A piacgazdaság krédója

Csaba László


Leszek Balcerowicz:
Socialism, Capitalism, Transformation
Central-European University Press,
Budapest-London-New York, 1995. 377 old.


  Kevesen vannak, akik már ötvenedik életévük betöltése elõtt elmondhatják: elérték a legtöbbet, ami elérhetõ. A gazdaságpolitikába átrándult kutató számára különösen nehéz meghatározni a maximumot. Ezért foglalkoztatja ez a kérdés a közgazdaságtan egyik új irányzatát is. A magyar fülnek kissé perverzen csengõ "politikai gazdaságtanra" keresztelt irányzat dinamikus matematikai modellekkel próbálja leírni, miként érhetõ el az, hogy az elméletileg kívánatos gazdaságpolitikai irány kormányváltozás(ok) után és ellenére is fennmaradjon. Ha ez - összetett feltételek mellett - teljesül, akkor az elmélet tekinti a gazdaságpolitikát sikeresnek.
  Térségünkben ezt az elméleti követelményt számtalan ok, így a politikai osztály és a szakma áthidalhatatlan megosztottsága szinte illuzorikussá teszi. S mégis van valaki, aki saját bevallása (343. old.) szerint váratlanul került döntési helyzetbe, kaotikus állapotok közt néhány hét alatt állított össze egy modellelképzelést, s ez az elképzelés megvalósult. Méghozzá nemcsak abban a két évben, amikor õ maga irányíthatta a folyamatokat - bár ez sem kevés. Az igazolás voltaképp akkor következett, amikor két, ezt a modellt élesen elutasító kormányzat, elõbb a nemzeti populista Olszewski, majd a posztkommunista koalíció is a Balcerowicz által levert cölöpök közt halad. Sõt kampányában Kwasniewski elnök is gondosan ügyel arra, hogy a nem gazdasági kérdéseket és a stílust helyezze elõtérbe, ismételten hitet téve a reformirányvonal mellett. Lengyelország 1989-ben közel egy évtizede fizetésképtelen, stagnáló ország volt, elszabaduló hiperinflációval, ma viszont ötödik éve Európa leggyorsabban fejlõdõ állama, pénze konvertibilis, fizetési helyzete rendezett, és adott az euro-atlanti struktúrákba való beépülési lehetõsége. Ennek az átmenetnek az ára a visszaesés tekintetében korántsem haladta meg az 1929-1933-as világválságét, sõt az összes rendszerváltó ország közt a legkisebb volt és a legrövidebb ideig tartott. A 8-9 százalékos GDP-visszaesés elmarad az 1960-1990 közti idõszakban megfigyelt számos recesszió mögött (Chile 18, Peru 16, Argentína 12 százalék - 327. old.), de ehhez hozzátehetjük a magyar 20 vagy az orosz 34 százalékot is. 1995-ben a lengyel infláció a magyar szinten állt, 1996-ban már elmarad tõle. 1994-ben 1,3, míg 1995-ben 1,6, 1996-ban 3-4 milliárd dollár mûködõ tõke áramlott Lengyelországba, s az ország visszatérhetett a nemzetközi kötvénypiacokra is. Egyszóval: okafogyottá vált az elõbb a Kádár- majd az Antall-kormányzat által gondosan építgetett "balfácán lengyelek" mítosza, s e - nemzetközileg is párját ritkító - fordulat szellemi atyjának gondolatmenetébe pillanthat be, aki végigolvassa ezt a kötetet.
  A cím alig titkolt célzás a demokratikus szocializmus egyik legnagyobb hatású teoretikusának, Joseph Schumpeternek alapmûvére, amelyben a tudós a vállalkozásra épülõ piac és a szocializmus összeegyeztethetõsége mellett érvelt. Balcerowicz - a szovjet birodalomban fölnevelkedett értelmiségi élményanyagával - mondhatni, az ellenkezõ tézis megfogalmazásának szentelte a kötetét.
