Salazarról és
a „három Franciaországról”1 beszélni egyfelôl
annyit tesz, mint megvizsgálni az 1940 és 1944 közötti
zûrzavaros idôszakot, melynek során Franciaország
darabjaira esett szét, és ugyanakkor Portugália –
semlegessége révén – addig nem tapasztalt geostratégiai
jelentôségre tett szert.2 Másfelôl két
autoriter rendszer (a portugál Új Állam és
a vichyi Franciaország) vizsgálatát is jelenti, amelyek
antikommunista, antiparlamentáris és antidemokratikus érzületüket
a keresztény hit köntösébe bújtatták.
Salazar és a három Franciaország kapcsolatának
elemzésekor egyúttal figyelmet szentelhetünk a francia
ellenállás demokrácia utáni vágyának,
illetve magának Salazar személyének is, aki Európa
kicsiny, legnyugatibb országát és annak új
politikáját jelképezte. E civil vezetô mellett
pedig figyelmünk három olyan katonaember (Pétain, De
Gaulle és Giraud) szerepére is kiterjed, akik három
különbözô Franciaországot képviseltek,
és akik önálló, egymással versengô
külpolitikájuk révén válaszút elé
állították a világ államait. A semleges
Portugália sem kerülhette el a döntést arról,
hogy kivel tartson. Ráadásul e kritikus évek folyamán
– számos egymást erôsítô tényezônek
köszönhetôen – megélénkült a portugálok
érdeklôdése a franciák iránt, éljenek
akár az anyaországban, Francia-Afrikában, Angliában
vagy épp Lisszabonban, útban Amerika vagy a világ
bármely más tája felé.
Az elsô sajátos
folyamat, melyre a francia–portugál viszony vizsgálatakor
utalnunk kell, az a váratlan ideológiai és stratégiai
közeledés, mely a portugál állam és a
vichyi rezsim között végbement. Salazar és Pétain
között valami olyasmi jött létre, amelyet más
körülmények között „érdekházasságnak”
is nevezhetnénk, ám még pontosabb talán ígéretekkel
és szándéknyilatkozatokkal teli, hiú célkitûzésekkel
és romantikus ábrándokkal átitatott „szerelmi
viszonynak” tekinteni. Vagy azt is mondhatnánk, hogy különös
rokoni kötelékek alakultak ki a két rendszer között,
a dicsôség utáni vágy vagy éppen a kútba
esett várakozások jegyében.
Továbbá szokatlan
körülmény volt Portugália megnövekedett stratégiai
súlya. Az ország a háború elejétôl
kezdve – földrajzi elhelyezkedése és semlegessége
folytán – az információcsere, a propaganda, a politikai
és katonai játszmák, az árucikkek és
a pénzmozgások forgószínpadává
vált, egyúttal pedig a gaulle-isták nélkülözhetetlen
támaszpontjává lépett elô. De Gaulle
hívei 1940 nyarán kezdtek aktív szervezkedésbe
Portugáliában; tevékenységük hatása
Marokkóra, a vichyi Franciaországra, illetve a németek
által elfoglalt területekre is kiterjedt. Jelenlétük
révén Lisszabon hidat képezett a franciák és
Nagy-Britannia, illetve a francia anyaország és az attól
1942-ben különváló gyarmatok között.
A gaulle-isták azonban
nem voltak egyedül. Giraud tábornok párthívei
diplomáciai jellegû képviseletet hoztak létre
Lisszabonban, amely bizonyos ideig a vichyi és a De Gaulle-féle
missziókkal párhuzamosan létezett. Számos önkéntes
Portugáliában csatlakozott Giraud csapataihoz, illetve Portugálián
keresztül utazott De Gaulle londoni fôhadiszállására.
(Ez utóbbi szerepe késôbb jóval fontosabbnak
bizonyult.)
E tanulmány célja
az eddig elmondottak tükrében az, hogy rávilágítson
a salazari Portugália és a három katona politikus
képviselte „Franciaországok” közötti kapcsolatok
néhány elgondolkodtató vonására, különös
tekintettel De
Gaulle és Giraud tevékenységére.3
Salazar és Pétain: választott hasonlóság
A politológusok, illetve
a liberális demokrácia válságával és
a fasizmus két világháború közötti
elôretörésével foglalkozó történészek
számára kétségtelen a salazarizmus és
a vichyi Franciaország hasonlósága. Ezt a politológiai,
összehasonlító történettudományi
nézôpontot mind Salazar, mind Pétain, mind pedig politikai
környezetük kijelentései meggyôzôen alátámasztják.
A két ország közötti kapcsolatrendszer is rokonvonások
meglétére utal. Jól mutatják ezt a politikai
szándéknyilatkozatok is, bár ezek létrejöttét
és tartalmát a háborús helyzet és a
vichyi rendszer kiszolgáltatottsága erôteljesen befolyásolta.
Salazar védnökséget
vállalt Pétain és rendszere felett, és ez mindkét
fél számára elônyös volt. Vichynek elsôsorban
a következôk miatt:
1. Úgy tûnhetett,
ha a kicsi és félreesô Portugália sikerrel felszámolta
az Elsô Köztársaság4 politikai és pénzügyi
instabilitását, akkor a jóval nagyobb Franciaország
szintén sikerrel küzdheti le pillanatnyi gyengeségét,
és megállíthatja nemzetközi súlyának
csökkenését. A mérsékeltségre törekvô
vichyi rendszernek kedvezett, hogy Portugália nem állt a
világpolitikai események középpontjában.
2. Portugália hosszabb
idô óta divatos turisztikai célpont volt a (nem túl
nagy létszámú) jobb- és szélsôjobboldali
francia értelmiség számára, akik nagy örömmel
fedezték fel eszmeviláguk néhány elemét
a salazari gondolkodásban. A portugál nép hagyományos
vonzalma a franciák iránt a háború során
sem hagyott alább, s jóllehet Franciaország 1940 nyarán
megalázó helyzetbe kényszerült, állampolgárait
még mindig nagy nemzet fiaiként fogadták Portugáliában.
A salazarizmus mérsékelt, mégis hatékony forradalmisága
követendô példaként állt a franciák
elôtt.
A salazari rendszer átvétele
tûnt az egyetlen politikailag elfogadható megoldásnak,
hisz minden más szóba jöhetô alternatíva
komoly hátrányokkal járt volna: az olasz fasizmust
és a német nácizmust a franciák ellenséges
rezsimeknek tartották. A Franco-rendszerrel kapcsolatos fenntartásaikat
pedig az okozta, hogy azt beszennyezte a polgárháború
áldozatainak vére. Továbbá Spanyolország
igényt tartott Marokkóra, és a II. világháborúban
a valódi semlegesség helyett a „nem hadviselô” ország
pozícióját választotta.
A stratégiailag fontos,
de semleges Portugália a hadviselô országoknál
alkalmasabbnak mutatkozott szövetség kiépítésére.
Ahogy Marc Ferro is emlékeztet
rá,5 Portugália, mint Anglia régi szövetségese,
el tudta érni, hogy London kapui ne záruljanak be teljesen
a vichyi Franciaország elôtt.
Végezetül Salazar
– Pétainhez hasonlóan – a kompromisszumos békét
tekintette az egyetlen kívánatos megoldásnak a II.
világháború lezárására.
*
Salazar számára
szintén tartogatott elônyöket a Vichyvel való
együttmûködés:
A harmincas évtizedben
a portugál–francia viszony feszült volt. Ezt felváltotta
egy különleges, ideológiai alapon nyugvó összhang,
ami jótékonyan hatott a kétoldalú kapcsolatokra.
Salazarnak elônyös
volt a szövetségesi viszony Pétainnel, aki noha egy
legyôzött és megtört ország élén
állt, dicsô múlttal és a feltámadás
lehetôségét hordozó ütôkártyákkal
(erôs hadsereg, gyarmatbirodalom) is rendelkezett.
A rendszer „exportja”, vagyis
Franciaország készsége a salazari modell átvételére
a bel- és külföldi propaganda kiváló eszközének
ígérkezett.
A semleges, egyben szövetséges
vichyi Franciaország ütközôövezetként
állhatott a német csapatok ibériai elôrenyomulásának
útjában.
Salazar – Pétainnel
összhangban – úgy gondolkodott, hogy a háborút
lezáró béketárgyalások csak és
kizárólag a semleges államok vezetôinek döntôbíráskodásával
képzelhetôk el. Erre a szerepre Salazar mind Pétaint,
mind pedig saját magát esélyesnek tartotta.
Az összefogás
Vichyvel növelte a nacionalista „puha”-diktatúrák világpolitikai
súlyát, és a háború utáni idôszakban
egy új államrendtípus megteremtésével
kecsegtetett.
A kétoldalú
kapcsolatok szorosabbá fûzésének ideológiai
és stratégiai mozgatórugói is voltak, és
ezek gyakran a közös eszmerendszerbôl adódtak. Például
az, hogy a vichyi Franciaország és a Portugál Új
Állam egyaránt a „harmadik út” alternatíváját
kívánta nyújtani a liberális parlamenti demokráciákkal,
illetve a kommunizmussal szemben, mégpedig úgy, hogy közben
nélkülözte a nemzetiszocializmus és a fasizmus
erôszakos, militáns, destruktív és expanzionista
vonásait. Ezt mindkét állam propagandagépezete
mind belföldön, mind külföldön szünet nélkül
hangoztatta. A gyakori tapasztalatcserék, az együttmûködés
például közigazgatási, társadalomszervezési
(korporativizmus) és ifjúságpolitikai téren,
illetve az 1933-as portugál alkotmány felhasználásának
(egyébként sikertelen) kísérlete a vichyi rendszer
alkotmányos alapjainak megteremtésében, a két
rendszer közötti affinitásra engednek következtetni.
A kapcsolatokat erôsítô
egyéb tényezôk a háborúval és
a háború utáni idôszakra vonatkozó tervekkel
voltak összefüggésben.6 Míg Vichy számára
a semlegesség kényszer volt, Portugália számára
sokkal inkább politikai döntés, jóllehet bizonyos
diplomáciai korlátoktól nem függetlenül.
Az Ibériai-félsziget, a földközi-tengeri francia
partvidék és a vichyi ellenôrzés alatt álló
észak-afrikai terület katonai szerepének visszafejlesztése
(természetesen az 1942 elôtti helyzetrôl van szó)
fékezhette a német elôretörést. Emellett
lehetôvé tette egy semleges latin tömb létrejöttét,
amely mérsékelt, keresztény alapokra épülô,
békés nacionalista rendszereket fogott egybe. E szövetség
tagjai képesnek hitték magukat arra, hogy mind a demokráciák,
mind pedig a nácizmus-fasizmus fogyatékosságait kiküszöböljék,
és politikai vezetôiket a békebíró szerepében
jelenítsék meg. A Pétain és Salazar által
egyaránt osztott elképzelés szerint ugyanis a békének
tárgyalásos úton, a hadviselô felek kompromisszuma
révén kell létrejönnie, hisz a szembenállók
egyike sem képes arra, hogy ellenségeit teljesen megsemmisítve,
egyedüliként diktálja a békefeltételeket.
Végezetül pedig úgy vélekedtek, hogy a salazari
mintájú rendszerek óriási erkölcsi tôkét
halmozhatnak fel, és ez a háború utáni években
követendôvé teszi ôket a legyengült és
identitását vesztett Európa számára.
*
Fôbb vonalakban ezek
azok az alapvetô, a portugál–francia kapcsolatokból
levezethetô tényezôk, amelyek elôsegítették,
hogy Salazar és Pétain ideológiailag-stratégiailag
egymásra találjanak, közeledjenek egymáshoz.
Ezek további részletes elemzésére azonban most
nem térünk ki. A továbbiakban Portugália és
a vichyi rendszer alternatíváját jelentô két
„másik Franciaország” viszonyát vesszük szemügyre.
Az eddigiek alapján
nem okozhat meglepetést, hogy Salazar szemében De Gaulle
és Giraud pusztán emigránsok voltak, akik cserbenhagyták
az egyedül törvényes francia államot, a vichyit,
mellyel Portugália kitüntetett kapcsolatokat ápolt.
Annak ellenére, hogy e kapcsolatok személyes és politikai
síkon egyaránt teljes egyetértésrôl tanúskodtak,
a portugál vezetés mégis eltûrte a területén
tevékenykedô féllegális gaulle-ista és
giraud-ista csoportok jelenlétét. Felmerül a kérdés:
vajon hogyan volt mindez összeegyeztethetô a vichyi rezsimmel
ápolt kiváló hivatalos kapcsolatokkal? A továbbiakban
azt is vizsgálnunk kell, hogy miként alakult a helyzet a
Francia Nemzeti Felszabadító Bizottság (FNFB) megalakulása
és Franciaország felszabadulása után.
Salazar és a „másik két Franciaország”
Portugália egészen Pétain marsall bukásáig a vichyi kormányt ismerte el Franciaország legitim képviselôjének. Számos, bár nyilvánosságra nem hozott kétely fogalmazódott azonban meg – már közvetlenül Pétain hatalomra jutása után is – a partner helyzetét és lehetôségeit illetôen. Késôbb pedig, amikor a vichyi Franciaország területét is német csapatok foglalták el, és a Pétain-rezsim két addigi erôssége (a hadsereg és a tengerentúl) a hódítók ellenôrzése alá került, lényegesen megváltoztak a diplomáciai kapcsolatokat és a diplomáciai elismerést meghatározó feltételek. Ezen túlmenôen Salazar világosan látta, hogy a vichyi kormány a németek megjelenésével pusztán formalitássá, bábkormánnyá vált, és minden lépéséhez a hitleri Németország elôzetes engedélyét kellett kérnie. Tény az is, hogy Lisszabon szemet hunyt a Pétain-rendszerrel szemben alternatívát keresô franciák portugáliai tevékenysége felett. A gaulle-isták és giraud-isták növekvô nemzetközi elismertségével párhuzamosan pedig a huzamosabb idôre szóló modus vivendi keresésére is rákényszerült. Továbbá Portugália gazdasági érdekei is arra ösztönözték a Salazar-kormányt, hogy a kívánatosnak tartottnál jóval messzebbre menjen az Algíri Bizottságnak7 nyújtandó kedvezmények terén (bár maga a bizottság e kedvezmények mértékével sohasem volt elégedett.)
Salazar és a gaulle-isták
Miközben Salazar örömmel
szemlélte a vichyi állam új, rokonszenves politikai
berendezkedését, végig kellett néznie Pétain
legfôbb ellenfele, De Gaulle tábornok híveinek lisszaboni
letelepedését is. A gaulle-isták az angol követség
védôszárnyai alatt már 1940 nyarától
képviseltették magukat Portugáliában.
De Gaulle székhelye
ekkoriban Londonban volt, a Londonba vivô utak pedig mind Portugálián
keresztül vezettek. A szövetségesek franciákhoz
intézett felhívásait elsôsorban a BBC közvetítette,
a Franciaországból menekülô, a „Szabad Franciaország”8
erôihez csatlakozni kívánó önkéntesek
azonban Lisszabonban kezdtek gyülekezni. Az itt élô franciák
jól szervezett gépezetet hoztak létre híveik
Franciaországból történô kijuttatásának,
utaztatásának (Spanyolországon keresztül) és
fogadásának koordinálására. Az emigránsok
portugáliai tartózkodása nemegyszer igen hosszúra
nyúlt, hisz idôre volt szükségük a vízumok
megszerzéséhez és angliai utazásuk megszervezéséhez.
Mivel azonban szinte mindegyikük papírok nélkül
érkezett, a félhivatalos képviseleteknek segíteniük
és rejtegetniük kellett ôket a portugál rendôrség
elôl.
A szervezetek, melyek a Franciaországból
való kijutást segítették, meglehetôsen
gyenge hatásfokkal mûködtek. A menekülôk nagy
részét már útközben sorsára hagyták,
azok közül pedig, akik Spanyolországig eljutottak, sokan
a francói rendôrség hálójába kerültek.
Ezeket általában gyûjtôtáborokba internálták,
ahonnan nem mindenki tudott megszökni. Sokakat hazazsuppoltak, és
történetüket a vichyi rezsim propagandacélokra
használta fel a gaulle-isták ellen. Azok megpróbáltatásai
sem értek azonban véget, akik eljutottak a portugál
határig, sôt vízum nélkül át is
csusszantak rajta. Portugáliában is legfeljebb csak önzetlen
emberek segítségére számíthattak, s
ha hányattatásaik végén elérték
Lisszabont, hat-hét (néha még több) hónapot
kellett várniuk a szükséges igazolványokra vagy
az Angliába szóló hajójegyre. Ez alatt az idô
alatt panziókban, kisebb szállodákban húzták
meg magukat – az elsô idôszakban Lisszabonban, késôbb
pedig a környezô településeken. Néhányan
a fôvárost övezô nyári üdülôhelyeken
berendezett gaulle-ista menedékhelyeken találtak szállásra.9
Voltak, akiket a portugál hatóságok elfogtak, és
Aljube vagy Caxias börtönébe zártak.
Még a hôn áhított
vízum megléte sem jelentett biztosítékot a
továbbutazásra. A férôhelyek száma jóval
kisebb volt az utazni kívánók számánál,
legyenek ezek legálisan vagy illegálisan Portugáliában
tartózkodók. Az egyik lehetséges út Gibraltáron
keresztül vezetett, ahová a dél-portugál part
egyik kikötôjébôl, Faróból indultak
hajók. A legtöbb illegális utas azonban a fôváros
közelében fekvô Setúbalból kelt útra.
A gaulle-ista csoportok –
a Franciaországot elhagyók segítése mellett
– az ellenállás ügyének felkarolását
tekintették másik fô feladatuknak. Nagy szerepük
volt abban, hogy De Gaulle felhívásainak tartalma széles
körben ismertté vált. Ezekben az üzeneteiben a
tábornok a Pétain-rendszer törvényességét
kérdôjelezte meg, és a harc folytatására
szólított fel. A propaganda elsôsorban a portugáliai
francia kolóniát és a portugál népet
célozta meg, de a megszállt vidékek és a Marokkói
Francia Protektorátus francia népességére is
hatni próbált.
A gaulle-ista propaganda
elsôdleges csatornái a rádió és a film
voltak, ám más eszközöket, így röpiratokat,
füzetkéket, könyveket és fényképeket
is felhasználtak. Bevett szokás volt apró ajándéktárgyak
osztogatása: ceruzák, kártyacsomagok, könyvjelzôk,
itatóspapírok, levelezôlapok, a gyôzelem jelével
(„V”) ellátott vagy a Szabad Franciaország ellenôrizte
területeken található nevezetességek lenyomatával
díszített bélyegek, naptárak, lotharingiai
keresztek, karácsonyfadíszek, térképek és
„V” alakú brosstûk voltak a legnépszerûbb formák.
A lotharingiai keresztek, melyek Elzász-Lotharingia német
annexiója10 óta a hazafias érzelmek fô kifejezôeszközeivé
váltak, különösen nagy visszhangot váltottak
ki a portugáliai franciák körében: a férfiak
kabátjukon, a hölgyek pedig ruhájuk derekán viselték
ôket. Az apró tárgyakat mozielôadások
szünetében és más nyilvános helyeken (például
iskolákban) nagy sikerrel osztogatták. Különösen
a mindennapi használatra alkalmas ajándékok (itatósok,
könyvjelzôk, ceruzák) voltak népszerûek,
amelyeket az emberek megôriztek, és mások által
is látható helyen tartottak.
A röpiratok terjesztése
napról napra nagyobb méreteket öltött, amit a számok
is jól mutatnak. A félhivatalos francia képviselet
1941 októberében 30 000 röplapot küldött szét.
Az 1500 címzett mindegyike húsz példányt kapott
ebben a hónapban: pamfleteket, leporellókat, levelezôlapokat,
plakátokat, folyóiratokat vagy éppen De Gaulle-ról
készült fényképeket. Az anyag zömét
Londonban nyomtatták, kisebb hányadát azonban helyben,
Portugáliában állították elô.
1942 elején a gaulle-isták már 1800 embert kerestek
meg rendszeresen postai úton, akik aztán, mikor már
elolvasták a küldeményeket, továbbadták
azokat barátaiknak. De osztogattak propagandaanyagokat például
mozikban is.
A portugáliai hálózat
feladata nemcsak az volt, hogy szimpátiát ébresszen
a gaulle-isták iránt az emigráns franciák és
a franciabarát érzelmeket tápláló portugálok
körében, de Lisszabon fontos központja lett a francia
területekre küldendô anyagok elkészítésének
is. Ezek szállítása – akár Spanyolországon
keresztül, akár légi úton – óriási
nehézségekbe ütközött, és meglehetôsen
lassú volt. A különbözô típusú
küldemények többnyire Lyonba vagy a Tengeri-Alpok vidékére
érkeztek, ahol fajtánként száz példányt
sokszorosítottak belôlük, és ezeket megbízható
emberek láncolatán keresztül továbbították.
A szállítás veszélyeit látva a portugáliai
misszió kapcsolatba lépett a londoni fôhadiszállással,
és azt javasolta, hogy a Szabad Franciaország küldeményeit
ejtôernyôvel dobják le Franciaország felett.
A helyszíneket a Nemzeti Ellenállással való
elôzetes egyeztetés alapján jelölték volna
ki, és ez a szervezet vállalta volna magára az anyagok
további terjesztését. A nehézségek ellenére
számos Lisszabonban feladott csomag célba ért. 1942
januárjában a portugáliai francia kolónia már
összesen 35 000 példányban terített propagandaírásokat
(röpiratokat, könyveket, füzeteket és leporellókat),
körülbelül 4000 embernek, részben belföldön,
részben pedig Franciaországban.
Az 1941-tôl 1942 közepéig
a portugáliai gaulle-ista propaganda jelentôs fejlôdésen
ment keresztül. Mind az elkészített anyagok, mind pedig
a hatókör tekintetében túllépte addigi
kereteit, és kiszélesedett területileg, szervezetileg,
anyagi és emberi erôforrások tekintetében egyaránt.
A brit és a német propagandagépezet méreteit
ugyan soha nem érte el, mégis ellensúlyozni tudta
a vichyi rezsim Portugáliában kifejtett tevékenységét,
melynek intenzitása már feszültséghez vezetett
a portugál–angol kapcsolatokban is.11
A fentiek tükrében
megállapítható, hogy Lisszabon vitathatatlanul fontos
szerepet játszott a De Gaulle-párti francia propagandagépezetben.
Megismertette a tábornok célkitûzéseit a megszállt
és a vichyi területeken élô franciákkal,
az észak-afrikai gyarmatok lakosságával, a portugálokkal,
sôt más, Portugáliába vetôdött külföldiekkel
is. Alapvetô információs csatorna volt a Szabad Franciaország
londoni fôhadiszállása és a Nemzeti Ellenállás
otthon maradt tagjai között, továbbá szívén
viselte a Portugálián át Londonba igyekvôk,
káderek, illetve egyszerû állampolgárok sorsát.
A portugál fôvárosban lévô gaulle-ista
képviselet – amely egy francia önzetlen kezdeményezéseként,
a lisszaboni angol követség és De Gaulle támogatásával
jött létre – 1942-re már olyan jelentôs tevékenységet
fejtett ki, hogy függetleníteni kezdte magát a számára
otthont adó lisszaboni angol képviselettôl.
*
A gaulle-isták portugáliai tevékenységével szembeni elnézô magatartás nem volt Salazar kedvére való, mégis meghatározó tényezôvé vált – a külképviseleteken, a diplomáciai testület tagjain keresztül – az ország határain kívül is, ahol a portugál kormány ennek szellemében kereste a modus vivendit az egyre szaporodó félhivatalos gaulle-ista képviseletekkel. Hasonló irányelvek vonatkoztak azokra a diplomatákra is, akik a gaulle-isták de facto ellenôrzése alatt álló területeken mûködtek. Salazar határozott hivatalos álláspontot foglalt el De Gaulle-lal szemben. Ezt a következôképpen foglalhatjuk össze: amennyiben a körülmények megkövetelik, udvarias, de csak közvetett kapcsolatok létesíthetôk, anélkül hogy ez minimális elmozdulást jelentsen a vichyi rezsim feltétlen elismerésétôl és attól a nézettôl, hogy De Gaulle-t alapvetôen disszidensként kell kezelni.12
Salazar, Giraud, De Gaulle és a foszfát
A szövetségesek
1942. novemberi, észak-afrikai partraszállását
követôen, mikor a német fogságból szökött
Giraud tábornok13 is megjelent a vichyi rendszerrel szembeni alternatívákat
képviselô emigráns politikusok színpadán,14
egy újabb, harmadik francia képviselet nyílt Lisszabonban,
az amerikaiak védnöksége alatt. 1942 végének
eseményei emellett azon franciák külföldre áramlását
is felgyorsították, akik a németek ellen harcoló
honfitársaikhoz kívántak csatlakozni. Számukat
a vichyi rendszer bukásakor már több tízezerre
becsülték. A Pireneusokon átkelô önkéntesek
nagy része Jaca, Zaragoza és Figueras spanyol börtöneibe
került, ahonnan rövidesen a Miranda del Ebró-i gyûjtôtáborba
szállították ôket. A késôbbiekben
azonban a spanyol hatóságok engedélyezték számukra,
hogy Portugálián vagy Gibraltáron át Londonba,
illetve Algírba távozzanak.
Az Afrikába készülô
foglyok utaztatását a madridi amerikai követség
oltalma alatt tevékenykedô giraudisták szervezték
meg. A részletek kidolgozását Malaise ezredes és
Boyer-Mas tiszteletes – François Piétri madridi vichyi-francia
követ két régi tanácsadója – vállalta
magára,15 akik miközben megtartották kapcsolataikat
a spanyol hatóságokkal, jórészt az amerikaiak
segítségére támaszkodtak. Franco nem avatkozott
bele az eseményekbe, részben marokkói foszfátérdekeltségeinek
háborítatlansága érdekében, részben
pedig azért, mert nem akarta magára haragítani Giraud-t
és a szövetségeseket, akiknek a gyôzelme éppen
ekkor kezdett reális alternatívaként körvonalazódni.
A spanyol államfô tehát nem állt az általa
internált franciák távozásának útjába,16
a terv sikeréhez azonban ez önmagában kevés lett
volna. Arra is szükség volt, hogy Salazar hozzájáruljon
az utasok Portugálián való áthaladásához.
A portugál fôváros
az Észak-Afrikába tartó menekültek ezreinek tudott
átmeneti szállást nyújtani, s így Algír
és az FNFB számára különösen fontossá
vált. Mivel Malaise ezredes madridi szervezete nem volt képes
maradéktalanul ellátni feladatát, a Lisszabonon át
vezetô út egyre vonzóbbnak tûnt. A szövetségesek
„franciamentô” akcióikat minden jel szerint valamiféle
gentlemen’s agreementtel hangolták össze. Az Észak-Afrikába
tartókkal Malaise foglalkozott, az USA követségének
támogatásával, míg azok, akik a Szabad Franciaországhoz
akartak csatlakozni, az angol védnökség alatt álló
lisszaboni gaulle-ista miszió segítségére számíthattak.
Ez utóbbi igen olajozottan mûködô gépezete
végezte a London és Lisszabon közötti utazások
megszervezését. De az Észak-Afrikai Francia Fôbiztosság
sem akarta elszalasztani azt a lehetôséget, hogy – megfelelô
szervezetek felállításával – Lisszabonban francia
önkénteseket toborozzon, és Algírba irányítsa
ôket. […]
A lisszaboni giraud-ista
képviselet mindazonáltal – a gaulle-istához hasonlóan
– mindvégig a félillegalitás homályában
dolgozott. A portugál kormány hivatalosan nem is ismerte
el egyiket sem. Salazar hû maradt ahhoz az emberhez, akit kezdetektôl
fogva támogatott: továbbra is a francia nemzeti forradalmat
és az azt megtestesítô pártfogoltját,
Pétaint preferálta. Mindazonáltal ha az „ellentáborból”
kellett volna választania, egészen biztosan Giraud-t választotta
volna De Gaulle-lal szemben.17 De Gaulle ugyanis tisztán és
egyértelmûen disszidens volt, Giraud viszont Pétain
személyétôl függetlenedve is a pétaini
politika folytatója volt. Mindketten katonák voltak, de De
Gaulle jó politikai érzékkel is rendelkezett, Giraud
ezzel szemben nem politizált. De Gaulle könyörtelen harcot
hirdetett a vichyi rendszerrel és mindennel szemben, amit az szimbolizált.
Giraud azonban csak a németek ellen harcolt, anélkül
hogy elutasította volna a Pétain-féle nemzeti forradalmat.
Giraud antikommunista volt, míg De Gaulle kompromisszumot kötött
a kommunistákkal, és számíthatott a szovjetek
– Salazar szemében meglehetôsen gyanús – segítségére.
Ráadásul ha a vichyi rezsim végleges bukása
esetén Giraud kerül hatalomra, az nem jelentett volna akkora
presztízsveszteséget Portugáliának. Hiszen
az általa minden eszközzel támogatott Pétain
politikája valamilyen formában távozása után
is folytatódhatott volna.
Az észak-afrikai események
mindemellett óvatosságra és elôvigyázatosságra
intettek. Mindennap érkeztek hírek a Giraud-párti
és a De Gaulle-t támogató csoportok összetûzéseirôl.
Az amerikaiak és az angolok egyaránt beavatkoztak e csatározásokba
– ki-ki saját jelöltjét támogatva, minden különösebb
megegyezési szándék nélkül. A portugál
képviseletek beszámolói mind arról adtak hírt,
hogy az amerikaiak vaskézzel irányítják az
ellenôrzésük alá került észak-afrikai
területeket, és nem sok mozgásteret hagynak a francia
közigazgatás számára. A szövetségesek
emellett az emigráns francia hatalom törvényes elismerésével
is késlekedtek.
Bárhogy is nézzük,
Portugália gazdasági érdekei ellentétben álltak
a marokkói francia hatalmi helyzet megváltozásával,
függetlenül attól, hogy az ellenôrzés a Pétainhez
hû Nogues, a Vichyhez kötôdô Giraud vagy az FNFB,
azaz De Gaulle kezébe kerül. A kulcskérdés a
foszfát volt. A marokkói foszfát jelentôsége
ugyanis a háborús viszonyok között rendkívül
megnôtt Portugália mezôgazdasága számára.
Amíg Marokkó vichyi fennhatóság alatt állt,
addig az 1941. augusztusi portugál–marokkói megállapodás,
majd annak 1942 júliusában módosított változata
biztosította a szállítások folyamatosságát.
A szövetségesek partraszállásával azonban
ezek a szállítások abbamaradtak, és újraindításuk
ügyét az algíri hatóságok politikai alku
tárgyának tekintették. A vichyi-kormány Giraud-hoz
átpártolt tisztviselôje, Baraduc Salazar zsarolására
kívánta felhasználni a kérdést, ahhoz
kötve a foszfátszállítások újraindítását,
hogy Portugália legalább félhivatalosan tekintse autentikus
francia kormánynak az algíri francia hatóságokat.18
Más, Algírhoz hû és Portugáliában
gyakran megforduló franciák – Malaise-t beleértve
– szintén ezen a véleményen voltak, felismerve, hogy
Salazarra nyomást lehet gyakorolni a „foszfátfegyverrel”,
hiszen nem rendelkezik más szállítókkal.
Mindkét oldalon azon
fáradoztak, hogy vagy újraélesszék a Giraud
által felmondott régi kereskedelmi megállapodást,
vagy hogy a késôbbiekben egy újat írjanak alá.
Salazar számára az elôbbi megoldás lett volna
kedvezôbb, hiszen ezzel „elkerülte volna a politikai bonyodalmakat”.19
Giraud tábornoknak azonban, éppen ellenkezôleg, az
volt az érdeke, hogy a kereskedelmi tárgyalásokat
összekösse hatalma portugál részrôl történô
hivatalos elismerésével. Ennek érdekében nevezte
ki Achille Clarac követségi elsô titkárt lisszaboni
képviselôjévé. A kinevezésrôl a
következôket írta Salazarnak szóló levelében:
„Portugália és Francia-Afrika kapcsolatai a külsô
körülmények alakulása miatt mostanában meggyengültek.
Különösen a kereskedelem terén mutatkozik visszaesés,
és ez károkat okozott mindkét ország számára.
Attól a szándéktól vezérelve, hogy nagy
múltra visszatekintô és általam nagyra becsült
kétoldalú kapcsolatainkat késedelem nélkül
ismét szorosabbra fûzhessük, egyik munkatársamat,
Achille Clarac követségi elsô titkár urat azzal
a feladattal bízom meg, hogy tájékoztassa Önt
a felmerülô problémákról, és az
Önök hatóságainak segítségével
megkeresse a (…) legmegfelelôbb eszközöket a bajok orvoslására
(…). Clarac urat feljogosítom arra, hogy Portugália és
Francia-Afrika gazdasági kapcsolatait érintô kérdésekben
tárgyaljon.”20
Salazar végül
1943. október 2-án aláírt egy portugál–marokkói
kereskedelmi egyezményt Clarackal,21 aki ekkor már a kibôvített,
De Gaulle vezette FNFB-t képviselte. Bár ezt az aktust követôen
Salazar és az FNFB újra eltávolodott egymástól,
utóbbi azonban – a foszfátért cserében – Portugáliában
így is számos diplomáciai kedvezményt kapott.
Szabadon mûködhetett futárpostája, háborítatlanul
válthatott rejtjeles üzeneteket, és konzuli irodája
önálló helyiségbe költözött.
Rendezôdött a
gaulle-isták és a Vichyvel csak késôbb szakítók
közötti viszony is. Egy évvel a szövetségesek
marokkói partraszállása után – a kereskedelmi
egyezmény aláírásával, a konzuli iroda
felállítása és a portugál hatóságok
általi nyilvános elismerése révén, illetve
a vichyi követségi hivataltól való csendes, nagyobb
konfliktust nem okozó különválás következtében
– az FNFB képviseletének helyzete konszolidálódott.
Mindehhez hozzájárult, hogy számos Portugáliában
mûködô francia cég – csatlakozva a szövetségesek
blokádjához és az FNFB-t ismerve el Franciaország
egyetlen kormányának – megtiltotta, hogy termékei
Vichy közvetítésével Németországba
kerüljenek.22
Portugália és
az FNFB kissé javuló viszonyát kihasználva
Algír Salazar jóváhagyását kérte
egyik diplomatájának, Armand du Chaylának rendkívüli
és meghatalmazott nagykövetté történô
kinevezéséhez. Salazar, aki ismerte Chayla 30-as évekbeli,
portugáliai tevékenységét, a kinevezést
1943 novemberében elfogadta,23 és kihallgatáson fogadta
Chaylát.
A barátságos
légkörben zajló kihallgatáson Salazar aggodalmát
fejezte ki amiatt, hogy Giraud az FNFB-ben egyre inkább kiszorul
a valóságos hatalomból, és nem titkolta a bizottsággal
szemben érzett személyes csalódottságát
sem. Felhívta a figyelmet arra a veszélyre, hogy a Szovjetunió
– kihasználva a háború után kínálkozó
kedvezô lehetôségeket – egész Európában
terjeszteni kezdi majd ideológiáját, valamint arra
intette a nyugati hatalmakat, hogy figyeljenek oda erre a fenyegetésre.
Salazar kijelentette, hogy, bár nem lát sok esélyt
rá, szerinte az lenne a helyes, ha Németországot nem
semmisítenék meg teljesen, hogy elég ereje maradjon
a kommunista terjeszkedés feltartóztatásához.
Franciaország nagyhatalmi státusának helyreállítását
szintén fontosnak ítélte.24
Ez a lisszaboni, félhivatalos,
elsôsorban gazdasági kérdéseket érintô
találkozó Salazar és az FNFB képviselôje
között, illetve a portugál nyitás apróbb
jelei azonban nem jelentettek lényeges változást Lisszabon
Algírral kapcsolatos álláspontjában. Erre utal
Salazar augusztus végi utasítása az USA-ban mûködô
nagykövetének: „a portugál követség visszaigazolhatja
az ottani FNFB-missziótól kapott küldemények
átvételét, ám csak olyan formában, hogy
az ne tûnhessen az algíri kormány hivatalos elismerésének.
Ez ugyanis összeegyeztethetetlen lenne Vichyvel fennálló
diplomáciai kapcsolatainkkal. Az észak-afrikai kormányzattal
eszmecserét folytatunk kereskedelmi kérdésekrôl,
és itt tartózkodó félhivatalos képviselôivel
rendszeres megbeszéléseket folytatunk, barátságos
légkörben.”25 Azaz, szívélyes hangnem az FNFB-vel
kiépített félhivatalos kapcsolatokban, mindez azonban
nem jelent hivatalos elismerést. Portugália továbbra
is Vichyt ismerte el hivatalos diplomáciai partnerként. A
tájékoztatást váró portugál külképviseletek
számára Salazar novemberben leszögezte: „mindaddig,
amíg Vichyvel fennálló jelenlegi kapcsolataink megmaradnak,
addig az FNFB-vel csak informális érintkezést tudunk
elképzelni. Minden találkozó, amely képviselôink
között létrejön, csak személyes jellegû
lehet.”26
Armand du Chayla 1943 végén
érkezett Portugáliába, rendkívüli és
meghatalmazott nagykövetként, az FNFB képviseletében.
Ám Salazar ôt is csak mint egyszerû kereskedelmi és
vízumügyekben illetékes hivatalnokot említi 1944.
július 6-án, egy Washingtonba küldött táviratában:
„[Chayla-t] nem ismerjük el a diplomáciai testület tagjának,
noha valóban találkozni szokott a Külügyminisztérium
illetékeseivel.” Hasonló tartalmúak a külföldön
szolgálatot teljesítô portugál diplomatákhoz
küldött utasítások. A washingtoni követség
például – mikor afelôl érdeklôdött,
hogy elfogadhatja-e a meghívást az Amerikában tartózkodó
De Gaulle-t kísérô francia küldöttség
fogadására – azt a tanácsot kapta, hogy magatartásában
a többi Vichyt elismerô semleges országhoz igazodjon,
ám semmiképpen se lépjen túl az „udvariasság”
és a „kötetlen szívélyesség” keretein.
Ilyen fogalmakkal jellemezhetô tehát Portugália viszonya
az utolsó háborús években Észak-Afrikához
és az Egyenlítôi-Afrikához.27
Salazar tehát szemet
hunyt az angol és az amerikai követség védôszárnyai
alatt mûködô portugáliai gaulle-ista és
giraud-ista megbízottak tevékenysége felett. Elfogadta,
hogy a vichyi Franciaország diplomáciai képviseletének
létszáma egyre csökken. A semlegesség fenntartása,
az ország gazdasági érdekei és Vichy nyilvánvaló
gyengülése körültekintô politikát tett
szükségessé. A portugál kormányfô
azonban nem jutott el odáig, hogy De Gaulle-t a legitim francia
vezetés fejeként elismerje, még akkor sem, mikor De
Gaulle biztos pozíciót szerzett az FNFB élén,
és mikor már meglehetôsen szilárdan képviselte
a francia szuverenitást. Salazar ragaszkodott a formalitásokhoz
és az ideológiai kötelékekhez, végsôkig
kitartott a mellett a rendszer mellett, amelyet eredetileg támogatott.
Mindez azonban nem gátolta meg abban, hogy kereskedelmi megállapodást
kössön a FNFB-vel, és hogy bizonyos diplomáciai
könnyítéseket biztosítson portugáliai
képviseletének. S bár az algíri kormányt,
amellyel 1943. október 2-án kereskedelmi egyezményt
írt alá, mindvégig helyi hatalomnak tekintette, azt
elfogadta, hogy az kereskedelmi képviselôje helyére
politikai megbízottat nevezzen ki. Azt azonban, hogy a diplomáciai
testület tagjának tekintse, tôle is mindvégig
megtagadta. A vichyi rendszer maradt a „soha meg nem tagadott keresztfiú”.
Nem csoda tehát, hogy
amikor 1944 augusztusában a vichyi rezsim menthetetlenül elbukott,
Portugália amíg csak tudta, halogatta a Francia Köztársaság
Ideiglenes Kormányának elismerését, és
végül csak rossz kedvvel tette meg. A portugál vezetés
– az FNFB szemében ellenséges, Salazar szerint viszont éppen
segítô szándékú – fenntartásaira
De Gaulle új kormányának válasza az volt, hogy
sajtókampányt indított, melyben kritizálta
a salazari rendszer egészét, „földig rombolva Vichy
bálványát”.28
1 Az elnevezés Jean-Baptiste
Duroselle-tôl származik, aki Politique étrangere de
la France. L’abîme, 1939–1944 címû könyvében
(Imprimerie Nationale, Párizs, 1986, 527. o.) a „három Franciaország”
korszaka kifejezést használja.
2 Portugália II. világháború
alatti történetével foglalkozik Fernando Rosas: Portugal
entre a Paz e a Guerra (Estampa, Lisszabon, 1990), illetve António
Telo: Portugal na Segunda Guerra (két kötet, Perspectivas &
Realidades e Vega, Lisszabon).
3 Lásd Helena Pinto
Janeiro: Salazar e Pétain. Relaçoes luso–francesas durante
a II Guerra Mundial, 1940–1944 (Cosmos, Lisszabon, 1998). Ugyanebben a
tárgykörben lásd még a szerzô következô
publikációit: Um olhar portugues sobre o regime de Vichy
(Penélope folyóirat különszáma, 11. sz.);
O Estado Novo na Europa autoritária (Cosmos, Lisszabon, 1993); A
propaganda gaulle-ista, 1940–1942 (História folyóirat II/N.
4, 1995. január 4., 26–37. o.); Salazar e Pétain, um casamento
de conveniência. In Entrega do Prémio de História Contemporânea.
(Conselho Cultural da Universidade do Minho, Braga, 1996) 143–151. o.
4 A portugál Elsô
Köztársaságot (1910–1926) az 1926. május 25-i
katonai felkeléssel kezdôdô katonai diktatúra
(1926–1933) váltotta fel. A diktatúra évei alatt Salazar
saját hatalmának megszilárdításán
és egy új államszervezet alapelveinek lefektetésén
dolgozott. Az Új Állam 1933-ban jött létre, egy
új alkotmány elfogadásával és új
intézmények felállításával.
5 Marc Ferro Pétain
életrajzában három rövid, de elgondolkodtató
oldalt szentel Salazar szerepének. Lásd L’exemple de Salazar.
In Pétain, 215–217. o. (Fayard, Párizs, 1993).
6 Lásd Helena Pinto
Janeiro: i. m. 103–123. és 201–215. o. Az elôzôekben
említett ideológiai indítékokról lásd
uo. 11–169. o.
7 Az FNFB-rôl van szó,
ennek székhelye ugyanis Algírban volt
(a ford. megj.).
8 A De Gaulle-féle
londoni Francia Nemzeti Bizottság (FNB) másik neve. Sajnos
nincs egységes magyar fordítási gyakorlat, így
ezek mellett az elnevezések mellett a „Szabad Franciák”,
illetve „Szabad Francia Erôk” név is létezik. A Szabad
Franciaország nem azonos a Franciaországban partizántevékenységet
folytató Nemzeti Ellenállással, noha számos
ponton összeforrt azzal. Amikor De Gaulle 1943-ban Algírba
teszi át székhelyét, a Szabad Franciaország
megszûnik, és az FNFB-vel olvad össze. Az így
kibôvülô FNFB adta az 1944 júniusában (szintén
Algírban) megalakuló Ideiglenes Nemzetgyûlés
és az emigráns kormány tulajdonképpeni szervezetét
(a ford megj.).
9 A papírok nélkül
Lisszabonba érkezô önkéntesek túlélésében
nagy szerepe volt egy gaulle-ista szimpatizánsnak. Az angol apától
és portugál anyától származó
Lévy nevû úr Paço de Arcos-i házában
(Lisszabon egyik nyugati elôvárosa – a ford. megj.) olyan
franciák találtak menedékre, akik illegális
úton, belépési vízum nélkül jöttek
Portugáliába, s így a börtönt kockáztatták.
1941. május 13-án azonban a portugál rendôrség
felfedezte és felszámolta a rejtekhelyet. Lásd Archives
Diplomatiques – Ministere des Affaires Éetrangeres (AD-MAE): Guerre
de 1939–45, Londres–CNF, Vol. 273: Leslie ezredes titkos és bizalmas
levele R. Plevinhez (valószínûleg René Plevin)
az FFL lisszaboni fôhadiszállásáról.
Kelt 1941. június 19.
10 Hitler a Moseltôl
keletre esô területeket 1941-ben Németországhoz
csatolta. A vidék csak 1944-ben, a szövetségesek elôrenyomulását
követôen került vissza Franciaországhoz (a ford.
megj.).
11 Lásd Helena Pinto
Janeiro: i. m. 139–140. o. A propagandatevékenységgel, a
menekültek utaztatásával és a gaulle-izmus portugáliai
tevékenységével kapcsolatos további részleteket
lásd: uo. 125–149. o. (az 1940 és 1942 közötti
idôszakra), 181–199. o. (az 1943–1944-es idôszakra).
12 A portugál álláspontot
tömören jeleníti meg a következô távirat,
melyet a külügyminisztérium a pretoriai nagykövetség
számára küldött: „A követendô elv [a
Portugália által el nem ismert országok diplomatáival
való kapcsolattartás során] az, hogy az érintkezést
a személyes udvariasság által megkövetelt minimumra
kell korlátozni. A gaulle-ista képviselôvel kapcsolatban
ügyelni kell a vichyi kormánnyal fenntartott jó kapcsolatainkra,
és arra, hogy ezek semmiképpen – sem tartalmukat, sem megjelenési
formájukat tekintve – ne sérüljenek. Másfelôl
Afrikában gaulle-ista területekkel vagyunk szomszédosak,
és ez megköveteli, hogy velük is kiegyensúlyozott
viszonyunk legyen. Francia Egyenlítôi-Afrika belga-kongói
képviselôjével szemben ezért távolságtartó,
ámde udvarias pozíciót kell elfoglalnunk, különös
tekintettel azon helyi jelentôségû ügyekre, amelyek
az ottani és az angolai – gaulle-ista vezetésû – francia
közösségeket érintik.” Lásd Portugál
Külügyminisztérium Történeti Archívuma
(AHMNE), Lisszabon: Küldemény a pretoriai nagykövetségnek,
1942. július 10.
13 Lisszabonban rövidesen
megjelenik a tábornok életrajza: Gomes Monteiro: Giraud.
Parceria A. M. Pereira, Lisszabon, az Os Homens da Guerra sorozat 14. köt.
s. d. A könyv már az árusítás elsô
napjaiban addig életrajz esetében sosem látott sikert
ért el. Lásd a vichyi portugál képviselet no.
13. de 13/01/43 sz. jelentése a külügyminisztériumnak,
AD-MAE: Guerre de 1939–45, Vichy–Europe, Vol. 656.
14 Itt jegyezzük meg,
hogy Darlan tábornok szökésének nem volt olyan
nagy hatása, hogy a tábornok disszidensként hivatalos
kapcsolatokat alakíthasson ki. Ennek ellenére a portugál
sajtó részletesen tárgyalta ennek az ellentmondásos
személyiségnek a szerepét, és egész
kötetek születtek Darlanról. (Lásd Francisco Velloso:
O Caso Darlan. Parceria A. M. Pereira, Lisszabon, é. n. 6. o.) 1940-ben
egy rövid életrajz is megjelent (Maurício de Oliveira:
Pound e Darlan. Parceria A. M. Pereira, Lisszabon, 1940). Hasonlóképp
hosszasan írtak saját flottájának touloni elsüllyesztésérôl.
(Maurício de Oliveira: Toulon. Do Apogeu ao Desespero. Parceria
A. M. Pereira, Lisszabon, é. n.; Hugo da Rocha: A Trágica
Epopeia da Armada Francesa. Editora Educaçao Nacional, Porte, 1942.)
Az írások mindegyike kiemeli a franciák hôsiességét:
„A touloni robbanások még mindig hallatszanak, s hallatszani
is fognak az idôk végezetéig. S ha a Történelem
katedrális, melynek hajóiban a múlt emlékeinek
visszhangjai robajlanak örökkön-örökké,
úgy a dicsôség e Templomának lármás
és öblös visszhangjához Toulon hôsi történetének
félelmetes zengése is társul. A franciák öngyilkossága
nem gyávaság és nem is reményvesztettség
vezérelte tett volt, hanem áldozat. Igen, áldozat,
olyan áldozat, mely az ókori görög jellemet idézi,
s mely egyszerre oly nemes és megdöbbentô, hogy alig
találni szavakat, melyek méltóképp kifejezik
és értékelik.” (Hugo da Rocha: i. m. 13. o.)
15 Boyer-Mas hivatalosan
a Vöröskereszt madridi misszióját vezette, amely
valójában a Szabad Franciaország fedôszervezete
volt.
16 Vö.: Mathieu Séguéla:
Pétain – Franco. Les Secrets d’une Alliance. Albin Michel, Párizs,
1992, 296. o.
17 Ezt maga Salazar érzékeltette
azon a – késôbbiekben még említésre kerülô
– kihallgatáson, amelyen az FNFB képviselôjével
találkozott. Más kormányzati körök (így
például António Ferro, a Nemzeti Propagandahivatal
vezetôje) is Giraud-val rokonszenveztek. Ferro nem bízott
meg sem a kommunista összeköttetésekkel rendelkezô
De Gaulle-ban, sem a Szabad Franciaországban, és a „nem politizáló”
Giraud-t támogatta. Vö.: AD-MAE: Guerre de 1939–45, Alger,
CFLN–GPRF, Vol. 1286: 615. számú küldemény Du
Chaylától (lásd késôbb – a ford. megj.)
René Massiglinak, a nemzetközi ügyek biztosának.
Kelt Lisszabon, 1943. július 18.
18 Lásd AD-MAE: Guerre
de 1939–45, Alger, CFLN–GPRF, Vol. 1286: Baraduc levele a Külügyi
Titkárságra. Kelt Algír, 1943. március 11.
19 Lásd Portugál
Nemzeti Levéltár, Oliveira Salazar-archívum (AN/TT/AOS,
CO/NE/21D), 8. o.: Comércio com Marrocos. Salazar kézzel
írott feljegyzése, 1943. április 20.
20 AD-MAE: Guerre de 1939–45,
Alger, CFLN–GPRF, Vol. 1286: Giraud levele Salazarhoz. Pecsét: 1943.
május 29.
21 A megegyezéshez
vezetô tárgyalásokról, azok tartalmáról
és módszereirôl lásd AD-MAE: Guerre de 1939–45,
Alger, CFLN–GPRF, Vols. 1082–1084, és AN/TT/AOS, CO/NE/21D.
22 Lásd AD-MAE: Guerre
de 1939–45, Alger, CFLN–GPRF, Vol. 1173: Déclaration a soumettre
par la comission de blocus aux firmes françaises ayant des succursales
au Portugal. Kelt Lisszabon, 1943. október 16. Ebben a nyilatkozatban
a cég kijelentette, hogy az FNFB-t és a szövetségeseket
támogatja, illetve hogy mûködése során
ügyel arra, hogy tevékenységébôl az ellenséges
hatalmak semmilyen gazdasági elônyhöz ne jussanak.
23 Lásd AD-MAE: Guerre
de 1939–45, Alger, CFLN–GPRF, Vol. 1286: Note sur les relations entre le
CFLN et le Portugal. Algír, 1943. november 13.
24 Salazar kinyilvánította
azon szándékát is, hogy egy hivatalos diplomatát
küldjön konzulként Algírba. Ezáltal az észak-afrikai
francia hatóságok régi kívánsága
teljesült volna. Lásd AD-MAE: Guerre de 1939–45, Alger, CFLN–GPRF,
Vol. 1286: Clarac: Note relative a l’audience accordée le 30 novembre
a Mr. Clarac par S.E. le Président Salazar. Az 1943. december 7-én
kelt 240. számú küldeményhez csatolva.
25 Lásd AHMNE: A Külügyminisztérium
(MNE) 425. számú távirata a washingtoni követségre.
1943. augusztus 31.
26 Lásd AHMNE: A Külügyminisztérium
(MNE) 536. számú távirata a londoni követségre.
1943. december 15.
27 Portugál Afrikában
az FNFB képviselôit „nem hivatalos küldötteknek”
nevezték, hiszen nem a vichyi kormány diplomatái voltak.
Vö.: AHMNE, no. 48, a gyarmatügyi miniszter kabinetfônökének
címzett levél, 1944. február 5.
28 AD-MAE: Guerre de 1939–45,
CFLN-GPRF, Vol. 1286. Feljegyzés Chauvel úr részére,
1944. augusztus.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta