* Omer Bartov:
Ordinary Monsters.
The New Republic, 1996. április
29. 32-38. old. -
Ford.: Lakner Judit
Még mielõtt a náci
öldöklõ gépezetet meghátrálásra
kényszerítette volna az addigi legnagyobb katonai szövetség,
tudósok, értelmiségiek és egyáltalán
a gondolkodó emberek szerte a világon feltették maguknak
a kérdést: Hogyan fajulhatott "Goethe és Schiller
népe" barbár népirtó diktatúráig,
és miben gyökerezett a Harmadik Birodalom kísérlete
a zsidók megsemmisítésére? 1945 óta
pedig egyfolytában a közgondolkodás elõterében
áll a XX. század e központi eseménye, ami magyarázatok,
interpretációk, teóriák, történeti
monográfiák és életrajzok, pszichológiai
elemzések, személyes visszaemlékezések, szépirodalmi
feldolgozások és dokumentumkötetek valóságos
áradatát eredményezte. Ha ez a hatalmas intellektuális
erõfeszítés nem adott a kérdésekre kimerítõ
választ, az nem a szándékon múlott. Az akadály
magának az eseménynek a szörnyûsége, összetettsége
és nagyságrendje. A holocaust nem leírhatatlan és
nem is megmagyarázhatatlan, de egyetlen magyarázat vagy ábrázolás
sem képes átfogni a jelenség egészét.
A nácizmus és a holocaust
magyarázatát többféleképpen kísérelték
meg. 1945-ben A. J. P. Taylor brit történész kiadta
a The Course of German History címû könyvét, amelyben
a nácizmus gyökereit Lutherig vezeti vissza. Taylor szerint
(legalábbis akkoriban, késõbb ugyanis megváltoztatta
véleményét) a zsarnokságra, az engedelmességre
és a brutalitásra való hajlandóság már
régen a németek jellemébe rögzült, mire
Hitler hatalomra került. A különút fogalmát
aztán az 1960-as és hetvenes években a német
történészek számos tanulmányban alaposan
elmélyitették és kiterjesztették, ebbõl
lett a Sonderweg néven ismertté vált teória.
Hans-Ulrich Wehler, a teória egyik legmarkánsabb képviselõje,
azt állította, hogy Németország a XIX. század
második felében elkanyarodott, aminek következtében
sajátos, veszedelmes vonásokat vett fel, s ezek egyre jobban
eltérítették a "normálisan" fejlõdõ
nyugati társadalmaktól, Nagy-Britanniától vagy
Franciaországtól. A német történelemnek
ez a - politikai, társadalmi és gazdasági rendszerben
is visszatükrözõdõ - "abnormális" volta
volt az, amiben a náci hatalom gyökerezett. Míg sok
német történész azzal töltött el két
évtizedet, hogy vitassa és végül elvesse a Sonderweg-teóriát,
más tudósok, többnyire a marxisták, azt állították,
hogy a holocaust csupáncsak egyik aspektusa az európai fasizmusnak,
amelyet egyébként úgy tekintettek, mint a kapitalizmus
legvégsõ stádiumát. Megint mások szerint,
és közülük kiemelkedik Hannah Arendt, a genocídium
a totalitariánus állam velejárója, s legkifejlettebb
formájában Hitler Németországa és Sztálin
Szovjetuniója képviselte. Ezzel szemben sok izraeli történész,
köztük Shmuel Ettinger és Shmuel Almog, a holocaustot
a keresztény Európa antiszemita tradicióira vezeti
vissza. Ezek a történészek elismerik, hogy a hagyományos
vallási és társadalmi-gazdasági alapú
zsidóellenes érzések a XIX. század végén
politikai, faji antiszemitizmussá alakultak át, mindazonáltal
azt állítják, hogy a nácizmus és a holocaust
mélyreható interpretációja nehezen képzelhetõ
el a középkorra visszamenõ, veszedelmes zsidóellenes
képzeletvilág, teológia és demagógia
központi szerepének hangsúlyozása nélkül;
minthogy ezek nyomait megtalálhatjuk a modern szociáldarwinizmus
és eugenetika áltudományos fejtegetéseiben
is.