  A könyv nem monográfia, hanem különféle idõszakokban különféle közönségek számára írott elõadások és cikkek gyûjteménye. Az ezzel járó átfedések ellenére van belsõ logikája. Az elsõ rész - a 2-7. fejezet - 1988-1989-ben keletkezett írásokat tartalmaz. Ezek a szocializmus elvetése mellett lényegében a harmadik út gondolatkörével, a demokratikus szocializmussal való nyílt szakítás szükségességét fogalmazzák meg explicit formában. Ugyancsak ezekbõl az írásokból szûrõdik le a szerzõnek a fokozatos változásokkal szembeni határozott ellenérzése, mely a lengyel tapasztalatok alapján több mint érthetõ, bár elméletileg ellentmondásokhoz is vezet. A második rész, a 9-13. fejezet 1993-1995 között keletkezett írásokat tartalmaz. Ezek - immár a transzformációs visszaesés elmúltával - a rendszerátalakító gazdaságpolitika nemzetközileg is érvényesíthetõ, általánosabb érvényû összefüggéseit taglalják. Végül a harmadik rész, a 14-17. fejezet különféle idõpontokban készült lengyel tárgyú tanulmányokat, köztük egy személyes hangú zárófejezetet is tartalmaz. A könyv mûfaja: alkalmazott intézményi közgazdaságtan. A szerzõ megpróbál hidat verni a közgazdaságtan matematikai absztrakcióba hajló fõ árama, a hagyományosabb közgazdasági iskolák és a gazdaságpolitikai gyakorlat között.
  Már az elsõ, az elemzési keretet fölvázoló fejezetbõl kitûnik: Balcerowicz nem sorolható a neoklasszikus ortodoxia tucatszerzõi közé, hisz érdeklõdése fõleg a gazdaságelméleti fõ irány által kiiktatott intézményekre irányul, s fontosnak tartja a hagyományos módszertani elvek érvényesítését a verbális érvelés keretei között is. Megközelítése interdiszciplináris: történeti, társadalmi, kulturális és fõleg lélektani mozzanatok beépítésével gazdagított közgazdasági elemzés. E felfogás logikus következménye az intézményi változások maximális sebességérõl szóló tézise (10. old.), amit a gazdasági szereplõk - fõképp az igazgatás - korlátozott tanulóképességébõl és korlátozott motiválhatóságából vezet le. Ezzel a szerzõ üdítõen tér el az intézményeket tetszés szerint bevezethetõnek vagy átszabhatónak vélõ elterjedt vulgárközgazdasági irányzatoktól. Ugyanez magyarázza azt is, hogy miközben a stabilizációt bevett eljárásokkal élõ rutinlépésként értékeli, az intézmények tekintetében a nemzeti utak - és nemcsak az ütemek - sokfélesége mellett érvel, elkerülve az "átmenet gazdaságtanának" gyakori - bürokratikus és szellemi - restségét.
  Az elsõ fõ rész írásai megújult érdeklõdésre számíthatnak a rendszervisszaváltás hangulatában. A mai szocializmusról értekezõ második és harmadik fejezet a nyolcvanas évek lengyel - és magyar - közgazdasági gondolkozásának summázata. Eszerint a tõke hatékony allokálásához tõkepiac szükséges, ez pedig a kapitalizmusnak épp az a vonása, amit a szocializmus a beruházások központi irányításával vélt meghaladhatónak. Vegyes rendszerek - melyekben tehát sem a horizontális, sem a vertikális koordináció nincs túlsúlyban - nem tarthatók fenn. Ez jelenik meg a tervgazdasági reformok visszarendezõdésében, illetve külgazdasági liberalizálás esetén a vertikális függõség lebomlásában, a reform rendszerváltozássá fejlõdésében (32-33. old.). Elmélettörténetileg különösen érdekes a nyugati szocializmusvitákat a reformgazdaságtannal egybevetõ fejezet. Itt érdekes adalékokat olvashatunk a hazánkban Liska-modellként megismert hibrid elsõ, 1922-bõl származó változatáról, mely Borisz Brutszkusz tollából jelent meg. A szerzõ bemutatja: a piaci szocialista modellek naivitása abban jelent meg, hogy ezeket a gyakorlat utóbb mellõzte, hisz elméleti vonzerejük épp a gyakorlati problémák axiómaszintû kiiktatásából adódott. Az ötödik fejezet tézisszerûen, az innovációval foglalkozó hatodik fejezet pedig egy konkrét terület kapcsán igazolja, hogy a szovjet birodalom gazdasági rendszere koherens volt. A bajokat a rendszer egésze, a totalitás okozta; részintézkedésekkel nem lehetett meghaladni. Aligha meglepõ, hogy épp az innovációkutatás vált a rendszer-egésszel való elégedetlenség fõ terepévé: az ez irányú kutatásokat és kritikákat ugyanis az alapító atyák - naivan utópikus - kijelentései védték a gondolati- és a titkosrendõrség ellenében. A szputnyik-sokkot követõ ideológiai felajzottság légkörében pedig már végképp nem lehetett elhárítani az elégtelen innovációra irányuló kérdést. A válasz pedig a stabilitásorientált rendszer egészét hibáztatta, ahol - már a brezsnyevi begyepesedés elõtt és mértékétõl függetlenül - hiányzott a megszokottat felforgató, alapvetõ újítást kikényszerítõ furkósbot és a mézesmadzag is. Ugyanitt lehetett kimutatni a reformszocialista gyakorlat elégtelenségét is.
