érdekes restaurálástörténeti képek ugyanis kiállítási helyiséggé avatják magát a lépcsõházat is, így bár futólag, de a honfoglaláskori tárlókat és az utolsó királykoronázás fényképkollekciójának bejáratát is meg kell vizitálni ahhoz, hogy biztonsággal eldönthessük, hol folytatódik - vagy valójában kezdõdik? - a várostörténeti látnivaló. A kiállítás szellemi és fizikai kezdete tehát nem esik egybe, így az önmagában ötletes diadalív nem tudja kiváltani a célzott jelképes hatást. A következõ szimbólum a bevezetõ szerint a Duna-folyam kellene hogy legyen, de a jég-installáció és az 1838. évi árvíz anyaga nem sokkal több, mint a XVIII. századi város állapotát bemutató - önmagukban jól komponált - statikus pillanatképek puszta folytatása. Sejtjük persze a folyó jelentõségét, de itt konkrétan semmi nem jelzi, hogy arról az elemrõl van szó, ami ugyanakkor a kalauz lelkes szavai szerint "elválaszt és összeköt, esztétikai tényezõ és szervezõ erõ, fõ közlekedési útvonal, a kereskedelem segítõje és a mobilitás jelképe" (uo.) stb. A hét szimbólum közé a kiállítás tervezõi kétszer vették be a Lánchidat, de a helyette felállított oroszlán, bármilyen remek ötlet is, a híd-metaforát nem tudja a maga teljes összetettségében megjeleníteni. Az állatok királya csak részlegesen tudja jelképezni "a modern polgári társadalom megszületését, és a két kisváros egységes nagyvárossá válását". Viszont ha a két oroszlánt (a frissen formáltat és az 1944-ben felrobbantottat) együtt nézzük! - ez már igazi szimbólumnak látszik, és két valóban fontos várostörténeti pillanat jól eltalált jelképei, amelyek összetartozását, és ekképp jelentéstöbbletét a roncs megpillantásakor igazi szellemi-esztétikai élményként éli át a látogató. Ám itt meg az a baj, hogy így összevonva nem szerepelnek a kiállítási bevezetõ jelképjegyzékében... Kisebb definíciós probléma, hogy a millenniumi kor címszó alatt két (al)szimbólumot is besoroltak a tervezõk: a Hõsök terén álló emlékmûvet és a Szabadság tér bankpalotáit. Jelképként való felismerésük nem lehetetlen, de nem is könnyû feladat, mert a kiállításon elnyomja õket a szaletli-installáció révén hatásosan sugalmazott "boldog békeidõk" hangulat (hát még ha egy kis halk térzene is fel-felhangzana a környékén...). Nem okoz azonosítási gondot a tanácskormány által vörös drapériával bevont millenáris oszlop értelmezése, de megint csak felismerhetetlen a jelképsorozat zárómotívuma. Azt nem nehéz észrevenni, hogy a büfében kitapétázott fénykép-egyvelegben "a mai Budapest urbanisztikai képének összetevõi" jelennek meg, de az már rejtélyes, hogy így együtt ez az egész - a képfal?, a terem? - vajon minek a szimbóluma? Errõl a korról ugyanis nincs más anyag az egész kiállításon.
  Az általános megjegyzések után most nézzünk közelebbrõl pár részletet. Ha a kiállítás rendezõi valóban ragaszkodtak volna néhány "történelmi pillanat" ábrázolásához, hiányokról nem sok értelme lenne beszélni. De mert a koncepcióban végül is megmaradt az "egész" fikciója, felemlíthetõ néhány nehezen érthetõ mellõzés. Miért nincs például egy hang sem Óbuda történetérõl? Súlya nem mérhetõ ugyan Pesthez és Budához, de nem is annyira jelentéktelen, hogy egy ilyen hatalmas tárlatnak csupán egy-két térképe utaljon rá. Éppígy egyetlen tabló két mondata szól csak az önkényuralom koráról. Egy olyan koncepciónak, amely Budapest fejlõdésében a polgárok tevékenységét tartja az elsõdlegesnek, többre illene becsülnie azt a korszakot, amelyben elõször gyarapodott robbanásszerûen a lélekszám, és vette kezdetét az egyesítésig töretlen gazdasági konjunktúra. Azután akad egy-két hibás felirat is: a legbosszantóbb az, amelyik a budai plébániát ellátó jezsuitáknak kegyúri (!) jogokat tulajdonít a XVIII. századi ikervárosokban... Egyes tárgyakon pedig még hibás felirat sincs: ilyen anonymus többek között egy nõies vonású, Apollo-szerû férfifigura a reformkori folyosón, egy ezüstserleg a reformkori nagyteremben, a nemzetõrség 1848-as eskütételérõl készült rajz, avagy jó pár épületfotó az 1860-1870-es évekbõl stb.