Az évek során sok
más teóriával és interpretációval
álltak elõ. Az úgynevezett "intencionalista" iskola,
amelyet legjobban Lucy Dawidowicz és Gerald Fleming képvisel,
Hitlert és az õ mániákus antiszemitizmusát
állítja a középpontba, azzal érvelve,
hogy Hitler mindig is, vagy legalábbis a húszas évek
elejétõl forgatta fejében az európai zsidók
kiirtásának gondolatát, és így a "végsõ
megoldás" idõzítése csupán a megfelelõ
körülmények kivárását jelentette,
és nem Hitler gondolkodásának radikalizálódásából
vagy rendszerének természetébõl következett.
A "funkcionalista" iskola, melynek legismertebb képviselõi
Martin Broszat és Hans Mommsen, ezzel szemben a társadalmi
rendszert állitja a középpontba, és azt állitja,
hogy a nácik kétségkívül mindvégig
antiszemita politikát folytattak ugyan, de a tömegmészárlás
gondolata csak a sikertelen kitelepítési kísérlet
és a totális háború veszteségei következtében
érlelõdött meg bennük. Ama "kumulatív radikalizálódás"
folyamatában jutottak idáig, amely a "polikratikus" szerkezetû
rendszer velejárója volt, s amelyben az egymással
versengõ hivatalok küzdöttek a Führer figyelméért,
egyre extrémebb megoldásokat javasolva megoldhatatlan problémákra.
Az utóbbi években
újra a kutatás elõterébe került a holocaust;
számos film, regény, kiállítás és
nem utolsó- sorban tudományos munka keletkezett róla.
Több, a nácizmusról és a holocaustról
szóló tudományos munka figyelemre méltóan
érdekes, újonnan elõkerült dokumentumokat használ
fel, új metodológiával. Olyan társadalomtudósok,
mint a brit Michael Burleigh és Ian Kershaw, az amerikai Christopher
Browning és Gordon Horwitz, a német Götz Aly és
Hannes Herr kiterjedt levéltári kutatásokon alapuló
új interpretációi a náci Németország
fajtudományáról, faji, demográfiai és
népirtó politikájáról átalakították
eddigi nézeteinket a holocaustról és véghezvivõirõl.
Azok a munkák pedig, melyeket olyan társadalomtudósok
írtak, mint Lawrence Langer, Berel Lang, James Young és Saul
Friedlander a holocaust emlékérõl és reprezentációjáról,
a túlélõkre gyakorolt hatásáról,
az államok és a különbözõ politikai
érdekcsoportok általi felhasználásáról,
elmélyítették ismereteinket az áldozatokról,
a szemtanúkról és a megemlékezés szerepérõl
az Auschwitz utáni korban.
A Hitler's Willing Executioners1
nagy és ambiciózus munka. Nagy - minden szempontból:
fizikai mérete, történelmi markolása, föltételezett
olvasóközönsége, a vonatkozó szak- irodalomra
való hivatkozások hiányai, az ítélkezés
hevessége, és nem utolsósorban saját fontosságtudata
tekintetében. Daniel Jonah Goldhagen nagy kijelentéseket
tesz, megveti a bonyolult minõsítéseket és
árnyalatokat, gyakran alkalmaz elsöprõ általánosításokat,
amelyek alól egyetlen bûnös sem menekülhet. Az írás
szenvedélyes hangú, gyakran dühös. A könyv
szinte kényszeresen önismétlõ, ugyanazt a csontot
rágja le újra és újra. Ugyanakkor alapvetõ
kérdéseket vet fel, és néhány részében
hasznosan egészíti és igazítja ki az eddigi
szakirodalmat. A dühös, vádló, ujjal mutogató,
gyanúsítgató, mellveregetõ stílus azoban
rossz szolgálatot tesz a Goldhagen jelentõs kutatómunkájának,
de annak az ügynek is, amelynek megvitatására a könyv
íródott. Ez így fekete-fehér történelem,
azoknak fog tetszeni, akiknek nincs türelmük a körültekintõ
érveléshez és a bizonyítékok mérlegeléséhez.
Attól tartok, hogy azok a történészek, akik egész
életükben a nácizmus és a holocaust kutatásával
foglalkoztak, nehezen fogják megbocsátani mûveik mellõzését,
és nem tudnak majd odafigyelni a könyv valódi érveire.