  A tulajdonról szóló hosszú hetedik fejezet fontos felismerése, hogy nemcsak a kínálat, hanem a kereslet oldalán is hangsúlyozza a privát elem jelentõségét (85. old.). Ebbõl következik a túlszabályozott, illetve a nyereség többségét "magasabb szempontok szerint" újraosztó vegyes modellek elvetése. Nem kevésbé fontos az a felismerés (98-99. old.), mely az intézményi nem-magán tulajdonlás fonákságait, illetve - OECD-példák alapján - a túlszabályozás hatékonyságrontó hatásait taglalja. A tulajdon és a teljesítmény között ugyanis a verseny lenne a közvetítõ (115-117. old.), márpedig a túlszabályozás épp ezt szokta kiiktatni. E sokat vitatott témában a szerzõt, úgy tûnik, elsodorta az írás lendülete, mert a szocialista rendszert minden dimenzióban alacsonyabb rendûnek mutatja be, mégpedig anélkül, hogy a biztonság, az egyenlõség és a kiszámíthatóság kérdését fölvetné.
  Politikai és a gazdasági rendszerek vegyíthetõségét és teljesítményét vizsgálja a nyolcadik fejezet. Ez 1994-bõl származik. Itt a nagyívû szintézis igénye dominál, s talán épp ezért hiányzik a forrásjegyzékbõl Walter Eucken, aki jó negyven évvel korábban a német tapasztalatokból jutott arra, amire Balcerowicz a lengyelbõl. Nevezetesen: hogy a demokrácia nem pótolja a kapitalizmust, s a kapitalizmus nem lehet meg jól - civilizáltan - demokratikus intézmények híján. Ezért a demokratikus szocializmus fából vaskarika, hiszen ha a választási szabadság megmarad, a többség a hatékonyabb rendszer mellett dönt (132-133. old.). S fordítva, a fejlõdéselmélet közhelyeitõl eltérõen az önkényuralmi rendszerek nem föltétlenül kedveznek a tõkefölhalmozás és a kifelé forduló növekedés szempontjának. Az autokratikus rendszerek teljesítménye ugyanis jobban szóródik, s populista kliensrendszerré torzulásuk veszélye is sokkal nagyobb, mint a parlamenti váltógazdaságoké (138-140. old.).
  A második fõ rész a rendszerváltozás elméletérõl szól. A kilencedikfejezet kiemeli: Kelet- és Közép-Európában minõségileg másról van szó, mint a világháborút követõ helyreállításkor volt. Akkor ugyanis csak fölfüggesztették, míg nálunk kiiktatták a piaci intézményrendszert. A fejlõdõ országokban többnyire csak korlátozták vagy torzították, ezekben tehát a liberalizálás automatikusan megoldja a legtöbb gondot. Nálunk háromféle reform vált szükségessé. Idõtartamuk, mélységük és hatásuk eltérõ: a stabilizálás és a liberalizálás mellett az intézményépítés az alapvetõ. A szerzõ - elõször a 161-162. oldalon, majd többször is - kiemeli: közvetlenül a változásokat követõen, az általa "rendkívüli politika korszakának" elkeresztelt idõszakban van a legjobb alkalom az alapvetõ átrendezésre, ekkor kell a legkellemetlenebb, de szükséges lépéseket elindítani, mert utóbb már nem lehet. Nos, ez a felismerés fogalmazódott meg az Antall-kormány számára javaslatot készítõ Híd csoport ajánlásaiban (Külgazdaság, 1990. 7. szám) és a balközép koalíciós megállapodásban (Magyar Hírlap, 1994. június 22.) is - csekély eredménnyel.
