A bizalom meginog
Magyarország és
Lengyelország a kommunizmus összeomlását késedelem
nélkül a saját hasznára fordította. Románia
erre egy véres forradalom nyomán sem bizonyult képesnek.
Igaz, a forradalom még remekül bevált. Talán
túlságosan is remekül. Olyannyira, hogy a legremekebb
mesterfogásokat
(a halottak számának
drámai „túlteljesítését”, a sebtében
megalkotott „dokumentumokat”, a „terroristákkal” folytatott „polgárháborút”
stb) már a nyugati sajtó sem tudta megbocsátani. S
attól kezdve egymást érik a szerencsétlenségek.
A gazdasági helyzet
fokozatosan romlik. A fiatalok tömegével menekülnek az
országból. A román származást a világ
lassan a romával mossa össze. Még a nemesebb szándékok
(lásd Arad) is folyton visszájukra fordulnak. Minden, amit
helyzetünk javítására kieszelünk, csak a
világ gyanakvását fokozza. Az is a csôdöt
növeli, ami korábban még az ország jó
hírét öregbítette volna.
Az Európai Unió
nemrégen azt a Radu Vasile által küldött levelet,
mely Románia gazdasági reformokra vonatkozó ígéreteit
tartalmazta, az uniós szokásrendtôl eltérôen
az ország elnökével is aláíratta, hátha
úgy megbízhat a román ígéretekben (épp
Arad után vagyunk, amikor Vasile leplezetlenül átlátszó
ürüggyel lemondja az Orbán Viktorral való találkozót).
S újabban mintha már ezzel sem érné be, valamiféle
gazdasági gyámság alá szeretne helyezni bennünket.
Hogy miért, érthetô. A román kormány
a Valutaalap ajánlásainak fittyet hányva az ország
– Nyugaton katasztrofálisnak tartott – gazdasági helyzete
ellenére is több mint kétszeresére növelte
a katonák és a rendôrök fizetését
(ami ismét csak érthetô, hiszen három esztendô
sorozatos balfogásai után az össznépi elégedetlenséggel
szemben hovatovább csak bennük lehet reménye). A kis
jövedelmû családok számára is kénytelen
volt soron kívüli fûtéspótlékot
kiutalni, hisz a hideg beálltakor egész városok maradtak
fûtés, sôt ivóvíz nélkül.
A gazdaság jövôje szempontjából mindkét
intézkedés csupán a betegség tüneteit
enyhíti, a beteg állapotát bizonyosan tovább
rontja. S mert a Valutaalap csak a gazdaság átalakítására
folyósíthat kölcsönöket, az idénre
esedékes kölcsönt már csak jövôre kaphatjuk
meg (ha megkapjuk még egyáltalán).
S vele veszhet el újabb
400 millió dollár értékû európai
uniós támogatás is.
Kommunista piacgazdaság
Sokan már közvetlenül
az 1996-os választási gyôzelmet követôen
figyelmeztettek rá, hogy az új román hatalomnak a
– már akkor rendkívül súlyos – gazdasági
helyzet következtében – nem igazán jók a túlélési
esélyei. Amit úgy kellett érteni, hogy az új
hatalom, bármily sokat tesz is az ország gazdaságának
normalizálásáért, nem hozhat látványos
fordulatot, s ezért még a választási ciklus
vége elôtt kénytelen lesz visszalépni a hatalomból.
Arra, hogy – elôdeihez hasonlóan – az új kormányzat
sem a gyors és radikális gazdasági átalakítást,
hanem a mindenáron való túlélést tekinti
majd feladatának, a legpesszimistábbak sem számítottak.
1999-ben az RMDSZ-t is tömörítô
demokratikus pártkoalíció kormányzásának
harmadik esztendejében az ország gazdaságának
85 százaléka még mindig állami kézben
van, azaz a gazdaság szerkezetét tekintve Románia
még mindig szocialista állam (a szándékosan
sarkított megfogalmazás Emil Constantinescu államfôtôl
származik). A gazdaság minden ágában az állami
monopóliumok diktálnak. Valóságos piaci verseny
sehol sem alakulhatott ki. A lakosság létfeltételeit
legközvetlenebbül érintô területeken, az áramszolgáltatásban,
a fûtôanyag-ellátásban, a hôszolgáltatásban,
az építôanyag-iparban, a vasúti szállításban,
sôt még az élelmiszeripar kulcsfontosságú
területein is az állami nagyvállalatok diktálják
az
árakat, s ily módon a gazdaságtalan termelés,
a szervezetlenség, a korszerûtlen technológiák
összes veszteségét a fogyasztóra háríthatják
át.
A jelenségnek hosszú
távon nem is lehetett más következménye, mint
a fizetôképes kereslet folyamatos romlása. Az emberek
pedig ott „takarékoskodtak”, ahol tudtak. A lakbérnél,
a víznél, a fûtési költségeknél.
Egyszerûen nem fizettek. Ez – egy piacgazdaságban – a szolgáltatások
fokozatos beszüntetését vonta volna maga után.
Romániában azonban az állam nem merte vállalni
a következményeket. A román munkást ugyanis kisgyerekkora
óta arra szocializálták, hogy ôt, a szocialista
nemzetállam polgárát – pusztán a nemzethez
való tartozás jogán – meg kell illetniük a „tisztességes”
(azaz szerfelett szerény, de államilag garantált)
létfeltételeknek. A adósságok így horribilisekké
növekedhettek. A nagyvállalatok privatizációjának
elmaradása miatt a „szocialista” ipar továbbra is raktárra
termelt, drága és rossz minôségû, reménytelenül
eladhatatlan termékhalmok lepték el a gyárak udvarait
is. Fizetni tehát ôk sem tudtak. Az állam csaknem egy
évtizeden át állta a cechet. Az eredményt persze
már ekkor borítékolni lehetett volna: a „prosperitást”
az állam csak úgy tarthatja fönn, ha mind jobban eladósodik.
Egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a rendszer
önnön tartalékait is felélte, a körbetartozások
nem írhatók jóvá, az adósságfolyondár
a gazdaság egészét megfojtással fenyegeti.
Elviselhetô külföldi
kölcsönökhöz jutni ebben a helyzetben lehetetlen.
Az egyetlen járható
utat a külföldi beruházások jelenthetnék.
Nemzeti fóbiák
A külföldi beruházó
azonban a román politikus és átlagember, sôt
az értelmiség egy jelentôs része számára
is vörös posztó volt. A Nyugat már a Ceausescu-rendszer
utolsó esztendeiben is állandó kritikával illette
a román belpolitikát, folytonosan megpróbált
beleszólni az ország belügyeibe. Ezt egyetlen hatalmi
önkényre berendezkedett társadalom sem szereti. Különösen
akkor nem, ha a hatalmi önkényt nemzetidegen társadalmi
csoportok, nyelvi, vallási, etnikai kisebbségek, kozmopolita
értelmiségiek, vagyonukat visszakövetelô „idegenek”
megrendszabályozásának szükségességére
hivatkozva a legfôbb nemzeti érdekként lehet feltüntetni.
A külföldi így vált románellenes összeesküvôvé,
aki a magyar „Sörös György” zsoldjában áll.
(A román nacionalista sajtó, hogy a magyar származást
azok számára is félreérthetetlenné tegye,
akik soha nem is hallottak felôle, konokul e román ábécébôl
hiányzó betûkkel keresztelte át George Sorost.)
A 90-es évek elején,
Iliescu hatalmának védelmében husángokkal felfegyverzett
Zsil-völgyi bányászok özönlötték
el a fôvárost. (A látogatás „elsô bányászdúlás”
néven maradt fenn a közösségi emlékezetben.)
Ellenzéki szerkesztôségeket, egyetemi laboratóriumokat,
az Iliescu-hatalommal szemben álló pártvezérek
otthonait forgatták fel, „kozmopolita kinézetû” járókelôket
ütlegeltek. Az ô kedvenc jelszavuk is ez volt: „A haza nem áru.”
A mélyen hazafias gondolatra kedves napilapjaikban akadtak rá.
Az utcai jelszavakat a parlament kormányzó pártjainak
képviselôi – öblös pátosszal – még
túl is harsogták. Egy-két értelmiségi
réteglap „deviáns” publicistáján kívül
alig akadt, aki megkongatta volna a vészharangot. Évekbe
tellett, amíg Iliescu és társai belátták,
hogy a külföldi beruházó – bármennyire ellenszenves
is számukra – az ország egyetlen reménye. Ekkor azonban,
1996 táján döbbenettel kellett tapasztalniuk, hogy a
„haza” egyáltalán nem kelendô. Egészen pontosan
a külföldiek, köztük a „haza” elrablására
szakosodott magyarországiak is, csak azt lennének hajlandóak
megvásárolni, ami amúgy is mûködôképes.
Az energiafaló, elavult gyáróriásokért
nemhogy nem tolonganak a befektetôk, még csak érdeklôdô
sem igen akad.
S ami még rosszabb,
egy része azoknak is, akik beruháztak, egy idô után
kénytelen volt szedni a sátorfáját. A bizalmatlanság,
a kaotikus törvénykezés, a korrupció rekordidô
alatt kedvüket szegte.
Az alagút vége?
1886 ôszén –
sokak számára váratlanul – gyôzött a Demokratikus
Konvenció. Kiderült, hogy a mélyben nem sejtett változások
érlelôdnek. Az új kormányban az RMDSZ is helyet
kapott. Sokan véltük úgy: felderengett az alagút
vége. Az új politikai garnitúra minden tagja fennen
hirdette: a gazdaság átalakítása nem tûr
halasztást. A lehetô leggyorsabban el kell kezdeni a privatizációt.
A román államnak be kell látnia: nincs abban a helyzetben,
hogy maga diktálhassa a feltételeket. Minden esetben el kell
fogadnia a piac ítéletét. Az eladhatatlan vállalatokat
pedig fel kell számolni. Már az is hatalmas nyereség,
ha az általuk „termelt” hihetetlen veszteségektôl megszabadulhat.
Csakhogy rövidesen kiderült:
a román ipar olyan politikai gyom, mely gyakorlatilag kiirthatatlan.
Ceausescu és elôdei annak idején közelrôl
sem gazdaságossági vagy (legalább) gyakorlatias szempontok
alapján szórták tele az országot iparvállalatokkal.
Bevallott céljuk az ország „arányos” gazdasági
fejlesztése, az etnikai „egyensúly” kialakítása,
a nemzeti homogenizálás és egyéb, önmagukban
is valóságidegen eszmék és eszmények
„életbe ültetése” volt.
Ehhez az iparszerkezethez
hozzányúlni a kínkeservesen elért nemzeti vívmányok
alapjainak megbolygatásával lett volna egyenértékû.
Erre pedig – mint utólag kiderült – a koalíció
RMDSZ-szel szövetségben kormányzó pártjai
sincsenek fölkészülve. A választók a változásra
szavaztak, csak azt nem tudta senki, mit és hogyan kéne,
illetve lehetne megváltoztatni.
Az elsô baljóslatú
jelek kulturális vonatkozásban jelentkeztek. A koalíciós
szerzôdésben a szövetségesek a romániai
magyarságnak az ötvenes évek végén megszüntetett
magyar tannyelvû egyetem visszaállítását,
az anyanyelv nyilvános használatának jogát,
a helyhatósági törvény korszerûsítését,
a kommunista kormányzat által elkobzott felekezeti és
intézményi vagyon visszaszolgáltatását
ígérték.