Goldhagen a holocaust régi, ma már kétségbe
vont interpretációinak egyik verzióját veri
nagy dobra. Dicséretes bátorság. Ô azt állítja
ugyan, hogy merõben új interpretációját
adja az eseménynek, olyant, ami mindent hatálytalanít,
amit valaha is írtak. Ezt a zavarba ejtõ kijelentést
azzal támasztja alá, hogy õ az elsõ kutató,
aki az elkövetõkkel foglalkozik; ezért elõször
képes minden kétséget kizáróan bebizonyítani,
hogy a német népesség túlnyomó többsége
valóságos vagy potenciális gyilkos volt. Azt állítja:
ellentétben az állítólagos tudományos
konszenzussal, be tudja bizonyítani, hogy a holocaust mozgatórugója,
általános motivációja, tehát az a tényezõ,
amely a holocaustot minden ízében megmagyarázza -
az európai antiszemitizmus és ezen belül annak német
variánsa volt. Semmi eredeti nincs abban az állításban,
hogy a holocaust mélyén az antiszemitizmus volt. Túl
azon a szép számú munkán, amely ezt hangoztatta
éveken át, régtõl ez volt a közmegállapodás
Európa-, Amerika- és Izrael- szerte. Nem meglepõ:
mindig is ez volt a tradicionális zsidók véleménye.
Mindmáig ez a legnagyobb hatású interpretációja
annak, amit az ortodox zsidók (&eacu te;s a héberül
beszélõ világiak) churbannak, pusztításnak
neveznek. A holocaustnak és a Templom elpusztításának
(churban beit ha'mikdash) az összekötése, és mindkettõnek
a zsidók elleni örök gyûlölettel való
magyarázata létkérdés egy olyan közösség
esetében, amelynek máskülönben szembesülnie
kellene azzal, hogy Isten eltûrte a holocaustot, sõt esetleg
egyenesen közremûködött népének majdnem
teljes kiirtásában.
Nem szükséges az interpretáció
eredetiségével kérkedni ahhoz, hogy újra hangsúlyozzuk
a tradicionális és a modern, rasszista antiszemitizmus alapvetõ
fontosságát a holocaust elõfeltételei között,
a mai kutatások valóban kissé elhanyagolták
õket. Ugyanakkor az antiszemitizmus önmagában nem elég
ahhoz, hogy megmagyarázzuk a náci zsidóirtás
természetét. Banális állításnak
tûnik, hogy sok németet átitattak az antiszemita gondolatok
és képek, különösen miután több
évig voltak kitéve a náci propagandának és
befolyásnak, de mégsem árt megismételni, mert
több újabb fontos nácizmus- és holocoust-elemzés
alábecsüli ezt a faktort. Goldhagennek igaza van, amikor visszatér
ahhoz a régi érvhez, hogy a zsidók démonizálása
központi szerepet játszott az egyes németeknek a zsidókkal
szemben tanúsított barbár viselkedésében,
és abban, hogy az üldözés és a népirtás
igazolható volt a német nép többsége elõtt.
Goldhagen sajnos nem hivatkozik azokra a tanulmányokra, amelyek
a német társadalom több fontos részének
- elsõsorban a fiatalságnak, a hadseregnek, az elsõ
világháborús veteránoknak és az 1920-as
Freikorps paramilitáris egységeknek -, vagyis azoknak a két
háború közötti társadalmi rétegeknek
a politikai radikalizálódását és ideológiai
indoktrinációját tárgyalják, amelyekbõl
Hitler embereinek legnagyobb része rekrutálódott.
Ha hivatkozott volna más tanulmányokra, amelyek szintén
kiemelik az ideológiai motiváció és a nácik
által mozgósított elõítéletek
jelentõségét nem utolsósorban a Wehrmacht katonái
között, Goldhagen nem formálhatna jogot az eredetiségre,
de érvelése árnyaltabb volna.
Minthogy Goldhagen ambíciója
az, hogy újraírja a holocaust történetét,
könyvének elsõ részét (körülbelül
száz oldalt) az európai és német antiszemitizmus
Hitler hatalomra jutása elõtti történetének
szenteli. Ezek a fejezetek nem sokat adnak hozzá eddigi ismereteinkhez,
sõt nem is helytállóan mutatják be a témát.
