Most, amikor a NATO fél
évszázados fennállását ünnepeljük,
úgy tûnik, a szervezet legjobb 50 éve zárult
le. A továbbiakban azonban választ kell kapnunk arra a nyugtalanító
kérdésre, amelyet a költô Jorge de Sena így
fogalmaz meg egyik versében: „Milyen világot építetek,
fiaim?”
A NATO-nak még a Szovjetunióval
való szembenállás legkritikusabb idôszakában
is sikerült megôriznie a háborús konfliktustól
mentes nyugalmat az európai kontinensen. Most, hogy a nemzetközi
helyzet megváltozott, az Észak-atlanti Szerzôdés
lényege is jobban érthetô. Németország
megosztottsága, a hidegháború, valamint a Szovjetunió
és a Varsói Szerzôdés fennállása
éppúgy útját állta a nemzetközi
politika perspektíváit érintô elemzések
fejlôdésének, mint ahogy az intézményi
és a stratégiai szempontok konglomerátuma is sokszor
megakadályozta, hogy világosan lássuk, mi is történik
a tagállamok egymás közti viszonyában és
a nemzetközi politika porondján. Az elemzôképesség
és a szövetségesek közti együttmûködés
fenntartása – túllépve a nominalista, sôt dogmatikus
kategóriákon – mindannyiunk javát szolgálja,
legyünk portugálok, európaiak vagy Európán
kívüli szövetségesek.
Az Észak-atlanti Szövetség
jövôje alapvetôen a világpolitikai helyzet alakulásától,
illetve az Egyesült Államok akaratától függ.
Így volt ez megalakulásakor, ötven évvel ezelôtt
is.
Bár akkoriban Közép-Európa
katonai stabilitása és a térségben mutatkozó
szovjet expanzió jelentette a legfôbb problémát,
ezeket a kérdéseket konkrétan nem érintette
a szerzôdés szövege. Ezért folytathatta mûködését
a szervezet ezen szerzôdés alapján. Az Észak-atlanti
Szerzôdés 5. és 6. cikkelye különbözô
veszélyforrásokat és azok elhárítási
módját rögzíti. A kölcsönös segítségnyújtási
kötelezettség nemcsak a tagállamok területeit,
hanem azok fegyveres erôit és katonai objektumait ért
támadás esetén is életbe lép. A Portugál
Köztársaságnak nem áll szándékában
a szerzôdés 13. cikkelyének alkalmazása. Éppen
ellenkezôleg, azon államok közé tartozik, amelyek
sokat nyerhetnek abból, ha az Észak-atlanti Szervezet mint
politikai-katonai keret továbbra is fennmarad. Persze azt nem lehet
megjósolni, hogy a szövetséges államok valamelyike
nem kíván-e majd élni a 13. cikkely biztosította
lehetôséggel, hogy elkerülje a NATO fennmaradásával
járó következményeket. Hiszen nem mindig felhôtlen
a kapcsolat és teljes az egyetértés az európai
szövetségesek és az USA között.
Amikor a NATO Lengyelországgal,
Magyarországgal és a Cseh Köztársasággal
történô bôvítésének ratifikációja
folyamatban volt, az Egyesült Államok szenátusa 1998.
április 30-án jóváhagyott egy határozatot,
melyben deklarálta, hogy az USA továbbra is részt
kíván venni az Észak-atlanti Szerzôdésben,
mert ezt alapvetô érdekei így kívánják.
Az európai egyensúly
nagyrészt annak függvénye, hogy miként és
mikor történik a szövetség bôvítése.
A NATO a hidegháború lezárultával immáron
olyan pontosan körülhatárolt keretté vált,
melyben olyan kollektív biztonsági kezdeményezések
is helyet kaptak, mint például a Békepartnerség
vagy a Nyugat-európai Unió, az utóbbi, mint az Észak-atlanti
Szerzôdés európai pillére. Kérdés,
hogyan lehet összeegyeztetni a NATO-bôvítést az
európai egyensúly megtartásával?
A NATO bôvítése és az európai egyensúly
A most zajló NATO-bôvítés
során Lengyelország, Magyarország és a Cseh
Köztársaság belépésével az európai
kontinens maximális biztonsága elérhetô közelségbe
kerül. Nem hangsúlyozhatjuk elégszer azt a politikai-stratégiai
egyensúlyozó képességet, amelyrôl az
USA a folyamat során tanúságot tett.
Egyrészt sikerült
meggyôznie európai szövetségeseit, hogy ez a bôvítés
szükséges a német egyesítés és
a Varsói Szerzôdés felbomlása után. Másrészt
pedig azért a diplomáciai megfontoltságért,
melynek eredményeképp a bôvítést sikerült
olyan formába öntenie, hogy az elfogadható legyen Oroszország
számára, és ne hozzon kellemetlen helyzetbe más
államokat sem. Kitûnô érzékkel kezelte
a Közép- és Kelet-Európát érintô
kérdéseket, melyekben döntôbíróként
a lehetô legteljesebb konszenzust érte el. Az Egyesült
Államok szándékát híven tükrözi
Clinton elnök 1998. február 13-án a szenátushoz
intézett üzenete, amikor elküldte a
NATO bôvítésérôl
szóló jegyzôkönyvet: „A NATO nem az egyedüli
eszközünk, amellyel elôsegíthetjük egy új
és egységes Európa létrejöttét,
de a legfontosabb összetevôje a térség békéjének
és biztonságának.”
A múlt év (1998)
március 20-án lezajlott szenátusi vitában az
elnök egyenesen azt mondta: „A NATO küldetésének
lényege továbbra is változatlan: a tagállamok
területi integritásának megôrzése.” Ezt
a vezérelvet kell szem elôtt tartani a szövetség
továbbfejlesztésekor is.
A szenátus április
30-án jóváhagyta a határozatot, amely engedélyezi
a szervezet bôvítésének észak-amerikai
ratifikálását, és deklarálta, hogy az
USA továbbra is részt vesz az Észak-atlanti Szerzôdésben,
mivel alapvetô érdekei ezt így kívánják.
A határozat felhívta
a figyelmet arra is, hogy Lengyelország, Magyarország és
a Cseh Köztársaság belépése megerôsíti
Közép-Európa biztonságát, és a
„potenciális agresszorok” visszatartásának egyik tényezôje.
A hidegháború után nemzetközi szinten esetlegesen
fellépô veszélyek közül a dokumentum kiemeli
egy Európával szemben álló nagyhatalom létrejöttének
lehetôségét, illetve az ellenséges államok
nukleáris, biológiai és vegyifegyver-arzenálját
– fôleg, ha azok rendelkeznek a célbajuttatásukhoz
szükséges technikai eszközökkel. Ezen kívül
fontosnak tartja a vallási, etnikai vagy más típusú
konfliktusok megelôzését az Észak-atlanti Szerzôdés
érdekszférájába tartozó területeken,
valamint a megfelelô válaszlépéseket az antidemokratikus
vezetôk által elkövetett erôszakos cselekedetekkel
szemben.
A szenátus – hasonló
elgondolásból – megbízta az Egyesült Államok
elnökét, hogy terjessze a kongresszus elé a NATO 2010-ig
szóló stratégiai elképzeléseirôl
szóló tervezetét, amelyben a fent említett
lehetséges veszélyforrásokra adandó válaszlépések
kerülnek elemzésre. Ez azt jelenti, hogy az USA-nak nagyon
határozott politikai és katonai elképzelései
vannak, és elkötelezett az Észak-atlanti Szövetség
fenntartása mellett legalább 2010-ig.
A már említett
1998. április 30-i határozat szerint „a NATO mindenekelôtt
katonai szövetség. A NATO sikere a béke megôrzésében
politikai erejének és stratégiai egységének
köszönhetô.”
Lengyelország, Magyarország
és a Cseh Köztársaság belépésének
ratifikálása során kiderült, hogy mások
az elnök és a szenátus elképzelései a
bôvítéssel kapcsolatban. Clinton nagyobb hajlandóságot
mutat a bôvítés folytatására, míg
a szenátus sokkal óvatosabban nyilatkozik errôl a témáról,
beleértve azt is, hogy elôzetes feltételeket szab a
jövôbeni bôvítést érintô párbeszéd
elkezdéséhez.
A bôvítés
most olyan országok (Lengyelország, Magyarország,
Cseh Köztársaság) területi integritását
garantálja, amelyek határai a történelem során
gyakran változtak, ezen kívül a történelemben
elôször sikerült elérni ebben a térségben,
hogy az Egyesült Államok jelenlétét Oroszország,
Ukrajna és Németország is bizalommal fogadja. Ez a
körülmény valóban különös figyelmet
érdemel.
Az ország történetében
egyedülálló, hogy az Egyesült Államok –
a NATO égisze alatt – katonailag is részt vállal a
közép- és kelet-európai országok biztonságának
garantálásában. Az Atlanti-óceán túloldalán
eddig sosem értették a térség országainak
azon törekvését, hogy az egyensúlypolitikában
betöltött szerepüket megfelelôen kezeljék.
Mostantól fogva azonban a NATO-jelenlét arra kötelezi
Washingtont, hogy figyelembe vegye az európai egyensúlypolitika
hagyományait, és szövetségeseiben fejlessze a
tervszerû és globális megoldások kidolgozása
iránti hajlamot.
Az Egyesült Államok
elnöke és a szenátus között lezajlott vitából
világosan látszik, hogy a föderáció államainak
képviselôi kivételes esetnek tekintik a bôvítést,
és nem tartanák kívánatosnak további
politikai-katonai kötelezettségek vállalását
az európai kontinensen. Viszont a meglévôket, szövetségen
belül és kívül, erôsíteni kívánták.
A szenátus ezért arra készül, hogy – belsô
tényezôkre hivatkozva – csak az elkerülhetetlen NATO-bôvítést
hagyja jóvá, míg az elnök a globális kollektív
biztonság elvére hivatkozik, és nyitottnak mutatkozik
a további olyan jellegû bôvítésre, amely
nem borítja fel az európai erôegyensúlyt.
A mostani bôvítés
nem más, mint szükségszerû és egyben pozitív
válasz a Varsói Szerzôdés felbomlására,
a közép-európai demokráciák létrejöttére
és a német egyesülésre. Mostantól fogva
lehetôvé válik az egységes európai biztonsági
és védelmi politika kifejlesztése.
Portugália, a NATO és az európai biztonsági és védelmi identitás
Portugália helyzete
mindig nagymértékben függött a világpolitika
alakulásától, ezért semmilyen változás
nem kívánatos számára. Ezért elônyös
a többek által is támogatott Európai Biztonsági
és Védelmi Identitás (EBVI) (program a közös
európai védelem és biztonság megfogalmazására),
hiszen ez lehetôvé teszi, hogy Portugália továbbra
is tagja maradjon az Észak-atlanti Szerzôdés Szervezetének,
aktívan részt vegyen az Európai Unióban, a
Nyugat-európai Unióban, illetve az Európai Biztonsági
és Együttmûködési Szervezetben (EBESZ). Bár
az utóbbinak kevesebb figyelmet szentelnek Nyugaton, mint a Németországtól
keletre fekvô területeken. Ezen szervezetek kontextusában
határozható meg az EBVI.
Portugáliában
nem jelent problémát, hogy túl sok európai
biztonságpolitikával foglalkozó szervezet van, sôt
attól sem kell tartani, hogy megnô az ezzel foglalkozó
nemzetközi intézmények száma. Ily módon
a portugál állam számára az a kívánatos,
hogy az EBVI a lehetô legjobban funkcionáljon, vagyis egy
hatékonyan mûködô európai szervezet legyen
az Észak-atlanti Szerzôdés keretein belül.
Portugália el tudja
fogadni, hogy az EBVI többet jelentsen az európai haderôk
hôn áhított egyesülésénél,
amely, bár leválasztható a NATO-ról, de mégis
annak keretein belül marad. Lehetséges az EU és a Nyugat-európai
Unió közötti szorosabb kapcsolat is, mint ezen identitás
legjobb példája. Vajon az EBVI valami lényegileg is
új entitás? Nagyon nehéz megfogalmazni és megfelelô
formába önteni, vajon mit is fed ez a fogalom. Az identitás
és az entitás között ugyanis egy nehezen áthidalható
szervezeti távolság van, amivel számolnunk kell.
A közös kül-
és biztonságpolitika rugalmassá tétele az amszterdami
szerzôdésben, az euro bevezetése és Nagy-Britannia
módosult álláspontja a biztonságpolitikai kérdésekben
új jelenségek, amelyekre Portugáliának is reagálnia
kell. A brit kormány hajlandósága az EBVI megerôsítésére
mindent elárul a kérdés fontosságáról,
és ez arra kell hogy sarkallja a felelôsen gondolkodó
portugál politikusokat, hogy vegyék figyelembe a brit állásfoglalás
lehetséges hatásait.
Nálunk ugyanis hiányzik
a különbözô európai államok (például
Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Spanyolország)
politikai magatartásának és szándékainak
részletes elemzése, és csak zavaros elképzeléseink
vannak arról, hogy mi is zajlik Európában (például
a német egyesítés túlértékelése).
Németország
olyan hatalom, amely nem újonnan jött létre, hanem egyesült,
hiszen a megosztottság idején fennálló határai
korábban nem léteztek. Atomfegyvere, sôt már
önálló pénze sincs. Németország
atomfegyver és önálló pénz nélkül
pacifikált, ugyanakkor maga is pacifikálni képes erô.
Európában csak két olyan katonai hatalom van, amely
nemzetközi jelentôséggel is bír, Nagy-Britannia,
illetve Franciaország. Rajtuk kívül ott van még
Olaszország és Spanyolország, amelyek szeretnének
felzárkózni hozzájuk. De mi a helyzet Portugáliával?
A legfrissebb dokumentum,
amelynek segítségével értékelhetjük
Portugália jelenlegi helyzetét, az 1999-es fejlesztési
program (Grandes Opções do Plano para 1999). Ebbôl
idézem a külpolitikára vonatkozó részt:
„továbbra is tenni kell azért, hogy létrejöjjenek
az EBVI progresszív fejlesztésének feltételei,
nevezetesen állandóan keresni kell a hatékony együttmûködés
formáit az EU és a Nyugat-európai Unió között
úgy, hogy a NATO-val való szövetséget is fenntartsuk.”
A honvédelemmel foglalkozó részben pedig ezt olvashatjuk:
„Portugália továbbra is elkötelezett híve marad
azon szövetségi rendszereknek, amelyeknek már a tagja,
és aktívan részt vesz az EU-ban, a Nyugat-európai
Unióban és az Észak-atlanti Szerzôdésben
a közös védelemrôl és biztonságról
folytatott vitákban, valamint a NATO új katonai struktúrájának
meghatározásában is.” Ezzel magyarázhatjuk,
hogy Portugália részt vett a Nyugat-európai Unió
tevékenységében, az Adriai-tengerre vonatkozó
embargó betartásának ellenôrzésében,
és integrált tagja az EUROFOR-nak, valamint az EUROMARFOR-nak,
amelyek a Nyugat-európai Unió alárendelt szervezetei.
Ezek a külpolitikailag
is jelentôs erôk részt vehetnek majd humanitárius
és békefenntartó mûveletekben, vagy fegyveres
erôként válságkezelésekben, a NATO, az
EBESZ vagy az ENSZ égisze alatt, mandátumuktól függôen.
A portugál kormány, anélkül hogy a tagállamoknak
a római szerzôdés fegyvergyártásról,
illetve fegyvervásárlásról szóló
223. cikkelyére utalt volna, az imént említett dokumentumban
hangsúlyozza az EBVI, valamint a védelmi iparágak
és az ezzel foglalkozó, hadseregfejlesztésrôl
szóló törvény közti igen szoros összefüggést.
Ebben a törvényben
szerepelnek a védelmi technológiák fejlesztésével
foglalkozó hazai és nemzetközi projektek és más
fejlesztési-kutatási területek: optoelektronika, elektronika
és kommunikáció, tervezés és szimuláció,
érzékelôk, lézer- és infrasugárzás,
ûrkutatás, vegyi- és robbanóanyagok.
Ha egybevetjük a nemzet
szükségleteit a Nyugat-európai Unió által
megfogalmazottakkal, a különbségek máris szembeötlôek.
A fô különbségek a következôkben mutatkoznak:
információtovábbítás és -felismerés,
stratégiai szállítóképesség,
egységes szabvány bevezetése a fegyverzetben és
a felszerelésben, s végül, az európai védelem
ipari alapjának megteremtése. A hadseregfejlesztésrôl
szóló törvény megfogalmazásakor a célok
megváltoztak, hiszen figyelembe vették a védelmi ipar,
a katonai felszerelés, a fegyverzet és az infrastruktúra
fejlesztésének szükségességét.
A pénzügyi támogatás
elôreláthatóan hozzájárul majd a technológiai
bázis és az ipari infrastruktúra – általánosságban
véve pedig a hazai ipar – modernizációjához
és fejlesztéséhez. Kiemelt helyen állnak a
fegyveres erôket, egyetemeket és vállalatokat is érintô
társasági vagy társulási forma kereteiben mûködô
programszerzôdések, amelyek közeledést jelentenek
a technikai szabványokhoz, és nehezen lehetnének elérhetôk
ezen társaságok és szervezetek megléte nélkül.
Az európai és
a nemzetközi színvonal eléréséhez az 1999-es
fejlesztési program javasolja a technológiai bázis
javítását a programszerzôdések segítségével,
a software-kapacitás fejlesztését az elektronikus
és telekommunikációs rendszerekben, ezek szabályozását
és kompatibilissé tételét, a hazai termékek
fejlesztését az egyetemekkel szorosan együttmûködve,
az ipari infrastruktúra javítását, valamint
új termékek elôállítására
és új piacok szerzésére alakult társulások
létrehozását.
Az egyik fô irányvonal,
amelyet a portugál kormány a jövôben folytatni
kíván, az, hogy az európai biztonság- és
védelempolitikához igazítja honvédelmi technológiájának
fejlesztési stratégiáját. Jelentôs összeget
kap ehhez a közösségi alapból a Praxis XXI. program,
sôt még a Conver-program is, bár ez az ipar békés
célokra való átállítását
hivatott szolgálni.
Portugália már
tagja kooperatív csoportoknak, többek között a Nyugat-európai
Fegyverkezési Csoportnak, amely a harcászati eszközök
fejlesztésére vonatkozó tervek kidolgozásával
bízta meg. Ezek közül kiemelkedô jelentôségûek
a légiszállítás jövôjére
vonatkozó tanulmányok. A Nyugat-európai Fegyverkezési
Csoportban való részvétel is alátámasztja,
hogy Portugália már részét képezi az
EBVI-nek, de azt még nem ismerte fel, hogy ez az identitás
immáron entitás.
A jelenlegi nemzetközi
helyzet Portugália számára lehetôvé teszi,
hogy külsô fenyegetés veszélye nélkül
elinduljon a katonapolitikai reformok útján. Középtávon
azonban számolnia kell azzal, hogy nemzetközi szinten fegyveres
hadmûveletekben is részt kell vennie. A haderôreformról
szóló törvény csak az egyik eszköz az újítások
megvalósítására. Portugália szövetségi
rendszere jelenleg elég sokrétû – mind a kollektív,
mind a regionális biztonságot tekintve ahhoz, hogy hozzáfogjon
katonai potenciáljának megerôsítéséhez.
A portugál állam
szabadon részt vehet különféle biztonsági
és védelmi szervezetben, de ügyelnie kell arra, hogy
elkerülje ezen szervezetek, a NATO és az EBVI közti esetleges
konfliktusokat. Az ilyen jellegû szervezetek számának
növekedése aggodalmat kelthet, másfelôl viszont
nagyobb fokú cselekvési szabadságot biztosít
Portugáliának.
A portugál külpolitika
várhatóan a reformfolyamat legérzékenyebb pontja
lesz, s ezt a hadseregnek is figyelembe kell vennie. A katonai potenciál
megerôsítésének szerepelnie kell az elkövetkezendô
évek költségvetésében, az euro bevezetése
után is.
Az európai államok
megítélésének hamarosan egyik fô eleme
lesz, hogy fegyveres erôik hazai és nemzetközi szinten
mennyire megbízhatóak. A kialakulóban lévô
EBVI-t pedig, melynek formálódását a NATO,
a Nyugat-európai Unió, az EU, sôt az EBESZ is figyelemmel
kíséri, fel lehet használni az együttmûködés
fejlesztésére a nemzetbiztonsághoz kapcsolódó
iparágakban és az ezekhez tartozó technológiai
kutatások terén. Az EBVI létrejötte lehetôvé
teszi azt is, hogy portugál tisztek nagyobb létszámban
kerüljenek vezetô beosztásba vagy akár a vezérkarba,
nemzetközi szinten pedig azért jelentôs, mert gyümölcsözô
szakmai kapcsolatokat lehet kiépíteni a többi állammal
a NATO szerkezeti felépítésének köszönhetôen.
A NATO és az európai változások
Bár az államokat
kötelezô nemzetközi szerzôdések nem változtathatók
meg hadászati elgondolások alapján, az tény,
hogy van valamiféle bizonytalanság a NATO új arculatát
illetôen a berlini fal leomlása, a Szovjetunió Kelet-Közép-Európából
való kivonulása és a Varsói Szerzôdés
felbomlása után. A föderatív és semleges
Jugoszlávia szétesését követô, a
volt szövetségi államok között kialakult „örökösödési
háború” megoldására tett kísérlet
a NATO-nak elôször dicsôséget hozott, majd ellenérzéseket
váltott ki. Dicsôséget azért, mert a boszniai
válságra sikerült megoldást találni, késôbb
azonban az európai közvélemény nagy része
értetlenséggel fogadta a Koszovó státusa miatti
beavatkozást.
Az európai politikai
térkép 1989 és 1991 között oly mértékben
változott, amelyhez csak a két világháború
hatása hasonlítható. Ennek ellenére már
senki sem figyel oda erre a folyamatra. Sokan vannak, akik úgy gondolják,
hogy a két Németország egyesítésével
és a Szovjetunió felbomlásával ez a folyamat
már le is zárult. Ha megfigyeljük a nemzetközi
politikai színtéren jelen lévô két ellentétes
nézetet, a status quo fenntartására törekvô
szituacionista és a revizionista álláspontot, akkor
arra következtethetünk, hogy minden ország elismertnek
látja területi integritását azáltal, hogy
felvételt nyer az ENSZ-be. A szituacionista álláspont
a gyarmati adminisztráció alól felszabaduló
területek esetén válik uralkodóvá és
hosszú idôn át fontos tényezôvé.
A második világháború
után a határok sérthetetlenségének elve
oda vezetett, hogy egyes országok kormányzati formája
belügynek számított, és szentesítették
(az Európai Biztonsági és Együttmûködési
Értekezleten) a diktatúrák és a demokráciák
együttélését Európában. Már
akkor is felmerültek emberi jogi kérdések, a diktatúrák
mégis tovább éltek.
Mára ez az álláspont
változni látszik: az összes európai országban
többpárti demokrácia van, s a határok sérthetetlenségét
hagyományosan és dogmatikusan tiszteletben tartó nézôpont
háttérbe szorult. Erre maga a német egyesítés
az elsô és valószínûleg nem az utolsó
példa.
Németország
egyesítése ugyan az ország állampolgárainak
szabad akarata révén történt, de ez az európai
status quo átalakításának semmiképpen
sem mellékes eleme.
Csak kis idônek kell
eltelnie ahhoz, hogy számos olyan kérdés kerüljön
elôtérbe, amely az európai országok között
húzódó határok jellegére vonatkozik.
A legnagyobb kihívás,
amellyel a NATO-nak a közeljövôben szembe kell néznie,
az, hogy hogyan tudja egyeztetni tagállamai területi integritásának
védelmét a politikai térkép átszabásával.
A NATO legértékesebb
szerepe az, hogy garantálja a tagállamok területi integritásának
kollektív védelmét. Elôre látható,
hogy a NATO a jövôben több figyelmet szentel a kontinens
déli részének, hiszen itt tapasztalható az
egyensúly felbomlása, ahogyan erre George Kennan is rámutatott
American Diplomacy címû tanulmánykötetében.
Az Egyesült Államok
igyekszik újraszabni Európa politikai arculatát, de
nem feltétlenül az európai erôegyensúlynak,
hanem sokkal inkább saját igényeinek és érdekeinek
megfelelôen. Valószínû az is, hogy a Balkán,
Ciprus vagy általában véve a mediterrán térség
ügyeiben lesznek majd nézeteltérések a szövetségesek
között a válságkezelés során, a katonai
beavatkozás fázisában.
Éppen ezért
kell fejleszteni az Észak-atlanti Szerzôdés tagállamai
között a konszenzusteremtés és döntéshozatal
módjait, legfôképp a katonai kérdésekben,
a felelôs politikusok egyre szélesebb körének
bevonásával, hogy azokat utólag a közvélemény
ne vitathassa.
http://www.c3.hu/scripta