Ezeket a követeléseket
az RMDSZ nyomására a magyar kormányok is támogatták.
Horn Gyula, hogy az egyetem kérdését dûlôre
vihesse, még a kolozsvári helyszínrôl is hajlandó
lett volna lemondani. De hiába jelezte a nemzetközi környezet,
hogy megelégedéssel venné tudomásul a magyar
kisebbséggel, illetve a Magyarországgal való kiegyezést,
a döntô pillanatokban maguk a koalíciós partnerek
is visszaléptek.
Késôbb az is
kiderült, hogy a kisebbségi kérdés kezelésében
mutatkozó bizonytalanságok és következetlenségek
közelrôl sem esetlegesek, egy átfogóbb mentális
rendszer következményei.
A közvélemény
egyszerûen nem tudta feldolgozni az élményt, hogy a
hosszú évtizedeken át oly hatásos receptek
egyszerre hatástalanokká váltak. Az a generáció,
mely megélte és magától értetôdônek
fogadta el a Ceausescu-rendszer „világra szóló” sikereit,
a Románia iránti rokonszenvet és lelkesedést,
egyszerûen nem gondolhatott másra, mint arra, hogy a baj a
járt út feladásában rejlik. Az útéban,
melyet élete végén maga Ceausescu is mintha felhagyott
volna. Arra, hogy a bajok igazi oka a nacionalizmusban, a román
állam ideológiai alapjaiban rejlene, nem is gondolhattak,
hiszen ezt az ideológiát évtizedeken át elképzelhetetlen
volt még csak bírálni is, nemhogy megkérdôjelezni.
A modern román nemzetállam
egész ideológiáját egy tudományos vonatkozásban
szerfelett kérdéses, de csaknem egy századon át
fôvesztés terhe alatt megkérdôjelezhetetlen teóriának,
az ún. kontinuitáselméletnek köszönhette.
Erdélyt 1919-ben demokratikusan, a magyar kisebbség egyenjogúságának
fenntartásával is Romániához lehetett volna
csatolni. Csakhogy a svájci típusú nemzeti pluralizmus
helyett az új állam politikai és értelmiségi
elitje a francia típusú nemzeti kizárólagosság,
a nemzetállam alternatívája mellett döntött,
ezt pedig – mivel Erdély és Kelet-Közép-Európa
realitásaival gyökeresen szemben állt – csupán
a kontinuitás mítoszára lehetett – elvileg legalábbis
– fölépíteni.
Az ideológia megalkotói
leplezetlen cinizmussal vallották: igaz az, ami a nemzetnek (értsd:
a nemzetállamnak) hasznára van. Jöjjön létre
az állam, késôbb teljesen mindegy lesz majd, hogy hogyan
jött létre.
Nem lett mindegy. A társadalomra
az ideológiai nyomásgyakorlás minden eszközével,
végsô esetben akár erôszakkal is rákényszerített
hazugságok olyan mély nyomokat hagytak a társadalom
értékstruktúrájában, melyek – ez mára
már nyilvánvaló – magát a társadalmat
teszik mûködésképtelenné. A társadalom
rendjét ugyanis, a köztudatba mélyen beivódott
társadalomtudományi elôítélettel ellentétben,
nem a rendôrség, az igazságszolgáltatás,
a hadsereg, hanem a társadalmi, gazdasági és kulturális
értékek szabályozzák. Az elôbbiek csupán
a többé-kevésbé deviáns viselkedésmódok
korlátozására, illetve a vitás kérdések
rendezésére szolgálnak.
Az ideológiai konstrukcióknak
a valósággal való következetes összekeverése
a politikai elitet és az értelmiség nagyon jelentôs
részét képtelenné tette a realitásokhoz
való alkalmazkodásra. Annak, aki Romániában
érvényesülni vagy akár csak beilleszkedni szeretett
volna, a nemzetállami eszmerendszert nemcsak elfogadnia kellett
(feltétel nélkül!), de harsányan hirdetnie is.
A román átlagértelmiségi és a román
politikus ma is úgy érzi, ha ezt az értékrendszert
feladja, kicsúszik lába alól a talaj. El fogja veszíteni
mindazt, amit ôsei oly keservesen, oly sok „hôsi áldozattal”
megszereztek.
„Kézenfekvô”
volt tehát: a baj okai nem a nacionalizmusban rejlenek, hanem abban,
hogy az új kormányzat, az új rendszer nem eléggé
nacionalista. A ’89 után adagolt „még több” nacionalizmus
azonban „érthetetlen módon” csak tovább növelte
a bajt.
A megzavarodott közvélemény
’95 táján fokozatosan kettéhasadt, s az álláspontok
közti szakadék mind áthidalhatatlanabbá mélyült.
Mind többen döbbentek rá, hogy a betegséget maga
a gyógyszer okozza.
Az 1996-os változások
ebben a vonatkozásban valóban radikális fordulatot
hoztak. A közélet mind nagyobb területeirôl tûnt
el a leplezetlenül elfogult, primitíven nacionalista hang.
A PRO TV-t követôen az RTV 1 mûsoraiból is eltûnt
a nyílt kisebbségellenesség. Az értelmiségi
elit egy része mind nyíltabban szolidaritást vállalt
a kisebbségekkel, és fenntartások nélkül
azonosult az európai értékrenddel. A 22 és
a Dilema címû értelmiségi réteglapok
mellett a frissen alapított Curentul címû napilap a
Magyar Hírlap hetedik oldalához hasonló véleményoldalt
rendszeresített, melyen magyarok is rendszeresen megszólalhattak.
Ezeken az oldalakon derült ki, hogy a konzekvensen demokratikus magyar
és román álláspont nemcsak közeledhet
egymáshoz, de alapvetô kérdésekben (még
nemzetiekben is) átfedheti egymást.