Olvasásukkor az a benyomásunk támad, hogy meg sem
történt a zsidók emancipációja és
asszimilációja az európai kultúrába;
hogy az egész XIX. századi nagy kulturális átalakulás
Európa és ezen belül Németország zsidó
közösségeiben mítosz volt csupán, és
hogy a holocaust gondolata a legtöbb európai, de legalábbis
a németek többségének fejében már
legkésõbb 1848-ban megérett. Ha elfogadjuk Goldhagen
verzióját, azt kell gondoljuk, hogy a német zsidók
vakok voltak, vagy egyenesen ostobák, mert sorsuk már száz
évvel ezelõtt meg volt írva, és egész
létük csupán egy illúzión alapult.
Azt állítani, hogy
ez volna az elsõ tanulmány a végrehajtókról,
egyszerûen hamis - s most azt a kifejezést használtuk,
amellyel Goldhagen majd minden olyan történelmi interpretációt
elvet, amelyet kritizálni akar. Ô maga is hivatkozik több
olyan tanulmányra, amely a náci öldöklõ
gépezet különbözõ szintjein mûködõ
hóhérokat vizsgálja. Az egyik tavaly publikált,
fontos könyv, Götz Aly Endlösungja ugyancsak eredetiségre
tart igényt. Aly holocaust-interpretációja homlokegyenest
ellenkezik Goldhagenéval, szofisztikált, összetett funkcionalista
verziót ad elõ, eddig ismeretlen dokumentumok sokaságára
alapozva. Akár Aly, akár Goldhagen interpretációját
fogadjuk is el (mindkettõt meglehetõsen nehéz, mert
túl távol állnak egymástól), egyik sem
igazán eredeti. Goldhagen helyzete nehezebb, mint Alyé, mert
az utóbbi a végrehajtók egy olyan csoportját
választotta vizsgálata tárgyául, amirõl
korábban keveset tudtunk. A középkáder náci
bürokratákról van szó, akik megtervezték
a német kisebbség (Volksdeutsche) tömeges áttelepítését
Nyugat-Lengyelországba, és akik ugyanitt megszervezték
a zsidók kiûzését, összegyûjtését
és végül meggyilkolását számos
nem zsidó lengyellel együtt (akiket azonban nem legyilkolásra
szemeltek ki).
Goldhagen viszont a végrehajtók
egyik olyan csoportjával foglalkozik, amirõl a holocaust
egyik legelsõ kutatója, Christopher Browning már publikált
egy fontos tanulmányt. Nem véletlen, hogy Browning könyvének
címe Ordinary men (Álagemberek) Goldhagené pedig Ordinary
Germans (Német átlagemberek). Goldhagen könyve elsõsorban
válasz, kísérlet Browning tézisének
cáfolatára, nagyjából azonos dokumentumok felhasználásával.
(Épp Goldhagen recenzeálta Browing könyvét a
New York Review of Booksban) Abban nem is volna semmi szokatlan, hogy két
történész különbözõ következtetésekre
jut ugyanazon források alapján. Zavaró azonban, hogy
Goldhagen újra és újra forrásainak eredetiségét
hangsúlyozza, ráadásul jogtalanul és sportszerûtlenül
támadja Browningot, azzal gyanúsítva õt, hogy
nem hozott nyilvánosságra olyan dokumentumokat, amelyek nem
támasztják alá tézisét, pedig egyértelmûen
bizonyítanák, hogy Goldhagené az egyetlen tartható
álláspont.
Mirõl szól ez a vita?
Browning azokat a rendõri egységeket vizsgálta meg,
amelyeket a nácik a lengyelországi zsidó közösségek
tömeges kiirtására alkalmaztak 1941 és 1943 között.
Kutatását elsõsorban a 101-es Hamburgi Tartalékos
Rendõr Zászlóaljra összpontosította, amely
viszonylag idõsebb emberekbõl állt, olyanokból,
akik kevésbé voltak kitéve a náci hatásnak
és nem voltak Hitler lelkes hívei. Nem olyan egység
volt ez, mint az SS Einsatzgruppen halálbrigádok. Az emberek
többsége - legalábbis a mészárlás
kezdetén - úgy döntött, hogy nem vesz részt
aktívan a gyilkolásban. És mégis mind tömeggyilkossá
vált. Browing magyarázata erre az, hogy ezek a "hétköznapi
emberek" az elsõ ölések után hozzászoktak
a tömegmészárláshoz, és néhány
kivétellel a végén már munkaköri kötelességüknek
tekintették a gyilkolást, munkának, amit végre
kell hajtaniuk, bármennyire is visszataszítónak tarthatták
néhányan. Browning szerint tehát nem a hiedelmek,
hanem a körülmények tették a átlagembert
gyilkossá.