  Feltehetõ egy-két "ha már..., akkor..." típusú kérdés is. Ha már a dunai árvíz szimbolikus jelentõségû, miért nincs a képei között egy Wesselényi-portré? Ha olyan fontos a Lánchíd, a két Clark mellõl miért hiányzik Sina György, és fõképp miért hiányzik a híd méltatásából nemcsak a gazdaság- és közlekedésfejlesztõ, de éppen a fõvárosteremtõ szerepe? Ha József nádor bokros érdemeirõl szólunk, akkor azt is említeni kell, hogy - minden tiszteletre méltó önzetlensége mellett - fõként magának akart egy elsõrangú nádori székvárost teremteni. Ugyanígy ha Andrássy Gyulánál fontos az, hogy európai metropoliszra törekedett, akkor még fontosabb hozzátenni, hogy egyben olyan magyar fõvárosra is, amely fel tudja venni a versenyt Béccsel. És ha felragyognak a "Gründerzeit" fényei, akkor hol a rendõrség, a nagyvárosi élet árnyoldala, a bûn tárgyi és képi világa? A múzeum elsõrangú viselettörténésze bizonyára kiváló rendõr- és tûzoltó-díszruhákba öltöztethette volna egy ilyen tárgyú vitrin próbababáit. A téma egyetlen képviselete, a prostitúciónak szánt "faliújság", pár karikaturisztikus sziluettel, majdhogynem komolytalan egy olyan fontos népbetegség esetében, amelynek mortalitása a századfordulón már elérte a 7 százalékot! És akkor még nincs is szó e jelenség sajátos szubkultúrájáról, amely pedig fogalom volt a korabeli Európában stb.
  A kiállítás vége felé szemmel láthatóan kissé elfáradtak az alkotók: mindjobban egymásra zsúfolódnak a korszakok, mind esetlegesebb a korszakok illusztrálása. A piacgazdaság fõ szimbólumának számítható, így valahol a Kornfeld Zsigmond-portré környékéhez illõ bankszoba már annyira elcsúszott, hogy maga Rákosi elvtárs mosolyog be az ablakán. A végsõ fél évszázad pedig még az ajtón is kívülre került, és a büfét dekorálja. Ez persze egy bizonyos vonatkozásban kétségkívül találóan jelképezve az állampárti diktatúra döntési mechanizmusainak szándékolt rejtélyességét: ugyanis a hatalmas képfal amúgy dinamikusan összeválogatott fotóinak sorszámaihoz sehol sincs (még a tipográfiailag szépen formált kiállítási kalauzban sincs) kulcs, és a kiállítás környékén sem akad teremtett lélek, aki tudná, hol van rá megoldás.
  Mindezek után talán ellentmondásnak hat, de a Budapest története az újkorban kiállítást mégis olyan helynek találtam, ahol jól érzi magát az ember. Az installációk legtöbbje megfelelõen sikerült, sokszor ötletes a térformálás, és az érdeklõdést ébren tudja tartani a tárgyi, a képi és a szöveges információk szerencsés váltakozása. A gondok ellenére is érzõdik, mennyi értékes munka rejlik ebben a vállalkozásban. És a több mint háromszáz elsõrangú tárgyban és képben, amelyet összeválogattak a szakemberek, nem lehet csalódni: megannyi gyönyörûség a szépség részleteire is kíváncsi szemlélõnek. Talán lesz, aki bírálatnak veszi, de talán olyan is, aki dicséretnek: ez a tárlat napjaink átlagának jobbik felébe tartozik, bár úgy vélem, nem felel meg az alkotói által maguk elé állított, a tágabb környezet részérõl is joggal elvárható, illetve az ügyhöz tényleg méltó magas követelményeknek. A tárlat tehát kiállítás is, meg nem is: nem rossz, de még nem az, amire annyira várunk.


Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/