Egyre gyakoribbakká
váltak az ország föderalizálását
ésszerûnek tekintô, az európai integráció
mélyebb konzekvenciáit is belsô meggyôzôdéssel
vállaló hangok.
Ezzel egyidejûleg azonban
sokakat még inkább hatalmába kerített a meggyôzôdés,
hogy a nacionalista dózist kell – most már drasztikusan –
növelni. Ami azonban ennél is súlyosabb: a drogról
azok sem mindig tudtak lemondani, akik jobbára már felismerték,
ez utóbbi a kór igazi okozója.
A kisebbségi kérdés
lakmuszpapír volt csupán.
A folyamat egyéb vonatkozásokban
is azonos játékszabályok szerint zajlott. Az elszánt,
logikus, átgondoltnak tûnô szándéknyilatkozatokat,
a közvélemény elsô nacionalista reakciói
láttán, elbizonytalanodás, a halogatás, s ha
már semmi kiút nem maradt, a felemás vagy félresikerült
megoldások követték. A privatizációra,
illetve felszámolásra kijelölt vállalatok listáját,
melyrôl a kormányzat felelôs vezetôi kijelentették,
hogy semmiképpen sem képezheti alku tárgyát,
alig néhány nappal a nyilvánosságra hozatal
után elkezdték módosítgatni. Kiderült:
a nacionalista típusú érvekkel szemben a kormányzatnak
sincsenek elfogadható ellenérvei. A nacionalista értékrend
kulcsfontosságú fogalmai számukra is megkérdôjelezhetetlenek.
Az elkerülhetetlen intézkedésekre kivétel nélkül
mindig csak akkor került sor, amikor már jóvátehetetlenül
késô volt.
A nagy menetelés
A legnagyobb megrázkódtatást
– 1999 tavaszán – a Zsil-völgyi bányák tervezett
bezárása körüli konfliktus váltotta ki.
A bányászok
vérszemet kaptak attól, hogy korábban több vállalatnak
is sikerült visszavonatnia a kormányzati döntést,
úgy határoztak, hogy ismét – immár harmadszor
is – elindulnak Bukarest ellen.
A sztrájknak és
az esetleges újabb bányászdúlásnak természetesen
semmiféle racionális alapja nem volt. A bányászok
követelései teljesíthetetlenek voltak, s akkor is azok
maradtak volna, ha a bányászoknak sikerül megbuktatniuk
a kormányt, megállítaniuk a reformfolyamatot, az országra
kényszeríteniük akaratukat.
Románia a négy
évtizedes kommunista uralom és az egy évtizedes (sok
szempontból az elôbbinél is katasztrofálisabb)
posztkommunista rablógazdálkodás után már
nem volt abban a helyzetben, hogy évente milliárdokkal szanáljon
egy olyan társadalmi csoportot, mely a gazdaság egészének
alakulása szempontjából elveszítette korábbi
jelentôségét, s fokozatosan a gazdaság és
a társadalom perifériájára sodródott.
A bányászok
„szempontjából” azonban tényleg egyetlen megoldás
kínálkozott: a kommunista gazdaságirányítás
visszaállítása. A sajtó sem fejtette ki világosan
és félreérthetetlenül: erre semmiféle
lehetôség nincs. A központi vezérléses
gazdaságmodell épp abba bukott bele, amit ôk követelnének,
hogy ugyanis a kormányzat a társadalom bizonyos csoportjait
a gazdaság törvényeinek fittyet hányva méltánytalan
elônyökben részesített más csoportokkal
szemben.
Igaz, a kommunizmus éveiben
a keleti blokk minden országában ez történt.
’89 után azonban Kelet-Közép-Európa országaiban
a piacgazdaságra való átmenet ideológiája,
a versenyszellem, az egyének és társadalmi csoportok
egyenjogúságának kapitalista elmélete fokozatosan
megfosztotta legitimitásuktól az ilyesfajta igényeket.
A „legitim” privilégiumokra
alapozott egyenlôtlenség elmélete azonban a nacionalisták
által önérzetesen „eredetinek” hirdetett román
demokráciában akadálytalanul továbbélhetett.
A bányászok abszurd igényei itt nem is tûntek
olyan abszurdnak, hiszen a román nyilvánosságban ma
is anélkül lehet hirdetni a székelyföldi románság
sajátos jogainak elméletét, hogy bárki is megütközne
rajtuk. A világ legtermészetesebb dolga, hogy bár
a székelyföldi románok anyanyelvüket nemcsak szabadon
használhatják, de arra is igényt támaszthatnak,
hogy – kötelezô államnyelvként – a helyi (80-90
százalékos, s számbelileg is apróbb országnyi)
magyar többségre is minden vonatkozásban ráerôszakolják,
az itteni románságéval azonos számarányú
Kolozs megyei magyar kisebbség még anyanyelve nyilvános
használatának jogát sem nyerheti el, arról
meg, hogy nyelvének valamiféle ismeretét a vele együtt
élô román népességtôl is megkövetelhesse,
álmodozni is naivitás lenne.
Az is természetes,
hogy Nagyváradon vagy Szatmáron az állami intézmények
vezetésébe (hogy a „nemzetinek” tekintett rendôrségrôl,
hadseregrôl, titkosszolgálatokról ne is beszéljük)
magyar ember legfeljebb elvétve, valamiféle (szintén
nemzetileg motivált) kivétel gyanánt kerülhet
be.
A két dolognak látszólag
nincsen semmi köze egymáshoz. Azok azonban, akik a bányászok
követeléseit legitimnek érezték, és nemcsak
támogatták, de ideológiai befolyásuk alatt
is tartották ôket, éppen az erdélyi románság
privilégiumainak legfôbb támogatói voltak. Nyilvánvalóvá
vált: a háttérben meghúzódó legitimációs
sémák nagyon is összefüggenek, sôt feltételezik
is egymást.