Goldhagen szintén a 101-es
Rendõr Zászlóaljat vizsgálja néhány
más egységgel együtt, amelyekrõl feltehetõen
kevés dokumentáció maradt fenn. Az egység összetételének
vizsgálatára ugyanazt a forrást használja,
viszont azt állítja, hogy ezek a gyilkosok, éppen
azért, mert koruknál fogva nem voltak kitéve erõteljes
befolyásnak, viselkedésükkel nem a "átlagember",
hanem a "német átlagember" típusát illusztrálják.
Ami annyit jelent, hogy annak a német társadalomnak a reprezentánsai,
amely már jóval Hitler hatalomra jutása elõtt
internalizálta az "elimináló", ezért potencionálisan
gyilkos antiszemitizmust. Goldhagen hangsúlyozza, hogy az egység
tagjainak módjukban volt elkerülni a gyilkos akciókban
való részvételt, ha tehát mégis öltek,
az nem írható a körülmények számlájára.
Azért öltek, mert gyûlölték a zsidókat.
Legtöbbjük élvezetét lelte az ölésben;
Goldhagen bemutatja, szörnyen meg is kínozták áldozataikat,
mielõtt megölték volna õket.
Természetesen helyezkedhetünk
egy harmadik álláspontra is. Ez azon alapul, hogy bizony
érhette ezeket az embereket jelentõs náci hatás,
ami Browning körülménycentrikus és Goldhagen esszenciális
interpretációjából egyaránt hiányzik.
Egyetértek Goldhagennel abban: több mint valószínû,
hogy ezeket a gyilkosokat antiszemita érzelmek motiválták,
és úgy gondolták, hogy a zsidókat meg kell
ölni. Mindazonáltal azt állítani, hogy õk
a Harmadik Birodalom összes németjének reprezentánsai
volnának, sõt bizonyítékai a Hitler hatalomra
jutása elõtt széles körben elterjedt német
antiszemitizmusnak - ez olyan ítélet, amelyet lehetetlen
bizonyítani. Túlságosan erõltetett ahhoz, hogy
bármilyen történelmi, elemzõ értéket
tulajdonítsunk neki. Én is úgy vélem, hogy
Browning alábecsülte az ideológiai motiváció
jelentõségét az ölésben (a német
katonákról szóló munkámban nagyon is
hangsúlyoztam ezt a tényezõt), de Browning aprólékosan
gondos kutatásai azt bizonyítják (és a katonák
eldurvulásáról szóló saját munkám
is igazolja): nem hanyagolhatjuk el az öldöklõ környezet
akklimatizáló hatását sem. Goldhagen nem sorakoztat
fel elegendõ ellenérvet ennek az állításnak
a megcáfolására. Az az érve, hogy nem hihetünk
a gyilkosok húsz évvel késõbbi tanúvallomásainak,
melyekben kezdeti vonakodásukról beszélnek, kissé
problematikus, hiszen az õ tanulmánya is majdnem kizárólag
ezeken a vallomásokon alapul. Bizonyítékok sokasága
áll rendelkezésünkre annak bemutatására,
hogy a zsidók (meg az oroszok, a bolsevikok, a cigányok,
a lengyelek és mások) dehumanizációja fontos
szerepet játszott Hitler gyilkosainak motivációjában.
De Goldhagen azt sugallja, hogy ez a nézet széles körben
el volt terjedve a Harmadik Birodalomban. Noha azok a gyilkosok, akikre
Goldhagen a figyelmét összpontosítja, harmincas éveik
derekán jártak, mégiscsak ott éltek Hitler
Németországában, kitéve a náci propagandának
(ahogy ezt Robert Gellately bemutatta a Gestapóról szóló
munkájában). Kétségtelen, hogy a náci
ideológia ott volt a legsikeresebb, ahol a már meglévõ
elõítéletekre támaszkodhatott. Az antiszemitizmus
és a szlávoktól meg a bolsevikoktól való
félelem széles körben elterjedt 1933 elõtt, de
hogy mennyire, azt nehéz volna felbecsülni. Az is nagyon kétséges,
vajon különbözött-e ugyanezen érzelmek mondjuk
lengyelországi elterjedtségétõl Ezek a félelmek
azonban csak a Harmadik Birodalomban részesültek a hatalom
jóváhagyásában, és kaptak megerõsítést
egy modern állam körmönfont propagandahadjáratától.