  A tizedik fejezet összehasonlító vizsgálatot ad a kelet- és közép-európai átalakulásról. Rámutat arra a kiáltó ellentmondásra, hogy a totális állam csõdjét követõen továbbra is államközpontú, újraelosztó nézetek uralják a térség közgondolkodását és kormányzati gyakorlatát, néha a piaci elvek hangoztatása mellett is. E felfogásban háttérbe szorul az a tény, hogy az államigazgatás szakma, maga a kormányzás is szûkös, sõt az egyik legszûkösebb erõforrás. Minél inkább a Balcerowicz által az állam természetes inkompetenciájának nevezett szférába rángatják - például termelési, forgalmazási vagy piacvédelmi kérdésekre szorítva -, annál ellátatlanabbak maradnak a központi koordinációt feltétlen igénylõ kérdések. A gyors privatizáció mellett érvelve a 182. oldalon és egyebütt a szerzõ hangsúlyozza: az állami vállalat mindig politikai jellegû, s beavatkozásra csábít. Ugyanakkor a szerzõ nem tárgyalja a fenntarthatóság kérdését, pedig a kevéssé hatékony vagy épp botrányos privatizáció a visszarendezõdésnek nemcsak hivatkozási alapja, hanem - mint Oroszországban látható - közvetlen oka is lehet.
  A magángazdaságba vezetõ különféle utakat taglaló tizenegyedik fejezet tartalmazza a legtöbb vitatható megállapítást. Bár 1995-ös keltezésû, szinte kizárólag a tulajdonosváltozás kérdéseivel foglalkozik, s a rendszerváltozás második hullámát, egyben nehezét jelentõ kérdéskör jelentõs részével, így a nagy elosztó rendszerek és az állam reformjával, a pénzügyi szektor reformjával és a nemzetközi intézményekkel kialakítandó viszonnyal legföljebb érintõlegesen foglalkozik. A tömeges privatizáció védelmében - megítélésem szerint eltúlzott és sikertelen - vitát folytat a magángazdaság hagyományos úton történõ elterjesztését pártoló, Kornai János képviselte evolucionistákkal. A hazai, de a cseh és az orosz gyakorlat alapján sem bizonyult megalapozottnak az a tétel, hogy a hagyományos privatizáció feltétlenül idõrabló és lassú, továbbá visszarendezõdésre hajlamos lenne, mint a szerzõ véli (197-199. old.), s az sem, hogy a kuponos módszerben megoldatlan vállalatirányítási kérdéseket a másodlagos tõkepiac oldaná meg. Balcerowicz intézményközpontú, széles értelmezési kerete maga is evolucionista, másrészt Kornai 1989-ben és 1995-1996 fordulóján is épp radikális egyensúlypárti megnyilatkozásaival hívta ki maga ellen több pályatársa kritikáját, így e vita mesterkéltnek tetszik. A valódi frontok másutt húzódnak: az intézményeket mellõzõk, másfelõl az intézményeket tetszés szerint választhatónak vélõ vulgárisok, valamint az institucionalisták, a stabilizáció hívei másfelõl és a gazdaságot pénz bepumpálásával és kamatcsökkentéssel még mindig serkenthetõnek vélõ ösztönös keynesianiusok között. Az elõzõ fejezetben (180. old.) Balcerowicz is utal arra, hogy a cseh és a magyar esetben az egyensúlytalanság mértéke minõségileg volt más, mint Lengyelországban, így nekünk nem volt szükségünk lengyel típusú stabilizációra. Ez azonban nem elvi különbség.
  A tizenkettedik fejezet a Világbank éves konferenciáján Alan Gelbbel tartott elõadást tartalmazza. Az országtapasztalatokat áttekintve kitûnik a kezdõ sebesség, az intézkedések összehangoltsága és kritikus tömegük alkotta hármas jelentõsége: ezek híján a programnak nincs hitele, hamvába holt az egész. Másfelõl kitûnik az is (221-224. old.), hogy a szabványos kiigazítási politika nem szokványos közegben is mûködõképes, azaz nem szükséges kivárni, hogy az intézményépítés létrehozza a "modellfeltételeket". E felismeréssel - melyet pozitív és negatív tapasztalati anyag két oldalról erõsít - a posztszocialista közgazdasági porhintés egyik leggyakoribb közhelyérõl bizonyul be, hogy tévedés. Hazai összefüggésben érdekes az is, hogy a bankrendszer talpraállításának költségét részben mindenképp az államnak kell viselnie, továbbá hogy a költségvetési kiigazítás elkerülhetetlenül a kiadási oldalra összpontosul, annak megkurtítását igényli. A sikeres kiigazítás azonban nem helyettesíti, csak megalapozza a rendszer-egész átalakítását.
  A könyv elméletileg legértékesebb és legizgalmasabb része a rendszerváltozás félreértelmezéseinek katalógusát tartalmazó tizenharmadik fejezet. Ezt mindenkinek el kellene olvasnia, aki térségünkrõl elméleti igénnyel ír, netán gazdaságpolitikai tanácsokat oszt. Fontos, ahogy kézenfekvõ, de gyakran mellõzött szabályokra irányítja a figyelmet, például arra, hogy egy jelenségnek az OECD-régióban való felbukkanása, esetleg az, hogy hozzánk idõben közelebb áll, még nem perdöntõ érv hazai meghonosítása mellett (234-238. old.). A szerzõ ismételten emlékeztet arra, hogy bonyolult rendszereket - például a pénzügyi közvetítést - nem lehet szabadon választott határidõre átszabni, s arra, hogy mekkora módszertani bakugrás az országspecifikumok és a terápiás sajátosságok összezagyválása (247. old.). Helyesen emlékeztet arra a térségünkben is megfigyelt - és így elméletileg sem vitatható - összefüggésre, hogy az inflációval szembeni engedékenység, de különösen a reflációs politika kisebb, nem pedig nagyobb növekedéshez, egyben lassabb, nem pedig gyorsabb szerkezetváltozáshoz vezetett. Az ellenkezõ feltevésekbõl építkezõ javaslatokat tehát nyugodtan el lehet és el is kell vetni. Tanulságos, ahogy Balcerowicz az átalakulás túlzott társadalmi költségeirõl szóló elterjedt tézist vitatja (261.old.). Eszerint módszertanilag megalapozatlan minden negatívumot a költségek fogalma alá sorolni. Hiszen ez azt sugallja, mintha költségek sem léteznének - a bûnözéstõl a szegénységen át az energiaforrások megdrágulásáig -, ha nem váltják le a régi rendszert. Utóbbi - közismerten - épp azért következett be, mert a helyzet föltartóztathatatlan romlását már az ancien régime haszonélvezõi is belátták. Ekkor viszont nem a korábbi, netán a változatlan viszonyokhoz, hanem az alternatív politika melletti költségekhez - az opportunity costhoz - kell mérni a tényleges veszteségeket, vagyis a lengyelt az ukránhoz, vagy a csehet a bolgárhoz. Igen tanulságos, hogy a szerzõ a 267. oldalon és másutt is szól arról, mekkora elõnyt jelent Magyarország számára a négyévenkénti választással és a gyenge elnökkel mûködtetett stabil politikai berendezkedés, amit a hazai közéletben többen csak paktumpolitikának és/vagy a nép feje fölötti szûk elitpolitizálásnak becéznek. Ennek hiánya, az állandósult választások és kormánycserék Lengyelországban csak ritkán adtak módot arra, hogy egy-egy átfogó lépés hatásai megmutatkozzanak. Annál figyelemre méltóbb a bevezetõben méltatott kontinuitás a lengyel gazdaságpolitikában.
  A könyv számomra legkevesebb újdonságot és élményt jelentõ része a harmadik. Ebben a lengyel gazdasági fejlemények leíró jellegû ismertetése és kommentálása szerepel. A nyolcvanas évek reformjait áttekintõ fejezet (magyarul a Külgazdaság 1990. 2. számában volt olvasható a késõbbi pénzügy- és külügyminiszter korabeli helyzetképével együtt) empirikus alapon érvel a radikális piaci fordulat szükségessége mellett. Az 1989-1992-es éveket átfogó tizenötödik fejezet a kiigazítási programok nemzetközi tapasztalatait összegzõ kötetbe készült. Érdekes, ahogy Balcerowicz bemutatja: a Szolidaritás korai, 1990 nyarán történt szétforgácsolódása ellenére is biztosította a gazdaságpolitika folytonosságát a szakmai vezetésben kialakult csapatjáték, amit utóbb a konvertibilitás és a független jegybank meg az importverseny támasztott alá a lobbyk ellenében. A szerzõ tapasztalata szerint az IMF elhanyagolható szerepet játszott a lengyel terápia formálásában (310. old.), s Jeffrey Sachs munkássága is csak a nemzetközi elmélet ismertetésének összefüggésében merül fel. Végül az elõzõt részben ismétlõ, a lengyel átalakulást 1989-1993 között elemzõ írásból számomra feltûnõen hiányzik az utódpárti koalíció visszatérésének beható elemzése, hisz ez az írás 1994 elején lett véglegesítve. Emellett a bankrendszer, a helyi hatalom és az agrárlobby szerepérõl is szívesen olvastam volna, a visszarendezõdés kontra fönntarthatóság dilemmája pedig a szerzõ saját gondolatmenetébõl is következhetne.
  A tizenhetedik fejezet személyes reflexiókat tartalmaz egy, a közép-európai pénzügyi vezetõkkel folytatott interjúsorozat részeként (a hazai párhuzamot jelentõ Bod Péter Ákos-mûvet a Valóság 1993. 7. száma hozta le, még a régi szerkesztõk mûködése idején). Itt szerencsésebb lett volna egy bármilyen szûk, de elméleti igényû összegzés. De azért érdekes volt számomra az a közlés (341. old.), hogy Jaruzelski tábornok alatt a Lengyel Közgazdasági Társaság (!) hivatali helyiségeiben évekig folyt egy nem is titkolt orientációjú szemináriumsorozat a gazdasági rendszerekrõl, a radikális piaci átmenet modelljeirõl. Ennek vezetõjeként - s korántsem magányos kutatóként - alakult ki Balcerowicz (és csapata) erõteljes gradualizmusellenes beállítottsága. Az elõtanulmányokból világos, hogy a külföldi tanácsadók fölbukkanását megelõzõen mélyreható és a nemzetközi tapasztalatok elemzésén alapuló platformként jött létre a lengyel liberális piacgazdasági iskola. Befolyásolta a magyar reform-közgazdaságtan és a német ordoliberális iskola - utóbbi a német szociálpolitikai és agrárgazdasági gyakorlattal szembeni erõteljes kritikájáról is ismert. A sokkterápia bevezetését a kényszer, nem az érdem igazolta: Balcerowicz fogalmazásában (343-344. old.) csak egy kockázatos és egy nyilvánvalóan kilátástalan megoldás között lehetett választani. A kockázat abban állt, hogy nem piaci környezetben felnõtt, sokszor monopolhelyzetû és az állami segítségre számító, azt elváró vállalati közegben alkalmazták a standard kiigazítási programot. A szerzõ többször utal Alfonsin argentin elnökre, aki radikális reformokkal kezdett, majd hatásuktól megrettenve meghátrált - így a népszerûséget és a gazdasági kilábolás lehetõségét egyszerre játszotta el. Balcerowicz ezzel az érvvel vette rá az egykori szakszervezeti vezért, hogy elnökként a piacgazdasági irányvonalat támogassa. Az érv - Jelcin elnökre gondolva - utólag is meggyõzõen cseng.
  Balcerowicz könyve nem vezet ismeretlen új világba, de betekintést enged a lengyel rendszerváltozás elméleti hátterébe és gyakorlati mûhelytitkaiba is. A szerzõ végig kiegyensúlyozottan, jól érvel, bár más felfogású olvasóját aligha fogja a maga hitére téríteni. Saját érveit alaposan, pontosan, jól követhetõen adja elõ, minden elõadás jól felépített, s korábban csak nehezen hozzáférhetõ lapokban, szétszórva jelent meg. Tévhitoszlató is e mû, amennyiben megszabadít az IMF politikai és gondolati imperializmusát sugalló régi tételektõl vagy éppen a sokkterápiát - Aesopus rókáját idézve - minden világok legjobbikának láttató nézetektõl. Értékes elméleti felismerések és gyakorlati ismeretek vanak e könyvben. Érdekesek a gyakran nyílt, többször burkolt párhuzamok a hazai viszonyokkal. A kötet végigolvasható és élvezhetõ matematikai ismeretek vagy közgazdasági képzettség nélkül is. Az olvasó jobban kiismeri magát a kérdésben és elkerülhet számos szokásos csapdát, félreértést. Sorstársaink jobb megértése pedig - önismeretünket is gazdagíthatja.


Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/