A bányászokban
jogosan merülhetett föl a kérdés, hogy ha a sepsiszentgyörgyi
vagy a marosvásárhelyi románok anyagi biztonsága,
az állami jövedelmekbôl való preferenciális
részesedése nemzeti ügy, miért ne lenne az a
bányászok anyagi biztonsága is? Ha a Székelyföldre
érkezô románokat anyagi elônyök egész
sora illethette meg, ha az ideérkezô rendôrt, csupán
mert „nemzeti feladatot” vállalt (azaz bekapcsolódott Székelyföld
„elrománosításának” nagy mûvébe),
elôléptették, ha a székelyföldi románok
érdekvédelmi szervezetei az itt élô románság
számára nyíltan egyfajta „veszélyességi
pótlékot” követelhettek és követelhetnek,
miért ne követelhették volna maguknak ugyanezt azok
a bányászok is, akik a nemzet férfitársadalmának
színe-javát alkotják, s akik a román gazdaság
felvirágoztatásában
éppoly veszélyes és fáradságos munkát
végeznek, mint az erdélyi románság nemzeti
élcsapata a nemzet felvirágoztatásában?
Egy embert, aki a szélsôségesen
nacionalista România Mare hasábjain vagy kedvenc tévéadója,
az Antena 1 képernyôjén ehhez a mentalitáshoz
hozzászokott, nehéz, sôt lehetetlen meggyôzni
arról, hogy ha másoknak „szabad”, akkor neki miért
ne lenne az?
Ahhoz, hogy ez a séma
mûködhessen, még csak nem is kell tudatossá válnia.
Az a mélystruktúra,
mely a két reagálásmódot a román átlagember
tudatában összekapcsolja, e pillanatban a román társadalom
átalakításának szinte legyôzhetetlen
akadályaként érvényesülhet. A bányászok
az egyik – rendôrség által emelt – útzárat
a másik után söpörték félre, a kormányzatnak
azonban két – a hatalomban eltöltött – esztendô
sem volt elegendô arra, hogy a nemzeti mítoszokból
és osztály-elôítéletekbôl emelt
történelmi barikádot áttörje.
A nagy menetelés feltartóztathatatlannak
tûnt. A rendôröknek ugyanis nem a bányászokkal,
hanem a fasiszta-vasgárdista Zelea Codreanuval és a nemzeti-kommunista
Nicolae Ceausescuval kellett volna leszámolniuk. Nyilvánvalóan
nem erre képezték ki ôket. Így hát minden
összecsapásban szégyenletesen megfutamodtak.
A bányászokat
ellenben, ahol csak elhaladtak, az elégedetlen lakosság lázongása
kísérte. A konfrontáció a rendszer összeomlásával
fenyegetett. A kormányzat ekkor erélyesebb lépésekre
kényszerült: leváltotta a belügyminisztert, az
„áruló” rendôröket, s a bányászok
által elfoglalt körzetet páncélozott gépjármûvekkel
vette körül.
A konfliktusra végül
egy hihetetlenül „szerencsés” megegyezés tett pontot.
Radu Vasile miniszterelnök és a sztrájkolók vezére,
Cozma a román nemzeti szimbólumnak számító
Coziai kolostorban (Isten szolgáinak jelenlétében!)
egyezségre jutott egymással. Az egyezséget már
rögtön az aláírás után mindkét
fél a saját gyôzelmeként értékelte,
és teljesen ellentétesen értelmezte. Röviddel
ezután Cozmát letartóztatták, és gyorsított
eljárással 17 év börtönre ítélték.
Az ország fellélegezhetett.
Az ortodox kihívás
A megoldás „hogyanja”
azonban a demokratikus beállítottságú megfigyelôkben
inkább szorongásokat ébreszthetett, mintsem megnyugvást.
Ismételten arra figyelmeztetett, hogy az ortodox egyház Romániában
továbbra is félelmetes hatalom.
Ez az egyházfelekezet
ma is jogot formál arra, hogy felekezeti, sôt néha
alapvetô politikai kérdésekben is diktálhasson
a politikának. Az ortodox klérus Nyugat-ellenességét,
antikapitalizmusát és nem utolsósorban engesztelhetetlen
nacionalizmusát sokan a demokratikus kibontakozás legjelentôsebb
akadályai közt tartják számon.
Gabriel Andreescu A nemzetközi
viszonyok és az ortodoxia Kelet- és Dél-Kelet-Európában1
címû nagyszabású tanulmányának
A jogállamra nehezedô nyomás címet viselô
fejezetében úgy véli, hogy Romániában
a román ortodox egyház folyamatos obstrukciói a jogállam
kialakításának folyamatát önmagukban is
rendkívül bonyolulttá teszik. Példák seregét
vonultatja fel állításai alátámasztására.
A Iasi megyei Rugionoasa
községben kilenc – egy családi házban istentiszteletre
összegyûlt – baptistát 1990. december 30-án több
száz ortodox megkínzott. Moldva és Bukovina metropolitája
mégsem habozott közleményben leszögezni: „Nem az
ortodox közösség és nem az ortodox papok a hibásak
azért, ami ott történt. A bûnösök azok,
akik egy kifejezetten ortodox közösség kebelébe
merészkedtek… és saját otthonukban követtek el
rajtuk szellemi erôszakot.” (A hasonló példáknak
egyébként se szeri, se száma.)
„Az ortodox hierarchia –
állítja a szerzô –, ha bizonyos, az ortodox felekezet
hegemóniáját fenyegetô, törvényes
kezdeményezésekrôl van szó, a parlament illetékességének
tagadásától sem riad vissza… jogot formál magának
arra, hogy felülbírálja az állam legfôbb
törvényhozói fórumának döntéseit.”
Amikor a szenátus 1997 júniusában elfogadta az ún.
„Boila-féle törvényjavaslatot”, mely kimondja, hogy
azokon a falusi településeken, ahol több, az ortodox egyház
által használt templom van, melyek 1948-ig a görögkeleti
egyház tulajdonát képezték, ezek közül
legalább az egyiket vissza kell szolgáltatni a görögkeletieknek,
az ortodox klérus azonnal indulatosan reagált. Teoctist pátriárka
a törvényjavaslatot diktátumnak minôsítette,
„mely beláthatatlan következményekkel járhat
Erdély békéjére nézve, a következményekért
azok lesznek felelôsek, akik ezt a törvényjavaslatot
megszavazták”. Antonie Plaÿmaÿdealaÿ, Erdély
metropolitája ugyanebben a fenyegetô hangnemben fogalmazott:
„A Boila-törvény… láthatatlan következményekkel
járó konfliktusokat, lázadásokat fog kiváltani”,
ez a törvény „merénylet a román ortodox egyház
és a román nép ellen”. Bartolomeu, Révkolostor,
Erdôfelek és Kolozsvár püspöke is azt nyilatkozta:
„Nem hiszem, hogy a román ortodox egyház meg fogja engedni
valakinek, hogy belerúgjon.” S a fenyegetôzés ezúttal
is hatásosnak bizonyult, a képviselôház a törvényjavaslatot
már vitára sem bocsátotta.
De azokban az esetekben is,
melyekben sikerült a jogot érvényesíteni, s a
bíróságok az ortodoxokkal szemben a görögkatolikus
románoknak szolgáltattak is igazságot, az ortodox
klérus megakadályozta az ítéletek végrehajtását.
Amint azt Andreescu elmondja, az állam által 1948-ban elkobzott
egyházi javak jogi helyzetére vonatkozó 1990-es törvény-dekrétum
alapján a görögkatolikus egyház számos esetben
beperelte a román ortodox egyházat, hogy visszaszerezze templomait.
Több olyan végleges bírósági ítélet
is van, szatmári vagy kolozsvári templomokra vonatkozóan,
melyeket az ortodox egyház az összes szükséges
procedúra befejezése ellenére és évekkel
az ítélethirdetés után sem hajlandó
végrehajtani. Mi ez – teszi fel a szerzô a kérdést
–, ha nem a jogállam tagadásának legszélsôségesebb
formája?
Az ortodox egyház
erôfeszítéseket tett az állami egyetemek belsô
nyilvánosságának egyházi befolyásolására
is. A felekezetek pénzügyi finanszírozásában
pedig következetesen saját akaratát érvényesíti.
Andreescu példája az ortodoxia és a nemzetállami
nacionalizmus szerves összefonódására is utal:
1998 májusában Románia kormánya gyárat
„ajándékozott” a székelyföldi görögkatolikus
püspökségnek, megszegve ezzel az érvényben
lévô törvényes rendelkezéseket. Az intézkedést
Románia kormányában (az RMDSZ tiltakozását
meg sem hallgatva) azzal indokolták, hogy „ha nincs is összhangban
a törvényekkel, legalább Istent szolgálja”.
Az ortodox egyház
törvényfelettisége nemrégen a felekezeti törvény
parlamenti jóváhagyása során is megnyilvánult.
Az ortodox klérusnak az összes józan érv, a nagyon
erôs kormányzati lobbi (a ma uralmon lévô koalíció
legerôsebb pártjának, a nemzeti parasztpártnak
a vezetôi zömükben görögkatolikusok) és
a nyugati nyomás ellenére is sikerült kierôszakolnia,
hogy az ortodox egyházat ún. „nemzeti” egyháznak nyilvánítsák,
miközben ez a státus a – nyelvileg és etnikailag szintén
román – görögkatolikus egyházat nem illeti meg.
Mindez szerencsére
az éremnek csak az egyik oldala.
Végre következetlenül!
A MetroMedia Transilvania
Közvélemény-kutató Intézet nemrégen
két adattal is megdöbbentette a román sajtó kommentátorait.
Az egyik az volt, hogy az erdélyi románok több mint
fele helyeselné Erdély helyhatósági autonómiáját
(az állami költségvetésbôl ugyanis Bukarest
nagyobb tételekkel részesedik, mint Erdély egésze),
a másik, hogy bár a románok 40 százaléka
véli úgy, hogy érdekeiket a Románok Egységpártja
védelmezi a leghatékonyabban, a pártra – reális
választási helyzetben – csak a megkérdezettek 4 százaléka
adná a szavazatát.
Az elsô válasz
jelentôségét a román és a magyar kommentátorok
is rögtön fölfogták. Egyik oldalon leplezetlen örömmel,
másikon hitetlenséggel vegyes szorongással. A másik
két válasszal azonban sem a román, sem a magyar közvélemény
nem tudott mihez kezdeni. A román sajtó következetlenségrôl,
szakszerûtlen közvélemény-kutatási módszerekrôl
beszélt, s sietett indokoltnak nyilvánítani az elsô
opció érvényességével kapcsolatos (nemzeti
elfogultságban gyökerezô) kételyeit is. Mi, magyarok,
nem is tulajdonítottunk jelentôséget a dolognak, hiszen
mi úgymond megszoktuk már: a románok következetlenek.
Pedig érdemes lenne
belegondolni: az egymásnak ellentmondó döntések
csak akkor minôsíthetôk következetleneknek, ha
a megkérdezetteket többségükben egészséges
identitástudatú, politikailag és intellektuálisan
érett személyiségeknek tekinthetnôk. Csakhogy
mi, erdélyiek (jó ideje már) nem vagyunk azok. Sôt
„nemzetiségre való tekintet nélkül” nem. Környezetünk
mindannyiunkat, románokat és magyarokat egyaránt kisgyerekkorunktól
ósdi, de annál szívósabb nacionalizmusok jegyében
szocializál. Ha nemzeti érzelmeinkre kérdeznek rá,
a feltételes reflexek tévedhetetlenségével
produkáljuk a válaszokat. A román–magyar viszonyt
mindkét oldalról (bár eltérô mértékben)
az ellenszenvek, a gyanakvások, a kölcsönös frusztrációk
uralják. Ha a kérdôív a viszonynak ezekre a
családban és az iskolában (a mi esetünkben fôként
a elôbbiben) rögzült vonatkozásaira kérdez
rá, válaszaink automatikusak, a racionális kontroll
teljesen hiányzik, vagy ha jelen van is, csupán az érzelmek
leplezésére
és nem megkérdôjelezésére szolgál.
A románok többségét
arra a meggyôzôdésre „programozták be”, hogy
a magyaroknak túl sok mindent szabad, túl sok jogot követelnek,
ráadásul a kormány, a nemzetközi intézmények
is folyton kedvezményekben részesítik ôket.
Mi, magyarok viszont arról vagyunk meggyôzôdve, hogy
egyáltalán nincsenek jogaink (némileg árnyaltabban
„valódi” jogaink), hogy csupán az elfogadható minimumot
követeljük, és hogy a kormány és a nemzetközi
szervezetek legitim igényeinket folytonosan elutasítják.
A romániai magyarság
a fentiek ellenére következetesen az RMDSZ megfontoltabb, a
román–magyar együttmûködésben érdekelt
s emiatt a harciasabb szárny által kollaboránsnak
is bélyegzett csoportja mellett kötelezi el magát. Túlnyomó
többségében!
Ez a következetesség
ugyanolyan következetlen, mint az erdélyi románok opciói,
akik szeretni az Egységpárt nacionalistáit szeretik,
de megbízni mégis a nemzeti gondolatot korszerûbbre
hangszerelô, Európára tekintô románokban
bíznának meg.
Közös következetlenségeink
arról tanúskodhatnak, hogy érzelmi világunk
és rációnk – a két szféra közti
fokozódó feszültség hatására –
kezd határozottan távolodni egymástól. Ha felelôs
döntéseket kell hoznunk, ma már nem igazán értünk
egyet a véleményünkkel, és gyanakszunk azokra
az érzelmekre is, melyek szembeállítanak egymással.
Azok pedig, akik még mindig vakon ragaszkodnak hozzájuk –
ha a 4 százalék tényleg megfelel a tényeknek
– ma már a románok közt sincsenek sokkal többen,
mint köztünk vagy a nyugati államok polgárai közt
(nyugati mércével mérve itt azért a mérsékeltebb
pártok egy része is erôsen nacionalistának minôsülhetne).
A szavazók kb. 5 százaléka a nyugati államok
nagy részében is rendszeresen a szélsôséges
pártokra szavaz.
A felmérés
azt a tapasztalatot erôsítheti, hogy a román, illetve
a romániai magyar társadalom közel száz esztendô
nacionalista propagandája, támadó, illetve védekezô
stratégiái nyomán sem annyira idegengyûlölô
és nacionalista, mint amilyennek bizonyos politikai körök
és a sajtó nagyobbik része elôszeretettel beállítják,
s mint amilyennek a demokratikus elkötelezettségû politikusok
és értelmiségiek is gyakorta vélik. Ami nem
jelenti azt, hogy nemzeti érzelmeink lanyhultak volna, csupán
azt, hogy a konkrét élethelyzetekben az elônyteleneknek
bizonyuló érzelmeket már képesek vagyunk józan(abb)
kritikával szemlélni, sôt adott esetben kontrollálni
is. Azok a pártok, melyek a nacionalista kártyára
játszanak vagy folyton a nacionalista diskurzustól való
elfordulás katasztrofális következményeitôl
rettegnek, akár csalódhatnak is.
A felmérés
azt látszik bizonyítani, hogy bár az elôrehaladás
kínkeserves, s a nekirugaszkodásokat visszaesések
is követik és feltehetôen fogják is követni,
mégiscsak Európába tartunk.
Arad és környéke
Sokszor egészen tudatosan.
A nyugati tudományos
világban is jól ismert (franciául és angolul
is publikáló) történész, Lucian Boia román
történeti mítoszokról írott, a régivágású
értelmiségiek által szenvedélyesen támadott,
a fiatalabb generáció európaibb része által
szenvedélyesen forgatott könyvét Mitterand és
Kohl verduni közös fôhajtásának képsoraival
zárja. A menthetetlenül elavult román történeti
mítoszok helyett (melyekhez mi romániai magyarok simán
hozzágondolhatjuk a sajátjainkat is) egy ehhez hasonló
román–magyar „mítosznak”, azaz szimbolikus tartalommal feltölthetô
jelképes megbékélési aktusnak a szükségességét
hirdeti.
A gondolat a politikusok
figyelmét is fölkeltette. Ha az utolsó pillanatban is,
de a koalíció pártjai megszavazták a magyar
követelések minimumát. Egyetemet nem kaptunk, de kaptunk
olyan törvényt, mely az egyetemalapítást nem
teszi lehetetlenné. Végrehajtani még nemigen lehet,
de azokban a helyhatóságokban, ahol a magyarság arányszáma
meghaladja a 20 százalékot, elvileg a hivatalokban is használhatjuk
az anyanyelvünket. A két ország közötti légkör
is nyitottabbá vált. Így aztán bizonyos, eredetileg
talán magyar részrôl érkezô javaslatok
is a szokásostól eltérô román fogadtatásra
találhattak. Dávid Ibolya magyar igazságügy-miniszter
egyik találkozásuk alkalmával felvetette román
minisztertársának, Aurel Stoicának, hogy az 1848-as
forradalom 140. évfordulója tiszteletére elôkerülhetnének
az aradi vár pincéibôl a Szabadság-szobor darabjai.
A román félben is az a meggyôzôdés alakult
ki, hogy a szoborcsoport újbóli felállításával
meg lehetne teremteni a csíráját annak a megbékélési
emlékparknak, melynek architektúrája a két
nép egymással egykor szemben álló hôseit
együttes tiszteletben részesítené.
Sajnos azonban a román
kormányzat ebben a dologban is úgy járt el, mint minden
egyébben. A bizonyosra vehetô nacionalista ellenállást
figyelmen kívül hagyva, elôkészítetlenül
és átgondolatlanul „tervezte meg” a két miniszterelnök
találkozóját. Amikor pedig a nacionalisták
kirobbantották „a románság gyilkosait” és „nagy
Magyarországot (Hungária)” ábrázoló
mûemlék körüli botrányt, a román miniszterelnök
a következményektôl megrémülve, leplezetlenül
átlátszó ürüggyel visszalépett, s
ezzel az egész megbékélési ceremónia
összeomlott. Kormányzati kollégái az ügyet
továbbra is férfiasan vállaló Stoicát
szintén elijesztették a részvételtôl.
A magyar kormányt
mindez nemigen zavarta, hisz, amint az Dávid Ibolya és Orbán
Viktor nyilatkozataiból kiderült, számukra nem annyira
a román–magyar megbékélés, mint inkább
a magyar nemzeti jelképnek tekintett Szabadság-szobor „kiszabadítása”
volt valóban fontos. (A megbékélésre vonatkozó
fejezetet a Nyugat magyar vonatkozásban ugyanis mintha már
kipipálta volna.) A román nacionalisták vádjaival
némi összhangban, az igazi cél számukra sem annyira
a magyarellenes román érzelmek tompítása, mint
inkább a magyar nemzeti érzelmek borzolgatása volt.
A botrány aztán
egyebet is felszínre hozott. Kiderült, hogy nemcsak a román
közvéleményt itatják át erôs nemzeti
elfogultságok, hanem a sajnos a romániai magyart is. A magyar
nyelvû sajtóban olyan cikkek is megjelentek, melyek Avram
Iancu forradalmi szabadcsapatait ugyanúgy „gyilkolva fosztogató
rablóbandákként” aposztrofálták, mint
a román sajtó a magyar forradalmárokat.
A jelek arra utalnak, hogy
a megbékélés intellektuális vonatkozásban
román és magyar oldalról is jócskán
elôkészítetlen. A sérelmeken való felülemelkedésnek
hiányzanak nemcsak az ideológiai, de az önismereti alapjai
is. A románok semmit nem tudnak a román forradalmárok
fosztogatásairól és gyilkosságairól,
ahogyan mi, magyarok sem sokat tudunk a magyar fosztogatásokról
és gyilkosságokról.
Különös módon
még Petôfi Sándor sokatmondó Útijegyzet-töredéke
is teljességgel ismeretlen számunkra. Érdemes felidézni:
„Feketetón túl kezdôdtek az oláh dúlások
nyomdokai, melyek Kolozsvár felé egészen föl
Besztercéig tartanak. Kirablott, felgyújtott, félig,
s néhol egészen lerombolt házak. Csucsa és
Sebes közt csatatér… Éjjel értem Szászrégenbe,
melyet múlt évben a székelyek kiraboltak és
felgyújtottak. Rettenetes látvány, úgy álltak
az ajtó és ablaktalan nagy házak, mint valami óriás
koponyák, kísértetesen bámulva üres szemgödreikkel.
Szászrégenen túl egypár órányira
Petele, kis szász város, melyet szinte a székelyek
dúltak fel, de annyira, hogy csak imitt-amott látszik egy
darabka fal…”
Vajon a magyarságnak
miért nincs tudomása minderrôl, netán ugyanazért,
amiért a románság sem tud semmit a Zalatnán
és másutt elkövetett gyilkosságokról?
Miért csak a másik bûneit tartjuk szinte már
rögeszmés konoksággal számon? Lehet-e így
valaha is megbékélni?
Iliescu ante portas
Nem véletlen hát,
hogy a gazdasági helyzet katasztrofális romlásával
párosulva a nemzeti elfogultságok ismét felülkerekedhetnek
a józan észen. A közvélemény-kutatások
már jó ideje Ion Iliescunak és pártjának
a hatalomba való visszatérését jósolják.
Hogy mi lenne a következménye
egy ilyen fordulatnak, arra gondolni is rossz.
A veszély a jelek
szerint a Nyugatot is gondolkodóba ejtette. Innen a bevezetôben
már említett javaslat arra, hogy a román gazdaság
folyamatait európai uniós ellenôrzés alá
helyezzék. A döntés normális esetben örömmel
kéne eltöltsön bennünket, hiszen nyilvánvalóan
jelzi, hogy a Nyugat elpuskázott lehetôségeink, ki-
és beszámíthatatlanságaink ellenére
sem hagy magunkra bennünket. A román sajtót mégis
a méltatlankodás és a sértett önérzet
jajveszékelése árasztotta el.
A közvélemény
egyszerûen nem képes tudomásul venni, hogy az ország
tényleg a gazdasági összeomlás küszöbére
jutott. A légbôl kapott veszedelmekkel (Erdély elrablásával,
az ország feldarabolásával, illetve gazdasági
leigázásával) való szüntelen fenyegetôzés
az átlagemberbôl (ismét csak „nemzetiségre való
tekintet nélkül”) kiirtott minden természetes veszélyérzetet.
A gazdasági összeomlás küszöbén is
nemzeti önérzeteinket ápolgatjuk. Tényleg úgy
tûnik, már csak a gyámság, azaz az uniós
szakértôk közremûködésével kidolgozott
programok és ezek végrehajtásának szigorú
ellenôrzése jelenthetne megoldást.
http://www.c3.hu/scripta