Hasznos let t volna a rendõrzászlóalj esetének
összevetése egy olyan reguláris katonai egységével,
amelynek katonái nagy számban öltek meg nem zsidó
oroszokat, lengyeleket, szerbeket, görögöket, olaszokat
és másokat. A katonák gyakran készségesen
hajtották végre a "feladatot". Ugyanakkor, ahogy Mark Mazower
bemutatta, panaszok is voltak az öldöklés, különösen
a nõk és a gyerekek megölésének demoralizáló
hatása miatt. Ez nem azt jelenti, hogy a csapatokat ne motiválták
volna elõítéletek, amelyeket megerõsített
az éveken át folyó ideológiai befolyás,
valamint a képek és tettek brutalizáló hatása.
Csak annyit jelent, hogy az antiszemitizmus önmagában nem elegendõ
ahhoz, hogy megmagyarázzuk az egyes német katona, rendõr,
SS-legény vagy bárki más magatartását,
aki ebben a korszakban gyilkosságba keveredett. Sokkal meggyõzõbb
az az állítás, hogy a tömegmészárlásnak
több ideológiai és egzisztenciális elõfeltétele
volt. Némelyikük magában a valóságban,
de sokuk a valóság hamis percepciójában gyökerezett.
Egyetlen tényezõvel nem tudjuk megmagyarázni ezt a
szörnyû jelenséget, noha azt kívánjuk:
bárcsak tudnánk. Mert megnyugtató volna azt gondolni,
hogy ennek az egy tényezõnek a kiküszöbölésével
egyszer és mindenkorra megszüntethetnénk az efféle
brutalitás lehetõségét. De sok minden történt
a holocaust óta, ami azt bizonyítja, hogy a tömegmészárlás
és a népirtás mindig talál okot arra, hogy
megtörténjék.
Tézisének kifejtésekor
Goldhagen több fejezetben szól a náci rezsim utolsó
heteinek munkatáborairól és halálmeneteirõl,
amelyekbõl a vak zsidógyûlölettel átitatott
német átlagember képe bontakozik ki, azé, aki
potenciális gyilkos, és csak az alkalomra vár, hogy
mérgét kitölthesse áldozatain. A szerzõ
mint "hamisat" elveti a náci demográfiai politika, a kényszermunka
és a népirtás összefüggéseit tárgyaló
egész eddigi irodalmat. Goldhagen azt próbálja bizonyítani,
hogy a munkatáborok csak eggyel több példával
szolgálnak arra, hogy a németek a zsidókat meg akarták
alázni, kínozni és ölni. Eddig ismeretlen, borzalmas
adalékokkal szolgál az õrök kegyetlenkedéseirõl
a munkatáborokban. Az elkövetõk 1960-as tanúvallomásai
alapján tudomásom szerint eddig publikálatlan, meghökkentõ
információkat közöl arról, milyen kegyetlenül
bántalmazták a háború végén az
értelmetlen halálmenetek õrei a zsidókat, noha
Himmler (saját jól felfogott érdekében) parancsot
adott a brutalitások leállítására. De
még ezek az esetek sem bizonyítják Goldhagen tézisét.
Azok az emberek, akikrõl ír, egy kegyetlenségében
és méreteiben példátlan népirtásban
vettek részt. A náci ideológia hatása alatt
cselekedtek, a szemük elõtt zajló folytonos kegyetlenségektõl
megkeményedve, és olyan körülmények között,
amelyek a legalantasabb ösztöneiket szabadították
fel, olyan áldozatokkal szemben, akik - emberi méltóságuktól
megfosztva - hasonlítani kezdtek ahhoz az Untermenschhez, aminek
a náci propaganda beállította õket. De más
ellentmondások is felfedezhetõk Goldhagen beszámolójában.
Miközben azt állítja, hogy ezek a kegyetlen gyilkosok
csupán "német közemberek" voltak, egy csomó olyan
öldöklõt mutat be, aki vagy kisebbségi német
volt, vagyis távol nevelkedett attól a kultúrától,
amely a szerzõ szerint át volt itatva a jellegzetesen német
elimináló-antiszemitizmussal, vagy pedig nem németeket,
hanem ukránokat, litvánokat és másokat. Ezek
a gyilkosok is kétségkívül legalább annyira
antiszemiták voltak, mint a németek. De akkor mit kezdjünk
Goldhagen tézisével a német antiszemitizmus rendkívüliségérõl?
Abbeli igyekezetében, hogy bemutassa, milyen embertelen minden német,
Goldhagen megjegyzi: a halálmenetek õrei még azt sem
engedték meg az éhezõ zsidóknak, hogy megegyék
az ételt, amit az útjukba esõ városok lakói
dobtak oda nekik. Ez még problematikusabb érv. Vajon Goldhagen
nem vette észre, hogy azok is "német közemberek" voltak,
akik az ételt odadobták a zsidóknak? Az ehhez hasonló
gesztusok valószínûleg ritkán fordultak el&ot
ilde;, noha Goldhagen meglepõen nagy számban idézi
fel õket. Mindenesetre azt bizonyítják, hogy még
a háború végén is akadt német, aki emberszámba
vette a zsidókat.
Ami Goldhagen könyvében
a legzavaróbb: a szerzõ harcosan kiáll amellett, hogy
a német közember egy egészen rendkívüli
nép szülötte, egy olyan népé, amely egyetlen
másikhoz nem hasonlít, és amely ilyen volt már
a XX. század elejétõl fogva. Goldhagen a Sonderweg
teóriát hozza fel tézise megerõsítésére,
noha érvelése valójában nagyban különbözik
az elmélet német eredetijétõl: a "különút"
szószólói ama strukturális elemeket hangsúlyozták,
amelyeket Goldhagen teljesen elhanyagol, hogy a német psziché
mentális felépítésére helyezze a hangsúlyt.
Ez azonban teljesen idegen attól az irodalomtól, amelyre
hivatkozik. Goldhagen nézetét a németekrõl,
akárcsak a többi esszencialista elméletet, nem lehet
tényekkel alátámasztani. De az esszencialisták
tézisei nem is tartanak igényt a bizonyításra;
ellenségesen viszonyulnak a szigorú értelemben vett
történelmi analízishez. Meglehet: az emberek azért
cselekszenek úgy, ahogy cselekszenek, mert olyanok, amilyenek, de
a tautológiák ritkán válnak a történetírás
hasznára. És mit kezdjünk azzal az állítással,
hogy van egy nép, amelyik megrögzött gyilkosokból
áll? Hogyan hasznosítható ez a feltételezés
egy történelmi jelenség megmagyarázásakor?
Nem bizarr megfordítása-e ez annak, amit a németek
hirdetnek a zsidókról, hogy ez egy ravasz, velejéig
romlott nép? Egy ponton Goldhagen is jelét adja annak, hogy
tudatában van a kijelentéseiben rejlõ veszélynek.
Az egyik lábjegyzetben megjegyzi, hogy 1945 óta a németek
megváltoztak, egy gyors demokratizálódási és
denácifikációs folyamaton mentek keresztül, s
ennek következtében jóformán egyik napról
a másikra normális (közemberek?) férfiak és
nõk váltak belõlük. De ez csak egy lábjegyzet.
A tanulmány végkicsengése
az, hogy a németek általában szörnyetegek voltak,
és a nácizmus egyetlen szerepe az volt, hogy lehetõvé
tette számukra gonosz vágyaik kiélését.
Ez nem új gondolat. Érthetõ, hogy az áldozatok
közül sokan gondolták így. De történelmi
magyarázatként ez használhatatlan; valójában
egyáltalában nem történelmi. Noha Goldhagen megkísérelte
a hosszú távú összefüggéseket kombinálni
azzal, amit õ az elkövetõk cselekedetei "szoros" leírásának
nevez, könyve valójában a holocaustnak csak összefügéseibõl
kiragadott ábrázolására sikeredett. A szerzõ
nem nézett szembe a náci genocídium legalapvetõbb
kérdésével, amellyel több- kevesebb sikerrel
oly régóta viaskodnak azok a történészek,
akiket olyan hanyagul elvet. Vagyis azzal: mi az, ami a holocaustot az
emberi történelem példa nélkül álló
eseményévé teszi, példa nélkülivé,
pedig mindenestül szerves része azoknak a specifikus történelmi
körülményeknek, amelyekbõl kialakult. Mert a genocídium
önmagában nem új a nap alatt. A brutalitás, a
tömegmészárlás, a kínzás, a szadizmus
és mindaz, amirõl Goldhagen oly részletezõ
mûgonddal ír, olyan régi, mint maga az emberiség.
És olyan új is: elegendõ magunk elé idézni
a ruandai vagy a boszniai vérontást, hogy belássuk,
a holocaustnak ezek az aspektusai nem egyedülállók.
Ami a holocaustban példátlan
volt - és mindmáig az -, egészen más dolog,
mint amirõl Goldhagen beszél: több millió ember
ipari kiirtása halálgyárakban, egy modern állam
parancsára, lelkiismeretes hivatalnokok szervezésében,
egy törvénytisztelõ, patrióta, "civilizált"
társadalom támogatásával. Állam soha
azelõtt vagy azután nem határozott úgy, hogy
technológiai, szervezési, intellektuális forrásait
annak az egyetlen célnak a szolgálatába állítja,
hogy egy embercsoport minden egyes tagját kiirtsa, felhasználva
a népirtás kivitelezésében az ipari tömegtermelés
és a totális háború tapasztalatait. Ez újdonság
volt: hullákat termelni az árutermelés módszereivel.
Ebben az esetben a pusztítás a termelés célja,
nem pedig ellentéte volt.
Hogy tömegmészárlás
közepette virágzik a szadizmus, az nem csak a holocaustra áll.
Az antiszemitizmus mély történelmi gyökerekkel
rendelkezõ, veszedelmes jelenség, de továbbra is fennáll
a kérdés, hogyan használták fel haláltáborok
legitimálására, és miért nem vad pogromokban
nyilvánult meg? Mélyebbre kell leásnunk abba a kultúrába,
amely az európai civilizáció szivében a genocídiumot
lehetõvé tette. Mi vett rá Nobel-díjas tudósokat,
nemzetközi hírû jogászokat, az emberiség
sorsán javítani kívánó, világhírû
kutatóorvosokat arra, hogy ne csupán opportunista cinkosai,
de kezdeményezõi és elõmozdítói
legyenek annak a kísérletnek, amely az emberiséget
egy hatalmas operációnak kívánta alávetni,
testébõl emberi lények egy egész kategóriáját
kivágva? Mi volt az vagy esetleg mi az a kultúránkban,
ami az emberiség eugenetikai és etnikai tisztogatás
útján való átalakítását
praktikusnak és racionálisnak tüntette fel? Hogyan függött
ez össze az elõzõ század hatalmas tudományos
fejlõdésével, a modernitás néhány
fejleményébõl való nagy kiábrándulással,
és nem utolsósorban európaiak tömeges lemészárlásával
az elsõ világháború csatamezein?
Ezeket a fontos kérdéseket
Goldhagen nem érinti. Könyvét semmiképp nem tekinthetjük
a holocaust új interpretációjának. Használható
tanulmány a holocaust bizonyos aspektusainak tanulmányozására,
de ezek olyanok, amelyek a történelem más genocídiumaival
közösek. A borzalmakra koncentráló Goldhagen -
szándéka ellenére - éppen a holocaust rendkívüliségét
mossa el, hiszen pontosan azokat a tényezõket hagyja figyelmen
kívül, amelyek miatt ez az esemény az emberiség
legvéresebb évszázadában is példa nélküli.
És így azt sem képes bemutatni, milyen mély
és mindmáig ható tanulságokat hordoz a nácik
által végrehajtott ipari ölés a mi társadalmaink
számára. Goldhagen úgy véli, hogy egyetlen
csapással átvágta a hatalmas holocaust-irodalom összegabalyodott
szálait, és végre megadta azt a világos, egyszerû,
megnyugtató választ, amelyre régóta áhítozunk.
De nagyon téved. A bonyolultság és az árnyalatok
elhanyagolásával, a szenvedélyes és türelmetlen
hangvétellel csak ahhoz a közönséghez szól,
amely azt akarja hallani, amit amúgy is gondol.
1 * Daniel Jonah Goldhagen: Hitler's Willing Executioners: Ordinary Germans and the Holocaust. Knopf, 1996. 619 old.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu